پست وارده:
یک موضوعی که دائما دستاویز میشه در صحبتها در جمع های مختلف همراهی فقر و کفر هست
منتهی دوستان اگر یک جستجوی کوچک در قرآن با واژه مترف (مرفه بی درد) بزنند خواهند دید که جریان کفر از مترفین سرچشمه می گیرد و مترفین کسانی هستند که مستضعفین را هم با وعده های پوچ در مقابل دین قرار می دهند و زمینه ساز انحطاط جوامع می شوند
اگر یک دقت تاریخی هم بفرمایند خواهند دید دعوت اسلام نه در زمان شعب ابی طالب متوقف شد و نه در دوران بی چیزی مهاجرین بعد از مهاجرت به یثرب
بسیاری از قوانین بعد از هجرت در بحبوحه نداری مهاجرین یا جدیدا اعمال شد یا سخت گیرانه تر شد با نسخ آیات قبلی (بماند که ۸۵ تا جنگ کوچک و بزرگ فقط در ۱۰ سال اتفاق افتاد، به نحوی که بعضا حتی سلاح برای جنگیدن نداشتند) و در همه بحبوحه ها آنها که اهل «تجارة» بودن و «تخشون کسادها» بیشتر پشت دین را خالی کردند
ریخت و پاش های خلفای سه گانه بعد از شهادت پیامبر ص نیز، باعث تعمیق دین که نشد هیچ، اولین گروه که با حضرت علی ع مقابله کرد مرفهین ناراضی از عدالت اجتماعی بودند
و از سال ۷۶ تاکنون، عمده اختلال هایی که ایجاد شده گرچه گاه بدنه ای مستضعف داشته ولی «اکابر مجرمیها» در دل «مترفیها» بوده که سرچشمه فسق در طول تاریخ این گروه بوده
https://eitaa.com/SAmarashi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥#نشر_حداکثری
🔹مسئول محترم،روسای سه قوا،مسئولین دستگاهها و نهادهای نظارتی بر قوانين عفاف و حجاب،مردم عزیز ایران #فرزند_شهید دفاع مقدس،شهید ماشاءالله دلیلی و #همسر_شهید مدافع حرم،شهید اکبر ملکشاهی با شما سخن می گوید...
🔻من از خون شهیدان خود نمیگذرم و اصلا مماشات نمیکنم...
🔻ما میخواهیم انقلاب اسلامی را به حکومت اسلامی تبدیل کنیم..
❗️ اگر کار به تابستان برسد و مسئولین کاری نکنند ، ما کفن پوش بیرون خواهیم آمد
💢کانال خبری #شهدای_ایران
✅@shohadayeiran57
كتاب الامر بالمعروف و النهي عن المنکر (جايگاه امر به معروف و نهي از منکر در آيات و روايات) - مدرسه فقاهت
https://www.eshia.ir/feqh/archive/text/moghtadaei/feqh/92/920709/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خروجی اسلام vs خروجی لیبرالیسم
ممنون از شاهکار سعید روستایی که توانست به بهترین نحو تفاوت اسلام و لیبرالیسم را به تصویر بکشاند.
#برادران_لیلا
💬 ارسالی مخاطبین
خبر20:20🔻
https://eitaa.com/khabarr2020
https://eitaa.com/khabarr2020
❤️{﷽}❤
🔶️ کانال مداح نوجوان محمدجانقربان🔶️
🗒اطلاع رسانی جلسات
🎥فایل های تصویری
⬛️#مداحی⬛️#شور⬛️#زمینه⬛️
👇ارتباط با مدیر👇
@MMOHAMDM
👇لینک کانال👇
@MHSDGUYRDGLK
یک نکته مهم برای مخاطبان عزیز:
گاهی خداوند جامعه ای را بخاطر شیوع فسق و نافرمانی عذاب میکند. سنت الهی آن است که در عذاب تر و خشک میسوزند و حتی افرادی که گناه هم مرتکب نمیشوند گرفتار عذاب میشوند. حسب سنت الهی فقط یک گروه نجات پیدا میکنند: آنها که امر به معروف و نهی از منکر را ترک نکرده باشند.
پس اگر ما امر به معروف و نهی از منكر کنیم یا جامعه را نجات میدهیم یا حداقل خودمان را.
الأعراف
فَلَمَّا نَسُوا مَا ذُكِّرُوا بِهِ أَنجَيْنَا الَّذِينَ يَنْهَوْنَ عَنِ السُّوءِ وَأَخَذْنَا الَّذِينَ ظَلَمُوا بِعَذَابٍ بَئِيسٍ بِمَا كَانُوا يَفْسُقُونَ
ﻫﻤﻴﻦﻛﻪ ﮔﻨﺎﻫﻜﺎﺭﻫﺎ ﺗﺬﻛﺮﺍﺕِ ﺩﺍﺩﻩﺷﺪﻩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺑﺎﺩ ﻓﺮﺍﻣﻮﺷﻲ ﺳﭙﺮﺩﻧﺪ، ﻧﺎﻫﻴﺎﻥﺍﺯﻣﻨﻜﺮ ﺭﺍ ﻧﺠﺎﺕ ﺩﺍﺩﻳﻢ ﻭ ﺑﻲﺍﻋﺘﻨﺎﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﻪﺳﺰﺍی ﺗﺮﮎﻛﺮﺩﻥِ ﻧﻬﻲﺍﺯﻣﻨﻜﺮ، ﺑﻪ ﻋﺬﺍﺑﻲ ﺳﺨﺖ ﮔﺮﻓﺘﺎﺭ ﻛﺮﺩﻳﻢ. (١٦٥)
https://eitaa.com/SAmarashi
یک توضیح مهم:
تعییر یا سرزنش یعنی اینکه ما خوشحال باشیم که مومنی خطا کرده و فرصت یافته ایم تا بخاطر آن خطا تحقیرش کنیم.
نهی از منکر یعنی اینکه ما از اینکه کسی گناه کرده و دارد به جهنم میرود بر او رحم آورده ایم و او را بازمیداریم.
اینها لطفا با هم قاطی نشود.
https://eitaa.com/SAmarashi
هدایت شده از ایران امروز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥اعتراض حجت الاسلام رفیعی به وضعیت حجاب در جامعه :
🔹قانونی ، شرعی و عرفی مخالف ارزشهای ماست ... چرا نظام به این سادگی با این موضوع کنار اومده از چی میترسید ؟
🔹با همین فرمون پیش برید ماجرا از دستتون در میره الان زمستونه فردا هوا گرم بشه چیکار میخواید کنید
✅به ایران امروز بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/2410086410Ca8f498c543
دکتر مرعشی
یک توضیح مهم: تعییر یا سرزنش یعنی اینکه ما خوشحال باشیم که مومنی خطا کرده و فرصت یافته ایم تا بخاطر
تکمیل از سوی یکی از مخاطبین:
و خودمان هم واقعا ناراحتیم از اینکه آن فرد تظاهر به این گناه میکند.
طبعا این نگاه به نهی از منکر، گام بعدی ش این است که متذکر شویم که ما هم ممکن بوده چنین خطایی کنیم و از خدا بخواهیم ما را از گناه حفظ کند. عکس تعییر که در اون یه حس عجب و افتخاری هست که من که چنین گناهی نکردم و نمیکنم!
سید علی مرعشی:
امر به معروف را بهتر است عزیزان به صورت گروهی انجام دهند:
النساء
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا خُذُوا حِذْرَكُمْ فَانفِرُوا ثُبَاتٍ أَوِ انفِرُوا جَمِيعًا
ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ! ﺁﻣﺎﺩﮔﻲ ﻭ ﻫﻮﺷﻴﺎﺭیِ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺩﺷﻤﻦ ﺣﻔﻆ ﻛﻨﻴﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺍﻭﺿﺎﻉ، ﮔﺮﻭﻩﮔﺮﻭﻩ ﻳﺎ ﻫﻤﮕﻲ ﺩﺳﺘﻪﺟﻤﻌﻲ ﺑﻪ ﺟﺒﻬﻪﻫﺎ ﺑﺮﻭﻳﺪ. (٧١)
و اگر عده ای همراهی نکردند نگران نباشند:
النساء
وَإِنَّ مِنكُمْ لَمَن لَّيُبَطِّئَنَّ فَإِنْ أَصَابَتْكُم مُّصِيبَةٌ قَالَ قَدْ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيَّ إِذْ لَمْ أَكُن مَّعَهُمْ شَهِيدًا
ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺑﻴﻦ ﺷﻤﺎ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﭘﻴﺪﺍ ﻣﻲﺷﻮﻧﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺭﻓﺘﻦ ﺑﻪ ﺟﺒﻬﻪ ﻛﻮﺗﺎﻫﻲ ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ. ﺁﻥﻭﻗﺖ ﺍﮔﺮ ﺷﻜﺴﺖ ﺑﺨﻮﺭﻳﺪ ﻭ ﺗﻠﻔﺎﺗﻲ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﻭﺍﺭﺩ ﺷﻮﺩ، ﺫﻭﻕﺯﺩﻩ ﻣﻲﮔﻮﻳﻨﺪ: «ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﻣﺎ ﺭﺣﻢ ﻛﺮﺩ ﻛﻪ ﻫﻤﺮﺍﻫﺸﺎﻥ ﻧﺒﻮﺩﻳﻢ!» (٧٢)
النساء
وَلَئِنْ أَصَابَكُمْ فَضْلٌ مِّنَ اللَّهِ لَيَقُولَنَّ كَأَن لَّمْ تَكُن بَيْنَكُمْ وَبَيْنَهُ مَوَدَّةٌ يَا لَيْتَنِي كُنتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزًا عَظِيمًا
ﺍﻣﺎ ﺍﮔﺮ ﭘﻴﺮﻭﺯی ﻭ ﻏﻨﻴﻤﺘﻲ ﺍﺯ ﻃﺮﻑ ﺧﺪﺍ ﻧﺼﻴﺒﺘﺎﻥ ﺷﻮﺩ، ﺩﺭﺣﺎﻟﻲﻛﻪ ﺍﻧﮕﺎﺭﻧﻪﺍﻧﮕﺎﺭ ﺑﻴﻦ ﺷﻤﺎ ﻭ ﺁﻥﻫﺎ ﺁﺷﻨﺎﻳﻲ ﻭ ﺍﺭﺗﺒﺎﻃﻲ ﺑﻮﺩﻩ، ﻣﺎﺗﻢﺯﺩﻩ ﻣﻲﮔﻮﻳﻨﺪ: «ﺍیﻛﺎﺵ ﻣﺎ ﻫﻢ ﻫﻤﺮﺍﻫﺸﺎﻥ ﺑﻮﺩﻳﻢ ﻭ ﺳﻬﻢ ﻓﺮﺍﻭﺍﻧﻲ ﺍﺯ ﻏﻨﻴﻤﺖ ﺑﻪﺩﺳﺖ ﻣﻲﺁﻭﺭﺩﻳﻢ!» (٧٣)
النساء
فَلْيُقَاتِلْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ الَّذِينَ يَشْرُونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا بِالْآخِرَةِ وَمَن يُقَاتِلْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَيُقْتَلْ أَوْ يَغْلِبْ فَسَوْفَ نُؤْتِيهِ أَجْرًا عَظِيمًا
ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﭘﺴﺖ ﺩﻧﻴﺎ ﺭﺍ ﺑﻪﻗﻴﻤﺖ ﺑﻪﺩﺳﺖﺁﻭﺭﺩﻥ ﺁﺧﺮﺕ ﻣﻲﻓﺮﻭﺷﻨﺪ، ﺑﺎﻳﺪ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ ﺑﺠﻨﮕﻨﺪ. ﺑﻪ ﻫﺮﻛﻪ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ ﺑﺠﻨﮕﺪ ﻭ ﺷﻬﻴﺪ ﺷﻮﺩ ﻳﺎ ﭘﻴﺮﻭﺯ، ﭘﺎﺩﺍﺷﻲ ﺑﺰﺭﮒ ﻫﺪﻳﻪ ﺧﻮﺍﻫﻴﻢ ﺩﺍﺩ. (٧٤)
https://eitaa.com/SAmarashi
هدایت شده از کاـ؋ــہ معنوے☕️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 شهید بهشتی
🔺سخنرانی بسیار شنیدینی
ڪانال_مارا_بہ_اشتراڪ_بزارید👇
@gharargahhosinabnali
هدایت شده از ذاکر
نبرد آخر با شیطان و پیروزی مومنین از ایران_1.mp3
31.68M
عاجزانه خواهش می کنم گوش کنید
سخنرانی شیخ قمی
موصوع: نبرد آخر الزمان 🏁
👈موج بعدی فتنه، برای اردیبهشت، برنامهریزی شده است!
(بعد از تعطیلات عید و پایان رمضان)
🔺شروع گرما
🔺بیحجابی و بیبندوباریهای برنامهریزی شده
🔺برانگیختهشدن غیرت قشر مذهبی
🔺کشتهسازی از دختران بیحجاب
🔺درگیریهای مسلحانه مذهبیها و...
🔺کشتارهای گسترده
🔺و غیره...
👈راهحل خنثیسازی...
جلسه در جمع نخبگان رشتههای فنی کشور انجام شد.
تاریخ شنبه 1401/12/06 تهران
⚠️بسیارمهم‼️‼️‼️
#جهاد_ تبیین
انتشار با شما. مومنین...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خاخام اسرائیلی پرچم رژیم صهیونیستی را پاره کرد
یک خاخام اسرائیلی با پاره کردن پرچم رژیم جعلی صهیونیستی، پرچم فلسطین را به دست گرفت.
@Afsaran_javan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با جوابش همه زدن زیر گریه
گفتن بابات کجاست؟ گفت مفقودالاثره
#ماه_رمضان
#امام_زمان
🔻طرح جالب تابلوهای شهری در اصفهان در رابطه با حجاب
➖➖➖➖
🌐 خبـــر خــاص 👇
https://eitaa.com/joinchat/1596456977Cb696bb733d
🔵نماز جماعت به امامت نخست وزیر اسکاتلند!
◀️اکانت توئیتری اینسایدر عکسی از نخست وزیر جدید اسکاتلند منتشر کرده است که او در دفتر کار خود نماز جماعت بر پا کرده است.
◀️حمزه یوسف دیروز به عنوان اولین نخست وزیر مسلمان اسکاتلند سوگند یاد کرد.
بروزترین #اخبار در لینک زیر 🔻
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
᯽⊱┈•─╌☫╌─•┈⊰᯽
https://eitaa.com/joinchat/2089287787Cb8651cceae
✅#محـــــرمانہ رادنبال کنید🔺
#ســـواد_رســـانـــه_ای
◈
🔵 خانم Vassa Larin راهبه ارتدکس از سخنرانان مذهبی مسیحی در آمریکاست
◀️همیشه حجاب مقنعه و چادر مشکی داره ، چادر مشکی پوشش اصلی راهبه های ارتدکس است
◀️این نوع پوشش منحصر به اسلام نیست و در سایر ادیان الهی هم وجود دارد
بروزترین #اخبار در لینک زیر 🔻
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
᯽⊱┈•─╌☫╌─•┈⊰᯽
https://eitaa.com/joinchat/2089287787Cb8651cceae
✅#محـــــرمانہ رادنبال کنید🔺
#ســـواد_رســـانـــه_ای
◈
هدایت شده از بر پا
درباره کشف حجاب
۳
🔹در مواجهه با این وضع زننده کشف حجابها، دوستانم میپرسند تذکر بدهیم؟ نهی از منکر بکنیم؟ آنها شجاعت تذکر دادن را دارند و غیرتش را هم. اما ابهامشان ناشی از نکته دیگری است که خواهم گفت. به هر حال سوال ساده است. «تذکر بدهیم یا نه؟». جواب من هم روشن است، بله تذکر بدهیم. غیرت دینی ما اگر باقی مانده، باید به چشم بیاید.
(من در این یادداشت درباره بلاتکلیفی مسوولین و رسانه ای ها و همینطور دیگر وظایف و مسوولیتهای خود ما بحث نمیکنم.)
🔹اما یک نکته امروز جدی تر از قبل شده، عمل به امر به معروف و نهی از منکر، مثل هر واجب دیگری در فضایی از تزاحمات و تعدد عنوانها انجام میشود و مکلف باید عقلانیت لازم برای انجام آن را کسب کند.
اهمیت توجه به این نکته، امروز بیشتر از گذشته است. فرض کنید به اشتباه با کسی از فامیلتان در یک جلسه و جمع خانوادگی، میانه تان بهم خورده باشد. در این فضا کوچکترین رفتار ناشی از تقابل شما باعث برداشت بد طرف مقابل و دیگران و بدتر شدن اوضاع میشود. از یک سو باید برای پوششش مثلا، به او تذکر دهید، در حالیکه موظفید رابطه خود را با او ترمیم کنید. کدام را مقدم میکنید؟ به من باشد میگویم اگر میتوانید تذکر بدهید اما تذکری که همزمان رابطه شما را نیز با او ترمیم کند. بلدید؟ اگر نه، کار را خراب تر نکنید.
🔹ما معتقدیم با این رفتار آدمها مخالفیم نه با خودشان. عمق ارتباطمان با کسانی که خطاکارشان میدانیم به اندازه عمق ایمانمان است. این ارتباط عمیق ایمانی مستحکم تر از رابطه فامیلی است. آیا بلدیم به گونه ای تذکر دهیم که این رابطه فامیلی و ایمانی ما مخدوش نشود؟ آیا بلدیم کاری کنیم که جمع زیادی از ضعیف الحجابها خود را بیرون از جبهه دینی ما به حساب نیاورند؟ بله دشمن روی این کشف حجابها حساب کرده، اما آیا روی اختلافات و دو گانگی ها حساب نکرده؟ خطر این شکن اجتماعی و دشمنی که بین ما ایجاد کرده اند، را احساس میکنیم؟ متوجه هستیم که بخواهیم یا نه ما نماینده نظام دینی هم به حساب میآییم و این جدایی به جدایی خیلی ها از نظام هم کشیده میشود.
🔹من تذکر دادن با این بلوغ و کیفیت را میپسندم. اگر ببینم نمیتوانم انجامش دهم. انجام نمیدهم. تذکری که دلم را خنک کند، جگرم را حال بیاورد نه. تذکری که احساس جدایی مرا از آدمها ایجاد کند نه رفتارشان، نه. تذکری که باعث تضعیف ارتباطات هویتی اجتماعی شود نه.
🔹به گونه ای تذکر بدهیم که ناظر سوم در درونش با ما همراه باشد. ولو به ظاهر همراهی نکند. دوست طلبه ای دارم که در فرودگاه هر چه یک دختر بد دهن و بی ادب به او میگفت و فیلمبرداری هم میکرد، او با احترام و ادب و منطق پاسخ میداد. طوری که مخاطبین دیگر همه به واسطه این ادب و اخلاقش با او همراه شده بودند. سخت است؟ بله سخت است. بله امروز ما هم نیاز به رشد داریم. امر به معروف و نهی از منکر را باید ارتقا دهیم، نیاز به یک فهم کلان و چند ضلعی داریم و نیاز به اخلاق و مهارت اعمال این فهم و بصیرت.
🔹حرف در این باره زیاد است . باز هم خواهم نوشت.....
@ali_mahdiyan
هدایت شده از جامعه بانوان استراتژیست
🔰 مسألهی حجاب ؛ پازلی که قطعاتش گم شده است
شاید همهی ما به این سؤال فکر کردهایم که بالاخره وضعیت حجاب چه خواهد شد؟ آیا جمهوری اسلامی تسلیم روند موجود شده است؟ قرار نیست اتفاق ویژهای رخ دهد؟ برنامهریزی برای بهبود اوضاع صورت گیرد؟
و در آخر به این پاسخ رسیدیم که این از علائم آخرالزمان است و کاری از ما نمیآید، باید صبر کنیم تا حضرت ظهور کنند و اوضاع را درست کنند! این پاسخ نه تنها رویکرد منفعلانه در برابر مفهوم ظهور و انتظار است، بلکه به مثابهی پاک کردن صورت مسأله برای راحت کردن خودمان و فرار از مسئولیت است. اما واقعیت اینجاست که فقدان راه حل، محصول فقدان فهم مسأله است. مسئله این است که ما به موضوع حجاب از منظر علت نگریستهایم نه معلول. در صورتی که حجاب آخرین حلقه از بروز و ظهور تربیت، جهانبینی و شالودهی معرفتی یک زن است. به بیان سادهتر، حجاب معلول است نه علت. معلولی که تا قطعات پیشینی و زمینهای آن حل نشود، نمیتوان انتظار حضور حیامند یک زن در جامعه را داشت.
💠 این که یک زن چه فهمی از نسبت خود با بدنش دارد، چه نگاهی از خود و تصویر رسانهای و استاندارد زیبایی موجود از زن دارد، رویکردش نسبت به پوشش از حیث مالکیت بر بدن است یا صرفا راحتی، پوشش را ابزار میداند برای ابراز هویت یا نماد ایدئولوژی، رویکردش به دین و احکام آن چیست، پوشش را محصول تحمیل و سلطهی نگاه مذکر میداند یا بخشی از پازل عبودیت در نسبت میان خودش و خدا، همه مؤلفههایی است که خروجی این دستگاه فکری، میشود نوع لباسی که یک زن برای حضور در جامعه انتخاب میکند. پوششی که میتواند ظاهر کنندهی وجه جنسی او باشد، یا بالعکس، مستور کنندهی آن.
💠 همچنین اگر در سطح گفتمان، حکمت حجاب را به جای تبیین چیستی و چگونگی آن و جایگاهی که زن در نظام آفرینش از جهت حریم و نقشی که برای حیاتبخشی و ادامهی زندگی دارد، صرفا منحصر کردیم در یکی از کارکردهای آن که حفظ مرد از گناه است و حجاب تبدیل شد به محدودیت برای زن و راحتی جنس مذکر، نه تنها در زمانهی ما پاسخگوی نیاز زن نیست، بلکه فروکاست مفهوم حجاب نیز هست، چون مفهوم حجاب بیش و فراتر از این است و منحصر در یک کارکرد نیست.
💠 حالا فرض کنیم بدون توجه به این عوامل و بسترها و تغییر جهان معرفتی یک زن، صرفا بخواهیم او را از بیرون ملزم به حجاب کنیم، امری که ممکن نیست. اگر هم ممکن باشد در سطح دیسیپلین (نظم بیرونی) است نه اوردر (نظم درونی) و بدون توازن و تناسب این دو سطح از نظمبخشی به نظام اجتماعی، نمیتوان انتظار کارامدی بالا از این راهکارها را داشت.
از سوی دیگر زن نیاز به دیده شدن دارد، نیاز مشروعی که میتواند پاسخ صادق یا کاذب داشته باشد. اگر این نیاز به درستی در فضای حلال و بدون آسیب خانواده پاسخ داده شد، خودنمایی جنسی او در جامعه به حداقل خواهد رسید و اگر بالعکس نه تنها به نیاز او در بستر حلال خانواده توجه نشود، بلکه پاسخ کاذب برای این نیاز مهیا باشد، زن در جامعه میل به جلوهنمایی پیدا میکند. همینگونه است در مورد هر نیاز مشروعی که در بستر خود پاسخ داده نشود مثل تفریح حلال، که معماری سنتی ما در گذشته پاسخگوی آن بود و یک زن در حیاط خانه نیازش به آب و گیاه و نور بدون پوشش از نامحرم، تأمین میشد. فضایی که معماری مدرن که حیا و حریمزدایی جزء ویژگیهای آن است، آن را از زن گرفت و روز به روز حریم امن او را برای حضور آزاد بدون حجاب، تنگ کرده است.
💠 همهی اینها حلقههای مفقوده و قطعات پازلی است که ما از مسئلهی حجاب نفهمیدهایم و و برای حل مسأله صرفا به دم دستیترین راهکارها روی آوردهایم. اگر میخواهیم مسئلهی حجاب حل شود، باید با نگاه کلان و همهجانبهنگر، علتها و بسترهای حیازدا را بشناسیم و از ریشه مسأله را حل کنیم. ریشههایی که زن بخشی از آن است نه تمام آن و او جزئی از سیستمی است که داشتن حجاب را برای او سخت کرده و حتی از وادی «حجاب اجباری« که عبارت مرسوم فضای مجازی است به تنگنای «بیحجابی اجباری» افتاده است و برای حفظ حجاب در همه جا باید هزینه بدهد. در این فضا و بستر، زنی که بخواهد حجاب را حفظ کند در سختی میافتد، از تفریح حلالی که نیست و بستر آن از جامعه حذف شده، تا پاسخ به نیاز مشروع برای دیده شدن در خانواده که رو به کاستی است و تجردی که روزافزون است و دختران محجوب و باحیایی که در رقابت با نمایشگاه عمومی خودنمایی جا میمانند، تا جهان معرفتی که حجاب را نه در نسبت با خدا و حق الله، بلکه صرفا محصور در یک کارکرد محدود کننده میبیند و خود را برخلاف نگاه الهی که انسان را مالک درجه دو میداند و جسم را امانتی که نیاز به حفظ دارد، مالک تن خود دانسته و تصرف بر اساس امیال نفسانی بر جسم خود را به عنوان حق انسانی تصور میکند.
✍مهدیه منافی
#حجاب
✅ کانال رسمی جامعه بانوان استراتژیست
🌐 @strategistladies
هدایت شده از روزمره نوشت (مهدیه منافی)
🔹میخواهید مسٔله حجاب را حل کنید؟
عنصر قدرت و اقتدار را به جامعه بیاورید.
🔹اگر اوایل انقلاب بسیاری به حجاب روی آوردند چون اقتدار را در امام و انقلاب دیدند.
🔹بسیاری با شهادت حاج قاسم با حجاب شدند. چون او مقتدر محبوب بود.
🔹اقتدار+محبوبیت، عنصر حیازا در جامعه است.
اقتدار را بسط دهید به حوزههای گوناگون و انسان باحیا خروجی بگیرید.
اقتدار اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و...
🔸اقتدار نه ظلم است،نه دیکتاتوری.
🔸اقتدار اعمال قدرت از بیرون و سلب اختیار و ایجاد محدودیت هم نیست.
✅بلکه قدرتی است که با تکیه بر آن میتوان رشد کرد و بالید.
🔸کارکرد پدر مقتدر در خانواده هم این است.
پدر محبوب مقتدر، فضای رشد را در خانواده فراهم میکند و اعضای خانواده با اطمینان از حمایت او از موانع عبور کرده و بر سختیها فائق میآیند.
🔺و وقتی میگوییم در طرحهای عفاف و حجاب نقش مردان دیده نشده یعنی این وجوه مهم و مغفولی که باید در نظر گرفته شوند و بدون توجه به آنها طرح ناقص است.
@mahdiehmanafi
هدایت شده از دکتر مرعشی
رسول خدا (ص): روزگاری بر مردم می آید که سنت های سعادت بخش در جامعه بدعت تلقی میشود و نوآوریهای حرام سنت . در آن زمان مومنان صبور که در مقابل محرمات و گناهان و بدعتهای نوآورده شده می ایستند فریبکار و حیله گر معرفی میشوند و افراد بدعت ساز حیله گر برای مردم سعادتمند معرفی میشوند.
"سفینة البحار جلد 1 صفحه 557"
مباحث علمی و معرفتی را در آدرس های زیر پیگیری بفرمایید
ایتا
https://eitaa.com/SAmarashi
گپ
https://gap.im/DrSAmarashi