eitaa logo
رویین دژ
11.4هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
880 ویدیو
192 فایل
✨ جبهه مقاومت فرهنگی رویین‌دژ ✨ ❇️ رسانه‌‌ی مجمع حافظان قرآن کریم کاشمر ❇️ 📚 مجری بزرگ‌ترین مسابقات مطالعاتی در سطح کشور 📚 🌐 دنبال کردن مجموعه ما در دیگر پیامرسان‌ها: 🔺 zil.ink/rooyindezh 👤 ارتباط با ادمین: 🆔 @RooyinDezh_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5865999670689401511.mp3
6.41M
🎧 بشنویم | نکاتی مهم و اساسی درباره‌ی تربیت فرزند‼️ ♨️ والدینی که خودشان، باعث بیمار شدنِ فرزندان‌شان می‌شوند! 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیات ۱۹۰ و ۱۹۱ سوره‌ی آل عمران: 🔖 قسمت اول: 1⃣ پیوسته یاد کردن خداوند، از ویژگی‌های انسان‌های باهوش و اندیشمند است و اگر ما این‌چنین نیستیم، هنوز در عقب‌ماندگی ذهنی به سر می‌بریم --> (يذكرون الله). ❇️ شیخ الرئیس، ابوعلی سینا که از نابغه‌ترین و اندیشمندترین انسان‌های تاریخ است، وقتی متّهم به کفر می‌شود، در دفاع از ایمان خود می‌فرماید: 🔸کفـرِ چو مَنـی گـزاف و آسـان نبوَد 🔹محـکم‌تر از ایمان مـن ایمـان نبـود 🔸در دهـر چو من یکی و آن هم کافر 🔹پس در همه دهـر یک مسلمان نبود 2⃣ برخلاف تصوّرِ (به اصطلاح) روشنفکران، که اهل دین را عقب‌مانده و به دور از عقل و منطق می‌دانند، قرآن مؤمنانِ واقعی را صاحبانِ مغز و اندیشه‌ی ممتاز معرّفی می‌کند. قطعاً کسانی که فراتر از عالم مادّه فکر می‌کنند و راهی هم به عالم معنا برده‌اند، از زمین گذشته و آسمانی شده‌اند؛ اندیشه‌ای برتر و متعالی‌تر از کسانی دارند که حتّی عالم مادّه را هم درست نشناخته‌اند --> (يتفكّرون). 3⃣ یاد خداوند انسان را به اندیشه وا می‌دارد --> (يذّكرون- يتفكّرون). 🔺 @RooyinDezh
🔆 امام على(ع): 💯 علمى كه اصلاحت نكند، گمراهى است! 📚غررالحكم، ح ۶۲۹۴ 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | نماز چه مُدلی ضایع میشه⁉️ ⭕️ سقوط آدم از ضایع کردن نماز شروع میشه! #کلیپ 🔺 @RooyinDezh
4_5870625904517975095.mp3
9.61M
🎧 بشنویم | امام زمان(عج) رو دوست داری، بسم‌الله‼️ ⚜ لحظه‌ای فراقت پیدا کردی، قدمی برای دین بردار... 🤲🏻 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیات ۱۹۰ و ۱۹۱ سوره‌ی آل عمران: 🔖 قسمت دوم: 4⃣ شاید هیچ چیز در هستی برای اندیشه کردن، به عظمت و پیچیدگی خلقت آسمان‌ها و زمین نباشد. این‌که مردم کویر در مجموع مؤمن‌تر و عارف‌تر نسبت به بقیّه‌ی مناطق هستند و اغلب عرفا برخاسته از دل کویرند، یکی از دلایلش این است که عظمتِ آسمان، در شبِ کویر جلوه می‌کند و در هنگام شب که انسان باید آسمانی فکر کند، با نگاه به آسمان و تفکّر در وسعت آن، نسبت به عظمت خداوند احساس پوچی می‌کند --> (يتفكّرون في خلق السّماوات و الأرض). 5⃣ از نگاه مؤمن واقعی و اندیشه‌ی متفکّرانه‌ی وی، در خلقت هر چیزی حکمت‌ها و نشانه‌هایی است برای دریافت حقیقت --> (ربّنا ما خلقت هذا باطلا). 6⃣ هر جا تصوّرِ غلط درباره‌ی خداوند، به ذهن ما خطور کند، به گونه‌ای که -خدای نکرده- یکی از صفات او در گمانِ ما خدشه‌دار شود و زیر سؤال برود، بلافاصله -یعنی بدون ذرّه‌ای درنگ- باید اصطلاحِ «سُبحانَ الله» را به کار بگیریم و طلب مغفرت کنیم --> (سبحانك). 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیات ۱۹۰ و ۱۹۱ سوره‌ی آل عمران: 🔖 قسمت دوم: 4⃣ شاید هی
🌸 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌸 🔖 نکات انتهای آیه‌ی ١٩٠ و آیه‌ی ١٩١ سوره‌ی آل‌عمران: 🔹 آیه‌ی ١٩٠ با عبارت «لَآیات لِاُولِی الاَلباب» تمام می‌شود و در آیه‌ی بعد، «اُولُوالاَلباب» توضیح داده می‌شوند. 🔸 «اَلباب»: جمع «لبّ» به معنی «مغزها». 🔹 «اُولُوالاَلباب»: یعنی «صاحبان مغز، افراد باهوش و زرنگ، اهل خِرد». 🔸 «یَذکُرونَ»: فعل مضارع از ریشه و مصدر «ذِکر» به معنی «یاد می‌کنند». 🔹 «قیام»: مصدر باب مفاعله از ریشه‌ی «قَوَمَ» به معنی «ایستادن». 🔸 «قُعود»: مصدر ثلاثی مجرد از ريشه‌ی «قَعَدَ» به معنی «نشستن». ⚠️ توجه‼️ «قیام» و «قُعود»، جمع «قائم» و «قاعِد» نیز هستند به معنی «ایستادگان» و «نشستگان». 🔹 «جُنوب»: جمع «جَنب» به معنی «پهلوها». 🔸 «یَتَفَکّرونَ»: فعل مضارع از باب تفعّل و مصدر «تفکّر»، از ریشه‌ی «فکر» به معنی «می‌اندیشند». 🔹 «ماخَلَقتَ»: فعل ماضیِ منفی از ریشه و مصدر «خَلق» به معنی «نیافریدی». 🔸 «باطل»: اسم فاعل از ریشه‌ی «بطل» به معنی «بیهوده». 🔹 «سُبحانَکَ»: یعنی «پاک و بی‌عیبی تو». 🔸 «قِ»: فعل امر از ریشه‌ی «وَقِیَ» که اعلال به حذف شده؛ یعنی دو حرف عِلّه‌ی اول و آخر آن حذف شده‌اند، به معنی «نگه دار، مواظبت کن».👇 🔹«قِنا»: یعنی «نگه دار ما را» 🔺 @RooyinDezh
💎 خجسته میلاد با سعادت مظهر صبر و شکیبایی، و تجسم عینی علم و عفاف، حضرت زینب (سلام الله علیها) و روز پرستار مبارک باد💐 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیات ۱۹۰ و ۱۹۱ سوره‌ی آل عمران: 🔖 قسمت سوم: 7⃣ آن‌قدر عذابِ خداوند جدّی و وحشتناک است که نجات از آن، منتهای دعای کسانی است که در انتهای اندیشه و ایمان هستند! یعنی هرچه انسان مؤمن‌تر و اندیشه‌ورتر شود، درک او از عظمت خداوند و ترس او از عذاب خداوند، بیشتر می‌شود. 🍃 در جایی دیگر خداوند می‌فرماید: «انّما یخشی اللهُ من عباده العلماء» (آیه 28 فاطر)؛ یعنی «از میان بندگان خداوند فقط دانشمندان از درکِ عظمتِ او می‌ترسند» --> (فقنا عذاب النّار). 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیات ۱۹۰ و ۱۹۱ سوره‌ی آل عمران: 🔖 قسمت سوم: 7⃣ آن‌قدر
🌷 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌷 💎 نکته‌ی ادبی آیات ۱۹۰ و ۱۹۱ سوره‌ی آل‌عمران: 🔰یکی از آرایه‌های معنایی، آرایه‌ی «جمع» یا «اِعداد» است؛ وقتی که شاعر یا نویسنده، چند پدیده را در یک موضوع، گِرد هم جمع می.کند. ❇️ معمولأ اجزای آرایه‌ی جمع، با «واو عطف» به هم می‌پیوندند. مانند هر دو مصراع بیت زیر:👇 🔹 عشق و سودا و هوس در سر بماند 🔸 صبر و آرام و قرار از دست رفت 🔺که در مصراع اول، سه پدیده‌ی «عشق» و «سودا» و «هوس»، در موضوع «باقی ماندن در سر» با هم مشترکند و به هم عطف شده‌اند و در مصراع دوم، سه پدیده‌ی «صبر» و «آرام» و «قرار»، در موضوع «از دست رفتن» با هم مشترکند و به هم عطف شده‌اند. 🔘 در آیه‌ی فوق هم حالت‌های ذکرِ «اولوالالباب» با هم جمع شده و به هم عطف شده‌اند: «قیاما» و «قعودا» و «عَلَی جُنوبِهِم». 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | آیا فکر کردن به فحشاء هم گناهه⁉️ 🤔 اصن فکرشم نکن... 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۱۹۲ سوره‌ی آل عمران: 1️⃣ اگر واقعاً ما از او حاجت می‌خواهیم، در توانایی او نباید شک داشته باشیم --> (انّک). 2️⃣ بهترین دعاها، دعاهای قرآنی هستند؛ یعنی مواردی که خود خداوند به ما یاد داده است که از او چگونه بخواهیم! و پس از آن، ادعیه‌ای که از زبان معصومین(ع) نقل شده، چون آن‌ها قرآن ناطق هستند. یکی از تفاوت‌های دعاهای قرآنی با ترجمه‌ی فارسی آن، موسیقی زیبای دعاهای قرآنی است که به هیچ عنوان در ترجمه‌ی فارسی آن وجود ندارد --> (صاحبان مغز و اندیشه می‌گویند: ربّنا...). 3️⃣ هر انسانی از هر جنس و نژاد و آیین و تفکّری ممکن است جهنّمی شود و این احتمال به استناد جای‌جای قرآن، از احتمال بهشتی‌شدن، بسیار بسیار بیشتر است --> (إنَّك من تدخل النَّار – فقلیلا ما یؤمنون – بل اکثرهم لایؤمنون). 4️⃣ خداوند هرکسی را که بخواهد که وارد جهنّم کند، قبلاً به عذابِ خواری و ذلّت مبتلا کرده است. بنابراین عذابِ خداوند از همین دنیا شروع می‌شود، هرچند در همین دنیا پایان نمی‌پذیرد و تکمیل شدنش در آخرت صورت می‌گیرد --> (إنَّك من تدخل النَّار فقد أخزيته). 5️⃣ هرگاه خواستیم ظلمی به کسی روا داریم، مطمئن باشیم که خود را خوار خواهیم کرد، چون یاری و عزّت خداوند، شامل حال ظالمان نخواهد شد --> (و ما للظَّالمين من أنصار). 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۱۹۲ سوره‌ی آل عمران: 1️⃣ اگر واقعاً ما از او حاجت
🌸 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌸 🔖 نکات آیه‌ی ۱۹۲ سوره‌ی آل‌عمران: 🔹این آیه، ادامه‌ی ویژگی‌های «اولوالالباب» در آیات ١٩٠ و ١٩١ را بیان می‌کند. 🔸همان گونه که قبلا هم گفتیم، واژه‌ی «رَبّ» به معنی «پرورش‌دهنده»، متناسب‌ترین صفت خداوند برای دعا و درخواست است.👇 ✅ ما در عبارت «رَبّنا»، خود را به «رُبوبیّت» یعنی «پرورش‌دهندگی» خداوند متصل می‌کنیم. 🔹 «تُدخل»: فعل مضارع از مصدر «اِدخال» باب اِفعال، از ریشه‌ی «دَخَلَ» به معنی «داخل کنی». 🔸 «نار»: یعنی «آتش»، مَجاز از «جهنم» یا «عذاب الهی». 🔹 «قَد اَخزَیتَ»: فعل ماضی نقلی از مصدر «اِخزاء» باب اِفعال، از ریشه‌ی «خزی» به معنی «خوار کرده‌ای». 🔸 «انصار»: جمع «نصر» (که خودش مَجاز از «ناصر» است) یعنی «یاری‌کنندگان». ⚠️ نکته‌ی 1⃣: وقتی حرف جرّ «مِن» در جملات منفی و سؤالی به کار رود، معني «هیچ» می‌دهد. ⚠️ نکته‌ی 2⃣: در آیات بسیاری از قرآن، واژه‌ی «نصر» و مشتقات آن در کنار واژه‌ی «عزت» و مشتقات آن آمده است و در مقابل‌ آن، واژه‌ی «ظلم» و مشتقات آن در کنار واژه‌ی «خِزی» و مشتقات آن آمده است که بسیار قابل تأمل است! 🔺 @RooyinDezh
🔆 امیرالمؤمنین(ع): ⚠️ در برابر ناگواری‌هاى اندک، بيتابى نكنيد كه اين كار، شما را به ناگواری‌هاى زيادى مى‌اندازد! ‌ 📚 غرر الحكم، ح ۱۰۳۱۴ 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | در بحث نظامی سیستم شدیم، اما در اقتصاد و فرهنگ نه‼️ ♨️ وظیفه‌ی افراد در جامعه چیست؟! #استاد_رائفی_پور #کلیپ 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | این معنای صبر است‼️ 💠 تقوا اگر داشته باشید، عاقبت مال شماست... #رهبر_معظم_انقلاب #کلیپ 🔺 @RooyinDezh
4_5881758060317248531.mp3
1.55M
🎧 بشنویم | او حریص شماست‼️ ❇️ رفقا یه کاری بکنید که دل رسول‌الله(ص) شاد بشه 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۱۹۸ سوره‌ی آل‌عمران: 🔖 قسمت اول: 1️⃣ تقوا باعثِ تربیت و پرورش انسان می‌شود؛ یعنی برخلاف تصوّر ما که گمان می‌کنیم انجام ندادن نبایدها از ما چیزی کم می‌کند یا جلوی رشد ما را می‌گیرد، دقیقاً تقوا انجام ندادن همان نبایدهایی است که جلوی رشد ما را می‌گیرد --> (اتّقوا ربّهم). 2️⃣ خداوند در قرآن، بهشت را فقط وعده به متّقین داده است، یعنی همان‌هایی که ایمانشان عملی شده است --> (الّذين اتّقوا ربّهم لهم جنّات). 3️⃣ بهشت و ما فیها، تنها یک پذیراییِ مختصرِ دَمِ دستی از مؤمنان واقعی به شمار می‌آید و به این دلیل که نعمت‌های اخروی، اصلاً برای انسانی که در عالم مادّه و دنیای پست زندگی می‌کند قابل تصوّر نیستند، خداوند ساده‌ترین و محسوس‌ترین تعریف از آن را به صورت «بهشت و ما فیها» در قرآن آورده است --> (جنّات تجري من تحتها الأنهار خالدين فيها نزلا). 4️⃣ مؤمن واقعی یا متّقی، مبنای همه‌ی کارها و جهت‌گیری‌هایش خدایی است. هر فکر و عملی را بر اساس آن امتیازی که در نزد خداوند دارد در نظر می‌گیرد، نه بر اساس مصلحت جامعه یا منافعِ شخصی خود --> (عند الله). 🔺 @RooyinDezh
تبادل👇
منبع خطبه ۲۰۲ نهج البلاغه با جوایز نقدی 🎁🎁🎁 زمان روز شنبه۲۷ آذر ماه اطلاعات بیشتر در کانال زیر 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/476774485Cbca8965924 شرکت برای عموم آزاد است
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۱۹۸ سوره‌ی آل عمران: 🔖 قسمت دوم: 5⃣ یکی از جنبه‌های گوناگون اعجاز قرآن، اعجاز علمی آن است و یکی از شاخه‌های اعجاز علمی آن، اعجاز آن در حوزه‌ی مهندسی آب و کشاورزی است. البته کسی این اعجاز را می‌بیند که دَریابد تا دریا دریا، دُر یابد. در تمام آیاتی که تصویر «جنات تجري من تحتها الأنهار» از بهشت برین، ارائه شده است، دو مفهوم همزمان مدّنظر است؛ یکی «باغ‌هایی که جاری است از زیرِ درختانِ آن، نهرهایی» و دیگری «باغ‌هایی که جاری است از زیرِ آن نهرهایی» ! ❇️ بستگی به این دارد که ما ضمیر «ها» را در این عبارت، به چه مرجعی برگردانیم؛ به «جنّات»، یا به کلمه‌ی «اشجار» که محذوف است! اگر مرجع این ضمیر را کلمه‌ی «جنّات» بدانیم، مفهوم «باغ‌هایی که جاری است از زیرِ آن نهرهایی» برداشت می‌شود و به طور معجزه‌آسایی، «روش آبیاریِ زیر سطحی» از قرآن کشف می‌شود؛ چیزی که بشر در سال‌های اخیر، به آن پی‌برده و آن را به عنوان یکی از بهترین روش‌های آبیاری باغ‌ها به کار می‌گیرد. 6⃣ پاداش انسان‌ها با اعمال آن‌ها متناسب است. محال است که نتیجه‌ی بدی، خوبی باشد یا برعکس. اگر ما گاهی همزمان با انجام کار خوب، برخورد بدی می‌بینیم، چند حالت می‌تواند داشته باشد: یا این برخورد، نتیجه‌ی عمل بدی است که قبلاً انجام داده‌ایم و ربطی به عمل خوبِ الانِ ما ندارد، یا از سختی‌هایی است که در مسیر کار خیر باید ببینیم تا اجرمان بیشتر شود، یا در معرض امتحانیم و یا چون نیّت غلطی داشته‌ایم و به جای این‌که پاداش کار خیر خود را از خدا بخواهیم، از بنده‌ی او توقّع داشته‌ایم در قبالِ کارِ مثبت، عکس‌العمل منفی دیده‌ایم. --> (خير للأبرار). 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌸 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌸 🔖 نکات آیه‌ی ١٩٨ سوره‌ی ٱل‌عمران: 🔹 «اتّقَوا»: فعل ماضی است از مصدر «اِتقاء» باب اِفعال، از ریشه‌ی «تقی» یا «وقی» (هر دو چنان که قبلا گفتیم، محتمل است) به معنی «خود را نگه داشتند، خویشتن‌داری کردند، نیت و گفتار و کردارشان ترمزدار بود». 🔸 «اتّقوا رَبَّهم»: یعنی «در جهت امر خداوند که پرورش‌دهنده‌ی آنهاست، نیت و رفتار و گفتارشان را کنترل کردند». 🔹 «جنّات»: جمع «جَنّه» به معنی «باغ‌های انبوه و پرپشت». 🔸 «تَجری»: فعل مضارع از مصدر «جریان»، از ریشه‌ی «جری» به معنی «جاری است». 🔹 «تحتَ»: یعنی «زیر». 🔸 «اَنهار»: جمع «نهر»، به معنی «رودها». 🔹 «نُزُل»: یعنی یک پذیرایی دَمِ دستی و مقدماتی از مهمان در ابتدای ورودش به منزل. 🔸 «خیر»: اسم تفضیل، که اصل آن «اخیَر» بوده به معنی «بهتر، بهترین». 🔹«اَبرار»: جمع «بَرّ» به معنی «نیکان، کسانی که مانند صحرا صاف و ساده و بی‌انتهایند و مانع حرکت درست دیگران نمی‌شوند و دل وسیع‌شان، آغوش گشاده‌ای برای همه‌ی آوارگان و بی‌کسان است». 🔺 @RooyinDezh
🔆 امام هادی(ع): ⭕️ آنکه از خودش راضی شود، ناراضیان از او زیاد می‌شوند! ‌ 📚 بحارالانوار، ج ۷۲، ص ۳۱۶ 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۱۹۹ سوره‌ی آل عمران: 🔖 قسمت اول: 1️⃣ این آیه به ما ثابت می‌کند؛ برخلاف تصوّر غلطی که عدّه‌ای کج‌اندیش و ظاهرگرا از آیه‌ی ۶۲ سوره‌ی بقره دارند، اهل کتاب، فقط در صورتی مؤمن حساب می‌شوند که به قرآن و حقیقت آن ایمان بیاورند --> (لمن يؤمن بالله و ما أنزل إليكم). 2️⃣ اهل کتاب، در صورتی می‌توانند ادّعا کنند که به تورات یا انجیل یا اَوِستای خودشان ایمان دارند، که قبل از آن، به آخرین کتاب یعنی قرآن، ایمان بیاورند، چون در همه‌ی کتاب‌های قبل، صحبت از ایمان آوردن به کتاب‌های بعد و آخرین کتاب است. اگر کسی کتاب و رسول بعدی را نپذیرد، به آن‌چه در کتاب خودش تذکّر داده شده ایمان ندارد --> (ما أنزل إليكم و ما أنزل إليهم). 3️⃣ آن‌چه باعثِ انحراف علمای اهل کتاب و به تبعِ آن بقیّه‌ی اهل کتاب از مسیرِ دین شد، تکبّر و خودپرستی آن‌ها بود. حبِّ نفس و پیروی از منافع مادّیِ ظاهری که گرفتار آن بودند، باعث شد در برابر خدا و رسول او، اطاعتِ خاشعانه نداشته باشند (منظور از عبارت «خاشعين لله» در این‌جا، استثنائات اهل کتاب است، یعنی آن عدّه‌ی کمی از آن‌ها، که در برابر خداوند خاشع هستند). 🔺 @RooyinDezh