حمله ایران به شمال اسرائیل به نظر میرسد با هدف به چالش کشیدن این ادعای ترامپ انجام شده باشد که تنگه هرمز میتواند از تحولات لبنان جدا در نظر گرفته شود. تهران با پاسخ به حمله اسرائیل به محله ضاحیه بیروت، در واقع تلاش دارد دو صحنه ژئوپولیتیکی را به هم پیوند دهد که واشنگتن ترجیح میدهد آنها را از یکدیگر تفکیک کند.
در سطحی ژرفتر، ایران بهطور فزایندهای با یک ساختار فشار دوگانه مواجه است: از یک سو بعدِ محاصره یا انسداد، و از سوی دیگر فرسایش تدریجی حزبالله بهعنوان یک بازوی بازدارنده پیشرو. در این معنا، محدودیت پیشروی ایران هم ماهیت مادی دارد و هم زمانی؛ فشار از طریق زمان در یک صحنه و فشار از طریق فرسایش یک متحد غیردولتی در صحنهای دیگر. بنابراین، حمله موشکی تهران با هدف برهم زدن این پویایی انجام شده است.
تهران اما با این چالش مهم روبرو است که اسرائیل به احتمال زیاد چنین معادلهای تحت عنوان «هرمز در برابر ضاحیه» را نخواهد پذیرفت. در نتیجه، هرگونه پاسخ اسرائیلی احتمالاً با هدف رد تلاش ایران برای بازتعریف جغرافیای تشدید تنشها انجام خواهد شد.
✍🏻 آرش رئیسی نژاد
🔺 @Rahmaatism ¦ #میمحسین
🔵صفحه ایکس سفارت ایران در بیروت منتشر کرد:
همیشه در کنار شما هستیم...
🔺 @Rahmaatism | #Ted
اسرائیل : هواپیماهای ما در حال حمله به خاک ایران هستند./صابرین نیوز
🔺 @RAHMAATISM | #MOJAHED