eitaa logo
دکتر مرعشی
1.8هزار دنبال‌کننده
382 عکس
600 ویدیو
66 فایل
این کانال برای ارائه مباحث علمی و معرفتی ایجاد شده است. دکتر مرعشی: پزشک و متخصص روانشناسی و عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز. شماره عضویت نظام روانشناسی 8324. شماره پروانه نظام روانشناسی 3024
مشاهده در ایتا
دانلود
علاوه بر همه تحلیل‌های تاریخی که نشان می‌دهد حرکت امام حسین علیه قیام بوده دستکم دو خبر صریح هم داریم که این حرکت قیام بوده: یکی نامه امام حسین عليه السلام به مردم بصره و دعوت آنها که در آن نامه صراحتا مردم را به قیام و پیوستن به خود خوانده اند و دلیل آن را انحراف خلافت شمرده‌اند. دوم خبر شریف نبوی در مورد حسنین علیهماالسلام که فرمود الحسن و الحسین امامان قاما او قعدا که نشان می‌دهد هر دو امام قیام و قعود دارند امام حسن بعد از شهادت امیرالمؤمنین علیه السلام لشکر را برای جنگ سازماندهی کردند (قیام) اما به سبب خیانت فرماندهان موفق به ادامه کار نشدند و قعود کردند و امام حسین عليه السلام پس از شهادت برادرشان تا معاویه زنده بودند قعود کردند و سپس با جانشینی یزید قیام کردند. بنابراین ما خیلی نیاز به تحلیل نداریم چون خبر صریح داریم که حرکت امام حسین علیه السلام قیام بوده است. https://eitaa.com/SAmarashi
💚 وقتی به چیزی معتقد باشی با چنگ و دندان حفظش می‌کنی 🍋@CHANELTORANJ
آیا شبکه های اجتماعی قدرتمند هستند؟! این کتاب به خوبی توصیف می کند که نقش شبکه های اجتماعی در دنیای امروز چیست و آیا ادعای تعیین رئیس جمهور توسط آنها یک توهم هست یا واقعیت؟ برای نمونه عینی در همین انتخابات ریاست جمهوری، از نظر تولید محتوا در شبکه های اجتماعی در رقابت بین دو نامزد: ۷۶۰ هزار محتوا از طریق ۱۴۰ هزار منبع، برای آقای جلیلی تولید محتوا شده. ۹۵۹ هزار محتوا از طریق ۱۵۱ هزار منبع برای آقای پزشکیان تولید محتوا شده. بازدیدها در تلگرام ۱۲۰ میلیون برای آقای پزشکیان بوده و ۹۹ میلیون برای آقای جلیلی بازدیدها در شبکه ایکس ۴۱ میلیون برای آقای پزشکیان بوده و ۳۳ میلیون برای آقای جلیلی. این اعداد را بگذارید در کنار نتیجه نهایی انتخابات و درصد آرای این دو نامزد تا متوجه بشویم آیا شبکه های اجتماعی قدرت دارند یا نه؟ یا صرفا توهم است؟ ضمنا در تصاویر بالا، نویسندگان کتاب معرفی اجمالی شده اند
بخشی از کتاب شبه جنگ: آنچه بیشترین اهمیت را داشت« آشنایی» بود. غیر واقعی بودن داستان مهم نبود. حتی مهم نبود که پیشتر هشداری مبنی بر جعلی بودن داستان دریافت کرده باشند. آنچه بیشترین اهمیت را داشت آشنایی بود. هرچه ادعایی «بیشتر» شنیده شود، احتمال ارزیابی انتقادی آن کمتر است. هر چه بیشتر در میان جامعه خاص بمانید ادعاهای آن جامعه آنقدر برایتان تکرار می‌شود که به واقعیتی آشکار تبدیل می‌گردد، حتی اگر در نقطه مقابل واقعیت مانده باشند. به این پدیده «همسان‌گرایی» گفته می‌شود. ص ۱۹۱
بخشی دیگر از کتاب شبه جنگ: مردم دوست دارند حق با آنها باشد. آنها متنفرند که اشتباهاتشان ثابت شود. در دهه ۱۹۶۰ روانشناسی انگلیسی با برجسته‌سازی این پدیده نام آن را «تعصب تایید» گذاشت سپس سایر روانشناسان دریافتند که تلاش برای مبارزه با «تعصب تایید» با نشان دادن خطاهای افراد این مشکل را حتی بدتر می‌کند. هر چه بیشتر با استفاده از حقایق افراد را متوجه اشتباهاتشان ‌کنید، بیشتر مقاومت می کنند. ص ۱۹۳ و ۱۹۴
رسانه‌های اجتماعی کاربران را به جهانی منتقل می‌کنند که ظاهراً هر دیدگاهی در آن به اشتراک گذاشته می‌شود. این موضوع به آنها کمک می‌کند تا افراد «شبیه» به خود را پیدا کنند. پس از تشکیل گروه، قدرت «همسان گرایی» آنها را منسجم‌تر می‌کند. به لطف ترکیب «همسان گرایی» و «تعصب تایید» در اینترنت، جامعه مدنی می‌تواند به چند گروه تقسیم شود. هر گروه به این باور می‌رسد که فقط اعضای آن، واقعیت را می‌دانند و بقیه افراد نادان یا حتی بدتر از آن شرور هستند. ص ۱۹۴ (برای مثال مقایسه کنید گروه های روان شناسی معتقد به نوع اسلامی آن و گروه های مخالف چنین رویکردی).
دقت روی این محتواها، وضعیت وحشتناک واقعیت امروزی را نشان می دهد. و اینجاست که متوجه می شویم، وقتی فردی برچسبی می زند تحت عنوان «طالبان» و بازگشت چنین تفکری، چطور عده کثیری می پذیرند. همسان گرایی و تعصب تایید نمی گذارد که نپذیرند. و هر چه استدالال می کنید، می بینید اثری ندارد و تازه مصمم تر دفاع می کنند
: آیا می‌توان اجازه داد به افراد بی حجاب در مجلس امام حسین شرکت کنند ؟ 🔰 پاسخ به ادعای حضور همه جور آدم در عزاداری امام حسین ع 🔹مجلس عزای امام حسین(ع) پذیرای همه نوع افکار است، اما نه همه نوع ابزار 🔹 شراب‌خوار هم شاید به مجلس امام حسین بیاید اما نه با شیشه شراب، قمارباز هم می‌تواند به مجلس امام حسین بیاید اما نه با آلات قمار 🔹آن سگ‌باز و میمون‌باز هم می‌توانند به مجلس امام حسین بیایند اما نه با سگ و میمون 🔹 طبیعتا آن کسی هم که کاشف حجاب است و در خیابان‌ها تن‌نمایی می‌‌کند هم می‌تواند به مجلس امام حسین بیاید اما وقتی به مجلس امام حسین وارد شد حق ندارد با ابزار گناه و با تظاهر به گناه یعنی با سر لخت و یا تن لخت وارد شود. پس حتماً باید آداب پوشش را رعایت کند. 🔹 بله دستگاه امام حسین بزرگ است ‌و پذیرای همه افکار و ادیان است. ولی قاعده و قانون دارد، احترام دارد. 🔹 همه نوع آدمی حق دارد وارد مجلس امام حسین شود،حتی آن گنهکار هم حق دارد، اما هیچ‌کس حق ندارد آداب این مجلس را به سخره گرفته و بی‌حرمتی کند. 🔹 هیچ کس حق ندارد با ابزار گناه و با تظاهر به گناه وارد این مجلس شود و حرمت این مجلس را بشکند و قبح زدایی کند. 🔹 مهمان حرمت دارد به شرط اینکه حرمت صاحب خانه را حفظ کند. 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
🏴*شهادت حضرت زین العابدین امام سجاد علیه السلام تسلیت باد/
این استوری همسر محمد خزائی است. ۲۸ روز است از او که در مراسم حج شرکت کرده و توسط عربستان بازداشت شده بی‌خبرند. نبود محمد در شلوغی انتخابات گم شد و افراد کمی مطلع شده‌اند. به گوش دیگران برسانید. 🗣 متین حیدری @twtenghelabi
حسب نظریه شخصیت توحیدی (گفتار ۶ کتاب درسنامه روانشناسی اسلامی) ما همه اختلالات رفتاری و روانی را نوعی شرک یا منبعث از شرک میدانیم ولو شرک خفی یا پنهان. معنای توحید آن است که انسان دنبال راضی کردن غیرخدا نباشد و رزق و عمر و عزت و سرنوشت خود را فقط به دست خداوند ببیند. معنای شرک لزوما شرک فقهی نیست بلکه آن است که انسان چشم امید به غیرخدا داشته و به قیمت ناراضی کردن خداوند به دنبال راضی کردن دیگران باشد (اعم از شیطان، اهل قدرت، مردمان و هوای نفس خود). این دو نوع نگرش را خداوند در آیه ۲۹ سوره زمر وصف فرموده: ضرب الله مثلا رجلا فیه شرکاء متشاکسون و رجلا سلما لرجل هل یستویان مثلا الحمدلله بل اکثرهم لایعلمون - خداوند (شرک و توحید را در) مثالی وصف (و مقایسه) فرموده؛ شخصی که چند کارفرما دارد که با هم نمی‌سازند و شخصی که یک کارفرما دارد؛ آیا وضع این دو یکسان است؟ سپاس مخصوص خداست اما اکثر مردم نمی‌دانند. درجاتی از شرک و توحید در اغلب مردم همزمان وجود دارد: و ما یومن اکثرهم بالله الا و هم مشرکون - اکثر اهل ایمان گرفتار شرکند. شرک تعارض نیروهای درونی را به ارمغان می‌آورد و توحید هارمونی درونی را. شرک سبب اضطراب می‌شود و اضطراب مادر همه اختلالات روانی است. توحید آرامش می‌آورد و سلامت روان: اذ جاء ربه بقلب سلیم - ابراهیم (قهرمان توحید) با ذهنی سالم به پیشگاه پروردگارش آمد. هر چقدر عیار توحید فرد بالاتر باشد در برابر اختلالات روانی و رفتاری مصونییت بالاتری دارد و هر چقدر به سمت شرک میل کند آماده اختلالات روانی می‌شود: فی قلوبهم مرض فزادهم الله مرضا - در ذهنشان بیماری است و خداوند بر این بیماری می‌افزاید. در این پیوستار مشرک محض و موحد محض کم دیده می‌شود. موحد محض معصومین علیهم السلام هستند که هرگز به هیچ اختلال روانی و رفتاری دچار نمی‌شوند. بر مبنای این تقریر، هرکس با هر میزان از اختلال روانی و رفتاری، مختارانه گرایش به تفکرات و نگرش ها و رفتارهای شرک آلود و گناه آلود داشته است. او هم بیمار است هم مقصر. راه علاج و پیشگیری از اختلالات روانی و رفتاری هم چیزی نیست جز افزایش عیار توحید و توحید چیزی نیست جز آنکه انسان به غیرخدا چشم امید نداشته باشد و لذا به دنبال راضی کردن غیر او نباشد. بر اساس منطق شبکه علیتی بیماری‌ها هیچگاه یک عامل منفرد سبب اختلال روانی نمی‌شود بلکه عوامل ژنتیک، بیولوژیک، محیطی، اجتماعی، یادگیری‌ها، ... و عوامل معنوی معمولا همه دخیل هستند. اما شرک و توحید در این میان همواره یک عامل ثابت و تعیین‌کننده‌اند. ✍: دکتر سیدعلی مرعشی، پزشک، روانشناس و دانشیار دانشگاه شهید چمران اهواز https://eitaa.com/SAmarashi
16.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. ♨️ تمدن اروپایی و مهد آزادی 🔹‌اعلام وضعیت اضطراری در انگلستان و ولز برای افزایش لجام گسیخته خشونت و تجاوز جنسی علیه زنان، دختران و کودکان! ✍سرزمین چشم و دل سیرها... 📌 خبر فوری سراسری @fori_sarasari
|| پویش ملی نذر آب💧 در ماه محرم و صفر جهت تهیه آب و حفر چاه در و 📝به نیت شهدا و بازماندگان: 🇵🇸کودکان🇵🇸مادران🇵🇸رزمندگان 🇵🇸پرستاران🇵🇸 پزشکان🇵🇸نیروهای امداد و نجات 🇵🇸خبرنگاران 🇵🇸اسرا 💳واریز کمک: ۱. گروه فرهنگی شهید القدس
5029087001597700
۲. خیریه رنگ زیتون
5041721113535455
۳. بنیادخیریه‌جامعه‌ایمانی‌مشعر
5041721113532122
۴.گروه جهادی بنت‌الهدی
6273817010176190
(روی عدد ضربه بزنید کپی می‌شود ☝️) 🌍مجمع تشکل‌های بین الملل: https://eitaa.com/uiaiir پویش ملی محتوا و ایده درباره فلسطین جهت استفاده و اجرا در مراسم محرم و صفر 👇 🔹https://eitaa.com/uiaiir/398 🌍مجمع تشکل های بین الملل در فضای مجازی: 🔹@uiaiir 🇵🇸@shahideqods
42.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 تحولات جغرافیای سیاسی اطراف ایران
نئولیبرالیسم ایرانی و تزریق مخدر برای تسکین شوک‌درمانی نائومی کلاین، نویسنده کتاب دکترین شوک، در این اثر ارزشمند با مرور تجربه اجرای سیاست‌های نئولیبرال در کشورهای مختلف، به خوبی نشان داده است که اجرای این سیاست‌ها، محتاج فرو بردن مردم در شوک است. او استدلال می‌کند که جریان سرمایه‌داری از شوک‌های ناشی از فجایع اجتماعی، سیاسی، طبیعی و... در جوامع استفاده کرده و سیاست‌های خود را در این جوامع پیاده می‌سازد. به تعبیر جوزف استیگلیتز، کلاین در این کتاب از دسیسه‌های سیاسی برای تحمیل سیاست‌های خاص اقتصادی پرده برداشته است. امروز روزنامه دنیای اقتصاد که از تریبون‌های اصلی جریان سرمایه‌داری در ایران محسوب می‌شود، یک فصل جدید در تاریخ نئولیبرالیسم گشوده است که نائومی کلاین می‌تواند در ویرایش جدید کتاب خود، این پدیده جدید را نیز به صفحات تاریخ اضافه کند. پیشنهاد دنیای اقتصاد برای اجرای سیاست شوک‌درمانی، استفاده از بحران نیست، تزریق مخدر است! بخوانید: «اگر اصلاحات اقتصادی بخواهد در دور اول ریاست‌جمهوری به نتیجه برسد، باید حداکثر در سال اول به انجام برسد...سوی دیگر اصلاحات اقتصادی نیازمند یک رابطه باثبات و قابل اعتماد هم بین ارکان حاکمیت با یکدیگر و هم بین دولت–ملت است. در غیر این صورت هیچ سیاستگذاری حاضر نخواهد بود مسوولیت این جراحی عمیق و پرریسک را بپذیرد. حال در مسیر پرفشار محدودیت‌ها شاید بتوان به راه‌حل دوم بهینه (second best) دست یافت. اگر دولت بتواند در ماه‌های آتی از فشارهای اجتماعی در زمینه فیلترینگ بکاهد و تا حدی آزادی‌های اجتماعی بیشتری را میسر کند، شاید این سیاست تا حد زیادی بتواند از التهاب‌های موجود بکاهد و ظرفیت پذیرش هزینه کوتاه‌مدت اصلاحات اقتصادی را فراهم سازد». این عبارات را می‌توان در یک جمله خلاصه کرد: گران‌سازی آب و برق و بنزین و... به مردم فشار خواهد آورد. برای اینکه صدایشان در نیاید، فیلترینگ را بردارید و حجاب را آزاد کنید تا ملت مشغول شوند. یعنی برای اینکه ملت درد چاقویی که می‌خواهد شکمشان را پاره کند نفهمند، به ذهنشان مخدر تزریق کنید! ما هم معتقدیم اقتصاد ایران نیاز به جراحی دارد. منتهی جریان سرمایه‌‌داری طی دهه‌های گذشته این جراحی را روی سفره مردم انجام داده است. ما معتقدیم این جراحی باید روی توبره سرمایه‌داران انجام شوند. جریان سرمایه‌داری می‌گوید مشکل اقتصاد ایران این است که هنوز قیمت آب و برق و بنزین جهانی و دلاری نشده است. ما می‌گوئیم مشکل اقتصاد ایران این است که قیمت نفت و گاز و محصولات پتروشیمی و فولادی و در یک کلام انفال، جهانی و دلاری شده است. جریان سرمایه‌داری می‌گوید نرخ دلار باید آزاد شود تا سود نجومی شرکت‌های دلاردار و دلاری‌فروش همچنان صعودی باشد. ما معتقدیم آزادسازی نرخ دلار باعث سقوط ارزش پول ملی شده و کارگر و کارمند و پاسدار و پرستار و... ایرانی که به ریال درآمد دارند، روز به روز در باتلاق فقر بیشتر فرو می‌روند. لذا ارزش ریال باید در برابر مقدار معینی طلا تثبیت شود. سرمایه‌داری ایرانی می‌گوید نرخ ارز باید به قدری بالا برود که مردم معمولی توان خرید گوشت و مرغ و لبنیات را نداشته باشند و مصرف غذای دام و طیور کاهش یابد و نیاز به واردات کم شود تا نرخ ارز متعادل شود. ما معتقدیم برای کنترل نرخ ارز باید دخل و خرج ارزی کشور تحت اِشراف و مدیریت دولت باشد و اجازه واردات غذا برای سگان و خاک برای زیر پای گربه‌ها و خودوری لوکس برای زیر پای آقازاده‌های سرمایه‌داران داده نشود. سرمایه‌داری ایرانی می‌گوید ملت را در فضای مجازی و حقیقی درگیر شهوات کنید که نفهمند چطور جیب‌شان را خالی می‌کنیم. ما می‌گوئیم ای مردم آگاه و بیدار شوید که ثروت این کشور که متعلق به شماست، در حال غارت است... @syjebraily