🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺
📔 گزیده پیامهای آیهی ۳۱ سورهی نساء:
🔖 قسمت دوم
6⃣ ورود به بهشت در هیچ جای قرآن، بیقید و شرط و بیحساب و کتاب (آنگونه که عدهای میپندارند)، معرفی نشده است. رحمت خداوند حتی اگر به وسعتِ همه چیز باشد، به کسی اختصاص مییابد که لیاقتش را داشته باشد --> (ان تجتنبوا - ندخلکم).
7⃣ تنها گروهی که خداوند، بهشت رفتن آنها را تضمین کرده است، متقین هستند (إِنَّ لِلْمُتَّقِينَ مَفَازًا)، یعنی همان کسانی که گناهان کبیره را نه تنها انجام نمیدهند بلکه از آن دوری میکنند --> (ان تجتنبوا - ندخلکم).
8⃣ منظور از عبارت «مُدخَلاً کَریماً» در این آیه، صرفاً بهشت نیست؛ بلکه میتواند مربوط به دنیا هم باشد --> (مُدخَلاً کَریماً: ورودگاهی ارزشمند).
9⃣ محیطها میتوانند بر ارزش انسان بیفزایند یا از ارزش او کم کنند. پس نباید پا در هر محیطی گذاشت --> (مُدْخَلًا كَرِيمًا).
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیامهای آیهی ۳۱ سورهی نساء: 🔖 قسمت دوم 6⃣ ورود به بهشت در هی
🌸 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌸
🔖 نکات آیهی ٣١ سورهی نساء:
🔹 «تَجتَنِبوا»: فعل مضارع از ریشهی «جنب» از مصدر «اِجتِناب» باب اِفتعال، به معنی «دوری کنید، کناره بگیرید».
🔸 «کَبائِر»: جمع «کبیره» به معنی «گناهان بزرگ».
🔹 «تُنهَونَ»: فعل مجهول مضارع از ریشهی «نهی» به معنی «باز داشته میشوید»
🔸 «نُکَفّر»: فعل مضارع از مصدر «تکفیر» باب تفیعل، ریشهی «کفر» به معنی «میپوشانیم، نادیده میگیریم»
🔹 «سَیّئات»: جمع «سَیّئه»، ریشهی «سوء» به معنی «بدی، گناه کوچک»؛ نقطهی مقابل «کبیره».
🔸 «مُدخَل»: اسم مفعول و اسم مکانِ ثلاثی مزید باب اِفعال، از ریشهی «دخل» به معنی «ورودگاه، جایگاهی که قرار است به آن وارد شویم»
🔹 «کَریم»: صفت مُشبّهه از ریشهی «کَرَم» به معنی «ارزشمند»
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺
📔 گزیده پیامهای آیهی ۲۸ سورهی نساء:
1⃣ تخفیفاتی که قرار است انسان در مسیر ازدواج داشته باشد، خداوند به او داده است —> (یرید الله ان یخفف عنکم).
2⃣ متأسّفانه کسانی که از حدود الهی و خطوط قرمز دین عقبنشینی میکنند و میگویند «شرایط زمانه فرق کرده»، غافل هستند از اینکه مفهوم این کارشان، این است که خداوند -نعوذُ بالله- هم سختگیر و بیانصاف بوده و هم فکر شرایط امروز را نکرده است —> (یخفف عنکم: فعل مضارع است و مربوط به زمان گذشته نیست، بلکه در آینده پیش میرود).
3⃣ انسان در مقابل شهوات، ضعیف است، پس باید در معرض شهوات قرار نگیرد. این که خداوند دربارهی بعضی گناهان مثل خوردن مال یتیم، فحشاها و زنا تأکید فرموده که به آنها نزدیک نشویم برای این است که اگر نزدیک شدیم در چنگ دیوِ شهوت قرار میگیریم و ما در مبارزه با او ضعیف هستیم —> (خلق الانسان ضعیفا).
4⃣ این که خداوند در این آیه، هم صحبت از تخفیف بکند و هم به ضعف انسان اشاره میکند یعنی خداوند تا جایی که ضعف انسان را میدیده فکر تخفیف او را کرده است —> (یخفّف ... —> ... ضعیفا).
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیامهای آیهی ۲۸ سورهی نساء: 1⃣ تخفیفاتی که قرار است انسان در
🌸 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌸
🔖 نکات آیهی ٢٨ سورهی نساء:
🔹 این آیه در ادامهی آیات ٢٢ تا ٢٧ این سوره، دربارهی مبحث ازدواج است و مخصوصا بحث آیهی ۲۵ را که «ازدواج سالم، آسان و بیبهانه» است، تکمیل میکند.
🔸فعل «یُخَفِّفَ»: فعل مضارع از مصدر تخفیف، باب تفعیل است. از ریشهی «خفّ»، به معنی «سبک کند، ساده کند»
🔹 «خُلِقَ»: فعل مجهول ماضی از ریشهی «خلق» به معنی «آفریده شد».
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
🔺 @RooyinDezh
‼️🔴 فوری ‼️ فوری 🔴‼️
⚠️ #نتایج_مسابقه بزرگ «شعور عاشورایی» اعلام شد‼️
✅ به لطف خداوند و عنایت امام زمان(عج)، مسابقهی بزرگ «شعور عاشورایی»، با استقبال بیش از ۳۴۰۰۰ نفر از هموطنان عزیز، و حتّی بیش از ۳۰۰ نفر از اتباع محترم خارجی ساکن در کشورمان، در روزهای ۲۹ و ۳۰ مهر ماه ۱۴۰۰ برگزار شد که اسامی برندگان جایزههای پانصد هزار تومانی این مسابقه، به ترتیب بالاترین نمره و کمترین زمان پاسخدهی به سؤالات، بدین ترتیب میباشد.
✨ با ما همراه باشید...
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#شعور_عاشورایی
🔺 @RooyinDezh
‼️🔴 فوری ‼️ فوری 🔴‼️
🔖 لیست برندگان قرعهکشی جایزه یکصد و پنجاه هزار تومانی مسابقه بزرگ «شعور عاشورایی»، از جمع کسانی که حداقل نصف نمره آزمون را کسب کردهاند.
✨ با ما همراه باشید...
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#شعور_عاشورایی
🔺 @RooyinDezh
🔴 اعلام برندگان مسابقه خاطرهنویسی «شعور عاشورایی»‼️
💠 مخاطبین عزیز!
خدا را شاکریم که توفیق همراهی شما عزیزان را در این مسابقهی عظیم فرهنگی داشتیم اما این، پایان کار نیست و رسالت خطیر ما و شما، برای یاری امام زمانمان، در مواجهه با فتنههای آخرالزمان، ایجاب میکند پس از این هم بیکار ننشینیم.
⚜️ لذا نهضت ما همچنان ادامه دارد و برنامهها و مسابقات زیادی در پیش داریم!
✅ پس، با ما در کانالهای اطلاعرسانیمان همراه باشید...
🔺 zil.ink/RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺
📔 گزیده پیامهای آیه ۱۸۸ سوره آلعمران:
1⃣ برخلاف تصور ما که فکر میکنیم گفتارهای ما گناه نیست، حتی بسیاری از پندارهای ما گناه است --> (لا تحسبن).
2⃣ بعضی از داشتهها که به آن شادیم، بلای جان ما هستند و اگر حقیقت آن را بدانیم باید از آن وحشت داشته باشیم --> (یفرحون بما اتوا).
🔸طاووس را بدیدم و میکَند پَرِّ خویش
🔹گفتم مَکَن که پَرِّ تو با زیب و با فر است
🔸بگریست زار زار و مرا گفت ای حکیم
🔹آگه نِهای که دشمن جانم همین پَر است
3⃣ گاهی انسان آنقدر طمعکار و طلبکار از جامعه میشود که حتی توقّع دارد به خاطر آنچه انجام نداده، ستایش شود --> (یحبون ان یحمدوا بما لم یفعلوا).
4⃣ فقط داشتههایی ارزش خوشحال شدن دارند، که ما را از عذاب آتش دور نگه دارند. داشتههایی که ما را مستحقّ عذاب میکنند، همان عذاب آخرت هستند که در دنیا به استقبال ما آمدهاند --> (فلا تحسبنهم بمفازة من العذاب).
5⃣ عذابی را که خداوند، «دردناک» تعریف کند، دردِ آن برای بندهی ناچیز، خارج از حد تصور است --> (و لهم عذاب الیمٌ).
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیامهای آیه ۱۸۸ سوره آلعمران: 1⃣ برخلاف تصور ما که فکر میکنیم
🌸 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌸
🔖 نکات آیهی ١٨٨ سورهی آلعمران:
🔹 «لا تَحسَبَنَّ»: فعل نهیِ موکّد به نون تأکید، از ریشهی «حسب» به معنی «اصلا گمان نکنید».
🔸 «یَفرَحونَ»: فعل مضارع از ریشهی «فرح» به معنی «شادی میکنند».
🔹 «اَتَوا»: فعل ماضی از ریشهی «اتی» به معنی «آمدند».
📌«بِما اَتَوا» یعنی «با آنچه آمدند» که یک تعبیر کنایی است در معنی «اعمالشان»
🔸 «یُحِبّونَ»: از ریشهی «حبّ» به معنی «دوست دارند»
🔹 «یُحمَدوا»: فعل مجهول مضارع از ریشهی «حمد» به معنی «ستایش شوند»
🔸 «لَم یَفعَلوا»: فعل جَحد از ریشهی «فعل» به معنی «هرگز انجام ندادند»
📌 اگر فعل مضارع را با «لَم» یا «لمـّا» منفی کنیم، فعل جحد ساخته میشود که مفهوم ماضیِ منفی دارد؛ ماضیی که هرگز انجام نشده است.
🔹 «مَفازَه»: از ریشهی «فوز» به معنی «نجات یافته».
🔸 «اَلیم»: صفت مشبّهه از ریشهی «اَلَم» به معنی «دردناک».
💎 پیام شعر:
بعضی داشتههای دنیاییِ دیگران که ما به آن حسرت میخوریم، در اصل بلای جان آنهاست، مانند پر طاووس، که زیبایی آن باعث میشود طاووس را به خاطر آن شکار کنند.
بنابراین هرگز نباید باطن زندگی خودمان را با ظاهر زندگی دیگران مقایسه کنیم‼️
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیامهای آیه ۱۸۸ سوره آلعمران: 1⃣ برخلاف تصور ما که فکر میکنیم
🌷 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌷
💎 نکات ادبی آیهی ۱۸۸ سورهی آلعمران:
🔅 یکی از پدیدههای آرایهساز در ادبیات، پدیدهی «تکرار» است.
🔘 تکرار میتواند مفاهیم متعددی را القا کند از قبیل:
1⃣ تأکید: مانند «مسلمانان مسلمانان، مسلمانی مسلمانی/ وز این آیین بیدینان، پشیمانی پشیمانی»
2⃣ تدریج: مثل زمانی که شاگرد یک ماشینِ سنگین از پایین و با اشارهی دست، به راننده فرمان میدهد که «بیا، بیا، بیا، بیا...»
3⃣ طرح و نقش: مثل پیراهنِ «راه راه»، بَرّهی «خال خالی».
4⃣ موسیقی: مثل تکرار حرف «خ» در مصراع «خیالِ خالِ تو با خود به خاک خواهم برد» که صدای کار کردنِ بیل در خاک را تداعی میکند.
5⃣ نامآوا: یعنی نام پدیدههایی که با صدای آنها یکی است؛ مثل «جغجغه»، «قهقهه»، «چَهچه»، «جیرجیرک» و... .
📌 تکرار ممکن است در حرف، کلمه، عبارت یا جمله اتفاق بیفتد. تکرار حرف مثل «واجآرایی و نغمهی حروف».👇
🔰 تکرار یک حرف یا صدا را «واجآرایی» میگوییم و اگر این تکرار در چند حرف یا صدا در کنار هم اتفاق بیفتد، «نغمهی حروف» به وجود میآید.
✅ آیهی فوق، نغمهی حروف دارد در تکرار حروفی مثل «ح، م، ف، ی». این تکرار، موسیقی زیبایی ساخته ولی نامحسوس است؛ یعنی در نگاه اول به چشم نمیآید. فقط شما از شنیدن آیه احساس میکنید که خوشنغمه و زیباست.
📝 پ.ن:
اگر خواستید در این زمینه اطلاع بیشتری کسب کنید، مقالهی «واجآرایی و نغمهی حروف در قرآن کریم» را که در نشریهی علمی «فدک» چاپ شده، در اینترنت جستوجو کنید.
♦️تکرار کلمه هم در آیهی فوق در فعل «لا تحسبنَّ»، موصول «ما»، ضمیر «هم» و اسم «عذاب» اتفاق افتاده است که هر دو دربردارندهی مفهوم "تأکید" است.
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیامهای آیه ۱۸۸ سوره آلعمران: 1⃣ برخلاف تصور ما که فکر میکنیم
⚠️ نکتهی مهم‼️
♦️توجه داشته باشید که تمام آرایههای زیبای ادبی(یعنی آرایههایی که واقعا ارزش زیبایی دارند، نه آنهایی که فقط شاعر یا نویسنده را به رنج میاندازند و به زیبایی کلام و بلاغت آن کمکی نمیکنند) چه در عربی و چه در فارسی، از قرآن گرفته شدهاند.
📚 اولین کتاب مربوط به آرایههای ادبی، کتاب «بدیع القرآن» است که عبدالله بن معتز، خلیفهی عباسی آن را نوشته و در آن، ١٧ آرایهی ادبی را از قرآن کریم آورده است. پس از او هم سایر ادیبان و شاعران و نویسندگان به تدریج آرایههای دیگری را کشف کرده و به کار گرفتهاند و کتب بسیاری دربارهی بلاغت نوشتهاند.
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
🔺 @RooyinDezh
🔆 پیامبر اکرم(ص):
🛑 به کوچکی گناه نگاه نکن؛ بلکه ببین چه کسی را نافرمانی میکنی!
📚 تحفالعقول، ج ۱، ص ۱۱
#حدیث
🔺 @RooyinDezh