eitaa logo
اندیشه های قرآنی
627 دنبال‌کننده
103 عکس
206 ویدیو
46 فایل
﷽ُ بخوان قرآن که دل آرام گیرد آیدی جهت ارتباط @Golyari
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 پيرمردي‌ صادق‌ القول‌ ميگفت‌: پس‌ از انقلاب‌ مشروطيّت‌ كه‌ سربازهاي‌ محمّد ولي‌خان‌ سپهسالار وارد طهران‌ شدند، خود به‌ چشم‌ خود ديدم‌ كه‌: روزي‌ در نواحي‌ قنات‌ آباد، دو نفر از آنها اسب‌ سوار شاكي‌ السّلاح‌ بطوريكه‌ قطارهاي‌ فشنگ‌ را مرتّباً در روي‌ سينۀ‌ خود بسته‌ بودند، از وسط‌ خيابان‌ به‌ طرف‌ غرب‌ يعني‌ به‌ سمت‌ امامزاده‌ حسن‌ ميگذشتند. و يكي‌ از آنها چپقي‌ بلند در دست‌ داشت‌ و مشغول‌ كشيدن‌ بود. در كنار ديوار خيابان‌ درويشي‌ فقير كه‌ سر خود را تازه‌ با تيغ‌ تراشيده‌ بود نشسته‌ و سر به‌ روي‌ زانوهاي‌ خود گذارده‌، و به‌ حال‌ خود مشغول‌ بود. همينكه‌ اين‌ دو نفر تفنگچي‌ از آنجا عبور ميكردند و چشمشان‌ به‌ اين‌ مرد سرتراشيده‌ افتاد، آن‌ مرد چپق‌ بدست‌ به‌ سمت‌ او آمد و از روي‌ اسب‌ خود خم‌ شد و آتش‌ چپق‌ خود را روي‌ سر او خالي‌ كرد و رفت‌. درويش‌ سر خود را از روي‌ زانو برداشته‌ و نظري‌ كرد و گفت‌: اين‌ كَدو صاحب‌ دارد. هنوز يك‌ ميدان‌ به‌ جلو نرفته‌ بودند و به‌ امامزاده‌ حسن‌ نرسيده‌ بودند كه‌ من‌ چون‌ در راه‌ خود بدانجا رسيدم‌ ديدم‌ جماعتي‌ از دور مشغول‌ تماشا كردن‌ آن‌ تفنگچي‌ هستند. اسب‌ او را به‌ زمين‌ زده‌ بود و يك‌ دست‌ در روي‌ سينۀ‌ او گذارده‌، و با دست‌ ديگر مرتّباً بر سر و سينه‌ و بدن‌ او ميكوفت‌ تا او را در زير دست‌ و پاي‌ خود خُرد و لِه‌ ساخت‌. «قرآن» کتاب زندگی http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
📢تا به حال با خودمان فکر کرده ایم در این مسیر (مسیر پر پیچ و خم زندگی) در کجای آن قرار داریم؟ 📌ایستاده ایم یا در حال حرکت؟ 📌در جاده ایم یا خاکی؟ 📌تند می رویم یا آهسته و لنگان لنگان؟ 📌مشغول جذابیت های اطراف جاده شده ایم یا دنبال مقصد و مقصودیم؟ 📌مشکلات مسیر پایمان را غل و زنجیر کرده یا چون پرنده سبکبار در حرکتیم؟ 📌در کوچه پس کوچه های مسیر، مشغول خوش گذرانی هستیم یا خوشی ما با رسیدن به مقصود حاصل می شود؟ 🤔فکر کنیم که دوای دردمان در حل این پرسش هاست. «قرآن» کتاب زندگی http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
۱ ؟ خداوند متعال موهبتی در وجود انسان قرار داده است که هدفش در تمام مراحل زندگی، رسیدن به ها، ها، ها و هاست. از این امر فطری به «کمال جویی» یا «سعادت طلبی»یاد می کنند. این همه استعدادی که خداوند در وجود انسان نهادینه کرده است برای رسیدن به این هدف است و همه نیز علاقه مند هستند که به آن دست پیدا کنند اما برخی گمراه می شوند و در انتخاب گزینه و راه صحیح اشتباه می کنند. قرآن کریم از اینگونه افراد که اینگونه سرمایه زندگی خود را به راحتی از دست داده اند و به مقصد و مقصود نرسیده اند، تعبیر به «خاسر» یعنی زیانکار، می کند. 📎🤔سوال ؟ چرا خداوند در این موارد از لفظ «خسر» استفاده کرده است؟ با اینکه می توانست از «ضرر» نیز استفاده کند؟ با توجه به بررسی لغوی این دو کلمه می توان به این نتیجه رسید که: ضرر در جایی است که شخص تمام دارایی خودش را از دست نداده ولی در خسران همه دارایی اش را ازبین برده است. شیخ حسین انصاریان در این باره می گوید:... . «قرآن» کتاب زندگی http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
📚آفتاب به وسط آسمان رسیده بودکه لباس هایم را پوشیدم، عمامه‌ام را به سرگذاشتم و به سمت «مسجد ترک ها» حرکت کردم. مدّت‌ها بود که در این مسجد پیش نماز بودم. - خدایا چه شده، چرا این قدر لب جاده شلوغه. نکند تصادف شده؛ اگر تصادف شده چرا مردم صف کشیدند، انگار منتظر کسی هستند!؟ رفتم جلوتر. صدای دو نفر را شنیدم که با هم مشغول گفت و گو بودند: - فکر کنم با خانمش بیاید من یک بار دیدمش. - چاخان، تو کجا، زن شاه کجا، چرا دروغ می‌گی، مگه مجبورت کردند. - ای آقا دروغم چیه، وقتی ما رو بردند سربازی، یک بار با شاه اومدند که از سربازها سان ببینند، اونجا دیدمش. » از ظاهر قضیه پیدا بود که شاه عازم مشهد شده است، مردم هم مطلع شده اند و منتظرند که وقتی از این مسیر رد می‌شود او را تماشا کنند. ماشاء اللَّه به این جمعیت، زن و مرد، پیر و جوان همه آمدند که خلاصه از ثوابش محروم نشوند. برای این که مطمئن شوم رفتم جلوتر، از یکی از پیرمردهای روستا پرسیدم: - مشتی جعفر! سلامٌ علیکم. مشتی جعفر که انتظار دیدن مرا نداشت دستپاچه شد و گفت: - سلام علیکم حاج آقا، سلام از ماست. - چه خبره مشتی، مردم شلوغ کردن؟! - راستش قراره شاه بیاد مشهد، ما هم اومدیم یک نگاهی بهش بندازیم. - مش جعفر، نگاه نداره که، یعنی تو فکر می‌کنی این‌ها واقعاً می‌رند زیارت، و امام رضاعلیه السلام از دستشون راضیت. نه بابا! همه این کارها ظاهرسازیه. مش جعفر وقت نمازه، بیا بریم نمازمون را اوّل وقت بخونیم تا خدا و پیامبر رو از دستمون راضی و خوشحال کنیم. - حاج آقا شما تشریف ببرید تا اذان و اقامه را بگید ما هم یااللَّه می‌گیم و تو رکوع به شما می‌رسیم ان شاء اللَّه. » از مشتی جعفر جدا شدم و پشت این زنجیره انسانی راه افتادم. هر از چند گاهی هم با صدای بلند می‌گفتم: «عجّلوا بالصلاة قبل الموت. مردم! گول این ظاهر سازی‌ها را نخورید، بیایید برویم نماز اوّل وقت. » امّا هیچ فایده ای نداشت، جمعیّت هم چنان منتظر بودند که شاه که در اسلامش هم باید شک کرد از آن محل عبور کند. یاد حدیثی افتادم که فرموده اند: اسلام، غریب شروع شد و غریب هم تمام می‌شود. حزن عجیبی روی دلم نشسته بود، پاهایم توان تحمل بدنم را نداشت. تا مسجد راهی نبود امّا خیلی طولانی به نظرم آمد. به در مسجد رسیدم، داخل حیاط مسجد شدم، سوت و کور، هرچه خادمِ مسجد را صدا زدم جوابی نیامد، سراغ همسر پیرمرد را گرفتم: «صغری نه نه، صغری نه نه. » انگار که پیرمرد دست زنش را گرفته و رفته که از قافله جا نمانده باشد. از داخل حیاط به در ورودی شبستان نگاه کردم، هر روز سه چهار جفت گیوه که معلوم بود مال پیردمردهای محل است کنار در، خودنمایی می‌کردند ولی امروز دریغ از لنگه کفشی. آه سردی از عمق جانم بلند شد. با تمام سوز گفتم: «خدایا! این همه راه آمدم که یک نماز جماعتی برگزار کنم امّا خودت می‌بینی که چه شد، خدایا! حداقل یک نفر را بفرست تا یک نماز جماعت دو نفری باهم بخوانیم. » وسط حیاط مسجد ایستادم، دست هایم را به طرف آسمان بلند کرده و همین طور دعا می‌کردم، با دلی شکسته و سینه ای پر از آه و سوز. می‌خواستم به سمت شبستان مسجد بروم که صدای پای عابری که روی شن‌های کنار مسجد راه می‌رفت توجّه مرا به خود جلب کرد. به سمت در مسجد نگاه کردم، آقایی وارد شد، به محض ورود گفت: - «سلامٌ علیک» - «سلامٌ علیکم و رحمة اللَّه» و بدون توقف، به داخل شبستان رفت. خوشحال شدم پشت سرشان داخل شبستان مسجد شدم، طبق معمول که من امام جماعت بودم، رفتم که نماز را شروع کنم تا ایشان هم به من اقتدا کنند و نماز جماعتی خوانده باشیم؛ امّا ناخودآگاه، پشت سر آن آقا ایستادم و آن آقا، در محراب ایستادند. شروع کردند به گفتن اذان و اقامه، اللَّه اکبر از این صوت دلنشین! از خود بی خود شده بودم، باید می‌گفتم آقا امام جماعت مسجد منم چرا شما جلو ایستاده اید، امّا همه چیز از هوشم رفته بود. تکبیر نماز را گفتند: اللَّه اکبر. اقتدا کردم و با شنیدن بسم اللَّه الرحمن الرحیم، بی اختیار اشک از چشمانم جاری شد. خدایا این چه نمازی است، چه صوتی، چه حضوری! به رکوع خم شدیم، تمام در و دیوار مسجد هم به رکوع آمده بودند و در سجده که دیگر نمی توان گفت چه گذشت، فقط ای کاش می‌توانستم و اجازه داشتم که صدای گریه‌ام را بلند کنم. احساس می‌کردم دیگر نمی توانم به این خوبی نماز بخوانم، از دنیا و مافیها، غافل شده بودم، در حال دیدن جلوه ای از ذات خدا بودم. ای خدا! اگر این نماز مورد پسند توست، پس نمازهای مرا چه کسی می‌پسندد؟! نه حضوری، نه حالی، نه اشکی، خدایا! همین یک نماز برای عرضه به حضورت مرا کافیست. نماز به پایان رسید: «السلام علیکم و رحمة اللَّه و برکاته. » به آرامشی رسیده بودم وصف ناشدنی که ناگاه متوجه شدم که مشغول ذکر تسبیحات فاطمه زهراعلیها السلام شده اند، اما...
...اما نه مثل من که خیلی سریع و بی توجّه ۳۴ بار اللَّه خاص، ۳۴ بار اللَّه اکبر، ۳۳ بار الحمد للَّه و ۳۳ بار سبحان اللَّه رو گفت. تازه فهمیدم تسبیحات حضرت زهراعلیها السلام یعنی چه! از جای برخاست و عزم خروج از مسجد را کرد، گفتم دنبالش بروم بپرسم آقا شما کی هستید که در نمازت در و دیوار هم به اقتدا می‌کنند و صدایت، قلب را یاد خدا به تپش می‌اندازد. آقا شما چه کسی هستی؟ من پشت سر بسیار کسان نماز خوانده‌ام ولی این نماز از جنس این دنیا نبود، تو را به حقّ نماز زیبایت، خودت را معرفی کن و حداقل آدرسی بده تا هر از چند گاهی برای تقویت نمازهایم به پیش شما آمده و اقتدا کنم. تا کفش هایم را پوشیدم از در مسجد خارج شدند، سریع رفتم ولی هیچ کس را در کوچه مسجد ندیدم. به سرعت اطراف مسجد را گشتم امّا دریغ از ملاقاتی دیگر. از آن روز مردم هم می‌گویند که نمازهایت فرق کرده و باحال تر شده، چه کار کرده ای؟ می گفتم: «چون نماز اوّل وقت را بر دیدن شاه ترجیح دادم این موهبت را خدا به من عنایت کرده است. » راست هم می‌گفتند، تا می‌خواستم نماز را شروع کنم، صدای دلنشین آن اللَّه اکبر در گوشم طنین انداز می‌شد و نماز را با یاد آن روز شروع می‌کردم. از آن روز به بعد انتظار من برای ظهور حضرت بقیة اللَّه - روحی فداه - رنگ دیگری گرفت و گفتم: خدایا! ولیّ ات و حجّتت را برسان تا نمازی به ایشان اقتدا کنم و آن نماز را به محضرت بیاورم. خدایا! چقدر زیباست شنیدن مناجات اولیای تو که کاملاً متوجه گفت و گوی تو هستند. و من هم چنان منتظرم که آن آقا یک بار دیگر قدم رنجه فرمایند و مسجد ما را منور کنند. از آن روز به بعد عطر عجیب و دلنشین در مسجد، باعث شد که آرام آرام مردم بیشتر به مسجد بیایند. من هم در روزی که در حیاط مسجد دو صف تشکیل شده بود، رو به مردم کرده و سِرِّ این بوی خوش و ماجرای آن روز را گفتم و به همه گفتم که آن آقا هر که بود تسبیحات حضرت فاطمه زهراعلیها السلام را خیلی آهسته و آرام می‌گفت. [۱] برگرفته از کتاب؛ شیفتگان حضرت مهدی علیه السلام ---------- [۱]:این قضیه مربوط به حجّت الاسلام والمسلمین نمازی شاهرودی بوده است. http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
2 شیخ حسین انصاریان در این باره می گوید: 📌چرا پروردگار «لفى ضرر» نفرموده است؟ كلمه «ضرر» نيز در قرآن استعمال شده است. چه فرقى بين «ضرر» و «خسارت» است كه پروردگار عالم در اينجا كلمه «ضرر» را نياورده و «خسر» را آورد است؟ 📌خداوند متعال در استخدام كلمات، عالمانه و حكيمانه كار كرده است. بگذاريد با مثال اين تفاوت را توضيح دهم: «ضرر» يعنى من اول سال پنجاه ميليون تومان سرمايه داشتم، كاسبى كردم، زحمت كشيدم، سال بعد، همه حساب ها را مى رسم، مى بينم، سود كه نكردم هيچ، يك ميليون تومان نيز از سرمايه ام كم شده است. اين را عرب «ضرر» مى گويد. اما اگر ديدم تمام سرمايه ام از دست رفته، يك ميليون نيز بدهكار شده ام، اين را عرب «خسارت» مى گويد. يعنى همه سرمايه ها تباه، خاكستر و دود شد. قسم به عصر، يقيناً و قطعاً تمام انسان ها در چاه تباه شدن تمام سرمايه وجود و عمر خود سرنگون هستند. آيه اى از سوره مباركه حج كه خيلى عجيب است ذكر كنم. 📌«وَ مِنَ النَّاسِ مَن يَعْبُدُ اللَّهَ عَلَى حَرْفٍ فَإِنْ أَصَابَهُ خَيْرٌ اطْمَأَنَّ بِهِ وَ إِنْ أَصَابَتْهُ فِتْنَةٌ انقَلَبَ عَلَى وَجْهِهِ خَسِرَ الدُّنْيَا وَ الْأَخِرَةَ ذَ لِكَ هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِينُ» باز اينجا كلمه خسارت دارد. يعنى با اين هزينه كردن غلط عمر، هم در دنيا تمام مايه هاى وجود خود را به باد دادند و هم در آخرت. نه دنيا دارند و نه آخرت. «قرآن» کتاب زندگی http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
گاهی مرز بین انسانیت و حیوانیت تنها یک نقطه است که او را به  «حر » تبدیلمی کند و یا مبدل به « خر ». اورا با  «خدا »می کند و یا اینکه از خدا « جدا »می کند. دوست عزیزی داستانی تعریف می کرد که هر چند طنز و فکاهی بود ولی شاید نکته ای در آن بتوان یافت، می فرمود: جوانی دچار افسردگی شدیدی شده بود و در شرف خودکشی ، ماجرا را به اهل دلی گفت و او در جوابش فقط یک کلمه در کاغذی نوشت و به او داد. وقتی جوان برگه را خواند با کلمه  « ترکیه » مواجه شد و گفت حتما این عالم چیزی می داند و بالاخره راهی ترکیه شد و بعد چند روزی که برگشت حالش خوب شده بود و دیگر از افسردگی خبری نبود ولی وقتی دوباره به آن کاغذ نوشته شده رجوع کرد دید نوشته شده: « تزکیه ». بله نقطه ها در زندگی ما خیلی موثر اند حال نقطه ثقل مسلمانی ما کجاست که اگر باشد همه چیز درست است و الا تمام کارها هباءا منثورا است؟ شاید بتوان گفت نقطه اصلی مسلمانی ما تبعیت  و پیروی از ولایت است چرا که پیامبر رحمت صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی ما ان تمسکتم بهما لن تضلوا ابدا. و قرآن در کنار ولایت پیامبر و ائمه علیهم السلام است که به سریر عزت می رسد چرا که مفسر و مبین واقعی آنهایند همان طور که امیرالمؤمنین علی علیه السلام می فرمایند: «اسرار کلام الله فی القرآن، و اسرار القرآن فی الفاتحة، و اسرار الفاتحة فی بسم الله الرحمن الرحیم و اسرار بسم الله الرحمن الرحیم فی باء بسم الله الرحمن الرحیم و اسرار الباء فی النقطة التی تحت الباء و انا النقطة التی تحت الباء.» بنابر این  اگر می خواهیم ببینیم چقدر مسلمان هستیم و درجه و عیار مسلمانی ما چه مقدار است ببینیم به چه اندازه تابع امر اماممان هستیم. http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
روزی حضرت علی (ع) نزد اصحاب خود فرمودند:من دلم خیلی بحال غفاری می سوزد خدا رحمتش کند. اصحاب پرسیدند چطور ؟ مولا فرمودند: آن شبی که به دستور عثمان ماموران جهت بیعت گرفتن از ابوذر برای عثمان به خانه ی او رفتند چهار کیسه ی اشرفی به ابوذر دادند تا با عثمان بیعت کند. ابوذر خشمگین شد و به مامورین فرمود: شما دو توهین به من کردید . اول آنکه فکر کردید من علی فروشم و آمدید من را بخرید و دوم بی انصاف ها آیا ارزش علی چهار کیسه اشرفی است؟ شما با این چهار کیسه اشرفی می خواهید من علی فروش شوم؟ تمام ثروت های دنیا را که جمع کنی با یک تار موی علی عوض نمی کنم. آنها را بیرون کرد و درب را محکم بست. مولا گریه می کردند و می فرمودند: به خدایی که جان علی در دست اوست قسم آن شبی که ابوذر درب خانه را به روی سربازان عثمان محکم بست سه شبانه روز بود او و خانواده اش هیچ نخورده بودند و از گرسنگی سنگ به شکم خود بسته بودند... مواظب باشیم برای دو لقمه بیشتر؛علی فروشی نکنیم. «قرآن» کتاب زندگی http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
امام علی علیه السلام کُلَّ یَومٍ لَا یُعصَیَ اللهُ تَعالَی فِیهِ فَهُوَ یَومُ عِیدٍ «هر روزی که در آن معصیت خدا نشود و گناهی انجام نگیرد آن روز عید است». یعنی اگر قدر عمر خود را بدانید و معصیت نکنید و هر روزی پیشرفتی داشته باشید آن روزتان نو و تازه است در غیر اینصورت هر روزتان مثل روز قبلی خواهد بود و در اینصورت نه نوروز و عید بلکه کهنه روز خواهد بود. تا زمانی که عبد نباشیم، روزهایمان عید نمی شود. http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
#نکته دل بسپار به: آتشی ک نمی‌سوزاند «ابراهیم» را، و دریایی ک غرق نمی‌کند «موسی» را؛ کودکی ک مادرش او را به دست موج‌های «نیل» می‌سپارد، تا برسد به خانه‌ی فرعونِ تشنه به خونَش؛ دیگری را برادرانش به چاه می‌اندازند، سر از خانه‌ی عزیز مصر در می‌آورد! مکر زلیخا زندانی اش می‌کند، اما عاقبت بر تخت ملک می‌نشیند... از این «قصص» قرآنی هنوز هم نیاموختیم!؟ که اگر همه‌ی عالم قصد ضرر رساندن به تو را داشته باشند، و خدا نخواهد؛ نمی‌توانند ... او که یگانه تکیه گاه من و توست! پس؛ به «تدبیرش» اعتماد کن، به «حکمتش» دل بسپار، به او «توکل» کن؛ و به سمت او «قدمی بردار»... تا ده قدم آمدنش به سوی خود را به تماشا بنشینی... http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
دیشب داشتم ویندوز یه لب تاب رو عوض میکردم همینجوری یهو با یه چیزی تو ذهنم مقایسه کردم... به خودم گفتم من وقتی میخوام یه سیستم سرویس کنم کلی براش وقت میزارم اول یه ویندوز خوب براش تهیه میکنم بعدش یه آنتی ویروس و سعی میکنم  مرتب  اونو آپدیت هم کنم که ویروسهای جدید رو بشناسه و ازبین ببره...بعد از اینکه سیستم سرویس شد سعی میکنم هربرنامه ای نصب نکنم هرفلشی مخصوصا ویروسی باشه بهش نزنم تا عمر بیشتری داشته باشه و سالم باشه.....و خیلی چیزهای دیگه... حالا دل ما هم مثل یه سیستمه که هرچندوقت یکباری باید یه انتی ویروس خوب آپدیت شده روش نصب کنیم نزاریم هی آلوده بشه وگرنه عمرش کم میشه و بدرد نمیخوره و مثل یه فرد مریضه که حتی حوصله خداش رو هم نداره... تاحالا چقدر به فکر این دلمون بودیم؟؟؟ چقدر خرجش کردیم؟؟؟ چقدر واسشه پاک شدنش وقت گذاشتیم؟؟ خرجی نداره..... الا بذکر الله تطمئن القلوب فقط میخواد بسپریش به صاحبش اون ازش نگهداری میکنه. فقط کار شما اینه که در روز چندبار سراغشو از صاحبش بگیرید و ازش تشکر کنید... و بهش بگید هواتونو داشته باشه ...خودش بهتون میگه باید چیکار کنید.... منابع قابل دسترسی: قرآن مجید،  نهج البلاغه، مفاتیح الجنان،  صحیفه سجادیه، توسل به اهل بیت http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
گاهی اوقات بعضی از سود ها بی زحمت است 📌فروختن کیسه سیب زمینی با کلوخ و گل 📌فروختن برنج مخلوط از خوب و بد، با نام برنج عالی 📌دست بردن در وزنه ترازو تا مقداری هر چند اندک، بیشتر نشان دهد 📌آب بستن به مرغ یخی و.... اما باید بدانیم که همه ی اینها به خودمان برمیگردد. این یک نوع از کم فروشی است که قرآن می فرماید: ✅ویلٌ لِلْمُطَفِّفین وای بر کم فروشان 📚به این داستان توجه کنید چند روز پیش برای خرید شیرینی به یک قنادی رفتم. پس از انتخاب شیرینی، برای پرداخت مبلغ آن به صندوق مراجعه کردم. ⚖هنگام وزن کردن شیرینی ها، آقای شیرینی فروش جعبه را روی ترازوی دیجیتال قرار داد، بعد با استفاده از جدول مقابلش وزن جعبه را از وزن کل کم کرد. یعنی در واقع وزن خالص شیرینی ها را به دست آورد. سپس وزن خالص را در قیمت شیرینی ضرب کرد و خطاب به من گفت: «12800 تومان قیمت شیرینی به اضافه 500 تومان پول جعبه می شود به عبارتی 13300 تومان» رودربایستی را کنار گذاشتم و از فروشنده پرسیدم: «چرا این کار را کردید؟!» ابتدا لبخند زد و بعد که اصرار مرا دید، اشاره کرد که گوشم را نزدیک کنم. سرش را جلو آورد و با لحن دلنشینی گفت: «وای بر کم فروشان! داد از کم فروشی! امان از کم فروشی!» پرسیدم: «یعنی هیچ وقت وسوسه نمی شوید؟!! هیچ وقت هوس نمی کنید این سود بی زحمت را…» حرفم را قطع می کند: «چرا! خیلی وقتها هوس می کنم. ولی این را که می بینم…» و اشاره می کند به شیشه میز زیر ترازو. چشم می دوزم به نوشته زیر شیشه: «امان از لحظه غفلت که شاهدم هستی!» 🤔 راستی ما کم فروشی نمی کنیم؟ کم فروشی کاری کم فروشی تحصیلی گاهی حتی کم فروشی عاطفی کم فروشی در عبادت کم فروشی انسانی در آخرین ساعات سال کمی فکر کنیم تا در سال آینده بتوانیم کم فروشی هایمان را جبران کنیم قرآن کتاب زندگی http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
مردم «أحسب النّاس أن یترکوا أن یقولوا ءَامنّا و هم لا یفتنون» (عنکبوت، ۲) امام معصوم علیه السلام می‌فرماید: مردم آزمایش می‌شوند همان گونه که طلا در کوره آزمایش می شود و خالص می‌شوند، همان گونه که فشار آتش ناخالصی‌های طلا را از میان می‌برد و آن را خالص می‌کند؛ «یفتنون کما یفتن الذّهب ثمّ قال یخلصون کما یخلص الذّهب». نور الثقلین / ج ۴ / ص ۱۴۸ قرآن کتاب زندگی http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
و ، دو ابزار خداوند متعال انسان‌ها را به نعمت و نقمت، نیکی و بدی، خیر و شر می‌آزماید؛ «و بلوناهم بالحسنات و السّیّئات»، (اعراف، ۱۶۸) «و نبلوکم بالشرّ و الخیر فتنة». (انبیا، ۱۳۵) بنا بر این، کسانی که نعمت‌های الهی را نشانه ی تکریم، و نقمت‌های او را نشانه ی توهین به خود می‌دانند، در اشتباه هستند و قرآن کریم این تحلیل را مردود می‌داند؛ «فأمّا الإنسان إذا ما ابتلیه ربّه فأکرمه و نعّمه فیقول ربّی أکرمن * و أمّا إذا ما ابتلیه فقدر علیه رزقه فیقول ربّی أهانن». (فجر، ۱۵ و ۱۶) قرآن کتاب زندگی http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
از دیدگاه موحّد و مشرک خداوند حکومت مصر را به دو نفر عطا کرد: و . وقتی حکومت مصر را به فرعون دادند، به خود اضافه کرد و گفت: «ألیس لی ملک مصر» [زخرف، ۵۱] و در نتیجه خوار و ذلیل گشت، اما حضرت یوسف علیه السلام ملک مصر را به خداوند اضافه کرد و گفت: «ربّ قد ءاتیتنی من الملک» [یوسف، ۱٠۱] و در نتیجه عزیز گشت. (کشف الاسرار / ج ۵ / ص ۱۵۱.) قرآن کتاب زندگی http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
اطلاق مُلک شامل هر مُلکی اعم از حق یا باطل می‌شود و تمام اقسام آن به خداوند مستند است؛ «قل اللّهمّ مالک الملک تعطی الملک من تشاء و تنزع الملک ممّن تشاء». [آل عمران، ۲۶] ملک فی حد نفسه، موهبتی از مواهب الهیه و نعمتی از نعم اوست که می‌توان به وسیله ی آن، آثار نیکویی در اجتماع انسانی پدید آورد و خداوند متعال گرایش به آن را در انسان‌ها قرار داده است. از طرفی هم می‌توان گفت: ملکی که نا اهلان دارند، ذاتاً مذموم نیست، بلکه خود آن‌ها مذموم هستند که حکومت را وسیله ی ستم قرار داده اند. بدین جهت، حضرت یوسف علیه السلام در برابر نعمت ملک و سلطنت، از خداوند فرجام نیکو تقاضا می‌کند؛ «ربّ قد ءاتیتنی من الملک... توفّنی مسلماً» [یوسف، ۱٠۱]، اما هنگامی که خداوند به نمرود سلطنت عطا می‌کند، وی در برابر حضرت ابراهیم علیه السلام می‌ایستد و مبارزه می‌کند؛ «ألم تر إلی الّذی حاجّ إبراهیم فی ربّه أن ءَاتیه اللّه الملک». ( بقره / ۲۵۸ ؛ المیزان / ج ۳ / ص ۱۳۱.) قرآن کتاب زندگی http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
و ، زندگی انسان‌ها را احاطه کرده است. دلدادگی به معشوق‌های آنی و فانی، دل‌ها را اسیر خویش ساخته، خدا و توجّه به آن، غریب ترین چیزی است که انسان به دنبالش بگردد. غرب در اوهام ترقی و پیشرفت، معنویت را قربانی کرده و مسلمانان هم، به ظاهرِ غرب فریفته شده هر روز در فکر الگوگیری غلط از غرب افتاده اند. ادامه این راه، چیزی نیست جز رفتن در منجلاب فساد و غفلت از مسائل معنوی و انسانی. خداوند متعال که همیشه انسان‌ها را به ذکر و یاد خویش دعوت نموده است و در میان مخلوقاتش، بنده ای را قرار داده که دائماً به ذکر او مشغول است، هدفش دوری انسان‌ها از غفلت و بیراهه روی بوده است. یاد خدا، آرامش دل هاست و انسان‌ها همه به دنبال آرامش هستند، امّا راه را کج رفته اند و خویش را با معبودهای ساختگی، تسکین موقت داده اند. قرآن کتاب زندگی http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
آرامش واقعی در پرتو یاد و توجّه واقعی خدای عالمیان حاصل می‌شود و به خاطر همین است که خداوند در قرآن کریم، کثرت هیچ امری را نخواسته است؛ جز ذکر و یاد خودش. برای معبود واقعی، انجام دادن اعمال خوب تر از زیاد انجام دادن آن است. لذا فرمود: «الَّذِی خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَیوةَ لِیبْلُوَکُمْ أَیکُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً» [۱] نفرمودعلیهم السلام اکثر عملاً، چرا که روح عمل و اثرات مثبتی که از توجّه و قصد قربت حاصل می‌شود، می‌تواند ما را به جایی برساند. امّا در مورد یاد محبوب و ذکر شیرینش، به کثرت روی آورد و ذکر کثیر را خواسته است. «یاأَیها الَّذِینَ آمَنُوا اذْکُرُوا اللَّهَ ذِکْراً کَثِیراً» [۲] و تنهایی این مورد و حصرش در کثرت در روایات هم تذکّر داده شده است. امام صادق علیه السلام فرمود: هر چیزی حدّ دارد که در آنجا به پایان می‌رسد؛ مگر یاد خدا که آن را حدّی پایان پذیر نیست. [۳] از این رو در قرآن کریم امر کرده است به یاد خودش: «اُذْکُرُونِی»؛ «مرا یاد کنید». ---------- [۱]: ۱. سوره ملک، آیه ۲. [۲]: ۲. سوره احزاب، آیه ۴۱. [۳]: ۳. ترجمه میزان الحکمه، ج ۴، ص ۱۸۴۰. قرآن کتاب زندگی http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
مطلب بالا از این کتاب گرفته شده است. کتابی خواندنی و عمل کردنی است.
السلام علیک ایها الکاظم ﻭﻗﺘﯽ ﺯﺑﺎﻥ ﻋﺎﻃﻔﻪ ﻫﺎ ﻻﻝ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﺯﻧﺠﯿﺮ ﻫﺎ ﺩﺭ ﺁﯾﻨﻪ ﺍﺕ ﺑﺎﻝ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﺩﺭ ﻓﺼﻞ ﮔﻞ ﺑﻬﺎﺭ ﺗﻮ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﻣﯽ ﺭﻭﺩ ﺑﺮ ﺷﺎﺧﻪ ﻣﯿﻮﻩ ﻫﺎﯼ ﺗﻮ ﭘﺎﻣﺎﻝ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﺩﯾﮕﺮ ﮐﺴﯽ ﺯ ﻧﺎﻟﻪ ﺍﺕ ﺁﻫﯽ ﻧﻤﯽ ﮐﺸﺪ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺳﯿﺎه چاﻝ ﺻﺪﺍ ﭼﺎﻝ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﺁﻗﺎ ﺳﻨﺎﻥ ﺳﺒﺰ ﺳﯿﺎﺩﺕ ﺑﻪ ﺩﻭﺵ ﺗﻮﺳﺖ ﻏﻞ ﻫﺎ ﺑﻪ ﺭﻭﯼ ﺷﺎﻧﻪ ﺗﺎن ﺷﺎﻝ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﻣﺮﺩ، ﺯﯾﻨﺘﺶ ﺍﺯ ﺟﻨﺲ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﺳﺖ ﺯﻧﺠﯿﺮ ﻫﺎ ﺑﻪ ﭘﺎﯼ ﺗﻮ ﺧﻠﺨﺎﻝ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﺩﺷﻤﻦ ﺑﻪ ﻗﺼﺪ ﺟﺎﻥ ﺗﻮ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﺍﯾﻦ ﻃﺮﺡ ﺩﺭ ﺩﻭ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ : ﺍﻭﻝ ﺑﻪ ﺷﺄﻥ ﺷﺎﻣﺨﺖ ﺷﻼﻕ ﻣﯽ ﺯﻧﻨﺪ ﺩیگر ﺯﺑﺎﻥ ﺑﻪ ﻫﺘﮏ ﺗﻮ ﻓﻌﺎﻝ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﺷﻌﺮﻡ ﺑﺪﻭﻥ ﺫﮐﺮ ﻣﺼﯿﺒﺖ ﻧﻤﯽ ﺷﻮﺩ ﺣﺎﻻ ﮔﺮﯾﺰ ﺭﻭﺿﻪ ﮔﻮﺩﺍﻝ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﺩﻋﻮﺍﺳﺖ ﺑﺮ ﺳﺮ ﺯﺭﻩ ﻭ ﺟﺎﻣﻪ ﻭ ﺳﺮﯼ ﺩﺍﺭﺩ ﻣﯿﺎﻥ ﻣﻌﺮﮐﻪ ﺟﻨﺠﺎﻝ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ شهادت حضرتش تسلیت باد http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
دل بسپار به: آتشی ک نمی‌سوزاند «ابراهیم» را، و دریایی ک غرق نمی‌کند «موسی» را؛ کودکی ک مادرش او را به دست موج‌های «نیل» می‌سپارد، تا برسد به خانه‌ی فرعونِ تشنه به خونَش؛ دیگری را برادرانش به چاه می‌اندازند، سر از خانه‌ی عزیز مصر در می‌آورد! مکر زلیخا زندانی اش می‌کند، اما عاقبت بر تخت ملک می‌نشیند... از این «قصص» قرآنی هنوز هم نیاموختیم!؟ که اگر همه‌ی عالم قصد ضرر رساندن به تو را داشته باشند، و خدا نخواهد؛ نمی‌توانند ... او که یگانه تکیه گاه من و توست! پس؛ به «تدبیرش» اعتماد کن، به «حکمتش» دل بسپار، به او «توکل» کن؛ و به سمت او «قدمی بردار»... تا ده قدم آمدنش به سوی خود را به تماشا بنشینی... قرآن کتاب زندگی http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
الهی فرزانه تر از دیوانه تو کیست؟ علامه حسن زاده #عشق_واقعی http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
راه بى پايان تو را مى خواند آيا تا به حال احساس كرده اى كه عاشق نيستى؟ خيلى سخت است كه احساس عشق را از دست بدهى. ديگر زندگى براى تو بى معنا مى شود و نمى توانى زيبايى هاى زندگى را درك كنى. مگر بيشتر وقت ها، سراسر عشق و شور نيستى؟ مگر براى رسيدن به ثروت تلاش نمى كنى؟ آيا ديده اى عدّه اى را كه چقدر براى جمع كردن مال دنيا تلاش مى كنند؟ آنها شب و شوند و براى رسيدن به آن تلاش زيادى مى كنند، بعضى‌ها به دنبال رياست هستند و در طلب آن بيقرارند. پس شور و عشق، هميشه در وجود ما هست، همه ما عاشق آفريده شده ايم، فقط معشوق‌ها مختلف اند. وقت آن رسيده است كه در مورد معشوق هاى خود فكر كنيم. وقتى معشوق ما عوض شود، ما نيز دچار تغيير بزرگى مى شويم. هر چه معشوق تو بزرگتر شود، تو بزرگتر مى گردى. اگر معشوق تو پايان داشته باشد، تو هم پايان خواهى داشت. خوشا به حال كسى كه معشوقى دارد بى پايان! چنين كسى هرگز تمام نمى شود. رفيقى داشتم كه خيلى ثروتمند بود و عمر خود را در راه كسب ثروت صرف كرده بود، لحظه هاى پايانى عمرش بود كه من به كنارش رفتم، اشك در چشمانش حلقه زده بود. او گريه مى كرد و همه اطرافيان او نگران بودند، آنها نمى دانستند راز اين گريه او چيست. من خيلى زود فهميدم كه گريه او، گريه عاشق دلسوخته است، عاشقى كه تا ساعتى ديگر براى هميشه از معشوق خود جدا مى شد. من آن روز درس بزرگى گرفتم، انسان بايد معشوقى را انتخاب كند كه پايان ندارد. قرآن کتاب زندگی http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
حضرت آيا قصه حضرت ابراهيم (ع) را شنيده اى؟ وقتى به سرزمين كفر رفت، مردمانى را ديد كه ستاره اى را مى پرستيدند، صبر كرد تا آن ستاره غروب كرد، رو به آنان نمود و چنين گفت: «من چيزى را كه غروب مى كند دوست ندارم». او مى خواست به ما بگويد: اى انسان نامتناهى! نبايد گرفتار چيزى شوى كه پايان دارد. و حكايت آن مردمان، حكايت امروز من وتوست. افسوس كه ما عاشق چيزهايى شده ايم كه پايان دارند. خوشا به حال آنانى كه بى پايان شدند! قرآن در مورد ابراهيم (ع) مى گويد: (فَلَمَّا جَنَّ عَلَيْهِ الَّيْلُ رَأى كَوْكَبًا قَالَ هَذَا رَبِّى فَلَمَّآ أَفَلَ قَالَ لاَ أُحِبُّ الْأَفِلِينَ). و چون شب فرا رسيد او ستاره اى را ديد وگفت: «اين خداى من است»، امّا وقتى آن ستاره غروب كرد گفت: «من چيزى كه غروب مى كند را دوست ندارم». تدبّرى در آيه: در زبان عربى براى «ناپديد شدن» معمولاً دو واژه استفاده مى شود: «غروب» و «أفول». تفاوت دقيقى بين اين دو واژه در زبان عربى وجود دارد: وقتى كه منظور ما فقط پنهان شدن چيزى باشد از واژه «غروب» استفاده مى كنيم؛ امّا هرگاه سخن از پنهان شدن چيزى باشد و بخواهيم به عدم ثبات آن اشاره كنيم از واژه «أفول» استفاده مى كنيم. به بيان ديگر اگر بگوييم «ستاره غروب كرد»، يعنى ستاره ناپديد شد؛ امّا اگر بگوييم «ستاره أفول كرد»، يعنى ستاره اى ناپديد شد كه معلوم بود روشنايى آن هميشگى نيست. قرآن در ماجراى حضرت ابراهيم (ع) از واژه «أفول» استفاده مى كند و در واقع مى خواهد اين پيام را به ما رساند كه ناپديد شدن ستاره چيزى بوده كه از اوّل مورد توجّه ابراهيم (ع) بوده است. قرآن کتاب زندگی http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d
ملت #عشق از همه دین ها جداست عاشقان را ملت و مذهب خداست http://eitaa.com/joinchat/47579154C8f70b97d6d