eitaa logo
کانال اطلاع‌رسانی معاونت پژوهشی دانشگاه ادیان و مذاهب
310 دنبال‌کننده
370 عکس
11 ویدیو
42 فایل
فعالیت‌ها و برنامه‌های پژوهشی دانشگاه ادیان و مذاهب
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 کرسی‌های علمی _ ترویجی، دانشگاه ادیان و مذاهب 🔹 پنجمین کرسی علمی -- ترویجی پاییز ۱۴۰۲ معاونت پژوهشی دانشگاه ادیان و مذاهب، این هفته با عنوان: بررسی پیامبر و کتاب آسمانی زرتشتیان از منظر منابع اسلامی و مقایسه آن با منابع زرتشتی 👤ارائه‌دهنده: دکتر سیدمحمد حاجتی شورکی، دانش‌آموخته رشته ادیان و عرفان، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) 👤ناقد: دکتر سیدمحمد روحانی، استادیار گروه ادیان شرقی، دانشگاه ادیان و مذاهب 👤دبیر علمی جلسه: دکتر هادی ولی‌پور، عضو هیئت علمی دانشگاه دارالحکمه زمان: چهارشنبه، ۱ آذر ۱۴۰۲، ساعت ۱۲:۳۰ مکان: سالن کنفرانس شهید بهشتی، دانشگاه ادیان 👥 با ما همراه باشید ☎️ دبیرخانه کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره دانشگاه ادیان و مذاهب آدرس کانال کرسی‌های علمی دانشگاه ادیان 👇👇👇 ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/acrurd 💠 کانال اطلاع رسانی معاونت پژوهشی دانشگاه ادیان و مذاهب ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/ResearchURD
🌐 گزارش تصویری چهلمین نشست فصلی شورای سیاستگذاری مجمع کتابخانه های تخصصی استان قم (مکتا) در کتابخانه تخصصی پژوهشکده حج و زیارت و دیدار با دکتر میرزا علیزاده رئیس پژوهشکده و حجت الاسلام رضایی معاون پژوهشی پژوهشکده به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی. زمان: چهارشنبه ۲۴ آبان 🔹تحریریه کتابخانه ادیان ✨باما همراه باشید✨ 📱کانال‌های کتابخانه و انتشارات دانشگاه ادیان 🔻🔻 ➣ سایت: 🌐 www.adyanpub.com ➣ ایتا 📲 http://eitaa.com/libadyan ➣ تلگرام 📲 @ketabsara_adyan ➣ واتساپ https://chat.whatsapp.com/EZkvKCGCDgPGiTAes9Fh50 ➣ اینستاگرام https://instagram.com/libadyan 💠 کانال اطلاع رسانی معاونت پژوهشی دانشگاه ادیان و مذاهب ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/ResearchURD
🌐 گزارش تصویری بازدید مدیران و کتـابـداران کتـابخانه‌های عضو مجمع کتابخانه‌های تخصصی استان قم مکتا از موزه آستانه مقدس حضرت معصومه (س) به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی 🔸هفته کتاب و کتابخوانی زمان: دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲ 🔹تحریریه کتابخانه ادیان ✨باما همراه باشید✨ 📱کانال‌های کتابخانه و انتشارات دانشگاه ادیان 🔻🔻 ➣ سایت: 🌐 www.adyanpub.com ➣ ایتا 📲 http://eitaa.com/libadyan ➣ تلگرام 📲 @ketabsara_adyan ➣ واتساپ https://chat.whatsapp.com/EZkvKCGCDgPGiTAes9Fh50 ➣ اینستاگرام https://instagram.com/libadyan 💠 کانال اطلاع رسانی معاونت پژوهشی دانشگاه ادیان و مذاهب ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/ResearchURD
🌐 گزارش تصویری نشست مشترک اعضای شورای سیاستگذاری و مدیران مجمع کتابخانه های تخصصی استان قم مکتا و بنیاد قم پژوهی به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی زمان: ۲۳ آبان ۱۴۰۲ 🔹تحریریه کتابخانه ادیان ✨باما همراه باشید✨ 📱کانال‌های کتابخانه و انتشارات دانشگاه ادیان 🔻🔻 ➣ سایت: 🌐 www.adyanpub.com ➣ ایتا 📲 http://eitaa.com/libadyan ➣ تلگرام 📲 @ketabsara_adyan ➣ واتساپ https://chat.whatsapp.com/EZkvKCGCDgPGiTAes9Fh50 ➣ اینستاگرام https://instagram.com/libadyan 💠 کانال اطلاع رسانی معاونت پژوهشی دانشگاه ادیان و مذاهب ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/ResearchURD
🏆 فراخوان چهل و یکمین «کتاب سال جمهوری اسلامی ایران» 📚 قابل توجه اعضای محترم هئیت علمی، اهل قلم، پژوهشگران و دانشجویان برای حضور در این فراخوان. 💠 کانال اطلاع رسانی معاونت پژوهشی دانشگاه ادیان و مذاهب ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/ResearchURD
⚡️فراخوان هفته پژوهش و فناوری استان قم سال 1402 🔹به اطلاع علاقمندان شرکت در جشنواره انتخاب پژوهشگران و فناوران برتر استان قم در سال 1402 می رساند؛ جهت شرکت در جشنواره ضمن مطالعه دقیق ((شیوه نامه انتخاب پژوهشگران و فناوران برتر استان قم)) پرسشنامه های مربوطه را تکمیل نموده و صرفاً همراه با لوح فشرده مستندات، جهت بررسی اولیه به سازمان خود تحویل نمایید. 💠 سازمان ها نیز می بایست با عنایت به مفاد "شیوه نامه اجرایی انتخاب پژوهشگران و فناوران برتر استان قم "پژوهشگران و فناوران برتر سازمان خود را انتخاب و اسامی برگزیدگان را به همراه پرسشنامه تکمیل شده و مستندات آن حداکثر تا تاریخ 03/09/1402 به دبیرخانه ی جشنواره برگزیدگان پژوهش و فناوری استان قم مستقر در معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه قم ارسال فرمایند. 🔸 نشاني دبيرخانه: قم ـ بلوار الغدیر– دانشگاه قم– سازمان مرکزی –طبقه اول- معاونت پژوهشی و فناوری- دبيرخانه جشنواره تجلیل از برگزيدگان پژوهش و فناوري استان قم . تلفن : 32103345 💠 کانال اطلاع رسانی معاونت پژوهشی دانشگاه ادیان و مذاهب ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/ResearchURD
پرسشنامه پژوهشگران سال 1402 (1).docx
266.3K
💠 کانال اطلاع رسانی معاونت پژوهشی دانشگاه ادیان و مذاهب ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/ResearchURD
🔹این کتاب تاریخ مصور و معرفی اماکن و بقعه‌های تاریخی مسجدالاقصی است. این مسجد که نام آن در سوره اسراء نیز آمده است، به عنوان اولین قبله مسلمانان و محل معراج پیامبر اسلام(ص) بعد از حرمین شریفین، مقدس ترین مکان نزد مسلمانان است. 🔻نویسنده فلسطینی این اثر، کلیه آثار اسلامی موجود در این مجموعه ۱۴/۴ هکتاری، شامل مسجدالاقصای مسقف، قبه‌الصخره، مصلای مروانی، برکه ها، چاه ها، گنبدها، درها، مدارس و… را به همراه ۲۵۰ تصویر و نقشه، معرفی نموده است. 🔸 تاریخ مجموعه مسجد الاقصی/ ترجمه سیدشهرام فرهانیان، هودسا عاطفی / قم: نشر ادیان / چاپ دوم گلاسه و تمام مصور 🛒 خرید اینترنتی با تخفیف 🔻🔻 http://B2n.ir/g06480 🔹تحریریه کتابخانه ادیان ✨باما همراه باشید✨ 📱کانال‌های کتابخانه و انتشارات دانشگاه ادیان 🔻🔻 ➣ سایت: 🌐 www.adyanpub.com ➣ ایتا 📲 http://eitaa.com/libadyan ➣ تلگرام 📲 @ketabsara_adyan ➣ واتساپ https://chat.whatsapp.com/EZkvKCGCDgPGiTAes9Fh50 ➣ اینستاگرام https://instagram.com/libadyan 💠 کانال اطلاع رسانی معاونت پژوهشی دانشگاه ادیان و مذاهب ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/ResearchURD
💢نخستین همایش ملی مرجعیت علمی/ ۲۹ آبان ۱۴۰۲   ادامه مطلب را اینجا بخوانید👇👇 http://www.msrt.ir/fa/news/80577 ♻️ با ما همراه باشید http://eitaa.com/msrt_ir 🆔@msrt_iri
🖋برخی مفسران و متکلمان اسلامی منکر آسمانی بودن دین زرتشتیان بوده و آن را تجربه بشری صرف می‌دانند، و برخی ديگر قائل به اشاره‌هاي قرآني و روايي درباره پیامبر و کتاب زرتشتیان هستند، اما هيچ‌يك گزارشی كامل و همه‌جانبه از مباحث نقلی اسلامی به دست نمی‌دهند. 🔹در میان زرتشت‌پژوهان معاصر نیز درباره شخصیت و سخنان منسوب به زرتشت وفاق نظر وجود ندارد. برای مثال، اگرچه زرتشت به پیامبری شهره است، اما برخی او را پیامبر دروغین، سیاستمدار، جادوگر و مانند اين‌ها، می‌خوانند. 👆اين‌ها، کمابیش، بخشي از مدعاهاي سخنران اين جلسه است كه مي‌كوشد پیامبر و کتاب آسمانی زرتشتیان و به‌طور خاص پیامبری شخص زرتشت را از منظر منابع اسلامی و منابع زرتشتی، مقایسه و تبیین کند و به پرسش‌هايي مانند اين‌ پاسخ دهد كه آيا پیامبری زرتشت از منظر منابع اسلامی و زرتشتی قابل اثبات است يا خير؟ نقاط اشتراک و افتراق دیدگاه اسلامی و زرتشتی کدامند، و تا چه اندازه با هم همخواني دارند؟ 👤سخنران اين جلسه، ابتدا با کمک شواهد قرآنی و گردآوری احادیث اسلامی پیرامون پیامبر و کتاب زرتشتیان، به تبیین و تحلیل آن‌ها، و سپس، با تحلیل پیامبری زرتشت و کتاب وی از منظر منابع زرتشتی، به مقایسه و انطباق منابع زرتشتی و منابع اسلامی، و درنهایت، ارائه دیدگاه برگزیده مي‌پردازد. 🔻باید منتظر باشيم و ببينيم نظريه‌پرداز اين جلسه در تحليل و تنسيق اين مباحث و مقايسه پيش رو و روشي كه در پيش گرفته موفق است؟ 👤و آيا ناقد اين جلسه با نظرگاه‌ها و شيوه تحلیل وي موافق است؟ زمان: امروز، چهارشنبه، ۱ آذر ۱۴۰۲، ساعت ۱۲:۳۰ مکان: سالن کنفرانس شهید بهشتی، دانشگاه ادیان 👥 با ما همراه باشید ☎️ دبیرخانه کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره دانشگاه ادیان و مذاهب آدرس کانال کرسی‌های علمی دانشگاه ادیان 👇👇👇 ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/acrurd
📜 امضا تفاهم‌نامه همکاری آموزشی، پژوهشی، ارتباطات و بین الملل فیمابین «دانشگاه ادیان و مذاهب» و «بنیاد بین المللی امامت»   🔹 در راستای بهره‌گیری از توان و ظرفیت علمی، فنی و اجرایی اساتید، دانشجویان، متخصصان، پژوهشگران بخش‌های آموزشی - پژوهشی، همچنین نظر به اهمیت و شناسایی، تحقیق و پژوهش در زمینه‌های مختلف، تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه ادیان و مذاهب و بنیاد بین المللی امامت امضا شد. 💠 کانال اطلاع رسانی معاونت پژوهشی دانشگاه ادیان و مذاهب ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/ResearchURD
⚡️معرفی ویژه نامه مخصوص پژوهش های کاربردی در هفته پژوهش (۱) 📚 به مناسبت هفته‌ پژوهش و با مشارکت پژوهشگاه ادیان و مذاهب و معاونت پژوهشی دانشگاه ادیان و مذاهب، نشریه هفت آسمان ویژه‌نامه اخیر خود را با عنوان «پژوهش‌های کاربردی؛ چیستی و چگونگی انجام آن» منتشر خواهد کرد. ✂️ برشی از مصاحبه با دکتر رسول جعفریان: 🔹یک اصل مهم درباره ترویج پایان نامه و رساله های کاربردی این است که نخست سوال پژوهش را درست و دقیق مطرح کرد و پس از آن به سراغ پاسخ آن در پایان نامه رفت. ما در ترویج پایان نامه های کاربردی دچار مشکل طرح مسئله پژوهش هستیم. ما اصولا در بسیاری پژوهش های علوم انسانی، پرسش جدی نداریم. پرسش صرف این نیست که مثلا «توصیف فلان امر چگونه است؟» سوال مغفول در پژوهش های کاربردی، یعنی طرح یک ابهام و معضلی که با یک روش درست و بررسی کامل منابع، می توان به پاسخ و راه حل آن رسید. 🔸سردرگمی در این بخش از رساله های دانشگاهی، موج می زند و مقدمات تفصیلی بیهوده، تکرارهای بی مورد، از آسیب های تحقیقات دانشجویی در حوزه پایان نامه و رساله است. اگر هزار دانشجوی دکتری، هزار سوال/مسئله را حل کند، آن وقت می توان ادعا کرد که «علم در حال پیشرفت است.» 🔸یک مشکل اساسی دیگر در عدم ترویج پایان نامه های کاربردی این است که مباحث تئوریک علمی ما با آنچه در حوزه عمل مطرح است، فاصله بسیار زیادی دارد. در واقع، این دو، حوزه نظر و عمل در کشور ما، بیش از یک قرن است که از یکدیگر فاصله گرفته‌اند. نتیجه این شکاف این شده است که بحث ها و موضوعات پایان نامه ای ما بیشتر به حواشی علم می پردازد تا متن دانش. 🔹 برای ترویج رساله نویسی دانشگاهی کاربردی و با کیفیت باید یک نظارت مداوم طراحی کرد. می بایست طی یک پایش مستمر، دستور العملهای اساسی و سختگیرانه ای را در این زمینه تدوین کرد. بعد هم یک سیستم نظارتی مستقل و حتی خارج از دانشگاه بر این امر نظارت کند. در این نظارت افراد بی طرف خارج از دانشگاه مربوطه، رساله ها را ارزیابی و از آنها انتقاد کنند. اهمیت کار بیش از این هاست که فکر کنیم چنین کاری وقت تلف کردن و بی خاصیت است. پیشرفت علم، در گرو اصلاح نظام پایان نامه نویسی و کاربردی کردن بخشی از منشورات دانشگاهی است. باید شرایط را برای نظارت استادان نیز سخت کرد. این طور نباشد که پایان نامه یا رساله به هر شکلی دفاع شد و گذشت، هیچ کس و هیچ نهاد نظارتی نتواند یقه استاد را بگیرد. اینها باید امتیاز مثبت و منفی داشته باشد و در کارنامه علمی اعضا هیئت علمی تأثیر بگذارد، به طوری که این احتمال وجود داشته باشد که اجازه ندهند استادی که نظارت ضعیفی بر پایان نامه دارد، عهده دار رساله جدیدی بشود. استادان باید توجه داشته باشند که مسأله پایان نامه بسیار مهم است و بی دلیل با رساله های بی اهمیت موافقت نکنند. مسئولیت خروجی پایان نامه بر عهده دانشجو و استاد است و استاد باید برای اعتبار خودش هم شده، به این مسئله توجه داشته باشد و اجازه ندهد هر پایان نامه ای با هر ویژگی، به نام او منتشر شود. 💠 کانال اطلاع رسانی معاونت پژوهشی دانشگاه ادیان و مذاهب ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/ResearchURD
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫۶۰ ثانیه 💫 🎥گذاری کوتاه بر کتاب ادیان جهان: دین سنتی آفریقا/ / نوشته الوئیشس لوگیرا / ترجمه م. رازگردانی: / به سرویراستاری دکتر علیرضا شجاعی/ قم: انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب / چاپ اول/ تابستان ۱۴۰۲ 🛒خرید از فروشگاه اینترنتی با تخفیف 🔻🔻 https://b2n.ir/DINE-SONATIYE-AFRIGA 🎞 تهیه و تنظیم: 🔹تحریریه کتابخانه ادیان ✨باما همراه باشید✨ 📱کانال‌های کتابخانه و انتشارات دانشگاه ادیان 🔻🔻 ➣ تلفن تماس : ☎️۰۲۵۳۲۸۰۳۱۷۱ 📱۰۹۱۲۷۵۴۵۷۷۸ ➣ سایت: 🌐 www.adyanpub.com ➣ ایتا 📲 http://eitaa.com/libadyan ➣ تلگرام 📲 @ketabsara_adyan ➣ واتساپ https://chat.whatsapp.com/EZkvKCGCDgPGiTAes9Fh50 💠 کانال اطلاع رسانی معاونت پژوهشی دانشگاه ادیان و مذاهب ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/ResearchURD
⚡️معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی منتشر می‌کند: مجله الهیات عملی دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی به عنوان نخستین نشریه الهیات عملی با محورهای تخصصی میان‌رشته‌ای در ایران از دانشگاهیان و اهل قلم دعوت به عمل می‌آورد در صورت تمایل مقالات خود را با توجه به محورهای زیر از طریق سامانه نشریه به آدرس https://practicaltheology.mazaheb.ac.ir/ ارسال فرمایند: 1.الهیات و سیاست 7. الهیات و معنای زندگی 2.الهیات و روان‌شناسی 8. الهیات و اقتصاد 3.الهیات و جامعه شناسی 9. الهیات و تعلیم و تربیت 4.الهیات و محیط زیست 10. الهیات و حقوق اجتماعی 5.الهیات و اخلاق 11. الهیات و مدیریت 6.الهیات و سلامت 12. و و سایر موضوعات مرتبط پست الکترونیکی مجله: Practicaltheology@Mazaheb.ac.ir 💠 کانال اطلاع رسانی معاونت پژوهشی دانشگاه ادیان و مذاهب ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/ResearchURD
🌐 انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب منتشر کرد (چاپ اول) 🔹اسماعیـلیـان که پس از شیـعیـان اثنـاعشری یا دوازده امـامی دومیـن جامعه مسلمانان شیعی را در جهان اسـلام تـشکیل مـی‌دهند، تـاریخی طولانی و پرماجرا داشته‌اند که آغاز آن به صــدر اســلام مـی‌رسد، یـعنی همان دورانی که جـوامع مخـتلف مسلمان با تعبیر‌های متفـاوت مواضع عقیدتی خود را می‌پروراندند. در حال حاضر، اسماعیلیان به عنوان اقلیت‌های دینی در بیش از سی کشور در خاور‌میانه و در قاره‌های آسیا، آفریقا، اروپا و آمریکای شمالی پراکنده هستند. از جمله محققان و صاحب‌نظرانی که در قلمرو تاریخ و عقاید اسماعیلیه آثار بسیاری را تألیف نموده می‌توان به دکتر فرهاد دفتری اشاره کرد، که این اثـر به شیـوه‌ی خـاص ایـشان در خصـوص انـدیشه‌نگاری مـطالعـات اسماعیلیه پرداخته است. 🔹فرهاد دفتری و مطالعات اسماعیلیه / نوشته خانم فریبا عباسپور با مقدمه دکتر فرهاد دفتری / قم: انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب / پاییز ۱۴۰۲ (چاپ اول) 🛒 خرید اینترنتی با تخفیف 🔻🔻 http://B2n.ir/motaleat-esmailiyeh 🔹تحریریه کتابخانه ادیان ✨باما همراه باشید✨ 📱کانال‌های کتابخانه و انتشارات دانشگاه ادیان 🔻🔻 ⏮ | سفارش تلفنی : ☎️۰۲۵۳۲۸۰۳۱۷۱ 📱۰۹۱۲۷۵۴۵۷۷۸ ⏮ | سایت: 🌐 www.adyanpub.com ⏮ | ایتا 📲 http://eitaa.com/libadyan ⏮ | تلگرام 📲 @ketabsara_adyan
⚡️برگزاری سومین جلسه کارگروه اخلاق در پژوهش 🔹 ظهر سه شنبه هفتم آذرماه ۱۴۰۲ سومین جلسه کارگروه اخلاق در پژوهش با بررسی دو پرونده سرقت علمی از دانشکده زبان و فرهنگ ملل برگزار و تصمیمات مقتضی اتخاذ شد. 🔸 لازم به ذکر است که کارگروه اخلاق در پژوهش مرجع احراز تخلفات دانشجویی است و این کارگروه پس از عدم توفیق اقدامات پیشگیرانه دانشکده ها، مرجع تشخیص تخلفات پژوهشی است و سرقت علمی را جهت صدور احکام بازدارنده به کمیته انضباطی ارجاع می دهد. 💠 کانال اطلاع رسانی معاونت پژوهشی دانشگاه ادیان و مذاهب ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/ResearchURD
⚡️معرفی ویژه نامه مخصوص پژوهش های کاربردی در هفته پژوهش (۲) 📚 به مناسبت هفته‌ پژوهش و با مشارکت پژوهشگاه ادیان و مذاهب و معاونت پژوهشی دانشگاه ادیان و مذاهب، نشریه هفت آسمان ویژه‌نامه اخیر خود را با عنوان «پژوهش‌های کاربردی؛ چیستی و چگونگی انجام آن» منتشر خواهد کرد. 💠 بخش مختصری از یک مصاحبه بلند با جناب آقای دکتر بهزاد سلطانی، کسی که به مدت شش‌ سال عهده‌دار مدیر کل پژوهشی وزارت علوم و به مدت پنج سال مدیر صندوق نوآوری و شکوفایی کشور که سهم بزرگی در ترویج پژوهش های کاربردی در دانشگاه ها داشت و هم‌اکنون دانشیار دانشکده مهندسی مکانیک طراحی جامدات است را می‌خوانید: ✂️ برشی از مصاحبه با دکتر بهزاد سلطانی: 🔹اگر ما می خواهیم آثار پژوهش‌های کاربردی خود را در جامعه بصورت ملموس مشاهده کنیم، باید به استانداردهای جهانی خود را نزدیک کنیم. این حلقه مفقوده ای است که سیاستگذاران پژوهش و رؤسای دانشگاه ها و دست اندرکاران پژوهش باید به آن توجه جدی کنند تا عملیاتی شدن پژوهش های کاربردی در حد شعار و روی کاغذ باقی نماند. 💠 متأسفانه در ایران به دلیل اینکه دولت‌ها تعیین کننده‌ی نیازهای تحقیقاتی هستند، پژوهش کاربردی هم اتفاق نمی‌افتد، چون دولت ها نیازها را احساس نکرده؛ هرچند افکار عمومی و توده ها فوق‌العاده نیازمند یک مسئله پژوهشی باشند؛ ولی چون دولت‌ها چنین حسی را ندارند آن پژوهش تحقّق پیدا نخواهد کرد. 💠 دانشگاه ها اولاً؛ بایست نتایج پژوهش بنیادی را به سمت پژوهش کاربردی سوق دهند و ثانیاً؛ شیوه‌ها و روش‌های جدید دستیابی به پژوهش کاربردی را در دانشگاه ها و پژوهشگاه ها به دقّت بررسی و ترسیم کنند. مهم اینکه بایست مکانیزمی طراحی شود تا جهت گیری پژوهش بنیادی به سمت کاربردی و عملیاتی شدن تغییر مسیر دهد. یعنی با ایجاد یک هدف کاربردی جدید از پژوهش های بنیادی در راستای رسیدن به آن استفاده کنید. 💠شما فرض کنید که متولی فرهنگی یک شهر هستید. اگر قصد داشته باشید به صورت تجربی، ملموس و عینی در شهرخود این مصادیق تغییرات اخلاق شهروندان را پیدا کنید و به دنبال اصلاح آنها در بین شهروندان باشید این تحقیق بنیادی شما به سمت پژوهش توسعه ای تجربی نزدیک می شود. متأسفانه برخی از ائمه جماعات مساجد و محلات دنبال این پژوهش های کاربردی و توسعه ای نیستند تا بدانند که در شهر خود چند صفت خوب اخلاقی وجود دارد؟ در محله خود چند رذیلت اخلاقی قبیح وجود دارد؟ بعد از اینکه آن فضایل و رذایل کشف و روشن شد چه برنامه هایی برای ترویج فضایل و اصلاح مفاسد اخلاقی وجود دارد؟ من چند سال قبل رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی - که متولّی اصلی تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات، کاربردی کردن دانش و دستاوردهای پژوهشی و تکمیل زنجیره ایده به محصول است - بودم و یک مرتبه خدمت آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه رسیدم و به ایشان گفتم: بحث ارتزاق روحانیّت همیشه مسئله مهمی بوده است که حوزه¬ها باید خودکفا باشد یا وابسته به دولت ها نباشند. این همیشه در تاریخ مسئله مهمی بوده است. به ایشان عرض کردم که روحانیّت امروزه خدماتی متنوعی به مردم ارائه می دهد. این خدمات را یا مردم قبول دارند یا ندارند. اگر این خدمات را قبول دارند، حاضر هستند برای انجام آن هزینه هم پرداخت کنند. نمی‌گویم ۱۰۰% مردم این هزینه را پرداخت می‌کنند، ۲۰% مردم این برای دریافت این خدمات حاضرند که هزینه‌اش را نیز پرداخت کنند. ما می‌توانیم برای انجام این خدمات، چارچوب اقتصادی مخصوصی را طراحی و ساماندهی کنیم. چه اشکالی دارد که بار مالی روحانیّت به وجوهات شرعی و بیت المال را کاهش دهیم؟ به ایشان گفتم که پیشنهاد می کنم که برخی از طلاب پژوهشگر و توانمند یک شرکت دانش بنیان تأسیس کنند و بیایند در این مجموعه در یک شهر، برای امام جمعه شهر پژوهش هایی پیرامون جامعه‌شناسی و روان‌شناسی مردم شهر، بر مبنای پژوهش های توسعه ای تجربی و پژوهش های کاربردی انجام دهند که هزینه و کارایی آن کاملا مشخص است. ما متأسفانه این کار مهم و کاربردی را رها کرده¬ایم. روحانیت کار خودش را می‌کند و مردم هم کار خودشان را انجام می‌دهند که ماحصل این عدم تعامل و رها کردن تحقیق‌های کاربردی دینی در مسائل بغرنج دینی جامعه، این شده است که الان با یک نسل جوان مواجهیم که از نظر فیزیکی در ام القرای جهان اسلام زندگی می کند؛ ولی از نظر رفتاری پنج الی هشت ساعت از عمر روزانه خود را در فضای فکری لندن و واشنگتن می گذراند. 💠 کانال اطلاع رسانی معاونت پژوهشی دانشگاه ادیان و مذاهب ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/ResearchURD