eitaa logo
رادار انقلاب
29.2هزار دنبال‌کننده
27.7هزار عکس
46هزار ویدیو
141 فایل
گلچین مطالب انقلابی ویراستی رادار انقلاب: https://virasty.com/Radar_enghelab ارتباط ، ارسال سوژه و پیشنهادات : @Radarenghelab_ad فقط تبلیغات: @radar_tab
مشاهده در ایتا
دانلود
💢معنای طوبی ✅امام صادق عليه السلام فرمودند: طوبى، ارزانی کسی باد كه هنگام غیبت قائم ما، امر ولايت ما را محكم نگهدارد، و دلش بعد از هدايت به انحراف كشيده نشود. ابو بصیر پرسید: چيست؟ امام صادق علیه السلام پاسخ دادند: است در بهشت كه ريشه اش در خانه حضرت على عليه السلام قرار دارد، و مؤمنى نيست كه شاخه اى از آن درخت، در خانه او نباشد. و معنای فرموده خداوند در آیه ۲۹ سوره رعد همین است: {طُوبَىٰ لَهُمْ وَحُسْنُ مَآبٍ طوبی نصیبشان است؛ و بهترین سرانجامها} خوشا بر احوال آنان و مقام نيكويشان 📚معاني الأخبار ج ۱، ص ۲۶۴ @mobahelegharn_21
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 قم‌ مرکز استان قزوین!!!! اینکه اول مملکت مراکز استانها را نمیشناسد عیب یا عجیب نیست. عجیب این است که عقل و سبک زندگی خود را به دست داده و هربار خودشان را رسوا میکنند. @mobahelegharn_21
💢 مردم دنبال دینِ آدامسی میگردند! @mobahelegharn_21
💢آیا دست به سینه ایستادن در نماز، به دستور عُمر(خلیفه دوم) و با الگو برداری از در مقابل پادشاهانشان بود؟ ✅شواهدی در اهل‌بیت(ع) یافت می‌شود که دست روی دست گذاشتن از آدابی است که در میان رواج داشته و نباید در نماز خود، مشابه رفتار آنان را انجام دهند. 📚وسائل الشیعه ج 7، ص 267 ✅اما این‌که آیا انجام این کار در نماز به دستور عمر بن خطاب بوده، در کتاب فقهی جواهر الکلام که از کتاب‌های فقهی نسبتاً متأخر و تألیف علامه شیخ محمد حسن نجفی(متوفای 1266 هـ ق) می‌باشد، گزارشی از پیشینه و آغاز تکتّف (بر سینه گذاشتن دست‌ها) یا تکفیر(دست روی دست گذاشتن) در نماز، به شرح زیر آمده است: وقتی عجم را نزد عمر بن خطاب آوردند، در مقابل او دست به سینه(به حالت تکتف) ایستادند. درباره این کارشان سؤال کرد. آنها گفتند: ما این کار را به نشانه خضوع و در مقابل پادشاهان و حاکمانمان انجام می‌دهیم. عمر انجام این کار را در نماز نیکو دانست و از این‌که این کار تشبّه به کفار است، ماند. 📚جواهر الکلام فی شرح شرایع الاسلام، ج11، ص 19 ✅یشان منبعی برای این گزارش ذکر نکرده، و در دیگری یافت نشد‌. @mobahelegharn_21
💢دست به دست هم، را به تاخیر می اندازیم... یک تفکر اشتباه وجود دارد که امام زمان(عج) میکنند و همه چیز درست میشود. همه چیز چگونه درست میشود؟ با دعا یا ورد خاصی؟ حضرت معجزه میکنند؟ اصلا اگر قرار بود حضرت برای مدت طولانی در غیبت باشند و بعد ناگهانی ظهور کنند و مشکلات عالم حل شود، اصل چرا همان زمان با قدرت الهی خود مشکلات را حل نکردند؟ و 1200 سال طول کشید که چه؟ این برداشت نادرست از امام زمان(عج) و دولت عدل ایشان، خودش از ظهور است. با این فهم نادرست دست به دست هم داده ایم تا به تاخیر افتد @mobahelegharn_21
💢حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: خدا می‌داند در دفتر امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف جزو چه کسانی هستیم؟! کسی که اعمال بندگان در هر هفته دو روز (روز دوشنبه و پنجشنبه) به او عرضه می‌شود. همین قدر می‌دانیم آن‌طوری که باید باشیم، نیستیم. 📚 در محضر بهجت، ج۲، ص۱۲۰ @mobahelegharn_21
💢کمک به دیگران ؛ در هر حال زکریای اعور نقل میکند : « امام موسی کاظم(ع) را در حال نماز خواندن دیدم. در کنار ایشان پیرمردی سالخورده نشسته بود که اراده کرد از جای برخیزد ولی عصای خود را پیدا نمی کرد. امام کاظم علیه السلام با آن که در نماز ایستاد بود، خم شد و پیرمرد را که کنارشان بود برداشته و به دستش داد و به موضع خود برگشت.» 📚منتهی الآمال،ج 2،ص 127 @mobahelegharn_21
💢 خاطره خواندی از شهید مصطفی چمران @mobahelegharn_21
💢از نشانه های در احادیث هر آنچه است براى مردم نقل می‌كند. امام علي علیه السلام: لاتَرُدَّ عَلىَ النَّاسِ كُلَّما حَدَّثُوكَ فَكَفى بِذالِكَ حُمْقاً. برای بودن همین بس كه تا مردم سخنی گفتند آن را نقل كنی. 📚غرر الحكم ص ۴۳۸ ✅ در فضای مجازی با مصادیق این روایت روبرو هستیم، شایعات و دروغها را فورا میکنند و به محض شنیدن در سطح وسیع نشر میدهند! @mobahelegharn_21
💢 از نشانه های مومن حضرت امام صادق علیه السلام فرمود: 🔹 مؤمن وقتی از گرفتاری تعلق به دنیا آزاد شد حلاوت دوستی خدا را در قلب خود احساس می کند و در این هنگام گویی دیگر زمین برایش کوچک می شود و با تمام وجود می خواهد که از این عالم ماده رها شود و بیرون برود. 🔹این واقعیتی است که اولیاءالله و مردان خدا با زندگی خود درستی آن را به اثبات رسانده اند. @mobahelegharn_21
💢 عابد مغرور ✅روزی حضرت عیسی (ع) از صحرایی می گذشت. در راه به عبادت گاهی رسید که عابدی در آن جا زندگی می کرد. حضرت با او سخن گفتن شد. در این هنگام جوانی که به کارهای زشت و ناروا مشهور بود از آن جا گذشت. وقتی به حضرت عیسی (ع) و مرد عابد افتاد، پایش سست شد و از رفتن باز ماند و همان جا ایستاد و گفت: خدایا من از کردار خویش شرمنده ام. اکنون اگر پیامبرت مرا ببیند و سرزنش کند، چه کنم؟ خدایا! عذرم را بپذیر و آبرویم را مبر. ✅مرد تا آن جوان را دید سر به آسمان بلند کرد و گفت: خدایا! مرا در قیامت با این جوان گناه کار محشور مکن. در این خدای برترین به پیامبرش وحی فرمود که به این عابد بگو: ما دعایت را مستجاب کردیم و تو را با این جوان محشور نمی کنیم، چرا که او به دلیل توبه و پشیمانی، است و تو به دلیل غرور و خودبینی، اهل دوزخ. @mobahelegharn_21
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢اینجا آمریکاست. سینه‌زنی و ذکر دسته‌جمعی یک گروه مذهبی مسیحی به تقلید از شیعیان این‌‌ گروه معتقدند سینه‌زنی باعث تخلیه‌ی احساسات منفی میشه. @mobahelegharn_21
💢احترام نابینا ✅وقتی مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی نداشتند در جلوی درب ورودی مجلس روضه می ایستادند و به شرکت کنندگان در عزای سیدالشهداء علیهم السلام خوش آمد گویی می گفتند. روزی شخص در مجلس وارد شد و مثل همیشه آقا جلویش بلند شدند وخوش آمد گفتند!!! از آقا پرسیدم این بنده خدا چیزی نمی بیند که جلوی پای او احترام می کنید؟ فرمودند: مهم این است که خدا می بیند و او نمی بیند وگرنه دیدن یا ندیدن مردم ارزشی ندارد. @mobahelegharn_21
💢گدایی نکنید ولی گدا را ناامید نکنید ✅امام محمد باقر(ع): اگر نیازمند بداند كه در اظهار نیاز کردن از مردم چه چیزی است، هرگز از كسى چيزى درخواست نمى كند، و اگر كسى كه از وى خواهشى مى شود بداند كه در نوميد كردن دیگران چه چیزی است، هرگز كسى را نااميد نمی کند. 📚تحف العقول ، ص۳۰۰ @mobahelegharn_21
💢نقد صریح شهید مطهری از رفتار ما ایرانیان مردم دارای یکی از سه حالت به حسب عواطف اجتماعی خود میتوانند باشند: یا به آن حد رسیده باشند که اهل احسان و ایثار باشند ... و از راحت خودشان به خاطر اجتماع بکاهند و صرف آسایش اجتماع کنند، رنج خود و راحت یاران بطلبند. حالت دوم این است که حدود و حقوق خود را حفظ کنند، حقوق خود را برای خود حفظ کنند و به حقوق دیگران هم تجاوز نکنند که حالت عدل است و اوّلی حالت فضل و احسان و ایثار بود. حالت سوم این است که اهل بغی و تجاوز به مرزها و حدود اجتماعی باشند، به یکدیگر تجاوز کنند، به مال و جان و حیثیت دیگران تجاوز کنند. جامعه ما در حالت سوم می باشد. ضمناً از اینجا یک نکته معلوم می شود و آن اینکه معروف در میان ما این است که می گوییم فرق ما شرقیها و بالاخص ایرانیها با غربیها به این است که ما اهل عاطفه هستیم و آنها اهل نظم و منطق، و حال آنکه اگر ما اهل عاطفه می بودیم حداقل این بود که مرتبه دوم را حفظ می کردیم، زیرا حداقل عاطفه اجتماعی این است که آزار شخص به دیگران نرسد و حال آنکه تمام زندگی ما پر است از انواع آزارها به خاطر جلب منافع شخصی و بلکه دچار سادیسم می باشیم و از نفس آزار دیگران لذت می بریم... در میان ما افرادی احیاناً پیدا میشوند که دارای عواطف عالی اجتماعی می باشند و اهل فضل و ایثار می باشند و این شکاف بین افراد اجتماع ما هست که بعضی اهل تجاوزند و بعضی اهل ایثار، برخلاف غربیها که یکدست می باشند و همه اهل عدل و متوسطند. 📚یادداشتهای استاد مطهری، ج 6، ص151 و 152 @mobahelegharn_21
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢حجت الاسلام پناهیان در حرم مطهر رضوی: 🔹مشکل اصلی کشور در این چهل سال انقلاب آن دسته از افراد متوهمی است که... @mobahelegharn_21
💢 ماهستیم که هستیم @mobahelegharn_21
💢کجای اومده؟ اگه فقط قرآن بگه قبول دارم! یه آیه هم در موردش نداریم!! 🔵گاهی اوقات برخی از مردم وقتی بحثی دینی می‌کنند و از متخصص امر دین طلب سند و مدرک می‌کنند می‌گویند برایم اثبات کن فلان مطلب را. من کاری به روایات ندارم. ✅در نقد این این طرز تفکر باید گفت:👇👇👇 1️⃣اولاً شیعه کتاب و سنت را هر دو به عنوان منبع دین دارد نه فقط قرآن. سنت یعنی روایات صادره از رسول‌الله(ص) و اهل‌البیت(ع) نیز به مانند قرآن جزء منبع دین است و حجت است. آن فرد دیگری بود که گفت 2️⃣ثانیاً خود قرآن دستور به رجوع به رسول‌الله(ص) و اهل‌البیت(ع) داده است. پس حتی اگر برای کسی فقط قرآن سند و مدرک باشد؛ طبق دستور خود همین قرآن باید به سنت نیز رجوع کند. 3️⃣ثالثاً آن افرادی که این انتظار را دارند که فقط از قرآن مطالب دینی برای‌شان اثبات شود؛ این انتظار هم دارند که تمامی مطالب به شکل کاملاً واضح و شفاف و صریح در قرآن آمده باشد به شکلی که هر بی‌سواد و باسوادی بتواند هر مطلبی می‌خواهد بی هیچ‌ زحمتی از قرآن استخراج کند. در صورتی که خود همین قرآن نیز خیلی مسائلی که بیان کرده است؛ به شکلی بیان نکرده که بی‌نیاز از هر گونه دقت و استدلال و استنباطی باشد و واضح و شفاف و صریح آمده باشد. در واقع برخی‌ها انتظارشان از قرآن کتاب است. در صورتی که اینگونه نیست. خیلی از مطالبی که فقط از خود همین قرآن قابل فهم و استخراج است نیز با استدلال و استنباط و بکارگیری دقت‌های لغوی و اصولی و ... امکان‌پذیر است که کار متخصص دین‌شناسی است نه هر فردی. 4️⃣رابعاً اگر قرار بود فقط قرآن باشد؛ پس اینهمه روایات ما به چه درد می‌خورد؟ آیا این روایات کشک است نعودبالله و هیچ کاربردی ندارد؟ یا مثلاً تنها کاربردش این است که بخوانیم و ثوابی ببریم؟ یا نه این روایات کاربرد دارد؟ 5⃣خامساً البته این نکته مطلب صحیحی است که تمامی روایات ما صحیح نیست و نمی‌توان آن را به عنوان روایتی که قطعاً از ائمه(ع) صادر شده است؛ پذیرفت. بلکه این کار متخصص امر است که با ابزارهایی مانند علم رجال و درایة حدیث معتبر و غیر معتبر را از هم تشخیص دهد. و سپس در هر موضوع و مطلب دینی تمامی آیات و روایات را کنار هم گذاشته و با هم ببیند و قواعد و ابزارهای تخصصی را بکار گیرد تا به حکم و نظر نهایی دین در آن زمینه برسد. @mobahelegharn_21
💢مدارا کردن به جای دعوا کردن ✅امام صادق علیه‌السلام به همراه دو نفر از اصحاب، قصد عبور از منطقه ای را داشتند که به پاسبان حکومتی برخورد کردند. مأمور حکومتی، با لحنی تند و گستاخانه به امام صادق علیه‌السلام گفت: «هرگز نخواهم گذاشت که از اينجا عبور کنی.» امام صادق علیه‌السلام با مدارا از او تقاضای عبور کردند ولى پاسبان به سختى جلوی حضرت را گرفته بود. یکی از اصحاب به نام «مصادف» به امام گفت: «اين پاسبان شما را مى‌آزارد و مى‌ترسم شما را حبس کنند. اگر اجازه دهید، من و «مرازم» هر دو حاضريم او را مخفیانه بکشیم و جسدش را به رودخانه اندازیم.» امام صادق عليه السّلام در پاسخ فرمودند: «اى مصادف! خويشتن دار باش» امام صادق عليه السّلام پيوسته با زبانی نرم از پاسبان تقاضای عبور مى‌كردند. سرانجام پس از معطلی زیاد، نزدیک صبح، پاسبان به امام صادق اجازه عبور داد. پس از عبور، امام صادق علیه‌السلام فرمودند: «اى مصادف! اين بهتر است يا آنچه تو گفتى؟ چه بسا كه آدمى از ذلّت كوچكى بیرون می‌آید و به ذلّت بزرگترى گرفتار می‌آيد.» 📚روضه كافى(کلینی)، صفحه ۴۹ @mobahelegharn_21
💢مدارا کردن به جای دعوا کردن ✅امام صادق علیه‌السلام به همراه دو نفر از اصحاب، قصد عبور از منطقه ای را داشتند که به پاسبان حکومتی برخورد کردند. مأمور حکومتی، با لحنی تند و گستاخانه به امام صادق علیه‌السلام گفت: «هرگز نخواهم گذاشت که از اينجا عبور کنی.» امام صادق علیه‌السلام با مدارا از او تقاضای عبور کردند ولى پاسبان به سختى جلوی حضرت را گرفته بود. یکی از اصحاب به نام «مصادف» به امام گفت: «اين پاسبان شما را مى‌آزارد و مى‌ترسم شما را حبس کنند. اگر اجازه دهید، من و «مرازم» هر دو حاضريم او را مخفیانه بکشیم و جسدش را به رودخانه اندازیم.» امام صادق عليه السّلام در پاسخ فرمودند: «اى مصادف! خويشتن دار باش» امام صادق عليه السّلام پيوسته با زبانی نرم از پاسبان تقاضای عبور مى‌كردند. سرانجام پس از معطلی زیاد، نزدیک صبح، پاسبان به امام صادق اجازه عبور داد. پس از عبور، امام صادق علیه‌السلام فرمودند: «اى مصادف! اين بهتر است يا آنچه تو گفتى؟ چه بسا كه آدمى از ذلّت كوچكى بیرون می‌آید و به ذلّت بزرگترى گرفتار می‌آيد.» 📚روضه كافى(کلینی)، صفحه ۴۹ @mobahelegharn_21
💢روزی حلال امام حسین علیه السلام هر روز صبح ،به زمین های کشاورزی خود می رفتند. وقتی اصحاب از ایشان می پرسیدند : "به کجا می روید !؟" پاسخ می دادند : "جهت کسب روزی حلال برای خانواده ام می روم ." 📚الکافی ، کلینی - ج 4 - ص 12 @mobahelegharn_21
💢لااقل از آبروی خود بترسیم. @mobahelegharn_21
💢علت عدم برخی با وجود فراهم بودن همه رفاه مادی چیست؟ 🔸بعضی از مردم در خودشان احساس ناراحتی می‌کنند، همین‌قدر می‌فهمند که خشنود نیستند و آب خوش از گلوی آنها پایین نمی‌رود؛ می‌فهمند که قرار و آرام ندارند، پژمرده و افسرده می‌باشند. 🔹اما علت این بی‌قراری و پژمردگی چیست، نمی‌دانند. می‌بینند همه چیز و همه وسایل زندگی را دارند و در عین حال از زندگی خشنود نیستند. این گونه اشخاص باید بدانند که قطعاً احتیاجاتی معنوی دارند که برآورده نشده، قطعاً کم و کسری در روح آنها وجود دارد. 🔸بالاخره باید اعتراف کنند و تسلیم شوند به این حقیقت که ایمان هم یکی از حوایج فطری و تکوینی ماست و بلکه بالاترین حاجت ماست و هر وقت به سرچشمه ایمان و معنا رسیدیم و نور خدا را مشاهده کردیم و خدا را در روح خود و جان خود دیدیم و مشاهده کردیم، آن وقت است که معنای سعادت و لذت و بهجت را درک می‌کنیم. 🔹قرآن کریم می‌فرماید: «بدان که تنها با ذکر خدا و یاد خداست که جان آرام می‌گیرد و قلب احساس آسایش می‌کند». علی علیه السلام می‌فرماید: «خداوند ذکر خودش و یاد خودش را مایه جلا و روشنی دلها قرار داده. به این وسیله گوش، باز و چشم، بینا و دل، مطیع و آرام می‌گردد». 📚حکمت‌ها و اندرزها، ج1، ص27 @mobahelegharn_21
💢فاطميه اول يا فاطميه دوم؟ کدام است؟ ✅درباره تاريخ شهادت حضرت زهرا ‌‌(س) روايات مختلف است. از چهل روز تا شش ماه بعد از رحلت پيامبر ‌(ص). ميان علماي شيعه، دو تاريخ مشهور و مقبول است: يكي هفتاد و پنج روز بعد از رحلت پيامبر ‌(ص) و ديگري نود و پنج روز. ✅با توجه به رحلت پيامبر اسلام ‌(ص) در بيست و هشتم صفر، بنا به روايت ۷۵ روز، در مورخة سيزدهم تا پانزدهم جمادي الاوّل ، شهادت حضرت زهرا‌‌(س) است و اين ايام را فاطمية اوّل مي‌ خوانند اما بنا به روايت ۹۵ روز، شهادت حضرت‌‌ زهرا (س) در سوم تا پنجم جمادي الثاني است و اين ايام را فاطمية دوم مي‌ خوانند. ✅ظاهراً علت اينکه سه روز در هر ماه بعنوان روز شهادت آن حضرت‌‌ معرفي شده است به اين دليل است که اين احتمال وجود دارد که ماههاي قمري از رحلت پيامبر‌ (ص) تا شهادت حضرت زهرا‌‌ (س)،۲۹روز بوده باشند، حال آنکه در صورت کامل بودن ماههاي قبل، روز شهادت ۱۳ جمادي الاول و يا سوم جمادي الثاني خواهد بود.  چرا که طبق تقويم، حداکثر سه ماه قمري ۲۹ روزه و حداکثر ۴ ماه قمري ۳۰ روزه مي توانند پشت سر هم قرار گيرند. ✅اما در عرف، به دهه دوم جمادي الاول، از دهم تا بيستم جمادي الاول که بنابر قول ۷۵روز، شهادت آن بانوي بزرگوار در آن واقع شده است دهه فاطميه اول و به دهه اول جمادي الثاني از اول تا دهم جمادي الثاني، که طبق قول ۹۵روز، شهادت حضرت زهرا‌‌ سلام‌الله‌عليها‌ در آن واقع شده است،دهه فاطميه دوم گفته مي شود. @mobahelegharn_21
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢حکمت سکوت حضرت علی(ع) نسبت به هتک حرمت حضرت فاطمه(س) در کلام آیت‌الله بهجت(ره) @mobahelegharn_21