🔴 #حرمت_ربا
✨حرمت ربا، یکی از ضروریات دین است و در این باره، تردیدی میان فقهای اسلامی به چشم نمی خورد؛ فقیه نامدار، نجفی، در «جواهر الکلام» می نویسد: «... الربا محرّم کتاباً و سنّة و إجماعاً من المؤمنین بل المسلمین، بل لا یبعد کونه من ضروریات الدین فیدخل مستحلّه فی سلک الکافرین».(1)
♨️ربا خواری:
✨ربا (افزوده گیری) در دو مورد، حرام و #نامشروع است:
🔥1- ربا در معامله
🔥2- ربا در قرض
👌البتّه از حکم کلّی فوق (تحریم ربا) طبق احادیث اسلامی، مواردی #استثناء شده است:
✅1- ربا میان پدر و فرزند: اگر چه بعضی از اهل نظر اخذ ربا از پسر توسط پدر را مشروع می دانند ولی بسیاری از فقها، اخذ ربا از پدر توسط پسر را نیز جایز می دانند.
✅2- ربا بین برده و صاحب او
✅3- ربا بین زن و شوهر
✅4- ربا بین مسلمان و کافر
✅5- ربا در حال اضطرار
✅و: اداء مالیات واجب
👈✨منظور از #مالیات_واجب آن مقدار از مالی و دارایی است که پرداخت آنها واجب می باشد؛ مهمّ ترین آنها عبارت اند از:
🔺1- زکات
🔺2 - خمس
🔺3 - زکات فطره
🔺4 - نفقات
🔺5- کفارات
1- . جواهر، ج 23، ص 332 و ص 433.
📚 اقتصاد خانواده: اخلاق معیشتی در قرآن و سنت/ محمد شفیعی مازندرانی.ص: 114
💠 @RoozieHalal 💠
✨✨✨✨✨
🌸🍃سلام دوستان مهربانم
🍃🍃صبح تون بخیر
🌸🍃روزے پر از آرزوهاے زیبا برای تان خواهانم
🍃🍃روز و روزگارتون خوش
🌸🍃خوشے های تان بادوام
💠 @RoozieHalal 💠
امام على عليه السلام:
رَدُّ الغَضَبِ بِالحِلمِ ثَمَرَةُ العِلمِ
خشم را با بردبارى باز گرداندن، نتيجه دانش است
📚غررالحكم حدیث5397
💠 @RoozieHalal 💠
🌺🌱🌺🌱🌺🌱🌺🌱🌺
🦋🦋 #مبارزه_با_فقر
✨یکی از طرق مبارزه با فقر، پیشگیری از ایجاد ثروت اندوزی در جامعه است:
امّا مبارزه با فقر در اسلام، از راه های مختلف دیگر نیز صورت می پذیرد، از جمله:
🔸الف: حمایت مالی از فقراء در جهت دسترسی به امکانات کار و درآمد صحیح.
🔸ب: حمایت مالی از فقراء در جهت تأمین معاش روزانه از راه بیت المال (به طور مستقیم).
🔸ج: حمایت مالی از فقراء از راه پرورش علمی و عقلانی آنان در جهت دسترسی به روش صحیح کسب درآمد سالانه و تأمین ما یحتاج زندگی فردی و اجتماعی از راه فعالیت های اقتصادی.
🔸د: تشویق و #تحریص_فقراء_به_کار و تلاش و پرهیز از تن پروری.
🔸ه: هشدارهای لازم نسبت به عوامل فقر؛ از جمله پیامبر اکرم صلی الله علیه و آلهفرمود: «اللهمّ إنّا نعوذ بک... من الفقر و دواهیه».(1)
👌آری: یکی از طرق مبارزه با فقر، تشویق مردم به کار و #تلاش و رونق بخشیدن صحیح به زندگی از راه های اسلامی است؛ آن حضرت فرمود: «نعم المال الصالح للرجل الصالح»: چه خوب است که مال صالح در اختیار آدم صالح باشد.(2)
1- . مستدرک الوسایل، ج 6، ص 205، حدیث دوم.
2- . بحارالانوار، ج 70، ص 62.
📚 اقتصاد خانواده: اخلاق معیشتی در قرآن و سنت/ محمد شفیعی مازندرانی.ص: 137
💠 @RoozieHalal 💠
هدایت شده از قاصدک
اگر دنبال راهکارهای ساده هستی تا بدن سالم داشته باشی کانال #ترفند_های_سلامتی رو باید دنبال کرده باشی
میدونی چرا بعضیا هرچی میخورن چاق نمیشن ولی بعضیا آب هم میخورن چاق میشن؟
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2554200426C4d3ed4364a
میدونی نود درصد آدم ها طرز صحیح نفس کشیدن رو بلد نیستن؟
هیچ میدونی با چندتا راهکار ساده میتونی از سرطان جلوگیری کنی؟
آیا میدونستی میشه با راهکارهای سلامتی بسیاری از بیماری ها را پیشگیری کرد؟
وکلی چیزای دیگه که نمیدونی بعد از عضویت در این کانال یاد میگیری
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2554200426C4d3ed4364a
🟧همۀ مصیبت های ما از خود ماست!!
تمام چیزهایی که بشر به آن مبتلا هست از خود آدم است. تمام یعنی کارهایی که به دست بشر انجام میگیرد، بلکه کارهایی هم که از غیب به ما وارد میشود، چه بسا این همه زلزلهها و سیلها و طوفانها برای این باشد که ما خودمان را اصلاح نکردیم.
🟣 ما اگر چنانچه خودمان را اصلاح کنیم و اینهایی که مؤثرند در بین تودهها، اینهایی که مردم نظر میکنند ببینند اینها چه میکنند، آنها هم تبعیت کنند، اگر آن اشخاصی که مورد توجه مردماند ومردم اعمال آنها را و اقوال آنها را تحت نظر دارند، اگر چنانچه وجهه واحد باشد، شما که صحبت میکنید برای خدا باشد، آن هم که میشنود برای خدا باشد، او که مینویسد هم همینطور، هیچ اختلافی نخواهد واقع شد.
🟤اگر اختلاف نظر هم باشد، با طرز الهی حل میشود؛ نه با طرز شیطانی. عمده اصلاح همین مرکزِ «خود» است. همه مصیبتهای ما از خود ماست. و باید اصلاح از خود ما شروع بشود.
🟠 من توقع نداشته باشم که خودم اصلاح نشده بخواهم دیگری را اصلاح کنم. این خیال باطل است. اگر چنانچه خود آن گوینده اصلاح شده باشد، میتواند دیگران را اصلاح بکند.
[ امام خمینی-ره ، صحیفه نور، جلد 14 - صفحه 205]
💠 @RoozieHalal 💠
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دعا چطور_اثر میکنه؟
دعا یعنی چی؟
💠 @RoozieHalal 💠
🔷دعای روز بیست وششم ماه مبارک رمضان
✨✨بسم الله الرحمن الرحیم
🍃اللهمّ اجْعَل سَعْیی فیهِ مَشْکوراً و ذَنْبی فیهِ مَغْفوراً و عَملی فیهِ مَقْبولاً و عَیْبی فیهِ مَسْتوراً یا أسْمَعِ السّامعین. 🍃
🌸🍃خدایا قرار بده کوشش مرا در این ماه قدردانـى شده و گناه مرا در این ماه آمرزیده و کردارم را در آن مورد قبول و عیب مرا در آن پوشیده اى شنواترین شنوایان.
💠 @RoozieHalal 💠
🥀✨🥀✨🥀✨🥀
🌕 خمس:
✨🍃در باب زکات خاطر نشان کردیم که در پاره ای از موارد اقتصادی، اگر درآمد و سود حاصله به حدّ نصاب برسد مشمول زکات می گردد و از آن جمله اند: گندم، جو، خرما، انگور، طلا، نقره، گوسفند، گاو و شتر، اینک بر آنیم پاره ای از موارد اقتصادی دیگر که مشمول «قانون خمس» می گردند را تذّکر دهیم.
👈اکثر فقهاء اهل سنت، خمس را فقط در غنیمت جنگی روا می دانند؛ گرچه شافعی در باب معدن طلا و نقره نیز خمس را لازم می داند.
امّا اکثر فقهاء شیعه امامیه، خمس را به غنائم جنگی محدود نمی کنند و برخی از موارد کسب ثروت را از مقوله غنیمت می دانند. #موارد_خمس از نظر فقهاء #شیعه_امامیه عبارت اند از:
🔺1 - غنیمت جنگی
🔺2 - درآمد و کسب مال از راه غواصی
🔺3 - اموال مخلوط به حرام که جداسازی و تشخیص آن دشوار شده باشد
🔺4 - زمینی که توسط غیر مسلمان ذمی از مسلمان خریداری شود
🔺5 - کنوز
🔺6 - معادن
🔺7 - یک پنجم پس از انداز زائد بر مؤنه سال [منافع کسب]
💥#خمس از حیث مصرف، در زمان ما به دو بخش سهم امام و سهم سادات تقسیم می گردد؛ سهم امام به مراجع تقلید زمان یا امام المسلمین داده می شود تا آن را در راه مصالح اسلامی هزینه کند و سهم سادات به فقراء از «ذوی القربی»؛ یعنی اولاد رسول خدا صلی الله علیه و آله از ناحیه فاطمه زهرا علیهاالسلام داده
می شود؛ البتّه به ابن السبیل شان نیز داده می شود البتّه دیدگاه مذاهب چهار گانه از اهل سنت را می توانید در کتاب الفقه الاسلامی و ادلته ج 8، ص 5902 مطالعه فرمائید که در آن آمده است: «سهم ذوی القربی و هم بنو هاشم من أولاد فاطمة و غیرها».
مفسران، ذیل آیه: «وَاعْلَمُوا أَنَّمَا غَنِمْتُم مِن شَیْءٍ فَأَنَّ لِلّهِ خُمُسَهُ وَلِلرَّسُولِ وَ لِذِی الْقُرْبَی وَالْیَتَامَی وَالْمَسَاکِینِ وَابْنِ السَّبِیلِ إِن کُنتُمْ آمَنتُم بِاللّه وَمَا أَنْزَلْنا عَلَی عَبْدِنا یَوْمَ الْفُرْقانِ یَوْمَ الْتَقَی الْجَمْعانِ وَ اللّه ُ عَلی کُلِّ شَیْ ءٍ قَدِیرٌ».(1)
🗯«و بدانید هرگونه غنیمتی که به شما رسد، خمس آن برای خدا و برای پیامبر و برای ذی القربی و یتیمان و مسکینان و واماندگان در راه است، اگر شما به خدا و آنچه بر بنده خود در روز جدایی حق از باطل، روز درگیری دو گروه (با ایمان و بی ایمان؛ یعنی روز جنگ بدر) نازل کردیم، ایمان آورده اید و خداوند بر هر چیزی قادر و تواناست».
👌موضوع مهمّی که در این آیه باید مورد بررسی دقیق قرار گیرد، این است که آیا لفظ «غنیمت» که در آیه آمده است تنها شامل غنایم جنگی می شود یا هرگونه درآمدی را در بر می گیرد؟
👈در پاسخ باید گفت که: آیه غنیمت معنی وسیعی دارد و هرگونه درآمد، سود و منفعتی را شامل می شود؛ زیرا معنی لغوی این لفظ عمومیت دارد و دلیل روشنی بر تخصیص آن در دست نیست. تنها چیزی که جمعی از مفسران اهل تسنّن روی آن تکیه کرده اند این است که آیات قبل و بعد، در زمینه جهاد وارد شده است و همین موضوع قرینه می شود که آیه غنیمت نیز اشاره به غنایم جنگی باشد؛ در حالی که می دانیم شأن نزول و سیاق، عمومیّت آیه را تخصیص نمی زنند و به عبارت روشن تر هیچ مانعی ندارد که مفهوم آیه یک معنی کلی است بوده باشد(2)؛ آری اگر خمس درآمد سال داده شود، سرمایه کلانی در خدمت بیت المال قرار می گیرد.
1- . انفال، آیه 41.
2- . ر.ک: تفسیر نمونه، ج 7، 171 و 175 و 180.
📚 اقتصاد خانواده: اخلاق معیشتی در قرآن و سنت/ محمد شفیعی مازندرانی.ص: 129،130
💠 @RoozieHalal 💠
🌕 #تفكّر_معنوی و #دوری_از_گناه
🍃✨هر اندازه نسبت به حضور حق بیشتر توجّه داشته باشیم، بیشتر در تفكّر و تأمّل معنوی وارد شدهایم. حیف نیست كه بعضی جوانانِ ما با آنهمه آمادگی که در پذیرش معارف دینی دارند، اهل تفكر و تأمل و كشیك نفسكشیدن، نیستند؟
اینكه تأمل و تفكر معنوی چیز آسانِ سختی 👈است، نكتهی قابل توجهی است. آسان است، چرا كه ابوذرِ بیسواد هم میتواند آن را انجام دهد و سخت است، چون خیلی از با سوادان و افراد مطلع به علوم روز از آن محروماند. زیرا باید از خودِ مادون پا را بالاتر گذاشت و نظر را به مرتبهی دیگری از عالَم وجود انداخت.
👌هر چه نسبت به حضور حق بیشتر توجّه داشته باشیم، بیشتر تفكّر و تأمّل داریم و به همان اندازه از محارم الهی فاصله میگیریم. ملاحظه كردهاید كه بعضیها ابداً دروغ نمیگویند. چون با تأمل و توجه به حضور حضرت حق، حرام بودن این عمل سراسر قلبشان را پر كرده است ولی بعضیها نمیتوانند به نامحرم نگاه نكنند، میل آنها از اختیارشان خارج است، همینكه با نامحرمی روبهرو شدند، بدون هیچ توقف و كنترلی به او چشم میدوزند. آنهایی که قلب و توجه خود را مشغول حضور حضرت حق کردهاند، حضور نامحرم آنچنان برایشان بیرنگ و غیر قابل توجه است كه میل آنها نمیتواند در درونشان تحركی داشته باشد و آنها را بهسوی نگاه به نامحرم بكشاند.
🗯در زمان خلافت عثمان عموماً وقتی اباذر(ره) از صحرا برمیگشت، چون خود را موظف میدانست كه به امور مسلمین نظر كند، به سراغ دارالإماره میرفت تا از امور مطلع شود. یک روز میبیند در حالی كه روز به انتها رسیده، مقدار زیادی درهم و دینار را در بیت المال گذاشتهاند و میخواهند بروند. به عثمان میگوید كجا میروی؟! عثمان میگوید: دارالإماره تعطیل است، میخواهیم برویم. ابوذر میگوید: یادت هست یك شب كه همراه یكدیگر در كوچههای مدینه میرفتیم، دیدیم برخلاف معمول، چراغ خانهی پیامبر اكرم(ص) روشن است، وقتی نزد ایشان رفتیم، عرض كردیم آیا امری دارید؟ حضرت فرمودند: دو درهم از بیتالمال نزد من مانده بود، میخواستم اینها را به صاحبانشان برسانم و بعد بخوابم، و آن پولها را به ما دادند تا به فقرا برسانیم؟ عثمان میگوید: آری؛ یادم هست. ابوذر میگوید: پس كجا میروی، این اموال را به صاحبانشان برسان. كعبالاحبار یعنی آن یهودیِ به ظاهر مسلمان كه در كنار عثمان بود، به ابوذر میگوید: از امیرالمؤمنین عثمان نمیترسی كه این طور حرف میزنی. ابوذر میگوید: اینقدر قلبم از ترس خدا پر است كه جایی برای ترس از عثمان نمانده است.
🔅منظور از نقلِ این واقعه، جملهی اخیر ابوذر(ره) است و حالی که جناب ابوذر(ره) در آن بهسر میبرده است. به آن حال «#وَرع» میگویند. حالتی که در قلب انسان جز حضور حق و حضور حكم حق هیچچیزی ارزش ندارد و یك حالت نگهبانی از حكم خدا تمام وجود انسان را اشغال كرده است ، عرض شد امام صادق(ع) میفرمایند: «كانَ اَكْثَرُ عِبادَةِ اَبیذَرِّ رَحِمَهُالله، التَّفَكُّرُ وَ الاِعْتِبار»(104) اكثر عبادت ابوذر(ره) عبارت بود از تفكر و عبرتگیری. تأکید مجدد بنده این است تفكری كه حضرت میفرمایند، چه تفكّری است كه اكثر عبادات ابوذر(ره) را تشكیل میداده است. این تفكر، نه تفكّر ریاضی است و نه تفكّر فلسفی؛ بلكه تفكّرِ توجّه به حضور حضرت حق است و چنین تفكری موجب پدیدآمدن «وَرع» میگردد و رسولخدا(ص) میفرمایند: بالاترین اعمال در ماه رمضان همین وَرع از محارم الهی است كه عبارت است از یك حالت نگهبانی و توجه قلبی نسبت به محارم الهی كه منجر به سیر قلبی بهسوی خدا میشود.
📚رمضان دریچه رؤیت (سیر الی الله در سایهی جوع، صوم و ماه رمضان)
اصغر طاهرزاده
💠 @RoozieHalal 💠
✅اول #نماز یا #افطار؟
✍امام باقر عليه السلام : در ماه رمضان ابتدا نماز بخوان، سپس افطار کن؛
مگر این که همراه عده ای بودی که منتظر افطار بودند.
اگر قرار بود تو نیز با آنان افطار کنی، با ایشان مخالفت نکن و ابتدا افطار کن
و در غیر این صورت ابتدا نماز بخوان.
راوی پرسید: چرا این کار را کنم و ابتدا نماز بخوانم؟! فرمودند: چون دو وظیفه برای تو پیش آمده است: افطار و نماز؛
پس با چیزی شروع کن که بر دیگری برتری دارد و آن نماز است.
سپس فرمودند: و تو روزه داری؛ پس اگر نمازت را با حالت روزه به جا آوری و روز را پایان دهی، برای من دوست داشتنی تر است.
📚 وسائل الشیعه، ج ۱۰، ص ۱۵۰، ح ۲
💠 @RoozieHalal 💠