eitaa logo
رویین دژ
11.1هزار دنبال‌کننده
2هزار عکس
910 ویدیو
196 فایل
✨ جبهه مقاومت فرهنگی رویین‌دژ ✨ ❇️ رسانه‌‌ی مجمع حافظان قرآن کریم کاشمر ❇️ 📚 مجری بزرگ‌ترین مسابقات مطالعاتی در سطح کشور 📚 🌐 دنبال کردن مجموعه ما در دیگر پیامرسان‌ها: 🔺 zil.ink/rooyindezh 👤 ارتباط با ادمین: 🆔 @RooyinDezh_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | یا رومی روم، یا زنگی زنگ‼️ 🔴 داستان شنیدنی توبه‌ی مصطفی دیوونه... 🔺 @RooyinDezh
✨حرف زدن با امام زمان(عج) ✍🏻 در زمان حضرت امام هادی(ع) شخصی نامه‌ای نوشت که آقا من دور از شما هستم. گاهی حاجاتی دارم، مشکلاتی دارم، به هر حال چه کنم؟ 🔰 حضرت در جواب ایشان نوشتند: 🌀 «إِنْ کَانَتْ لَکَ حَاجَةٌ فَحَرِّکْ شَفَتَیْک‏» 🔶 لبت را حرکت بده، حرف بزن، بگو. ما از شما دور نیستیم. 📚 بحارالانوار، ج ۵۳، ص ۳۰۶ ✅ مرحوم آیت الله میلانی می‌فرمودند: هر روز بنشینید یک مقدار با امام زمان درد و دل کنید. 💢 خوب نیست شیعه‌ روزش شب شود و شبش روز شود و اصلاً به یاد او نباشد. 🌨 بنشینید چند دقیقه ولو آدم حال هم نداشته باشد مثلاً از مفاتیح دعایی بخواند، با همین زبان خودمان سلام و علیکی با آقا کند، با حضرت درد و دلی کند. 💠 آیت الله بهجت می‌فرمود: بین دهان تا گوش شما کمتر از یک وجب است. قبل از این‌که حرف از دهان خودتان به گوش خودتان برسد، به گوش حضرت رسیده است. 💗 او نزدیک است، درد و دل‌ها را می‌شنود. با او حرف بزنید و ارتباط برقرار کنید... 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۲۷ سوره‌ی اعراف: 🔖 قسمت چهارم: 1⃣1⃣ شیطان از جاهایی انسان را در تیررس قرار می‌دهد که حواسِ انسان، حواسش به آن‌ها نیست. بنابراین انسان می‌تواند به مرتبه‌ای برسد یا در مرتبه‌ای باشد که شیطان و شیاطین را ببیند و اگر شیطان، انسان را این‌گونه بیابد، در مسیر او کمین نمی‌کند که دیده شود. به عبارت دیگر، شیطان اگر بداند که ما حواسِ‌مان به همه جا هست، نمی‌تواند در هیچ جایی، برای آسیب زدن به ما، کمین کند --> (إنّه يراكم هو و قبيله من حيث لاترونهم). 2⃣1⃣ این که شیطان چه قدر در انحراف ما توان داشته باشد، تحت اراده‌ی خداوند است، بر مبنای این که ما چه قدر مطیع او بوده‌ایم یا مُعرِضِ او(رویگردان از او). به عبارت دیگر خدا این‌چنین اراده کرده که به هر نسبت از او روی بگردانیم، به همان نسبت پشت سر شیطان باشیم --> (إنّا جعلنا الشّياطين أولياء للّذين لايؤمنون). 3⃣1⃣ تصوّر جاهلانه‌ای است که انسان گمان کند یک ابلیس بر تمام آدمیان مسلّط است. همین تصوّرِ جاهلانه است که بعضی آیین‌ها مثل زرتشت را گرفتار ثَنَویّت(دو خدایی شدن) کرد؛ یعنی در چشم پیروان زرتشت، کم‌کم قدرت اهریمن با اَهورامزدا برابر شد. اگر شیطان در همه‌جا حضور داشته باشد و یک فرد باشد، -نعوذ بالله- با خدا برابر است --> (الشّياطين). 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۲۷ سوره‌ی اعراف: 🔖 قسمت چهارم: 1⃣1⃣ شیطان از جاه
🌸 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌸 🔖 نکات آیه‌ی ٢٧ سوره‌ی اعراف 🔰 قسمت دوم: 🔹 «شیاطین»: جمع «شیطان» از ریشه‌ی «شطن» به معنی «فریبکاران»، به ابلیس و همه‌ی پیروان او گفته می‌شود یعنی همه‌ی شیطان‌صفتان. 🔸 «اولیاء»: جمع «ولیّ» به معنی «دوستان و سرپرستان» از مصدر «ولایت»، ریشه‌ی «و ل ی». ⚠️ توجه❗️ 💎 در قرآن، ولیّ اهل ایمان، همواره مفرد معرفی می‌شود؛ چه خدا باشد(الله ولیُّ الذین ءامنوا) و چه کسانی که از طرف خداوند بر ما ولایت داشته باشند(انَّما ولیُّکم الله و رسوله و الذین ءامنوا). 💠 اما در مقابل، سرپرستان اهل کفر، همواره به صورت جمع معرفی می‌شوند(والذین کفروا اولیاءُهُمُ الطاغوت). ✅ این موضوع، بیانگر این حقیقت است که اگر انسان، بندگی خداوند و پیروی ولیّ او را نکند، باید بردگی و نوکری اربابان زیادی را بکند. 🔅 سعدی در ارزش یکتاپرستی و رهایی از بندگی و بردگی غیرخدا می‌فرماید: 🔹غلام همّت آنم که پایبند یکی است 🔸به جانبی متعلق شد از هزار بِرَست 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۲۷ سوره‌ی اعراف: 🔖 قسمت پنجم: 4⃣1⃣ اگر انسان ولایتِ مطلقه و واحدِ «الله» را نپذیرد، هر روز یا هر لحظه بنده و نوکر یکی است --> (أولياء). 🔹گیرند مردم دوستان، نامهربان و مهربان 🔸هر روز خاطر با یکی، ما خود یکی داریم و بس 5⃣1⃣ تنها روزنه‌ای که برای ورود شیطان در زندگی هر انسانی وجود دارد و تا حدِّ دریچه و دروازه شدن قابل گسترش است، بی‌ایمانی است --> (لايؤمنون). 🔺 @RooyinDezh
🔆 امام صادق(ع): ❇️ اگر دوست دارى كه خداوند عمرت را زياد كند، پدر و مادرت را شاد كن. 📚 وسایل الشیعه، ج۱۸ ، ص۳۷۲ 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۱۳۵ سوره‌ی آل‌عمران: 🔖 قسمت اول: 1️⃣ انسان، ممکنُ‌الخطاست؛ یعنی انسان باتقوا هم، شاید مرتکب گناه بشود --> (إذا فعلوا...). 2️⃣ برداشت ما از فحشا، انجام عملِ فاسدِ اخلاقی با اعضاست؛ درصورتی که در قرآن، فواحش دو مرحله دارند: مرحله‌ی ذهنی و مرحله‌ی عملی یا پنهان و آشکار(خداوند در این‌باره فرموده: و لاتقربوا الفواحش ما ظهر منها و ما بطن). قطعاً کسی که در عمل، فحشا نمی‌کند، در نیّت باید جلوی آن را بگیرد؛ یعنی همین که تصوّرِ فحشا در ذهن او در حال شکل‌گیری است، بلافاصله به یادِ خدا بیفتد و طلب استغفار کند. ✅ به عبارت دیگر، در هر مرحله‌ای از گناه که ایستاده‌ایم، بلافاصله باید برای مراحل قبل از آن طلب آمرزش و استغفار کنیم. بنابراین منظور از «اذا فعلوا فاحشه»، ممکن است ابتدای شکل‌گیری فحشا در ذهن باشد --> (و الّذين إذا فعلوا فاحشه أو ظلموا أنفسهم ذكروا الله: بین فحشا و ظلم به نفس، با یاد خدا، حتّی هیچ‌گونه فاصله‌ی لفظی هم قرار نگرفته). 3️⃣ مؤمن واقعی، حتّی به خود، اجازه‌ی ظلم به خودش را هم نمی‌دهد --> (ظلموا أنفسهم ذكروا الله فاستغفروا لذنوبهم). 4️⃣ یاد خدا در آستانه‌ی گناه، بازدارنده‌ترین عامل است --> (ذکروا الله). 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۱۳۵ سوره‌ی آل‌عمران: 🔖 قسمت اول: 1️⃣ انسان، ممکن
🌸 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌸 🔖 نکات آیه‌ی ١٣۵ سوره‌ی آل‌عمران 🔰 قسمت اول: 🔹 «اذا»: زمانی که‌، همین که 🔸 «فعلوا»: فعل ماضی از ریشه و مصدر «فعل» به معنی «انجام دادند». 🔹 «فاحشه»: اسم فاعل مؤنث از ریشه‌ی «فحش»، به معنی «زشت، عمل غیر اخلاقی و شرم‌آور». 🔸 «اَو»: یا 🔹 «ظلموا»: فعل ماضی از ریشه و مصدر «ظلم» به معنی «ستم کردند». 🔸 «انفس»: جمع «نَفْس»، در اینجا به معنی «خود». 🔹 «ذکروا»: فعل ماضی از ریشه و مصدر «ذکر» به معنی «یاد کردند» که در اینجا چون جمله شرطی است به صورت مضارع(یاد می‌کنند) معنی می‌شود. 🔸 «استغفروا»: فعل ماضی از باب استفعال، مصدر «استغفار »، ریشه‌ی «غفر» به معنی «طلب مغفرت کردند» که در اینجا چون جمله شرطی است به صورت مضارع (طلب مغفرت می‌کنند، آمرزش می‌خواهند) معنی می‌شود. 🔺 @RooyinDezh
💠 يَا كَهْفِي حِينَ تُعْيِينِي الْمَذَاهِبُ وَ يَا مُقِيلِي عَثْرَتِي ، فَلَوْ لَا سَتْرُكَ عَوْرَتِي لَكُنْتُ مِنَ الْمَفْضُوحِينَ 🔮 ای پناه من در زمانی که راه‌های گوناگون و بی‌ربط مرا خسته می‌کند و به زحمت می‌اندازد. ای گذشت کننده از لغزش‌هایم؛ اگر عیب‌پوشی تو نبود، از رسواشدگان بودم! 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۱۳۵ سوره‌ی آل‌عمران: 🔖 قسمت دوم: 5️⃣ آن‌چه زمینه‌ی استغفار را فراهم می‌کند، یاد خدا و عظمت اوست؛ بنابراین در زندگی‌هایی که یاد خدا در آن‌ها نیست، یا نمازهایشان هم برای یاد خدا نیست، انگیزه‌ای برای ترک گناهان وجود ندارد --> (ذكروا الله فاستغفروا لذنوبهم). 6️⃣ بین طلبِ استغفارِ خالصانه با مغفرت(یعنی پوشیده شدن گناه)، فاصله‌ای وجود ندارد و هیچ‌کس جز خداوند، نمی‌تواند گناه ما را ببخشد --> (فاستغفروا لذنوبهم و من يغفر الذّنوب إلّا الله). 7️⃣ آن‌چه گناه را تثبیت می‌کند، تکرار آن است. برای جلوگیری از تکرار گناه، محیطی را که زمینه‌ساز گناه بوده (اعم از محیط فکری و فیزیکی)، تغییر دهیم --> (و لم يصرّوا على ما فعلوا). 8️⃣ خداوند از ما انتظار ندارد که اصلاً خطا نکنیم -هر چند می‌توانیم اصلاً خطا نکنیم- بلکه توقّع دارد خطای ما اصلاً تکرار نشود. در احادیث هم نیامده که «مؤمن اصلاً گَزیده نمی‌شود»، بلکه آمده: «مؤمن از یک سوراخ دو بار گَزیده نمی‌شود» --> (و لم يصرّوا على ما فعلوا). 9️⃣ یکی از نکاتی که جلوی اصرار بر گناه را می‌گیرد، دانستن عواقب گناه است --> (و هم يعلمون). 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۱۳۵ سوره‌ی آل‌عمران: 🔖 قسمت دوم: 5️⃣ آن‌چه زمینه
🌸 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌸 🔖 نکات آیه‌ی ١٣۵ سوره‌ی آل‌عمران 🔰 قسمت دوم: 🔹 «ذنوب»: جمع «ذنب» به معنی «گناهان». ⚠️ توجه❗️ «ذنب» از «دُنب» فارسی گرفته شده و به معنی گناهی است که پیامد منفی و بی‌آبروییِ آن مانند یک «دُم» به شخصیت انسان متصل است. 💎 منظور از «مغفرت» هم پوشانده شدن همان رسوایی و بی‌آبرویی گناه، بعد از توبه کردن است؛ نه پاک شدن گناه! 🔸«یغفر»: فعل مضارع از مصدر «غفران»، ریشه‌ی «غفر» به معنی «می‌پوشاند». 🔹 «لم یصرّوا»: فعل جحد از مصدر «اصرار» باب اِفعال، ریشه‌ی «ص ر ر» به معنی «هرگز اصرار نکردند». 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۳۴ سوره‌ی نساء: 🔖 قسمت اول: 1⃣ در اسلام، مدیریّت خانواده با مرد است، مگر عدم توانایی او با مسائلی مثل اعتیاد و نابسامانی‌های عصبی، ثابت شود --> (الرجال قوّامون). 2⃣ مرد باید نگهبان حریم خانواده و همسرش باشد --> (قوّامون). 3⃣ مرد باید بسیار به‌پادارنده‌ی حقوق زن و نگهدارنده‌ی حریم او باشد --> (قوّامون). 4⃣ این که مدیریّت خانواده با مرد است، به خاطر تفاوت‌هایی است که خداوند در استعدادهای او قرار داده است --> (بما فضّل الله). 5⃣ برتری‌هایی هم زنان نسبت به مردان دارند؛ مانند استعداد ویژه‌ی آن‌ها در کارهای ظریف، حوصله‌ی زیاد آن‌ها در روابط عاطفی با کودکان و... --> (بما فضّل الله بعضهم علی بعض). 6⃣ یکی از دلایل سپردن مدیریّت خانواده به مرد در اسلام، گذاشتن هزینه‌ی خانواده بر دوش مرد است؛ یعنی در اسلام هر حقّی که به کسی داده می‌شود، در قبالِ وظیفه‌ای است که باید انجام دهد --> (بما أنفقوا من أموالهم). 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۳۴ سوره‌ی نساء: 🔖 قسمت اول: 1⃣ در اسلام، مدیریّت
🌸 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌸 🔖 نکات آیه‌ی ٣۴ سوره‌ی نساء 🔰قسمت اول: 🔹 «رجال»: جمع «رَجُل» به معنی «مردان». 🔸 «قوّامون»: جمع «قوّام»، صیغه‌ی مبالغه از مصدر «قوام»، ریشه‌ی «قَوَمَ»، به معنی «برپادارندگان». 🔹 «نساء»: زنان 🔸 «فضّل»: فعل ماضی از باب تفعیل، مصدر «تفضیل»، ریشه‌ی «فضل»، به معنی «برتری داد، امتیاز داد». ⚠️ توجه❗️ «فضل» در لغت به معنی «زیاده‌ی یک چیز» است و این که می‌گویند نعمت‌های خداوند همه از فضل اوست، یعنی خداوند هر چه به ما بدهد، از خزانه‌اش چیزی کم نمی‌شود؛ چون از بی‌نهایت هر چه کم کنیم آنچه باقی می‌ماند باز هم بی‌نهایت است. ✳️ از دارایی‌های انسان هم فقط به علم او «فضل» می‌گویند؛ چون انسان هر چه از علم خود به دیگران بدهد، ذرّه‌ای از آن کم نمی‌شود. 🔹 «بعض»: قسمتی، بخشی یا پاره‌ای(از یک چیز). 🔸 «انفقوا»: فعل ماضی از باب افعال، مصدر «انفاق»، ریشه‌ی «نَفَقَ»، به معنی «انفاق کردند». 🔹 «اموال»: جمع «مال» به معنی «دارایی‌های مادی». 🔺 @RooyinDezh
💠 اللَّهُمَّ مَنْ أَصْبَحَ لَهُ ثِقَةٌ أَوْ رَجَاءٌ غَيْرُكَ ، فَقَدْ أَصْبَحْتُ وَ أَنْتَ ثِقَتِي وَ رَجَائِي فِي الْأُمُورِ كُلِّهَا ، فَاقْضِ لِي بِخَيْرِهَا عَاقِبَةً ، وَ نَجِّنِي مِنْ مُضِلَّاتِ الْفِتَنِ بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ. 🔮 خدایا! چه کسانی صبح می‌کنند در حالی که به غیر تو اعتماد و امید دارند؛ ولی من صبح کردم در حالی که در همۀ امورم اعتماد و امیدم تویی. برای من به آنچه سرانجامش از همه بهتر است حکم کن و از فتنه‌های گمراه‌کننده نجاتم ده، به مهربانی‌ات ای مهربان‌ترین مهربانان! 🔺 @RooyinDezh
🔆 امام مجتبی(ع): ❇️ خوش‌رفتاری با مردم، رأس عقلانیت است. 📚 بحارالانوار، ج ۶، ص ۱۱۱ 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | انقلابی بودن تا کی⁉️ ⚜ بی‌تابی و بی‌قراری باید در انسان موجود باشه تا ظهور رخ بده... 🔺@RooyinDezh
♨️ جهاد تبیین؛ یک فریضه قطعی و فوری‼️ 💯 یک سیاست قطعی رسانه‌های معاند جمهوری اسلامی این است که واقعیت‌ها را تحریف کنند و مشغولند. شما از پیشرفتها، از نقاط مثبت، نقاط قوت، مطلقاً نشانه‌ای در این مجموعه‌ی امپراتوری رسانه‌ای غرب مشاهده نمی‌کنید. ✅ به همین جهت است که جهاد تبیین یک فریضه قطعی و فوری است... 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۳۴ سوره‌ی نساء: 🔖 قسمت دوم: 7⃣ همه‌ی درآمد مرد، از آنِ زن نیست --> (من). 8⃣ زنان صالحه، فرمانبُردار و مطیع همسر مؤمن خود هستند --> (فالصالحات قانتات). 9⃣ زنان صالحه، حریم شوهر را در غیاب او حفظ می‌کنند؛ یعنی خیانت ناموسی، مالی و... به شوهر خود نمی‌کنند --> (حافظات للغیب). 🔟 حفاظت از حریم شوهر در غیاب او، چیزی است که خداوند خواسته و به آن، امر کرده است --> (بما حفظ الله). 1⃣1⃣ سرکشیِ زن، موضوع مهمّی است که باید برای مرد دغدغه‌آفرین باشد --> (تخافون نشوزهنّ). 2⃣1⃣ برخلاف تصوّر کسانی که ادّعا می‌کنند استراتژی اسلام، خشونت است، اتّفاقاً استراتژی اسلام، گفتگو و مذاکره است، البته نه مذاکره و گفتگویی که امروزه مدّنظر برخی‌هاست؛ بلکه مذاکره و گفتگویی بر مبنای بیان حقایق برای اثبات حق و نفی باطل! در این آیه هم، اوّلین راهکار در مواقعی که احتمال سرکشی همسر می‌رود، نصیحت او عنوان شده است --> (فعظوهنّ). 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۳۴ سوره‌ی نساء: 🔖 قسمت سوم: 3⃣1⃣ چون زن ذاتاً(بما فضّل الله بعضهم علی بعض) عاطفی‌تر از مرد است، یکی از ابزارهای مدیریّت او -که البتّه بعد از نصیحت همسر، به عنوان دومین راهکار در مواقعِ بروزِ احتمالِ سرکشیِ وی به شمار می‌رود- مدیریّت عواطف خودمان نسبت به اوست(و اهجروهنّ فی المضاجع). همان‌طور که گفته شد، همین کناره‌گیری و کم‌کردن عواطف، باید پس از بیان روشن انجام‌گیرد --> (اول «فعظوهنّ»، بعد «و اهجروهنّ») 4⃣1⃣ اگر زن، سرکش و نافرمان شد و سرکشی و نافرمانی او دربردارنده‌ی این احتمال می‌شد که حریم مرد را در غیاب او حفظ نکند و موعظه(فعظوهنّ) و ترفند عاطفی(و اهجروهنّ فی المضاجع) هم مؤثّر واقع نشد، کار به جایی رسیده که اقتدار مرد باید جلوه کند و ترسِ مفیدی که نفسِ زن باعث شده در فطرت او خاموش شود، دوباره باید احیا گردد. برخورد فیزیکی با او، آخرین راه بوده و حدّاقل احتمالی است که می‌توان برای برگشتن این ترسِ مفید در نظر گرفت --> (و اضربوهنّ). 5⃣1⃣ روانشناسیِ امروز هم ثابت کرده که در بعضی از زنان، یک ویژگی روانی به نام «مازوشیسم» یا «آزارخواهی» وجود دارد که چنین زنانی گاهی حس و حالی پیدا می‌کنند که فقط با یک تنبیه بدنیِ مختصر آرام می‌گیرند. تجربه هم ثابت کرده است که اگر زن به دلیل اشتباه بزرگی که انجام داده، مورد تنبیه بدنی توسّط همسرش قرار بگیرد، به شرط این که بعداً اشتباه خود را باور کند و در شرایطی که درست عمل کند از شوهرش محبّت ببیند، هرگز نسبت به آن تنبیه بدنی، کینه‌ای به دل راه نمی‌دهد. 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌸 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌸 🔖 نکات آیه‌ی ٣۴ سوره‌ی نساء 🔰قسمت دوم: 🔹«صالحات»: جمع «صالحه»، از مصدر «صلاح»، ریشه‌ی «صلح»، به معنی «زنان مؤمن و پاکدامن». 🔸 «قانتات»: جمع «قانته»، از مصدر «قنوت»، ریشه‌ی «قَنَتَ»، به معنی «زنان مطیع و فرمانبُردار». 🔹 «حافظات»: جمع «حافظه»، از مصدر و ریشه‌ی «حفظ» به معنی «زنان نگهدارنده». 🔸 «غیب»: آنچه دیده نشود. 🔹 «فالصالحاتُ قانتاتٌ حافظاتٌ للغیب»: یعنی «زنان مؤمن و پاکدامن، مطیع شوهرند و حریم او را در غیاب او حفظ می‌کنند». 🔸 «حَفِظَ»: یعنی «حفظ کرد، نگه داشت». 🔹 «اللّاتی»: جمع «الّتی» یعنی «زنانی که». 🔸 «تخافون»: فعل مضارع از مصدر و ریشه‌ی «خوف»، به معنی «بیم دارید، می‌ترسید». 🔹 «نشوز»: مصدر است به معنی «سرکشی، طغیان، نافرمانی». 🔸 «عِظوا»: فعل امر از مصدر و ریشه‌ی «وعظ» به معنی «نصیحت کنید، تذکر دهید». 🔹 «اهجروا»: فعل امر از مصدر و ریشه «هجر» به معنی «دوری کنید، جدا شوید». 🔸 «مضاجع»: جمع «مضجع»، اسم مکان از ریشه‌ی «ضجع» به معنی «آرامشگاه‌ها، خوابگاه‌ها». 🔹 «اضربوا»: فعل امر از ریشه و مصدر «ضرب» به معنی «بزنید». 🔺 @RooyinDezh
🌱 علمت عیان نمود امامانِ اهل بیت(ع) 🌱 از کودکی، تجلّیِ "انسانِ کامل" اند 🌸 ولادت باسعادت امام جواد(ع) مبارک باد. 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۳۴ سوره‌ی نساء: 🔖 قسمت چهارم: 6⃣1⃣ بر اساس سنّت پیامبر و سیره‌ی معصومین(ع) یعنی احادیثی که از ایشان ذیل این آیه گفته شده(چون آن‌ بزرگواران هرگز همسرشان را نمی‌زده‌اند، یعنی به گونه‌ای عمل نمی‌کرده‌اند که کار به چنین جایی بکشد)، حدّ این برخورد فیزیکی هم تا جایی است که جراحت، کبودی و شکستگی به جا نگذارد. 7⃣1⃣ هدف از هر سه شیوه‌ی برخورد یا هر سه مرحله‌ی برخورد با زنِ ناشزه(که حریم شوهر را نگه نمی‌دارد و سرکش و نافرمان شده است)، اطاعت‌پذیر شدن اوست؛ نه مجازات کردن او. حتی اگر خطایی مرتکب شده باشد که حقّ او مجازات شرعی باشد، حاکم شرع است که باید مجازات کند؛ نه شوهر(به جز زنای محصنه که شرایط خاصّ خود را دارد). بنابراین به محض اطاعت‌پذیر شدنِ زن، باید دست از تنبیه کردنِ او کشید --> (فإن أطعنکم...). 8⃣1⃣ در این تنبیه بدنی، مرد به زن ظلم نمی‌کند؛ بلکه دفاع می‌کند از حقّی که، زن دارد از او ضایع می‌کند. در چنین مواردی، حقّی از زن ضایع نمی‌شود که بگوییم به او ظلمی شده است؛ چون زن می‌خواهد حقّ شوهر(یعنی آبروی او) را ضایع کند و با هیچ ترفندی تسلیم‌پذیر نیست و مرد برای دفاع از حقّ خود با او برخورد می‌کند --> (واللّاتی تخافون نشوزهنّ -> واضربوهنّ). 🔺 @RooyinDezh
🔆 امام جواد (ع): ⭕️ هر کس به سخنِ گوینده‌ای گوش سپارد، او را بندگی کرده است. اگر گوینده سخن از خدا می‌گوید، او خدا را بندگی کرده و اگر از زبان شیطان سخن می‌گوید، شیطان را بندگی نموده است! 📚 تحف العقول، ص ۴۵۶ 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | ظهور نزدیک است‼️ ❇️ سخنان شنیدنی سید حسن نصرالله درباره‌ی نزدیکی ظهور... 🤲🏻 🔺@RooyinDezh