eitaa logo
روزی حلال
37.4هزار دنبال‌کننده
10.9هزار عکس
3.5هزار ویدیو
55 فایل
🔹 تبلیغات ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر https://eitaayar.ir/anonymous/vB1e.b53
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺🌺 🌼🌼«عن محمد بن سنان، إنّ أبا الحسن علیّ بن موسى الرّضا(علیه السلام) كتب إلیه فیما كتب، من جواب مسائله: علّة تحریم الرّبا، إنّما نهى اللَّه عزّ و جلّ عنه، لما فیه من فساد الأموال، لأنّ الإنسان إذا اشترى الدّرهم بالدّرهمین، كان ثمن الدّرهم درهما، و ثمن الآخر باطلا، فبیع الرّبا و شراؤه و كس على كلّ حال، على المشتری و على البایع، فحظر اللَّه- تبارك و تعالى- على العباد الرّبا، لعلّة فساد الأموال، كما حظر على السّفیه أن یدفع إلیه ماله، لما یتخوّف علیه من إفساده، حتى یؤنس منه رشدا؛ فلهذه العلّة حرّم اللَّه الرّبا، و بیع الدّرهم بدرهمین یدا بید ... و علّة تحریم الرّبا بالنّسیئة، لعلّة ذهاب المعروف، و تلف الأموال، و رغبة النّاس فی الرّبح، و تركهم القرض، و صنائع المعروف، و لما فی ذلك من الفساد، و الظّلم، و فناء الأموال محمّد بن سنان مى گوید: امام ابو الحسن علىّ بن موسى الرضا(علیه السلام) در پاسخ سؤالهاى كتبى او چنین نوشته است: علّت بودن و اینكه خدا از آن نهى كرده است، این است كه مایه تباهى اموال مى شود، زیرا كه آدمى چون یك درهم را به دو درهم بخرد، بهاى یك درهم یك درهم است و درهم دیگر باطل (و بدون برابر) است، بنابراین خرید و فروش ربوى در هر حال به خریدار و فروشنده خواهد بود، از این رو خداى متعال آن را بر بندگان حرام كرده است كه سبب تباهى اموال است؛ چنان كه از سپردن مال شخص «سفیه» به خودش منع كرده است، چون ترس این هست كه مال خویش را تباه كند، مگر هنگامى كه رشد و شعور خویش را بازیابد. آرى، به این سبب است كه خدا ربا -و فروختن یك درهم به دو درهم دست به دست (نقدى)- را حرام كرده است ... و علّت رباى غیر نقدى (نسیه، با مهلت)، برافتادن كار خیر و تلف شدن اموال است، و تمایل پیدا كردن مردم به ، و ترك قرض دادن به نیازمندان، و از میان رفتن نیكوكارى، و شیوع ظلم (اقتصادى) و نابودى اموال (وامگیران و فرودستان در نتیجه پرداخت سود و ربا).» 📚گنجینه معارف 3 (110 موضوع) محمد رحمتی شهرضا 💠 @RoozieHalal 💠
💠آیت‌الله بهجت (ره): هرکس به پایین‌تر از خودش نگاه کند و بگوید: «الحمدُللّه».اصلاً خود همین ، سبب غنا می‌شود... خود این شکر، موضوعیّت و سببیّت برای دارد. 📚 فیضی از ورای سکوت، ص ١٧٠ 💠 @RoozieHalal 💠
🔆دعاى 🌸✨«رُوِیَ أَنَّ أَبَا الْقَمْقَامِ أَتَى أَبَا الْحَسَنِ(علیه السلام) وَ كَانَ رَجُلًا مُحَارَفاً فَشَكَا إِلَیْهِ حِرْفَتَهُ وَ أَنَّهُ لَا یَتَوَجَّهُ فِی حَاجَةٍ فَتُقْضَى لَهُ فَقَالَ لَهُ أَبُو الْحَسَنِ(علیه السلام) قُلْ فِی دُبُرِ الْفَجْرِ سُبْحَانَ اللَّهِ الْعَظِیمِ وَ بِحَمْدِهِ أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ أَسْأَلُهُ مِنْ فَضْلِهِ عَشْرَ مَرَّاتٍ قَالَ أَبُو الْقَمْقَامِ فَلَزِمْتُ ذَلِكَ فَوَ اللَّهِ مَا لَبِثْتُ إِلَّا قَلِیلًا حَتَّى وَرَدَ عَلَیَّ قَوْمٌ مِنَ الْبَادِیَةِ فَأَخْبَرُونِی أَنَّ رَجُلًا مِنْ قَوْمِی مَاتَ وَ لَمْ یُعْرَفْ لَهُ وَارِثٌ غَیْرِی فَانْطَلَقْتُ وَ قَبَضْتُ مِیرَاثَهُ وَ لَمْ أَزَلْ مُسْتَغْنِیاً؛(1362) روایت شده كه ابا القمقام خدمت ابو الحسن(علیه السلام) رسید و شغلش صنعت بود، از حرفه اش به آن حضرت شكایت برد و اینكه به هر چه روى مى كند نیازهایش برطرف نمى شود و سود نمى برد. ابوالحسن(علیه السلام) به او فرمود: بعد از فجر بگو: «سبحان اللَّه العظیم و بحمده استغفر اللَّه من فضله». قمقام مى گوید پیوسته آن را مى گفتم، به خدا قسم! اندكى نگذشت تا اینكه عدّه اى از بادیه آمدند و مرا خبر دادند كه مردى از فامیلهایم مرده است و هیچ وارثى جز من ندارد من رفتم و میراث را گرفتم و تاكنون بى نیازم 📚گنجینه معارف 3 (110 موضوع) محمد رحمتی شهرضا 💠 @RoozieHalal 💠
🔸حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: ✨ هر بار که به‌جا می‌آوری، ملتفت باش که چیزی به دست آوری و مطلبی بفهمی که قبلاً آن را نمی‌فهمیدی. ⭕️ تلاوت سوره‌ها و آیات هم همین‌گونه است؛ یعنی در هر دفعه چیزی به دست بیاور، غیر از آنچه قبلاً به دست آورده بودی. 📔 در محضر بهجت، ج٢، ص٢۶٩ 💠 @RoozieHalal 💠
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♥️ علیه‌السلام فرمودند: 🍃 اطمینان به هر کس قبل از آزمودن او نشانۀ کم خِردی است. 📖 گزیده غررالحکم و دررالکلم، حدیث1980 💠 @RoozieHalal 💠
💫💫سفارش امیرالمؤمنین به بازاریها 🍃🍂«الإمام الباقر(علیه السلام) : كان أمیر المؤمنین(علیه السلام) بالكوفة ... فیطوف فی أسواق الكوفة، سوقا سوقا، و معه الدّرّة على عاتقه ... فینادی: یا معشر التّجّار، اتّقوا اللَّه ... قدّموا الاستخارة، و تبرّكوا بالسّهولة، و اقتربوا من المبتاعین، و تزیّنوا بالحلم، و تناهوا عن الیمین، و جانبوا الكذب، و تجافوا عن الظّلم، و أنصفوا المظلومین، و لا تقربوا الرّبا، «أَوْفُوا الْمِكْیالَ وَ الْمِیزانَ بِالْقِسْطِ وَ لا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْیاءَهُمْ وَ لا تَعْثَوْا فِی الْأَرْضِ مُفْسِدِینَ». قال: فیطوف فی جمیع أسواق الكوفة، ثمّ یرجع فیقعد للنّاس. قال: و كانوا إذا نظر إلیه قد أقبل إلیهم قال: «یا معشر النّاس!»، أمسكوا أیدیهم و أصغوا إلیه ب آذانهم و رمقوه بأعینهم حتّى یفرغ من كلامه، فإذا فرغ قالوا: السّمع و الطّاعة یا أمیر المؤمنین!؛ امام باقر(علیه السلام) : امیر المؤمنین(علیه السلام) در كوفه ... در بازارها -یكى پس از دیگرى- با تازیانه اى بر دوش گردش مى كرد ... و ندا مى داد كه: اى صنف تاجر و كاسب! از خدا بترسید ... از او طلب خیر كنید، و از آسانگیرى خواهید، و با صمیمى باشید، و با بردبارى خود را بیارایید، و یكدیگر را از سوگند یاد كردن باز دارید، و از دورى جویید، و خود را از ظلم دور دارید، و با مظلومان (و مغبون شدگان) با انصاف رفتار كنید، و به ربا نزدیك مشوید، و «پیمانه و ترازو را تمام بپیمایید و وزن كنید، و از حقّ مردم چیزى مكاهید، و در زمین به فسادگرى مپردازید» ... بدین گونه در همه بازارها و فروشگاههاى كوفه گردش مى كرد، و پس از آن بازمى گشت و به فیصله دادن امور مردم مى پرداخت. و هنگامى كه مردم او را مى دیدند كه به سوى بازار مى آید و «اى مردم!» مى گوید، دست از كار مى كشیدند و خوب به سخنان او گوش مى دادند، و به او مى نگریستند تا آنگاه كه از سخن گفتن باز مى ایستاد؛ و چون سخنانش به پایان مى رسید مى گفتند: شنیدیم، اطاعت، اى امیر المؤمنین!» 📚گنجینه معارف 3 (110 موضوع) محمد رحمتی شهرضا 💠 @RoozieHalal 💠
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دعا برای سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین دکتر رفیعی 💠 @RoozieHalal 💠
🔴 توسل به امام زمان علیه السلام بعد از نماز مغرب برای امور مهم 🔵 در کتاب «التحفة الرضويّة» آمده است : بعد از نماز مغرب بر پيغمبر و آل او عليهم السلام صد مرتبه صلوات مي‏ فرستي، سپس هفتاد مرتبه مي‏ گويي : يا اَللَّهُ يا مُحَمَّدُ يا عَلِيُّ يا فاطِمَةُ يا حَسَنُ يا حُسَيْنُ، يا صاحِبَ الزَّمانِ، أَدْرِکْني يا صاحِبَ الزَّمانِ آن گاه صد مرتبه ديگر بر پيغمبر گرامي صلي الله عليه وآله وسلم صلوات مي‏ فرستي، سپس حاجت خود را مسألت مي‏ کني. 🌕 صاحب کتاب «التحفة الرضويّه» در ادامه مي‏ نويسد : سيّد علّامه پدر بزرگوارم گفته است : اين عمل براي امور مهمّ مجرّب است. 📚 التحفة الرضويّة ص ۱۵۰ 💠 @RoozieHalal 💠
🌟🌟رفعِ نحوست و آزار با دعا 🌺✨از آیت اللَّه العظمى بهجت حفظه اللَّه نقل شده است كه به مرحوم حجّت الاسلام سیّد محمّد باقر شفتى(رحمه الله) - پدر سیّد محمّد، صاحب مناهل - مى گفتند: خانه اى كه بابتِ وجوهات به شما داده اند، و محلِّ سكونتِ است و علّتِ این كه صاحبَش آن را به شما داده، همین است. زیرا نمى توانسته از آن استفاده كند. ایشان فرمود: نحوسَتَش را با از بین مى برم. تا این كه كار به جایى رسید كه مردم براى تیمّن و تبرّك، عقدهاىِ ازدواج را در آن خانه برگزار مى كردند.✨🌺 📚گنجینه معارف 3 (110 موضوع) محمد رحمتی شهرضا 💠 @RoozieHalal 💠
✅ چه با خودت آوردی ؟ ✍ آیت الله جوادی آملی : خداوند در قرآن می‌فرماید : «من جاء بالحسنة فله عشر امثالها»، نفرمود : کسی که در دنیا کار خوب بکند یا کسی که در دنیا ایمان بیاورد اهل نجات است، در هیچ جای قرآن نداریم که فرموده باشد «من فعل الحسنة» بلکه فرمود: «من جاء بالحسنة». این یعنی انسان باید یک قدرتی داشته باشد که بتواند این اعمال حسنه را با خود ببرد. یعنی اعمالش در دستش نقد باشد. این‌طور نباشد که در دستش کار خیر بگذارد بعد گناه کند، غیبت کند و... که با این کارها افعال خیرش بریزد. این مصداق همان «من فعل الحسنة» است که مورد نظر قرآن نیست، بلکه انسان باید آن‌طور باشد که بتواند همه‌ی افعال نیک و خوب خودش را به همراه خود ببرد. لذا در صحنه‌ء قیامت نمی‌گویند : تو در دنیا چه کردی؟ بلکه می‌گویند : چه با خودت آوردی؟ 📝 درس تفسیر ۹۳/۰۹/۰۳ 💠 @RoozieHalal 💠
🌼✨ در ((تاويل الايات)) در تفسير آيه شريفه ((همانا زمين از آن خداست ، آنرا به هر يك از بندگانش كه بخوهد به مى دهد، و عاقبت از آن پرهيزكاران است)) گويد: در ((كافى)) از امام باقر عليه السلام روايت كرده اند كه فرمود: در كتاب على عليه السلام يافته ايم كه در ذيل اين آيه فرموده : من و خاندان من كسانى هستيم كه خداوند زمين را به ارث به ما داده است ، و ما همان ، و تمام زمين از آن ماست . پس هر يك از مسلمانانى كه زمينى را احياء كند بايد آن را آباد نمايد و را به امام از اهل بيت من بدهد، و آن چه از آن مى خورد بهره اوست تا اين كه قائم اهل بيت من قيام به سيف (قيام مسلحانه) نمايد، پس همه آن ها را تصرف و مرزبندى كند و آنان را از آن بيرون كند - چنان چه رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم زمين ها را تصرف و مرزبندى نمود - مگر آن چه كه در اختيار شيعيان ماست ، كه با آنان بر سر آن مقاطعه و كند و زمين را در اختيار آنان وانهد 📚 ((تاويل الايات)) ج 1،ص 177. ((كافى)) ج 1،ص 407. 💠 @RoozieHalal 💠
🌷پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله: هر کس بسیار کند، خدا برای او از هر غمی گشایش، از هر رهایی و از جایی که انتظار ندارد، اش می دهد. 📗نهج‌ الفصاحه حدیث ۲۹‌۴۱ 💠 @RoozieHalal 💠
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♥️ عليه السلام فرمودند: 🍀 إنَّ مَن غَرَّتهُ الدنيا بمُحالِ الآمالِ و خَدَعَتهُ بزُورِ الأمانِيِّ أورَثَتهُ كَمَهاً ، و ألبَسَتهُ عَمىً، و قَطَعَتهُ عَنِ الاُخرى، و أورَدَتهُ مَوارِدَ الرَّدى 🍃 كسى كه دنيا با آرزوهاى محال بفريبــش و با اميدهاى دروغين گولش زند، برايش كورى و كوردلى بر جاى گذارد و از آخرت جدايش سازد و در هلاكت گاه ها فرودش آرد. 📖 غررالحكم حدیث 3532 💠 @RoozieHalal 💠
✳️تباهىِ دین با ربا 🍃✨«سَأَلَ رَجُلٌ الصَّادِقَ(علیه السلام) عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- «یَمْحَقُ اللَّهُ الرِّبا وَ یُرْبِی الصَّدَقاتِ» وَ قَدْ أَرَى مَنْ یَأْكُلُ الرِّبَا یَرْبُو مَالُهُ فَقَالَ فَأَیُّ مَحْقٍ أَمْحَقُ مِنْ دِرْهَمٍ رِبًا یَمْحَقُ الدِّینَ فَإِنْ تَابَ مِنْهُ ذَهَبَ مَالُهُ وَ افْتَقَرَ؛ 💫مردى از امام صادق(علیه السلام) از معناى فرموده خداوند: «یَمْحَقُ اللَّهُ الرِّبا وَ یُرْبِی الصَّدَقاتِ؛ خداوند را تباه و صدقات را افزون مى كند» پرسید و گفت: من مى بینم كسى را كه ربا مى خورد و افزون مى شود، چگونه است؟ فرمود: كدام نابودى بالاتر است از یك درهم كه دین را تباه كند، و اگر توبه كرد مال را از دست داده و خود گردد.» 📚گنجینه معارف 3 (110 موضوع) محمد رحمتی شهرضا 💠 @RoozieHalal 💠
4_5800922244616030776.mp3
5.69M
اینا مفت نیست، ... 💠 @RoozieHalal 💠
✍پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: زهد به دنيا، عبارت است از: كوتاه كردن آرزو، گزاردن شكر هر نعمتى، و پرهيز از هر آنچه خداوند، حرام كرده است. 📚تحف العقول جلد ۱، صفحه ۵۸ 💠 @RoozieHalal 💠
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📿 فضیلت نماز اول وقت ♥️ صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم فرمودند: 🍀 إنَّ لِعَبدي عَلَيَّ عَهدًا إن أقامَ الصَّلاةَ لِوَقتِها أن لا اُعَذِّبَهُ وأن اُدخِلَهُ الجَنَّةَ بِغَيرِ حِسابٍ . 🍃 من تعهّدی نسبت به بنده ام دارم که اگر نمازش را در وقتش به پا دارد عذابش نکنم و بدون حسابرسی او را داخل بهشت کنم . 📖 کنزالعمال ج۷، ص ۳۱۲، حدیث ۱۹۰۳۶ 💠 @RoozieHalal 💠
💠 چرا نماز برای بعضی ها سخته ✍قرآن کریم می فرماید: علت اینکه نماز برای بعضی ها سخت است برای اینکه خشوع ندارد؛« از صبر و نماز کمک بجوئید و آن بسی سنگین است مگر برای خشوع پیشگان 📚سوره بقره، آیه 45 ما نان سفت را نمی توانیم بخوریم و یا به سختی می خوریم؟! برای اینکه این نان خوردنی شود باید در ظرف شیری ریخته شود تا نرم شود، ما هم باید ظرف دلمان را نرم کنیم، برای این کار هم باید رفیق خدا شویم، اگر رفیق خدا شدیم به نعمت های خدا توجه می کنیم و همین توجه باعث خشوع و فروتنی ما می شود. وقتی خودت را کوچک دیدی و او را بزرگ، آنگاه برای صحبت و تشکر از او لحظه شماری خواهی کرد. 🖥 حجت الاسلام قرائتی - 💠 @RoozieHalal 💠
✳️استفاده از ، حقّ بنده مؤمن 🌸✨«قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِینَةَ اللَّهِ الَّتِى أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ وَ الطَّیِّبَتِ مِنَ الرِّزْقِ قُلْ هِىَ لِلَّذِینَ ءَامَنُواْ فِى الْحَیَوةِ الدُّنْیَا خَالِصَةً یَوْمَ الْقِیَمَةِ كَذَلِكَ نُفَصِّلُ الاَیَتِ لِقَوْمٍ یَعْلَمُونَ؛ بگو: «چه كسى زینتهاى الهى را كه براى بندگان خود آفریده، و روزیهاى پاكیزه را حرام كرده است؟!» بگو: «اینها در زندگى دنیا، براى كسانى است كه ایمان آورده اند (اگر چه دیگران نیز با آنها مشاركت دارند ولى) در قیامت، خالص (براى مؤمنان) خواهد بود.» این گونه آیات (خود) را براى كسانى كه آگاهند، شرح مى دهیم!» ❇️محدود بودن در اسلام 🌺✨«وَ قَالُواْ هَذِهِ أَنْعَمٌ وَ حَرْثٌ حِجْرٌ لَّا یَطْعَمُهَا إِلَّا مَن نَّشَاءُ بِزَعْمِهِمْ وَ أَنْعَمٌ حُرِّمَتْ ظُهُورُهَا وَ أَنْعَمٌ لَّا یَذْكُرُونَ اسْمَ اللَّهِ عَلَیْهَا افْتِرَاءً عَلَیْهِ سَیَجْزِیهِم بِمَا كَانُواْ یَفْتَرُونَ؛ ⏪ و گفتند: «این قسمت از چهارپایان و زراعت (كه مخصوص بتهاست، براى همه) ممنوع است و جز كسانى كه ما بخواهیم- به گمان آنها- نباید از آن بخورند! و (اینها) چهارپایانى است كه سوارشدن بر آنها (بر ما) حرام شده است!» و (نیز) چهارپایانى (بود) كه (هنگام ذبح،) نام خدا را بر آن نمى بردند، و به خدا دروغ مى بستند (و مى گفتند: «این احكام، همه از ناحیه اوست.)» بزودى (خدا) كیفر افتراهاى آنها را مى دهد!» 📚گنجینه معارف 3 (110 موضوع) محمد رحمتی شهرضا 💠 @RoozieHalal 💠