eitaa logo
روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
1.4هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.7هزار ویدیو
54 فایل
ادمین: https://eitaa.com/Mkiani110 وابسته به امور مساجد استان اصفهان پشتیبان نشر: ✅ ستاد اقامه نماز استان اصفهان ✅اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان ✅ اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان ✅ مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه کشور
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ شنبه ٢٠ ١۴٠٣ 🌙 السبت ٠۵ ١۴۴۶ 🌲 اوت 2024 10 Saturday ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 اسرای کربلا در شام (۶١ ق) 🌙 سالروز ‌ (س) بنابر مشهور (۶١ق) ☀️ ایام و میهمان عزیزمان (ره) 💠 حدیث روز: 💎 پیامبر اکرم (ص) خطاب به امیرالمؤمنین (ع): «إنَّ اللّهَ جَعَلَ قَبرَكَ و قَبرَ وُلدِكَ بِقاعا مِن بِقاعِ الجَنَّةِ... و لكِنَّ حُثالَةً مِنَ النّاسِ يُعَيِّرونَ زُوّارَ قُبورِكُم بِزِيارَتِكُم كَما تُعَيَّرُ الزّانِيَةُ بِزِناها، اُولئِكَ شِرارُ اُمَّتي، لا نالَتهُم شَفاعَتي، ولا يَرِدونَ حَوضي» «(یاعلی) خداوند، قبر تو و قبر فرزندان تو را مكان‌هايى از بهشت قرار داده است...؛ امّا بخشى از مردمان پست، زائران قبور شما را بر زيارتشان خُرده مى‌گيرند، آن گونه كه زن زناكار را بر زنايش عيب مى‌گيرند؛ اينان، بَدان امّتم هستند، شفاعتم به آنان نمى‌رسد و بر حوض من، در نخواهند آمد». 📚 تهذيب‌الأحكام، ج ٦، ص ٢٢، ح ٥٠ https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مناسبت: سالروز شهادت حضرت (س) بنابر مشهور موضوع: ❓آیا در دین اسلام، تنبیه کردن کودکان جایز است؟ و اگر تنبیه کودکان برای تأدیب آنها باشد، چه صورتی دارد؟ ✅ در هیچ شرع و قانونی، چه رسد به شرع مقدس اسلام که کاملترین دین الهی است، ظلم و آزار هیچ انسانی جایز نیست، چه رسد به کودکان مظلوم و بی‌پناه! و تمام ادله عقلی و نقلی و همه علما و فقها اجمالاً آن را حتی برای والدین، حرام و معصیت و گناه و ظلم بزرگ می‌دانند و فرد مرتکب، علاوه بر ضمان و لزوم جبران ضرر وارده به کودک، در مواردی مستحق تعزیر (وقصاص) هم می‌باشد؛ البته اینکه در شرع، تنبیه بدنی فقط برای پدر، آن هم برای تأدیب کودک جایز دانسته شده، دو شرط دارد: 1️⃣ تربیت فقط متوقف بر تنبیه بدنی باشد؛ 2️⃣ تنبیه در حد بسیار محدود باشد که حتی منجر به سرخی و ورم اندک هم نگردد؛ ✍️ هر چند که تنبیه بدنی کودکان (در همین حد هم) در عصر و زمان حاضر، عوارض و پیامدهای فردی و اجتماعی نامطلوبی دارد و لذا حتی‌الامکان باید از همین مقدار اندک نیز صرف‌نظر شود و از طُرُق دیگر، نظیر تشویق‌ یا قهر و یا محرومیت از سفر و پول توجیبی و... برای تربیت کودک استفاده شود. https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدیِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «شهادت مظلومانه حضرت (س)، ؟!» ✍️ مناسبت روز: امروز در تقویم قمری بنا به‌مشهور به‌نام سالروز (س) دختر خردسال امام حسین(ع) که در شام به شهادت رسیده است ثبت گردیده لذا سخن امروز را با تسلیت و تعزیت، و با سلام و صلوات به روح بلند شهدای حماسه حسینی آغاز می‌نمائیم؛ طبق تاریخ یکی دیگر از اهل‌بیت امام(ع) که نتوانسته سفر اسارت شام را به پایان ببرد، نازدانه حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، خانم حضرت رقیه (س) است. اما متأسفانه اصل وجود و شهادت مظلومانه این نازدانه در طول زمان، مواجه با شبهاتی شده، به‌گونه‌ای که برخی به طور کامل داشتن دختری خردسال برای امام حسین (ع) را منکر شده‌اند! و برخی دیگر نیز حضور و شهادت دختری با این نام در شام و جنایت یزید را زیر سؤال برده‌اند! البته این شبهات اصولاً از طرف دو دسته افراد متفاوت صادر گردیده؛ که عده‌ای از آنها از نواصب و وهابیت و باقیماندگان از بنی‌امیه ملعون و دشمنان اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) هستند و با طرح این شبهه به دنبال تطهیر یزید و و یزیدیان و محو کردن یاد و خاطره مظلومیت حضرت رقیه (س)، و همچنین ایجاد تردید در رابطه با وقایع عاشورا و اصل حماسه حسینی می‌باشند! لذا بدون ارائه هیچ مستندی این ادعا را مطرح و سعی در القاء این شبهه نموده‌اند که در جواب آنها باید عرض کنیم که «جواب ابلهان، خاموشی است». ✍️ اما عده‌ای دیگر، افرادی هستند که فکر می‌کنند، می‌بایست دقت‌های که در فقه و اصول به کار می‌رود را در منابع تاریخی این مصیبت به کار برد! لذا مرتکب این اشتباه بزرگ شده‌اند تا جایی که برخی از آنها این موضوع را کاملاً رد کرده‌ و گفته‌اند که چرا نام این دختر و چنین نقلی در منابع اولیه تاریخی شیعه وارد نشده است؟! ✅ که باید در جواب این افراد گفت: 🔹اولاً اگر این دقت‌های فقهی را در منابع تاریخی بکار بریم، اصلاً چیزی از تاریخ اسلام، باقی نخواهد ماند! 🔹ثانیاً این واقعه تلخ تاریخی به صورت مبسوط در کتاب «کامل‌بهائی» اثر عمادالدین طبری شیعی در قرن هفتم آمده است که ایشان از بزرگان متکلمین و فقهای شیعه به شمار می رود و از جانب علمای بزرگ شیعه توثیق شده و فتاوای او را در کتب مختلف خود نقل کرده‌اند؛ 🔹ثالثاً وجود اختلاف بين دانشمندان اسلامی در نام حضرت «رقيه» یا «فاطمه صغیره»، دلیلی برای نفی اصل موضوع نیست! 🔹رابعاً با توجه به فشارها و سرکوب و ارعاب و تحریفات شدید در زمان بنی‌امیه و بنی‌العباس تا سال ۶۵۶ قمری و همچنین غارت‌ها و کتابخانه‌سوزی‌هایی که در طول تاریخ اسلام رخ داده و از بین رفتن بسیاری از کتب اولیه شیعه که در جلد یک دانشنامه امام حسین(ع) به نام برخی از آنها اشاره شده و یکی از این کتب مفقوده کتابی به نام «حاویة» است که طبری، روایت حضرت رقیه (س) را از این کتاب نقل کرده؛ بر این اساس نمی‌توان ادعا کرد که نیافتن سند برخی از وقایع مشهور تاریخی در کتب اولیه شیعه، نشانه نبودن آن واقعه است! چنانچه در کتاب «لهوف» سید بن طاووس (ره) نیز که با طبری هم دوره می‌باشد، مطالبی وجود دارد که در کتب پیش از او، این موارد دیده نمی‌شود! ✍️ البته مسلماً اگر متنی و یا روضه‌ای با شئون ائمه اطهار (ع)، اعتقادات شیعه و عقل و منطق بشری و مسلمات تاریخ سازگار نباشد، باید آن را کنار گذاشت! اما موضوع شهادت این نازدانه با هیچ یک از این موارد مخالف نیست! ✍️ در پایان تذکر این نکته نیز ضروری است که برخی افراد در نفی این موضوع، به کتاب «حماسه حسینی» استاد مطهری (ره) استناد نموده‌ و این واقعه را از تحریفات ماجرای کربلا و شام دانسته‌اند! در حالی که ناشرِ محترمِ این اثر در مقدمه کتاب تذکر داده که در این کتاب ارزشمند، متأسفانه يادداشت‌های خام حضرت استاد که هنوز در آنها تحقيق صورت نگرفته بوده است را در کنار سخنرانی‌های استاد که ديدگاه‌های نهايی ايشان است، به چاپ رسانده! که اين بخش از کتاب حماسه حسينی نیز مربوط به همان يادداشت‌های استاد است که در واقع فيش‌های تحقيقاتی ايشان بوده که قصد داشته‌اند بعدها راجع به آنها تحقيق نمايند تا به نتيجه نهايی و قطعی برسند؛ چنانچه در ميان اهل پژوهش و تحقيق این روش مرسوم است؛ اما متأسفانه اين اشتباه ناشر، دستاويزی برای برخی اشخاص کم اطلاع و بعضاً معاند گردیده است؛ لذا ملاحظه می‌نمائیم که در هیچ یک از سخنرانی‌های استاد شهيد مطهری (ره)، شهادت مظلومانه دختر خردسال امام حسین (ع) نفی نگردیده؛ بنابراین با عنایت به آنچه گذشت شکی نيست که طفل کوچک امام در شام از دنيا رفته و در آنجا دفن شده‌ است و حرم فعلی منسوب به این دردانه است، چنانچه مراجع عظام تقلید معاصر نیز همگی این موضوع را تأیید نموده‌اند. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ یکشنبه ٢١ ١۴٠٣ 🌙 الأحد ٠۶ ١۴۴۶ 🌲 اوت 2024 11 Sunday ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 اسرای کربلا در شام (۶١ ق) ☀️ ایام و میهمان عزیزمان (ره) 💠 حدیث روز: 💎 حضرت علی (ع): «ما عُمِّرَتِ البُلدانُ بِمِثلِ العَدلِ» «با هيچ چيز مانند عدالت، شهرها آباد نگرديده است» 📚 غررالحكم، ح ٩٥٤٣ https://eitaa.com/ROOZBARG
573.5K
موضوع: ❓آیا موقع نماز خواندن در یک مکان، خانم‌ها حتماً باید عقب‌تر از آقایون بایستند؟ ✅ آیات عظام وحید و امام خامنه‌ای: بین زن و مرد در نماز، حداقل باید یک وجب فاصله باشه و با رعايت این فاصله، اگه زن مساوی یا جلوتر از مرد هم بايستد، نمازش صحیح است. ✅ آيت‌الله العظمی نورى همدانی: اگه خانم‌ها جلوتر از مردها هم باشند، نمازشان اشكال ندارد؛ ولى بهتر است عقب‌تر از آقایون بايستند. ✅ آیات عظام مكارم شیرازی و سیستانی: زن بايد عقب‌تر از مرد بايستد، وگرنه نمازش باطل است و در این موضوع فرقى بين محرم و نامحرم هم نيست. ✍️ تذکر: منظور از عقب‌تر بودن، طبق نظر همه مراجع (به‌جز سیستانی): همین که جای سجده زن عقب‌تر از جای سجده مرد باشه، کافی است ولی آیت‌الله العظمی سیستانی می‌فرمایند که جای سجده زن نباید از مقابل زانوهای مرد (هنگام سجده) جلوتر باشد. ⭕️ ضمناً اگر بین خانم و آقا بیشتر از پنج متر فاصله باشد و یا پرده‌ای بین آنها وجود داشته باشد، در این صورت به نظر همه مراجع، نماز درست است و مشکلی ندارد. 📚 رهبری، اجوبةالاستفتائات، س۳۷۴؛ توضيح‌المسائل مراجع، م۸۸۶؛ وحيد، توضيح‌المسائل، م۸۹۶؛ پرسمان احکام. https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدیِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع: «» 📗 عنوان: حکمت ١۴ 🧿 «مَنْ ضَيَّعَهُ الاَْقْرَبُ اُتِیحَ لَهُ الاَْبْعَدُ» «کسى که نزديکانش او را رها سازند، آنها که دورند براى او (و حمايت و ياریش) آماده مى شوند» 📝واژه‌شناسی: 🔸«ضَیَّعَهُ» از ماده " ضایع " و در این عبارت به معنای طرد کردن و بی‌اعتنایی و ضایع کردن فرد است. 🔸«الاَقرَبُ» به معنای خویشاوندان خیلی نزدیک است. 🔸«اُتِیحَ» به معنای مقدر شدن و رسيدن است. 🔸«الاَبعَدُ» در این عبارت به معنای دورترین افراد است. ✍️ شرح حکمت: در این حکمت به سه موضوع اشاره شده است: ١ - هدفمندی در نظام آفرینش ۲ - نتيجه بى مِهرى بستگان ۳ - پیشگیری از فرار مغزها 1️⃣ هدفمندی در نظام آفرینش: خداوند حکیم در نظام آفرینش بر اساس حکمت الهی، هر کدام از موجودات را هدفمند آفریده و در راستای رشد و کمال به‌پیش می برد؛ لذا اگر در روابط انسان‌ها در زندگی مشکلی پیش آید، انسان مومن و شایسته با توکل بر خداوند متعال، از راه‌های پیش‌بینی نشده‌ای تأیید و تقویت می‌شود؛ در نتیجه آنچه مهم است، دل سپردن و ایمان و توکل به حضرت حق است و کسی که دل در گرو محبت پروردگار دارد، گرچه مورد بی‌مهری نزدیکانش قرار گیرد، خداوند دیگران را متوجه او خواهد کرد. 2️⃣ نتيجه بى مِهرى بستگان: بی‌شک یکی از رحمت‌ها و موهبت‌های الهی، مهر و محبت، و یاری و حمایت افراد خانواده و خویشان است؛ اما باید بدانیم که زندگی انسان همواره با پستی و بلندی، با سختی و راحتی، تنگی و گشایش، و واگذاشتن و یا یاری شدن همراه است؛ لذا حضرت در اين جمله به کسانى که بستگان نزدیکشان نسبت به آنها بى مهرى مى کنند و رهايشان مى‌سازند، دلدارى و اميدوارى مى‌دهند که نبايد از اين جريان مايوس گردند؛ زیرا خداوند راه ديگرى به روى آنها مى‌گشايد و اگر خویشان به وظيفه خود عمل نکردند و به صله رحم و مسئوليت‌هاى دوستى پشت پا زدند، خداوند اين مسئوليت را بر عهده ديگران مى گذارد تا بنده اش در ميان توفان حوادث تنها نماند! مثل پیامبر (ص) که طائفه قريش که نزديکترين خویش ایشان بودند نه تنها حمايتشان نکردند بلکه به دشمنى حضرت برخاستند! لذا خداوند دورافتاده‌ترين قبائل، يعنى اوس و خزرج را به حمايت از ایشان برانگيخت که از جان و دل حضرت را حمايت کردند و آئين ایشان را پيش بردند و جالب اين که اوس و خزرج با هم عداوت و دشمنى ديرينه اى داشتند ولى در حمايت از پيغمبر اکرم (ص) متحد و متفق بودند و امثال اين موضوع در طول تاريخ بسيار ديده شده است. 3️⃣ پیشگیری از فرار مغزها: احتمال دیگری که در تفسير این کلام حکمت‌آمیز حضرت امیر (ع) وجود دارد این است که آن حضرت فرموده‌اند: در صورتی که نزدیگان و بستگان از نیروهای یکدیگر استفاده نکنند و نسبت به هم بی‌اعتنا باشند، چه بسا غریبه‌ها و خارجی‌ها آنها را بربایند و از وجود آنان بهره‌ها گیرند؛ که نمونه این مطلب مسئله‌ای است که امروزه در بسیاری از کشورها با آن روبرو هستیم که به نام «» معروف است، چراکه در هنگامی که ما از مغزهای لایق و آماده و افکار بلند و استعدادهای سرشار جوانانمان استفاده نکنیم، آن‌ها از میان ما فرار کرده و بیگانگان از نیروهای آنها استفاده می‌کنند که این ضایعه‌ای بزرگ و غیر قابل جبران برای ماست! ✍️ در پایان سخن، توجه به این نکته نیز ضروری است که امروزه بسیاری از مجرمانی که مرتکب جُرم های متعددی شده‌اند، علت انحراف خود را دوستی با افراد منحرف می‌دانند و اصولاً این گرایش به دوستان بد، نتیجه بی‌توجهی و بی‌مهری خانواده و خویشاوندان آنها بوده است؛ چنانچه شاهدیم که تبهکاران و منحرفان معمولاً به دنبال جوانان و نوجوانانی هستند که مورد بی‌مهری خانواده خود واقع شده‌ و یا از خانواده خود به علل مختلف بریده و جدا شده‌اند؛ تا بتوانند با محبت‌های دروغین، قلب آنان را به سمت خود جلب کرده و آنان را به انواع انحرافات بکشانند؛ در نتیجه اگر ما قدر جوانانمان را ندانیم و با آنها دوست نباشیم و به توانمندی‌های ایشان باور نداشته باشیم، بیگانگان، آنها را جلب کرده و از نیروی آنها سود برده و آنها را از خدمت به دین و وطنشان دور می کنند! بنابر این، بر خانواده، جامعه و نظام اسلامی لازم است که با شناسایی و جذب جوانان و نخبگان و استعدادهای برتر، و رشد و تربیت ایشان و بهره‌جویی صحیح از آنها زمینه اعتلای میهن اسلامیمان را محقق نمایند. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ دوشنبه ٢٢ ١۴٠٣ 🌙 الإثنين ٠٧ ١۴۴۶ 🌲 اوت 2024 12 Monday ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 اسرای کربلا در شام (۶١ ق) 🌙 سالروز (ع) به روایتی 🌙 سالروز (ع) به روایتی 🌙 روز بزرگداشت (ره) 🌙 رحلت آية‏اللَّه العظمی (١۴١١ ق) ☀️ ایام و میهمان عزیزمان (ره) 💠 حدیث روز: 💎 امام حسن (ع): «صاحِبِ النّاسَ مِثلَ ما تُحِبُّ أن یُصاحِبوکَ بِه» «با مردم به گونه‌اى رفتار کن که دوست دارى با تو آن گونه رفتار کنند» 📚 أعلام الدّین، ص ۲۹۷ https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مناسبت: سالروز شهادت (ع) به روایتی؛ و سالروز ولادت (ع) به روایتی دیگر. موضوع: « قبور انبیاء و اولیاء الهی» ❓آیا نمازخواندن در حرم پیامبران و اهل‌بیت (ع) جلوتر از ضریح جایز است؟ ✅ نماز خواندن در مشاهد مشرفه انبیاء و اوصیاء الهی و ائمه (علیهم السلام) مستحب است؛ ولی اگر هنگام نماز چیزی مانند دیوار بین نمازگزار و ضریح مطهر فاصله نباشد، نمازگزار نباید جلوتر از قبر پيغمبر و امام معصوم بايستد، اما مساوی با قبر اشکال ندارد. ❓آیا سجده در مقابل قبور پیامبران و ائمه اطهار و دیگر بقاع متبرّکه جایز است؟ ✅ سجده برای غیر خدا، حرام است؛ ولی اگر سجده‌ی شکر خداوند متعال (به واسطه توفیق بر زیارت حضرات معصومین) باشد، اشکال ندارد، البته نباید به گونه‌ای باشد که سوژه و بهانه به دست دشمنان شیعه بدهد. https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «؛ متعلق به دو امام همام»         ✍️ مناسبت روز: در روایات و منابع تاریخی برای روز هفتم ماه صفر، دو مناسبت مهم نقل شده است: یکی از آن‌ها، سالروز شهادت دومین اختر تابناک آسمان ولایت و امامت (ع)، و دیگری سالروز ولادت (ع) است؛ چنانچه تا چند سال قبل در تقویم رسمی کشور به ولادت امام هفتم اشاره شده بود و رسانه‌های رسمی کشور نیز برنامه‌های خود را بر اساس این مناسبت تنظیم می‌کردند؛ ولی در چند ساله اخیر در تقویم رسمی و رسانه‌ها، به شهادت سبط اکبر رسول خدا اشاره می‌شود و مجالس عزاداری در سراسر کشور برپا می‌گردد؛ اما سؤال این است که به‌راستی وظیفه شیعیان در این روز چیست؟ و آیا باید عزاداری کنند یا مجلس سُرور بر پا نمایند؟ ✅ در جواب این سؤال باید عرض کنیم که اگرچه به پا کردن مراسم عزاداری برای حضرات معصومین(ع)، از جهت مظلومیت‌ آنان و فضیلت عظیم آن در تمام اعصار، پسندیده است، اما حقیقت آن است که درباره هفتم ماه صفر، از هیچ‌یک از این دو مناسبت مهم نمی‌توان گذشت؛ چنانچه سال‌هاست که در شهر مقدس قم که قطب حوزه‌های علمیه جهان تشیع محسوب می‌شود، در این روز ضمن گرامیداشت سالروز ولادت امام موسی کاظم(ع)، برای شهادت امام حسن مجتبی(ع) مراسم سوگ و ماتم برگزار می‌گردد. اما نکته‌ی مهمی که در این رابطه باید مورد توجه ما قرار گیرد، این است که اصلاً هیچ‌گونه تناقضی در هدف و فلسفه‌ی برگزاری مراسم ولادت و شهادت این دو امام همام وجود ندارد؛ چراکه: 🔹 اولاً همه‌ی اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) از نظر شأن و مرتبت، یکسان و برگرفته از یک نور واحد هستند: «کُلُّهُم نورٌ واحدٌ»؛ 🔹 ثانیاً هدف از برگزاری این مجالس و مراسمات، یادآوری و بزرگداشت مقام اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع)، و زنده نگهداشتن شعائر اسلامی، و تبیین فرهنگ و معارف اهل‌بیت و الگوگیری از خاندان عصمت و طهارت علیهم‌السلام است؛ 🔹 ثالثاً برگزاری این مراسمات، نشانه‌ی محبت و ارادت به اهل‌بیت رسول اکرم (ص) است، چنانچه طبق آیه ٢٣ سوره شوری، دوستى آنها بر همه‌ی مسلمانان واجب شده است: «... قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَىٰ...»: «(ای پیامبر) بگو: من از شما اجر رسالت، جز این نخواهم که مودّت و محبّت مرا در حقّ خویشاوندان من منظور دارید (و دوستدار آل محمّد باشید)» همچنین در بسیاری از روایات اسلامی نیز تاکید بر محبت اهل‌بیت (ع) شده، که در این بخش به چند حديث کوتاه در این زمینه اشاره می‌نمائیم: 🔹امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: «شیعیان و پیروان ما، در شادى و حزن ما شریکند و دارایی و جان خویش را در راه ما بذل می‌کنند، آنان از ما هستند و بازگشتشان به سوی ما است»: «...یفرحون لفرحنا و یحزنون لحزننا و یبذلون اموالهم و انفسهم فینا،اولئک منّا و الینا» (بحارالأنوار،‏ ج ١٠ ، ص ١١۴) 🔹 امام صادق(ع) فرمودند: «شیعیان ما پاره‏ايى از وجود ما هستند و از زیادى گل ما آفریده شده‏اند؛ آنچه ما را بدحال یا خوشحال مى‏سازد، آنان را نیز بدحال و خوشحال مى‏گرداند»: «شیعتنا جزء منا خلقوا من فضل طینتنا یسوؤهم ما یسؤنا و یسرّهم ما یسرّنا» (بحارالأنوار،‏ ج۶۴، ص٧۶) 🔹 امام رضا (ع) نیز به ریان بن شبيب، فرمودند: «اگر خوشحال می‌شوید از این‌که در درجات عالی بهشت با ما باشید، در حزن ما، محزون، و در شادی ما، شاد باشید» (أمالی شيخ صدوق، ص١٣٠) ✍️ بنابر آنچه گذشت در فرهنگ شیعه، فرقی نمی‌کند که مجلس جشن برای اهل‌بیت (ع) برپا شود یا مجلس عزادارى؛ بلکه آنچه اهمیت دارد اخلاص در عمل، و کسب معرفت و شناخت نسبت به خاندان عصمت و طهارت (ع) است؛ لذا شایسته است که مؤمنین در روز هفتم صفر، با تأسی به علماء و مراجع عظام تقلید، ضمن بزرگداشت و تکریم مقام امام کاظم (ع)، با برگزاری مراسم عزاداری، احترام ایام سوگواری امام حسن مجتبی (ع) را به جا آورده، و با ذکر مناقب، فضایل و آرمان‌های این دو امام همام، شور و شعور، و شناخت و عاطفه را درهم آمیخته و در پرتو آن، به دنبال الگوگیری و پیاده کردن اوصاف اهل‌بیت (ع) در وجود خویشتن و انتقال‏دهنده فرهنگ ناب شیعى به نسل‌های آینده باشند. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 پادکست مناسبت: «سالروز (ع) به روایتی؛ و سالروز ولادت (ع) به روایتی دیگر» موضوع: «، متعلق به دو امام همام» https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ سه‌شنبه ٢٣ ١۴٠٣ 🌙 الثلاثاء ٠٨ ١۴۴۶ 🌲 اوت 2024 13 Tuesday ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 در (۶١ ق) 🌙 سالروز رحلت (ره) در سال ٣۶ قمری ☀️ روز ☀️ ایام و میهمان عزیزمان (ره) 💠 حدیث روز: 💎 امیرالمؤمنین (ع): «بَخَّ! بَخَّ! سَلمانُ مِنّا أهْلِ البَیتِ و مَن لَکُمْ بِمِثْلِ لُقمانَ الحَکیمِ عَلِمَ عِلْمَ الأوَّلِ و الآخَرِ و هُو بَحرٌ لا ینْزَحُ» « به! به! سلمان (فارسی) از ما اهل‌بیت است؛ شما در کجا مانند سلمان می‌یابید که همانند لقمان حکیم، علم پیشینیان و آیندگان را می‌داند؟! او دریایی است که پایان ندارد» 📚 شرح نهج‌البلاغه ابن‌ابی‌الحدید، ج١٨، ص٣۶. https://eitaa.com/ROOZBARG
430.2K
موضوع: «» ❓اگر کسی شک در اصل وضو داشته باشد و نداند که وضو گرفته یا نه، تکلیفش چیست؟ ✅ اگر قبل از نماز باشد، باید وضو بگیرد. ✅ اگر در بین نماز است، نماز او باطل است و باید دوباره وضو بگیرد و نماز را مجدداً بخواند. ✅ اگر پس از نماز شک کند که نماز خوانده شده‌اش با وضو بوده یا نه، نمازی که خوانده صحیح است، ولی باید برای نمازهای بعدی وضو بگیرد. ✅ اما اگر شک دارد وضویی که گرفته باطل شده یا نه، باید بنا بر آن گذارد که وضوی او باطل نشده. ✅ همچنین اگر شک در صحت وضو دارد و پس از انجام وضو شک کرده که وضویی که گرفته صحیح بوده یا نه؟ در صورتی که احتمال می‌دهد وضو را صحیح انجام داده و در وقت وضو متوجه انجام آنچه در صحت وضو معتبر است بوده، به شک خود اعتنا نکند و بنا بر صحت بگذارد. 📚 رساله آموزشی امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی)، ج ١، احکام عبادات https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: « (ره)»         ✍️ مناسبت روز: امروز طبق نظر مشهور سالروز رحلت حضرت (ره)، صحابی مشهور پیامبر خدا و یار صدیق امیرالمؤمنین (ع) است؛ لذا سخن امروز را با سلام و صلوات به روح بلند حضرت سلمان آغاز می‌نمائیم؛ سلمان فارسی، ایرانی‌الاصل و ابتدا پیرو حضرت زرتشت بوده‌ و در نوجوانی پیرو حضرت مسیح (ع) می‌شود و پس از اطلاع از ظهور پیامبری الهی در سرزمین عرب‌ به حجاز مهاجرت می‌نماید؛ اما در مسیر به دست قبیله بنی‌کلب، اسیر و به بردگی گرفته شده و به مردی از بنی‌قریظه فروخته می‌شود و همراه او به مدینه می‌رود؛ ایشان در مدينه، پیامبر اکرم (ص) را دیدار کرده و به اسلام ایمان می‌آورد؛ رسول اکرم (ص)، نیز او را آزاد کرده و «سلمان» نامیدند؛ نام ایرانی سلمان، «روزبه» بوده؛ و مکان تولد ایشان طبق نظر مشهور، روستای جی در منطقه اصفهان بوده است؛ (الطبقات الکبری، ج۴، ص۵۶) سلمان فارسی از صحابه‌ی بزرگ و از مشاورین امین پیامبر اسلام (ص) بوده و در جنگ‌های صدر اسلام حضور مؤثر داشته و طبق تاریخ پس از غزوه خندق، هیچ جنگی از ایشان فوت نشده است؛ طرح زیرکانه کندن خندق دور شهر مدینه در جنگ احزاب و همچنین ساخت منجنیق در نبرد طائف از پیشنهادات نظامی این مسلمان ایرانی بوده است. طبق روایات شیعه و اهل‌سنت، حضرت سلمان، از مخالفان جریان سقیفه بوده و به همراه مقداد، ابوذر، عبادة بن صامت، ابوالهیثم بن تیهان، حذیفه و عمار پس از این که از واقعه سقیفه خبردار شدند، در شب، دور هم جمع شدند تا مجدداً امر خلافت را در شورایی متشکل از مهاجرین بررسی کنند. (شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج۱، ص۲۲۰) حضرت سلمان، احتجاجات فراوانی در مخالفت با واقعه سقیفه دارند، چنانچه بلاذری در انساب الاشراف، ج۱، ص۵۹۱، از قول ایشان چنین آورده: «لَو بايَعوا عَلِيّا لَأَكَلوا مِن فَوقِهِم و مِن تَحتِ أرجُلِهِم: «اگر با علی (ع) بیعت می‌کردند، برکت از آسمان و زمین بر مردم روی می‌آورد» پیامبر اکرم (ص) و اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) به ایشان علاقه ویژه‌ای داشتند و سخنان بسیاری درباره حضرت سلمان فرموده‌اند که مشهورترین این روایت از پیامبر خداست که فرمودند: «سلمان منا اهل البیت»؛ چنانچه شیخ مفید در صفحه ۳۴۱ کتاب الاختصاص، چنین نقل کرده که: «روزی سلمان فارسی وارد مسجد شد و حاضرین به احترام‌ او بلند شده و در صدر مجلس جایش دادند؛ عمر بن خطاب به بهانه عجمیت و عرب نبودن سلمان، بر این کار حاضرین خرده گرفت و اعتراض کرد؛ پیامبر (ص) با دیدن این صحنه بر منبر رفتند و ضمن اشاره به اینکه انسان‌ها از نظر نژاد و رنگ پوست بر هم برتری ندارند، فرمودند: «سلمان از ما اهل بیت است». همین حدیث نبوی به قول دیگری در کتب اهل‌سنت نیز نقل شده، که بر اساس این روایت در روزهایی که مهاجران و انصار در حال کندن خندق برای مقابله با سپاه احزاب بودند بر سر سلمان فارسی که مردی دانشمند و قدرتمند بود و طراحی و نظارت بر اجرای حفر خندق را برعهده داشت، اختلاف و بحث می‌کردند و هر کدام از آنها، حضرت سلمان را منتسب به خود می‌کردند؛ در این میان، پیامبر(ص) به مهاجرین و انصار فرمودند: سلمان (نه از شما و نه از دیگری است، بلکه) از ما اهل بیت است. (الطبقات الکبری، ج۴، ص۶۲) البته در منابع اهل سنت، سخنان دیگری نیز از پیامبر اکرم (ص) در فضیلت حضرت سلمان نقل شده است؛ از جمله سخنانی که پیامبر (ص)، بهشت را مشتاق علی، عمار و سلمان دانستند و یا حدیثی که بر اساس آن خداوند، پیامبر (ص) را مکلف به دوست داشتن علی، سلمان، مقداد و ابوذر کرده است. (انساب الاشراف، ص۱۲۳) در منابع شیعی نیز روایات فراوانی از اهل‌بیت (ع) در ستایش حضرت سلمان نقل شده و ایشان را از شیعیان نخستین و استواران در دین، معرفی نموده‌اند؛ از جمله این روایات، سخنی از امیرالمؤمنین (ع) است که سلمان، ابوذر، عمار و مقداد را از افرادی دانسته‌اند که خداوند به برکت وجود آنان به مردم روزی می‌دهد. (الخصال شیخ صدوق، ص۳۶۱) آن حضرت همچنین سلمان را دارای علم اول و آخر دانسته‌اند. (تاریخ مدینه دمشق، ج۲۱، ص۴۲۱) همچنین در روایت آمده که در مجلسی در حضور امام صادق (ع) از سلمان فارسی سخن به میان آمد؛ پس حضرت فرمودند: نگویید «سلمان فارسی»؛ بلکه بگویید: «سلمان محمدی»؛ چرا که وی یکی از خاندان ما اهل بیت است. (اختیار معرفة الرجال، ج۱، ص۵۴) حضرت سلمان (ره) عمری بسیار طولانی داشته که برخی مورخین تا ۳۵۰ سال نیز ذکر کرده‌اند و پس از وفات ایشان در مدائن، امیرالمؤمنین (ع) از مدینه به آنجا رفتند و «سلمان محمدی» را شخصاً آماده و دفن نمودند. (بحارالانوار، ج۲۲، ص۳۸۰) ✍️ روحش شاد، یادش گرامی، نامش جاودان و راهش پررهرو باد. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ چهارشنبه ٢۴ ١۴٠٣ 🌙 الأربعاء ٠٩ ١۴۴۶ 🌲 اوت 2024 14 Wednesday ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 سالروز شهادت در جنگ (٣٧ق) 🌙 وقوع (٣٨ ق) 🌙 کاروان در (۶١ق) ☀️ ایام و میهمان عزیزمان (ره) 💠 حدیث روز: 💎 پيامبر اکرم (ص): «يَا عَمَّارُ! إِنْ رَأَيْتَ عَلِيّاً قَدْ سَلَكَ وَادِياً وَ سَلَكَ النَّاسُ كُلُّهُمْ وَادِياً فَاسْلُكْ مَعَ عَلِيٍّ فَإِنَّهُ لَنْ يُدْلِيَكَ فِي رَدًى وَ لَنْ يُخْرِجَكَ مِنْ هُدًى» «ای عمار! اگر دیدی علی (ع) به راهی می‌رود و همه مردم به راه دیگر، تو با علی باش! زیرا علی (ع) تو را هرگز بر پرتگاه راهنمایی نمی‌کند و از هدایت خارج نمی‌سازد» 📚 بحارالأنوار، ج٣٨ ص٣٨ https://eitaa.com/ROOZBARG
317.7K
موضوع: «» ✅ تنها می‌توان همچون نمازهاى يوميه و آیات را به جماعت خواند. ✅ خواندن نمازهاى مستحب به جز نماز باران و نماز عيد فطر و قربان، به جماعت صحیح نیست. ✅ نماز قضا را مى‏شود با جماعت خواند چه نماز امام جماعت اداء باشد يا قضا؛ و لازم نيست هر دو يك نماز را بخوانند مثلًا اگر نماز قضاى صبح را با نماز ظهر يا عصر امام جماعت بخواند، اشكال ندارد. 📚 توضيح‌المسائل مراجع، ج١، م١٣٨٨ https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع: شاخص         ✍️ مناسبت روز: نهم صفر، سالروز شهادت جناب عمار بن ياسر (ره) از صحابه‌ی برجسته پیامبر خدا و حضرت امیرالمؤمنین (ع) است که در تمامی دوران زندگی با بصیرت کامل، همواره یار و یاور مخلص و مشاور امین آن حضرات بوده و بالاخره پس از ۹۴ سال زندگی پربرکت در سال ۳۷ هجری قمری به ضرب شمشیر سپاهیان معاویه، در جنگ صفین به فیض شهادت نایل آمد؛ لذا سخن امروز را به این شخصیت بصیر و شجاع اختصاص می‌دهیم؛ درخشش صفحات تاریخ، مدیون تاریخ‌سازانی است که در زمانی حساس به نقش‌آفرینی خطیر خود پی‌بردند و به بهترین شکل آن را ایفا کرده‌اند؛ در این میان، «عمار یاسر» یکی از بی‌بدیل‌ترین شخصیت‌های تاریخ اسلام است؛ او یکی از «ارکان اربعه‌ی شیعه» به شمار می‌آید؛ «سلمان، مقداد، ابوذر و عمار» چهار شخصیت ممتازی هستند که از دیدگاه اهل بیت عصمت و طهارت (ع) به عنوان ارکان اربعه یعنی چهار رکن و بنیان اساسی شیعه‌ مشهورند. «عمار» فرزند «یاسر» و «سمیه» از خانواده‌هاى اصیل عرب و مسلمانان پیشگام و اولین شهیدان اسلام است که در راه دین، متحمل شکنجه‌های بسیار شدید از جانب ابوجهل و همفکران او شده و سرانجام به مقام بلند شهادت نائل شدند؛ عمار فرزند جوان آنها نیز در سایه شفاعت جوانان مکه و ابراز انزجار صورى از آیین اسلام، نجات یافت؛ او، با قلبى مالامال از عشق به خدا و رسول او، دوران سخت آغاز اسلام در مکه را پشت سر گذاشت و به همراه رسول خدا (ص) به مدینه هجرت نمود و همه توان خود را در خدمت به اسلام و قرآن و در رکاب پیامبر خدا به کار گرفت؛ [اعیان الشیعه، ج۸، ص۳۷۳] ستایش‌هاى فراوان رسول خدا از عمار یاسر، از وی در میان مسلمانان، چهره‌اى محبوب، الگوى ایمان، اسوه‌ی حق و تجسم ارزش‌هاى قرآنى ساخته بود؛ چنانچه حضرت، عمار را یکى از چهار نفرى معرفی نمودند که بهشت، مشتاق آنان است. [اختصاص، ص ۱۲] او به عنوان سربازى شجاع و با ایمان، همواره در رکاب پیامبر (ص) حضور داشت و در جنگ‌هاى متعدد، با جان‌فشانى و ایثار، ایمان راستین خویش را به اثبات رساند؛ و پس از رحلت پیامبر خدا نیز همچنان در راه دفاع از حق و ولایت و اهل‌بیت استوار ماند و مانند برخی از صحابه بزرگ، دچار انحرافات سیاسى و دنیا طلبى‌هاى شیطانى و جاه‌طلبى نگشت و چون شاهد نادیده گرفته شدن توصیه هاى روشن رسول خدا درباره جانشینی امیرالمؤمنین (ع) بود، در راه دین و حمایت از حضرت امیر (ع) لحظه‌ای غفلت نکرد و با تمام فشار وارده بر او با خلیفه اول بیعت ننمود؛ عمار، همانگونه که در طول حیات پیامبر خدا، مؤمنى جان بر کف و مدافع اسلام بود، در دوران امامت امیرالمؤمنین (ع) نیز شیعه‌اى مخلص و استوار بود؛ وى در دوران حکومت علوى، رئیس نیروهاى حفاظتی در مدینه شد و پس از فتنه‌گرى‌هاى معاویه در شام و پیمان‌شکنى طلحه و زبیر و ایجاد زمینه‌هاى جنگ جمل و صفین، به همراه امام حسن مجتبى (ع) مأمور تجهیز نیروهای کوفه شد؛ «عمار» همواره معیار حق بود؛ چنانچه رسول خدا (ص) فرموده بودند: «ألحَقُّ مَعَ عَمّـار یَدوُرُ مَعَهُ حَیثُ دَار: حق همراه عمّـار است و او هر کجا که باشد، حقّ به دور او می‌چرخد» (الغدیر، ج٩، ص٢۵) از این رو در بُروز فتنه‌ها وقتى کار بر مسلمانان مشتبه مى‌شد، نگاه مى‌کردند که جناب عمار در کدام طرف است و همان جبهه را جبهه حق مى‌دانستند و در نبرد جمل و صفین نیز، وجود عمار در میان لشکریان امیرالمؤمنین (ع) برای صحابه‌ای که کلام پیامبر را شنیده بودند، دلیلى مسلم در باطل بودن جبهه مقابل بود، لذا بصیرت‌افزایی و حماسه آفرینى‌هاى عمار در دفاع از جبهه حق و رسوا کردن سپاه باطل در جنگ جمل و صفین بسیار چشمگیر بود؛ به‌گونه‌ای که طبق روایات، خطابه‌هاى روشنگر او، به سپاهیان حق، بصیرت و شناخت و قدرت می‌داد. [اختصاص، ص ۱۴] براین اساس جناب عمار یاسر را باید «شاخص بصیرت» دانست، چنانچه حتی شهادت ایشان نیز باعث روشنگری و تزلزل شدید در روحیه سپاه شام و رسوا نمودن معاویه شد؛ چراکه رسول خدا بارها فرموده بودند که عمار به دست گروه ستمکار و اهل بغى کشته می‌شود: «تَقتُلُکَ الفِئَةُ ألباغِیَّة» لذا شهادت عمار نیز باعث بصیرت‌افزایی مسلمانان شد. (شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج٨) علاقه امیر مؤمنان به جناب عماریاسر تا حدی بود که پس از شهادت او با اشک و دریغ، فریاد «أینَ عمّـار» سر دادند و فرمودند: «به‌راستی که هر کس قتل عمّـار را بزرگ نشمرد و غمگین نشود، از اسلام حظّ و بهره‌ای نبرده است» و سپس حضرت بر او نماز گذاشته و در محل شهادتش، او را به خاک سپردند؛ (بحارالانوار، ج٣٣، ص١٩) آرامگاه عمار با اویس قرنی در سوریه در سال ۱۳۹۳ به دست گروه تکفیری داعش به طور کامل تخریب شد. https://eitaa.com/ROOZBARG