📝 #یادداشت
👈 احکام شریعت، (وجه تمایز) جامعهی اومانیستی و جامعه دینی (۱)؛
▫️میتوان گفت که نقطه آغاز تحولاتِ فکری و فرهنگی غرب مدرن و پست مدرن، که به سکولاریزاسیون کامل دنیای غرب (جدا شدن کامل دین از جامعه در عرصه نظر و عمل) منجر گردید، به اواخر دورهی قرون وسطی و اوایلِ دورهی رُنِسانس باز میگردد. در آن دوران بود، که انسان غربی:
👈 از یک سو با ضعفهای گسترده مسیحیت و کلیسای تحریف شده، از فساد اخلاقی و قدرتطلبی ظالمانه گرفته، تا مبارزهی خشن، دائمی و نامعقول با دانشمندان علوم جدید،
👈 و از سوی دیگر با توسعه و پیشرفت روز افزون علوم تجربی و حسی، که او را قادر به شناخت و بهرهبری هرچه بیشتر از عالم طبیعت میکرد مواجه شده بود.
▫️در این میان اما، او که مسیحیتِ تحریف شده و ناقص آن جامعه را تنها نماد دین و دیانتِ میدید، اینگونه تصور میکرد، که اگر دین این چنین است که من میبینم، این دین را نمیخواهم!
⁉️ چرا؟ چون بدون شک چنین دینی نه تنها مهمترین عامل عقب ماندگیِ علمی و توسعهی جامعه است، بلکه به جز ضرر و خسران، هیچ سود و ثمری نیز برای جامعه و انسان نخواهد داشت.
بنابراین، در همین بزنگاه بود، که دنیای غرب، با این توهم غلط و اشتباه که دین=مسیحیت و مسیحیت=دین، دست به انتخابِ نامعقول و هولناکی زد، که آثار و عواقب شوم و نامطلوب آن، تا همین امروز بر سر کل بشریت سایه افکنده و باعث انحراف، عُصیانگری، ظلم و نا آرامی روز افزون انسان از مسیر انسانیت خود شده است.
▫️البته باید به این مطلب دقت کرد، که دلیل این انتخابِ غلط، احیاناً فطرت ناپاک شدهی انسانِ غربی نبود؛ چرا که انسان ذاتاً و فطرتاً خدا جو و خداباور است و همچنین انسان غربی در کل دوران قرون وسطی (بیش از ۱۰۰۰ سال) در تحت لوای مسیحیتِ تحریف شده کم و بیش دینمدار و خدامدار بود. بنابراین، دلیل اصلی این انتخاب، دوری آن جامعه از دین اصیل و ناب و هم جواری آن با جریان تحریف شدهی فاسدی به نام مسیحیت بود، که در نگاه آن جامعه به عنوان دین شناخته میشد، اما سراسر پر شده بود از اباطیل و تحریفاتِ رنگارنگی، که مانعِ گرایش عقل سلیم به آن میگشت.
👈 به هر صورت رنسانس آغاز شد و تمدن مغرب زمین را وارد دنیای جدیدی کرد، که محصول آن دنیا، شکل گیریِ تفکراتِ فلسفیِ متنوع (ایسمها) و ایدئولوژیها سیاسی رنگارنگ و پر زرق و برق، اما خانمان سوز بود.
ادامه دارد...
✍ | رهجُویان |
📚 واحد پژوهشهای راهبردی جامعة الاحکام
🆔️ @Rahjoyan_ja
#یادداشت
📌 ترک حرام، معنای حقیقی روزهداری، در بینش صحیفه سجادیه؛
▫️صحیفه سجادیه کتابی نورانی و بسیار ارزشمند است که باید با آن مانوس و رفیق شد و دائماً آن را همراه خود داشت. صحیفه سجادیه صرفا یک کتاب دعا نیست، بلکه در واقع یک نظامِ کامل معرفتی و یک روشِ جامعِ عملی است که توسط امام سجاد علیه السلام، در قالب دعا ارائه شده است.
▫️در دعای چهل و چهارم این کتاب شریف که امام زین العابدین علیه السلام، برای ورود به ماه مبارک رمضان بیان فرمودهاند، اینگونه میخوانیم 👇
(( اللهم ... اَعِنَّا عَلَی صِیامِهِ بِکَفِّ الجَوَارِحِ عَن مَعاصیکَ و استِعمالِها فیهِ بِما یُرضیکَ حتَّی لا نُصغِیَ بِاَسماعِنا الی لَغو و لا نُسرِعَ بِاَبصارِنا الی لهو و حتَّی لا نَبسُطُ اَیدینَا الی محظورِِ و لا نَخطُوَ بِاَقدامِنا الی محجورِِ))
▫️معنای این فراز شریف این است. حضرت میفرمایند ((خداوندا، ما را یاری بده به روزه گرفتن در این ماه)) و سپس در ادامه معنای روزه را بیان میکنند. حالا چگونه روزه بگیریم؟ ((به وسیلهی نگهداشتنِ اعضا و جوارح بدن از معصیت و گناه و حرام و به کار گرفتنِ آنها در راه رضایتمندیِ تو)). تا اینجا مشخص و معلوم میشود که روزهداریِ داریِ حقیقی در نگاهِ اهل بیت علیهم السلام صرفاً خودنگهداری از خوردن و آشامیدن نیست، بلکه روزه داری در بینش ایشان یعنی خودنگهداری از ارتکابِ به معصیتها و به پاداشتنِ واجبات که محبوب خدایند و موجبِ رضایت او (بما یرضیک). در ادامه امام سجاد علیه السلام به بیان برخی از مصادیق روزهداری جوارح میپردازند و میفرمایند آنچنان پیش برویم تا اینکه (با گوشهایمان هیچ سخنِ لغوی را نشنویم و چشمانمان به طرفِ هیچ لهوی شتاب نگیرد و تا آنکه دستهایمان به طرفِ هیچ کار ممنوع و حرامی دراز نشود و قدمهایمان به طرفِ هیچ راهِ ناروایی برداشته نشود).
▫️مشخصاً آن چیزی که در اینجا مشهود است مطابق با همان روایاتی است که در باب ایمان و کفر آمده است. نمونههای این روایات را میتوانید در کتاب شریفِ اصول کافی، اوایل باب ایمان و کفر ملاحضه کنید. در این روایات آمده است که ایمان از عمل جدا نیست و همهی ایمان عمل است (الایمانُ کلُهُ العمل)؛ سپس معصومین علیهم السلام، با تقسیم بندی اعضا و جوارحِ بدنِ انسان، به بیان وظایف و تکالیفِ هر کدام از آنها پرداخته و ایمان آنها را بیان میکنند. در واقع این همان معنای واقعی ایمان است. البته تمامیِ این موارد در ابوابِ مختلفِ فقه شیعه و توسط فقهای بزرگوارِ ما با عنوانِ تکالیفِ الزامیهی شرعی استخراج شدهاند و با عنوان احکام شرعی که همان واجبات و محرمات الهی هستند در اختیار مومنین قرار گرفتهاند. یعنی هر یک از اعضا و جوارح انسان تکالیفی دارند که این تکالیفِ شرعی، در قالب احکامِ شرعی (واجبات و محرامات) دستهبندی و در کتابهای آموزشیِ احکام شرعی بیان شده است.
از خداوند متعال طلب میکنیم که ما را از روزهدارانِ واقعی قرار دهد، انشاالله.
✍ | رهجُویان |
📚 واحد پژوهشهای راهبردی جامعة الاحکام
🆔️ @Rahjoyan_ja
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#بسیار_مهم
🎧 درسگفتار (بازشناسی اهمیت استراتژیک احکام شرعی)
1️⃣ احکام شرعی چیست؟
▫️#احکام_شرعی دقیقا چیست؟ (بررسی دو بعدِ مکتب و جایگاه احکام شرعی در مکتب اسلام)
▫️دلیل مظلومیت #احکام_شرعی در جامعه (آیا دستی در کار است؟)
▫️#احکام_شرعی، کلیدواژه تحقق ۵ گام انقلاب اسلامی
▫️محصول ۲۵۰ سال تلاش ائمه علیهم السلام و ۱۱ قرن تلاش فقهای شیعه، شکل گیری قانونِ اساسی بر طبق شرع
▫️مدینه فاضلهی اسلامی، بر مبنای آرای مدینه فارابی یا بر طبق التزام عملی جامعه به #احکام_شرعی؟
▫️منظور از اصول و فروع دین
▫️#احکام_شرعی دستورات و قوانین خداوند متعال برای سراسر زندگی فردی و اجتماعی انسان
#جهاد_تبیین
#نهضت_احکام_آموزی
📚 واحد پژوهشهای راهبردی جامعة الاحکام
🆔️ @Rahjoyan_ja