آری، بشر موجود سرسختیست. من تصور میکنم بهترین تعریفی که میتوان از انسان کرد این است:«انسان عبارتست از موجودی که به همه چیز عادت میکند.»
- داستایفسکی
ز نامردان علاج درد خود جُستن بدان مانَد
که خار از پا برون آرَد کسی با نیش عقربها!
مرگ صرفاً خاموششدنِ نفس نیست؛ فروبستنِ مرزیست که به ما امکان معنا میدهد. اگر پایان نبود، آغاز هم تهی میشد. مرگ چون خطی ناپیداست که زندگی را قاب میگیرد و به هر لحظه شکل میدهد؛ بدون آن، رنج بینام میمانْد و عشق بیضرورت. انسان مرگ را نه بهعنوان واقعه، بلکه بهمثابه امکان درک میکند امکانی که او را وادار میکند انتخاب کند، دل ببندد، و مسئولِ بودنِ خویش باشد. شاید مرگ دشمن زندگی نباشد، بلکه شرطِ فهم آن است؛ حضوری خاموش که به هر آنچه زنده است میگوید «اکنون، جدی بگیر.»
- از جهان تا ابدیت