أَيُّهَا النَّاسُ، فِي الْإِنْسَانِ عَشْرُ خِصَالٍ يُظْهِرُهَا لِسَانُهُ: شَاهِدٌ يُخْبِرُ عَنِ الضَّمِيرِ، حَاكِمٌ يَفْصِلُ بَيْنَ الْخِطَابِ، وَ نَاطِقٌ يُرَدُّ بِهِ الْجَوَابُ، وَ شَافِعٌ يُدْرَكُ بِهِ الْحَاجَةُ، وَ وَاصِفٌ يُعْرَفُ بِهِ الْأَشْيَاءُ، وَ أَمِيرٌ يَأْمُرُ بِالْحَسَنِ، وَ وَاعِظٌ يَنْهى عَنِ الْقَبِيحِ، وَ مُعَزٌّ تُسَكَّنُ بِهِ الْأَحْزَانُ، وَ حَاضِرٌ تُجْلى بِهِ الضَّغَائِنُ، وَ مُونِقٌ تَلْتَذُّ بِهِ الْأَسْمَاعُ.
◀️در انسان ده خصلت وجود دارد كه زبان او آنها را آشكار مى سازد، زبان گواهى است كه از درون خبر مى دهد. داورى است، كه به دعواها خاتمه مى دهد.
گويايى است كه بوسيله آن به پرسش ها پاسخ داده مى شود.
. واسطه اى است كه با آن مشكل برطرف مى شود. وصف كننده اى است كه با آن اشياء شناخته مى شود. فرماندهى است كه به نيكى فرمان مى دهد.
اندرزگويى است كه از زشتى باز مى دارد. تسليت دهنده اى است كه غمها به آن تسكين مى يابد.
حاضرى است كه بوسيله آن كينه ها برطرف مى شود و دلربايى است كه گوشها بوسيله آن لذّت مى برند.
📗كافى(ط-الاسلامیه) ج 8 ، ص 20
💠ترجمه آیه ی مبارکه: ایا کسی که به روی خود برزمین افتاده وبدین قِسم راه می رود، بهتر راه راپیدامیکند! یا آن که مستوی القامه واستوار بر راه راست ایستاده و راه می رود؟!💠
محمّدبن فضیل گوید از امام #مُوسی بن جعفرعلیه السَّلام تفسیراین آیه را پرسیدم فرمودند:
خداوند مَثلی می زند؛ کسی که از ولایتِ علی بن ابیطالب انحراف جوید مانند کسی است که به رو افتاده وبدین حال می رود وابدا" راه را نمی یابد وبه جائی پی نمی برد.
وقرار داده کسی را که از علی بن ابیطالب پیروی کند، مردصحیح واستواری که ایستاده راه می رود ودرراه راست قدم می گذارد وراه می یابد ومقصدرا ادراک می کند، و#صراط مستقیم #امیرالمومنین است.
📗 غایه المرام ص ۴۳۵ باب ۲۱۲
📗معادشناسی جلد ۸ ص ۷۷
#که_قرآن_جز_علی_آیه_ندارد
✨﷽✨
✍سخنانی از استاد آیت الله فاطمی نیا حفظه الله تعالی: این همه در اينترنت و كتاب ميگردي كه ببيني آيت الله قاضي چه گفت؟! آيت الله بهجت چه دستورالعملي براي سلوك داد؟! فلان عارف چگونه به مقامات رسيد؟! اين همه دنبال استاد هستي و اين در و آن در ميزني، چه شد آخر؟! به كجا رسيدي؟! قدم اول، ترك معصيت است! نميگويم معصوم شويد، اما به اندازه ي خودتان تلاش كنيد. اي جوان عزيز كه به دنبال سير وسلوك ميباشي، تو هنوز با پدر و مادرت تند هستي، به ديگران پرخاش ميكني، آن وقت انتظار داري سالك الي الله هم بشوي؟! اگر ملاحسينقلي همداني (ره) هم از قبر بيرون آيد و استاد سير وسلوكت شود، اگر عاق والدين باشي، به جايي نميرسي!
✅اولياء الله چگونه به مقامات معنوي میرسند؟
.بايد از خودمان سوال كنيم امثال مرحوم ايت الله قاضي و ايت الله بهجت كه به اين مقامات عاليه ي معنوي رسيده اند آيا قرآن و امامان دیگری داشتند که آنها را به این عظمت و بزرگی رسانده است؟ و یا اینکه اعمال عبادی دیگری غیر از آنچه بر همگان واجب و مستحب شده، انجام میدادند که به این مقامات دست یافتهاند ؟بیگمان، آنان نیز مانند ما از همین قرآن بهره برده و اعمال عبادیشان هم چون دیگر مسلمانان بوده است! آنچه آنها را به این مقامات رسانده است، حفظ نور حاصل شده از اعمال و توجه خالصانه و دقیق شان به تمامي افعالشان بوده است.
👈مرحوم فيض كاشاني در اين مورد مثالي دارد : انسان كه شيريني ميخورد ،اگر شيريني به اطراف دهانش اصابت كرده باشد وآن را تمييز نكند ، مگس ها اطراف او جمع ميشوندو هرچه آنها را براند، باز هم برميگردند.حال اين مگس ها افكار وانديشه هاي ما هستند و آن شيريني ، تعلقات ما به امور دنيوي! وقتي انسان با تعلقات فراوان وارد نماز ميشود، اين مگس هاي تخيلات وافكار ، به دنبال آن ، به دل انسان هجوم مياورند! راه حلش اين است كه از قبل آمادگي نماز داشته باشيم و ذهن خودرا ازاين تعلقات دنيوي پاك كنيم تا جلوي هجوم افكار گرفته شود!
اين تعلقات دنيا بد نيست، ما بديم كه از اينها بت ميسازيم! پس بايد هميشه درحالت توجه وحضور باشيم تا درزمان نماز، اين افكار هجوم نياورد.
👈مرحوم كفعمي ميگويد زمانيكه ميخواهي وضوء بگيري،اگر لباست را نزد كودكي بگذاري تا نگه دارد، وقتي بازگردي تالباس را برداري، اگر كودك بگويد در لباست عقربي رفته است، هرچند احتمال كمي هم بدهي كه واقعيت دارد، از پوشيدن لباس اجتناب ميكني! آن وقت خيلي عجيب است كه إخبارِ ١٢٤هزار پيامبر از قيامت و عوالم بعد از مرگ در ما اثر نميكند.
5.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ_تصویری
✍سخنرانی حاج آقا قرائتی
🎬 موضوع: تقریبا تمام عبارات بیانیه گام دوم رهبر انقلاب برگرفته از قرآن است/ مشکلات کشور ناشی از مثلث تحریم بیگانه، بیکفایتی برخی از مسئولین و حرص و طمع برخی مردم است
💠 امر به معروف و نهی از منکر
💐 سوره آل عمران،آیه۱۰۴می فرماید:
باید از میان شما،جمعی دعوت به نیکی و امر به معروف و نهی از منکر کنند. و آنها همان رستگارانند.
🌸 پیامبر اکرم(صلی الله علیه و اله)فرمودند: خداوند عزوجل مومن ضعیفی را که دین ندارد، دشمن می دارد، عرض شد :یا رسول الله!مومن ضعیفی که دین نداردکیست؟فرمودند: کسی که نهی از منکر نمی کند.۱
⁉️آیا امر به معروف و نهی از منکر وظیفه حکومت است یا آحاد مردم؟و توصیه حضرتعالی در این زمینه چیست؟
🔸حضرت آیةالله تبریزی:
امر به معروف و نهی از منکر بر هر مکلفی که واجد الشرایط امر به معروف و نهی از منکر باشد واجب کفائی است.
🔸حضرت آیة الله صافی گلپایگانی:
امر به معروف و نهی از منکر بر احاد مردم در صورت اجتماع شرایط آن،واجب است ولی باید مراتب آن رعایت شود. مثلا در موردی که اگر لحن ملایم امر و نهی شود موثر باشد برخورو با خشونت جایز نیست. و اگر برخورد با خشونت موثر باشد زدن جایز نیست و باید توجه داشت و در بعضی مراتب آن مانند مجروح نمودن محتاج به اجازخ مجتهد است در این مورد به رساله راه اصلاح یا امر به معروف و نهی از منکر نوشته حقیر مراجعه نمایید.
🔸حضرت آیة الله بهجت:
با مراعات شرایط آن بر همه واجب است.
🔸حضرت آیة الله سيستاني:
وظیفه همه مسلمانان است که در موارد تحقیق شرائط باید به آن بپردازند ودر روایت است که ترک آن مستوجب تسلط ظالمان بر جامعه است.
🔸حضرت آیةالله فاضل لنکرانی:
امر به معروف و نهی از منکر زبانی بر عهده همه مردم است اما اگر مستلزم عمل و برخورد فیزیکی باشد باید طبق نظر مسئولین ذیربط باشد.
🔸حضرت آیة الله مکارم شیرازی:
امر به معروف و نهی از منکر سه مرحله دارد:اول و دوم مرحله قلب و زبان است؛یعنی متنفر بودن از گناه و علاقه مند بودن به اطاعت و افراد خطاکار را با زبان به ترک خطایشان دعوت نمودن. این دو مرحله وظیفه آحاد مردم است که از طریق صحیح به نصیحت افراد خطاکار بپردازند . مرحله سوم جنبه های عملی است مانند برچیدن مراکز فساد و دستگیر کردن افراد تبهکار و مانند آن. اینها وظیفه حکومت است نه آحاد مردم.
۱:الحکم الزاهره،ص۱۸۲
📙منبع:مسائل جدید
✍نویسنده:سید محسن محمودی
4_5970041942015215596.mp3
5.23M
🎧 با تو غم ها هم زیباست ....
🎤 حاج میثم مطیعی
#مداحی
Join👇
🆔 @Rangiinkaman
🔆 متن شبهه :
دیدید یک ویروس چطور تمام هیئت ها، نماز جمعه و ... را به تعطیلی کشاند؟
🔆 پاسخ شبهه :
1️⃣ همه در اين اتفاق نظر دارند که حفظ الصحه واجب است و اگر امر بر اين دائر شود که مستحبات به خاطر حفظ الصحه ترک شود (تعارض واجب و مستحب) بدون شک واجب اولويت مي يابد و مستحبات ترک مي شود .
2️⃣ از نظر حکم هيچ اختلافی نیست بلکه بحث ، موضوعي است بحث اين است که آيا اجتماع مومنين در حرم و يا هيئت و حسينيه و مسجدو نماز جمعه و ... موجب ضرر به صحت فردي و اجتماعي مي شود يا نه ؟ اگر محرز شود که حضور در اجتماعات ضد حفظ صحت است حتما آن را ترک مي کنند مثلا معانقه کردن از مستحبات مومنان است ولي بدون شک معانقه کردن موجب انتقال ويروس کرونا مي شود بدون شک معانقه کردن در اين شرايط ضد سلامتي و به حکم ثانويه جايز نمي باشد.
3️⃣ پس حکم واضح است و بحث موضوعي است. حال سوال اينجاست که مرجع تشخيص موضوع بهداشتي کيست؟ بدون شک پزشک متخصص و گروه پزشکي در جامعه ما معيار تشخيص اين موضوع است . حال که جامعه پزشکي تشخيص داده که حضور در تجمعات موجب انتقال سريع اين ويروس مي شود حضور در تجمعات مباح و مستحب جايز نمي باشد مگر اين که مصلحتي قوی تر ايجاب کند.
4️⃣ حضور در مجالس مذهبي، هيئت ها، حرم ها ، نماز هاي شلوغ جماعت مانند جمعه و.. به تشخيص جامعه پزشکي موحب انتقال بيشتر ويروس کرونا مي شود پس جايز نيست مگر اين که مصلحتي (نوعي) ايجاب کند.
5️⃣ از طرفي توسل به ائمه اطهار و توجه به آنها و زيارات منحصر به حضور در هيئت ها و حرم ها نيست (گر چه اگر مانعي نباشد حضور ارجح است) بلکه مي توان از راه دور و حتي در منزل توسلات را داشت و هر روزه مجلس روضه خانگي برپا کرد و حال و هواي حرم را در خانه ها ايجاد کرد و از اين تهديد هم فرصت ساخت و توسلات را در محيط زندگي برپا کرد.
6️⃣ به هر حال بايد بدانيم اگر به علت اهمي که مرجع تشخيص اهميت آن گروه پزشکي هستند حضور در حرم ها و هيئت ها محدود شد اولا که جفاي به اهل بيت حساب نمي شود و ثانيا موجب غربت آنها نيست چرا که آن حضرات خود طرفدار عقلانيت بوده و سلامت جامعه در اولويت امور آنها قرار داشته و دارد. ثالثا مي تواند موجب فرصتي براي ايجاد جلسات خانگي در خانه هاي مومنين شود.
صوفیگری
پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) فرمودند: ای ابوذر در آخر الزمان قومی پدید می آید در تابستان و زمستان لباس پشمینه می پوشند و این عمل را برای خود فضیلت و نشانه زهد و پارسایی می دانند،آنان را فرشتگان آسمان و زمین لعنت می کنند.
امام صادق(علیه السلام)فرمودند: صوفی ها دشمنان ما هستند سپس هر کس به آنها میل کند از آنان است و با آنان محشور خواهد شد و به زودی کسانی پیدا می شوند که ادعّای محبت مارا کنند و با ایشان نیز تمایل نشان می دهند و خود را به آنان شبیه نموده و لقب آنان را بر خود می گذارند و سخنانشان را تاویل و توجیه می کنند،بوان که هر کس به ایشان تمایل نشان دهد از ما نیست و ما از او بیزاریم و هر کس آنان را ردّ و انکار کند مانند کسب است که در حضور پیامبر اکرم با کفار جهاد کرده است.۱
آیا شرکت کردن در مجالس و محافل صوفیه و انجام اعمال و گفتن اذکار آنان و حضور در خانقاه آنها چه صورت دارد؟
حضرت آیة الله خامنه ای:
جایز نیست. و کسانی که اوامر و نواهی قرآن کریم را قبول داشته و به امامت ائمه(علیه السلام)معتقدند چه بهتر است که اسم جدا گانه و آداب و رفتار جدا گانه را که لازم نیست بلکه مضرّ است کنار گذاشته و در جماعت عظیم ملت بزرگ و مسلمان خود منسلک باشند.
۱:تحفةالاخبار،ص۲۱.
منبع :مسائل جدید،ص ۱۹
نویسنده:سید محسن محمودی
در📗مجمع البیان در تفسیراین #آیه از ابن عباس روایت شده است که درباره ی #امیرالمومنین علیه السَّلام نازل شده است.
چرا که آنحضرت درهرحال انفاق می نمودند وبانداشتن مال واندوخته درحالی که فقّط چهار درهم داشتند ، یکی از دراهم را درشب و یکی در روز ویک درهم پنهانی و یکی درآشکارا انفاق کردند.
📗تفسیرصافی ج ۱ ص ۲۲۹
📗معادشناسی جلد ۸ ص ۱۴۰
🌸وَالْوَزْنُ يَوْمَئِذٍ الْحَقُّ ۚ
فَمَنْ ثَقُلَتْ مَوَازِينُهُ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
#میزان_علی ست...
⚖#انفاق_سنج
🖌 در روز حساب درباب #انفاق ؛
#انفاق هائی را که انسان در دنیا میکند، به نیّت ومقاصدِ مختلف برای قوم خویش، برای همسایه ، البتّه برای خدا کرده ،،، کم یا زیاد! علنی یامخفیانه!
به چه نیتی!!همه را می آورند..
⚖ ودرکفّه ی ترازوی #انفاق_سنج می ریزند، و درکفّه ی دیگر روح و حقیقتِ انفاق را که صددرصد خالص بوده و#تقربا"الی الله تعالی بوده است؛ وهیییچ شائبه ی پاداش دنیوی ویا اخروی درآن نبوده است..مانند #انفاق_امیرالمومنین علیه السلام
👈چون امیرالمومنین امیرمومنان است و # میزان_اعمال است.. انفاقش نیز امیروسالار انفاق هاست؛ ودر روز قیامت ⚖کفّه ی عدل وحقّ انفاق ، انفاق آنحضرت است که #خالصا" و# مخلصا" لوجه الله الکریم بوده است ودرکفّه ی دیگر انفاق های افراد دیگر را می گذارند و می سنجند؛ و با آن الگو و نمونه و اسوه ی حسنه اندازه گیری می کنند.
🌸هرکس انفاقش بهترباشد، وپاک تر وخالص ترباشد، عقربه #انفاق_سنجش ،
به انفاق آن حضرت نزدیک می شود، وهرکس بدتر باشد وآلوده ترعقربه دورتر می ایستد.
💠قال الامام الصادق علیه السَّلام:
نَحنُ مَوازینَ القِسط،ما ترازو های عدل هستیم💠
📗معادشناسی جلد ۸ ص ۱۴۳
📗معانی الاخبارص ۱۳
ʝσvłŋ→°.•رنـگــ🌈ـین کـــ🏹ـمان