🌺فرق تعثوا و مفسدين
یک نکته در آیه ۶۰ سوره بقره
لا تعثوا از ماده عثى (بر وزن مسى ) به معنى فساد شديد است ، منتهى اين كلمه بيشتر در مفاسد اخلاقى و معنوى به كار مى رود در حالى كه ماده عيث كه از نظر معنى شبيه آن است بيشتر به مفاسد حسى اطلاق مى گردد، بنا بر اين جمله لا تعثوا همان معنى مفسدين را مى رساند، ولى با تاكيد و شدت بيشتر.اين احتمال نيز وجود دارد كه مجموع جمله اشاره به اين حقيقت باشد كه فساد در آغاز از نقطه كوچكى شروع مى شود و سپس گسترش مى يابد و تشديد مى گردد و اين درست همان چيزى است كه از كلمه تعثوا استفاده مى شود، به تعبير ديگر مفسدين اشاره به آغاز برنامه هاى فسادانگيز است و تعثوا اشاره به ادامه گسترش آن.
📜امام حسن مجتبی(علیه السلام):
«المسؤول حر حتی یعد، ومسترق المسؤول حتی ینجز؛
انسان تا وعده نداده، آزاد است، اما وقتی وعده می دهد، زیر بار مسئولیت می رود و تا به وعده هایش عمل نکند، رها نخواهد شد».
📙بحارالانوار، ج۷۸، ص۱۱۳
🌺اسارت نامرئی
《الان نه! بعداً!
يادم رفت!
نمیتونم! نشد...》
اینها عباراتیست که گاهي بعضی از #والدين به بهانهی رفع تكليف از قول و قراری كه به فرزندانشان دادهاند، استفاده میكنند و تا مدتها بعد، فرزندان را در انتظار رسيدن به خواستهشان حسرت به دل میگذارند.
هر گونه رفتار، در صورت تکرار، تبديل به #عادت میشود و مثلابدقولی، جزئی از #سبك_زندگی میشود.
بهترين راهكار در ارتباط با قول و قرار و پاداش و جايزهای كه تعیین میشود این است كه كاری را انجام بدهد كه در توان است و قول هديهای را بدهد كه #استطاعت خريدش را خواهد داشت.
با اين روشهای #تربيتی هم فرزندان بيش از پيش اعتماد میکنند و هم زندگی سالم و بهتری درپیش روست.
🌺 نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم:
《کودكان را دوست بداريد و به ايشان مهر بورزيد و چون به آنان وعده اي داديد به وعده خود وفا كنيد.》
(كافي.ج٦.ص٤٩)
#خانواده_اخلاق_سبك_زندگي
#اخلاق_مداري_مهرورزي
#وفاداري_به_عهد_شاخصه_خانواده_سالم
#تربيت_اسلامي_سبك_زندگي_بهتر
🌸 الحَمدللهِ ربِّ العَالَمِین
🍃الحمدُلِلّهِ حَمدًا کَثِیرَاً
طَیِّبًا مُبَارَکًا فِیهِ
🌸الحمدالله علی کل حال
الحمدلله علی کل النعمة
الحمدلله رب العالمین
وصلی الله علی محمد و آله الطاهرین
🌺اِلهی عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکی وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِی الشِّدَّهِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ اُولِی الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کلمح الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِیُّ یا عَلِیُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانی فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانی فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنی اَدْرِکْنی اَدْرِکْنی السّاعَهَ السّاعَهَ السّاعَهَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمین بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ.
اللّٰهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَج وَفَرَجَنابِه