eitaa logo
ریکاورے | 𝑹𝒆𝒄𝒐𝒗𝒆𝒓𝒚
708 دنبال‌کننده
3.9هزار عکس
1.9هزار ویدیو
53 فایل
﷽ از دِل تا قلـــم .☁️؛ قلمی که مینویسـد از درونِ قلبم !🕊 در این کنج از فضای مجازی ، عقایـدم را در قالبِ هنر،مرقوم و ثبت میکنم/ انتشار: مستحبِ موکّد . . ‌ •انتقادوتبادل: @yeganeh84gh •کانال دوم با فضایی متفاوت : https://rubika.ir/mahepenhan1401
مشاهده در ایتا
دانلود
『 📸✨❥︎』 | دوست خوبم ‌
13.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
[📽✨] | 🕶 خدایا امام زمانم اومد منو از قبر بیرون بیار.. الان که از قبرت بیرونی چه گلی به سر زدی که حالا بری اون تو دوباره درت بیاریم😔😐
『 📸✨❥︎』 | ‌خانم ترانه امریکا دوستی شما ........میکنی شان رزمنده ایرانیو پایین میاری اگه اینا نیودن شما الان بجای می تو با هم صنقهات باید هشتک میتو علیه سربازای حزب بعث میزاشتی اوکیه
『 📸✨❥︎』 | ‌سلام دوست خوبم
ریکاورے | 𝑹𝒆𝒄𝒐𝒗𝒆𝒓𝒚
『 📸✨❥︎』 #کتابخانه | #ریکاوری ادامه مطلب: اخلاق جنسی ‌ در صفحات گذشته بحث مختصری در اطراف عقیده رایج
ر، ویل دورانت چیز دیگر، که ما برای پرهیز از اطاله از ذکر آنها خودداری می‌کنیم. علت اصلی تمایل این افراد به غیرطبیعی بودن این احساسات، عدم موفقیت برای توجیه صحیح این احساسات است. ما فرض می‌کنیم این احساسات هیچ گونه [توجیه‌[ طبیعی ندارد و می‌خواهیم مانند هر امر قراردادی دیگر بر مبنای مصالح فرد و اجتماع و سعادت بشریت برای اینها تصمیم بگیریم، ببینیم منطق و تعقل به ما چه می‌گوید؟ آیا منطق و تعقل ایجاب می‌کند برای بازیافتن کامل سلامت روان و برای رسیدن اجتماع به حداکثر مسرت وسعادت تمام قیود و حدود و ممنوعیتهای اجتماعی را بشکنیم؟ یا خیر، مقتضای منطق و ( استاد مطهری، اخلاق جنسی در اسلام و جهان غرب، ص28) تعقل این است که با سنن و خرافاتی مبتنی بر پلیدی علاقه جنسی مبارزه کنیم و در عین حال موجبات طغیان و عصیان و ناراحتی غریزه را به نام «آزادی» و «پرورش آزادانه» فراهم نکنیم. طرفداران اخلاق جنسی نوین نظرات خود را بر سه اصل مبتنی کرده‌اند: آزادی هر کسی تا آنجا که مخل به آزادی دیگران نباشد باید محفوظ بماند. سعادت بشر در گرو پرورش تمام استعدادهایی است که در وجود وی نهاده شده است. خودپرستی و بیماریهای ناشی از آن مربوط به آشفتگی غرایز است. آشفتگی غرایز از آنجا ناشی می‌شود که میان غرایز تبعیض شود، بعضی ارضاء و اشباع و بعضی دیگر همچنان ارضاء نشده باقی بمانند. علیهذا برای اینکه انسان به سعادت زندگی نائل آید باید تمام استعدادهای او را متساویاً پرورش و توسعه داد. رغبت بشر به یک چیز، در اثر اقناع و اشباع کاهش می‌یابد و در اثر امساک و منع فزونی می‌گیرد. برای اینکه بشر را از توجه دائم به امور جنسی و عوارض ناشی از آن منصرف ( استاد مطهری، اخلاق جنسی در اسلام و جهان غرب، ص29) کنیم، یگانه راه صحیح آن است که هرگونه قید و ممنوعیتی را از جلو پایش برداریم و به او آزادی بدهیم. شرارتها و کینه هاو انتقامها همه ناشی از اخلاق خشن جنسی است. اینهاست اصولی که اخلاق نوین جنسی را بر آنها نهاده‌اند و ما باید ان شاء الله مواد پیشنهادی این مکتب نوین را با بحث و تحقیق کافی در اصول سه گانه فوق مورد بررسی قرار دهیم. ( استاد مطهری، اخلاق جنسی در اسلام و جهان غرب، ص30) ۵
ریکاورے | 𝑹𝒆𝒄𝒐𝒗𝒆𝒓𝒚
『 📸✨❥︎』 #کتابخانه | #ریکاوری ادامه مطلب: اخلاق جنسی ‌ در صفحات گذشته بحث مختصری در اطراف عقیده رایج
『 📸✨❥︎』 | ‌در طول تاریخ در روحیه بشر اثر کرده تا تدریجاً جزء ضمیر اخلاقی بشر قرار گرفته است؟. اگر سرچشمه این اخلاق طبیعت و فطرت است چرا اقوام ابتدائی و اقوام وحشی زمان حاضر که هنوز مانند اقوام ابتدائی زندگی می‌کنند این خصایص را لااقل به شکلی که انسان متمدن دارد ندارند؟ و به هر حال، اصل و منشأ هرچه باشد و گذشته بشریت به هر نحو بوده است، امروز چه باید کرد؟ بشر در زمینه اخلاق جنسی چه راهی را بایست پیش بگیرد که به سر منزل سعادت نائل آید؟ آیا اخلاق جنسی قدیم را باید حفظ کرد و یا باید آن را درهم ریخت و اخلاق نوین جایگزین آن ساخت. ویل دورانت با اینکه ریشه اخلاق را نه طبیعت بلکه پیشآمده‌ایی که احیاناً تلخ و ناگوار و ظالمانه بوده است می‌داند، مدعی است که این اخلاق هر چند معایبی دارد اما چون مظهر انتخاب اصلح در مسیر تکامل است، بهتر این است حفظ شود. وی درباره‌احترام بکارت و مسئله‌ حیا و احساس شرم می‌گوید: «عادات و سنن اساسی قدیمی اجتماع نماینده ( استاد مطهری، اخلاق جنسی در اسلام و جهان غرب، ص24) انتخاب طبیعی است که انسان در طی قرون متوالی پس از گذشتن از اشتباهات بی‌شمار کرده و به همین جهت باید گفت با وجود آنکه احترام بکارت و احساس شرم از امور نسبی هستند و با وضع ازدواج از راه خریداری زن ارتباط دارند و سبب بیماریهای عصبی می‌شوند، پاره‌ای فواید اجتماعی دارند و برای مساعدت در بقای جنس، یکی از عوامل به شمار می‌روند.»[1] فروید و اتباع وی عقیده دیگری دارند، مدعی هستند که اخلاق کهن را در امور جنسی باید واژگون کرد و اخلاق جدیدی را جایگزین آن نمود. به عقیده فروید و اتباع وی اخلاق جنسی کهن براساس محدودیت و ممنوعیت است و آنچه ناراحتی بر سر بشر آمده است، از ممنوعیتها و محرومیتها و ترسها و وحشتهای ناشی از این ممنوعیتها که در ضمیر باطن بشر جایگزین گشته، آمده است. (همان، ج 1/ ص 74 ↩ استاد مطهری، اخلاق جنسی در اسلام و جهان غرب، ص25) برتراند راسل نیز در اخلاق نوینی که پیشنهاد می‌کند، همین مطلب را اساس قرار می‌دهد. او به عقیده خود در زمینه اخلاق جنسی از منطقی دفاع می‌کند که در آن احساساتی از قبیل احساس شرم، احساس عفاف و تقوا، غیرت (حسادت از نظر او) و هیچ گونه احساس دیگری از این گونه که وی و امثال او آنها را «تابو» می‌خوانند وجود نداشته باشد، معانی و مفاهیمی از قبیل زشتی، بدی، رسوایی در آن راه نیابد، فقط متکی به عقل و تفکر بوده باشد. محدودیت جنسی را فقط آن قدر می‌پذیرد که در مورد ممنوعیتهای غذایی قابل پذیرش است. وی در کتاب جهانی که من می‌شناسم در فصل مربوط به «اخلاق تابو» در پاسخ پرسشی که از وی می‌شود به اینکه «آیا هیچ گونه پند و اندرزی برای کسانی که بخواهند درباره امور جنسی خطمشی درست و عاقلانه‌ای در پیش گیرند دارید؟» می‌گوید: «... بالأخره لازم است که مسئله‌ اخلاق جنسی را هم مانند سایر مسائل موردبررسی قرار دهیم. اگر از انجام عملی زیانی متوجه دیگران نشود دلیلی نداریم ( استاد مطهری، اخلاق جنسی در اسلام و جهان غرب، ص26) که ارتکاب آن را محکوم کنیم...»[1] در پاسخ پرسش دیگر به اینکه «بنا به عقیده شما باید هتک عصمت را محکوم ساخت، ولی شما اعمال منافی عفت معمولی را چنانچه خسارتی بار نیاورد محکوم نمی‌کنید» می‌گوید: «بله، همین‌طور است. ازاله عصمت (بکارت) یک تجاوز جسمی در میان افراد است اما اگر با مسائل اعمال منافی عفت مواجه شدیم آن وقت باید موقعیت را در نظر گرفت و ملاحظه کرد در چنین موقعیت حساس دلایلی برای ابراز مخالفت وجود دارد یا نه.»[2] ما فعلًا وارد این بحث نمی‌شویم که آیا احساساتی از قبیل جهانی که من می - شناسم، ص 68 ↩ همان ↩ ( استاد مطهری، اخلاق جنسی در اسلام و جهان غرب، ص27) که ارتکاب آن را محکوم کنیم...»[1] در پاسخ پرسش دیگر به اینکه «بنا به عقیده شما باید هتک عصمت را محکوم ساخت، ولی شما اعمال منافی عفت معمولی را چنانچه خسارتی بار نیاورد محکوم نمی‌کنید» می‌گوید: «بله، همین‌طور است. ازاله عصمت (بکارت) یک تجاوز جسمی در میان افراد است اما اگر با مسائل اعمال منافی عفت مواجه شدیم آن وقت باید موقعیت را در نظر گرفت و ملاحظه کرد در چنین موقعیت حساس دلایلی برای ابراز مخالفت وجود دارد یا نه.»[2] ما فعلًا وارد این بحث نمی‌شویم که آیا احساساتی از قبیل (جهانی که من می - شناسم، ص 68 ↩ همان ↩ استاد مطهری، اخلاق جنسی در اسلام و جهان غرب، ص27) حیا و غیره- که امروز «اخلاق جنسی» نامیده می‌شوند- ریشه فطری و طبیعی دارد یا ندارد؟ زیرا این بحث دامنه درازی دارد؛ همین قدر می‌گوییم این توهم پیش نیاید که واقعاً علوم به آنجا رسیده که ریشه این مسائل را به دست آورده است. آنچه در این زمینه‌ها گفته شده جز یک عده فرضها و تخمینها نیست و خود فرض کننده‌ها به هیچ وجه وحدت نظر ندارند. مثلًا فروید منشأ پیدایش احساس حیا را چیزی می‌داند، راسل چیز دیگ