♻️ متن #شبهه:
چرا در اسلام نباید #شب_یلدا را جشن گرفت؟!
🔆پاسخ شبهه
1️⃣اسلام با هیچ جشنی به شرط مرتکب نشدن فعل حرام و عدم تعارض با مبانی مخالف نیست.حال چه یلدا چه غیر آن.
هر گز هیچ فتوایی دال بر برگزار نکردن این شب وشاد نبودن در ان دیده نشده
2️⃣ #شب_یلدا، پایان پاییز و زمزمه آغاز زمستان، بهانهای است برای دور هم نشستن خانوادهها، دید و بازدیدها، و گرما بخشیدن به روابط انسانی... و این امر در جای خود، لایق ستایش و پاسداشت است.
3️⃣ لیکن دشمنان این مرز و بوم و وطنفروشانی که سر در آخور اجانب دارند، میکوشند از هر فرصتی برای ضربه زدن بر درخت عقائد و هویت راستین ملت [سوء] استفاده کنند. در همین راستا، مدتی است که با انتشار پیامهای جهتدار، شب_یلدا را نماد ارزشمندی و هویت_زن_ایرانی در عقائد باستانی معرفی کنند .
4️⃣ بدین صورت که شب_یلدا، شب تولد میترا یا همان الهه_بانوی_خورشید است و ایرانیان همواره آن را قدر میدانستند (و سپس چنین تداعی میکنند که اسلام چنین رسم و رسوماتی را در ایران نابود کرد!)
5️⃣ در پاسخ به این ادعاهای ابلهانه باید گفت:
۱_اسلام، کِی و کجا با شبنشینیهای این چنینی مخالف کرد؟ قرآن و سنت_پیامبر، این گونه گرما بخشیدن به نظام خانواده را تحت عنوان «صلهی رَحِم» ستوده است و آن را در برخی موارد، واجب، و در مواردی بسیاری مستحب (و موجب برکت) دانسته است.
۲_باید دانست که یلدا واژهای سریانی است یعنی این کلمه از یک زبان سامی (به نام زبان سُریانی) و منشأ آن در بینالنهرین بوده است و لذا این واژه ابداً ریشه آریایی ندارد.
این حق شماست که از ما سند بخواهید. سند اینکه واژه یلدا ریشه آریایی ندارد، بلکه ریشه سامی دارد: حسن عمید، فرهنگ فارسی (فرهنگ عمید)، تهران: مؤسسه انتشارات امیرکبیر، 1387. برگه 1222-1223.
همچنین بنگرید به لغتنامه دهخدا، ذیل واژه یلدا، و نیز بنگرید به فرهنگ معین، ذیل واژه یلدا.
بنا بر متنِ اَوِستا (کتاب مقدس زرتشتیان)، میترا که نام دیگر آن، مِهر است، اصلاً یک الهه بانو نیست
بلکه مذکّر (نرینه) است. در اوستا: اَشی یشت (اَرت یشت)، بند 16 آمده است که میترا برادر ایزد اشی است و در نتیجه میترا پسر اهورامزدا است. همچنین در مهر یَشتِ اَوِستا که در ستایشِ میترا است، دائماً از ضمایر مذکّر برای او استفاده شده است
۳_ يافتههای باستانشناسی نيز گويای اين است كه ميترا در باور ايرانيان، مانند باور يونانيان و روميان، جنس مذكر داشت از جمله در نقشبرجسته «اردشير دوم» در طاق بستان كرمانشاه، تصوير ميترا به صورت مَردی كه هالهی نور (اشعه نور) دور سرش وجود دارد، در «سمت چپ» نگاره ديده میشود. سند: آرتور كرستين سن، ايران در زمان ساسانيان، ترجمه رشيد ياسمى، تهران: نشر دنياي كتاب، 1368، برگه 211
6️⃣ پس اولاً «یلدا» واژهای آریایی نیست و ثانیاً ایزد «میترا» ابداً الهه بانو نبوده، بلکه به صورت مذکر (نَر) است.
و اسلام خود مشوق صله رحم میباشد و مجازات کسیکه قطع رحم نموده کاهش عمر است .
نگاه به مسلمانان خارجی
حکم نگاه کردن به زنان مسلمان که در کشورهای خارجی فاقد حجاب و پوشش اسلامی اند،چگونه است؟؟
آیات عظام امام ،خامنه ای،صافی،فاضل و نوری:بنابر احتیاط واجب،بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام نیز جایز نیست.۱
آیةالله بهجت:نگاه به آنان جایز نیست؛هر چند بدون قصد لذت باشد.۲
آیات عظام تبریزی،سیستانی،مکارم ووحید:اگر بدون قصد اذت و ترس افتادن به حرام باشد،اشکال ندارد(مگر اینکه از زنانی باشند که اگر آنان را نهی کنند بپذیرند.)۳
۱:امام،تحریر الوسيلة،ج٢،(النکاح)،م۲۷؛فاضل و نوری،تعلیقات علی العروة،(النکاح)،م۲۷؛صافی،هدایةالعباد،ج۲،(النکاح)،م۲۷ و خامنه ای،استفتاء،س۵۸۲و۵۱۶و۵۱۵.
۲:دفتر :بهجت.
۳:وحید،توضیح المسائل ،م۲۴۴۳؛سیستانی،توضیح المسائل مراجع،م۲۴۳۴و سایت(نگاه)،س۲؛تبریزی،التعلیقه علی منهاج الصالحین،( النکاح)،م۱۲۳۲؛مکارم،استفتاءات،ج۱،س۸۱۲.
منبع:احکام نگاه و پوشش
نویسنده:سید مجتبی حسینی
🔺نگاه به غیر مسلمان
آیا نگاه کردن به زن #غیر_مسلمان که پوشش ندارد،جایز است؟
🌼همه مراجع:اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد؛تنها نگاه به جاهایی از بدنشان که معمولا آن را نمی پوشانند،جایز است.۱
👵 نگاه به کهنسال
آیا نگاه کردن به مو،گردن و دست های زن کهنسال جایز است؟!
🌼همه مراجع:بدون قصد لذت ،اشکال ندارد.۲
حکم نگاه به زنان #کهن_سالی که چهره و موهای خود را آرایش و تزیین کرده اند،چیست؟!
🌼همه مراجع:در فرض مذکور،نگاه به آنان جایز نیست.۳
👦 نگاه پسر بچه
آیا پسر بچه ممیز،می تواند به مو و بدن نامحرم نگاه کند؟!
🌼همه مراجع(به جز مکارم و تبریزی):پسر بچه ممیز تکلیف ندارد و نگاهش به زن بی اشکال است؛ولی بنابر احتیاط واجب، زن باید بدن و موی خود را از پسر بچه ممیزی که نگاهش به زن،باعث تحریک شهوت او می شود،بپوشاند.۴
🌼آیات عظام تبریزی و مکارم:پسر بچه ممیز تکلیف ندارد و نگاهش به زن بی اشکال است؛ولی بهتر ست زن بدن و موی خود را از او بپوشاند.۵
📃تبصره:حکم (نگاه پسر بچه ممیز به زن بی اشکال است) در رساله های عملیه نیامده است؛ولی از آنجا که فقیهان یکی از نشانه های تکلیف را بلوغ می دانند؛پسر بچه ممیز مشمول آن قرار نمیگیرد.
۱:توضیح المسائل مراجع،م۲۴۳۴؛امام،تحریر الوسیله،ج۲،(النکاح)،م۲۷؛نوری،توضیح المسائل ،م۲۴۳۰؛مکارم،تعلیقات علی العروة،(النکاح)،م۲۷؛وحید،توضیح المسائل،م۲۴۴۳؛دفتر :خامنه ای.
۲:سیستانی،منهاج الصالحین ج۳،(النکاح)،م۱۸؛تبریزی،صراط النجا ة، ج۱،س۸۹۰؛بهجت،توضیح المسائل،م۱۹۴۳؛امام،نوری،فاضل و مکارم،تعلیقات علی العروة،(النکاح)،م۳۵،دفتر :صافی.
۳:سیستانی،منهاج الصالحین،ج۳،م۱۸؛دفتر:همه مراجع.
۴:نوری،توضیح المسائل ،م۲۴۳۱؛توضیح المسائل مراجع،م۲۴۳۵؛وحید،توضیح المسائل،م۲۴۴۴.
۵:توضیح المسائل مراجع،م۲۴۳۵.
📙منبع :احکام نگاه و پوشش
✍نویسنده:سید مجتبی حسینی
✨﷽✨
🔴پیام زیبا و قابل تامل رییس جمهور ایتالیا، بعد از تلفات شدید انسانی بر اثر ویروس کرونا:
✍خيلی مغرور شده بوديم، خيلی مشغول شده بوديم، در تخريب و تصرف طبيعت خيلی بیپروا شده بوديم، به چيزی جز منافع خود نمیانديشيديم، ضعيف را پامال میكرديم به صاحب قدرت و ثروت برای ارتقای مال و موقعيت كرنش میكرديم، باور داشتيم قاعده دنيا همين است و اينگونه خواهد ماند. آسمان را از دود و سرب و گازهای سمی سياه كرده بوديم، دريا را از ماهی تهی و از زباله و نفت و فاضلاب پر كرده كرده بوديم. بنام دين، بنام دموكراسی، بنام حقوق بشر میكشتيم، اسير میكرديم، غارت میكرديم و حتی از کشتن زنها و بچهها شرم نمیكرديم.
صبر خدا هم حدی دارد، تحمل كائنات هم حدی دارد، ظرفيت زمين و آسمان هم حدی دارد. بالاخره بايد كسی پيدا میشد و به انسان مست و مغرور فرمان بدهد، ايست...! و اين ماموريت به يک ويروس كوچک غير قابل رويت واگذار شد تا به معنای واقعی انسان طغيانگر را سر جايش بنشاند و بدرستی به او بفهماند كه ای انسان: «تو خيلی ضعيفی!»، «تو خيلی تنهایی!»، «تو خيلی ترسویی!» و... همه هواپيماها و قطارها را زمين گير كرد. همه تجارتخانهها و همه بازارهای جهان را تعطيل كرد. درهای استاديومها، اماكن تفريحی، رستورانها، سينماها، پاركها و... را به دست خود انسان بست.
و به كره زمين گفت حالا نفس بكش، به آسمان گفت حالا آبی شو، به خورشيد و ماه و ستارهها گفت حالا بچرخيد و برقصيد. به حيوانات هم گفت حالا بدون ترس از شكار شدن بدست انسان آنگونه كه در ذات و ميل شماست زندگی كنيد. و به انسان دستور داد در خانه بمان و به آنچه داشتی و به آنها ناسپاس بودی بيانديش. شايد هنوز فرصتی برای زيستن عاشقانه پیدا کنی!
نگاه های خیابانی
شخصی قصد ازدواج دارد؛آیا میتواند بدون قصد لذت به چهره و موهای خانم ها(مثلا در خیابان)نگاه کند تا کسی را بپسندد و بعد از او خواستگاری کند؟
همه مراجع:این نوع نگاه جایز نیست.۱
تبصره: نگاه به دختر به منظور ازدواج با او ،شرایطی دارد که با رعایت آن جایز می شود.(ر.ک:پرسش۱۷).
۱:مکارم ،تعلیقات علی العروه،۲۶،واستفتاءات،ج۱،س۸۱۶؛فاضل،تعلیقات علی العروه،ج۲،النکاح،م۲۶؛صافی،هدایه العباد،ج۲،النکاح،م۲۸؛امام ،تحریرالوسیله،ج۲،النکاح م ۲۸؛سیستانی،منهاج الصالحین،ج۲،النکاح،م۲۸؛تبریزی،صراط النجاه،ج۶،م ۹۴۸؛دفتر:وحید و خامنه ای.
منبع:احکام نگاه و پوشش
نویسنده:سید مجتبی حسینی
علی مولای همه مومنان
به طُرُق متعدد از (محدثان معروف زیادی از اهل سنت،همچون:)عمیر بن سعد،و ابوسعید خدری،وابوهریره،و انس بن مالک،و بریدهء اسلمی،از حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله)نقل شده است که آن حضرت فرمودند:
هر که من مولای او هستم پس،علی مولای اوست؛ پروردگارا،دوست بدار هر که علی را دوست بدارد و دشمن بدار هر که علی را دشمن بدارد.۱
بیان از آنجا که این حدیث ، به صورت متواتر در اکثر کتابهای معتبر اهل سنت نقل شده است،انها نتوانسته اند اصل آن را انکار کنند،ولی سعی کرده اند تا متن آن را به گونه ای توجیه کنند که از مدلول اصلی متن،خارج گردد. به عنوان مثال،عده ای از آن ها گفته اند: مراد از موالی در این فرموده رسول اکرم ،دوستی و مودت علی است،نه امامت وولایت او به معنای اولی در تصرف در امر دین و دنیای امت.
اما ناگفته نماند که این توجیه،همانند تیری در تاریکی انداختن است ؛چرا که اولت قرائن در تواریخ و روایات شیعه و سنی موجود است که مدلول واقعی این خبر را روشن می کند.
و ثانیا معنایی که در محکم ترین و معتبرترین کتابهای اهل لغت برای مولا ذکر گردیده ، کاملا با تفسیر شیعه هماهنگ است.
وثالثا اگر چه مراد از موالی به همان معنایی که اهل سنت گفته اند باشد، از آنجا که شبیه این توصیف،در مورد هیچ یک از اصحاب دیگر رسول اکرم (صلی الله علیه و آله)گفته نشده است، این خود، دلیل برتری و فضیلت حضرت علی (علیه السلام) و ولایت آن حضرت در امر خلافت می باشد.
۱:حلیه الاولیاء ابو نعیم اصفهانی،ج۵ ص۲۶؛مسند احمد بن حنبل ،ج۵ ،ص۳۴۷وص۳۵۰؛المناقب ابن مغازلی،ص۲۶،ش۳۸؛المناقب خوارزمی،ص۱۳۴،ح۱۵۰.
منبع :کتاب شاه ولایت
نویسنده:حمید احمدی جلفایی
اموزش احکام و پرسش و پاسخ انلاین
با حضور بهترین اساتید😍
لطفا با اد کردن دوستانتون
در ثواب این کار شریک باشید🙏
لینک گروه👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3990683729C4394ca0f14
4_5967287678272538474.mp3
8.78M
🎧 حبیبم ، تو دنیایی که هستم آقا غریبم
🎤 سیدرضا نریمانی
🏴 #مداحی
Join👇
🆔 @Rangiinkaman
نگاه به زن روستایی
در بعضی از مناطق ایران،زنان روستانشینی هستند که نوعا خودرا نمی پوشانند؛آیا می توان بدون قصد لذت به آنها نگاه کرد؟؟
آیات عظام بهجت و مکارم:اگر بدون قصد لذت و افتادن به حرام باشد،اشکال ندارد.۱
آیات عظام امام ،خامنه ای،صافی،فاضل و نوری:بنابر احتیاط واجی،بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام نیز جایز نیست.۲
۳:آیات عظام تبریزی،سیستانی،ووحید:چنانچه از زنان بی باکی است کا اگراو را امربه حجاب کنند اعتنا نمی کنند نگاه به آنان بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام،اشکال ندارد.۳
۱:بهجت ،توضیح المسائل مراجع،م۲۴۳۴؛مکارم،استفتاءات،ج۱،س۸۱۲
۲:امام،تحریرالوسیله،ج۲(النکاح)م۲۷؛فاضل و نوری،تعلیقات علی العروة،(النکاح)،م۲۷،صافی،هدایةالعباد،ج۲،(النکاح)،م۲۷.
۳:سیستانی،توضیح المسائل مراجع،م۲۴۳۴؛وحید،توضیح المسائل،م۲۴۴۳؛تبریزی،منهاج الصالحین،۱۲۳۲.
منبع:احکام نگاه و پوشش
نویسنده:سید مجتبی حسینی
🌸🌸🌸🌸🌸🌸
💐 وَالسَّلَامُ عَلَيَّ يَوْمَ وُلِدْتُ وَ يَوْمَ أَمُوتُ وَيَوْمَ أُبْعَثُ حَيًّا .
(مریم / ۳۳)
☘و خداوند پسانداز کرد، دم مسیحایی تو را؛
برای روزی که نفسهای زمین به شماره میافتد!
🍃سلام بر تو، روزیکه در لشکر موعودِ آخرالزمان، دوباره برانگیخته خواهی شد💫.
Join👇
🆔 @Rangiinkaman
💠 ادب مدرک نیست ادب یعنی؟!!
🔸به همسرت امنیت
🔹به فرزندنت محبت
🔸به پدر و مادرت خدمت
🔹و به دوستانت شادی را هدیه کنی
🔸برای خداوند، بندهای خوب و
🔹برای جامعه نعمت باشی ، هر کجا که هستی.
ʝσvłŋ→°.•رنـگــ🌈ـین کـــ🏹ـمان
ویژگی های حکومت امام زمان (عج) 1.mp3
7.1M
🌐 ویژگی های حکومت #امام_زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
🔹بخش اول
🎧 #سخنرانی
🎤 دکتر احمد لقمانے
Join👇
🆔 @Rangiinkaman
نگاه به محرم
زن و مرد محرم تا چا اندازخ می توانند به بدن یکدیگر نگاه کنند؟؟
همه مراجع(به جز مکارم): اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد، می توانند به تمام بدن یکدیگر (به جز عورت )نگاه کنند.۱
آیه الله مکارم:اگر قصد لذت و ترس افتادن به حرام نباشد،می توانند تنها به آن مقداری که در میان محارم،نپوشاندنش معمول است،نگاه کنند و در غیر آن (مثلا ما بین ناف تا زانوها) بنابر احتیاط واجب ، نگاه به آن جایز نیست.۲
۱: توضیح المسائل مراجع،م۲۴۳۷؛العروة الوثقی،ج۲(النکاح)،م۳۲؛نوری،توضیح المسائل،م۲۴۳۳؛وحید،توضیح المسائل،م۲۴۴۶؛صافی،هدایة العباد،ج۲(النکاح)،م۱۷؛دفتر:خامنه ای
۲: مکارم،توضیح المسائل مراجع،م۲۴۳۷و تعلیقات علی العروة،(النکاح)،م۳۲.
نگاه به بد حجاب
نگاه کردن به موهای زنان بدحجاب که هیچ گونه امر و نهی در آنان تاثیر ندارد چگونه است؟؟
آیات عظام امام،خامنه ای،صافی،فاضل و نوری:بنابر احتیاط واجب،بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام نیز جایز نیست.۱
آیة الله بهجت:بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام نیز جایز نیست.۲
آیات عظام تبریزی،سیستانی،مکارم ووحید: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد اشکال ندارد.۳
۱:امام،تحریرالوسیلة ،ج۲،(النکاح)م۲۷؛فاضل و نوری،التعلیقات علی العروة الوثقی،(النکاح)،م۲۷؛صافی،هدایة العبا د،ج۲،(النکاح)،م۲۷۲و خامنه ای،استفتاء،س۵۸۲و۵۱۶.
۲:دفتر:بهجت
۳:سیستانی،توضیح المسائل مراجع،۲۴۳۴؛تبریزی،التعلیقه علی منهاج الصالحین،(النکاح)،م۱۲۳۲؛مکارم،استفتاءات،ج۲،س۱۰۲۹و۱۰۳۹وتعلیقات علی العرو ة الوثقی،(النکاح)م۲۷؛وحید،توضیح المسائل ،م ۲۴۴۳.
هدایت شده از ♡کُـلبـہ زِندِگــے♡
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❣اللّهُمَّ اجْعَلْ عَواقِبَ امُورِنا خَیْراً❣
💚 توصیه مهم آیت الله فاطمی نیا
#لبیک_یا_خامنهای
JOiN👇
💖 @Kolbezendegi 💖
4_5999248243614026144.mp3
6.06M
🎧 چرا هوا زمستونیه ...
🎤 حاج محمود کریمی
🏴 #مداحی
#شهادت_حضرت_زهرا سلام الله علیها
Join👇
🆔 @Rangiinkaman
👀 #نگاه_ناخود_آگاه
💢 با توجه با اینکه کلاس های دانشجویان دختر و پسر با هم برگزار می شود، طبعا نا خود آگاه چشم انسان به دختران نا محرم می افتد؛حکم آن در صورتی که بدون قصد لذت باشد چیست؟؟
🔹 همه مراجع:اگر ناخود آگاه و بدون لذت باشد ، اشکال ندارد.۱
تبصره: طبق فتوای آیات عظام بهجت و
صافی ، اصل اختلاط دختر و پسر در یک کلاس با توجه به اینکه در معرض فساد است ،جایز نیست(ر.ک:پرسش۹۲)
۱: مکارم،استفتاءات ج۲، س ۱۰۳۶؛فاضل،جامع المسائل،ج۲،س۱۳۲۴؛ العروه الوثقی،ج۲،(النکاح)۲۷؛امام،تحریر الوسیله ج۲،( النکاح)،م۲۷؛نوری،استفتاءات،ج۱، س۴۸۴؛توضیح المسائل ،م۲۴۲۹؛توضیح المسائل مراجع ،م۲۴۳۳؛صافی،جامع الاحکام،ج۲، س۱۷۰۰و۱۷۰۲و۱۷۰۳؛وحید،توضیح المسائل،م۲۴۴۲؛دفتر:خامنه ای.
📙منبع:احکام نگاه و پوشش
✍نویسنده:سید مجتبی حسینی
#خدا_را_شکر_مولایم_علی_شد❤️
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صَلَّی اللهُ عَلَيهِ وَ آلِهِ):
«يَا عَلِيُ! أَنْتَ عَلَمُ اللَّهِ بَعْدِي الْأَكْبَرُ فِي الْأَرْضِ، وَ أَنْتَ الرُّكْنُ الْأَكْبَرُ فِي الْقِيَامَةِ، فَمَنِ اسْتَظَلَّ بِفَيْئِكَ كَانَ فَائِزاً، لِأَنَّ حِسَابَ الْخَلَائِقِ إِلَيْكَ، وَ مَآبَهُمْ إِلَيْكَ، وَ الْمِيزَانَ مِيزَانُكَ، وَ الصِّرَاطَ صِرَاطُكَ، وَ الْمَوْقِفَ مَوْقِفُكَ، وَ الْحِسَابَ حِسَابُكَ، فَمَنْ رَكَنَ إِلَيْكَ نَجَا، وَ مَنْ خَالَفَكَ هَوَى وَ هَلَكَ، اللَّهُمَّ اشْهَدْ اللَّهُمَّ اشْهَدْ.»
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:
«اى على! تو علامت بزرگ خداوند در زمين بعد از من، و ركن بزرگ در قيامت هستى.
هر كس در سايه تو پناه بگيرد رستگار خواهد بود، چرا كه حساب خلايق به تو سپرده شده و بازگشتشان نزد توست. ميزان (عَمَل) تو، صراط قيامت، صراط تو، موقف قيامت، موقف تو و حسابرسی قيامت، حسابرسی تو است.
هر كس تكيهگاهش تو باشى نجات مىيابد و هر كس با تو مخالفت كند سقوط مىكند و هلاك مىشود. خدايا شاهد باش. خدايا شاهد باش.»
📗بحارالأنوار الجامعة لدرر أخبار الائمة الأطهار عليهم السلام، مجلد ٢٢، صفحه ١۴٨، باب (٣٧):
ما جری بينه و بين أهل الکتاب و المشرکين بعد الهجرة... .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آموزش احکام :تیمم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آموزش احکام برای کودکان🌺
نگاه به هم جنس
نگاه مرد به بدن مرد و زن به بدن زن،تا چه حدودی جایز است؟؟
همه مراجع:اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد،می توانند به تمام بدن یکدیگر (به جز عورت )نگاه کنند.۱
۱:توضیح المسائل مراجع،م۲۴۳۶و۲۴۳۸؛العروةالوثقی،ج۲،(النکاح)م۲۸؛نوری،توضیح المسائل ،م۲۴۳۲و۲۴۳۴؛وحید،توضیح المسائل،م۲۴۴۵و۲۴۴۷و خامنه ای،استفتاء،س۴۸۷.