#رویداد_تاریخی
#فخری_زاده
🌺شهیدمحسن فخریزاده
محسن فخریزاده مهابادی (۱ فروردین ۱۳۴۰ – ۷ آذر ۱۳۹۹) معاون وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران و سردار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود. او در حالی که ریاست سازمان پژوهشهای نوین دفاعی را برعهده داشت، در ۷ آذر ۱۳۹۹ ترور شد و در پی شدت جراحات در بیمارستان به شهادت رسید.
🔹فخریزاده یکی از پنج شخصیت ایرانی بود که یک بار نامش در فهرست ۵۰۰ نفرهٔ قدرتمندترین افراد جهان که از سوی نشریهٔ آمریکایی فارن پالیسی منتشر میشود، قید شده بود. در قطعنامهٔ ۱۷۴۷ شورای امنیت که در ۲۴ مارس ۲۰۰۷، علیه فعالیتهای هستهای جمهوری اسلامی ایران تصویب شد، نام او جزو افراد تحریم شده قرار داده شد.
🔹بسیاری از ایرانی ها تا وقتی آقای فخری زاده به شهادت رسید، شهید را نمی شناختند اما دشمن به خوبی او را شناخته بود. به همین دلیل او را زیر نظر گرفته و برای حذف فیزیکی اش برنامه ریزی کرده بود. دشمنی رژیم غاصب صهیونیستی با فخری زاده وقتی آشکار شد که «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس در سخنرانی اش اسم او را بر زبان آورد و درباره این شخصیت برجسته صحبت کرد. دشمن آگاهانه او را ترور کرد.
🌺یکی ازکاربردهای فناوری هسته ای،
پزشکی هسته ای است که از تشعشع برای تشخیص ودرمان بموقع بیماری هایی مانندتیروئید،ریه،استخوان،قلب و ..استفاده می کند و با دانش هسته ای ۸۰درصد رادیوداروها درکشور که قبلا امکان پذیر نبود،قابل دسترسی می باشد.
🌸نثار روح شهدای هسته ای صلوات
#شهید_هسته_ای
#دانشمند_شهید
https://eitaa.com/Rooshdaneh/16350
OstadAbedi_Aklag_14020901.mp3
5.7M
#معرفی_کانال_ارزشی
🌸بیانات اخلاقی استاد احمد عابدی
درباره شرح حدیث امام سجاد علیهالسلام درباره ملاک شناخت افراد و انسانها
💠 زهد و تواضع خوبند اما ملاک تشخیص انسان خوب از بد نیستند.
🔹 چه بسیار تواضع و زهد که فریب هستند.
🔹 تنها آلوده نشدن به مال حرام ملاک نیست.
💠 داشتن عقل مطیع شرع و حقیقت ملاک است نه عاقل مطیع هوی
🔹 ریاست طلبی باعث استفاده از زهد و تواضع برای فریب می شود
🔹 ترک دنیا برای بدست آوردن دنیا و ریاست
💠 تبعیت از خدا و حق ملاک
🔹 تبعیت از خدا یا عزت ظاهری دنیا!!
🔹 طمع برای ریاست(ریاست طلبی)
💠 اداء امانت(امانتداری) و صدق حدیث(راستگویی) ملاک است.
🔹بعد از جلسه درس خارج فقه، چهارشنبه ۱ آذرماه۱۴۰۲، حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها
📺 نشانی فیلم این بیانات
https://speeches.ahmadabedi.com/?p=1520
🆔 @ahmad_aabedi
بسم الله الرحمن الرحیم
🌸خطبه بلیغ
رهبر معظم انقلاب اسلامی میفرماید:
خطبه فدکیه خطبهاى است که به گفتۀ علامه مجلسى، «بزرگان فصحا و بلغا و دانشمندان باید بنشینند کلمات و عبارات آن را معنا کنند!»
خطبه فدکیه حضرت زهرا(سلام الله علیها) در مورد غصب فدک و غصب خلافت امام علی (علیه السّلام) مطرح شده است، همچنین حضرت در این خطبه، معارف بلندی از جمله مباحث توحیدی و نبوت و امامت را نیز مطرح میفرمایند.
🔹 فایل ارائه شده ( مجموعه نمایشگاهی سیری در خطبه فدکیه) است که محتوای آن مجموعه ای از تصاویری در قالب یک طرح گرافیکی است. میتوانید استفاده کرده و نشر دهید.
#فدک_فاطمی
#خطبه_فدکیه
🔹دانلود بسته کامل مجموعه نمایشگاهی سیری در خطبه فدکیه
https://ticketing.eshragh.ir/sites/default/files/field/files/mjmwh_nmyshghy_khtbh_fdkhyh1.rar
🔹کانال رشدانه
https://eitaa.com/Rooshdaneh/16355
#اعلام_دوره
🔔 مؤسسه علمی فرهنگی پرسمان با همکاری Savior institute برگزار می کند
✅ دوره فاطمه شناسی با رویکرد تاریخی(۳)
🗓 شروع کلاس ها از شنبه ۱۸ آذرماه ۱۴۰۲ / ۹ دسامبر ۲۰۲۳
⌛️ به مدت ۳ هفته متوالی از شنبه تا پنجشنبه
⏰ ساعت ۱۸:۳۰ الی ۱۹:۳۰ بوقت تهران
💎 اعطای گواهینامه پایان دوره
🎥 برگزاری به صورت آنلاین
📕 مهلت ثبت نام تا ۱۸ آذرماه
🔹کانال موسسه:
https://eitaa.com/porsemanmedia
#رویداد_تاریخی
#مفاخر_شیعه
🌺 سالروز شهادت سید حسن مدرس
✍ سید حسن مدرس(۱۲۴۹ش-۱۳۱۶ش) فقیه و سیاستمدار شیعی است. مدرس که از علمای اصفهان بود در دوران مشروطه، به حمایت از مشروطهخواهان پرداخت. وی در دوره دوم مجلس، از طرف فقها بهعنوان یکی از مجتهدانی تعیین شد که طبق قانون اساسی مشروطه میبایست بر هماهنگی مصوبات مجلس با شرع اسلام نظارت داشته باشند.
✅ او از دوره سوم تا دوره ششم نیز برای چهار دوره نماینده مردم تهران در مجلس شورای ملی بود. در دوره جنگ جهانی اول، کمیته دفاع ملی را تشکیل داد و به قم مهاجرت کرد.
✅ سید حسن مدرس با اقدامات رضاخان مخالفت میکرد. رضاخان او را به شهر کاشمر تبعید کرد و در آنجا به شهادت رساند. دهم آذر، به مناسبت شهادت او، به نام «روز مجلس» نامگذاری شده است.
میتوان بسیج را به حق مکتبیترین و مردمیترین نیروی مقاومت جهانی نامید.
۱۳۶۲/۰۹/۰۴
مقام معظم رهبری
#کلام_رهبری
#بسیج
https://eitaa.com/Rooshdaneh/16359
#رهبر_معظم_انقلاب
🌸 خصوصیّت مدرّس چه بود؟
خصوصیّت مدرّس اوّلاً عبارت بود از آگاهی؛ چیزی را که خیلی از آدمهای دلسوز، آن روز نمیفهمیدند و درک نمیکردند، او میفهمید، آگاه بود، توطئهی خارجیها را و حکومت دستنشانده را میشناخت، پایان کار را از آغاز میدید. ثانیاً احساس مسئولیّت؛ یعنی به عنوان یک عالم، به عنوان یک نمایندهی مجلس، به عنوان یک شخص متنفّذ در جامعه، احساس مسئولیّت میکرد. و ثالثاً شجاعت؛ نمیترسید، از مرگ نمیهراسید، از زحمتها و سختیهای زندگی فرار نمیکرد. این سه خصوصیّتِ عمدهی مرحوم مدرّس است. البتّه عالم بود، باتقوا بود، خیلی خصوصیّات دیگر هم داشت، امّا آن چیزی که مدرّس را مثل خورشید منوّری امروز در جامعهی ما قرار داده، این سه خصوصیّت است.
۱۳۶۷/۰۹/۱۱
#شهادت_آیتالله_سید_حسن_مدرس
https://eitaa.com/Rooshdaneh/16360
#رویداد_تاریخی
#مفاخر_شیعه
۱۱ آذر ماه #سالروز_شهادت مجتهد مجاهد پیشرو مشروطه مشروعه #شهید_شیخیونس_استادسرایی
#مشهور به #میرزا_کوچکخان_جنگلی گرامی باد . 🥀
#رهبر_معظم_انقلاب:
میرزا کوچک، مرد تنهایی بود که به دو قدرت بزرگ آن روز دنیا یک نهی بزرگ گفت.
🔸 #میرزا_کوچک_خان یک واحد مینیاتوری از نظام اسلامی و جمهوری اسلامی را در رشت و در محدوده خاص گیلان بهوجود آورده بود.
«نهضت جنگل» او، حرکتی صددرصد اسلامی ایرانی است.
#اخلاص او باعث شد که بر خلاف دیگر مبارزان آن زمان، اسمش سر زبانها باشد.
درباره میرزا کتابهای زیادی نوشته شده است.
🗓 ۱۱ آذر سالروز شهادت میرزا کوچک خان جنگلی
#شهدای_روحانی
#میرزا_کوچکخان_جنگلی
https://eitaa.com/Rooshdaneh/16361
#معرفی_کتاب
#کودک
📙 نقش آزادی در تربیت کودک
✏️ شهید بهشتی(ره)
خدا به پيغمبرش مـی گويـد، «اَفَاَنـت تكـره النّـاس حتى يكونوا مؤمنين؟»
تو میخواهى مردم را مجبور كنى مؤمن باشـند؟! تـو براى اين رسالت نيامدى‼️
حالا تو پـدر، و تـو مـادر، مـیخـواهى بچـه ات را مجبور كنى كه مؤمن باشد؟! و تو معلم و مربى میخواهى اين بچه را مجبـور كنى مؤمن و خوشرفتار باشد؟!
قيمت اين آدمكهاى مصـنوعىِ ظريـفِ زيبـاىِ
دلربا از قيمت يك مجسمه قشنگ بيشتر نخواهـد بـود.
بياييـد همـه بـا هـم تصميم بگيريم بچههايمان آدم باشند. آدم باشند يعنى چه؟ يعنى مختار باشند؛ آگاه و مختار.
نقش ما و شما نسبت به اين بچهها بايد نقش كمك باشد؛ نقش فراهم آورنده زمينههاى بيشتر براى رشد سريعتر و سالمتر و سرراستتر باشد، نه نقش استادكار قالبسازى كه میخواهد اين استعداد نرم و لطيف كودك را در يك قالب خشن بريزد و از او يك موجود قالبى بسازد‼️
#معرفی_کتاب
📙«چگونه فرزندانی مسئولیت پذیر پرورش دهیم؟»
این کتاب به نقش مهم خانواده و مدرسه در مسئولیتپذیری کودکان و نوجوانان اشاره میکند. پرورش حس مسئولیت پذیری، انواع مسئولیتپذیری، ابعاد مسئولیتپذیری و راههای ایجاد حس مسئولیتپذیری در محیط خانه و مدرسه از اهمیت زیادی برخوردار است.
امروزه یکی از مهمترین اهداف نظام آموزش و پرورش در سراسر جهان، پرورش انسانهایی مسئولیتپذیر و دارای حس مشارکت اجتماعی است. لذا آموزش مسئولیتپذیری به کودکان و نوجوانان از جانب والدین و مسئولین مدرسه میتواند به تربیت بزرگسالانی مسئول و خدمتگزار در آینده منجر شود. نتایج تحقیقات نشان میدهد که شیوهٔ آموزش از بین شیوههای جامعهپذیری، خانواده بیشترین اثر را بر میزان مسئولیتپذیری فرزندان دارد. پدر و مادر بهعنوان الگوی رفتاری فرزندان بر مسئولیتپذیری آنها تأثیر میگذارند، به این معنا که هر چه قدر والدین مسئولیتپذیرتر باشند، فرزندان هم مسئولیتپذیرتر میشوند. تحقیقات همچنین نشان میدهد که رابطهٔ عاطفی گرم بین والد و فرزند با میزان مسئولیتپذیری نوجوان رابطهٔ مستقیم دارد.
1_1787214590.pdf
729K
✅#مقاله
💡عنوان: {منظومه خانواده و سبک زندگی اسلامی در بیان امام صادق (علیه السلام)}
✍🏻حسین رفیعی وردنجانی
📑چکیده: پرداختن به وحی الهی به عنوان مهمترین منبع در فهم علوم همواره مورد توجه علما و در حقیقت از سیره ی عقلا بوده است. آنچه در این پژوهش مورد توجه قرار گرفته است؛ منظومه ای است از کلام امام صادق (علیه السلام) در رابطه ی خانواده و در نهایت ارائه ی الگویی از یک سبک زندگی اسلامی.
خانواده و سبک زندگی دینی در این نگاه دارای ارکانی است از جمله؛ پدر، مادر؛ ( والدین )، پسر، دختر ؛(فرزندان) و رابطه ای که هر کدام از این ارکان در داخل و خارج از محیط زندگی دارند که در نهایت مشخص کننده ی سبکی از زندگی دینی و اسلامی است که در بردارنده ی بهترین و شایسته ترین نوع سبک زندگی است.
تعامل و نقش زن در خانواده.pdf
424K
#✅مقاله
💡عنوان:تعامل و نقش زن در خانواده به مثابه همسر و مادر در پرتو آموزه های رضوی
✍نویسندگان: فاطمه علایی رحمانی، فرشته معتمد لنگرودی
چکیده:
یافته-های به دست آمده از پژوهش، گویای آن است که امام رضا علیه السلام دستیابی مرد به همسر شایسته را مایه ظفر و سعادت مرد دانسته اند و زنانی که به شوهران شان اظهار عشق می نمایند را بهترین غنیمت برای شوهرشان می داند. امام رضا علیه السلام در روایات متعددی توصیه به قناعت پیشگی نموده اند که موجب تعالی روحی فرد خواهد شد. از نظر ایشان، همسر شایسته کسی است که نسبت به شوهر خویش وفادار باشد به این معنا که در غیاب شوهر حافظ عفت خویش و اموال وی باشد. نقش مادری در سیره رضوی فراتر از مسأله زایش و به دنیا آوردن کودک است؛ زیرا امام رضا علیه السلام در شیر دادن به کودک توصیه می کنند زنان رنجور و معیوب برای شیر دادن به فرزند انتخاب نشوند چرا که شیر تأثیر سوء خود را بر جای می گذارد. آموزه های رضوی در تربیت اخلاقی کودک به توانایی و وسع کودک توجّه داشته و تشویق فرزندان براساس لیاقت ها و شایستگی های وجودی شان و نیز صدقه دادن برای سلامتی فرزندان را در تربیت اخلاقی توصیه می-نماید. تربیت دینی فرزند در کلام امام رضا علیه السلام نه تنها از آغاز تولّد، بلکه قبل از تولّد و در مرحله انتخاب همسر شروع می شود، این گونه تربیت دینی بازتابی از معنویت را در کانون خانواده در پی دارد.
#سیره_خانواده_تراز
💠 تکریم مادر زمینهساز تحقق تمدن نوین اسلامی ۱
🖊 دکتر معصومه طباطبایی، مدرس حوزه و دانشگاه
🌺 دربارهی تکریم مادران و جایگاه و اثراتش بر جامعهی فعلی و آینده چند نکته اساسی را باید بررسی کنیم. باید بدانیم که خانواده بهعنوان نخستین هستهی جامعه و از عوامل اصلی انتقال اخلاق، سنتها، فرهنگ، اندیشه و عواطف از نسلی به نسل دیگر است. در بین اعضای خانواده، مهمترین و اثرگذارترین سهم را والدین برعهده دارند و از بین والدین هم، مادر نقش اثرگذارتری بر فرزندان دارد؛ بهویژه در خانوادههایی که از شیوههای زیست طبیعی برای تربیت فرزندان بهره میگیرند و دارند مطابق با الگوها و سنتهای اسلامی فرایند تربیت را طی میکنند و بر اساس دستورات دینی و تربیت اسلامی، آموزههای معنوی را به فرزندانشان منتقل میکنند.
🌸 مادر، ریشه رحمت در جامعه
در این نگرش است که بالاترین و بارزترین و برترین نقشی که در کلام وحیانی قرآن کریم و در آموزههای دینی برای زنان ترسیم و ستایش میشود، نقش مادری و عهدهداری پرچم تربیت فرزندان بهدست مادران است. مادران نقشهای طبیعی سهگانهای دارند: نقش دختری و نقش همسری و نقش مادری. هرکدام از این نقشها جایگاه ویژهای دارد که موضوع ما در اینجا نقش مادری است. میبینیم که در آموزههای دینی و قرآن کریم به این سه نقش و بالاخص به نقش مادری و جایگاه مادر و ضرورت تکریمش بسیار توجه شده است. تکریم مادر اثرات مثبت بسیار زیادی در جامعه دارد؛ از جمله اینکه باعث رشد فکری و تعلق خاطر فرزندان به خانواده شده و روحیهی همبستگی و همدلی در خانواده پررنگ میشود.
در رفتار نبی مکرم اسلام میبینیم هنگامی که مردی به ایشان عرض میکند به چه کسی نیکی کنم، حضرت سه بار به او سفارش میکنند به مادرت به مادرت به مادرت(۱). یا در جای دیگر جوانی که عزم جهادی که واجب عینی نبود را داشت پیامبراکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم در پاسخ اجازه خواستن او به وی میفرمایند در خدمت مادرت باش که بهشت زیر پای مادران است(۲). این نگاه در زمان پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم در بستر جامعهای اتفاق افتاد که زن هیچ نقشی نداشت و هیچ هویت و حقوق اجتماعی و فردیای نداشت و بهعنوان دارایی پدر و همسر و پسرانش بود. اسلام آمد و هویت ویژهای برای زن قائل شد؛ اثراتش را در جامعهی فعلی هم میبینیم. وقتی شخصیت زن و جایگاه مادری در نگاه اسلام را با نگاه جامعهی غربی مقایسه میکنیم، میببینم اصلاً فرقش از زمین تا آسمان است. غرب نگاه ابزاری به زن و نگاه فرودستی به نقش مادری دارد و دائماً میخواهد این نقش را به خارج از چهارچوب خانواده بکشاند؛ در حالی که دین مبین اسلام، «مادری» را بهعنوان یکی از نقشهای اصیل و از اولویتهای ویژهی زنان معرفی میکند.
#سیره_خانواده_تراز
💠تکریم مادر زمینه ساز تحقق تمدن نوین اسلامی۲
🖊دکتر معصومه طباطبایی
🌺 تکریم نقش مادر، تحقق تمدن نوین اسلامی را در پی دارد
تکریم مادران در جامعهی فعلی و آینده باعث ایجاد هویت ویژهای برای زنان میشود، باعث شناخت جایگاه ویژهی زنانه و مادرانهشان میشود. آیندهنگری یکی از ضرورتهای تربیت است؛ یعنی همان طوری که در بیانات رهبر انقلاب دربارهی تمدن نوین اسلامی و زمینهسازی بستر تحققش هست، این ضرورت اتفاق نمیافتد، مگر اینکه نقش مادری در کانون خانواده را بازنگری کنیم و آن را به جایگاه اصلیاش برگردانیم؛ همان هویت اصلی مادرانه و ویژه برای زنان. این مسئله کمک میکند با هویتافزایی و تکریم مادران که زمینهساز هویت زنان است، آیندهای هدفمند و متعالی برای فرزندانمان ترسیم کنیم. نقش مادر و تکریم جایگاهش در بستر خانواده که محور اصلی خانواده و محور عاطفیاش است، زمینهای برای آیندهنگری و آیندهسازی و زمینهسازی برای تحقق تمدن نوین اسلامی ایجاد میکند.
بستری که به برکت انقلاب اسلامی در جامعهی ما ایجاد شده است، کمک میکند که منافاتی بین مادری و پذیرش نقشهای دیگر متناسب با شخصیت و جایگاه زنانه ایجاد نشود؛ زنانی داریم که در عرصههای مختلف سیاسی، اجتماعی، علمی و هنری مختلفی، در کنار مادربودن و پذیرش هویت مادرانهشان توانستهاند نقشآفرینی کنند.
🌸 تکریم نقش مادر نیازمند قانونگذاری و فرهنگسازی
تکریم جایگاه مادری را نمیتوانیم صرفاً با قانونگذاری حل کنیم. قانونگذاری میتواند زمینه را برایش ایجاد کند؛ ولی در این راستا مهمترین اصل برگرفته از سنت و سیرهی نبوی این است که با فرهنگسازی بتوانیم مادر و جایگاه مادران را تکریم کنیم. فرهنگسازی متناسب با هر گروه. به طور مثال رهبرانقلاب درجایی از سخنان خود بیان کردند که باید کاری کنیم تا فرزندان دست مادر را ببوسند. این رفتار را چه کسی در خانه باید به فرزندان آموزش دهد؟ نخستین کسی که میتواند به فرزند این را آموزش دهد پدر خانواده است. اوست که باید در رفتار و کردارش مادر خانواده را تایید و تکریم و عزت مادر را افزون کند.
#سیره_خانواده_تراز
💠تکریم مادر زمینه ساز تحقق تمدن نوین اسلامی ۳
🌺 پس میبینیم یکی از گروههای اصلی در جامعه که باید مخاطب فرهنگسازیها قرار گیرند، پدران جامعه هستند. آنها باید خود احترام را آموخته باشند تا بتوانند آن را به فرزندان نیز منتقل کنند. یا در تولیدات تلویزیونی و سینمایی نباید نقش مادر را زنی منفعل که سایرین صرفا به لحاظ سن و جنسیت او به وی احترام میگذارند نشان داد. در حالی که در دین ما در روایات ما در تاریخ دینی و ملتی ما، زن در هر نقشی اعم از فردی یا نقشهای مربوط به خانواده نظیر دختری و همسری و مادری و چه در نقشهای اجتماعی حضور داشته همواره حضوری فعالانه و موثر داشته است. در حوزه خانواده روایاتی نظیر «المرأة سیدة بیتها(۳)» نگاه دین اسلام به نقش زن را به خوبی نشان میدهد.
🌸 برخلاف غرب که مادربودن را بندی به پا و مانعی برای رشد فردی معرفی میکند؛ همان طور که فمینیستها و برخی از ماتریالیستها جایگاه مادری را جایگاهی فرودستی میدانند که مانع میشود از اینکه زن بتواند در عرصههای مختلف موفق باشد و بروز و ظهور داشته باشد. توقع میرود از این پس مسئولان به این موضوع مهم توجه بیشتری داشته باشند و با هویتافزایی و تکریم جایگاه مادر از طریق رسانه و آموزشهای مختلف، نقش مادری را در جامعه به جایگاه ویژهاش برسانند و بسترهایی برای حضور بهتر و پررنگتر زنان در عرصههای مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ایجاد کنند تا بتوان زمینهسازی برای تحقق تمدن نوین اسلامی را انتظار داشت.
پینوشت:
(۱ شیخ حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، کتاب النکاح، ابواب احکام الاولاد، باب ۹۴، ح ۱
(۲ نراقی، مهدی بن ابی ذر، جامع السعادات، ج۲، ص۲۷۶
(۳ نهج الفصاحة، ابوالقاسم پاینده، ص ۶۱۵، ح ۲۱۷۷