🔴 ماجرای احضار سفیر چه بود؟‼️
🔻 پس از اظهارات ایرج مسجدی سفیر ایران در بغداد مبنی بر لزوم خروج نیروهای ترکیه از خاک عراق، سفیر ترکیه در عراق در اظهاراتی توهین آمیز خطاب به مسجدی گفت: تو آخرین کسی هستی که می تواند از احترام به مرزهای عراق صحبت کند!
🔹️در پی این اظهارات، ابتدا ترکیه، سفیر ایران در آنکارا را احضار کرد و در مقابل نیز وزارت خارجه ایران با احضار سفیر ترکیه در تهران، نسبت به اظهارات غیرقابل قبول سفیر این کشور در عراق اعتراض کرد.
﷽؛
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
🌷انتشار مطالب اندیشکده مجاز است.
┈•••✾••┈
📝*اندیشکده انقلاب کبیر: جامع ترین کانال تحلیلی مرجع ویژه نخبگان، اساتید دانشگاه و اصحاب قلم*
*با ایتا به ما بپیوندید....*
✅*(اندیشکده انقلاب کبیر) در ایتا* 🇮🇷
https://eitaa.com/enghelabekabir
✅*(اندیشکده انقلاب کبیر)در سروش*🇮🇷
sapp.ir/enghelabekabir
✅*(اندیشکده انقلاب کبیر)در واتس آپ*
https://chat.whatsapp.com/Hmlj1cmHZD85i6Qt7bARxi
🇮🇷لطفا برای یک☝️نفر ارسال فرمایید
?انتشار مطالب اندیشکده مجاز است.
┈•••✾••┈
📝*اندیشکده انقلاب کبیر: جامع ترین کانال تحلیلی مرجع ویژه نخبگان، اساتید دانشگاه و اصحاب قلم*
*با ایتا به ما بپیوندید....*
✅*(اندیشکده انقلاب کبیر) در ایتا* 🇮🇷
https://eitaa.com/enghelabekabir
✅*(اندیشکده انقلاب کبیر)در سروش*🇮🇷
sapp.ir/enghelabekabir
✅*(اندیشکده انقلاب کبیر)در واتس آپ*
https://chat.whatsapp.com/Hmlj1cmHZD85i6Qt7bARxi
🇮🇷لطفا برای یک☝️نفر ارسال فرمایید
🔴آری! قرآن مجوز نقض عهد میدهد!
🔍نقدی بر سروش محلاتی
اختصاصی|| سعید احمدیفرد شربیانی
[ص۱ از ۲]
▫️در یادداشت آقای سروش محلاتی، استناد به آیه «فانبذ إلیهم سواء» مورد مناقشه قرار گرفته و در نهایت به این نتیجه رسیده که «نه برای لزوم ماندن در برجام می توان به قرآن استناد کرد و نه برای خروج از آن».
بر اساس مدعای نویسنده، آیه بیانگر هیچ دستوری نیست واز آن نمی توان تکلیفی را به دست آورد، چرا که آیه در مقام توهم حظر امر به نبذ کرده و چنین امری تنها بر اباحه دلالت می کند و اینگونه موارد در محدوده منطقه الفراغ است.
اولین نکته درباره یادداشت مزبور آنست که گفته اند: «در علم اصول ثابت شده است که امر در چنین موقعیتی به معنی وجوب نیست» و منظور نویسنده از «چنین موقعیتی»، مقام دفع توهم حظر است.
یکی از پیش فرضهای استدلالِ نویسنده وجود توهمی است که براساس آن پیامبر و اصحاب ایشان گمان می کردند که باید نسبت به عهد با مشرکین همچنان پای بند باشند و آیه در این مقام، با لسان امر آنان را از این توهم بازداشته است.
آنچه باید به طور جدی مورد توجه نویسنده قرار می گرفت اثبات این مقدمه بود که رکن استدلال ایشان نیز همین است. در حالی که با ارسال مسلمات، از اثبات این مقدمه غفلت کرده وقبول آن را نزد خود و خواننده مفروض دانسته است. به دیگر سخن، توهم حظر چیزی نیست که امروز و به خواست ما در مورد امر آیه ادعا شود و بعد به راحتی هر امری حمل بر اباحه شود. گویا نویسنده توجه نداشته که با این روش، عملا چیزی به عنوان الزام در آیات قرآن باقی نخواهد ماند وهر کسی با قرینه قرار دادن توهمات خود می تواند اوامر قرآنی را حمل بر اباحه کند.
نویسنده تنها برای غرابت زدایی از کلام خود به مواردی از آیات قرآن اشاره می کند که در آن امر به معنای اباحه به کار رفته است. اینکه در مواردی امر به معنای اباحه است جای بحث نیست لکن بر نویسنده لازم است تا در آیه مورد بحث قرائنی ارائه دهد تا بتواند مقدمات ادعای خود را اثبات کند.
در تمامی موارد مذکور در یادداشت، قرینه ای جدی بر توهم حظر وجود دارد. برای نمونه وقتی می گوییم امر در آیه «فانتشروا فی الارض و ابتغوا» دلالت بر اباحه میکند، از آن روست که در پیشتر با فقره «ذروا البیع» از بیع نهی کرده است، یا وقتی گفته می شود امر در آیه «اذا حللتم فاصطادوا» دلالت بر اباحه می کند، چون در آیه دیگر فرموده «لا تقتلوا الصید وانتم حرم» ویا اگر گفته می شود که آیه «فاذا تطهرن فأتوهن» دلالت بر اباحه می کند، از آن روست که سابقا فرموده است: «فاعتزلوا النساء فی المحیض».
کوتاه سخن آنکه باید به جای ادعای «توهم حظر» قرینه ای جدی همچون حظر سابق ارائه کرد. از همین رو بوده که برخی دانشوران اصول، به دقت از در مباحث اصولی خود از عبارت «امر عقیب الحظر» استفاده کرده اند.
حال درباره آیه مورد بحث باید پرسید کدام نهی از نقض عهد مشرکان در قرآن وجود داشته که اکنون برای دفع توهم، از اسلوب امر استفاده شده است؟
اصولا چه جای توهم است وقتی طرف مقابل نقض عهد کرده، پیامبر و اصحاب همچنان بر عهد خود پایبند باشند؟
ظاهرا آنچه بیشتر برای مسلمانان جای توهم دارد اینست که معاهده با مشرکان جایز نیست و یا پاییندی به آن لازم نیست!
مضاف بر آنکه سیره عقلا بلکه به تعبیر قدمایی قضیه العقل و العدل نیز این است که پای بندی در ازای پای بندی! حال چگونه می توان تصور کرد پیامبر و اصحاب او توهم کردند که باید نسبت به معاهده ای که نقض شده است همچنان پای بند باشند؟
همچنین باید افزود که تعبیر به کار رفته در آیه با بیان اباحه سازگار نیست. «فانبذ الیهم» در آیه به معنای آنست که «پیمان را به سویشان پرتاب کن». به کارگیری ماده «نبذ» که به معنای افکندن و پرتاب کردن است، متضمن شدت عمل و بی احترامی نسبت به طرف مقابل است(العین،ج8،ص191) که با اباحه صرف مناسب نیست.
نکته دوم درباره استشهاد نویسنده به کلمات تنی چند از فقیهان شیعه است. اینکه شیخ طوسی در مبسوط خود با استدلال به آیه حکم به جواز نقض عهد توسط امام داده است، بدین معنا نیست که از نظر شیخ طوسی معنای آیه جواز نقض است ونه بیشتر.
می توان برای اثبات جواز نقض از نظر فقهی به این آیه استشهاد کرد اما برای اینکه نظر شیخ طوسی درباره معنای آیه را بدانیم باید به تفسیر ایشان مراجعه کنیم. ایشان در ذیل آیه می فرماید: «أمر الله تعالى نبيّه أنه متى خاف- ممن بينه و بينه عهد- خيانة أن ينبذ اليه عهده على سواء»(التبيان، ج5،ص145)
شیخ طوسی در تفسیر این آیه از عبارت امر استفاده کرده است وظاهر ماده امر همان الزام است.
درباره عبارت صاحب جواهر نیز باید گفت که ایشان در تفاوت میان عهد مهادنه و عهد ذمه اولی را تابع مصلحت و دومی را حق اهل کتاب دانسته است. از عبارت صاحب جواهر بر نمی آید که نقض عهد با کسانی که نقض عهد کردند تابع مصلحت است.
https://eitaa.com/enghelabekabir
🔴🔍آری! قرآن مجوز نقض عهد میدهد!
[ص ۲ از ۲]
اما در مقابل برخی از فقها نیز استناد کرده که از این آیه الزام را فهمیده اند چنانکه مرحوم آقای منتظری بعد از استشهاد به آیه گفته اند:
فعلى حاكم المسلمين حينئذ إعلامهم بقطع العلاقات احتياطا للإسلام و الأمّة.(دراسات في ولاية الفقيه، ج2، ص737)
نکته سوم درباره تقابلی است که از نظر نویسنده میان حق و تکلیف برقرار است. در این باره به طور مختصر باید گفت اگر چه مفهوماً حق غیر از تکلیف است، لکن می توان مصداقاً این دو را در یک جا جمع کرد. برای نمونه اگر چه از حضانت به عنوان حقی برای پدر یاد می کنند، لکن حضانت فرزند در حقیقت تکلیف پدر نیز هست.
نکته چهارم که لازم به ذکر است این است که کسانی که از منطقه الفراغ سخن گفتند، اباحه را دو نوع می دانند: اباحه بالمعنی الاخص و اباحه بالمعنی الاعم. اباحه بالمعنی الاخص اباحه ایست که توسط شارع جعل شده و بیان شده و کسی حق ندارد بر خلاف آن عمل کند. در این نوع از اباحه، ملاک جعل موجود است و از این جهت آن را اباحه اقتضائی نامیدند. در مقابل، اباحه بالمعنی الاعم است که در آن ملاکی برای جعل وجود ندارد، این نوع را اباحه لا اقتضائی می نامند. آنچه منطقه الفراغ نامیده می شود در محدوده این نوع از اباحه است.اگر طبق مبنای نویسنده، بپذیریم این آیه دلالت بر اباحه می کند، پس اباحه جعل و پس از آن بیان شده است و ملاک موجود است. این جا قلمرو منطقه الفراغ نیست.
نکته پنجم درباره نوع استدلال آقای #محلاتی در دو یادداشت اخیر است. ایشان در یادداشت اول تلاش می کند تا با انصراف هیئت امر از معنای ظاهری، امر را به معنای اباحه تفسیر کند و بدون ارائه هیچ قرینه ای الزام ظاهر در هیئت امر را انکار کند. اما در یادداشت دوم به دنبال انصراف ماده به کار رفته در آیه از ظاهر آنست. اینکه شیخ طوسی ماده نبذ را در تفسیر خود چنان معنا کرده است اگر چه نقل صحیحی است، اما قابل استناد نیست. چرا که شیخ طوسی نه لغوی است و نه عرب اصیل است تا بگوییم فهم او از لغت عرب برای ما حجت است. خصوصا که آنچه شیخ طوسی در تفسیر خود بیان کرده بر خلاف آن چیزی است که کارشناسان علم لغت و مفسران ادیب گفته اند. در این باره علاوه بر صاحب العین که پیشتر کلامش ذکر شد می تون از زمخشری یاد کرد که در کشاف می نویسد: «فَانْبِذْ إِلَيْهِمْ، فاطرح إليهم العهد»(الكشاف، ج2،ص231)
همین عبارت را فخر رازی نیز به کار برده است. (التفسيرالكبير، ج15،ص497)
راغب درباره آیه گفته است: فَانْبِذْ إِلَيْهِمْ عَلى سَواء فمعناه: ألق إليهم السّلم.(مفردات، ص788)
مراجعه به کتب لغت نشان می دهد که تفسیر شیخ طوسی از ماده نبذ در این آیه تا چه حد بر خلاف گزارش ها و تحلیل های لغوی است و این معنا تا چه حد مورد تامل و سوال است.
▫️جناب آقای سروش در دفاع از تفسیر شیخ طوسی به کلامی از صاحب تفسیر المیزان استشهاد کرده اند که در آن ذیل آیه موید تفسیر شیخ طوسی دانسته شده است.
باید دانست که وقتی بتوان ذیل یاد شده را با تفسیر مطابق با ظواهر لغت معنا کرد، وجه تاییدی نیز در میان نخواهد بود.
به دیگر سخن این ذیل، تعلیل «فانبذ الیهم» به همان معنای ظاهر که مشهور میان مفسرین و اهل لغت است. خدای متعال در مقام تعلیل امر خود به نبذ می فرماید: علت این امر آنست که خدا خیانت کاران را دوست ندارد.
این معنا با صدر آیه مطابق تر است؛ چرا که صدر می فرماید اگر از ناحیه آنان #احساس_خیانت کردی عهدشان را به سوی خودشان پرت کن چرا که خدا خیانت کاران را دوست ندارد. با این تفسیر، این آیه در معنا شبیه آیه 107 نساء است «ولا تجادل عن الذین یختانون أنفسهم إن الله لا یحب من کان خوانا أثیما».
نکته ششم درباره نوع بیان ایشان از نظری است که با آن مخالف است. روایت ایشان از نظر مخالف بدین شکل است:
«ولی آیا این آیه حق و اختیاری را برای پیامبر اثبات می کند تا با توجه به شرایط، مصلحت جامعه اسلامی را تشخیص داده و بر مبنای آن تصمیم گیری کند و یا آیه شریفه وظیفه ای بر عهده او می گذارد تا تعبدا و بدون در نظر گرفتن مصلحت آن را اجرا کند؟»
قطع نظر از میزان اخلاقی بودن اینگونه روایت، پاسخ دوگانه مصنوعی یاد شده (مصلحت - تعبد) روشن است.
خدای متعال مصلحت را در آن دیده که پیامبر خود را ملزم به نبذ کند.
نکته هفتم مربوط به فقرات آغازین نوشتار آقای سروش محلاتی است. ایشان در ابتدا با استناد به خبرگزاریها نقلی از کلام رهبری را ذکر کردند، و بعد به نقل از سایت رهبری نص کلام ایشان را آورده اند و آنگاه یکی از عکس العملهایی در فضای رسانه ای نسبت به کلام رهبری بوده را ذکر کردهاند. متاسفانه نویسنده مشخص نکرده است که نوشته خود را در قبال کدامیک از این سه، نوشته است.
نکته هشتم آنکه باید مراقب بود تا با مراعات #خوشایند_دیگران، عرصه #تفسیر_قرآن و #استنباط_شریعت_محمدی را #لوث نسازیم.
https://eitaa.com/enghelabekabir
🔴 نجباء: مقاومت حق دارد اهداف آمریکایی را هدف قرار دهد
♦️ سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی نجباء عراق با اشاره به حمله هوایی ارتش تروریست آمریکا به مواضع نیروهای مقاومت عراق در مرز سوریه:تمامی توافقات پیشین ملغی شده است و از این پس مقاومت حق دارد که اهداف خود را تعیین کند.
♦️مقاومت علیرغم اینکه سفارت آمریکا در بغداد را لانه جاسوسی میداند، پذیرفت که آن را هدف قرار ندهد.
♦️در صورت خودداری دولت از معرفی عناصر مزدور، مقاومت اسلامی، خود را مکلف میداند با افرادی که اطلاعات الحشد الشعبی را به آمریکا منتقل کردند، برخورد کند.
♦️مقاومت به این جنایت پاسخی سخت و متناسب خواهد داد و مرتکبان، بهای سنگینی خواهند پرداخت.
♦️ در موعد تسویهحساب، از همراهان و تسهیلگران این جنایت چشمپوشی نخواهد شد.
﷽؛
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
🌷انتشار مطالب اندیشکده مجاز است.
┈•••✾••┈
📝*اندیشکده انقلاب کبیر: جامع ترین کانال تحلیلی مرجع ویژه نخبگان، اساتید دانشگاه و اصحاب قلم*
*با ایتا به ما بپیوندید....*
✅*(اندیشکده انقلاب کبیر) در ایتا* 🇮🇷
https://eitaa.com/enghelabekabir
✅*(اندیشکده انقلاب کبیر)در سروش*🇮🇷
sapp.ir/enghelabekabir
✅*(اندیشکده انقلاب کبیر)در واتس آپ*
https://chat.whatsapp.com/Hmlj1cmHZD85i6Qt7bARxi
🇮🇷لطفا برای یک☝️نفر ارسال فرمایید
اندیشکده راویان حقیقت 🇮🇷
🔴 سلبریتی های نون به نرخ روزخور را بشناسید
🔺خیلی جالبه این جماعت با تلویزیون مطرح میشن؛ بعد که جای بهتری پیدا میکنند پشت پا میزنن به تلویزیون و نظام؛ ژوله و تنابنده نمونه بارز این نون به نرخ روز خورها هستند.
🔺استفادشون رو که از روحانی کردن الان شروع کردن بهش فحش دادن، استفادشون رو از تلویزیون هم میکنن بعد شروع میکنن بهش فحش دادن ولی الان با کساد شدن وضعیت سینما دوباره اومدن به غلط کردن و برگشتن به تلویزیون
💠 موضوع: خیز بلند برای پاستور در ۱۴۰۰
✍️نویسنده: محمد گنجی
🔻رقابتهاي انتخاباتي جريانهاي سياسي کشور در کمتر از شش ماه مانده به انتخابات آغاز شده است و دو اردوگاه اصلي و حتي برخي گروههاي سياسي فرعي نيز در حال سامان دادن به وضعيت خود براي ورود به اين ميدان هستند.
✅نکات تحلیلی:
🔹 ۱- اين انتخابات، انتخاباتي است که در آن رئیسجمهور حاضر ديگر نميتواند نامزد انتخاباتي شود. لذا تقریباً از اين منظر شرايط يکساني براي همه نامزدهاي انتخاباتي وجود دارد.
🔸۲-- رئیسجمهور منتخب ۱۴۰۰ اين ظرفيت را دارد که براي هشت سال رياست قوه مجريه را بر عهده بگيرد. بهواقع قريب به يک دهه که مقارن با دهه پنجم انقلاب اسلامي است، اداره کشور در اختيار يک تفکر و جريان خاص قرار خواهد گرفت.
🔹۳-وضعيت اقتصادي کشور در شرايط مساعدي قرار ندارد و ضرورت تحولي اساسي در کشور و به روي کار آمدن دولتي کارآمد در تراز انقلاب اسلامي بیشازپیش احساس ميشود.
🔸 ۴- ورود به دهه پنجم انقلاب اسلامي و صدور بيانيه گام دوم انقلاب اسلامي توسط رهبري، حکايت از ورود انقلاب اسلامي به مرحله نويني از تحول و تکاپو در مسير تحقق تمدن اسلامي ميدهد که ضروري است متناسب با آن شاهد تحولي مشهود در قوه اجرايي کشور و قرار گرفتن جوانان مؤمن انقلابي در رأس مديريت کشور باشيم.
🔹 ۵- مسئله مشارکت حداکثري اقشار مختلف مردم در انتخابات نيز از ديگر ضرورتهايي است که در اين انتخابات از حساسيت بيشتري برخوردار گرديده است. اين حساسيت از آنجايي است که انتخابات اسفندماه 1398 با کمترين ميزان مشارکت در ادوار چهل ساله گذشته برگزار گرديده و تکرار آن در خردادماه 1400 ميتواند تبعاتي را براي اعتبار جمهوري اسلامي داشته باشد.
💢نکته پایانی:
🔺 طبیعتاً در اين ايام بايد هر روز منتظر شنيدن نامي براي ورود به ميدان انتخابات رياست جمهوري باشيم. اين اسامي بخشي برآمده از تحرکات سياسي فعالين سياسي است که خود سوداي فتح پاستور را در سر ميپرورانند؛ و بخشي مربوط به اطرافيان فعالين سياسي که آرزومندند تا با قدرت رسيدن فرد مورد علاقه آنان، آنها نيز در قدرت سهمي داشته باشند. بههرحال اين اخبار موثق و غير موثق اين روزها با حجم زيادي منتشر میشود که نبايد آنها را چندان جدي گرفت و در حد يک گمانهزنی به آن توجه نمود و بايد منتظر بود تا بهتدریج ابعاد کار مشخص گردد و نامزدهاي اصلي از نامزدهاي بدلي جدا شوند و کار رقابتهای انتخاباتي رسميت بيشتري يابد.
﷽؛
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
🌷انتشار مطالب اندیشکده مجاز است.
┈•••✾••┈
📝*اندیشکده انقلاب کبیر: جامع ترین کانال تحلیلی مرجع ویژه نخبگان، اساتید دانشگاه و اصحاب قلم*
*با ایتا به ما بپیوندید....*
✅*(اندیشکده انقلاب کبیر) در ایتا* 🇮🇷
https://eitaa.com/enghelabekabir
✅*(اندیشکده انقلاب کبیر)در سروش*🇮🇷
sapp.ir/enghelabekabir
✅*(اندیشکده انقلاب کبیر)در واتس آپ*
https://chat.whatsapp.com/Hmlj1cmHZD85i6Qt7bARxi
🇮🇷لطفا برای یک☝️نفر ارسال فرمایید
🔴 انفجار کشتی رژیم صهیونیستی و اظهارات دنکیشوتی نتانیاهو
🔻جمعه هفته گذشته خبر وقوع انفجار در یک کشتی باری رژیم صهیونیستی به نام «ام وی هلیوس ری» که متعلق به شرکت کشتیرانی «ری» واقع در تلآویو است از سوی رسانهها منتشر شد.
🔹نتانیاهو امروز صراحتا این انفجار را به ایران منتسب نمود و در اظهاراتی تهدیدآمیز اعلام کرد به این اقدام واکنش نشان میدهد.
🔹این ادعاها از سوی نتانیاهو در حالی است که هیچ سند و نشانهای برای اثبات این اتهام حتی از نوع نقاشیهای معروف او ارائه نشده و صرفا تلاش شده با هیاهوی رسانهای صحت این ادعا به افکار عمومی القاء شود.
🔹رفتار و گفتار «دنکیشوتی» نتانیاهو شیوه جدید و غیرقابل درکی نیست چرا که او رژیمی را نمایندگی میکند که حیاتش در بحرانسازی است و لذا از هیچ اقدامی برای تقویت «راهبرد تنشآفرینی فعال» فروگذار نمیکند.
🔹نخست وزیر رژیم صهیونیستی به خوبی میداند که هرگونه شرارت علیه جمهوری اسلامی ایران پاسخی چند برابری و پشیمان کننده خواهد داشت.
?انتشار مطالب اندیشکده مجاز است.
┈•••✾••┈
📝*اندیشکده انقلاب کبیر: جامع ترین کانال تحلیلی مرجع ویژه نخبگان، اساتید دانشگاه و اصحاب قلم*
*با ایتا به ما بپیوندید....*
✅*(اندیشکده انقلاب کبیر) در ایتا* 🇮🇷
https://eitaa.com/enghelabekabir
✅*(اندیشکده انقلاب کبیر)در سروش*🇮🇷
sapp.ir/enghelabekabir
✅*(اندیشکده انقلاب کبیر)در واتس آپ*
https://chat.whatsapp.com/Hmlj1cmHZD85i6Qt7bARxi
🇮🇷لطفا برای یک☝️نفر ارسال فرمایید
🔴 ارسال کننده نامه
🏴شنیدیم رییس دولت اصلاحات نامه ای به مقام معظم رهبری نوشته اند، البته کار جدیدی نیست؛ از او بدتر هم ترامپ بود که پیام به رهبر انقلاب ارسال نمود و جوابش را هم گرفت😒
🔍سال ۱۳۹۳ هم یادمان هست؛ آقای خاتمی درخواست عیادت رهبری داشتند، اما پذیرفته نشد!!! آقایان هزار خیانت به مردم و نظام می کنند و بعد هم انگار که نه انگار!!!!
خیر؛ فراموش شدنی نیست🔴
☄حضرات آقایان فتنه گر، بی خبر نامه ارسال می کنند، وقتی تحویل شان نگرفتند، بر طبل اطلاع رسانی و دلسوزی می کوبند...
ای کاش مردی در بدنه نظام پیدا می شد تا در دهان این داعشی های وطنی بکوبد و بگوید شما را چه به دلسوزی مردم و نظام !!!!!
آقای خاتمی، خاطرات تلخ سالهای دولت های تان و حمایت ناجوانمردانه شما، هنوز تازه هست😢
☀️حنای شما و امثال تان دیگر رنگی ندارد!!!
🌐 این موضوع ارزش بحث ندارد....
🔍 راستی از پاسخ نامه خاتمی چه خبر؟!؟!؟!
پاسخی گرفت؟!؟ ⌛️
﷽؛
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
🌷انتشار مطالب اندیشکده مجاز است.
┈•••✾••┈
📝*اندیشکده انقلاب کبیر: جامع ترین کانال تحلیلی مرجع ویژه نخبگان، اساتید دانشگاه و اصحاب قلم*
*با ایتا به ما بپیوندید....*
✅*(اندیشکده انقلاب کبیر) در ایتا* 🇮🇷
https://eitaa.com/enghelabekabir
✅*(اندیشکده انقلاب کبیر)در سروش*🇮🇷
sapp.ir/enghelabekabir
✅*(اندیشکده انقلاب کبیر)در واتس آپ*
https://chat.whatsapp.com/Hmlj1cmHZD85i6Qt7bARxi
🇮🇷لطفا برای یک☝️نفر ارسال فرمایید
🔴 سناریوهای مجمع تشخیص در بررسی لوایح FATF چیست؟
🔻بهرغم تلاشهای کارشناسانه مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره لوایح FATF در دو سال گذشته و فهم موضوع، اقدام آن در بازگذاشتن پرونده FATF و عدم تصمیمگیری در این خصوص، درواقع نقطهضعف ماجرا بوده و به نظر میرسد چنین روشی در برخورد با موضوع بیش از آنکه تقویتکننده منافع ملی باشد، به پازل «فشار شرطی دشمن» کمک کرده است.
🔹گویا این ضعف از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام نهاد نیز عیان شده و لذا به گفته محسن رضایی، دبیر تشخیص مصلحت نظام قرار است تعیینتکلیف این لوایح در اسفندماه ۱۳۹۹ به سرانجام خود برسد.
🔹بدیهی است که پذیرش بدون شرط کنوانسیونها و همچنین مسکوت گذاشتن آنها از دستورکار خارج بوده و عملا دو سناریو پیشروی اعضای مجمع تشخیص قرار دارد
1⃣ #سناریو_اول: پذیرش مشروط لوایح:
🔹تصویب کنوانسیونها، در مجمع با اقبالی روبهرو نیست، لذا سناریوی دیگری که اخیرا از سوی حامیان FATF دنبال میشود، پذیرش این لوایح و پیوستن به این کنوانسیونها با گذاشتن حق شرط لغو تحریمهاست و علت مطرح شدن این سناریو از سوی برخی اعضای مجمع نزدیک شدن به انتخابات ۱۴۰۰ و ترس از عواقب رد این لوایح است.
🔹این پیشنهاد در آخرین مکاتبه ریاست جمهور با مقاممعظمرهبری درخصوص لوایح FATFاینگونه مطرح شده که برای FATF، شرط عدم ارائه اطلاعات دور زدن تحریم گذاشته شود.
🔹سناریوی مذکور از منظر منافع ملی قابلپذیرش نیست، زیرا براساس ماده ۱۹ کنوانسیون حقوق معاهدات، حق شرطی که با هدف و روح معاهده در تعارض باشد، پذیرفته نخواهد شد. همچنین موضوع حق شرط در کمیسیون حقوقی و قضایی مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال ۱۳۹۷ مورد بررسی قرار گرفته و با اکثریت مطلق رای اعضا، فاقد ارزش تشخیص داده شد. پس طرح مجدد این پیشنهاد و بررسی مجدد آن فاقد مزیت و ارزشافزوده است.
2⃣ #سناریوی_دوم: رد لوایح:
🔹سناریوی دوم رد قاطع این لوایح و پایان دادن به این بلاتکلیفی چندساله است. اگرچه جریان غربگرا و بازوهای رسانهای آن همچنان تلاش میکنند با ایجاد رعب و وحشت نسبت به تبعات رد این لوایح، سیاستهای خود را پیش ببرند، باید توجه داشت این تصمیم تنها سناریوی در دسترس، امکانپذیر و معقول برای ایران است. زیرا:
🔻اولا علیرغم قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF از حدود یک سال پیش تاکنون، وضعیت تجارت خارجی ایران ازجمله هزینههای مربوط به تراکنشهای مالی و بانکی و وضعیت صادرات نفت، نسبت به سال گذشته بهبود یافته است.
🔻ثانیا با توجه به راهبرد دولت بایدن در قبال ایران که همچنان بهدنبال ادامه سیاست دیپلماسی با پشتوانه فشار است، بعید است تغییری در ساختار تحریمهای آمریکا ایجاد شود. بنابراین افق روشنی برای لغو تحریمها در آینده نزدیک وجود ندارد.
🔻ثالثا حتی برخی مقامات دولتی همچون عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی در اسفندماه ۱۳۹۸ بیان داشتند که در شرایط تحریمی ضررهای همکاری با FATF از منفعت آن بیشتر است. در چنین شرایطی رد لوایح مرتبط باFATF ، هزینه سیاسی زیادی را متوجه مجمع تشخیص مصلحت نظام نخواهد کرد، ولی میتوان امیدوار به منافع اقتصادی آن بود، زیرا با وجود تحریمها از یکسو و فقدان افق روشن در روابط با FATF از سوی دیگر، نااطمینانی در تصمیمات اقتصادی، ثمرهای جز فلج شدن اقتصاد کشور را در پی ندارد.
https://eitaa.com/enghelabekabir
https://chat.whatsapp.com/Hmlj1cmHZD85i6Qt7bARxi
🔴 نگاهی به کنش رسانهای این روزهای رقبای انتخاباتی ۱۴۰۰
🔻«کارزار» شاید بهترین صفت برای انتخابات باشد؛ کارزاری که محل سنجش برنامه، خرد، عقلانیت، عملکرد و رفتار است و بر این اساس با نگاهی به برخی رفتارهای جریانی، جناحی و فردی، در فرایندی که این روزها شاهد خوردن استارت آن هستیم، چند روش جهت جلب نظر افکار عمومی، انحراف، دوقطبی سازی با استفاده از انواع رسانهها را شاهد هستیم.
1️⃣ «بزن زیر میز به هر قیمتی»: این استراتژی اکثرا توسط افرادی که خودشان در حاکمیت مسوولیت داشته و دیکته نوشتهشدهای دارند، مورد استفاده قرار میگیرد. آنها برای #پرت_سازی_حواس افکار عمومی از کارنامه خود، به قانون، سیاستها، ساختارها و .. حمله میکنند و سعی در ایجاد انحراف اساسی در برداشتهای مردم دارند. اینها میگویند برای موفقیت در این رقابت باید هزینهتراشی کرد و بهترین راه زدن بر زیر میز و قهرمان سازی از خود و گرفتن ژستهای مردمی است.
2️⃣ «فقط ما خوبیم»: این گروه خود را وامدار و مالک کشور میدانند و هر کسی غیر خودشان را #نفی میکنند. این گروه درباره حمایتهای قبلی خود از کاندیداها و خروجیهایی که داشته است، هیچ توضیحی نمیدهند و تنها بر طبل اینکه اگر ما نباشیم همهچیز از دست خواهد رفت میکوبند.
3️⃣ «رقیب هراسها»: این گروه بیشتر از برچسبزنی و پیشبینیهای هراسانگیز و زیر سوال بردن افراد و نه تفکرات و استدلالها بهره میبرند. این گروه بهخوبی میدانند برانگیختن احساسات مردم، یک موفقیت محسوب میشود مخصوصا اگر این حس #ترس و دلهره باشد. پس درباره رقیب اهریمن سازی میکنند.
4️⃣ «ما و مردم؛ آنها و نظام»: این دسته دوقطبی سازان قهاری هستند که در گام نخست با عنوان سازی و برچسبزنی، فرد، گروه یا جریانی را ذیل یک کلمه یا گزاره قرار میدهند و از این طریق به هدف خود که قرار دادن مردم در برابر هم، مردم در برای حاکمیت و معنادار کردن انتخابات هست، حرکت میکنند. این گروه بهظاهر با شعارهای فریبنده خود را مردمی معرفی میکنند و هر کسی مقابل آنها بود را محصول یک مافیا و زد و بند سیاسی. این دسته از تکنیک سیاه و سفیدنمایی استفاده میکنند.
5️⃣ «میتوانستیم؛ اما نگذاشتند»: گروهی از جریانات که قصد کنشگری انتخاباتی دارند همواره سعی در ارائه تصویر از نهادهای پنهان و پشت پرده که مانع شدهاند آنها کار کرده یا شعارهایشان را عملی کنند، بهره میبرند. #سایه_نمایی و نداشتن اختیارات قانونی و ... شاهبیت سخنان این دسته است.
6️⃣ «تکرارکنندگان بیاثری»: این گروه با استفاده از تکنیک تکرار سعی میکنند القا کنند که رای شما اثر ندارد، نتیجه رای هم اثری ندارد و اوضاع بهبود نخواهد یافت و همهچیز نمایشی و فرمایشی است. این گزارهها با تکرار افکار عمومی را تحت تاثیر قرار میدهند.
7️⃣ مبهم گویان: این گروه جز ترسیم دره عمیق کمکاری قبلیها، همواره درباره خود، جریان و برنامههایشان مبهم و کلی سخن میگویند و مخاطب متوجه راهکار یا برنامه آنها برای حل مشکلات نمیشوند چراکه اساسا برنامهای ندارند. اینها ضعفها را بهقدری بلند فریاد میزنند که دست خالی بودن خودشان ذیل این صدای بلند گم شود
🖌 #نصیری
https://eitaa.com/enghelabekabir
https://chat.whatsapp.com/Hmlj1cmHZD85i6Qt7bARxi