💠💠 اسرائيليات (2)
✡ روایات و داستانهاى وارد شده از منابع یهود به فرهنگ اسلامى
✅ زمینههاى گسترش اسرائیلیات
1⃣ ضعف فرهنگى عرب
مردم جزیرةالعرب از نظر فرهنگ و دانش در سطح بسیار پایینى قرارداشتند، بهطورى که افراد با سواد میان آنان کمتر یافت مىشد، بدین سبب همواره در برابر اهل کتاب که موقعیّت علمى و اجتماعى برترى داشتند، خاضع و تسلیم اندیشهها و افکار آنان بودند.
2⃣ کینه و دشمنى شدید یهود
یهودیان كه از اسلام و مسلمانان کینه بسیار شدیدى در دل داشتند، چون از طریق مقابله نظامى و همدستى با مشرکان نتوانستند به اهداف خود دست یابند، از درِ حیله و تزویر وارد شده، با پذیرش اسلام و تظاهر به آن و جلب اعتماد برخى مسلمانان، عقاید خرافى فراوانى را وارد فرهنگ اسلامى کردند.
3⃣ ایجاز و گزیدهگویى قرآن
قرآنکریم فقط به ذکر آنچه با هدف و مقصود کلام ارتباط داشته، بسنده کرده و به جزئیّات داستانها کمتر پرداخته است. این امر، گروهى از صحابه را بر آن داشت تا براى به دست آوردن جزئیات، به اهلکتاب که این داستانها در کتابهایشان با تفصیل بیشترى آمده است، مراجعه کنند.
4⃣ قصّهسرایان و همراهى دستگاه خلافت با آنان
علاقه وافر به شنیدن داستانهاى ملّتهاى گذشته باعث شد داستانپردازى در صدر اسلام گسترش یابد. اینان با اهداف گوناگون، از جمله کسب مقام، شهرت، مال، بد نام کردن اسلام و فاسد کردن عقاید مسلمانان، داستانهاى خرافى فراوانى را ساخته و آنها را وارد فرهنگ اسلامى مىکردند.
5⃣ ممنوعیّت نگارش حدیث
ممنوعیّت نگارش حدیث پیامبر که در صدر اسلام پدید آمد و تا یک قرن بعد ادامه یافت، زمینه مناسبى را براى بدعتهاى یهودى پدید آورد تا اینان احادیث فراوانى را جعل کنند و آن را به پیامبران الهى از جمله پیامبر اسلام نسبت دهند.
6⃣ مسامحه در نقل و بررسى روایات
از دیگر زمینههاى نشر و گسترش اسرائیلیات، تسامح مفسّران و راویان حدیث است که بدون توجه به موثّق بودن راویان این احادیث و سازگار بودن مضمون این روایات با کتاب و سنّت و عقل، آنها را براى دیگران نقل یا در کتابهاى تفسیرى خود ثبت مىکردند.
✅ آثار و پیامدهاى اسرائیلیات
1⃣ آمیخته شدن تفسیر و حدیث صحیح اسلامى با خرافات
2⃣ فساد و انحراف در عقاید مسلمانان
3⃣ مشوّه کردن چهره اسلام
🕊🕊🕊@bazgashteeisamasih
💠💠 اسرائيليات (3)
✡روایات و داستانهاى وارد شده از منابع یهود به فرهنگ اسلامى
🔴🔴 دلايل جواز مراجعه به یهود
1⃣ دلايل قرآنی
🔸قرآن پیامبر و مسلمانان را به مراجعه به #اهل_کتاب دعوت کرده است: «فَاِنکُنتَ فى شَکّ مِمّا اَنزَلنا اِلَیکَ فَسئلِ الَّذینَ یَقرَءونَ الکِتابَ مِن قَبلِکَ لَقَد جاءَکَ الحَقُّ مِن رَبِّکَ فَلا تَکونَنَّ مِنَ المُمتَرین». (یونس:94) در آیهاى دیگر به مسلمانان مىگوید: از اهل ذکر که همان اهلکتاب هستند، بپرسید: «فَسألوا اَهلَ الذِّکرِ اِن کُنتُم لاتَعلَمون». (نحل:43) و در آیهی 45 سوره زخرف مىگوید: «وسأل مَن اَرسَلنا مِن قَبلِکَ مِن رُسُلِنا…». مقصود از کسانى که باید از آنان پرسیده شود امّتهاى گذشته و عالمان دینى آنان هستند. در آیاتى نیز به صراحت، پرسش از بنیاسرائیل به میان آمده است: «فَسأل بَنى اِسرائیلَ» (اسراء:101 و نیز بقره:211)
2⃣ دليل روایی
🔸اهل سنت روایتى از پیامبراکرم نقل کردهاند که فرمودند: «حدثوا عن #بنی_اسرائیل و لا حرج : از بنىاسرائیل روایت کنید و مانعى ندارد».
3⃣ دليل سیره
🔸از اینکه برخى صحابه از جمله #ابوهریره و ابنعبّاس به اهلکتاب تازه مسلمان مراجعه مىکردند و در برخى از مسائل قرآنى از آنان مىپرسیدند و عبداللّه بن عمرو بن عاص در جنگ یرموک به دو بار شتر از کتب #یهود دست یافت و از آنها روایت نقل کرد، مىتوان جواز مراجعه به اهلکتاب را بهدست آورد.
🔵🔵 پاسخ به دلايل جواز مراجعه به یهود
1⃣ پاسخ به آیات
🔹مخاطب آیات مورد استناد، کافران و منافقانى هستند که در رسالت پیامبر شک دارند. دلیل این امر، صدر و ذیل آیه 94 سوره یونس است: «فَاِن کُنتَ فى شَکّ مِمّا اَنزَلنا اِلَیکَ … فَلا تَکونَنَّ مِنَ المُمتَرین». چنانکه مخاطب در آیات «فَسألوا اَهلَ الذِّکرِ اِن کُنتُم لاتَعلَمون * بِالبَیِّناتِ…» نیز ارشاد به اصل عقلایى رجوع بهکارشناسان و اهل خبره است و بر جواز رجوع به فرد یا گروهى خاص دلالت ندارد.
🔹بر فرض دلالت داشتن این آیات، در مقابل آنها آیاتى هست که اهل کتاب، به ویژه عالمان آنان را اهل تزویر، مکر و #تحریف کتابهاى آسمانى معرّفى کرده است: (بقره:75) در آیهاى دیگر آنان را کسانى دانسته که مطالبى را از جانب خود نوشته و براى دستیابى به متاع دنیا آن را میان مردم منتشر مىکنند: (بقره:79) بر همین اساس، قرآن در آیاتى دیگر به صراحت مسلمانان را از مراجعه و پرسش از آنان درباره تاریخ گذشتگان منع کرده است: (کهف:22)
2⃣ پاسخ به روایت
🔹حدیث «حدثوا عن بنیإسرائیل و لاحرج» نیز کنایه از این است که شما در بیان زشتیها و فضاحتهاى اهلکتاب در وسعت هستید و هرچه درباره آنان بگویید خلاف واقع نخواهد بود، زیرا رسوایى و پلیدى این قوم گستردهتر از آن است که در مورد آنان احتمال داده مىشود. مؤیّد این مسأله روایت دیگرى است که پیامبر فرمودند: «تحدثوا عن بنیاسرائیل و لا حرج فإنکم لاتحدثون بشىء الاّ و قد کان فیهم أعجب : درباره بنىاسرائیل سخن بگویید و ایرادى ندارد، زیرا شما هیچ مطلبى درباره آنان نقل نمىکنید جز اینکه شگفتانگیزتر از آن میان آنان وجود دارد».
🔹افزون بر این، روایات متعدّدى در منع از مراجعه به اهلکتاب وارد شده است؛ از جمله در روایتى نقل شده که پیامبر پس از مشاهده نسخهاى از #تورات در دست #عمر بهشدّت خشمناک شد و مسلمانان را از پرسش از اهلکتاب منع کرد. سپس فرمود: اگر موسى علیه السلام نیز اکنون زنده بود براى او پیروى جز از دین من جایز نبود. در روایتى دیگر، حضرت در برابر قرائت مطالبى از اهلکتاب بهوسیله #عمر فرمود: من برانگیخته شدم، درحالىکه آغازکننده و پایاندهنده بودم. به من کلمات مفید و بىشمار داده شده است. مبادا سخنان اهلکتاب شما را سرگرم سازد.
3⃣ پاسخ به ادعای وجود سیره
🔹در پاسخ به دلیل عمل صحابه، باید گفت عالمان از صحابه از مراجعه به اهلکتاب خوددارى مىکردند، زیرا آنان با وجود شخص پیامبر که منبع علوم اوّل و آخر بود و امیرمؤمنان که دروازه علم حضرت به شمار مىرفت، نیازى به مراجعه به اهلکتاب و ابى بن کعب و امثال او نداشتند.
🕊🕊🕊@bazgashteeisamasih
💠💠 اسرائیلیات (4)
✡ روایات و داستانهاى وارد شده از منابع یهود به فرهنگ اسلامى
🔴 معروفترین چهرههاى پدیدآورنده #اسرائیلیات
افرادى که روایات اسرائیلى را پدید آورده یا به نشر و گسترش آن کمک کردهاند، فراواناند؛ امّا برخى در این زمینه، بیشترین نقش را ایفا کردهاند، بهگونهاى که بیشتر روایات و افسانههاى اسرائیلى موجود در کتابهاى تفسیر، حدیث و تاریخ اسلامى به این گروه ختم مىشود. این عدّه را بشناسيم و از روايات آنها احتراز كنيم:
1⃣ عبدالله بن سلام
از عالمان #یهود و از قبیله خزرج است. او از کسانى بود که احادیث فراوانى را جعل کرد تا نظر عوام را به خود متوجه، و جایگاهش را میان آنان رفیع سازد. از وى روایت شده که پیامبر به او اجازه داده یک شب قرآن و یک شب #تورات بخواند!!
2⃣ کعب الاحبار
از دانشمندان بزرگ #یهود در یمن بود. صحابه از جمله عمر در آغاز براى اطّلاع از برخى معلومات به او مراجعه مىکردند؛ امّا پس از مدّتى بر اثر نقل روایات دروغ به سخنان او با دیده تردید نگریسته، او را تکذیب کردند. این #یهودى به ظاهر مسلمان، توانست به کمک برخى صحابه از جمله ابوهریره که بیشترین نقش را در نقل و گسترش روایات کعب برعهده داشت، خرافات و داستانهاى دروغ و جعلى فراوانى را وارد معارف دینى مسلمانان کند.
3⃣ تمیم بن اوس الدارى
او نخستین کسى است که داستانسرایى را در مسجد رواج داد و حتّى به اتفاق روایات، نخستین قصّهگو در اسلام است. وى از خلیفه دوم اجازه قصّهگویى خواست. #عمر ابتدا ممانعت کرد. سپس به او اجازه داد تا پیش از نمازجمعه مردم را موعظه کند.
4⃣ وهب بن منبّه
از دانشمندان بزرگ #اهل_کتاب در یمن بود. محمد رشیدرضا درباره او و کعبالاحبار مىنویسد: هیچ خرافهاى در کتابهاى تفسیرى و تاریخى درباره آفرینش موجودات، پیامبران، امّتهاى آنان و رستاخیز، به کتابهاى تفسیر و تاریخ اسلامى راهنیافت، جز آنکه این دو در آن نقش داشتند.
5⃣ محمد بن کعب القرظى
پدر وى از اسیران #بنی_قریظه و از فرزندان #کاهنان_یهود بود. در مساجد به قصّهگویى مىپرداخت و افسانههایى را از کتابهاى پیشینیان نقل مىکرد و سرانجام درحالىکه در مسجد مشغول قصّهگویى بود، سقف مسجد فرو ریخت و به همراه گروهى دیگر جانسپرد.
6⃣ عبدالله بن عمرو بن عاص
او نخستین کسى بود که پس از وفات پیامبر، به نشر #اسرائیلیات پرداخت. در جنگ یرموک به دو بار شتر از #کتب_یهود دست یافت [!!!] و از آن، مطالب و داستانهایى نقل مىکرد.
7⃣ ابوهریره
وى نخستین راوى است که در اسلام مورد اتّهام قرار گرفت و بسیارى از اصحاب از جمله عمر، عثمان، عایشه او را به دروغگویى متّهم کردند و على علیهالسلام او را دروغگوترین مردم دانست.
8⃣ ابن جریج
اصل وى رومى، و پیش از اسلام نصرانى مذهب بود. ذهبى وى را یکى از قطبهاى نشر #اسرائیلیات میداند.
🕊🕊🕊@bazgashteeisamasih
بارگیری.jpeg
7.7K
✡ از کلیسای شیطان تا پروتکلهای یهود
👹 #آنتون_ساندور_لاوی (1) مؤسس #کلیسای_شیطان در کتاب خود با عنوان #کلام_شیطان در خصوص طرح #یهود برای سلطه بر جهان موسوم به #پروتکلهای_زعمای_صهیون اظهار میدارد:
✍ «پروتکلهای زعمای صهیون را مطالعه کردم، با خود گفتم که این طرح چه ایرادی دارد؟ آیا این همان شیوهی کارکرد تمام طرحهای جامع نیست؟ آیا عموم مردم مستحق -و حتی میتوان گفت خواستار- چنین استبدادی نیستند؟»
(1) نام حقیقی لاوی (Anton Szandor LaVey) ؛ «لوی» بود، ولی یهودی بودنش را پنهان میکرد.
🕊🕊🕊
@bazgashteeisamasih
#کلیسای_شیطان
(به انگلیسی: Church of Satan)
یک سازمان مذهبی برای معتقدین به مبادی مذهبی شیطانپرستی است که عقایدشان در انجیل شیطان نوشته شده توسط آنتوان لاوی نگاشته شدهاست. این کلیسا در ۳۰ آوریل ۱۹۶۶ (میلادی) در سانفرانسیسکو تأسیس شد.
#اعتقادات_و_باورهای کلیسای شیطان
کلیسا اعتقاد ندارد که شیطان مانند یک نهاد به معنی واقعی کلمه وجود دارد و لاوی کسی را به پرستش شیطان تشویق نمیکرد. در یک مصاحبه پیتر گیلمور کاهن اعظم فعلی کلیسای شیطان اظهار داشت: «احساس واقعی من این است که هر کسی که به وجود نیروهای ما فوق طبیعت اعتقاد دارد دیوانه است. وقتی آنها به خدا یا شیطان اعتقاد دارند از شعور محروم میشوند»، گیلمور کلمه «شیطان» را یک مدل یا یک حالت رفتار تعریف میکند و اشاره میکند که این کلمه در زبان عبری به معنای «دشمن» یا «مخالف» است. گیلمور میگوید: «شیطانپرستی با خداناباوری و در نظر گرفتن این دیدگاه که جهان نسبت به ما بیتفاوت است شروع میشود هیچ خدا، شیطان یا مراقبی وجود ندارد.» لاوی به دنبال پیوستن مجموعه ی اعتقاداتش به جهان بینی سکولار که از علوم طبیعی نشات گرفتهاست، بود، بنابراین او اساسی خداناباورانه با انتقاد از مسیحیت و سایر باورهای مافوق طبیعه ارائه کرد.
اعضای کلیسا ممکن است همچنین در مجموعهای از سحر و جادو که لاوی آن را جادوهای کوچک و بزرگ می تعریف میکند، شرکت کنند. جادوی بزرگ عملی تشریفاتی-آیینی ست که به معنای تمرکز انرژی عاطفی فرد برای یک هدف خاص است، جادوی کوچک عملی با استفاده از روانشناسی کاربردی و افسون برای منحرف کردن فرد یا وضعیت به میل فرد است. اگر چه بیشتر اندیشه لاوی نزدیک به شکلی از جهان بینی سکولار و علمیاست، دیگران این اعتقاد را بیان کردند که نیروهای مختلف جادویی در وجود فرد، وجود دارد؛ بنابراین به جای این گونه توصیف ماورا طبیعه، لاوی بیان کرد که این نیروها بخشی از جهان طبیعی اند ولی تاکنون توسط علم کشف نشدهاند. در انجیل شیطانی لاوی جادو با عنوان «تغییر در شرایط یا حوادث مطابق با میل و ارادهٔ فرد، که با استفاده از روشهای معمولی پذیرفته شده، غیرقابل تغییر است.» بیان کرد.
#اصول_کلیسا_به_گفتهٔ_آنتون_لاوی
بیشتر در خدمت رشد مادی فرد است در نتیجه شیطانپرستی لاوی یک دین ماده گرایانه است تا روحانی. او معتقد است که: "سال هاست که بین روانشناسی و مذهب فاصلهی زیادی وجود دارد و هیچ مذهبی بر اساس نیازهای غریزی انسان بنا نشدهاست. همهٔ مذاهب کنونی تأکید بر پرهیزکاری و ریاضت دارند، در حالیکه شیطان گرایی لاوی، مذهبی معتقد به ارضای نفس است و پرهیزکردن از ارضای نفس را عملی بیمورد و از روی ترس میداند. شیطانپرستی لاوی یک مذهب بسیار خودخواهانه و نفس گرایانه است، ما معتقد به شهوت و قدرت هستیم، ما معتقد به بلندپروازی و طمع هستیم و تمام آنچه را که ادیان دیگر گناه میخوانند راهی به سوی ارضای نفس و رستگاری خود میدانیم.
#نماد_کلیسای_شیطان
(خلاصهای مقالهای از گیلمور)
قبل از کلیسای شیطان و انتشار انجیل شیطانی نمادهای آشنای کنونی بز، پنتاگرام، لویتان به عنوان نمادهای شیطانپرستی استفاده نمیشدند، بررسی ادبیات و تصاویر تأسیسات کلیسای شیطان به سال ۱۹۶۶ بر میگردد: شیطانپرستی که معمولاً توسط صلیب وارونه یا صلیب و تقلید کفر آمیز از هنر مسیحی نشان داده میشود، همچنین تصاویر بز، شیطان، دیو برای نشان دادن شیطانپرستی استفاده میشود. با این حال در حال حاضر علامت ما «بافومت» است که به عنوان نماد شیطانپرستی در ذهن مردم و رسانه پس از تأسیس کلیسای شیطان توسط دکتر آنتوان لاوی ثبت شدهاست. پنتاگرام مدت طولانی است که به فعالیتهای شیطانی مرتبط است، حداقل از اوایل قرون وسطی کتابچههای مراسم سحر و جادو و کتابهای راهنما ادعا کردهاند که سرچشمهاش ملک سلیمان است که از شهرت افسانهای اش برای جادو کردن و بهکارگیری شیاطین در ساخت معبدش استفاده میکردهاست. از قدیمیترین این متون میتوان به وصیتنامهی سلیمان در صد سال قبل از میلاد مسیح اشاره کرد که در آن نمودار یک پنتاگرام مرتبط با حلقهی سلیمان که رویش این نقش حک شده بود و با آن شیاطین فرا میخواند و به کار میگرفت وجود دارد.
#نحوه_ی_عضویت_و_امکانات کلیسای شیطان
کلیسا انواع مراسم تشییع جنازه، عروسی، [[غس ل تعمید]]، عشای ربانی را انجام میدهد، کلیسا دارای شبکهی رادیویی، مجله و انواع فیلمهای مرتبط است. برای عضویت در کلیسا شیطان باید سنی بالای هیجده داشت و خواندن کتابهای انجیل شیطانی و آیین پرستش شیطانی لاوی و کتاب مقدس شیطانی گیلمور ضروری ست.
🕊🕊🕊@bazgashteeisamasih
جستارهای وابسته
شیطانپرستی
معبد ست
آنتوان لاوی
پیتر گیلمور
منابع
کلیسای شیطان