eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.2هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
209 ویدیو
51 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
👌در رابطه با این که چرا زنان نمی توانند قاضی شوند و حکم دهند ، دو نمایه ذیل را مطالعه فرمایید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2065 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2066
🤔 ❔پیامبر مدعی اسلام، قائل به تبادل آرا و گفت‌وگو با زنان نبوده و همواره مردان را از گفت‌وگو کردن با زنان نهی می‌کرده است که این موضوع دلیلی آشکار بر رد نبوت او است، زیرا اگر از سوی خدا می‌بود قطعا مردان را از گفت‌وگو و تبادل آرا با زنان نهی نمی‌کرد. : ۱۰۰۴-: إيّاكم و محادثة النّساء فإنّه لا يخلو رجل بامرأة ليس لها محرم إلاّ همّ بها. : نهج الفصاحة، مترجم : ابوالقاسم پاینده، صفحه : ۳۵۶، حدیث ۱۰۰۴ : پیامبر اسلام گفت: از گفتگو با زنان بپرهيزيد كه هر وقت مردى با زنى خلوت كند، قصد او می‌كند. ⚡️آیا یک شخص عاقل و بالغ، انسانها را از گفت‌و‌گو صرفا به علت جنسیت(زن بودن) نهی می‌کند؟ ⚡️این اهانتی بزرگ به زنان است که شخصی که مدعی نبوت الهی است، راه گفت‌وگو را می‌بندد. ⚡️چرا پیامبر اسلام هیچ ارزشی برای گفت‌وگو با زنان قائل نبود؟ چرا تا این حد بایستی بدون منطق عمل کند ❗️❗️ 💠💠 1⃣روایت فوق در کتاب نهج الفصاحه آمده است که استناد تمام روایات آن به پیامبر گرامی قابل قبول نیست . منبع سخن فوق هم روایات نیست ، بلکه مصنف کتاب ، روایت را بدون سند نقل می کند که بعد از بررسی روشن شد که ، منبع اصلی آن دو کتاب اهل سنت است ؛ 📚الجامع الصغیر ج 1 ص 450_ کنزالعمال ج 5 ص 327 ❕این دو کتاب هم روایت را بدون سند به پیامبر گرامی نسبت داده اند . روشن است روایتی که ندارد ، قابل اعتماد نیست . 2⃣در مجامع روایی ما بابی باز شده است تحت عنوان ؛ « کراهت سخن گفتن با زنان بدون حاجت و نیاز » 📚وسائل الشیعه ج 20 ص 197 باب 106 📚مستدرک الوسائل ج 14 ص 272 باب 83 👌یعنی آنچه که مکروه و ناپسند است ، سخن گفتن بدون مورد و بی جهت با زنان است ، اما سخن گفتن با زن در یک رابطه علمی مانند استاد و شاگردی یا مباحثه علمی ، یا در قالب رابطه شغلی و ... با رعایت شرعی بی اشکال است . 🔸اعتقاد به رابطه آزاد میان زن و مرد ، جامعه را دچار هنجار ها و مفاسدی می کند که جوامع با آن دست و پنجه نرم می کنند . به عنوان نمونه ؛ ❕براساس گزارش شبکه ملی مبارزه با تجاوز جنسی در آمریکا ۳۲۱۵۰۰ نفر در سال از سن ۱۲ سالگی به بالا به طور متوسط در معرض تجاوز جنسی قرار گرفته اند. 👌آزار و اذیت و مزاحمت‌های جنسی تنها به آمریکا محدود نمی‌شود و در تعدادی از کشور‌های عضو اتحادیه اروپا نیز وجود دارد. 🔸اخیرا گزارشهایی از افزایش ۲۲ درصدی تعرض و آزار و اذیت جنسی به زنان فرانسه در سال ۲۰۱۸ منتشر شده است. «فرانسیس بری» مدیر «فدراسیون ملی همبستگی زنان» در فرانسه به افزایش موارد خشونت‌های جنسی علیه بانوان فرانسوی در هفت ماه نخست سال جاری و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته اشاره کرد و گفت: میزان این جنایات ۲۳.۱ درصد افزایش یافته است. ❕براساس بررسی‌های موسسه «محیط زیست و امنیت» به طور متوسط حدود ۸۴۰۰۰ زن ۱۸ تا ۷۵ ساله در طول سال قربانی تجاوز جنسی می‌شوند. این در حالی است که گفته می‌شود پلیس گفته‌های بسیاری از قربانیان خشونت‌های جنسی را جدی نمی‌گیرد و برخی مواقع حتی آن‌ها را مقصر قلمداد می‌کند. 🔸پارلمان اروپا در مارس سال ۲۰۱۸ با اذعان به عدم شناخت کامل علت گسترش آزار جنسی زنان اعلام کرد که جامع‌ترین بررسی موجود در مورد خشونت علیه زنان در سطح اتحادیه اروپا که آژانس حقوق بنیادی اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۴ منتشر شد، فاش کرد که متوسط آزار و اذیت جنسی زنان ۱۵ ساله در کشور‌های عضو اتحادیه اروپا ۵۵ درصد است که بالاترین سطح آن در سوئد ثبت شده است. ۸۱ درصد زنان سوئدی از نظر جنسی مورد آزار قرار گرفته اند. پس از آن دانمارک با ۸۰ درصد جای گرفته است. فرانسه و آلمان در رده‌های بعدی جای دارند. ❕روزنامه گاردین در گزارشی میگوید: موارد تجاوز جنسی در انگلیس و ولز طی چهار سال گذشته دو برابر شده است. همچنین یک روزنامه نگار انگلیسی در مارس ۲۰۱۷ گزارش داد آزار و اذیت جنسی در دانشگاه‌های انگلیس به مرحله اپیدمی رسیده است. در جولای ۲۰۱۷ مواردی از سوء استفاده جنسی گزارش شده توسط کانادایی‌ها از سال ۲۰۱۴ تاکنون با وقوع ۶۳۵ هزار مورد که در آن اکثر قربانیان به میزان ۸۷ ٪ زن بودند، اشاره دارد. در نظرسنجی که وبسایت discrimlaw در ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۸ منتشر کرد، اکثریت قریب به اتفاق بررسی شده یعنی ۶۸ درصد، آزار و اذیت جنسی در محل کار را تجربه کردهاند. 🌐http://yon.ir/wIsao 👌معاندین طرفدار آزادی ارتباط میان زن و مرد در جوامع اسلامی هم ، دلشان به حال زنان است . قصد و غرض آن بهره کشی وسوء استفاده از زنان است ، لذا سعی می کنند با بیان ها و استدلال های مختلف به این آزادی ، مشروعیت دهند تا به اغراض سوء خود برسند . Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht
👌جناب معاند روایت دارد ؛ « قد غفرت للمتمتعین من امتک من النساء » . متمتعین هم اسم فاعل است و هم جمع مذکر ، یعنی من می بخشم مردانی از امت تو را که متعه و ازدواج موقت می کنند با زنان ! اما شما با سواد عربی بی نظیر می گویی متمتعین یعنی زنانی که متعه می شوند ❗در حالی که اگر سخن شما صحیح بود باید هم جمع مونث می آمد و هم اسم مفعول . 🔸روایت فوق در مورد ثواب متعه و ازدواج موقت هم ، فلسفه روشنی دارد که در گذشته مفصلا مورد بحث ما قرار گرفته است ، نمایه ذیل را مطالعه کنید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2067 👌و همچنین روشن کرده ایم که ازدواج موقت و متعه ، با زنا و فاحشگی زمین تا آسمان فرق دارد ، نمایه ذیل را مطالعه فرمایید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2068
👌👌پاسخ این شبهه پراکنی معاند در مورد برده داری در اسلام را در دو نمایه ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2070 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2075
⚫️فرا رسیدن سالروز شهادت مظلومانه امام باقر علیه السلام را تسلیت می گوییم . 🔳پرسش و پاسخ های مرتبط با امام باقر علیه السلام ؛ 1⃣مقام و منزلت امام باقر را در نزد علمای اهل سنت بیان کنید و آیا راست است که امام اعظم اهل سنت ابوحنیفه قبل از شاگردی امام صادق افتخار شاگردی امام باقر علیهما السلام را داشته است❗️ ⚫️https://t.me/Rahnamye_Behesht/7142 2⃣یکی از ملحدین کلیپی برایم فرستاده است که در آن سخنران از قدرت امام باقر در تیر اندازی می گوید ، آنگاه به نحو تمسخر می گوید کارتون ها و فیلمهای هالیودی از روایات ائمه شیعه کپی برداری شده و برتری تیراندازی امام باقر از رابین هود و زورو ثابت می شود ❗️پاسخ چیست ❕ ⚫️https://t.me/Rahnamye_Behesht/8596 3⃣شيعيان ميگويند کلمه باقر يعنى شكافنده علمها ؛ امام باقر ميگويد؛ «فرشته اى روى خورشيد آب مى پاشد وگرنه شعله خورشيد زمين را مى سوزاند»فروع كافى ج ٣ ص ٢ قضاوت با خردمندان ❕ ⚫️https://t.me/Rahnamye_Behesht/9089 4⃣آیا حقیقت دارد که امام باقر ابوبکر و عمر را عادل می دانسته و لقب صدیق را به ابوبکر داده است ❕چرا شیعه بر خلاف رفتار امامش عمل می کند ❗️ ⚫️https://t.me/Rahnamye_Behesht/8140 ⚫️https://t.me/Rahnamye_Behesht/7745
🤔 ❓با توجه به سالروز امام باقر علیه السلام لطفا مقام و منزلت ایشان را در نزد علمای اهل سنت بیان کنید و آیا راست است که امام اعظم اهل سنت قبل از شاگردی امام صادق افتخار شاگردی امام باقر علیهما السلام را داشته است❗️❗️ 💠💠 🔶علما و بزرگان اهل سنت تصریح به عظمت و بزرگی مقام امام علیه السلام کرده اند. 1⃣عبدالله بن عطاء مکی می گوید: « من ندیدم که هیچگاه در نزد کسی به اندازه ای که در برابر محمد بن علی خضوع و کرنش می کنند ، خضوع و کرنش کرده باشند .من حکم بن عتیبه را با همه بزرگواری که در میان قوم خود داشت دیدم که در پیش روی امام باقر آن چنان نشسته بود که گویا پسر بچه ای در برابر معلم خود نشسته است» 📚روض الریاحین ، یافعی ، ص57 ط قاهره 📚حلیه الاولیاء ، ابونعیم اصفهانی ، ج3 ص185 📚مراه الجنان ج1 ص247 2⃣محمد بن طلحه می گوید: « او شکافنده و جمع آوری کننده دانش هاست .کسی که دانش خود را آشکار کرده و در میان مردم بر افراشته است .او همه اوقات زندگی خود را به فرمانبرداری از خدا آباد ساخته و در مقام تقوی و پرهیزگاری ثابت قدم بود » 📚مطالب السوول ص80 📚صواعق المحرقه ص306 3⃣ابن ابی الحدید معتزلی می گوید: « او سرور منطقه حجاز بوده است .مردمان از او و از پسرش جعفر فقه را آموخته اند» 📚حلیه الاولیاء ج3 ص180 4⃣ابن صباغ می گوید: « گذشته از آنچه را که از دانش و آقایی و فضیلت و ریاست و امامت در او جمع آمده بود دارای ویژگی جود و کرم آشکار در میان و خواص بوده است .کرم او در میان تمام مردم زبانزد بوده است» 📚الفصول المهمه ص201 5⃣ابن می گوید: « او ملقب به باقر و یکی از امامان دوازده گانه شیعه است .او دانشمندی بوده که سیادت و بزرگی داشته است» 📚وفیات الاعیان ج3 ص314 6⃣ابن می گوید: « او وارث زین العابدین بود که عبادت و دانش و پارسایی او را به ارث برده بود .او شکافنده دانش و جمع کننده آن و بر افرازنده دانش بوده است .قلبش پاک و علم و عملش مطهر و مبرا از هر پلیدی بود.همه اوقات زندگی او با فرمانبرداری خدا آباد گشته بود» 📚الصواعق المحرقه ص305 7⃣سبط بن می نویسد: « به او باقر می گفتند زیرا شکافنده علوم مختلف بود و دیگر القاب او شاکر و هادی بوده است» 📚تذکره الخواص ص346 ❗️دیگران از بزرگان اهل نیز فراوان در مدح و تمجید امام سخن گفته اند که جهت آگاهی رجوع شود؛ 📚احقاق الحق ج12 ص160 به بعد 👌بزرگان اهل سنت از جمله امام آنان ابوحنیفه شاگردی امام علیه السلام را کرده اند. 🔶علامه شیخ اسماعیل دمشقی از علمای اهل سنت می نویسد: « امام باقر عظیم القدر و پر آوازه بوده است به قدری که از هیچ کس در زمانش به مانند او علم دین و آثار و سنت و علم به خداوند دیده نشد و بزرگان علمای دین و ائمه تابعین (از اهل سنت) او بوده اند» 📚الروضه الندیه ص12 ط الخیریه مصر ❕علامه می نویسد: « ابوحنیفه شاگرد امام باقر بوده و از او روایت می کرده است» 📚جامع مسانید ابی حنیفه ج2 ص349 ط حیدر آباد ❕علامه سبط ابن نیز می نویسد: « امام باقر از طبقه سوم تابعین اهل مدینه بوده است .او عالم و عابد و ثقه بود که ابوحنیفه و دیگران شاگرد او بوده و از او روایت می کرده اند» 📚تذکره الخواص ص347 Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht
🤔 ❔یکی از ملحدین کلیپی برایم فرستاده است که در آن سخنران از قدرت امام باقر در تیر اندازی می گوید ، آنگاه به نحو تمسخر می گوید کارتون ها و فیلمهای هالیودی از روایات ائمه شیعه برداری شده و برتری تیراندازی امام باقر از رابین هود و زورو ثابت می شود ❗️پاسخ چیست ❕❕ 💠💠 👌در این شکی نیست که امامان علیهم السلام دارای قدرت خارق العاده و بی نظیری به تعلیم الهی بوده اند ، به گونه ای که آگاه و قادر بر تمام علوم و فنون تلقی می شدند . ❕امام علیه السلام فرمود: « اسم اعظم خدا دارای هفتاد و سه حرف است .نزد آصف بن برخیا وصی سلیمان تنها حرف بود که توانست تخت بلقیس را در یک چشم به هم زدن از فاصله دور حاضر کند و نزد ما اهل بیت هفتاد و دو حرف از آن است ( وقدرت ما بی شک قابل مقایسه با آصف نیست) و یک حرف را خداوند به ما تعلیم نداده است و اختصاص به خودش دارد» 📚بحار الانوار ج27 ص25 ❕در مورد تسلط امام باقر علیه السلام بر تیر اندازی ، در روایتی از امام صادق علیه السلام آمده است ؛ « در سالى از سالها هشام بن عبد الملك به حجّ آمده در آن سال من در خدمت پدرم امام باقر به حجّ رفته بودم ... هشام ما را به مجلس خود طلبيد، چون داخل شديم هشام بر تخت پادشاهى خود نشسته و لشكر خود را مسلّح و مكمّل دو صف در برابر خود بازداشته بود، و آماج خانه (يعنى محلّى كه نشانه تير در آن نصب كرده بودند) در برابر خود ترتيب داده بود و بزرگان قومش در حضور او می انداختند . 👌چون در خانه او داخل شديم، پدرم پيش مى رفت و من از عقب او مى رفتم، چون به نزديك [او] رسيديم با پدرم گفت كه با بزرگان قوم خود تير بينداز ، پدرم گفت من پير شده ام ...اگر مرا معاف دارى بهتر است. هشام سوگند ياد كرد كه به حقّ آن خداوندى كه ما را به دين خود و پيغمبر خود عزيز گردانيده تو را معاف نمى گردانم، پس به يكى از مشايخ بنى اميّه اشاره كرد كه كمان و تير خود را به او بده تا بيندازد. 👌پس پدرم كمان را از آن مرد گرفت و يك تير از او بگرفت و در زه كمان گذاشت و به قوّت امامت كشيد و بر ميان نشانه زد، پس تير ديگر بگرفت و بر فاق تير اوّل زد كه آن را تا پيكان به دو نيم كرد و در ميان تير اوّل قرار گرفت، پس تير سيّم را گرفت و بر فاق تير دوّم زد كه آن را نيز به دو نيم كرد و در ميان نشانه محكم شد تا آن كه نه تير چنين پياپى افكند كه هر تير بر فاق تير سابق آمد و آن را به دو كرد ،و هر تير كه آن حضرت مى افكند بر جگر هشام مى نشست و رنگ شومش متغيّر مى شد. تا آن كه در تير نهم بى تاب شد و گفت انداختى اى ابو جعفر و تو ماهرترين عرب و عجمى در تيراندازى ... مثل اين كماندارى هرگز نديده بودم، اى ابو جعفر، در اين امر مثل تو کسی هست؟ 👌حضرت فرمود ما اهل بيت رسالت علم و كمال و اتمام دين را كه حقّ تعالى در آيه: الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دِيناً، به ما عطا كرده است از يكديگر ميراث مى بريم و هرگز زمين خالى نمى باشد از يكى از ما كه در او كامل باشد آنچه ديگران در آن ... 📚بحار الانوار ج46 ص306 📚منتهی الامال ج2 ص 1316 ❕چنان که گذشت ، این جریان نشان دهنده قدرت و تسلط بی بدیل امام باقر علیه السلام بر علوم و دنیوی و موافق عقیده شیعه در مورد امامان است و قابل یا تردید نمی باشد . Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht
🤔 ❔شيعيان ميگويند کلمه يعنى شكافنده علمها ❗️امام باقر ميگويد؛ «فرشته اى روى خورشيد آب مى پاشد وگرنه شعله خورشيد زمين را مى سوزاند» منبع: فروع كافى ج ٣ ص ٢ 💥 قضاوت با خردمندان 💠💠 👌روایتی است که شیخ کلینی در کافی از امام باقر علیه السلام نقل می کند که فرمود ؛ «هر روز كه خورشيد طلوع مى كند چهار فرشته همراه آن هستند فرشته اى (خطاب به انسانها) ندا مى دهد ؛ اى صاحب نيكى وظيفه خود را انجام ده و بشارت بر تو باد، و فرشته اى صدا مى زند اى صاحب بدى خوددارى كن و دست نگه دار، و فرشته اى (به ثروتمندان) ندا مى دهد انفاق كنيد تا اموال شما برقرار بماند و به سراغ امساك برويد تا اموالتان تلف شود، و فرشته اى آب بر خورشيد مى پاشد و اگر چنين نبود زمين ور مى شد» 📚الکافی ج 4 ص 42 ❕این روایت به صورت نقل شده است و تمام راویان آن مشخص نیست . در سند آن آمده است « عن رجل » « روایت را از مردی نقل کردم » . 👌روشن است که این تعبیر نشان دهنده سندی روایت است ، لذا علامه مجلسی در ذیل آن می گوید ؛ « این روایت از حیث سندی ( و ضعیف ) است » 📚مراه العقول ص 171 ❕البته متن روایت مطلبی و غیر قابل قبول ندارد . 🔹تعبیر آب پاشیدن بر خورشید تعبیری کنایه ای است که مانند آن در محاورات روزه مره ما تعبیر وجود دارد . 👌برخی از علما در فراز مذکور می نویسند ؛ « ممكن است منظور از پاشيدن آب بر خورشيد اين باشد كه بادها و بخارهايى از دريا برمى خيزد و حرارت خورشيد را بر زمين مى كند » 📚پیام امام امیر المومنین ج 15 ص 659 ❕علامه مجلسی در توضیح می نویسد ؛ « بسا باشد که آب پاشى كنايه از پراكندگى اجزاء آب است در هوا به سبب جوي ها و درياها و چاه ها و و غیر آنها که اگر اينها نباشند تاثیر در هوا و زمین و بدن ها و درختان و گیاهان بيشتر می باشد » 📚بحار الانوار ج 55 ص 144 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
🤔 ❔امروز باور عمومی بر فواید و منافع متعدد درمانی آبگرمهای معدنی بوده و ظاهرا علم روز هم آن را تایید میکند. با این حال، برخی روایات مبنی بر نکوهش استشفا به آبگرم معدنی وارد شد (وسائل الشیعه، ج ۱ ص ۲۲۱ انتشارات آل البیت ع) این روایات با کشفیات علمی چگونه قابل توجیه است ❗️❗️ 💠💠 👌بله در روایاتی از استشفاء با آبهای گرم معدنی نهی شده است . شیخ کلینی نقل می کند که امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « پیامبر از استشفاء به چشمه های گرمی که در دامنه کوهها است و رائحه گوگرد دارد کرد ، زیرا فوران آن از فوران جهنم است » 📚الکافی ج 6 ص 389 🔸همین مضمون روایت ، در کتبی چون ، محاسن ، تهذیب ، الفقیه ، آمده است که شیخ حر عاملی و علامه مجلسی مجموع آن ها را از کتب مذکور ، در کتب خود گرد آورده اند به نحوی که از شش روایت تجاوز نمی کند ؛ 📚وسائل الشیعه ج 1 ص 220 باب 12_ بحار الانوار ج 63 ص 480 باب 4 👌نکته اساسی اینجاست که تمام این شش روایت ، سندا هستند . راویان این احادیث عبارتند ؛ 1⃣ابوسعید عقیصا التیمی که مجهول است . 📚زبده المقال ج 2 ص 616 2⃣محمد بن یحیی بن زکریا که او نیز مجهول و ضعیف است . 📚مستدرکات رجال الحدیث ج 7 ص 368 3⃣مسعده بن صدقه که عامی و سنی مسلک و مخالف مکتب اهل بیت علیهم السلام بوده است . 📚رجال حر ص241 4⃣سهل بن زیاد آدمی که نجاشی در مورد او میگوید ؛ « در حدیث است و به روایات او اعتماد نمیشود و او اهل غلو و کذب بوده است» 📚رجال نجاشی ص185 5⃣نقل شیخ صدوق هم مرسل و بدون سند و در سایر نقل ها هم عباراتی چون « عن عده » ، « عن بعضهم » وجود دارد که نشان از ارسال و روایت است . 👌مستند اصلی بر این مضمون روایات ، کافی شیخ کلینی است که چهار روایت در این رابطه ذکر می کند که حاوی اشکالات بالا است و علامه مجلسی در ذیل هر چهار روایت ، تصریح به آنها می کند . 📚مراه العقول ج 22 ص 241 به بعد ❕در گذشته نیز مفصلا توضیح داده ایم که اکثر روایات طبی ضعیف هستند و از جعل جاعلان حدیث برای بد جلوه دادن مذهب ، مصون نمانده اند . 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1693 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1694 Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht
👌پاسخ این شبهه پراکنی معاند تحت عنوان ؛ « قرآن صنعا و تحریف قرآن » را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1053
👌پاسخ این شبهه معاند در مورد « اختلاف قرائت های قرآن و تحریف قرآن » را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/871
🔰ویژه نامه پرسمان اعتقادی در ایام حج ؛ ❕به مناسبت فرا رسیدن ایام حج ابراهیمی کانال پرسمان اعتقادی تقدیم می کند ؛ 🔷پرسش و پاسخ ها پیرامون فریضه حج و احکام آن و خانه کعبه ؛ 1⃣می خواستم بدونم با توجه به این که دور و برمون در فامیل و نزدیکان و همسایگان افراد نیازمند هستتد ایا رفتن به حج واجبه.مثلا من میدانم فلان فرد بدجوری نیازمنده و همه چشمانشون رو بستند .به نظر شما مصلحت این نیست حتی حج واجب را هم نریم.البته از روی سهل انگاری نه ..... واقعا طرف نیازمند باشد و پای ابرو در میان باشد ❕ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/258 2⃣در مورد این میخاستم بپرسم که اهل سنت که طواف نساء ندارن این درسته که آن ها حرام زادند خیلی نیازه که اینو بدونم ❕ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/1322 3⃣ سوال شده چرا با وجود اينكه گفته ميشه خداوند همه جا هست ولي بايد گرد كعبه چرخيد نعوذ بالله اين شرك است❕ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/2319 4⃣دریکی ازکانال های ضددین گفته شده مسلمین برای رضایت خدایشان حیوانات راقربانی میکند چجورخدایی است که با سربریدن حیوانات خوشحال میشود این خدای خون خوارکه باکشته شدن حیوانات خوشحال میشودلیاقت پرستش ندارد❕ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/3322 5⃣سوالاتی ذهنم را مشغول داره چرا خدا خانه اش رو در بین عرب ها قرار داده که الان رفت و امد به اونجا سخته ❕ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/3713 6⃣با توجه به نزدیکی ایام حج گذاردن دشمنان اسلام همواره این اجتماع مسلمین را ملامت می کنند خواستم بگید اساسا چه اسرار و فلسفه ای در وجوب حج میباشد که اینقدر روی اون تاکید شده ❕ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/4628 7⃣لطفا با توجه به نزدیکی عید قربان درباره فلسفه قربانی کردن در منی توضیح بدید چون برخی میگن چه نیازی به قربانی کردن در اون روز میباشد در حالی که به علت ازدیاد قربانی ها بسیاری از آنها را زیر خاک دفن می کنند ایا مصلحتی در این قربانی کردن است؟ ایا مفسده ان فراوان نیست ❕ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/4679 8⃣چه عیدی است چله، نه حیوانی گردن زده می شود و نه انسانی در آئينی به خاک می افتد و کرنش می کند ، همچون نوروز ، همتایش فقط مهربانی است ، شادی با هم بودن و انسانيت را ستودن بر خلاف عید قربان ❕ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/5449 9⃣با توجه به روایات و آیاتی که کمک کننده به ظالم در ظلم او شریک است .امروز که رژیم سرتا پا دیکتاتور و مستبد و ظالم وهابی عربستان به دلیل کاهش قیمت نفت و جنگ طلبی در یمن و.. با کسری بودجه روبروست و مهم ترین درآمد آن حج می باشد و با اینکه میدانیم صد درصد بودجه حج را این از خدا بی خبران خرج حملات هوایی به مردم مظلوم یمن و خرید اسلحه و تفرقه افکنی بین مسلمین میکند اگر چند سال مسلمین حج را تحریم کنند این رژیم مستبد با بحران روبرو میشود آیا امروز رفتن به حج کمک به ظالم نیست❗️❗️ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6829 🔟نمازی که در ماه ذی الحجه بین نماز مغرب و عشا خوانده می شود نماز معتبری است ❕برخی می گویند خواندن این نماز مستندی ندارد و بدعت است❕ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/7111
1⃣1⃣فلسفه تراشیدن سر و گرفتن ناخن در مناسک حج چیست ❗️ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/7158 2⃣1⃣فلسفه قربانی کردن در روز عید قربان چیست ❕آیا این قربانی کردن بر کسانی که در حج نیستند واجب است ❕❕ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/7166 3⃣1⃣ایا به راستی دلیلی وجود دارد که آب زمزم و خاک کربلا شفا می دهد یا خرافات است ؟ اخر وهابیت در این نوع مسائل زیاد به ما اشکال می کنن ❕ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/4055 4⃣1⃣فلسفه این که مردم در زیارت خانه خدا ، حجر الاسود را لمس می کنند چیست❗️لمس کردن یک سنگ چه فائده ای دارد❕❕ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6491 5⃣1⃣سوال من این است چرا طواف خانه خدا 7 مرتبه است و چرا خلاف عقربه ساعت حرکت میکنند❕ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/2355 6⃣1⃣تو قران از مکه و مسجدالحرام به عنوان حرم امن یاد شده و یه جا هم اومده که این منطقه رو امن قرار دادیم در حالی که مردم پیرامونش ربوده میشن و در ناامنی هستن ❕اگه اینطوره چرا اصحاب الفیل به مکه حمله کردن یا چطور کعبه توسط منجنیق های یزید اتش گرفت یا بعدا چطور عبداله زبیر و یارانس اونجا به دست لشکر حجاج بن یوسف کشته شدن❕ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/2298 7⃣1⃣شبهه ای است که این روز ها مطرح میشه اینه که خدا تو داستان اصحاب فیل از کعبه دفاع کرد پس چرا وقتی یزید و حجاج کعبه رو تخریب کردن دفاع نکرد و اونا رو عذاب نکرد .یا عکس هایی منتشر میشه که مثلا کبوتری روی بام کعبه فضله میاندازه میگن خداتون چرا نمی تونه از خونه ش محافظت کنه یا مثلا سیل و زلزله میاد و کعبه اسیب میبینه و خدا محافظت نمیکنه❕ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/3620 8⃣1⃣چرا مسلمانان هفت بار دور کعبه می گردند؟ راز این هفت بار گشتن را باید در رسم بت پرستان آنزمان جستجو کرد چون قبل از اسلام نیز بت پرستان به دور کعبه می گشتند.قرآن از هفت بت نام می برد که در کعبه وجود داشتند .... 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/4851 9⃣1سوالی اساسی از میان کتب تشیع پیاده روی برای زیارت خانه الله متعال چقدر اجر دارد ❕ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/4947 0⃣2⃣ یه سوال اینکه مگه خدا همه جا نیست پس ما چرا حتما باید به سمت کعبه نماز بخوانیم ❕ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/5087 1⃣2⃣در جریان کعبه و محافظت خدا از آن با توجه به سوره فیل و منابع تاریخی گفته شده است که کشوری که ابرهه از آن آمده حبشه(یمن)بوده است لشکر فیل سوار و چنین موجودات عظیمی چگونه از صحرای بزرگ میان این دو کشور عبور کرده اند؟این شبهه را بسیار پرسیده اند و بنده از پاسخ به آن ناتوان بوده ام❕ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/5230 2⃣2⃣در پی وقوع زلزله ی متعلق به قیامت هرچی که بر سطح زمین هست متلاشی میشه درسته❕پس تکلیف کعبه و هم چنین عتبات عالیات چی میشه اونا خراب میشن❗️❗️ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6313 3⃣2⃣آیا خانه خدا توسط،حضرت آدم ساخته شد و به دستور خداوند ، به دست حضرات ابراهیم و اسماعیل شد ❗️❗️برخی از اساتید می گویند نص صریح قرآن آن است که ابراهیم خانه را ساخت و نسبت ساخت آن به آدم دروغ است ❕❕ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/8152 4⃣2⃣در روایات داریم که در آسمان چهارم کعبه ، بیت المعمور هستش ؟ با توجه به اینکه زمین در حال حرکت هست چطور میشه اینو توجیه کرد ❗️❗️ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/8976
🤔 ❔با توجه به ایام پیش روی حج این سوال مطرح است که آیا در اسلام لزومی دارد که حجاج از عربستان سوغاتی برای دوستان بیاورند ❗️برخی موافق و برخی مخالفند ❕❕ 💠💠 👌از آنجا كه توفيق حج نصيب هر كس نمى شود و اطرافيان و بستگان زائر بيت الله بطور طبيعى، به سفر مبارك حج و حاجى نگاه حسرت آميز مى نمايند و با تمام وجود مى گويند خوشا به حال تو! اى كاش اين توفيق نصيب ما هم مى شد، در اينجا بايد زائران خانه خدا به نحوى اين تمايل مكتبى را پاسخ دهند؛ يكى از راههاى آن دعا و زيارت براى آنهاست و راه ديگر هديه آوردن است به علاوه در ايام سفر بطور طبيعى دوستان و بستگان و همسايگانى هستند كه در حفظ خانه و فرزندانش خدماتى مى كنند كه بايد از آنان نيز قدردانى شود. ❕از سوى ديگر افراد كم ظرفيتى هستند كه گاه و بيگاه حسادتشان تحريك مىشود و نسبت به انسان كينه پيدا مىكنند، ولى آوردن هدايا و سوغات در ايجاد محبت و برطرف كردن شعبه هاى حسادت نقش مهمى دارد. امام صادق عليه السلام فرمود: « دادن، كينه ها را برطرف مى كند. » 📚وسائل الشیعه ج 12 ص 214 👌مساله ى هديه دادن و سوغاتى، در اسلام مورد توجه بوده و به آن سفارش شده است، تا آنجا كه امام صادق عليه السلام مى فرمايد ؛ « هديه ى حج نيز جزء حج است » (و پولى كه صرف تهيه آن مى شود، پاداش همان را دارد كه صرف اصل حج مى شود. ) 📚وسائل الشیعه ج 11 ص 148 💠در سوغات و خريد آن بايد را با دقت مراعات كرد ؛ 1⃣ از خريد اشياء تجملاتى، كه با شأن زائران خانه ی خدا سازگار نيست دورى نماييد. 2⃣خريد به صورت اتلاف وقت و پرسه زدن در بازار، باعث و خسارت در قيامت و خلاف رضاى خداست. 3⃣هنگام نماز جماعت هرگز مشغول خريد و فروش نباشيد. 4⃣ از خريد اجناسى كه به جيب دشمنان اسلام مى رود جداً دورى نماييد. 5⃣ خريد هدايا نبايد به صورتى باشد كه بر حاجى فشار و اكراه وارد كرده و نشاط را از او بگيرد؛ امام صادق عليه السلام مى فرمايد ؛ «از صرف بودجه هاى غير ضرورى در حج صرف نظر كن، تا نشاط حج در تو همچنان زنده بماند.» 📚الحیاه ج 1 ص 246 ❕در رورايات مى خوانيم در ايامى كه رسول خدا در مدينه بودند، علاقمندان از مكه براى آن حضرت آب زمزم را به عنوان سوغات مى آوردند و ايشان با روى باز مى پذيرفت. 📚التبرک الصحابه ص 311 👌سزاوار است حجاج خانه خدا به جاى زدن و مقايسه و رقابت و سبقت در نرخ اجناس و امثال آن، در استفاده از اوقات و پرداختن به عبادات به مسابقه برخيزند ( و سوغاتی خود را از بازارهای ایران تهیه کنند ) 📚حج، قرائتی ، ص 239 ❕امام خمینی ( ره ) در پیام سال 1364 خود به زائران خانه خدا فرمود ؛ « كثيرى از حجاج بيت اللَّه الحرام كه براى فريضه حج مى روند و بايد در آن مكان مقدس از بيگانگان به فرياد «يا للمسلمين» برخيزند، غافلانه در بازارها به جستجوى كالاهاى امريكايى، اروپايى و ژاپنى پرسه مى زنند، و دل صاحب شريعت را با اين عمل، كه با حج و حجاج بازى مى كند، به درد مى آورند.» 📚صحیفه امام ج 19 ص 344 http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
🤔 ❓فلسفه عظمت و اهمیت روز در چیست❕چرا این روز این قدر اهمیت دارد ❗️❗️ 💠💠 👌علامه می نویسد ؛ « روز عرفه از اعیاد بزرگ اسلامی است ، و کسی که بتواند این روز را در عرفات باشد ، توفیق بزرگی دارد ، این روز اعمال و دعاهای فراوانی دارد و بهترین عمل در این روز ، است » 📚زاد المعاد ص256 🗯این روز برای تقویت الهی و رابطه عمیق تر با حضرت حق و شناخت صفات جمال و جلال پرودگار بسیار مناسب و مغتم است . 📚مفاتیح نوین ص852 🔷شیخ از علی علیه السلام روایت می کند ؛ « یک یهودی به نزد پیامبر گرامی آمد و از او در باره فلسفه وقوف در عرفات سوال کرد .پیامبر گرامی پاسخ داد که عصر عرفه زمانی است که آدم در آن زمان خداوند را عصیان کرد و خداوند بر امتش وقوف در عرفات و تضرع و دعا را در آن موضع لازم شمرده است و در برابر آن را برای آنها تکفل کرده است و ساعتی که مردم از عرفات باز می گردند ، زمانی است که آدم کلماتی را از خداوند تعلیم دید که بوسیله آن توبه اش نزد خدا پذیرفته شد ، خداوند بابی دارد در آسمان به نام باب توبه و حاجات و رحمت و تفضل و احسان و جود و کرم و عفو ، هیچ کس در جمع نمی شود و تضرع نمی کند مگر آنکه از تمام خصلت های مطرح شده بهره مند می شود » 📚امالی صدوق ص 194 🗯در روایتی دیگر از امام علیه السلام آمده است که وقتی آدم از باغ بهشتي به زمين فرود آمد، چهل روز هر بامداد بر فراز كوه صفا با چشم گريان در حال سجده بود. جبرئيل فرود آمد و پرسيد: چرا مي گريي، اي آدم؟ پاسخ داد چرا نگريم در حاليكه از جوار خداوند به اين دنيا فرود آمده ام؟ جبرئیل گفت به درگاه خدا توبه كن و بسوي او بازگرد. آدم گفت چگونه ؟ 🔷جبرئيل در روز هشتم آدم را به منی برد، آدم شب را در آنجا ماند و صبحگاهان عازم صحراي عرفات شد. جبرئيل هنگام خروج از مكه، احرام بستن و لبيك گفتن را به او آموخت و چون عصر روز عرفه فرا رسيد، آدم را به غسل فرا خواند و پس از نماز عصر، او را به وقوف در دعوت كرد و كلماتي را كه از پروردگار دريافت كرده بود به وي تعليم داد. 🔷 آدم تا غروب آفتاب همچنان دعا ميكرد و با تضرع اشك مي ريخت. وقتي كه آفتاب غروب كرد همراه جبرئيل روانه مشعر شد و شب را آنجا گذراند. صبحگاهان در مشعر بپاخاست و به دعا پرداختتا اينكه سرانجام شد ...» 📚بحار الانوار ج11 ص178 🔶در روایت دیگری از امام باقر علیه السلام آمده است که « امام سجاد علیه السلام در روز جمعی را مشاهده کرد که دست نیاز به سوی مردم دراز کرده و کمک می خواستند . حضرت فرمود وای بر شما آیا از غیر خدا در این روز حاجت می طلبید در حالی که در این روز امید می رود که خداوند حتی شامل بچه هایی شود که در شکم مادران هستند » 📚خصال ج2 ص517 👌 عرفه نیز ارزش و اهمیت بسزایی دارد . پیامبر گرامی فرمود ؛ « دعا در شب عرفه مستجاب است ، و هرکس آن شب را به عبادت احیاء نگه دارد ، پاداش عبادت صد و هفتاد سال را خواهد داشت و آن شب ، شب با قاضی الحاجات است و هرکس در آن شب توبه کند ، توبه اش مقبول است » 📚زاد المعاد ص166 http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
🤔 ❔دعایی که به امام حسین است و در روز عرفه خوانده میشه چقدر سندیت داره ❗️در مقابل کسانی که این دعا را ساخته و پرداخته و جعلی در طول تاریخ می دانند چطور باید جواب بدیم ❕❕ 💠💠 👌از جمله دعاهايى كه خواندنش در روز عرفه سفارش شده است دعاى معروف و مشهور سالار شهيدان امام حسين عليه السلام است كه از محتواى بسيار با ارزش و بى نظيرى برخوردار است؛ اين دعاى پرفيض، گنجينه اى از معارف اسلامى است كه راه خداشناسى و و بازگشت به او را، به هر خداجوى مسلمانى مى آموزد، و روح را به بالاترين اوج معرفت، مى رساند و مى توان گفت يك دوره عرفان اسلامى در آن درج است. 📚مفاتیح نوین ص 857 ❕بشر و بشير از فرزندان غالب اسدى که اين دو تن را از اصحاب امام حسين عليه السلام به شمار آورده اند و برخى از علماى «علم رجال» بشر بن غالب اسدى را از اصحاب اميرمؤمنان، امام حسن، امام حسين و امام سجاد عليهم السلام دانسته اند (معجم رجال الحديث، جلد 4، صفحه 227) روايت كرده اند كه روز «عرفه» در سرزمين «عرفات» خدمت امام حسين عليه السلام بوديم كه آن حضرت با گروهى از اهلبيت و شيعيان خود، در نهايت خشوع و فروتنى، از خيمه خويش بيرون آمدند و در قسمت چپ كوه جبل الرحمه ( كوه معروفى است در وسط عرفات ) رو به سوى كعبه ايستادند و همانند فقير و نيازمندى كه چيزى طلب كند، دستها را در برابر گرفتند و اين دعا را خواندند ؛ « الْحَمْدُ للَّهِ الَّذى لَيْسَ لِقَضآئِهِ دافِعٌ، وَلا لِعَطائِهِ مانِعٌ، وَلا كَصُنْعِهِ صُنْعُ صانِعٍ، وَهُوَ الْجَوادُ الْواسِعُ، فَطَرَ اجْناسَ الْبَدائِعِ، واتْقَنَ بِحِكْمَتِهِالصَّنائِعَ ...تا آخر دعا » 🔸این دعا بدون سند و نمی باشد بلکه سيّد بن طاووس در اقبال، صفحه 339 و شيخ كفعمى در بلدالامين، صفحه 251 و علّامه مجلسى در بحارالانوار، جلد 95، صفحه 216 و زاد المعاد ص 173 آن را نقل کرده اند . http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
⁉️سوال ایا امام حسین حج تمتع رو رها کرد و حج رو ترک کرد و روانه عراق شد ایا این گناه نیست؟ 🗯پاسخ: ❗️این سخن  كه امام حسین حجّ خود را نیمه تمام گذاشت، سخن نادرستی است؛ زیرا امام در روز هشتم ذی حجه «یوم الترویه» از مكّه خارج شد. 📚الکافی ج4 ص535 📚لهوف ص124 ❗️در حالیكه اعمال حجّ كه با احرام در مكّه و وقوف در عرفات شروع میشود از شب نهم ذی حجه آغاز میشود. 💭 بنابراین، امام اصولاً وارد اعمال حج نشده بود، تا آن را نیمه تمام گذارد.آنچه لازم است اینکه هر کس وارد حرم می شود باید مُحرِم شود و  بعد به شرط انجام اعمال عمره می تواند از احرام خارج شود. و قطعا امام در مدت حضور چند ماهه خود در مکه عمره را انجام داده بودند. و حتی شاید بارها و بارها از احرام خارج شده و مجددا محرم شده و عمره دیگری انجام داده باشند.و این مطلب در منابع روایی به صورت مکرر بیان شده است . ❗️امام صادق فرمود: " شخصى كه عمره بجا میاورد هر گاه از عمره فراغت حاصل كند هر جا كه بخواهد میتواند برود. زیرا امام حسین علیه السلام در ماه ذى حجة عمره بجاى آورد و در روز ترویه متوجه عراق شد در صورتى كه مردم متوجه منا شده بودند. عمره در ماه ذى حجه براى كسى كه قصد حج را ندارد مانعى نخواهد داشت." 📚الکافی ج4 ص535 📚وسایل الشیعه ج14 ص311 ❗️از این رو، امام با انجام عمره، می توانستند از احرام خارج شوند و ایشان اصلا حج تمتع را شروه نکرده بودند، تا آن را نیمه کاره رها کنند.آنچه صحیح است و باید بیان نمود، این است که امام برای حفظ حرمت حرم، و جلوگیری از ترور ایشان در مکه، به تمتع نپرداختند. و حفظ حرمت حرم، مهم تر از انجام تمتع بود. 📚لهوف ص82 📚کامل فی التاریخ ج2ص565 ❗️از نظر فقهی نیز تبدیل احرام حج به عمره صحیح نیست و کسی که محرم به احرام حج است اگر نتواند حجش را به اتمام برساند تنها با قربانی کردن از احرام خارج میشود 📚تهذیب الاحکام ج12 ص349 💭ایه الله سید محسن حکیم می اورد: "این که در برخی از کتابهای مقتل امده است که امام حسین عمره اش را به عمره مفرده تبدیل کرد که نشان می دهد ایشان عمره تمتع به جا اورده و از عمره مفرده عدول کرده است در برابر احادیث وارده از اهل بیت قابل اعتماد نیست" 📚مستمسک العروه الوثقی ج11 ص192 ❗️بدیهی است که اگر دلیل قابل اعتمادی وجود داشت که امام حسین احرام حج را به عمره تبدیل کرده است فقها بر خلاف ان فتوا نمی دادند اما چنان که امد نه تنها دلیلی بر این نکته وجود ندارد بلکه دلایلی بر خلاف ان نیز در دست است 📚دانشنامه امام حسین ج5 ص111 https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
🤔 ❔چرا خداوند ابراهیم را مامور به سر فرزند کرد ❕آیا چنین امری ظالمانه نبود که پدری را مامور به سر بریدن فرزند بیگناه کند ❕آیا این عمل با عدالت خداوند منافات ندارد ❕❕ 💠💠 👌یکی از شاخه های توحید خداوند ، توحید در است .خداوند مالک حقیقی همه موجودات است و می تواند در جان و مال تمام انسان ها تصرف کند ،زیرا وقتی خالق همه اشیاء او است طبعا مالک همه اشیاء نیز ذات مقدس او است. 📚تفسیر نمونه ج27 ص449 🔶خداوند در آیات به این حقیقت اشاره کرده است و می فرماید: « هر چه در آسمانها و زمین است از اوست» 🔷بقره116-255-284- ال عمران 109- 129- نسائ126- ❗️« آسمانها و زمین و آنچه میان آن دو است از آن خداست» 🔶مائده 17- انعام 12- توبه116 ❕بر پایه همین مالکیت است که خداوند در هر روز جان هزاران انسان را بر اساس نزد خود می گیرد و کسی هم حق اعتراض به او را ندارد چرا که در مملوک خود تصرف می کند . ❕خداوند بر اساس همین مالکیت و بر اساس مصالح و حکمت هایی ابرهیم را مامور به کشتن فرزند میکند و چون این فرمان ، فرمانی از ناحیه مالک انسانها بوده است ، ابراهیم نیز از اطاعت کردن بود اگر چه امری که به ابراهیم شد یک امر امتحانی بود و در اوامر امتحانی اراده به اصل عمل تعلق نگرفته است بلکه هدف آن است که روشن شود شخص مورد آزمایش تا چه اندازه آمادگی اطاعت فرمان را دارد و این در جایی است که شخص مورد آزمایش از اسرار پرده آگاه نباشد . 📚تفسیر نمونه ج19 ص 121 👌یکى از اسرار قربانی کردن در روز عید قربان نیز زنده کردن خاطره بزرگ مرد الهى و قهرمان توحید، حضرت ابراهیم خلیل مى باشد 🗯جریان فداکارى ابراهیم خلیل در این بود که خداوند براى تکمیل روح و و اثبات لیاقت و پایه فدا کارى وى به او دستور داد تا فرزند فوق العاده عزیز خود را در سرزمین «منا» در راه خدا قربانى نماید البتّه این فرمان جنبه آزمایشى داشت و براى اثبات شایستگى آن مرد الهى بود و لذا، هنگامى که وى آماده اطاعت گردید، دستور آمد که به جاى فرزند خویش، را ذبح نماید. 🔶آمادگى و مهیّا گشتن وى براى اطاعت دستور خداوند ثابت کرد که روح اخلاص و اطاعت، روح جانبازى و فداکارى، در او آن چنان قوى و نیرومند است که مى تواند در پرتو ایمان، بر هر چیز حتّى بر عواطف و احساسات عمیق و ریشه دار پدرانه پیروز آید و براى یک هدف عالى و معنوى، از فرزند خویش بگذرد; اگر چه سرانجام فقط ذبح کرد. 🗯زائران خانه خدا با کشتن گوسفندى در سرزمین «منى» و دیگران با قربانی کردن خاطره اخلاص و قدرت ایمان و پایه فداکارى او را در دل ها زنده مى سازند و از این رهگذر به یکدیگر درس فداکارى و جانبازى مى آموزند و گویا عملا چنین مى گویند که مرد خدا کسى است که در راه خدا از همه چیز بگذرد - چنان که آن مرد بزرگ گذشت - این گوشه اى از اسرار قربانى روز «منى» است . 📚پاسخ به پرسشهای مذهبی ، ص334 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
🌺فرا رسیدن عید سعید قربان را تبریک می گوییم . 🌹پرسش و پاسخ های مربوط به عید قربان ؛ 1⃣دریکی ازکانال های ضد دین گفته شده مسلمین برای رضایت خدایشان حیوانات راقربانی میکند چجورخدایی است که با سربریدن حیوانات خوشحال میشود ❕ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/3322 2⃣ درباره فلسفه قربانی کردن در منی توضیح بدید چون برخی میگن چه نیازی به قربانی کردن در اون روز میباشد در حالی که به علت ازدیاد قربانی ها بسیاری از آنها را زیر خاک دفن می کنند آیا مصلحتی در این قربانی کردن است❕ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/4679 3⃣چه عیدی است چله، نه حیوانی گردن زده می شود و نه انسانی در آئينی به خاک می افتد و کرنش می کند ، همچون نوروز ، همتایش فقط مهربانی است ، شادی با هم بودن و انسانيت را ستودن بر خلاف عید قربان ❕ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/5449 4⃣فلسفه قربانی کردن در روز عید قربان چیست ❕آیا این قربانی کردن بر کسانی که در حج نیستند واجب است ❕❕ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/7166
❓پرسش ❔چه عیدی است چله، نه حیوانی گردن زده می شود و نه انسانی در آئينی به خاک می افتد و کرنش می کند ، همچون نوروز ، همتایش فقط مهربانی است ، شادی با هم بودن و انسانيت را ستودن . 💠پاسخ💠 1⃣عید در لغت از ماده « عود» به معنای بازگشت است و لذا به روزهایی که مشکلاتی از قوم و جمعیتی برطرف می شود و بازگشت به پیروزی ها و راحتی های نخستین می کند عید گفته می شود . ❗️در اعیاد اسلامی به مناسبت اینکه در پرتو اطاعت یک ماه رمضان و یا انجام فریضه بزرگ حج صفا و پاکی فطری نخستین به روح و جان بر می گردد و آلودگی هایی که بر خلاف فطرت است از میان می رود عید گفته میشود 📚تفسیر نمونه ج5 ص131 ❓حال از شما سوال می کنیم؛ ❔با توجه به معنای لغوی ماده « عید» به چه دلیلی عقلایی پسند و شرعی آخرین شب پاییز را عید می گیرید آن وقت به آن افتخار نیز می کنید❓ 👌البته مراسم شب یلدا چون مستلزم صله رحم و دیدار و بازدید از دوستان و فامیل است رجحان شرعی دارد اما اصالتا و بالذات دارای رجحان نمی باشد . 2⃣با توجه به آنچه گفتیم که در اعیاد اسلامی چون در پرتو یک ماه روزه داری و یا فریضه حج صفا و پاکی فطری نخستین به روح و جان باز می گردد و آلودگیها که بر خلاف فطرت است از میان می رود ما خداوند را جهت این نعمت شکر می گوییم و برایش کرنش کرده و پیشانی به خاک می گذاریم و نماز عید می خوانیم. 👌امام رضا فرمود: «تقوای الهی پیشه کنید و برای خداوند کرنش کرده و شکرش را بجا آورید» 📚بحار الانوار ج68 👌امام صادق فرمود: «کسی که به جهت شکر خداوند کرنش کرده و سجده کند خداوند گناهان بزرگ او را می آمرزد» 📚الفقیه ج1 ص333 👌لذا امام صادق فرمود که در ایام عید پس از نمازها بگویید: «حمد و ستایش و شکر برای خداوند است به دلیل آنکه ما را در مسیر ایمان هدایت کرده است» 📚الکافی ج4 ص516 ❓آیا سپاسگزاری کردن از ولی نعمت به دلیل نعماتش کاری ناپسند و مذموم می باشد❔یا نشانه قدرشناسی انسان است ❓ 3⃣ما در برخی اعیاد اسلامی قربانی کرده وگوشت آن را به مستمندان می دهیم تا آنان نیز در روز عید شاد و خوشحال باشند و چنان نباشد که افرادی در آن روز خوش باشند و افراد فقیر و کم دست به سبب مشکلات مالی در ناراحتی و حزن به سر ببرند. ❓آیا به راستی قربانی کردن با این هدف نزد عقلا ناپسند است❔ 👌پیامبر گرامی فرمود: «خداوند قربانی را برای شما لازم شمرد تا مساکین و فقیران شما سیر شوند .پس از گوشت قربانی آنان را بهره مند کنید» 📚الفقیه ج2 ص200 🔶امام باقر فرمود: «خداوند اطعام طعام به نیازمندان را دوست دارد» 📚المحاسن ص387 🔶امام صادق فرمود: «چند چیز است که سبب نجات انسان از آتش جهنم می شود که یکی از آنها غذا دادن به دیگران است» 📚وسائل الشیعه ج24 ص288 👌آری شما که تنها به فکر خودتان هستید و در خوشی ها و شادی های خود به دیگران توجه نمی کنید شایسته ملامت و سرزنش هستید نه آنانی که لحظه ای از نیازمندان غافل نمی شوند و در شادترین لحظات زندگی نیز به فکر آنان بوده و آنان را نیز در شادی خود شریک می کنند. 📝پرسمان اعتقادی https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
سوال دریکی ازکانال های ضددین گفته شده مسلمین برای رضایت خدایشان حیوانات راقربانی میکندچجورخدایی است که باسربریدن حیوانات خوشحال میشوداین خدای خون خوارکه باکشته شدن حیوانات خوشحال میشودلیاقت پرستش ندارد ✅پاسخ توجه به چند نکته لازم است 1⃣خداوند مالک تمام انچه در اسمانها و زمین است می باشد و به مقتضای همین ملکیت خداوند تمام انچه را که در زمین و اسمان است را مسخر انسان گردانیده است چنان که فرمود« ایا ندیدی خداوند انچه را که در اسمانها و زمین است را مسخر شما کرده و نعمتهای ظاهری و باطنی خود را بر شما گسترده و افزون ساخته است» 📓لقمان 20 2⃣باید با دید عقلانی و نه عاطفی به ذبح کردن حیوانات نگاه کرد .انسان دارای دو بعد جسمانی و روحانی است ،جسم انسان دارای نیازهایی است که این نیازها ،نیاز به پروتئین و موادی است که در گوشت حیوانات قرار داده شده است .اگر گفته شود خوردن و ذبح کردن حیوانات ظلم به حیوان است همین حرف را می توان در مورد خوردن گیاه هم زد ،خوردن گیاه هم باعث میشود که حق حیات از گیاه گرفته شود و ظلم به گیاه محسوب می شود .در این صورت انسان چگونه باید تغذیه کند؟ ❗لازمه نظام مادی تزاحم بین موجودات مادی و از بین رفتن برخی توسط برخی دیگر است که این از بین رفتن در بین عالم حیوانات نیز مشاهده میشود و از انجایی که خلق این عالم دارای خیر کثیر در برابر شر قلیل بوده است خداوند عالم را خلق کرده است چرا که به مقتضای حکیم بودن خداوند ،او تنها کاری را انجام می دهد که یا خیر محض است و یا خیرش بیشتر از شرش است ( در جایی که شرور لازمه و جزی لا ینفک چیزی محسوب میشود) ♦️اگر انسان با این دید به مساله نگاه کند شکی باقی نمی ماند که حکم به استفاده کردن انسان از گوشت حیوانات همراه با شرایط معینی می دهد 3⃣هدف نهایی از قربانی کردن ان است که گروهی از نیازمندان از گوشت آن قربانی بهره مند شوند چنان که فرمود: « هنگامی که پهلوهای قربانی ارام گرفت ( وجان داد) از گوشت انها بخورید و مستمندان قانع و فقیران معترض را نیز اطعام کنید این گونه ما حیوانات را مسخر شما ساختیم تا شکر خدا را بجا اورید» 📓حج 36 ❗️وفرمود: « گوشت و خون این قربانی ها هرگز به خدا نمی رسد» 📓حج 37 4⃣از انچه امد فلسفه قربانی کردن در اسلام روشن و مشخص شد که همه بازگشت می کند به منافع بندگان و رضایت خداوند نیز در همین نکته نهفته است و نیز روشن شد که ذبح حیوانات و استفاده از انان همراه با شرایط معین و مشخصی نزد عقلا هیچ گونه قبحی ندارد و باید از دید عقلانی به مساله نگریست ♦️پرسمان اعتقادی 📢کانال ما در تلگرام https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
🤔 ❓فلسفه کردن در روز عید قربان چیست ❕آیا این قربانی کردن بر کسانی که در حج نیستند است ❕❕ 💠💠 👌یکی از اعمال حج در روز دهم ذی الحجه برای این است که حیوانی را در منا قربانی کنند و این عمل برای آنان یک فریضه مسلم است . 🗯 کردن برای کسانی که در حج حضور ندارند ، واجب نیست و طبق مشهور علما مستحب موکد است . 🗯علامه می نویسد ؛ « از اعمال عید قربان، قربانی کردن است و این عمل ( برای غیر حاجیان ) سنت موکده است و حتی برخی علما این عمل را برای غیر حاجیان نیز واجب شمرده اند در صورتی مکلف قدرت داشته باشد » 📚زاد المعاد ص200 👌 یکى از اسرار قربانی کردن در روز عید قربان ، زنده کردن خاطره بزرگ مرد الهى و قهرمان توحید، حضرت ابراهیم خلیل مى باشد 🗯جریان فداکارى ابراهیم خلیل این است که خداوند براى تکمیل روح و و اثبات لیاقت و پایه فدا کارى وى به او دستور داد تا فرزند فوق العاده عزیز خود را در سرزمین «منا» در راه خدا قربانى نماید البتّه این فرمان جنبه آزمایشى داشت و براى اثبات شایستگى آن مرد الهى بود و لذا، هنگامى که وى آماده اطاعت گردید، دستور آمد که به جاى فرزند خویش، را ذبح نماید. 🔶آمادگى و مهیّا گشتن وى براى اطاعت دستور خداوند ثابت کرد که روح اخلاص و اطاعت، روح جانبازى و فداکارى، در او آن چنان قوى و نیرومند است که مى تواند در پرتو ایمان، بر هر چیز حتّى بر عواطف و احساسات عمیق و ریشه دار پدرانه پیروز آید و براى یک هدف عالى و معنوى، از فرزند خویش بگذرد; اگر چه سرانجام فقط ذبح کرد. 🗯زائران خانه خدا با کشتن گوسفندى در سرزمین «منى» و دیگران با قربانی کردن خاطره اخلاص و قدرت ایمان و پایه فداکارى او را در دل ها زنده مى سازند و از این رهگذر به یکدیگر درس فداکارى و جانبازى مى آموزند و گویا عملا چنین مى گویند که مرد خدا کسى است که در راه خدا از همه چیز بگذرد - چنان که آن مرد بزرگ گذشت - این گوشه اى از اسرار قربانى روز «منى» است . 📚پاسخ به پرسشهای مذهبی ، ص334 👌یکی دیگر از اهداف کردن ، اطعام مستمندان می باشد . 🔶خداوند می فرماید ؛ 👌«و بینواى فقیر را نیز اطعام نمایید» 📓حج28 🗯و نیز مى فرماید: «از آن () خود بخورید و مستمندان قانع و فقیران را نیز از آن اطعام کنید» 📓حج36 👌پیامبر فرمود ؛ « خداوند قربانی را برای شما لازم شمرد تا مساکین و فقیران شما سیر شوند ، پس از گوشت قربانی آنان را بهره مند کنید » 📚الفقیه ج2 ص200 ❕با توجه به این فوائد و قربانی کردن است که امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « زمانی که اولین خون قربانی به زمین می ریزد خداوند گناهان صاحب قربانی را می آمرزد » 📚علل الشرایع ج2 ص438 👌لذا در روایات شمرده شده است ،کسانی که پولی برای قربانی کردن ندارند ، قرض کنند و قربانی را صورت دهند ؛ 📚وسائل الشیعه ج14 ص210 ❕ویا عده ای که توانایی مالی ندارند با یکدیگر پول هایشان را بگذارند و یک قربانی به نیت همه شرکت کنندگان صورت گیرد ؛ 📚زاد المعاد ص202 🔷امام علیه السلام فرمود ؛ « امام علی بن الحسین و امام باقر علیهما السلام گوشت قربانی را سه قسمت می کردند ، یک قسمت آن را به همسایگان می دادند و یک قسمت آن را به نیازمندان و قسمت سوم را برای اهل خانه نگه می داشتند » 📚بحار الانوار ج96 ص296 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❔خداوند در قرآن می گوید مومنین امورشان را با شوری پیش میبرند (شوری37) ، مردم نیز پس از پیامبر با شوری ابوبکر را انتخاب کردند و دیگر جایی برای خلافت علی باقی نماند ❗️❗️ 💠💠 👌انتخاب امام و امام تنها به نص خداوند ممکن است و رای مردم هیچ گونه نقشی در مشروعیت امام ندارد ؛ چرا که امام باید دارای دو ویژگی وخصلت مهم باشد ؛ 1⃣ وافر و کافی به تمام دستورات خداوند وشریعت که طبیعتا این علم جز با تعلیم الهی ممکن نیست . 2⃣امام باید داشته باشد تا در تبلیغ شریعت وپاسبانی از آن دچار واشتباه نشود . 🔷از آنجایی که جز خداوند کسی نمیداند این صفات در وجود چه افرادی است ثابت میشود که تنها باید امام را تعیین وانتخاب کند و مردم هیچ گونه نقشی در انتخاب امام ندارند ، همان گونه که مردم در انتخاب نبی و پیامبر نقشی ندارند . 🔶امام علیه السلام فرمود : « انتخاب امام وظیفه ای لازم است که بر عهده خداوند است ( و مردم ندارند )» 📚 الاسناد ج377 🔶امام علیه السلام فرمود ؛ « امامت الهی است و انتخاب آن تنها به عهده خدا است ( و مردم نقشی ندارند )» 📚 ج1 ص277 🔷 نیز می فرماید ؛ « پرودگارت هر چه را بخواهد بر می گزیند آنها ( مردم ) در برابر او ندارند » 🔶 68 👌لذا خداوند انتخاب امام را عهد خود دانسته و می فرماید ؛ «لا يَنالُ عَهْدِي الظَّالِمِين » « عهد من ( امامت ) به ستمکاران نمی رسد » 🔸بقره 124 🔷علمای اهل نقل می کنند ؛ «هنگامی که پیامبر برخی شخصیت های برجسته عرب را به اسلام دعوت میکرد، آنان پذیرش دعوت آن حضرت را مشروط به ریاست و پس از وی می دانستند اما آن حضرت در پاسخ می فرمود: "جانشینی پس از من موضوعی الهی وخارج از اختیار من است وخداوند آن را به خود در جایگاه واقعی خود قرار میدهد " «الامر الی الله یضعه حیث یشاء» 📚 فی التاریخ،ج1 ص609 _تاریخ ،ج1 ص556 👌توضیح بیشتر در مورد الهی بودن منصب امامت را در نمایه زیر مطالعه کنید ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6492 ❕حال به سخن اهل سنت توجه کنیم که بر پایه استدلال به آیه شریفه « َ أَمْرُهُمْ شُورى بَيْنَهُم » ( شوری 38) به نصب امامت از طریق شوری هستند . 👌این عقیده و استدلال بسیار سست و سطحی است زیرا آیه فوق می گوید مومنین در امور خودشان و اموری که مربوط به آنها می شود ( امرهم ) از طریق شوری امور را پیش می برند ، اما چنان که توضیح دادیم ، انتخاب امام ، امری الهی است نه مردمی ، لذا مردم در انتخاب آن از طریق شوری و ... نقشی ندارند ، چنان که مردم در انتخاب نبی و احکام و عبادات نقشی ندارند زیرا همه این موارد ، اموری الهی هستند و از محدوده اختیار مردم خارج است . 👌از این گذشته ، کدامیک از خلفای اهل سنت با مشورت خلافت را بدست گرفت ❔ 👌ابوبکر که با تهدید و ارعاب و با وجود مخالفت اکثر صحابه خلیفه شد چنان که بخاري در صحيح خود از زبان عمر بن خطاب نقل می کند ؛ «تمامي انصار با ما مخالفت كردند و در سقيفه بنی ساعده جمع شدند، و نيز علی و زبير و كسانی كه همراه آن‌ها بودند، با ما كردند» 📚صحیح بخاری،ج8 ص26 🔸و طبری و ابن اثير در تاريخ شان نقل کرده‌اند که تمام انصار و يا بعضی از آن‌ها گفتند که ما تنها با علی بن ابی طالب بيعت مي‌کنيم ؛ « فقالت الا نصار او بعض الانصار: لا نبايع الا علیا» 📚الكامل ج 2، ص 325 _ تاريخ الطبري ج 2 ص 443 🔸عمر نیز با تصریح ابوبکر و بدون مشورت و شوری خلیفه شد و عثمان هم از طریق یک شوری شش نفره سفارشی و جبری و بدون نظر خواهی از اکثر مردم به خلافت رسید که تفصیل آن را در زیر بخوانید ؛ 🔰https://t.me/Rahnamye_Behesht/4371 Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht
🤔 ❔درادامه حديث غدیر آمده « وال من والاه وعاده من عاداه يعني هركس دوست او شود توهم دوستش باش ودشمن دشمنانش باش » خوب اگردراول حديث مقصود از مولاسرپرست است چطوردرادامه امده هرکس که دوست اوباشد بلکه باید می امد هرکس او باشد وهمین كلمه (وال من والاه )نشان میدهدکه ان کلمه مولا درابتدای حديث هم معنی دوست میدهد چون اگرغیراز این بود باید در ادامه میگفت وال من یطیعه (دوست هرکسی باش که مطیع اوباشد) ولی امده وال من والاه دوست هرکسی باش که دوست او باشد » 💠💠 👌طبق نقل و تصریح علمای اهل سنت پیامبر گرامی در ذیل حدیث غدیر فرمود ؛ « اللهم وال من والاه و عاد من عاداه و انصر من نصره و الخذل من » 📚مسند احمد ج 1 ص 118_ سنن نسائی ج 5 ص 132_ مستدرک حاکم ج 3 ص 118 🔸اما باید توجه داشت که تعبیر فوق بر این نمی کند که کلمه « مولی » در حدیث غدیر به معنای دوستی به کار رفته است زیرا ؛ 1⃣ اين دعا، به قرينه صدر حديث غدیر «الست اولي بكم من انفسكم» حمل بر معناي می شود ، و اين چنين معنا مي‌شود ؛ «بار خدايا! هر كس كه ولايت حضرت علي عليه السلام را پذيرفت او را دوست بدار، و هر كس از ولايت او سرباز زد او را دار». 2⃣اين معنا هرگز با اهتمام شديد پيامبر در ذكر آن سازگاري ندارد؛ زيرا چگونه قابل توجيه است كه ما بگوييم پيامبر آن عظيم را در آن بيابان گرم به جهت اعلان يك مطلب جزئي و آن اين كه حضرت علي عليه السلام محبّ آن‌ها است، جمع كرده باشد. 3⃣در برخي از روايات جمله «وال من والاه» همراه با جمله «احبّ من احبّه» آمده است، و اين بر آن است كه جمله اول به معناي محبّت نيست، در غير اين صورت تكرار لازم مي‌آيد. 👌ابن كثير از طبراني قضيه رحبه را نقل كرده و در ذيل آن آمده است: آن گاه سيزده نفر از صحابه برخاسته و شهادت دادند كه رسول خدا فرمود: «من كنت مولاه فعلي مولاه، اللّهم وال من والاه وعاد من عاداه، واحبّ من احبّه وابغض من ابغضه، وانصر من نصره واخذل من خذله». 📚البداية والنهاية، ج ۷، ص ۳۴۷. 👌متقي هندي نيز اين را نقل كرده و در ذيل آن از هيثمي نقل مي‌كند كه گفته است رجال سند اين حديث همگي از افراد ثقه هستند. 📚کنزالعمال ج 13 ص 158 4⃣به فرض هم که بگوییم جمله فوق می گوید هر کس علی علیه السلام را دوست یا دشمن بدارد ، این دوستی و دشمنی ، دوستی و دشمنی خداوند را در پی دارد باز هم باید توجه داشت که این جمله دعايي است كه پيامبر گرامی بعد از فارغ شدن از ، كرده است، و لذا نمي تواند قرينه بر حمل كلمه «مولي» بر معناي محبّت باشد، بلكه جمله قبل از آن كه همان «الست اولي بكم من انفسكم» است بهترين قرينه و زمينه سازي براي حمل كلمه «» بر معناي امامت و اولي به تصرف و سرپرستي است. 🔸ادامه 👇 @Rahnamye_Behesht
🔸ادامه 👇 👌با این وجود باز هم جمله فوق روشنی دارد و صراحت در امامت و عصمت امیر مومنان علیه السلام است به بیان زیبایی که علامه امینی دارد که می فرماید ؛ « پس از آنکه پیامبر گرامی علی علیه السلام را به امامت امت منصوب نمود ، آنحضرت مطلع بود كه در ميان مردم هستند كه بر علي عليه السّلام رشك ميبرند و نيز اشخاصي هستند كه با آن جناب كينه ميورزند و در دسته اهل نفاق افرادى هستند كه بر مبناى خونهاى جاهليّت دشمنى با او را در دلهاى خود نگاه داشته اند و بعد از آن جناب بر مبناى حرص و آز آنها كه فكر سرورى و رياست و افزايش بهره هاى مادى در مغز خود مى پرورانند حوادث ناگوارى رخ خواهد داد و جنب و جوش هائى بكار خواهد افتاد، و علي عليه السّلام هم بحكم حق خواهى و عدالت آرزوها و اطماع آنها را نخواهد كرد و آنها را جهت بى تجربگى و بي كفايتى لايق و سزاوار مقامهائي كه چشم طمع بدان دوخته اند نخواهد دانست، ناچار آنها هم بر سر مخالفت و رزمجوئى با او رفته و اوضاع را آشفته خواهند نمود ، در نتيجه توجه به اين كيفيّات و امور، آن جناب (بعد از ابلاغ ولايت علي عليه السّلام) شروع فرمود بدعا كردن به آنها كه پيرو و دوست و ياور اويند و نفرين به آنها كه بر سر دشمنى و اعراض از اويند تا بدينوسيله امر خلافت براى او تماميّت يابد و مردم بدانند كه پيروى و دوستى علي عليه السّلام موجب بهره مندى از موالات خداى سبحان و دشمنى و اعراض از علي عليه السّلام موجب خشم و سخط پروردگار است، تا بدين وسيله بسوى و اهل حق بگردايند، و چنين دعائى آنهم بلفظ عمومى نخواهد بود مگر درباره كسي كه شأن و مقامي چنين دارا باشد . 🔸از جمله مزبور استفاده مي شود كه موالات و يارى علی علیه السلام و احتراز از دشمنى و اعراض از او بر هر كس و در هر زمان و در هر حال واجب است، و اين معنى مستلزم اين است كه آن حضرت در تمام و ازمان موصوف به عصمت و مصون از معصيت باشد، و جز حق هيچگاه سخنى نگويد و جز به حق كارى از او سر نزند و جز با حق نباشد زيرا اگر در معرض ارتكاب خلافي و معصيتى قرار گيرد لازم است كه بر او اعتراض شود و بخاطر عمل ناروايش مورد عداوت قرار گيرد و از او اعراض شود، پس چون رسول خدا نسبت به هيچ يك از شؤن و زمانهاى او استثنائى در فرمايش خود نياورده، ما خواهيم دانست كه على عليه السّلام در هيچ زمان و در هيچ حال فاقد عصمت و عدالت و حق خواهى نبوده، و كسى كه داراى چنين باشد واجب است كه امام بر خلق باشد . 📚ترجمه الغدیر ج 2 ص 342 Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht