📝 #یادداشت
👈 تحقق حیات طیبه، در سایه عمل به احکام شرعی (۱)؛
▫️یکی از مفاهیمِ کلیدی و مهمی که در هندسهی واژگان دین مبین اسلام به چشم ما میخورد، مفهومِ زیبا و دلربای (حیات طیبه) در مقابل (حیات خبیثه) است. در بینش انسانشناختی اسلامی، انسان به مثابه لوحی سفید وارد عالم دنیا میشود و با ورودِ او به این عالم، لوحِ سفیدِ وجودش تدریجاً نقش و نگارهای مختلفی را به خود گرفته و هویت او را سامان میدهد. بنابراین، پدر، مادر و محیط تربیتی او، میتوانند نقشِ مستقیمِ خوب یا بدی را در تحقق سرنوشت و ایجاد شخصیت و هویت نهاییاش ایفا کنند.
▫️انسان در این بینش، در انتخاب خطِ زندگی خود در دنیا آزاد است و میتواند انتخاب کند که به آسمان بنگرد، یا با چشمانش زمین را نظاره کند. او میتواند وارد مسیر هدایت یا شقاوت شود و در نهایت، در دوئیت میان ایمان و کفر، یا مومن و متقی و اهل سعادت (حیات طیبه) شود و یا اینکه در ظلماتِ کفر و ضلالت غوطهور شده و به شقاوت (حیات خبیثه) برسد. اما در هر صورت انسان میتواند به صورت آزادانه مسیر حیاتِ خویش در دنیا را مشخص سازد و انتخاب کند که در حیات طیبه عمر به بندگی بگذراند یا اینکه در حیات خبیثه عمر خود را ضایع کند؟ (قُل لاَّ یسْتَوِی الْخَبِیثُ وَالطَّیبُ، مائده، ۱۰۰).
▫️حالا سوال مهم این است، که چگونه میتوان به حیات طیبه رسید و راه رسیدن به آن چیست؟ برای آنکه راه رسیدن به حیات طیبه را بیابیم، باید به کتاب هدایت (قرآن کریم) مراجعه نمائیم. خداوند متعال در سورهی نحل، آیه ۹۷ میفرماید (مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِّن ذَكَرٍ أَوْ أُنثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا كَانُواْ يَعْمَلُون). در این آیه دو شرط برای الهام حیات طیبه و زندگی پاکیزه در دنیا به انسان بیان میگردد:
1️⃣ ایمان》 شرط اول رسیدن به چشمهسار گوارای حیات طیبه و خوشبختی ایمان است. ایمان مرحلهی بعد از اسلام است. از نظر شرعی، به محض آنکه که انسان شهادتین را بر زبان جاری کند، مسلمان به حساب میآید و با او معامله مسلمانی میشود. اما ایمان آن مرحلهای است، که باور به عالم غیب (خداوند یکتا، انبیای الهی، ملائکه، معاد و...) از زبان به قلب آدمی جاری شده و قلبِ او با این گزارههای معارفی گره (عقد) میخورد و اصطلاحاً تبدیل به عقاید (گرههای اندیشهای) او میشوند. در این حالت است که صفت ایمان به شخص اطلاق میگردد و میگویند او (مومن است).
ادامه دارد...
✍ | رَهجُویان |
#نهضت_احکام_آموزی
📚 واحد پژوهشهای راهبردی جامعة الاحکام
🆔️ @rahjoyan_ja
#یادداشت
📍بندگی و اطاعت (انجام اوامر و دوری از نواهی مولا)، شاه بیتِ دعای عرفه
▫️دعای عرفه، حقیقتاً یکی از دعاهای ناب و پر مضمون است. دعایی که اگر مضامینِ آن را با دقت و تامل بنگریم و بخوانیم، یقیناً باید پس از آن تغییر و تَغَیُّراتی در سبک زندگی ما اتفاق بیفتد. اگر بعد از خواندنِ عرفه تغییر و تحولی در زندگی واقع نشود، این دعا نیز با تمامِ مضامینِ بلندش سودی به حالِ ما نخواهد داشت. اساساً یکی از حکمتهای وضعِ ادعیه توسط ائمه علیهم السلام، ارائهی معارف و دستوراتِ دینی لازم برای متشرعین در این قالب بوده است. پس دقت در این ادعیه بسیار لازم و ضروری است.
▫️دعای شریف و عظیم عرفه، با مضامینِ بلندی از توحیدِ خداوند، اقرارهای جانسوز به گناهانِ مرتکب شده و طلب مغفرت و آمرزش از خداوند دربارهی این گناهان و گذشتهی پر از نافرمانی پر شده است. معجونی گوارا از معارفی زندگی ساز که از جشمهی جوشانِ معارفِ الهی و معدنِ ژرفِ اسرارِ آسمانیِ حضرت اباعبدالله الحسین جاری میگردد و در هیچ مکتبِ روانشناسی یا ایدئولوژیکی حتی شَمِّی یا بویی از آن پیدا نمیشود. اما به طور کلی میتوان ادعا کرد که دعای عرفه در این فراز خلاصه میگردد:
📜 إِلَهِي أَمَرْتَنِي فَعَصَيْتُكَ وَ نَهَيْتَنِي فَارْتَكَبْتُ نَهْيَكَ فَأَصْبَحْتُ لاَ ذَا بَرَاءَهٍ لِي فَأَعْتَذِرَ وَ لاَ ذَا قُوَّهٍ فَأَنْتَصِرَ
(خداوندا، تو به من فرمان دادي و من نافرمانیات کردم، تو از انجام اموری نهيم کردی، و من مرتكب نهيت شدم. اكنون چنانم، كه نه دارنده زمينه برائتم تا عذرخواهي كنم، و نه داراي قدرتم، تا ياري ستانم)
▫️مسئله این است که گامِ نخستِ بندگیِ خداوند انجامِ دستورات اوست. بندگیِ عاشقانه، فرعِ بر بندگیِ مامورانه است. تا من امر خدا را اطاعت نکنم و از نهی او بر حذر نباشم، کجای زندگیام بوی زندگیِ عاشقانه میدهد؟ بندهی عاشق منتظرِ فرمانِ معشوق است تا اطاعت کند. نه نا فرمانی. مسئله این است که ما اصل را به فراموشی سپردهایم و پایمان در گامِ نخستِ بندگی حسابی میلنگد. بعد جالب است که با این اوصاف و اوضاع ادعای عاشقی با خدا هم میکنیم.
▫️خلاصه آن که، شاه بیت دعای عرفه این است که من اقرار میکنم که نافرمانی کردم و به امر و نهی و واجب و حرامِ تو مقید نبودم و عذر و بهانهای هم برای بری کردنِ ذمهام ندارم. حالا پشیمان آمدهام که توبه کنم که دیگر مرتکب این اشتباه و نافرمانی نشوم. حالا گامِ اول چیست؟ باید چه کنم؟ راه این است که فرمانِ تو را که همان #احکام_شرعی است بیاموزم و به آن مو به مو عمل کنم. فرمانِ تو چیست؟ آن چیزی که به آن امر کردهای (اَمَرتَنی) که در اصطلاح به آن (واجبات) و آن چیزی که از آن نهی کردهای (نَهَیتَنی) که در اصطلاح به آن (مُحَرَمَّات یا معصیتها) میگویند.
▫️این حاصل دعای عرفه است. بسم الله بگوئیم و از امروز گامِ اولِ بندگی را با یادگیری و عمل به #احکام_شرعی آغاز کنیم. باید اول واجبات (اوامر) و معصیتها (نواهی) را بشناسیم و سپس انجام واجبات را نور دیده قرار دهیم و دور گناهان خط قرمز بکشیم. اینگونه عرفهی سال بعد دیدنیتر خواهد شد.
✍ | رَهجُویان |
#نهضت_احکام_آموزی
📚 واحد پژوهشهای راهبردی جامعة الاحکام
🆔️ @rahjoyan_ja
#یادداشت
📍گمشدهی بشریت از زبان امام خامنهای
▫️امام خامنهای، در تاریخ ۲۹ فروردین ۱۳۷۰، در دیدار با زائران حرم مطهر رضوی میفرمایند:
((اگر ما به #احکام_اسلامی عمل بکنیم، اگر جامعه اسلامی، ایمان اسلامی را 👈 همراه با عمل به مقررات و قوانین الهی تعقیب بکند، 👉 همان چیزی اتفاق خواهد افتاد که بشریت در طول تاریخ به دنبال آن بوده است. یعنی چه؟ یعنی آسایش و رفاه مادّی همراه با تکامل و پیشرفت و عروج معنوی))
▫️اساساً زندگی فردی و اجتماعی انسان در جهان بینی توحیدی دارای دو بعدِ مهمِ مادی و معنوی است که هر کدام از این ابعاد نیازمندِ تامین و تغذیهاند. گرچه در اندیشهی توحیدی اصالت با معنا و روح و روحانیت است، اما زندگی بدون توجه به مادیات نیز ممکن نیست. از طرف دیگر، بدون توجه به معنویات نیز انسان به بم بست پوچ گرایی میرسد. حالا سوال این است که کدام مکتب توانایی تامین هر دوی این وجوه را در خود دارد؟ آیا ایدئولوژیهای سیاسی را توانِ ایجاد چنین دنیایی بوده است؟ یا در اینباره قدمی از قدم برنداشتهاند؟
▫️مشخصاً اسلام دینی همه جانبه است که عمل به احکام و دستورات آن میتواند انسان را از سوی ظلمتهای بی کران به نورانیتِ بی اندازه هدایت کند، به شرط آنکه عمل سرلوحه کار وی باشد.
✍ | رَهجُویان |
#نهضت_احکام_آموزی
📚 واحد پژوهشهای راهبردی جامعة الاحکام
🆔️ @rahjoyan_ja