May 11
باز چهارشنبه آمد و دلم هوای تو کرده، رضا (ع)
حریم قدسی و صدای بال کبوتران رضا(ع)
طلوع آفتاب و صدای نقاره و رضا رضا ( ع)
صدای جاروی کشیکچیان رضا (ع)
زلال آب سقاخانهی رضا (ع)
من و غربت و غم و ضمانت رضا(ع)
بیا و بگیر دستم ای رضا (ع)
که جز وساطت تو ندارم، فریادرس ای رضا (ع)
#روزنگار
#امام_رضا
#ا_دهقانی
https://eitaa.com/joinchat/2950103135C5c03f81896
معرفت امام رضا(ع) و زیارت از راه دور
پای که در حریم قدسیش میگذاری، خود را به اقیانوس بیکران رحمت و رأفتش متصل کردهای. او دریای نور است و تو قطرهای متصل به این دریا. گرچه آلودهای و گنهکار اما در این دریا که غرق شوی، از همهی گناهان پاک میشوی. چنانکه جدش رسول اکرم(ص) فرمود: هرکس پارهی تن مرا در خراسان زیارت کند، بهشت بر او واجب خواهد شد و بدنش بر آتش جهنم حرام میگردد(عیون اخبار الرضا، باب 66).
زیارت روی گردندان از غیر اوست. دل بریدن از دیگران و روکردن به اوست. او که امام رئوف است و مهربانیش بیانتها. فقیر و غنی نمیشناسد. گنهکار و بیگناه در حریمش راه دارد. هیچکس را دست خالی و ناامید برنمیگرداند. هرکس به اندازهی ظرف وجودیش از این دریا بهره میبرد. پس چه بهتر که ظرفت را خالی کنی از پلیدیها و رذایل، تا جام وجودت پر شود از فضایل و برکات وجودش. دریای لطفش بیکرانه است و بیدریغ میخروشد، طالب میخواهد تا از فیض وجودش بهره برد.
معرفت حضور که داشته باشی و بدانی که در محضر چه کسی حاضر شدهای، پیمانهات بیشتر پر میشود. پس غسل کن. خود را مطهر کن از آلودگیهای ظاهر و باطن. پاکیزهترین لباست را بر تن کن و ذکرگویان قدم بردار. ادب کن و در هنگام ورود به حریم قدسیش اذن دخول بخوان و از خداوند و ملائکه و امام حاضر کسب اجازه کن، سپس داخل شو. دست ادب بر سینه بگذار. سلامی از سر اخلاص و خضوع به محضرش ادا کن. آهسته قدم بردار و توجه داشته باش که صاحبخانه کیست و نزد چه کسی میروی. این در و دیوار حرم نیست که میزبان توست. میزبان، ولی الله است. خلیفه و جانشین خدا بر روی زمین. چه کسی را میشناسی بزرگوارتر و والا مقامتر از او در نزد خداوند. پس او را واسطه قرار ده و به آبرویی که او و اجداد طاهرینش در درگاه خداوند دارند، طلب حاجت کن. دلت را نه به پنجره فولادش که به عشق وجودش گره بزن و از او شفای دردهای ظاهر و باطن خود را بخواه. از آب سقاخانهاش بنوش تا تو را از معرفتش سیراب گرداند، به امید آنکه در نزد حوض کوثر با دستان جدش علی بن ابیطالب(ع) سیراب گردی.
۰۰
امین الله بخوان و بدان که او امین خدا بر روی زمین است و هرچه به او بسپاری به بهترین نحو به تو بازمیگرداند، پس دلت را به او بسپار و ایمانت را نزد او به امانت بگذار تا هنگام مرگ و در روز حشر به تو بازگرداند، نکند که در آن وانفسای نفسگیر دست خالی بمانی. او خود ضمانت کرده است که هرکس به زیارتش بیاید در قیامت در سه موقف به کمکش خواهد آمد. وقتی که نامههای نیکوکاران در دست راست ایشان و نامههای بدکاران در دست چپشان قرار میگیرد، نزد صراط و نزد ترازوی اعمال (مفاتیح الجنان، فضیلت زیارت علیبن موسی الرضا ع ). زائر امام رضا(ع) امیدوار است به این وعده و میداند که امام خلف وعده نمیکند و در عوض هر زیارتی، امام در قیامت، بازدیدی از او خواهد داشت، به کمک و یاری او خواهد آمد و او را شفاعت خواهد کرد.
اما اگر طی طریق و مسافت طولانی برای تو امکانپذیر نیست، اندوهگین مباش چراکه امام مهربانیها را میشود حتی از راه دور زیارت کرد، فقط کافیست دست ادب بر سینه بگذاری و زمزمه کنی:
السلام علیک یا غریب الغربا، السلام علیک یا معین الضعفاء و الفقرا، السلام علیک یا علیبن موسی الرضا(ع). آنگاه با گوش جان میشنوی که میفرماید: و علیک السلام.
#ا_دهقانی
https://eitaa.com/joinchat/2950103135C5c03f81896
فضای مجازی مانند چاقوی دوکارهای است که هم میتوان با آن جان یک انسان را نجات داد و هم جان او را گرفت.
با پیشرفت علم و تکنولوژی و دسترسی به فضای مجاز ی این امکان وجود دارد که یا از آن در زمینهی رشد و کمال استفاده کرد و یا در جهت تباهی و هلاکت.
امروزه در بستر فضای مجازی، امکان بهرهمندی از آموزشهای مختلف علمی و دینی برای پیشرفت در مسیر زندگی مادی و معنوی وجود دارد.
با شیوع بیماری کرونا، بسیاری از فعالیتهای بانکی و اداری و آموزشی در این فضا صورت میگیرد و در وقت و هزینه صرفهجویی میگردد. استفاده از این تکنولوژی حتی در کاهش آلودگی هوا نیز موثر است، زیرا لازم نیست برای انجام کارهای کوچک از منزل خارج شد و حتی میتوان بصورت الکترونیکی از فروشگاههای مجازی خرید کرد.
پس فضای مجازی میتواند، ابزاری مناسب در جهت رفاه و پیشرفت زندگی بشر باشد. اما متاسفانه برخی افراد از این تکنولوژی به بدترین نحو استفاده میکنند. آنان یا به دنبال لایک و فالوو کردن سلبریتیها و شاخهای مجازی هستند و یا در پیجها و سایتهای مبتذل، تصاویر مستهجن را دنبال میکنند. بازنشر مطالب بیهوده و شایعات بیاساس نیز یکی از سرگرمیهای آنان است. نقش بازیکردن و چهرهی واقعی خود را وارونه جلوه دادن، نوع دیگری ازسوء استفاده کردن از فضای مجازی است
بروس کوئن جامعهشناس غربی معتقد است: ظاهرا مردم دگرگونی در فناوری را که جزئی از حوزهی مادّی فرهنگ است، میپذیرند، اما کمتر هنجارها، ارزشها، باورها یا سازمان اجتماعی خود را تغییر میدهند، نتیجه این ناهماهنگی تاخر فرهنگی است( مبانی جامعهشناسی، کوئن: ۶۵).
بنابراین، با پذیرش یک جزء مادی فرهنگ، باید هنجارها و ارزشهای مربوط به آن را نیز پذیرفت تا بتوان از آن استفاده صحیح و بهینه نمود.
#روزنگار
#فضای_مجازی
#فرهنگی
#ا_دهقانی
https://eitaa.com/joinchat/2950103135C5c03f81896
انتقاد بله، توهین خیر
بهتازگی در برنامهای تلویزیونی، شاهد اهانت یکی از اساتید حوزه و دانشگاه، به شخص رئیس جمهور بودهایم.
اگرچه عملکرد آقای رئیسجمهور در این هشتسال، دارای نقصانهای بسیاری بوده است و انتقادات زیادی به ایشان وارد است، اما آنچه مهم است، روش برخورد با آن است.
درست است که خود ایشان برای اولین بار لفظ "منقل" را برای مخالفان برجام بکار بردند، اما دین اسلام، برای تعامل و ارتباط با افراد، راهکارهای متفاوتی دارد. قرآن کریم میفرماید: " وَ جادِلهُم بِالَّتی هِیَ اَحسَن. به شيوهاى كه نيكوتر است جدال و گفتگو كن" (نحل،۱۲۵).
حجهالاسلام قرائتی در تفسیر این آیه میگوید: "همهى مردم را نمیتوان با یک شیوه دعوت کرد، هر شخصى یک روح و ظرفیتى دارد که باید با زبان خودش با او سخن گفت؛ باید خواص را با حکمت و استدلال، عوام را با موعظهی نیکو، و مخالفان را با جدال نیکوتر ارشاد کنیم.
جدال نيكو آن است كه در آن توهين و تحريك غلط احساسات نباشد. هم محتوا نيكو باشد و هم شيوه و بيان" ( تفسیر نور، جلد۴، ص: ۶۰۱).
آیتالله خامنهای نیز قبلا در سخنانی در مورد اهانت به رئیسجمهور، فرمودند: ما در اسلام، انتقاد داریم ولی توهین و هتک حرمت نه.
بنابراین، بهتر بود این استاد گرامی، متناسب با جایگاه روحانیت و مطابق شیوهی قرآن، از روش استدلال منطقی و بیان نیکو استفاده میکردند نه از روش توهین و هتک حرمت.
#روزنگار
#منقل
#ا_دهقانی
https://eitaa.com/joinchat/2950103135C5c03f81896