▪️کربلا دارالنعیم زینب است
▫️کعبه خود تحت حریم زینب است
▪️عمر زینب، فخر مولا بود و بس
▫️او به زهرا، المثنّی بود و بس
☑️ زینب(س)، "ستمکش" نبود؛ بلکه "ستمشِکَن" بود.
🏴 وفات اسوهی صبر و ایثار، حضرت زینب(س) تسلیت باد.
🔺 @RooyinDezh
4_5978807145632631250.mp3
5.7M
🎧 بشنویم | بهترین الگو‼️
▫️ چه گام استواری داشت زینب(س)
▪️ چه آرام و قراری داشت زینب(س)
#جبهه_مقاومت_فرهنگی_رویین_دژ
#رهبر_معظم_انقلاب
🔺 @RooyinDezh
💠 دکتر شریعتی:
✳️ ای زینب! ای زبان علی در كام! با ملت خویش حرف بزن.
⚜️ ای زن! ای كه مردانگی در ركاب تو جوانمردی آموخت! زنان ملت ما، اینان كه نام تو آتش عشق و درد بر جانشان میافكند، به تو محتاجاند؛ بیش از همه وقت.
💯 جهل از یک سو به اسارت و ذلّتشان نشانده است و غرب از سوی دیگر به اسارت پنهان و ذلت تازهشان میكشاند! و از خویش و از تو بیگانهشان میسازد.
🍂 آنان را بر استحمار كهنه و نو، بر بندگی سنّتهای پوسیده و دعوتهای اپِن، بر ملعبهسازان تعصّب قدیم و تفنّن جدید، به نیروی فریادهایی كه بر سر یك شهر، شهر قساوت و وحشت میكوبیدی و پایههای یک قصر، قصر جنایت و قدرت را میلرزاندی برآشوب!
🌀 تا در خویش برآشوبند و تار و پود این پردههای عنكبوت فریب را بدرند و تا در برابر این طوفان بر باد دهندهای كه به وزیدن آغاز كرده است، ایستادن را بیاموزند.
⭕️ و این ماشین هولناكی را كه از او یک بازیچه جدید میسازد، باز برای استحمار جدید، برای اغفال جدید، برای پر كردن ایام فراغت و برای بلعیدن حریصانه آنچه كه سرمایهداری به بازار میآورد و برای لذّت بخشیدن به هوسهای كثیف بورژوازی، برای شور آفریدن به تالارها و خلوتهای بیشور و بیروح اشرافیت جدید و برای سرگرمی زندگی پوچ و بیهدف و سرد جامعهی رفاه، در هم بشكنند!
🔅 و خود را از حرمهای اصالت قدیم و بازارهای بیحرمت جدید، به امامت تو ای زینب! نجات بخشند...
📚 نیایش، علی شریعتی
#با_کتاب
🔺 @RooyinDezh
💠 دریادلیِ زینبِ کبری(س)‼️
🖤 بازنشر به مناسبت رحلت حضرت زینب(س)
#شعور_عاشورایی
#جبهه_مقاومت_فرهنگی_رویین_دژ
🔺 @RooyinDezh
💠 زینب(س)، الگوی بینقص و بینظیر فعّالیّت اجتماعی زنان‼️
🖤 بازنشر به مناسبت رحلت حضرت زینب(س)...
#شعور_عاشورایی
#جبهه_مقاومت_فرهنگی_رویین_دژ
🔺 @RooyinDezh
🔮 وَ اعْصِمْنِي مِنْ أَنْ أَظُنَّ بِذِي عَدَمٍ خَسَاسَةً، أَوْ أَظُنَّ بِصَاحِبِ ثَرْوَةٍ فَضْلًا، فَإِنَّ الشَّرِيفَ مَنْ شَرَّفَتْهُ طَاعَتُكَ، وَ الْعَزِيزَ مَنْ أَعَزَّتْهُ عِبَادَتُكَ
💠 و مرا از اینکه به تهیدستِ فقیری گمان پستی برم و به ثروتمندی، گمان برتری ورزم، حفظ فرما؛ زیرا که شریف، کسی است که طاعت تو او را شرافت داده و عزیز کسی است که عبادت تو او را به عزّت نشانده...
#صحیفه
🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺
📔 گزیده پیامهای آیهی ۵۴ سورهی نساء:
🔖 قسمت اول:
⭕️ نکته: شأن نزول این آیه، حسادت اهل کتاب(به ویژه یهودیان) نسبت به پیامبر اسلام(ص) است. امام صادق(ع) ذیل این آیه میفرمایند: «نحن المحسودون»؛ یعنی «ماییم که مورد حسادتِ دشمنان اسلام واقع شدهایم».
1⃣ حسد، سومین گناهی است که در هستی انجام شد؛ توسّط قابیل نسبت به هابیل(گناه اوّل «کبر» بود که شیطان انجام داد و گناه دوم، «حرص» بود که آدم و حوّا گرفتار آن شدند) و اوّلین گناهی است که زمینهی بروز اختلافها شد و این حسادت، حتّی اصلیترین عامل در اختلافات دینی هم شده است. یهود و به پیرویِ آن، نصارا، اصلیترین دلیل گمراهیِشان، حسادت بر پیامبر(ص) بود.
🔱 شاید داستان هابیل و قابیل در قرآن، یک نوع براعتِ استهلال یا پیشدرآمدی باشد در اوّلالزّمان برای آیینِ آخرالزّمان که در آن، قابیلیان به جانِ هابیلیان میافتند --> (يحسدون النّاس)!
2⃣ حسادت به دیگران، شاخهای از ظلم است. امام حسن مجتبی(ع) میفرمایند: «هیچ ظالمی را به اندازهی حسود، شبیهِ مظلوم ندیدم» --> (يحسدون النّاس على...).
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
#جبهه_مقاومت_فرهنگی_رویین_دژ
🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺
📔 گزیده پیامهای آیهی ۵۴ سورهی نساء:
🔖 قسمت دوم:
3⃣ حسادت یعنی در مقابل ارادهی خداوند قرار گرفتن؛ یعنی حسود گمان میکند در مقابلِ مَحسود ایستاده است؛ ولی در اصل، در مقابل خداوند ایستاده است، و این موضوع، حماقتی است که فقط بعضی از انسانها و اَجِنّه به آن مبتلا میشوند --> (يحسدون النّاس على ما آتاهم الله).
4⃣ پیامبر(ص) هم از آل ابراهیم(ع) است. چرا بنیاسرائیل که به ابراهیم(ع) افتخار میکنند، به او ایمان نیاوردند؟ چون ابراهیم(ع)، بهانهای بود برای حسادت آنها. حتّی اگر پیامبر از نسل اسحاق و فرزند یعقوب(ع) هم میبود(یعنی از خودِ بنی-اسرائیل میبود)، برادرانش از روی حسادت، کمر به قتل او میبستند(مانند سرگذشت حضرت یوسف(ع)). حسادت بیش از هر قومی، بنیاسرائیل را گرفتار اختلافات کرده است --> (فقد آتينا آل إبراهيم).
5⃣ دعا کنیم اگر اهل کتاب شدهایم، اهل حکمت هم بشویم. صرفاً با داشتن کتاب، خیری نصیب ما نخواهد شد(و من یؤت الحکمه فقد أوتی خیرا کثیرا). یکی از معانی حکمت، قدرت بهرهوری از کتاب خداوند است --> (الكتاب و الحكمه).
6⃣ هرچه نسبت به کسی که مورد عنایت خدا قرار گرفته، حسادت ما بیشتر شود، بهرهی او از عنایت خداوند بیشتر میشود --> (یحسدون النّاس علی... -> و آتيناهم ملكا عظيما).
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
#جبهه_مقاومت_فرهنگی_رویین_دژ
🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیامهای آیهی ۵۴ سورهی نساء: 🔖 قسمت دوم: 3⃣ حسادت یعنی در مقا
🌸 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌸
🔖 نکات آیهی ۵۴ سورهی نساء:
🔹 «أَم»: به تنهایی حرف فصل است و معنای «یا» میدهد. اما اگر همراه با حرف استفهام «أ» به کار برود(به صورت «أَ.... أَم....») حرف استفهام است و مفهوم سوالی دارد به صورت «آیا.... ؟ یا....؟».
📍گاهی نیز مانند این جمله «أ» در تقدیر جمله است و به قرینهی معنوی حذف شده است. لذا خود حرف «أم» به تنهایی به صورت «آیا.....؟» ترجمه میشود.
🔸 «یحسدون»: فعل مضارع از ریشه و مصدر «حسد» به معنی «حسادت میورزند».
🔹«ءاتی»: فعل ماضی از باب افعال، مصدر «ایتاء» به معنی «داد، آورد، بخشید».
🔸 «فضل»: در لغت به معنای «زیادهی یک چیز» است اما در ادبیات به معنی «بخشیدن چیزی که پایانپذیر نیست» به کار میرود.
✅ نعمتهای خداوند همه «فضل» حساب میشوند.
🔹 «ءاتینا»: فعل ماضی از باب افعال، مصدر «ایتاء»، ریشهی «أتی» به معنی «دادیم، بخشیدیم».
🔸 «آل»: جمع «اهل» به معنی «خاندان».
🔹«حکمت»: سخن محکم، اندیشهی محکم و بینقص، قدرت درک درست از علوم، قدرت فهم صحیح کتاب خدا.
🔸 «مُلک»: فرمانروایی، حکومت.
🔹 «عظیم»: صفت مشبّهه از ریشهی «عظم» به معنی «بزرگ».
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
#جبهه_مقاومت_فرهنگی_رویین_دژ
🔺 @RooyinDezh
♨️ شیطان قدم به قدم به انحراف میکشاند!
✨لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَان✨
💢 از گامهای شیطان پیروی نکنید...
📔 آیه ۲۱ سوره نور
#آیه_گرافی
🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | اولویتها در جهاد تبیین‼️
♨️ دو موضوع مهمّی که رهبری به تبیین آن تأکید کردهاند...
#جهاد_تبیین
#کلیپ
🔺 @RooyinDezh
♨️ می گویند: کی گفته باید با آمریکا و اسراییل دشمن باشیم!
🐩 چرا میگن سگ نجسه!
🥂 کی گفته شراب بده و حرومه؟
❌ اصلا واسه چی میگن رابطه دوستی داشتن با نامحرم ممنوع! روزه و خمس و زکات که جای خود دارد. باور کن اینا همش ساخته آخونداست...
✅ با اطمینان و در کمال ادب بگو: اجالتاً، شما تا حالا چند بار، کتاب دینیتان، قرآن را خواندهاید؟ چقدر از آن فهمیدهاید؟! چقدر به آن ایمان دارید؟
📖 قرآن را که دیگر ۱۴۰۰ سال پیش، آخوندها نازل نکردهاند!
💠 اگر ایمان به خدای خالق خود دارید، در همین کتاب "راهنمایش" موضع ما را نسبت به ظالمین و یهود و نصارا مشخص کرده؛ خودش امر کرده که سگ نجس است؛ که شراب نجس است و برای مؤمن حرام؛ که رابطه با نامحرم نداشته باشید؛ که...
❇️ و تمام این امرها هم فقط و فقط، به سود خود انسان و در جهت رشد و سعادت اوست.
#شبهه
🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | همدمی به نام سگ‼️
♨️ تأثیرات نگهداری سگ در خانه بر سلامت انسان...
#کلیپ
🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | امام تو، منتظر توست‼️
♨️ وقتی کسی بیخیال امام زمانش میشه، یعنی سقوط کرده تو جهنّم...
#استاد_شجاعی
#کلیپ
🔺 @RooyinDezh
💎 «مِثقالَ ذَرّه»
♨️ در قیامت، نوبت حساب و کتاب «مِثقالَ ذَرّه»هاست!
✅ «مِثقالَ ذَرّه» که میگویند؛
یعنی همان چند لحظهای که بوی عطر زنی، تمام مردی را بههم میریزد!
✅ «مِثقالَ ذَرّه» که میگویند؛
یعنی همان چند لحظهای که شخصی به نامحرمی لبخند میزند ولی فکرش ساعتها درگیر همان یک لبخند است!
✅ «مِثقالَ ذَرّه» که میگویند؛
یعنی حساب و کتابِ زمانی که فردی با همسرش بلند میخندد و جوان مجردی هم در همان حوالی، آنها را با حسرت نگاه میکند.
✅ «مِثقالَ ذَرّه» که میگویند؛
یعنی حساب کردن زمانی که فردی در پایان صحبتهایش با نامحرم، به خیال خودش از روی ادب، "جانم" و "قربانت" میگوید و رابطهای را به همین اندازه سرد میکند!
✅ «مِثقالَ ذَرّه» که میگویند؛
یعنی همان چند لحظهای که شخصی با فروشندهای نامحرم، احساس صمیمیت میکند.
و...
⚠️ قدر اینها پیش ما خیلی کوچک است و به حساب نمیآید؛
🔴 اما «مِثقالَ ذَرّه» که میگویند،
امثال همینهاست، همین کارهای کوچکی که مثل ضربهی اول دومینو، خیلی کوچک است اما انتهایش را روزی که پردهها کنار رفت، خواهیم دید!
#پندانه
🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺
📔 گزیده پیامهای آیات ۲۳ تا ۲۵ سورهی قصص:
🔖 قسمت اول:
✅ نکته: الف) در آیات ۲۳ تا ۲۵ سوره قصص، ماجرای برخورد حضرت موسی(ع) (در شرایطی که جوانی مجرّد بوده و هنوز به پیامبری نرسیده) با دختران حضرت شعیب(ع) گفته شده، که نکات خوبی دربارهی حیا میتوان در آن دید. وقتی حضرت موسی(ع) به سرِ چاه آبی در اطراف شهر مدین میرسد، آنجا گروهی از مردم را میبیند که برای گوسفندان خود، از چاه آب میکشند و در فاصلهای دور از این مردان، دو زن را میبیند که دور گوسفندان خود را گرفتهاند تا پراکنده نشوند.
🌀 از آنها میپرسد: «اینجا چه کار مهمّی دارید؟» میگویند «تا بقیّهی چوپانان نروند، ما گوسفندانمان را آب نمیدهیم و ضمناً پدر ما پیری سالخورده است». موسی(ع) برای آنها آب میکشد و بعد رویش را بر میگرداند و به سایهای میرود و به دعا و راز و نیاز میپردازد.
❇️ دختران حضرت شعیب(ع) به خانه میروند و حکایت را برای پدر تعریف میکنند و پدرشان یکی از آن دو را میفرستد تا موسی(ع) را برای پاداش گرفتن به نزد او بیاورد. این دختر با کمالِ حیا و وقار به سمت موسی(ع) میآید (تمشی علی استحیاء – آیهی ۲۵ همین سوره) و او را به سمت پدر فرا میخواند.
💠 ب) در روایات معصومین(ع) آمده که: موسی(ع) جلو حرکت میکرد و دختر حضرت شعیب(ع)، با فاصلهی زیادی، پشت سر او میآمد و چون موسی(ع) راه را بلد نبود و آن دو نامحرم نمیخواستند صحبت غیرضروری داشته باشند، دختر شعیب(ع) با پرتاب سنگ، راه را به موسی(ع) نشان میداد!
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
#جبهه_مقاومت_فرهنگی_رویین_دژ
🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌸 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌸
🔖 نکات آیهی ٢٣ سورهی قصص
🔰 قسمت اول:
🔹 «لمّا»: زمانی که، هنگامی که
🔸 «ورد»: فعل ماضی از مصدر «ورود»، ریشهی «وَرَدَ» به معنی «وارد شد، رسید».
🔹 «ماء»: آب، در اینجا مَجاز از چاهی است که از آن آب میکشیدند.
🔸 «مَدیَن»: شهری سرسبز و خرم بوده در شرق خلیج عقبه، شمال حجاز و جنوب شامات، که مردمش از نسل حضرت اسماعیل(ع) بودهاند. حضرت شعیب به عنوان پیامبر برای هدایت آن قوم فرستاده شد. نافرمانی از پیامبر باعث شد گرفتار عذاب شوند.
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
#جبهه_مقاومت_فرهنگی_رویین_دژ
🔺 @RooyinDezh
🔆 امیرالمؤمنین(ع):
💢 دربارهی یتیمان از خدا بترسید؛ مبادا گرسنه بمانند و در جامعهی شما تباه شوند!
📚 بحارالانوار، ج ۴۲، ص ۱۹۹
#حدیث
🔺 @RooyinDezh
✳️ اوج لذّت حلال در دنیا‼️
💯 ابلیس علاوه بر لذّت اخروی، چشم دیدن لذّت دنیوی تو را هم ندارد!
#استاد_پناهیان
🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | فاجعهای به نام جشنوارهی فیلم فجر‼️
♨️ وقتی جای ارزشها و ضدارزشها عوض میشود...
#کلیپ
🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | جاهلیتی رایج: سگ و گربه جایگزین فرزند در خانواده‼️
♨️ مستندی قابل تأمّل دربارهی همزیستی با سگ...
#جاهلیت_مدرن
#کلیپ
🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | عزیز من بیدار شو‼️
⚠️ با توجیهات منفی، داریم خودمونو غافل میکنیم...
#شهیدانه
#کلیپ
🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺
📔 گزیده پیامهای آیات 23 تا 25 سورهی قصص:
🔖 قسمت دوم:
1️⃣ مردمی که از چاه آب میکشیدند، هیچ اعتنایی به این که ناموسِ مردم آنجا معطّل مانده نداشتند؛ ولی برای حضرت موسی(ع) این موضوع، بسیار مهم بود و بر هر کاری اولویّت داشت --> (وجد عليه أمّه من النّاس يسقون و وجد من دونهم إمراتين تذودان قال ما خطبكما).
2️⃣ دختران حضرت شعیب(ع) از جمع نامحرمان فاصله گرفته بودند و توجّهشان فقط به گوسفندانشان بود --> (من دونهم).
3️⃣ دختران حضرت شعیب(ع)، رفتاری بزرگتر از سنّ خود داشتند و به چشم حضرت موسی(ع)، به صورتِ دو زنِ کامل آمدند --> (امرأتين)
4️⃣ موسی(ع) به آنها نزدیک نشد. فقط پرسید چه کاری مهمّی دارید؟ --> (قال ما خطبكما).
5️⃣ موسی(ع) پرسید چه کار مهمّی دارید؟ یعنی زن اگر کار مهمّی نداشته باشد، دلیلی ندارد بدون مرد، وارد اجتماع شود --> (ما خطبكما).
6️⃣ دختران شعیب(ع) دو نفر بودند؛ یعنی اگر زن، مردِ مَحرمی همراه خود نداشت، بهتر است حدّاقل یک همراهِ زن، با خود داشته باشد --> (امرأتين- خطبكما).
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
#جبهه_مقاومت_فرهنگی_رویین_دژ
🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیامهای آیات 23 تا 25 سورهی قصص: 🔖 قسمت دوم: 1️⃣ مردمی که از
🌸 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌸
🔖 نکات ٱیهی ٢٣ سورهی قصص
🔰 قسمت دوم:
🔹 «وَجَدَ»: فعل ماضی از ریشه و مصدر «وجد» به معنی «یافت، دید».
🔸 «امـّه»: منصوب به «امّ»، به معنی «گروهی که زبان مادری یا فرهنگ و عقیدهی یکسان داشته باشند».
✳️ در این آیه، فرهنگ آن جماعت از نظر بیتوجهی به مشکل ناموس مردم، یکسان بود.
🔹 «یسقون»: فعل مضارع از ریشهی «سقی» به معنی «آب میدهند» و در اینجا یعنی «موسی(ع) گروهی را دید که دارند گوسفندانشان را آب میدهند».
🔸 «دون»: غیر، جدا، پایین
🔹 «من دونهم»: غیر از آنها، جدا از آنها، پایین تر از آنها.
🔸 «إمرأتین»: مثنای «امرأت» که مؤنث «مرء» است به معنی «دو زن».
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
#جبهه_مقاومت_فرهنگی_رویین_دژ
🔺 @RooyinDezh