eitaa logo
مؤسسه قرآنی روشنای سنا
394 دنبال‌کننده
190 عکس
56 ویدیو
20 فایل
وَيُنَزِّلُ مِنَ السَّمَاءِ مِن جِبَالٍ فِيهَا مِن بَرَدٍ فَيُصِيبُ بِهِ مَن يَشَاءُ وَيَصْرِفُهُ عَن مَّن يَشَاءُ يَكَادُ سَنَا بَرْقِهِ يَذْهَبُ بِالْأَبْصَارِ(نور، ٤٣) کلاسهای حضوری و مجازی قرائت، حفظ، مفاهیم، وقف و ابتدا، رساله و مقاله نویسی
مشاهده در ایتا
دانلود
017-baghare-ar-menshawi.MP3
1.04M
قرائت یک صفحه از قرآن کریم امروز، دوشنبه ۲۵ آذرماه ۱۴۰۳ و ۱۴ جمادی الثانی ۱۴۴۶ قرائت صفحه ۱۷ سوره البقره، آیه ۱۰۶ تا ۱۱۲ قاری: مرحوم شیخ منشاوی ☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷 نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇 https://eitaa.com/RoshanaSana
💐🌷🍇🌺🌴☘🍀🌿 🍇 تدبّر در آیه ای از صفحه ۱۷🌹 💐 آیه ۱۰۶ سوره البقره در باره دو‌مسأله مهم شریعت اسلام سخن می گوید: 🌴 مَا نَنسَخْ مِنْ آيَةٍ أَوْ نُنسِهَا نَأْتِ بِخَيْرٍ مِّنْهَا أَوْ مِثْلِهَا أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ 🌺 ﻫﺮ ﺁﻳﻪ ﺍﻱ ﺭﺍ ﻛﻪ [ ﻣﺤﺘﻮﻱ ﺣﻜﻢ ﻳﺎ ﺍﺣﻜﺎﻣﻰ ﺍﺳﺖ ﻭﻗﺘﻲ ﺑﺮ ﭘﺎﻳﻪ ﻣﺼﻠﺤﺖ ﻳﺎ ﺍﻗﺘﻀﺎﻱ ﺯﻣﺎﻥ ] ﺍﺯ ﻣﻴﺎﻥ ﺑﺮﺩﺍﺭﻳﻢ ﻳﺎ ﺑﻪ ﺗﺄﺧﻴﺮ ﺍﻧﺪﺍﺯﻳﻢ ، ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻳﺎ ﻣﺎﻧﻨﺪﺵ ﺭﺍ ﻣﻰ ﺁﻭﺭﻳﻢ . ﺁﻳﺎ ﻧﺪﺍﻧﺴﺘﻪ ﺍﻱ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺑﺮ ﻫﺮ ﻛﺎﺭﻱ ﺗﻮﺍﻧﺎﺳﺖ ؟ 🌸 این آیه از نسخ در قرآن سخن گفته است. 🌾 سؤال: منظور از نسخ در قرآن چیست؟ 🍀 پاسخ: گاهی قرآن با نزول آیه ای، یک حکمی را صادر کرده است. اما به دلیل مصلحت جامعه اسلامی، پس از مدتی آن حکم را زایل کرده و حکم دیگری را جایگزین آن کرده است. 🌷 به این کار نسخ گفته می شود. آیه ای که حکم جدید دارد را ناسخ و آیه ای که حکمش زایل شده را منسوخ می نامند. 🌴 مثال: خداوند در آیه ۱۲ سوره مجادله این حکم را صادر کرده است که هر کس می خواهد گفتگوی خصوصی با رسول الله داشته باشد و وقت ایشان را بصورت خصوصی بگیرد باید در راه خدا به نیازمندان صدقه ای بدهد. 💐 گفته شده است تنها کسی که به این حکم عمل می کرد امام علی علیه السلام بود. 🌸 دیگران از ترس دادن صدقه سؤالات خصوصی و شخصی خود را از ایشان نمی پرسیدند، و یا اینکه از دادن صدقه خودداری می کردند. 🌷 خداوند که نسبت به مردم رحمان است برای اینکه مسلمانان گرفتار سختی و یا گناه نشوند، از سر رحمت آیه ۱۳ سوره مجادله را نازل کرد و حکم پرداختن صدقه برای گفتگوی خصوصی با پیامبر را لغو کرد. 🌺 بنابراین آیه ۱۳ ناسخ و آیه ۱۲ منسوخ است و به این کار، نسخ گفته می شود. 🌸 البته در آیه، در کنار نسخ از کلمه انساء هم سخن به میان آمده است که از نسیان گرفته شده و در حقیقت همان نسخ است. زیرا وقتی حکم آیه نسخ می شود پس از مدتی حکم قبلی از یاد مردم می رود و آن را فراموش می کنند. به این اعتبار، به آن انساء گفته می شود. 🌷 نکته مهم این است که طبق بیان این آیه، هم نسخ و هم انساء، به نفع جامعه است و حکم بعدی برای جامعه اسلامی یا با منفعت بیشتری همراه است و یا مثل حکم قبلی است. ☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷 نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇 https://eitaa.com/RoshanaSana
018-baghare-ar-menshawi.MP3
1.04M
قرائت یک صفحه از قرآن کریم امروز، سه شنبه ۲۷ آذرماه ۱۴۰۳ و ۱۵ جمادی الثانی ۱۴۴۶ قرائت صفحه ۱۸ سوره البقره، آیه ۱۱۳ تا ۱۱۹ قاری: مرحوم شیخ منشاوی ☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷 نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇 https://eitaa.com/RoshanaSana
💐🌷🍇🌺🌴☘🍀🌿 🍇 تدبّر در آیه ای از صفحه ۱۸ 🌹 💐 خداوند در آیه ۱۱۵ سوره البقره می فرماید: وَلِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَالْمَغْرِبُ فَأَيْنَمَا تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ وَاسِعٌ عَلِيمٌ 🌴 ﻣﺎﻟﻜﻴّﺖِ ﻣﺸﺮﻕ ﻭ ﻣﻐﺮﺏ ﻓﻘﻂ ﻭﻳﮋﻩ ﺧﺪﺍﺳﺖ ; ﭘﺲ ﺑﻪ ﻫﺮ ﻛﺠﺎ ﺭﻭ ﻛﻨﻴﺪ ﺁﻧﺠﺎ ﺭﻭﻱ ﺧﺪﺍﺳﺖ . ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺧﺪﺍ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻋﻄﺎ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﻭ ﺩﺍﻧﺎﺳﺖ. 🌺 این آیه یک معنای حقیقی دارد و یک معنای ظاهری. 🌷 معنای حقیقی آیه این است که مُلک ﺧﺪﺍ ﻭ ﺍﺣﺎﻃﻪ ﺍﻭ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﻭﺳﻌﺖ ﺩﺍﺭﺩ، ﻭ ﻧﻴﺎﺕ ﺷﻤﺎ ﺑﻪ ﻫﺮ ﺳﻮ ﺗﻮﺟﻪ ﻛﻨﺪ، خدا ﺍﺯ ﻗﺼﺪ ﺷﻤﺎ ﺁﮔﺎﻩ ﺍﺳﺖ. 🌾 خدا ﻣﺎنند ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﻧﺸﻮﺩ ﺑﺴﻮﻳﺶ ﺗﻮﺟﻪ ﻛﺮﺩ ﻣﮕﺮ ﻭﻗﺘﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺟﻬﺖ ﻣﻌﻴﻨﻲ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ. 🌷 ﭼﻮﻥ ﺧﺪﺍوند ﻧﻪ ﺧﻮﺩﺵ ﺩﺭ ﺟﻬﺖ ﻣﻌﻴﻨﻲ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ، ﻧﻪ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺑﺎﻳﺪ ﺍﺯ ﺟﻬﺖ ﻣﻌﻴﻨﻲ ﺑﺴﻮﻳﺶ ﺗﻮﺟﻪ ﻛﻨﺪ ﺗﺎ ﺍﻭ ﺑﻪ ﺗﻮﺟﻪ ﻭﻱ ﺁﮔﺎﻩ ﺷﻮﺩ. 🌸 ﭘﺲ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺗﻤﺎم ﺟﻬﺎﺕ، ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻭ ﺧﺪﺍ ﻫﻢ ﺑﺪﺍﻥ ﺁﮔﺎﻩ ﺍﺳﺖ. 🌹 لذا انسان در هر حالتی که باشد خدا به او توجه دارد و از اعمال و نیات او آگاه است. 💐 و اما در مورد معنای ظاهری آیه از امام باقر علیه السلام روایتی رسیده که ﺧﺪﺍوند ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺧﺼﻮﺹ ﻧﻤﺎﺯﻫﺎﻱ ﻣﺴﺘﺤﺒﻲ ﻧﺎﺯﻝ ﻛﺮﺩ تا انسان ها در نماز مستحبی به هر طرف که خواستند نماز بخوانند. 🌸 لذا ﺩﺭ ﻧﻤﺎﺯﻫﺎﻱ ﻣﺴﺘﺤﺒﻲ ﻟﺎﺯم ﻧﻴﺴﺖ ﺣﺘﻤﺎ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﻛﻌﺒﻪ نماز ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﺷﻮﺩ. 🌴 ﻫﻢ ﭼﻨﺎﻥ ﻛﻪ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﻭﻗﺘﻲ ﺑه طرﻑ ﺧﻴﺒﺮ ﺣﺮﻛﺖ می ﻛﺮﺩ، ﺑﺮ ﺑﺎﻟﺎﻱ ﻣﺮﻛﺐ ﺧﻮﺩ ﻧﻤﺎﺯ ﻣﺴﺘﺤﺒﻲ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻧﺪ. ﻣﺮﻛﺒﺶ ﺑﻪ ﻫﺮ ﻃﺮﻑ ﻣﻲ ﺭﻓﺖ، ایشان ﺑﺎ ﭼﺸﻢ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﻛﻌﺒﻪ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﻣﻲ کرﺩ. 🌾 ﻭ ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻭﻗﺘﻲ ﺍﺯ ﺳﻔﺮ ﻣﻜﻪ ﺑﻪ ﻣﺪﻳﻨﻪ ﺑﺮ ﻣﻲ ﮔﺸﺖ ﻭ ﻛﻌﺒﻪ ﭘﺸﺖ ﺳﺮﺵ ﻗﺮار داشت نماز مستحبی را پشت به کعبه می خواند. ☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷 نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇 https://eitaa.com/RoshanaSana
🌹 نکته وقف و ابتدا در قرائت آیه ای از صفحه ۱۸🌴 آیه ۱۱۳ سوره البقره: وَقَالَتِ الْيَهُودُ لَيْسَتِ النَّصَارَىٰ عَلَىٰ شَيْءٍ وَقَالَتِ النَّصَارَىٰ لَيْسَتِ الْيَهُودُ عَلَىٰ شَيْءٍ وَهُمْ يَتْلُونَ الْكِتَابَ كَذَٰلِكَ قَالَ الَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ مِثْلَ قَوْلِهِمْ فَاللَّهُ يَحْكُمُ بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِيمَا كَانُوا فِيهِ يَخْتَلِفُونَ. در این آیه جمله وَهُمْ يَتْلُونَ الْكِتَابَ جمله حالیه است که هم بیان گر حال یهود است و هم بیانگر حال نصاری. به همین دلیل قاری می تواند وَهُمْ يَتْلُونَ الْكِتَابَ را به قبل از خود وصل کند، اما شایسته است در هنگام قرائت به این معنا توجه داشته باشد که جمله حالیه، حال برای هر دو گروه است. و می تواند روی عَلَىٰ شَيْءٍ دوم وقف کند و از وَهُمْ يَتْلُونَ آغاز کند تا به این وسیله نشان دهد که جمله حالیه، بیان گر حال نصارای تنها نیست. در ضمن اگر روی عَلَىٰ شَيْءٍ اول وقف کرد، نمی تواند از وَقَالَتِ النَّصَارَىٰ ابتدا کند و جمله حالیه را هم به قبل وصل کند، زیرا در این صورت تصور می شود که جمله حالیه فقط بیانگر حال النَّصَارَىٰ است. ☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷 نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇 https://eitaa.com/RoshanaSana
019-baghare-ar-menshawi.mp3
1.16M
قرائت یک صفحه از قرآن کریم امروز، چهار شنبه ۲۸ آذرماه ۱۴۰۳ و ۱۶ جمادی الثانی ۱۴۴۶ قرائت صفحه ۱۹ سوره البقره، آیه ۱۲۰ تا ۱۲۶ قاری: مرحوم شیخ منشاوی ☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷 نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇 https://eitaa.com/RoshanaSana
💐🌷🍇🌺🌴☘🍀🌿 🍇 تدبّر در آیه ای از صفحه ۱۹🌹 💐 آیه ۱۲۴ البقره می فرماید: وَإِذِ ابْتَلَىٰ إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا قَالَ وَمِن ذُرِّيَّتِي قَالَ لَا يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ ﻭ [ ﻳﺎﺩ ﻛﻨﻴﺪ ] ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﺭﺍ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺵ ﺑﻪ ﺍﻣﻮﺭﻱ [ ﺩﺷﻮﺍﺭ ﻭ ﺳﺨﺖ ]ﺁﺯﻣﺎﻳﺶ ﻛﺮﺩ ، ﭘﺲ ﺍﻭ ﻫﻤﻪ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻛﺎﻣﻞ ﺑﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﺭﺳﺎﻧﻴﺪ ، ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺵ [ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺷﺎﻳﺴﺘﮕﻲ ﻭﻟﻴﺎﻗﺖ ﺍﻭ ] ﻓﺮﻣﻮﺩ : ﻣﻦ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﻫﻤﻪ ﻣﺮﺩم ﭘﻴﺸﻮﺍ ﻭ ﺍﻣﺎم ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩم . ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﮔﻔﺖ : ﻭ ﺍﺯ ﺩﻭﺩﻣﺎﻧﻢ [ ﻧﻴﺰ ﭘﻴﺸﻮﺍﻳﺎﻧﻲ ﺑﺮﮔﺰﻳﻦ ] . [ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ]ﻓﺮﻣﻮﺩ : ﭘﻴﻤﺎﻥ ﻣﻦ [ ﻛﻪ ﺍﻣﺎﻣﺖ ﻭ ﭘﻴﺸﻮﺍﻳﻲ ﺍﺳﺖ ] ﺑﻪ ﺳﺘﻤﻜﺎﺭﺍﻥ ﻧﻤﻰ ﺭﺳﺪ. 🌸 خداوند چندین بار ابراهیم را آزمایش کرد. 🌾 یک بار با جانش. و آن زمانی بود که کافران بخاطر مبارزه او با بت پرستی و بخاطر ایمانش به خدا، وی را در آتش افکندند. 🌺 یک بار با زن و فرزندش. و آن زمانی بود که به فرمان خدا همسرش هاجر و فرزندش اسماعیل را در بیابان خشک و بی آب رها کرد. 🌴 یک بار با ساختن خانه کعبه در بیابان خشک و بدون زرع. 🌹 یک بار با فرزندش. و آن زمانی بود که اسماعیل را به قربانگاه برد. 💐 و یک بار با اموالش. و آن زمانی بود که در بیابان این ندای ملکوتی را از فرشته ای شنید که می گفت: سبّوح قدّوس، ربّنا و ربّ الملئکه و الرّوح دو بار درخواست تکرار کرد و گفت : این ندای ملکوتی را تکرار کن و نام محبوب مرا ببر تا تمام اموالم را به تو بدهم. 🌷 پس از آنکه از همه این آزمایش ها سربلند بیرون آمد خداوند بعد از مقام نبوت، مقام امامت را هم به او عطا کرد. 🍀 لذا این آیه نشان می دهد که مقام امامت بالاتر از مقام نبوت است. 🌸 و وقتی درخواست این مقام برای فرزندانش کرد، خداوند فرمود: این عهد من به الظالمین نمی رسد. الف و لام در الظالمین، اصطلاحاً الف و لام جنس است. یعنی تمام ظلم ها را شامل می شود. هم ظلم به خود. هم ظلم به خدا. و هم ظلم به خلق. کسی که هیچ یک از اقسام ظلم ها از او صادر نشود معصوم است. 🌴 بنابراین کسی به مقام امامت می رسد که معصوم باشد. ☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷 نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇 https://eitaa.com/RoshanaSana
🌹 نکته وقف و ابتدا در قرائت آیات صفحه ۱۹🌴 آیه ۱۲۱ سوره البقره: الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يَتْلُونَهُ حَقَّ تِلَاوَتِهِ أُولَٰئِكَ يُؤْمِنُونَ بِهِ وَمَن يَكْفُرْ بِهِ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ آیه با جمله اسمیه آغاز می شود. الَّذِينَ مبتداست که نیاز به خبر دارد. یک قول این است که گفته شود جمله يَتْلُونَهُ حَقَّ تِلَاوَتِهِ خبر آن است. اگر این قول پذیرفته شود قاری می تواند روی تِلَاوَتِهِ وقف کند و از ما بعد آن هم ابتدا کند. در این صورت منظور از الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ، پیامبرانی هستند که کتاب بر آنها نازل شده است. مضمون برخی آیات دیگر مثل آیه ۵۲ سوره قصص این برداشت را تأیید می کند. وجه دوم این است که جمله يَتْلُونَهُ حَقَّ تِلَاوَتِهِ را جمله حالیه بگیریم. در این صورت قاری نمی تواند روی تِلَاوَتِهِ وقف کند. بلکه می تواند روی يُؤْمِنُونَ بِهِ وقف کند. زیرا يُؤْمِنُونَ بِهِ خبر است و با آن جمله کامل می شود. مضمون برخی آیات دیگر مثل آیه ۲۰ انعام این قول را تأیید می کند. در مجموع، بر اساس سیاق آیه، قول دوم ترجیح دارد. لذا در مصحف محشّی بر این قول تأکید شده است. ☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷 نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇 https://eitaa.com/RoshanaSana
💐🌷🍇🌺🌴☘🍀🌿 🍇 روشنای ادبیات دینی🌹 عطار نیشابوری در یکی از غزلیات خود به ابراهیم علیه السلام اشاره می کند که در مسیر توحید و در جریان شکستن بت ها، تنها به رضایت خداوند می اندیشید و هیچ ترسی از مخالفت عمویش آزر و حاکمیّت نداشت: دلا در سرّ عشق از سر میندیش بده جان و ز جان دیگر میندیش چو سر در کار و جان در یار بازی خوشیِّ خویش ازین خوشتر میندیش چو پروانه گرت پر سوزد آن شمع به پهلو می‌رو و از پر میندیش چو سر در باختی بشناختی سر چو سر بشناختی از سر میندیش همه بتها چو ابراهیم بشکن هم از آذر هم از آزر میندیش اگر عشقت بسوزد بر سرِ دار دهد بر باد خاکستر میندیش درین دریای پر گرداب حسرت کس از عطار حیران‌تر میندیش ☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷 نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇 https://eitaa.com/RoshanaSana