eitaa logo
کانون ره پویان کوثر فاطمیه جلفا
68 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
247 ویدیو
102 فایل
جهت ارتباط با مدیر کانال: مبلغ حوزه علمیه فاطمیه جلفا
مشاهده در ایتا
دانلود
🚙 احکام نماز و روزه مسافر (۸۵): 🚙 مسأله 1341 اگر مسافر بداند كه مثلًا ده روز يا بيشتر به آخر ماه مانده و قصد كند كه تا آخر ماه در جايى بماند، بايد نماز را تمام بخواند (1) ولى اگر نداند تا آخر ماه چقدر مانده و قصد كند كه تا آخر ماه بماند (2) بايد نماز را شكسته بخواند اگر چه از موقعى كه قصد كرده تا آخر ماه ده روز يا بيشتر باشد. اين مسأله، در رسالۀ آيت اللّه بهجت نيست‌. 🚙 (1) خوئى، تبريزى: بلكه اگر نداند تا آخر ماه چقدر مانده و قصد كند كه تا آخر ماه بماند در صورتى كه آخر ماه معلوم باشد مثلًا روز جمعه است ولى مسافر نمى‌داند كه روز اوّل قصدش پنجشنبه است تا مدّت اقامتش نه روز باشد، يا چهار شنبه است تا ده روز باشد، در اين صورت نيز اگر بعداً معلوم شود كه روز اوّل قصدش چهار شنبه بوده نمازش تمام است (تبريزى: و نيز اگر اعتقاد كند كه آخر ماه فلان روز است پس ده روز تمام در محلى مى‌ماند و بعد از خواندن نماز چهار ركعتى در آن محل معلوم شود آن روز، اوّل ماه بعدى و اين ماه، سى كم‌ است و در آن روز از محل خارج مى‌شود بايد تا خارج شدن، نماز را تمام بخواند) و در غير اين صورت (تبريزى: كه آخر ماه را نداند) بايد نماز را شكسته بخواند اگر چه از موقعى كه قصد كرده تا روز آخر ماه ده روز (خوئى: يا بيشتر) باشد. 🚙 مكارم: هم چنين اگر نداند آن روز چندم ماه است و تا آخر ماه چقدر مانده، ولى قصدش اين است كه به هر حال تا آخر ماه بماند، چنانچه در واقع تا آخر ماه ده روز يا بيشتر باشد، بايد نماز را تمام بخواند. 🚙 (2) گلپايگانى، صافى: و بعد از قصد نيز علم پيدا نكند تا آخر ماه ده روز است .. 🚙 زنجانى: مسأله اگر مسافر تصميم دارد در محلى تا زمانى معين بماند، اگر نداند چند روز در آنجا مى‌ماند نماز را شكسته مى‌خواند، ولى اگر بعد بفهمد كه تا آن زمان ده روز بوده، مى‌فهمد كه نمازى كه شكسته خوانده باطل بوده و بايد آن را دوباره بخواند و اگر وقت گذشت قضا كند، بنا بر اين كسى كه مى‌خواهد تا آخر ماه در محلى بماند و چون نمى‌داند كه ماه كامل است يا ناقص، نماز را شكسته خوانده، اگر بعد بفهمد كه ماه كامل بوده و ده روز مانده، نمازش را بايد به صورت تمام دوباره بخواند و اگر وقت گذشته قضا نمايد، هم چنين كسى كه مى‌خواهد تا روز مشخصى از ايام هفته مثلًا تا جمعه آينده بماند و به علت اين كه نمى‌داند تا آن روز ده روز مى‌باشد يا نه، نماز خود را شكسته بخواند، اگر بعد بفهمد كه ده روز بوده، نمازش باطل مى‌باشد و بايد آن را به صورت تمام دوباره بخواند و اگر وقت گذشته قضا نمايد. 🚙 (توضيح المسائل (محشى - امام خمينى)، ج‌1، ص: 721)
✨بسم الله الرحمن الرحیم ♦️هر روز خود را حداقل با قرائت یک صفحه از قرآن کریم آغاز کنیم. @Rahpoyankosarfatemeye
🌟بسم الله الرحمن الرحیم🌟 🌸قالت فاطمه‌الزهراء علیها‌السلام: 🌺منْ أصْعَدَ إلَی اللهِ خالِصَ عِبادَتِهِ، أهْبَطَ اللهُ إلَیْهِ أفْضَلَ مَصْلَحَتِهِ 🌸حضرت زهرا سلام الله علیها: 🌺کسی که عبادت‌های خالصانه‌ی خودش را به سوی خدا بفرستد، خداوند بهترین مصلحت خودش را به سوی او می‌فرستد. 🌹🌹سالروز میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و روز مادر مبارک و فرخنده باد.🌷🌷 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📚 وضو با آب مخصوص آشامیدن 💠 سؤال: روی بعضی از آب خوری ها نوشته شده است: آب برای آشامیدن است و این جا وضو نگیرید؛ من یک بطری آب برای استفاده در منزل برداشتم اما غیر از خوردن با آن آب وضو هم گرفتم، حکم وضو با چنین آبی چیست؟ ✅ جواب: وضو با این آب صحیح نیست، ولی وضوهای گذشته، اگر از روی جهل و با قصد قربت انجام گرفته، صحیح است. 🆔
✨بسم الله الرحمن الرحیم ♦️هر روز خود را حداقل با قرائت یک صفحه از قرآن کریم آغاز کنیم. @Rahpoyankosarfatemeye
📚 کارکردن برای دیگری در زمان قرارداد 💠 سؤال: راننده ای برای شرکتی، بار می برد و در همان زمان، فرد دیگری هم باری داده تا علاوه بر بارهای شرکت، آن را هم به مقصد برساند و کرایه دریافت کند اما شرکت، این کار را قبول نکرده است؛ آیا کرایه مزبور، اشکال دارد؟ ✅ جواب: اگر خودرو، متعلق به شرکت باشد، عمل راننده جایز نبوده و باید نسبت به استفاده غاصبانه از خودرو، حق شرکت را بدهد اما اگر خودرو، متعلق به راننده بوده و با شرکت قراردادِ حمل بار منعقد کرده است، در صورتی که عمل مذکور، منافاتی با قرارداد نداشته باشد، کرایۀ دریافتی اشکال ندارد. 🆔
اگرچه در صدر اسلام و زمان حیات پیامبر اکرم(ص) دخانیاتی مانند سیگار و قلیان وجود نداشته اما در آیاتی از قرآن به طور صریح اشاره شده که انسان نباید در راستای نابودی و به خطر افکندن جان خود گام بردارد. در ادامه به چند آیه و روایت در این خصوص اشاره می‌کنیم: «وَلَا تُلْقُوا بِأَيْدِيکمْ إِلَى التَّهْلُکة» خود را به دست خویش به هلاکت نیفکنید. (آیه 195 سوره بقره) «وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَائِثَ» کسانی که از رسول الله پیروی می‌کنند، او پاکیزه‌ها را برايشان حلال و ناپاکیها را بر آنان حرام می‌سازد. (آیه 157 سوره اعراف) «وَلَا تَقْتُلُوا أَنْفُسَکمْ» خودکشی نکنید و خون همدیگر را نریزید. (آیه 29 سوره نساء) همچنین پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: «لاَ ضَرَرَ وَلاَ ضِرَارَ» یعنی ضرر و زيان رساندن به خود و ديگران ممنوع و حرام است. (صحیح الجامع) مراجع تقلید برای مصرف دخانیات چه حکمی داده‌اند؟ حجت‌الاسلام و المسلمین ادیب یزدی، کارشناس امور مذهبی با نگاهی کلی به حکم استعمال سیگار و قلیان در اسلام گفت: برخی از مراجع تقلید مصرف دخانیات را حرام دانسته‌اند و برخی دیگر به علت اینکه سیگار و قلیان مسخ‌کننده و سکرآور نیست، آن را مکروه بر شمرده‌اند. وی تصریح کرد: اگر کسی با کشیدن سیگار و قلیان به سمت دود‌های دیگر کشیده شود که آن مواد مخدر، سستی آور و مسخ‌کننده باشند، قطعاً این عمل حرام است و جایز نیست. در ادامه استفتائات برخی از مراجع عظام تقلید در خصوص مصرف سیگار و قلیان را می‌خوانیم: آیت‌الله خامنه‌ای: حکم با اختلاف مراتب ضررى که بر استعمال دخانیات مترتب مى‌‏شود، متفاوت مى‌گردد و به طور کلى استعمال دخانیات اگر به مقدارى باشد که موجب ضرر قابل ملاحظه‏‌اى براى بدن باشد، جایز نیست و اگر شخص مى‏‌داند که با شروع آن به این مرحله مى‌‏رسد نیز جایز نیست. آیت‌الله سیستانی: پرسش: توصیه های پزشکی می گوید سیگار کشیدن عامل اصلی بیماری های قلبی و سرطان است و گاهی هم سبب کوتاهی عمر می شود پس حکم سیگار کشیدن بالنسبه به اشخاص ذیل چیست؟ ۱ـ کسی که تازه شروع کرده است. ۲ـ به سیگار کشیدن معتاد شده است. ۳ـ در کنار کسی نشسته ایم که او سیگار می‌کشد و پزشکان می‌گویند آن کس که در کنار شخص سیگاری می نشیند ضرری قابل توجه، به او می رسد. پاسخ: ۱- کشیدن سیگار اگر موجب ضرر و زیان می شود هر چند در آینده واعم از اینکه آن ضرر معلوم باشد ویا گمان ضرر وجود داشته باشد طوری عقلا بر سلامت شخص بیمناک باشند، حرام است.و اما اگر ایمن از ضرر و زیان شدید باشد هر چند بدین جهت که کمتر می‌کشد، مانعی ندارد. ۲ـ اگر ادامه کشیدن سیگار ضرر شدیدی می‌آورد باید دست بردارد مگر آنکه ترک سیگار موجب ضرر دیگری شود مثل ضرر حاصل از سیگار کشیدن و یا سخت‌تر از آن و یا اینکه ترک سیگار برای او حرجی باشد طوری که عادتاً تحمٌل ناپذیر است. ۳ـ چنین شخصی همانند شخص مبتدی است، و جواب بخش اول شامل حال او هم می شود. آیت‌الله مکارم شیرازی: پرسش: کشیدن سیگار براى افراد مبتدى، و استمرار آن براى افراد معتاد، اعمّ از این که ترک آن به آسانى ممکن باشد یا نباشد، چه حکمى دارد؟ پاسخ: کشیدن سیگار و انواع دخانیّات، حرام است و با توجّه به این که ترک آن براى همه معتادان ممکن است، حالت اضطرار معمولا در آن تصوّر نمى شود؛ مگر به دستور خاص طبیب آگاه، و فرقى بین افراد مبتدى و معتاد نیست. آیت‌الله هادوی تهرانی: استعمال دخانیات به دلیل مضرّ بودن آن مطلقاً حرام است. آیت‌الله صافی گلپایگانی: خوردن چیزى که براى عقل انسان یا سلامتى او ضرر دارد حرام است، ولى اگر ضرر موقّت یا کم باشد که عقلاء اعتنا نکنند، حرام نیست. در پایان باید گفت که دین اسلام بر حفظ نفس، دارایی، آبرو و شرف انسان تأکید بسیاری کرده و همه پزشکان و علما دینی به طور متفق اذعان دارند که دخانیات به همه اینها خدشه وارد می‌کند و جز از دست دادن سلامتی، جایگاه اجتماعی و مال افراد هیچ ارمغانی برای آنها به دنبال ندارد.
✨بسم الله الرحمن الرحیم ♦️هر روز خود را حداقل با قرائت یک صفحه از قرآن کریم آغاز کنیم. @Rahpoyankosarfatemeye
📚 قضای نماز آیات بانوان هنگام عذر شرعی 💠 اگر هنگام ، یکی از موجبات نماز آیات اتفاق بیفتد، وظیفۀ زن چیست؟ ✅ جواب: در نمازهای آیاتی که وقت معین و محدود ندارد مانند نماز زلزله، ادا و قضای بر حائض و نفسا واجب نیست و نیز در نمازهایی که وقت معین و محدود دارد مانند نماز خورشید گرفتگی و ماه گرفتگی اگر در تمام وقت خورشید گرفتگی، حائض بوده، ادا و قضای نماز آیات واجب نیست. 🆔
🙏 حكم خمس فروش هدیه و ارث ❓سؤال: زمینی داشتم که هدیۀ پدرم بود و پس از مدتی آن را فروختم؛ آیا پولِ فروش زمین، خمس دارد؟ ✅ جواب: 🔸 اصل زمین هنگام اهدا، خمس ندارد ولی ارزش افزودۀ آن، اگر زمین را به قصد افزایش قیمت یا خرید و فروش نگهداشته است، بنابر احتیاط واجب (پس از کسر مقدار تورم)، جزء درآمد سال فروش است که اگر تا پایان سال خمسی باقی بماند، خمس دارد؛ در غیر این صورت، ارزش افزوده نیز خمس ندارد. 📚 منطبق با فتواي رهبر معظم انقلاب
✨بسم الله الرحمن الرحیم ♦️هر روز خود را حداقل با قرائت یک صفحه از قرآن کریم آغاز کنیم. @Rahpoyankosarfatemeye
✨بسم الله الرحمن الرحیم ♦️هر روز خود را حداقل با قرائت یک صفحه از قرآن کریم آغاز کنیم. @Rahpoyankosarfatemeye
✨بسم الله الرحمن الرحیم ♦️هر روز خود را حداقل با قرائت یک صفحه از قرآن کریم آغاز کنیم. @Rahpoyankosarfatemeye
✨بسم الله الرحمن الرحیم ♦️هر روز خود را حداقل با قرائت یک صفحه از قرآن کریم آغاز کنیم. @Rahpoyankosarfatemeye
✨بسم الله الرحمن الرحیم ♦️هر روز خود را حداقل با قرائت یک صفحه از قرآن کریم آغاز کنیم. @Rahpoyankosarfatemeye
✨بسم الله الرحمن الرحیم ♦️هر روز خود را حداقل با قرائت یک صفحه از قرآن کریم آغاز کنیم. @Rahpoyankosarfatemeye
🍂🍂 📤پرسش کاربر در گروه: سلام، تا چند درجه با انحراف از قبله، اگر نماز خوانده شود، نماز درست است؟مرجع: رهبری. 📤پاسخ: سلام علیکم از نظر رهبری و امام خمینی(ره) در نماز عمداً نباید از قبله منحرف شوید، اما اگر قبله را ندانید یا سهوا و از روی فراموشی از قبله منحرف شوید و یا با دليل معتبرى به يك طرف به عنوان قبله نماز بخوانید و بعد متوجه شوید كه آن طرف قبله نبوده است، اگر انحراف از قبله به حد دست راست یا چپ قبله نرسیده باشد و به عبارت دیگر کمتر از ۹۰ درجه باشد، نمازتان صحيح است و اگر در وسط نماز متوجه انحراف از قبله شدید، بقيه نماز را بايد رو به قبله بخوانید و نمازتان صحیح است. اما اگر انحراف از قبله ۹۰ درجه یا بيش از ۹۰ درجه بود و وقت نماز هنوز باقى بود، بايد نماز را اعاده كنید و اگر وقت نماز گذشته بود، دیگر قضای نماز لازم نیست، حتی اگر مشخص شود پشت به قبله نماز خوانده است.[1] نظر مراجع در مورد انحراف از قبله:👇 نظر مراجع در مورد انحراف از قبله به شرح زیر است: ✍آیه الله مکارم شیرازی: پنج الی شش درجه انحراف عمدی اشکالی ندارد، ولی بیش از آن جایز نیست و انحراف سهوی در صورتى که کمتر از ۹۰ درجه باشد، اشکالی ندارد. اما اگر سهوا بیشتر از ۹۰ درجه منحرف از قبله باشد، نمازهای گذشته را باید به ‌تدریج قضا کند.[2] ✍آيه الله شبيري زنجانی: اگرطوری بایستید که بگویند رو به قبله نماز می خوانید، کافی است و تشخیص این موارد با عرف است و دقت عقلی لازم نیست.[3] ✍آیه الله صافی: انحراف عمدی از قبله اگر کم باشد که شخص رو به قبله در عرف باشد - مثل چهار درجه - اشکال ندارد و صدق حالت رو به قبله بودن در نظر عرف کافی است. [4] ✍آیه الله بهجت: انحراف عمدی از قبله جایز نیست و باید عرفاً رو به قبله بودن را مراعات کند، مگر به اندازه پهنای یک انگشت (چهار درجه) که بخشید شده است. [5] 📚منابع: ۱. امام، تحریرالوسیله، ج 1، المقدمه الثانیه فی القبله، م 4، ص 256 و استفتائات، ج 1،‌ احکام نماز، س 32؛ خامنه ای، سایت، استفتائات جدید. ۲. مکارم: استفتا. ۳. برگرفته از استفتائات آیه الله العظمی شبیری زنجانی. ۴. صافی، جامع الاحکام، ج 1، س 197. ۵. بهجت، استفتائات، ج 2، س 1499، 1520 و 1503. 💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 مسابقه غیرحضوری (اینترنتی) دعاهای 7 و 20 صحیفه سجادیه 🔸دعای امام سجاد(ع) "هنگام گرفتاری"_دعای"مکارم الاخلاق" 📚 منبع: صحیفه سجادیه (ترجمه استاد محمد رسولی) ⏰ زمان آزمون: جمعه 20 اسفند 1400- 10 صبح ✅نمونه سؤالات آزمون‌(بزودی) ✅ منبع: صحیفه سجادیه "ترجمه استاد محمد رسولی " را در" کانال بنیاد صحیفه سجادیه" ببینید. ✅سوالات(فقط_عربی وترجمه) ❎ لینک ثبت نام: https://zaya.io/msl14 🔹کانال تلگرام: t.me/bonyadsahife ❇️کانال ایتا: eitaa.com/bonyadsahife 🔹صفحه اینستاگرام: http://instagram.com/sahifhe135 🕋 بنیاد صحیفه سجادیه 01132208311
✨بسم الله الرحمن الرحیم ♦️هر روز خود را حداقل با قرائت یک صفحه از قرآن کریم آغاز کنیم. @Rahpoyankosarfatemeye
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا