eitaa logo
رویان؛ جامعه و فرهنگ
788 دنبال‌کننده
171 عکس
0 ویدیو
0 فایل
این کانال درصدد آن است گوشه از وضعیت فرهنگی و اجتماعی رویان را در بستر تاریخ با دیدگاهی علمی به نمایش بگذارد. ✍مصطفی عرب عامری دکتری تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی دانشگاه تهران، مدرس دانشگاه اسناد تاریخی مرتبط با رویان را برای ما ارسال کنید: @Ma24400
مشاهده در ایتا
دانلود
نامه رئیس اداره تعاون روستایی به فرماندار شاهرود در سال ۵۲ شمسی مبنی بر عدم توانایی این اداره در شن ریزی جاده رویان به شاهرود است. در این نامه رئیس وقت اداره مذکور این مسئولیت را به انجمن ده رویان واگذار کرده تا از عواید عمرانی خود برای این اقدام، هزینه نماید. برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
صورت مالکین آب قنات رویان که احتمالا مربوط به دهه ۴۰ شمسی است. مراد و منظور از هر "پا " در این سند، ۱۲ ساعت آب است. لازم به ذکر است که جمع مالکیت آب رویان حدود ۵۰۸ ساعت است که حدود ۵۷ ساعت آن وقف است و هزینه آن صرف امور عام المنفعه می شود. برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
📖 سنت بَرفو در رویانمصطفی عرب عامری با بارش اولین برف زمستانی، سنتی در بین مردم رویان وجود داشت که نامه ای می نوشتند و به همراه قاصدی به خانه یکی از فامیل ها می فرستادند.
محتوای نامه، این شعر بود:
اولین برف است، بَرفو از شما قاصد ما آمده نزده شما گر گرفتیدش کنید رویش سیاه گرنه امشب مهمانی می شود از آن ما بدین ترتیب اگر قاصدِ ارسالی پس از تحویل نامه می توانست از دست صاحب خانه فرار کند، ارسال کنندگان نامه، شام میهمان آن فامیل می شدند، ولی اگر صاحبخانه متوجه می شد و قاصد را می گرفت، رویش را با زغال سیاه می کرد و ارسال کنندگان نامه باید آن فامیل را شام دعوت می کرد. این سنت زیبا در واقع بهانه ای بود تا مردم در آن دوره زمانی که بی بهره از امکانات امروزی بودند، دور هم جمع شوند و از باهم بودن لذت ببرند. __________ منابع شفاهی: خانم صدیقه شاکری برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
" برف و دیشو " یکی دیگر از خوراکی هایی بود که در فصل زمستان با بارش برف در بین مردم رویان تهیه و مورد استفاده قرار می گرفت. این خوراکی از ترکیب برف و دیشو (شیره انگور) درست و طرفدارانی داشت. برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
تصویر از " کلکوت " غذایِ قدیمی مردم رویان است. این غذا در فصل زمستان و در هنگام بارش برف کاربرد ویژه ای در میان مردم این منطقه داشت. روش طبخ آن اینگونه بود که آرد گندم را کاملا تَفت می دادند، بعد از سرخ شدن به آن آب اضافه می کردند و خمیر می شد. سپس آن را به هم میزندند تا آب تبخیر شود و رنگ قهوه ای به رنگ شیره انگور پیدا می کرد. بعد از آن، خمیر آماده شده را را داخل سینی یا ظرف بزرگی می ریختند و وسط آن را باز می کردند. شیره انگور را ابتدا با روغنِ داغ مخلوط و داخل همان قسمت باز شده می ریختند. سپس قسمتی از خمیر را جدا، درون شیره انگور زده و میل می کردند. برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
نامه فرماندار کل سمنان به فرمانداری شاهرود در تیر ماه سال ۵۲ شمسی است. در این نامه تاکیده شده است که انجمن ده رویان خود باید زمینه احداث آبرو در جاده های برفی از جمله راه قلعه نو خالصه به رویان را فراهم آورد. برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
تصویری از مراسم عاشورای حسینی در اوایل دهه ۸۰ شمسی است. در این تصویر یکی از برج های اصلی قلعه نواب عالیه دیده می شود که مدتی بعد تخریب شد. قلعه نواب به مانند اغلب قلاع موجود در ایران، مستطیل شکل بود و از ۸ برج تشکیل می شد. این قلعه تاریخی، ۴ درب بزرگ داشت: ۲ درب ورودی، ۲ درب خان نشین؛ که در این بین این دو درب خانشین از اهمیت ویژه ای برخوردار بود و در زمان تهاجم قشون ترکمن با ضریب امنیت بیشتری به منظور حفظ ساکنان قلعه بسته می شد. محل درب های خانشین قلعه نواب: یکی در مجاورت بانک صادرات فعلی و دیگر در مجاورت محل منزل محمد عرب عامری(اقا علی اکبر) واقع شده بود. برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
نمونه‌ای‌‌ دیگر از درب‌‌ چوبی‌ که‌ از دو طرف‌ باز و بسته‌ و به وسیله‌ پشتی و کلیندان‌‌ قفل‌ می شد. برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
کوچه لنگر(روبروی صندق قرض الحسنه) که در کنار کوچه عربها (کوچه مسجد کربلایی مراد) و کوچه بالا (کوچه مسجد جامع) یکی از ۳کوچه اصلی رویان قدیم را تشکیل می داد. این کوچه از این جهت به لنگر معروف بود که در پشت دیوارهای قلعه نواب عالیه واقع شده بود و مهاجرینی که به رویان وارد می شدند و اجازه ورود به قلعه را نداشتند، در این مکان ساکن بودند. برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
تصویر متعلق به مرحوم محمدعلی حاج بابایی است. ایشان پس از جمع شدن آسیاب های آبی، در سالهای ۴۸ تا ۶۴ شمسی در حد جنوبی میدان امام حسین(ع) رویان آسیاب داشتند. برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
رویان؛ جامعه و فرهنگ
تصویر متعلق به مرحوم محمدعلی حاج بابایی است. ایشان پس از جمع شدن آسیاب های آبی، در سالهای ۴۸ تا ۶۴
پس‌ از آسیاب‌های‌ آبی‌ (آسیاب بالا، میانه و پایین) آسیاب‌ حاج‌ عیسی‌ درویشی‌ قدیمی‌ترین آسیابی بود که در رویان ایجاد شد. این آسیاب با نیروی‌ موتور دیزلی‌ کار می کرد. بعد از آن آسیاب‌‌ حاج قاسم‌ و حاج‌ قربان‌ قاسمی‌ و بعد آسیاب‌ محمدعلی حاج‌ بابایی‌ و علی‌ اصغر طاهری و بعد از آن آسیاب حاج حسن فعالپور پایین تر از شرکت تعاونی فعلی ایجاد شد. مزیت آسیاب های فوق نسبت به آسیاب های آبی این بود که هر ساعت‌ سیصد کیلو گرم‌ گندم‌ آرد می کردند، درصورتی که‌ آسیاب‌های‌ آبی‌ در هر ساعت‌ ده‌ کیلوگرم‌ گندم‌ را آرد می کردند. برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
تصویر فوق‌ مربوط‌ به‌ حاج‌ احمد شاکری‌ فرزند حاج‌ ملا عباس است. ایشان‌ مدت‌ ده‌ سال‌ مدیر مدارس‌ رویان‌ بودند و مدرسه‌ دخترانه‌ عصمت‌ با پیگیری‌ و پشتکار ایشان‌ احداث گردید. وی به مدت ‌‌۱۲ سال‌ در تعزیه خوانی رویان به همراه مرحومان اکبر امیرخان، اکبر حسنی نقش مخالف خوان را ایفا نمودند. نوحه خوانی دسته‌ جات‌ سینه‌زنی‌ رویان‌ در ایام‌ محرم‌ و صفر نیز از جمله‌ فعالیت‌های‌ حاج‌ احمد شاکری‌ بوده‌است. برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
عکس متعلق به سردار شهید حسن عامری است. ایشان در سال ۱۳۳۸ شمسی در رویان به دنیا آمد. در سالهای مقارن شکل گیری انقلاب اسلامی سردار حسن نقش مهمی در تشویق مردم رویان برای شرکت در فعالیت های انقلابی ایفا نمود. پس از عضویت در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مدتی محافظ امام جمعه و فرماندار شاهرود بود. با شروع جنگ تحمیلی سردار حسن در گردان کربلا ابتدا مسئولیت معاون اول گردان و بعد از مدتی مسئولیت فرماندهی گردان را عهده دار شد. سردار حسن عامری در ۲۵ اسفندماه ۱۳۶۳ در عملیات بدر- شرق دجله به خیل همرزمان شهیدش پیوست. برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
تصویر فوق‌ متعلق به‌ حجت‌ الاسلام‌ حاج‌ شیخ‌ مرتضی‌ مزحجی‌ (دایی‌ حاج‌ علی‌ و حاجیه بتول بداقی‌ و مرحوم‌ حاج‌عباس) است. ایشان‌ در سال ۱۲۸۲ شمسی‌ در رویان‌ به دنیا آمد. پس‌ از اتمام‌ دوران‌ ابتدایی تحصیل، به مدت ‌۷سال‌ در مشهد مقدس‌ به یادگیری علوم دینی مشغول بود و پس از طی دوران تحصیل، در سال ۱۳۱۳شمسی به‌ زادگاهش بازگشت و به مدت‌ یکسال‌ ریاست‌ اداره‌ فرهنگ‌ شاهرود را به‌ عهده‌ داشت. پس از چندی مجدد به‌ مشهد مراجعه‌ و از محضر درس آیت‌ الله‌ سبزواری‌ بهره برد. ایشان علاوه بر تحصیل، به تدریس علوم دینی نیز اشتغال داشت. مرحوم شیخ مرتضی مزحجی در سال ۱۳۶۵ شمسی‌ به رحمت‌ خدا رفت و در صحن‌ جمهوری‌ فعلی‌ در حرم امام رضا (ع) به خاک سپرده شد. سند شفاهی:حاج‌ علی‌ بداقی محقق:محسن‌ شاکری _________ برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
تصویری از کوچه قلعه رویان مربوط به اوایل دهه ۷۰ شمسی است. در این تصویر آب انبار متعلق به حاج محمد حسین ساغری به چشم می خورد که در کنار آب انبار موجود در میدان امام حسین فعلی، دو آب انبار قدیمی رویان بودند که آب آشامیدنی مردم را تا اواخر دهه ۴۰ شمسی تامین می کردند. محل تامین آبِ آب انبار حاج محمد حسین ساغری قنات عربعلی خان بود که مظهر آن در حدود محل مخابرات فعلی قرار داشت. آب انبارهای قدیمی دیگری نیز در رویان وجود بود که بیشتر جنبه شخصی داشت؛ مثل آب انبار ملا عباس مومن علی در کوچه لنگر که قدمتی بسیار طولانی را بر اساس شواهد می توان برای آن معین کرد و آب انبار آقا علی اکبر عرب عامری در کوچه قلعه که تا دهه ۵۰ شمسی در مواقعی که دسترسی به آب قطع می شد محل رجوع و استفاده عموم مردم بود. 🔸سند شفاهی: مرحوم حاج حسن عامری(قلی) حاج محمد عامری(حاج خلیل) _______ برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
رویان؛ جامعه و فرهنگ
تصویری از کوچه قلعه رویان مربوط به اوایل دهه ۷۰ شمسی است. در این تصویر آب انبار متعلق به حاج محمد حس
کروکی قنات عربعلی خان که مظهر آن در حدود مخابرات فعلی بود و بعد از ورود به داخل روستا به طرف باغ یوسفعلی خان (باغ خسرو) هدایت می شد. آب این قنات منبع تامین آبِ آب انبار حاج محمدحسین ساغری نیز بود. لازم به ذکر است آب انبار مرحوم ساغری در سال ۱۳۳۴شمسی با ۶متر عمق و ۲۳ پله توسط حاج رجب طاقیان بنا شده بود همچنین راه پله های این آب انبار که بزرگترین آب انبار رویان بود، توسط استا شعبان از طرود طرحریزی و اجرا گردید. _______ برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
تصویر فوق‌ مربوط‌ به‌ حاج‌ غلامرضا عامری‌ معروف‌ به‌ ملارضا‌ است. ایشان‌ از معدود افراد باسواد رویان‌ بود که‌ در زمینه‌‌ متراژ و تقسیم‌ بندی‌ و تفکیک‌ زمین‌ و نوشتن‌ قول‌ نامه‌ عادی‌‌ تخصص‌ داشتند و با خط‌ نستعلیق‌ معمولا قول‌ نامه‌های‌ مردم‌ را می‌نوشتند. همچنین‌ در زمینه‌ ساخت‌ ابزار آلات‌ خانگی‌ و کشاورزی‌ نظیر ساخت‌ کارد و چاقو و گاری‌ و قفل‌ و... مهارت‌ داشتند. در زمینه‌ نوشتن‌ دعا و ختنه‌ نیز فعال بودند. مکتب‌ خانه‌ نیز داشتند و به‌ امر تعالیم‌ دینی‌ و قرآنی‌ مشغول‌ بودند. مسجد امام‌ حسین‌‌ علیه‌السلام‌ در جنب‌ آرامستان‌ رویان‌ نیز از ایشان‌ باقی‌ مانده‌ است. 🔹سند شفاهی: عزیز بختیاری ابراهیم‌ عامری(نوه‌ مرحوم) محقق: محسن‌ شاکری _______ برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
📖 رسم قاشق زنی در رویان ✍مصطفی عرب عامری قاشق‌زنی از رسوم ایرانی است که در شب چهارشنبه سوری در بین مردم رویان نیز متداول بود. زنان و مردان چادری بر سر انداخته و گاه نقابی بر چهره می‌زدند تا ناشناس بمانند، سپس با قاشق بر کاسه یا قابلمه یا لقلو (روغن داغ کن مسی) می‌کوبیدند و اهل خانه را از آمدن خویش آگاه می‌کردند. اهل خانه کاسه خالی را گرفته و مشتی آذوقه خشک از قبیل قند، نقل، نان کاک و... در آن ریخته و بازمی‌گرداندند. گاه بجای آذوقه پول نقد به قاشق زن پرداخت می‌شده‌ است. مهمترین شرط در قاشق زدن ناشناس ماندن قاشق‌زن بوده‌است؛ لذا نه قاشق‌زن و نه صاحب منزل، در هنگام مواجهه سخن نمی‌گفته‌اند. به غیر از شب چهارشنبه سوری، در دیگر ایام سال هم متداول بود مادرانی که فرزندانشان تب می کردند، برای قاشق زنی به درِ خانه هایی می رفتند که در آن خانه فردی به اسم "فاطمه" حضور داشته باشد. این اعتقاد وجود داشت که آذوقه دریافتی از این منازل به احترام حضرت فاطمه زهرا (س) باعث برطرف شدن بیماری فرزندانشان می شود. به این افراد در رویان "شوتو" (شب تب) اطلاق می شد. _______ برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
رویان؛ جامعه و فرهنگ
📖 رسم قاشق زنی در رویان ✍مصطفی عرب عامری قاشق‌زنی از رسوم ایرانی است که در شب چهارشنبه سوری در بین
📖 دیگر رسوم ۴شنبه آخر سال در رویان: ✅ دختران دم بخت در این شب بر درِ خانه همسایگان می‌رفتند و بیصدا به سخنان آنها گوش می‌دادند، اگر سخنان اهل خانه دل‌نشین بود آن را دلیل برروا شدن حاجت خود می‌دانستند و به فال نیک می‌گرفتند، اما اگر سخن تلخی می‌شنیدند، آن را فال بد تلقی می‌کردند. ✅ دیگر رسمی که در ۴ شنبه آخر سال متداول بود، بردن هدیه اعم از آجیل و شیرینی، تحفه، لباس یا پارچه برای عروسانی بود که تازه نامزد یا عقد کرده بودند. _______ برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
📖 چِلَک زنی در ماه مبارک رمضان یکی از رسومی که همزمان با ماه مبارک رمضان در رویان نیز رواج داشت، "چِلَک زنی" بوده است. منظور از چلک زنی؛ نواختن به وسیله دو چوب بر پیت‌های قدیمی و خالی نفت است که صدایی خوش از آن بیرون می‌آمد. چلک زنی در هنگام سحر کاربرد داشت و به این وسیله زمان سحر به مردم اعلام می‌شد تا برای گرفتن روزه بیدار شوند. _______ برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
به فَرِّ کیانی یکی تخت ساخت چه مایه بدو گوهر اندر نِشاخت که چون خواستی دیو برداشتی ز هامون، به گردون برافراشتی چو خورشیدِ تابان میانِ هوا نشسته بَرو شاهِ فرمانروا جهان انجمن شد برآن تختِ اوی شگفتی فرومانده از بختِ اوی به جمشید بَر، گوهر اَفشاندند مَرْ آن روز را «روزِ نو» خواندند سرِ سالِ نو، هُرمُزِ فَوردین برآسوده از رنج تن، دل ز کین بزرگان به شادی بیاراستند مَی و جام و رامشگران خواستند چنین جشن فرّخ از آن روزگار به ما مانْد از آن خسروان یادگار شاهنامه، ص ۴۴، دفتر یکم، تصحیح خالقی مطلق، نیویورک ۱۳۶۶ نوروز خجسته‌ها باد _______ برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
📖 شوخوانی(شب خوانی) در ماه مبارک رمضان ✍مصطفی عرب عامری یکی از زیباترین آئین های مذهبی کشور در ماه مبارک رمضان که در رویان نیز انجام می شد، "شو خوانی" بود، ولی امروزه به دلیل ارتقاء وسایل ارتباط جمعی و پیشرفت زندگی مدرن دیگر اثری از آن نیست. با توجه به اینکه در گذشته همانند امروز وسایلی برای تنظیم اوقات شبانه روز در میان مردم به صورت عمومی وجود نداشت و مردم نمی توانستند به راحتی در سحر های ماه مبارک رمضان از خواب بیدار شوند، اشخاصی با بیدار ماندن در ساعات متعدد شب و به راز و نیاز پرداختن با خدای قادر و متعال، ساعاتی قبل از سحر بر پشت بام مساجد می رفتند و با خواندن اشعاری مذهبی در وصف خداوند و چهارده معصوم (ع)، با صدایی دلنشین، مردم را برای راز و نیاز با پروردگار و خوردن سحر از خواب بیدار می کردند. یکی از اشعار مذهبی که در شوخوانی ها خوانده می شد، این شعر بود: ايوان نجف عجب صفائی دارد حيدر بنگر چه بارگاهی دارد اي كعبه به خود مناز از روی شرف جايت بنشين كه هر كه جائی دارد هرگز نكند واهمه از روز جزا هر كس چو علی پشت و پناهی دارد ريزد گنهش به مثل برگ پائيز گر زائر دلخسته گناهی دارد هرگز نشود ديده او نابينا هر كس كه بر اين بقعه نگاهی دارد خوشبخت كسی كه اندر اين وادی عشق با راز و نياز اشك و آهی دارد بی حب علی عبادت نامقبول است با مهر علی قدر و بهائی دارد هر كس كه نگشت پيرو مكتب او قطعا تو بدان راه خطایی دارد حاجت بطلب هميشه از شاه نجف زيرا كه يَد گره گشائی دارد بر وادی رحمتش دو صدبار سلام مدفون دو سه صد مرد الهی دارد از كوفه رسد ناله حيدر بر گوش زان خانه پر نور كه چاهی دارد نوميد نگردد ز سراي علوی هر كس به درش دست گدائی دارد رحمت به روان آنكه گفت اين مصرع ايوان نجف عجب صفائی دارد در رویان در محله های مختلف افرادی بودند که شوخوانی می کردند مثلاً در کوچه صانعی ها(کوچه مسجد کربلایی مراد _ کوچه عرب های سابق) مرحوم کربلایی عباس نورایی، در کوچه سمت مزار مرحوم حاج سیدعلی موذن، در کوچه خانمی میرزا رضا طباطبایی ‌شو خوان بود که اتفاقاً موقع شو خوانی از بام افتادند و مرحوم شدند. سید عباس رضوی نیز از جمله شوخوان‌های قدیمی رویان به شمار می‌آید. در سال های اخیر نیز حاج علیرضا طاهری از جمله این افراد بودند. _______ برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
هیئت ابوالفضلی ده رویان در دهه ۴۰شمسی تاسیس شد. در سال ۱۳۶۸ شمسی به منظور احداث ساختمان جدید هیئت، درخواست فوق مبنی بر نیاز حدود پنجاه شاخه تیرآهن توسط شورای ده رویان به بخشدار وقت ارسال شده است. _______ برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
📖 جزء خوانی قرآن در ماه مبارک رمضان ✍مصطفی عرب عامری یکی از سنت های رایج ماه مبارک رمضان در مساجد رویان که از قدیم متداول بوده و تا امروز هم ادامه دارد، "جزء خوانی قرآن" است. این سنت حسنه در شب های ماه مبارک و پس از سخنرانی روحانی مسجد به شکل محفل قرآنی مختص آقایان برقرار می شود. افراد این محفل که تعداد آنها معمولاً از ۵ تا ۱۰ نفر و گاهی بیشتر متغییر است، به ترتیب بخشی از جزءِ مورد نظر آن شب را(۳۰ شب، هر شب یک جزء) قرائت می کنند. افرادی نیز مسئولیت این جلسات را برعهده دارند و به واسطه تبحّر بیشتر در قرائت قرآن، غلط های احتمالی دیگر افراد را اصلاح می کنند. در گذشته معمول بود پیش از شروع جزء خوانی این دعا توسط متولی امور قرآنی محفل خوانده شود: اَللّهُمَّ بِالحَقِّ اَنزَلتَهُ و بِالحَقِّ نَزَلَ، اَللّهُمَّ عَظِّم رَغبَتی فیهِ وَاجعَلهُ نُوراً لِبَصَری وَ شِفاءً لِصَدری وَ ذَهاباً لِهَمّی وَ غَمّی وَ حُزنی، اَللّهُمَّ زَیِّن بِهِ لِسانی وَ جَمِّل بِهِ وَجهی وَ قَوِّ بِهِ جَسَدی وَ ثَقِّل بِهِ میزانی، وَارزُقنی تِلاوَتَهُ عَلیٰ طاعَتِکَ ءاناءَ اللَّیلِ وَ اَطرافَ النَّهارِ، وَاحشُرنی مَعَ النَّبِیِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الاَخیار. یکی از موضوعات جالب این محافل قرآنی مربوط به قرائت جزء سی ام و سوره اخلاص است. در صورتی که خواندن این سوره به کسی بیفتد، باید برای افراد حاضر در آن محفل شیرینی تهیه و در بین آنها توزیع کند. از جمله افرادی که در گذشته مسئولیت امور قرآنی را در مساجد رویان بر عهده داشتند، محمدتقی عامری(آقا زکی)، رمضانعلی صالحفر، مدیرحسنی، عباس غضنفری، فرج الله حاج محمدی و علی اکبر جعفری بودند. جزء خوانی در بین بانوان رویان در مساجد، منبرخانه‌ها و خصوصاً در مهدیه رویان نیز متداول است و سنت‌های دیگری دارد؛ بدین نحو که در زمان خواندن جزء سی‌ام افراد بعد از پایان هر سوره به جای صلوات، این عبارت: سُبحانَ اللهِ َو الحَمدُ لِلهِ وَ لا اِلهَ اِلا اللهُ وَ اللهُ اَکبَرُ را می‌خوانند. همچنین افراد حاضر در حلقه قرآن خوانی، در زمان قرائت ابن جزء خوراکی خشک مثل برنج و حبوبات را با خود می‌آورند و آنها را در وسط مجلس قرار می‌دهند. هر سوره‌ای که خوانده می‌شود، به این خوراکی‌ها به نیت تبرّک فوت می‌کنند و در پایان جلسه مقداری از آن را بین حضّار تقسیم و مابقی را به نیت تبرک یک سال به منزل می‌برند. در جلسات جزء خوانی بانوان رویان در ماه مبارک رمضان رسم است که اگه به کسی سوره قدر و اخلاص بیوفتد، بعد از پایان ماه مبارک به هم جلسه‌ای های خود برای سوره اول صبحانه و برای سوره دوم، آش رشته بدهد. همچنین فردی که سوره الرحمن (عروس قرآن) را می‌خواند نیز باید در بین افراد حاضر شیرینی پخش نماید. در پایان جلسه افراد حاضر در حلقه، قرآن‌ها را زیارت و جلسه به اتمام می‌رسد. _______ برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
. یا غفار! پاک کن. چشم بپوشان، رحم کن بر کوچکی‌ام، به بزرگی‌ات ببخش و بگذر. قول می‌دهم از اول شروع کنم. التماس دعا ‎ _______ برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang