فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✝️ پشت پرده واتیکان و #کلیسا
⛪️ واتیکان و کلیسا چه خدایی را می پرستند و تبلیغ می کنند؟
@Abraar
هدایت شده از 🌷کانال لاله های زهرایی
📚 #داستان_دنباله_دار
💌 #عاشقانه_ای_برای_تو
📝 #به_قلم_شهید_مدافع_حرم_سید_طاها_ایمانی
📅 قسمت یازدهم: #زندگی_با_طعم_باروت
از ایرانی های توی دانشگاه یا از قول شون زیاد شنیده بودم که امیرحسین رو مسخره می کردن و می گفتن: ماشین جنگیه ... بوی باروت میده ... توی عصر تحجر و شتر گیر کرده و ... .
ولی هیچ وقت حرف هاشون واسم مهم نبود ... امیرحسین اونقدر خوب بود که می تونستم قسم بخورم فرشته ای با تجسم مردانه است ... .
اما یه چیز آزارم می داد ... تنش پر از زخم بود ... بالاخره یه روز تصمیم گرفتم و ازش سوال کردم ... باورم نمی شد چند ماه با چنین مردی زندگی کرده بودم ... .
توی شانزده سالگی در جنگ، اسیر میشه ... به خاطر سرسختی، خیلی جلوی بعثی ها ایستاده بود و تمام اون زخم ها جای شلاق هایی بود که با کابل زده بودنش ... جای سوختگی ... و از همه عجیب تر زمانی بود که گفت؛ به خاطر سیلی های زیاد، از یه گوش هم ناشنواست ... و من اصلا متوجه نشده بودم ... .
باورم نمی شد امیرحسین آرام و مهربان من، جنگجوی سرسختی بوده که در نوجوانی این همه شکنجه شده باشه ... و تنها دردش و لحظه سخت زندگیش، آزادیش باشه ... .
زمانی که بعد از حدود ده سال اسارت، برمی گرده و می بینه رهبرش دیگه زنده نیست ... دردی که تحملش از اون همه شکنجه براش سخت تر بود ... .
وقتی این جملات رو می گفت، آرام آرام اشک می ریخت ... و این جلوه جدیدی بود که می دیدم ... جوان محکم، آرام، با محبت و سرسختی که بی پروا با اندوه سنگینی گریه می کرد ... .
اگر معنای تحجر، مردی مثل امیرحسین بود؛ من عاشق تحجر شده بودم ... عاشق بوی باروت .....
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 کلیپ : فرزندانمان را ادامه دهنده راه خود قرار دهیم !
👤 #حجتالاسلامبهشتی
@Abraar
🇵🇸 رهپویان بصیرت🇮🇷
نخستين مصاحبه نجفی پس از قتل ميترا استاد: ميخواستم بترسانمش اما اسلحه آماده شليک بود بارها پيشنها
⭕️ برخی از واکنش های توییتری به کشته شدن میترا استاد توسط محمدعلی نجفی
👤 محمدسعید احدیان، مدیر مسئول روزنامه جوان:
🔹از ماجرای تلخ نجفی ناراحتم اما دلیل نمی شود از شورای شهر بدون نظارت استصوابی اصلاح طلبان سوال نکنم چرا با اینکه دستگاه های اطلاعاتی تذکر داده بودند بر انتخاب غیرقانونی او اصرار کردید و بعد هم که بدلیل همین مسأله همسرش کناره گیری کرد، آن را تقصیر نظام انداختید
👤 صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران:
🔹قتل میترا استاد توسط همسرش محمدعلی نجفی یقینا تراژدی هولناکی بود.ایکاش آنانکه صف بسته اند تا از کشته شدن دو انسان،یکی فیزیکی و دیگری روحی، بهره برداری سیاسی نمایند، یاد میگرفتند که به حریم خصوصی انسانها احترام بگذارند.آنچه برنجفی و همسرش رفت،میتواند برای خود ماهم تکرارشود.
👤 داوود سوری، عضو سابق هیات علمی دانشگاه شریف:
🔹چه تعداد از این اسلحه های مجوز دار پر فشنگ در دست افراد نابلد، عصبی و مغرور وجود دارد؟ به خود آنها رحم کنید و بگیریدش!
🔹در این کشور امن چه نیاز به سلاح آتشین است؟
@Abraar
🔴 قتل امامجمعه کازرون به ضرب چاقو
معاون اجتماعی فرمانده ناجا در استان فارس:
🔹حجتالاسلام محمد خرسند ساعتی پیش توسط فردی درب منزل خود با ضربات چاقو مورد حمله قرار گرفت و به بیمارستان منتقل شد، اما متاسفانه بدلیل عمق جراحت در ناحیه شکم، در بیمارستان کازرون جان به جان آفرین تسلیم کرد.
🔹این اتفاق پس از بازگشت امامجمعه کازرون از مراسم احیاء و ساعت ۳ و نیم بامداد ۲۳ رمضان رخ داده است.
🔹ضارب شناساییشده و ماموران در تلاش هستند تا وی را دستگیر کنند.
@Abraar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روحانی : مهم نیست مردم سفره کوچکتری داشته باشند 😐
کافی بود این سخنان رو آیت الله علم الهدی یا یکی دیگر از علما بزنه تا جریان اصلاحات و رسانه هاشون دستور آشوب خیابانی و براندازی بدهند
@Abraar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 اسلحهای که نجفی شهردار اسبق با آن به همسر دومش شلیک کرد.
@Abraar
⭕️ بدتر از قتل که نبود!
✍️ احمد زیدآبادی، فعال سیاسی اصلاح طلب
🔹گفته میشود او (محمدعلی نجفی) تهدیدهای همسر مقتولاش را برای افشاگری تاب نیاورده است. مگر همسرش چه چیزی برای افشاگری داشته است؟ بدترین چیزهای قابل تصور برای افشاگری در این عالم دزدی و حیزی است! بالاتر از این که دیگر وجود ندارد! خب، اجازه میداد هر چه دل تنگاش میخواهد افشا کند. جامعه هم جدی نمیگرفت؛ اگر هم می گرفت که دیگر از قتل بدتر نبود! قتل پدیدۀ وحشتناکی است؛ بخصوص هنگامی که توسط فردی مشهور و خوشسابقه رخ دهد. دلِ جامعه میگیرد و غرق در سوگ و پریشانی میشود./ کانال احمد زیدآبادی
▪️پ.ن:
🔹به گزارش برنا، نجفی در دادسرا مدعی شد: نهادهای امنیتی برای میترا استاد صوت می فرستادند و او نیز برای آنها صوت ارسال می کرد.
🔹قصد کشتن همسرم را نداشتم ؛ قصد تهدید داشتم ، وقتی مرا با اسلحه به دست دید ؛ ترسید و دستش را دور گردنم انداخت همین باعث شلیک گلوله ها شد.
🔹میترا استاد همیشه مرا تهدید می کرد که زندگی ات را نابود خواهم کرد
🔹همسردومم تاکید داشت که ابتدا زندگی زن اولم و دخترم را از بین می برد و سپس با خیانت به من زندگی مرا نابود خواهد کرد.
@Abraar
⭕️هرگونه حمل سلاح توسط افراد مختلف بدون مجوز تخلف و جرم است و قطعا این موضوع بررسی خواهد
🔸سردار رحیمی رئیس پلیس پایتخت:
🔹برای ما تفاوتی ندارد که مجرم چه شخصی است و ما کار قانونی خود را انجام خواهیم داد.
🔹آقای نجفی با توجه به مسئولیتش و نداشتن محافظ اقدام به اخذ مجوز حمل سلاح کرده است.
🔹وی از سال ۹۴ حق حمل سلاح را نداشته و مدت اعتبار برگه مجوز حمل سلاح وی از سال ۹۴ منقضی شده است.
🔹رفتار پلیس بر مبنای قانون و مبنای اسلام و شرع است.
🔹آقای نجفی روز گذشته برای ادای توضیحات و اعتراف به پلیس آگاهی آمده بود و در حال بررسی پرونده بودیم و در زمان افطار هم یک فنجان چای نیز به وی دادیم.
🔹آقای نجفی هنگام حضور در پلیس آگاهی دستش را برای دست دادن به سمت سردار لطفی دراز کرد و سردار لطفی نیز پاسخ وی را داد.
🔹مطلبی در خصوص خیانت همسر دوم آقای نجفی مطرح نبوده و مسائل خانوادگی عامل ایجاد جنایت بود.
🔹شب قبل از وقوع حادثه درگیری شدیدی بین دو طرف ایجاد شد و روز بعد این اتفاق افتاد.
🔹نامه آقای نجفی در محل ارتکاب جرم بود و نوشته شده جونم به لبم رسید و من میترا را کشتم.
@Abraar
کتاب « نماز چیست؟ ».pdf
337.1K
📗 کتاب : نماز چیست؟
📝 نوشته شهید آیت الله دکتر بهشتی
🌹
#سوادزندگي
بسیاری از مردم به هنگام گفتگو،
کلماتی مخرب را ادا میکنند،مثل:
مریضم، ورشکست شدم، جانم به لبم رسید، بد شانسم و....
به یاد داشته باشید،از سخنان تو، بر تو حکم خواهد شد.
کلامتان بی اثر باز نخواهد گشت، و آنچه را بر زبان رانده اید بجا خواهد آورد.
پس کلامتان را عوض کنید،تا جهان شما دگرگون شود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥⭕️تصاویری از رفتارهای عجیب عامل شهادت امامجمعه کازرون با اسب و لباس عربی!
🔻«حمید درخشنده» که به تازگی جذب فرقههای ضاله نوظهور شده بود، طی روزهای اخیر در سطح شهر کازرون با اسب و لباسهای عربی جولان میداد.
@Abraar
💢 این هم صدای چوب خدا!
✍ حسین قدیانی:
آقای نجفی!
یادتان هست ۱۰ سال پیش و درست در چنین روزی یعنی ۷ خرداد و در حالی که هنوز انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ برگزار نشده بود، با شماری دیگر از شرکا، از قضا وارد آپارتمانی در سعادتآباد شدید تا با نقشهکشی تهمت تقلب و بعد هم فتنه، بهزعم خودتان صندلی را از زیر پای #علی کنار بکشید؟!
آن روزها #خدا همین خدای صبور لیکن مکار و مقتدر و مغرور لیالی قدر، گمانم با خود میگفت: "نقشه علیه نظام #ولایت_فقیه میکشید که با خون مظلومانهی ۳۰۰ هزار شهید از خوبترین بندگان صالح من، آبیاری شده؟! بد مفتضحتان میکنم! خیلی بد! حالا #صبر کنید!"
و حالا درست ۱۰ سال بعد از آن روز...
گفت: "با آل علی هر که درافتاد، ورافتاد!"
بعله! عجیب و غریب، هوای این پسر فاطمه را دارد، خدای خامنهای! رهبر عظیمالشأنی که از سر #حکمت مکرر گفتهاند؛ "فتنهگران، هم در #دنیا و هم در #آخرت بدبختند!"
حالا برو #نقشه بکش! حالا برو #فتنه کن!
@Abraar
🔺اقدام عجیب و اسلام ستیزانه اینستاگرام
🔹اینستاگرام، هنگام سرچ هشتگ (#fasting) به معنای "روزه داری" اخطاری به کاربرانش میدهد که در آن نوشته است؛ پستهایی با کلمات یا تگهای مورد جستوجوی شما، مشوق رفتاری هستند که میتواند مضر باشد و حتی به مرگ منجر شود!!
👥💬🗣 رسانه باشید و این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
@Abraar
⭕️ فعلاً مصوبه شورای عالی امنیت ملی اجرا میشود/ اگر مقتضی شد بعداً از اهرمهای بعدی استفاده خواهیم کرد
🔸 حضرت آیت الله خامنهای، رهبر انقلاب اسلامی در دیدار رمضانی جمعی از اساتید، نخبگان و پژوهشگران دانشگاهها (۴):
🔹 تنها راه ما این است که ما در مقابل فشارهای آمریکا از ابزارهای فشاری که داریم استفاده کنیم. این ابزارها هم برخلاف تبلیغ آنها نظامی نیست -البته لازم باشد از اهرم نظامی هم استفاده میکنیم- ولی همین کاری که شورای امنیت ملی کرد و گفتند ما تعهداتمان را در این بخش عملی نمیکنیم و از تعهدمان خارج میشویم، این کار درستی بود.
🔹️ وقتی شما از ابزار فشار خودتان استفاده نکردید، او خیالش راحت میشود و فشار را کش میدهد.
🔹 توانایی ما هستهای و علمی است و دنبال سلاح هستهای هم نیستیم؛ نه بهخاطر تحریم و آمریکا، بلکه بهخاطر مبنایمان که حرام میدانیم از نظر فقهی و شرعی.
🔹️ بعضیها هم گفتند که سلاح هستهای تولید کنیم ولی مصرف نکنیم؛ این هم اشتباه است، چون با هزینه بالا تولید میکنیم ولی استفاده نمیکنیم و طرف هم میداند که ما استفاده نمیکنیم و این برای ما دیگر تأثیری ندارد.
🔹 فعلاً مصوبه شورای عالی امنیت ملی اجرا میشود و بعد هرچه که مقتضی باشد. توقف در این حد معنی ندارد. فعلاً این مصوبه کافی است و اگر مقتضی شد بعداً از اهرمهای بعدی استفاده خواهیم کرد. ۹۸/۰۳/۰۸
@Abraar
🇵🇸 رهپویان بصیرت🇮🇷
@Abraar ✨به نام خداوند بخشنده ى مهربان بگو: پناه مى برم به پروردگار سپيده دم. از شرّ آفريده هايش.
كلمه «فلق» مثل «فجر» به معناى شكافتن است، شكافتن سياهى شب يا سپيده صبح: «فالق الاصباح»(263)؛ شكافتن دانه درون خاك. «فالق الحبّ و النَّوى »(264)
مراد از «غاسق» آغاز شب است كه تاريكى را به همراه مى آورد. چنانكه در آيه اى ديگر مى فرمايد: «اقم الصّلاة لدلوك الشمس الى غسق الّيل»(265)
شايد مراد از «غاسق» هر موجود ظلمت آور باشد كه تاريكى هاى معنوى را به همراه خود مى آورد و گسترش مى دهد.
از آنجا كه افراد شرور، براى حمله و هجوم و يا توطئه چينى از تاريكى شب استفاده مى كنند، لذا به خدا پناه مى بريم از شرورى كه در شب واقع مى شود.
«نفّاثات» از «نَفث» به معناى دميدن و «عُقَد» جمع «عَقْد» به معناى گره است.
در هر چيزى احتمال بروز شرّ وجود دارد، حتى كمالاتى مثل علم و احسان، شجاعت و عبادت نيز آفاتى دارند. آفت علم، غرور؛ آفت احسان، منّت گذاردن؛ آفت عبادت، عُجب و آفت شجاعت، ظلم و تهوّر است.
در آسيب پذيرى سه اصل وجود دارد آمادگى هجوم از سوى دشمن فرصت هاى مناسب براى هجوم نظير تاريكى ها وجود حفره ها و نقطه ضعف ها آرى دشمن به دنبال تاريكى ها و حفره ها و نقاط ضعف است.
تبليغات سوء، جوسازى ها، سخن چينى ها، جاسوسى ها و شايعه پراكنى ها، نمونه هايى از «نفّاثات فى العقد» است، يعنى مى دمند تا محكمات را سست كنند. چنانكه كسانى با وسوسه و شك ميان همسران فتنه گرى مى كنند «ما يفرّقون بين المرء و زوجه»(266)
با اينكه هرچه خدا آفريده، خير است: «الّذى احسن كلّ شى ء خلقه»(267) ليكن هر چيزى اگر در مسير صحيح خود قرار نگيرد، شرّ مى شود. چنانكه آهن خير است ولى اگر چاقو شد، امكانِ سوء استفاده از آن وجود دارد. «مِن شر ما خلق»
«شرّ ما خلق» يعنى شرّ از سوى مخلوقات است، نه از سوى خالق و نه ناشى از خلقت.
پناه بردن به خدا از خطرات، تنها با گفتن «اَعوذ» حاصل نمى شود، بلكه علاوه بر گفتن، عمل نيز لازم است. چنانكه اهل بيت پيامبرعليهم السلام وقتى مسكين و يتيم و اسير، اطعام را كردند، گفتند: «انّا نخاف من ربّنا يوماً عبوساً قمطريرا»(268) ما از روز قيامت مى ترسيم كه اطعام كرديم. قرآن مى فرمايد: «فوقاهم اللّه شرّ ذلك اليوم»(269) خداوند نيز آنان را از شرّ آن روز نجات داد. پس گفتن «انّا نخاف» به تنهايى كارساز نيست، بلكه بايد همراه با عمل باشد.
زشت صورتى نزد رسول خدا از زشتى چهره خود شكايت كرد كه جبرئيل نازل شد و سلام خداوند را به آن مرد زشت رساند و گفت كه خدا مى فرمايد: «اما ترضى ان احشرت على جمال جبرييل» آيا دوست دارى كه در قيامت تو به زيبايى جبرئيل باشى؟
مرد شادمان شد و تصميم گرفت تمام عبادات و مستحبّات را انجام دهد.(270)
شرّ مطلق وجود ندارد و خداوند نيافريده است، بلكه چه بسيار امورى كه از يك زاويه، شرّ ديده مى شوند و زاويه اى ديگر خير. چنانكه مولوى مى گويد:
زهر مار، آن مار را باشد حيات
ليك آن، آدمى را شد ممات
پس بَد مطلق نباشد در جهان
بَد به نسبت باشد، اين را هم بدان
بعضى از سختى ها و فشارها، شرّ نيست، بلكه رمز تكامل است. مولوى مى گويد:
گندمى را زير خاك انداختند
پس ز خاكش خوشه ها برساختند
بار ديگر كوفتندش ز آسيا
قيمتش افزون و نان شد جان فزا
باز نان را زير دندان كوفتند
گشت عقل و جان و فهم سودمند
باز آن جان، چون كه محو عشق گشت
يُعجب الزّراع آمد بعد كشت
قرآن سفارش مى كند كه با همسرانتان خوب رفتار كنيد و اگر نسبت به آنان كراهت داريد، چه بسا در كنار آن الطافى نهفته باشد. «و عاشروهنّ بالمعروف فان كرهتموهنّ فعسى ان تكرهوا شيئاً و يجعل اللّه فيه خيراً كثيراً»(271) چنانكه گاهى زن زيبا نيست، ولى مادر فرزندانى بزرگ و برجسته مى شود.
بسيار از تلخى ها، استعدادهاى ما را شكوفا مى كند، حالت صبر و مقاومت را در ما رشد مى دهد و دل انسان را خاضع و خاشع مى سازد. «لعلّهم يتضرّعون»(272)
شب براى مردان خدا، زمان بندگى و عبادت است: «يتلون آيات اللّه آناء الّيل»(273) ولى براى نامردمان، زمان توطئه و تهديد و هجوم است. «من شرّ غاسق»
سخن و يا حركتى كه روابط و دوستى هاى محكم را متزلزل كند، نفّاثات است و بايد از آن به خدا پناه برد.
پناه بردن انسان به خدا، مستلزم پناه دادن خداوند است وگرنه فرمان پناه بردن لغو بود.
در ميان تمام شرور نام سه شرّ در اين سوره آمده است:
- شرور پنهان و در تاريكى ها. «من شرّ غاسق اذا وقب»
- شرور زبان هاى ناپاك. «من شرّ النفّاثات فى العقد»
- شرور حسادت ها و رقابت هاى منفى. «و من شرّ حاسد اذا حسد»
برخى زنان به خاطر زيبايى و لطافت در گفتار، مى توانند مردان را در تصميمات خود سست كنند و مصداق نفّاثات باشند.
يكى از مصاديق نفّاثات، سحر و جادو است و لذا آموزش و عمل آن حرام است.
با اينكه «شر ما خلق» شامل تمام شرور مى شود، ولى نام سه شرّ را به خاطر اهميّتى كه دارد، جداگانه آورده است. «غاسق اذا وقب - النفّاثات فى العقد - حاسد اذا حسد»
پناه بردن در هر حال لازم است، خوا
🇵🇸 رهپویان بصیرت🇮🇷
@Abraar ✨به نام خداوند بخشنده ى مهربان بگو: پناه مى برم به پروردگار سپيده دم. از شرّ آفريده هايش.
ه آنجا كه خطر باشد: «شرّ ما خلق» خواه دريافت كمال باشد: «فاذا قرأت القرآن فاستعذ باللّه من الشيطان الرجيم»(274) هرگاه قرآن تلاوت مى كنى از شرّ شيطان به خداوند پناه ببر.
در سوره فلق، در برابر سه شرّ بيرونى، به يك صفتِ الهى پناه مى بريم. (از شرّ غاسق و نفّاثات و حاسد، به صفتِ «ربّ الفلق» پناه برديم.) اما در سوره ناس به عكس است. در برابر يك خطر درونى، به سه صفت الهى پناهنده مى شويم. (از شرّ وسوسه قلب، به صفاتِ «ربّ النّاس»، «ملك النّاس» و «اله النّاس» پناه مى بريم.)
بحثى درباره حسادت
تلاش براى به دست آوردن كمالاتى كه ديگران دارند، غبطه و ارزش است، ولى تلاش براى نابود كردن كمالات ديگران حسادت است. حسادت نشانه كم ظرفيّتى و تنگ نظرى است. اولين قتلى كه در زمين واقع شد به خاطر حسادت ميان فرزندان آدم بود و اولين گناهى كه در آسمان واقع شد، حسادت ابليس به آدم بود. در حديث مى خوانيم: حسادت ايمان را مى خورد آن گونه كه آتش هيزم را.(275)
آنچه بر سر اهل بيت پيامبرعليهم السلام آمد كه آنان را كنار زدند، ناشى از حسادت بود و قرآن در آيه 54 سوره نساء مى فرمايد: چرا به خاطر الطاف و تفضّل خداوند، بر افراد لايق حسادت مى ورزند، مگر نمى دانند ما به آل ابراهيم كتاب و حكمت و ملك عظيم داديم.
حسادت در ميان تمام شرور، برجسته ترين شرّ است. زيرا حسود نقشه ها مى كشد و حيله ها مى كند و مرتكب انواع شرور مى شود تا به هدف برسد.
حضرت على عليه السلام مى فرمايد: «الحسد داء عياء لايزال الا بهلك الحاسد او بموت المحسود»(276) حسادت مرض خطرناكى است كه جز با مرگ محسود يا هلاكت حسود از بين نمى رود.
حسود در واقع به خدا اعتراض دارد و در برابر اراده و حكمت او جهت مى گيرد كه چرا به او عطا كرده و به من نداده است.
حسود هرگز خيرخواهى و نصيحت نمى كند و به خاطر خوى حسادت، از رسيدن خير خودش به ديگران جلوگيرى مى كند.
قرآن، ريشه بسيارى از گناهان را «بغياً» به معناى حسادت دانسته است و امام صادق عليه السلام مى فرمايد: «انّ الكفر اصله الحسد»(277) ريشه كفر حسادت است. چنانكه در برابر پيامبران مى گفتند: «أبشر يهدوننا»(278) آيا انسانى مثل ما پيامبر شود و ما را هدايت كند؟
حسود، اهل تواضع و تشكر نيست و هرگز به كمالات ديگران گواهى نمى دهد و قهراً مرتكب گناه كتمان حق مى شود.
حسود معمولاً منافق است. حضرت على عليه السلام مى فرمايد: «الحاسد يظهر وُدّه فى اقواله و يخفى بُغضه فى افعاله»(279) در ظاهر اظهار علاقه مى كند ولى در باطن كينه و بغض دارد.
منشأحسادت چيست؟
گاهى تبعيض نابجا ميان افراد، حسادت آنان را بر مى انگيزد.
گاهى مردم توجيه نيستند و شرايط را يكسان مى پندارند و همينكه يك برترى و امتيازى ديدند حسادت مى ورزند. در حالى كه اگر حكمت و دليل تفاوت ها را بدانند آرام مى شوند.
حسادت در خاندان نبوت نيز پيدا مى شود، همان گونه كه در خانه حضرت يعقوب، حسادت فرزندان، آنان را به چاه افكندن برادر وادار كرد.
دامنه حسادت تنها نسبت به نعمت هاى مادى نيست، بلكه گاهى نسبت به ايمان افراد حسادت مى شود و مى خواهند آنان را به كفر برگردانند. «يردّونكم من بعد ايمانكم كفّاراً حسداً»(280)
روشن است كه حسادت، آرزوى نابودى نعمت ديگران است، وگرنه درخواست نعمت از خداوند، حسادت نيست. چنانكه سليمان از خداوند حكومتى بى نظير خواست: «ملكاً لا ينبغى لاحد»(281) و حضرت على عليه السلام در دعاى كميل از خداوند مى خواهد كه نصيب او بيشتر باشد و قرب او به خداوند نيز بيشتر باشد. «واجعلنى من احسن عبيدك نصيبا عندك و اقربهم منزلة منك...»
براى درمان حسادت بايد اينگونه فكر كرد:
دنيا، كوتاه و كوچك است و غصه براى آن ارزشى ندارد.
ما نيز نعمت هايى داريم كه ديگران ندارند.
نعمت ها بر اساس حكمت تقسيم شده است، گرچه ما حكمت آن را ندانيم.
آنكه نعمتش بيشتر است، مسئوليّتش بيشتر است.
بدانيم كه حسادت ما بى نتيجه است و خداوند به خاطر اينكه بنده ى چشم ديدن نعمتى را ندارد، لطف خود را قطع نمى كند و فقط خودمان را رنج مى دهيم.
-----
263) انعام، 96.
264) انعام، 95.
265) اسراء، 78.
266) بقره، 102.
267) سجده، 7.
268) انسان، 10.
269) انسان، 11.
270) بحارالانوار، ج 22، ص 140.
271) نساء، 19.
272) اعراف، 94.
273) آل عمران، 113.
274) نحل، 98.
275) كافى، ج 2، ص 306.
276) نهج البلاغه، حكمت 493.
277) كافى، ج 8، ص 7.
278) تغابن، 6.
279) غررالحكم.
280) بقره، 109.
281) ص ، 35.
@Abraar 🌹🍃