eitaa logo
دکتر مرعشی
2هزار دنبال‌کننده
400 عکس
623 ویدیو
68 فایل
این کانال برای ارائه مباحث علمی و معرفتی ایجاد شده است. دکتر مرعشی: پزشک و متخصص روانشناسی و عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز. شماره عضویت نظام روانشناسی 8324. شماره پروانه نظام روانشناسی 3024
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تناقض های فرگشت، مسئله خودآگاهی و روح. بریده ای از کارگاه آنلاین انسان شناسی (3) https://eitaa.com/SAmarashi
هدایت شده از فلسفه ذهن
❇️ تلقّی‌ای در بین برخی اساتید و دانش‌پژوهان وجود دارد که همین مباحث موجود در اسفار و شواهد صدرالمتألهین یا شفای بوعلی را برای ورود ایجابی به حوزه معاصر کافی می‌دانند. حال آن‌که یافته‌های در دهه‌های اخیر و ادبیات فلسفی‌ای که به تبع آن ایجاد شده، فاصله‌ای بسیار با استدلال‌ها و نحوه ورود منابع و عرفان و فلسفه مشاء دارد. هرچند که میراث تفکر فلسفی مسلمین، ارزشمند و در جای خود قابل اتکا باشد. ❇️ گاه تصور برخی اساتید فلسفه اسلامی - بدلیل عدم آشنایی با سنخ و حجم محتوای تولیدشده در علوم شناختی و فلسفه ذهن معاصر - اینست که مثلاً ۱۰ سال حکمت متعالیه و مقدماتش در فلسفه مشّاء بخوبی تحصیل شود و بعد با ترجمه چند کتاب از فلسفه ذهن، باید وارد پاسخ (سلبی و ایجابی) شد. در حالی‌که اساساً بخش قابل توجهی از براهین کتاب نفس در فلسفه اسلامی، ناظر به نظریات ماتریالیستی چندصد سال قبل مطرح شده که امروزه قائلی ندارد؛ مثل همین ادلّه . و از سوی دیگر دیدگاه‌های مطرح فیزیکالیستی معاصر چیزی می‌گویند که بسیاری از این ادلّه، نافی آن‌ها نیستند! مباحث مبتنی بر مبانی (ماده و صورت) و ... نیز از آن‌جا که بنحوی گسترده در مقالات و کتب مطرح فلسفی غرب معاصر مورد رد و مناقشه واقع شده‌اند، برای برقراری دیالوگ و پاسخ، چندان قابل اتکا بنظر نمی‌رسند. ❇️ بگذریم که مرزبندی‌های ایدئولوژیک در مواجهه با فلسفه ذهن، چندان واقع‌بینانه و جامع‌نگر هم نیست. مباحث قابل توجه و مفیدی در کانتکست (و ازجمله فلسفه ذهن معاصر) وجود دارد که نسبت به و ، خنثی هستند و نیز تئوری‌هایی نودوئالیستی و فیزیکالیستی مطرح شده که قابل استفاده برای بازسازی نظریات پیشین و پیشبرد تأملات فلسفی درباره ذهن و است. همین نکته درباره مواجهه با علوم شناختی نیز کاملا صدق می‌کند. ❇️ از سوی دیگر در همان مواجهات عقیدتی نیز مرز دانش را با نص‌بسندگی، بی‌منطق کرده‌اند. امروزه اگر استدلال بوعلی علیه یک دیدگاه ماتریالیستی - که احتمالاً در زمان خود او مطرح بوده و امروزه اصلا ً قائلی ندارد - را صورت‌بندی کنیم و حاشیه بزنیم، جزو مقالات پژوهشی فلسفه اسلامی رده‌بندی می‌شود و در جغرافیای فلسفه اسلامی دانسته می‌شود. اما اگر استدلالی علیه یک دیدگاه ماتریالیستی معاصر که در کتب و منابع فلسفه اسلامی ما مطرح نبوده است را صورت‌بندی کنید و نقد و حاشیه بزنید و پیشنهاد بدهید، دیگر در حوزه فلسفه اسلامی طبقه‌بندی نمی‌شود. به راستی ملاک و معیار این دسته‌بندی چیست؟ اگر موضوع یا غایت یا متد برای مرزبندی و دسته‌بندی علوم، ملاک باشد که نباید چنین اتفاقی بیفتد. مگر آن‌که «نص» و «کتب پیشینیان»، ملاک مرزبندی رشته و حوزه فلسفه اسلامی قرار گرفته باشد. این فاجعه‌ای بزرگ برای رشد و نوآوری فلسفی در زمان ماست. ❇️ نهایت آن‌که بعید بنظر می‌رسد که آشنایی کافی با علوم شناختی (لااقل دو رشته و ) و نیز تخصص در مباحث فلسفه ذهن تحلیلی، از طریق تحصیل در رشته‌هایی با پارادایم متفاوت حاصل شود؛ ولو آن‌که تحقیق و رساله به این سمت هدایت شود. بلکه هدف مذکور نیازمند تحصیل تخصصی و تمام‌وقت در همین حوزه روزآمد و گسترده است. @PhilMind
اولین نشست ماهیانه "روان‌شناسی‌ اسلامی" ♨️ چیستی و چگونگی روانشناسی اسلامی (فلسفه روانشناسی اسلامی) ✅ فرصتی برای هم‌اندیشی اساتید و دانشجویان پیرامون روانشناسی اسلامی 👤دکتر سید علی مرعشی: دکترای حرفه ای پزشکی، ام پی اچ در بهداشت اجتماعی، دکترای تخصصی روانشناسی، عضو هیات علمی و رئیس دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز 📟 ۲ ساعت وبینار 📆 جمعه ۲۸ بهمن ماه ⏰ ساعت ۱۵ ⁉️ همراه با پرسش و پاسخ جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر : 🆔 @fatehan_admin2 📲 09393579193 ↗️برای✌️نفر از دوستان ارسال کنید. ➕به جمع فاتحان بپیوندید 👇 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan_net
*🇮🇷 تاریخ نویسان و مستشرقین که آثاری نوشته اند درباره تمدن مردم‌ مسلمان که گستره ایی از شمال افریقا وجنوب اروپا تا شرق دور داشته ولی نتوانسته اند درخشش علمی و فن آوری و پیشرفت تمدنی این سرزمین پهناور را کتمان کنند و همگی معترف اند که دوره ایی طلایی در زندگی بشر در همین سرزمین ها شکل گرفته است و اما معدودی از ایشان هم معترف شده اند که این میراث علمی از کشورهای با تمدن اسلامی به اندیشمندان اروپایی راه یافته و ریشه تحولات علمی در اپتیک و نجوم و ریاضیات... و رنسانس در اروپا از کشورهای اسلامی بدانجا راه یافته است کتاب و دستورالعمل های بهداشتی و طبی ابن سینا در کتاب قانون در اروپا به مدت ۷۰۰سال بکار می رفته و تدریس شده و با روش های او در جراحی و تشخیص بالینی، پایه طب مدرن ایجاد شده🇮🇷🇮🇷نمونه بالا فقط شاهدی کوچک بر دست آوردهای علمی بزرگی است که قریب به ۶۰۰سال بعد به نیوتون نسبت داده شد مثل الکترولیت آب که سالها قبل از لاوازیه در کشورهای اسلامی متداول بود و هیدروژن را مولدالماء(تولید کننده آب) می گفتند‌. چرا نسل جوان از مواریث فرهنگی و علمی خود جدا شده اند ‌به نمونه بالا در نطنز توجه کنید* parvaz🇮🇷 https://eitaa.com/SAmarashi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
*🇮🇷 تاریخ نویسان و مستشرقین که آثاری نوشته اند درباره تمدن مردم‌ مسلمان که گستره ایی از شمال افریقا وجنوب اروپا تا شرق دور داشته ولی نتوانسته اند درخشش علمی و فن آوری و پیشرفت تمدنی این سرزمین پهناور را کتمان کنند و همگی معترف اند که دوره ایی طلایی در زندگی بشر در همین سرزمین ها شکل گرفته است و اما معدودی از ایشان هم معترف شده اند که این میراث علمی از کشورهای با تمدن اسلامی به اندیشمندان اروپایی راه یافته و ریشه تحولات علمی در اپتیک و نجوم و ریاضیات... و رنسانس در اروپا از کشورهای اسلامی بدانجا راه یافته است کتاب و دستورالعمل های بهداشتی و طبی ابن سینا در کتاب قانون در اروپا به مدت ۷۰۰سال بکار می رفته و تدریس شده و با روش های او در جراحی و تشخیص بالینی، پایه طب مدرن ایجاد شده🇮🇷🇮🇷نمونه بالا فقط شاهدی کوچک بر دست آوردهای علمی بزرگی است که قریب به ۶۰۰سال بعد به نیوتون نسبت داده شد مثل الکترولیت آب که سالها قبل از لاوازیه در کشورهای اسلامی متداول بود و هیدروژن را مولدالماء(تولید کننده آب) می گفتند‌. چرا نسل جوان از مواریث فرهنگی و علمی خود جدا شده اند ‌به نمونه بالا در نطنز توجه کنید* parvaz🇮🇷 https://eitaa.com/SAmarashi
🎙 * | چیستی و چگونگی روانشناسی اسلامی + صوت* ▪️(روش تحقیق تلفیقی) 👤 *دکتر سید علی مرعشی:* (پزشک، روان‌شناس و عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز) 🔺یکی از بحث های پردامنه و چالش برانگیز، تعیین جایگاه نقل، عقل و تجربه در تولید علم دینی است. 🔺دکتر سید علی مرعشی در *اولین نشست بر‌خط روان‌شناسی اسلامی* با ارائه «روش تحقیق تلفیقی» در پی پاسخگویی به این پرسش هستند که هر کدام از این موارد سه گانه چه جایگاهی در تحقق روانشناسی اسلامی دارند. 🔺ایشان معتقدند روانشناسی اسلامی یک علم تجربی مبتنی بر شواهد درباره فرآیندهای ذهنی و رفتاری است که پارادایم، انسان شناسی، هستی شناسی و ارزش های بنیادین خود را از اسلام می گیرد و علاوه بر آن از نصوص دینی به عنوان منبعی برای تولید گزاره های روان‌شناسانه استفاده می‌کند‌. 🔺همچنین بیان می دارند که برای دستیابی به علم دینی ادغام روش بررسی تجربی در روش استنباط دینی امکان پذیر است، بی آنکه به اعتبار روش تجربی یا دین خدشه ای وارد شود و برای آن مثال های متعددی ارائه می‌کنند. ✔️این نشست در بهمن ماه ۱۴۰۱ و با مشارکت حدود ۲۰۰ نفر از علاقه‌مندان به روانشناسی اسلامی توسط *گروه علمی فرهنگی فتح* برگزار گردید. 📥 *لینک دریافت صوت: 🌐 fatehan.net/post/208* ↗️برای✌️نفر از دوستان ارسال کنید. ➕به جمع فاتحان بپیوندید 👇 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan_net
13961017001014.pdf
5.61M
نقد حذف همجنسگرایی و خودارضایی از دی اس ام https://eitaa.com/SAmarashi
1_1269575035.pdf
327.4K
نقد حذف همجنسگرایی و خودارضایی از دی اس ام به زبان انگلیسی مقاله انگلیسی کاملتر از فارسی بوده و در یک مجله اسکوپوس آمریکایی چاپ شده. تاکنون از 5 مجله آمریکایی دیگر ایمیل دریافت کردیم که تحسین کردند و درخواست مقالات مشابه کردند. https://eitaa.com/SAmarashi
دانلود فایل صوتی نقد حذف همجنسگرایی و خودارضایی از فهرست اختلالات جنسی در دی اس ام لطفا با هندزفری گوش دهید https://bayanbox.ir/info/8171446836004446991/1Dsm-%D9%85%D8%B1%D8%B9%D8%B4%DB%8C https://eitaa.com/SAmarashi
هدایت شده از سید علی مرعشی
1581761571-9716-46-2.pdf
303.9K
مقاله تاثیر آموزش دعای شماره 20 صحیفه سجادیه بر هوش اخلاقی https://eitaa.com/SAmarashi
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
534126337_1210760789.mp3
2.65M
انواع سبک های فرزندپروری https://eitaa.com/SAmarashi
هدایت شده از Ali A.Pirasteh,Ph.D., P.E.
Ali A.Pirasteh,Ph.D., P.E.: 👆👆بوسه غیرت خانمها بدونن اگر علاقه یک مردی بهشون واقعی باشه روشون غیرت داره و دوست خواهد داشت پوشیده تر در جامعه حاضر بشن. پس با رعایت حجاب علاقه و اعتماد مرد رو بیشتر جلب میکنن.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
"کلیپی فوق العاده جذاب از مکانیسم شنوایی در انسان" 🔸تبارک الله احسن الخالقین🔸 @hagaryousifi
دکتر مرعشی
"کلیپی فوق العاده جذاب از مکانیسم شنوایی در انسان" 🔸تبارک الله احسن الخالقین🔸 @hagaryousifi
احسنت. تازه این بسیار بسیار ساده سازی شده. قضیه از این میلیونها بار پیچیده تر است. مایکل بی‌بیهی استاد بیوشیمی امریکایی مقاله ای دارد به نام irreducible complexity یا پیچیدگی کاهش ناپذیر. در این مقاله به صورت مصور توضیح می‌دهد که تاژک یک باکتری از موتورهای الکتریکی ساخت بشر به مراتب پیچیده تر است. باکتری را فرگشت گرایان شکل ساده حیات می‌دانند. او توضیح می‌دهد که چیزی به نام شکل ساده حیات وجود ندارد تا بخواهد در یک فرایند فرگشتی پیچیده شود. مایکل بیهی را برای این مقاله مانند گالیله دادگاهی کردند! https://eitaa.com/SAmarashi
دختر موجودی است محبت طلب در فضای خانواده دخترها بیش از پسرها به محبت و توجه نیاز دارند. اما هر محبت و توجهی هم آنها را سیراب نمی‌کند. آنها به محبت یک پدر مقتدر نیاز دارند تا مطمئن شوند یک فرد قوی آنها را دوست دارد و حمایتشان می‌کند. اگر پدر به دخترش محبت نکند، قربان صدقه او نرود، از او تعریف نکند و مهر نثارش نکند، دختر گرسنگی عاطفی و احساس بی پشتوانگی و ناامنی پیدا می‌کند. آنگاه گدای چشمک فلان پسر بی سر و پا و هرزه ای می‌شود که از دختر مانند دستمال کلینکس استفاده کرده و پس از رفع نیاز دورش می‌اندازد. اما اگر پدری که محبت می‌کند ضعیف باشد و کلاهش پشم نداشته باشد و فاقد اقتدار و قاطعیت کافی باشد، محبت او برای دختر پشتوانه محسوب نمی‌شود و ارزشی ندارد. باز هم دختر، فقیر عاطفی و محتاج چشمک آن پسر هرزه و یک موجود فریب خور است. زنان می‌توانند در عرصه خانواده به انحاء مختلف اقتدار شوهر خود را بشکنند، این نه هنر است نه زیاد زحمتی دارد. اما باید بدانند اگر ابهت پدر شکسته شد، اول از همه مادر آسیب می‌بیند زیرا زن، مرد ضعیف را دوست ندارد و محتاج مردان دیگر خواهد شد. دوم دختر خانواده است که آسیب می‌بیند. زیرا اقتدار حامی او از بین رفته و محبت پدر بی ارزش شده. حال زن و دختر خانواده باید در خیابان و پاساژ و بازار و فضای مجازی و دانشگاه و اداره و... به دنبال محبت ظاهری یک مرد به ظاهر مقتدر بگردند تا گرسنگی عاطفی خود را تسکین دهند. برای خریدن این محبت هم باید حیای خود را بفروشند و جنسیت خود را به حراج بگذارند. جز خودنمایی و عشوه گری و التماس نگاه آلوده مردان چاره دیگری نیست. نتیجه ساده: مردان ضعیف و نامقتدر و خانواده های زن سالار نتیجه شان زنان و دختران بی حیا است. حال قابل درک است که چرا لشکر سیاسیون خائن در سیاست‌ها و گفتارشان و سلبریتی های پول پرست خودنما در فیلم‌های پلیدشان اینهمه در تضعیف مرد می‌کوشند؟ آنها به دنبال اضمحلال نهاد خانواده اند زیرا امنیت و قدرت هر کشور و ملتی به استحکام خانواده های آن کشور و ملت بستگی دارد. آنها مامورند با ایران قوی مبارزه کنند. https://eitaa.com/SAmarashi
سلام دوستان مطلب بالا را چندی پیش تقدیمتان کردم. امروز متوجه پدیده پلیدی به نام فیلم برادران لیلا شدم. فیلم غیرواقع بینانه ای است که ناشی از غرض ورزی سیاسی و بی سوادی روانشناختی و جامعه شناختی فیلم ساز و همراستا با نوع دیدگاه های سیاسیون غربگرا است و به درد تایید و تلقین سخنان سوگیرانه آنها می‌خورد. اما لطفا بار دیگر تحلیل بالا را مطالعه بفرمایید. محتوای خائنانه این فیلم روشن می‌شود.
📌 *رنگین‌کمان یا قوس‌قزح؟* [در باب ترویجِ رسانه‌ایِ گسترده و هدفمندِ حمایت از حقوق همجنس‌بازان] *[بخش اول]* 🔹عرب به رنگین‌کمان، قُوس قُزَح می‌گفت. این واژه به فارسی نیز راه پیدا کرد و در اشعار سعدی، عطار، فردوسی، مولوی و غیره به دفعات از این واژه استفاده شده است. اما ریشه اسطوره‌ای این واژه ماجرای جالبی دارد. در روایت است که شخصی از امام حسن (جانم به فدایش) از قُوس‌قُزَح (کمانِ قُزَح) پرسید. حضرت فرمودند: "وای بر تو! نگو قوس قزح، که قزح نامی از نام‌های شیطان است. بلکه آن قوس‌الله (کمان خدا) است و نشانه بسیاری گیاه و خیر و برکت..." عرب دوره جاهلیت می‌خواست رنگین‌کمان، این آفرینش زیبای الهی را به نفع شیطان مصادره نماید. و امروز جاهلیت مدرن بار دیگر در پی همین است و متاسفانه توانسته رنگین‌کمان را نماد پدیده شوم هم‌جنس‌بازی و سایر انحرافات جنسی سازد. رنگین‌کمان طبیعت حتما قوس‌الله است، اما برای پرچم منحوس همجنس‌بازان، هیچ نامی برازنده‌تر از قوس‌قزح نیست. 🔹جنبش LGBT (حمایت از حقوق هم‌جنس‌بازان مرد و زن، دوجنس‌گرایان و تراجنسیتی‌ها) امروزه یکی از قدرتمندترین جنبش‌های اجتماعی و حتی قدرتمندتر از جنبش فمینیسم است. امروزه تنها در ۳۶٪ از کشورهای جهان، که عمدتا آسیایی و آفریقایی هستند، همجنسبازی جرم‌انگاری می‌شود. در ۲۹ کشور، ازدواج همجنسبازان قانونی است و زوج‌های همجنس‌گرا از حق سرپرستی فرزند، حق ارث، حق بیمه و تخفیف‌های مالیاتی برخوردارند، حال آنکه تا پیش از سال ۲۰۰۱ در هیچ کشوری ازدواج آنها به رسمیت شناخته نمی‌شد. راهپیمایی سالانه همجنس‌بازان، موسوم به Pride parades -رژه افتخار- در بسیاری از پایتخت‌های دنیا با جمعیت‌های بعضا میلیونی برگزار می‌شود. حتی در کشور مسلمان ترکیه این راهپیمایی قدمتی ۲۷ساله دارد که البته در ۵ سال اخیر به صورت غیرقانونی و با درگیری پلیس برگزار می‌شود. در لبنان نیز در سال ۲۰۱۸ برای این راهپیمایی برنامه‌ریزی شده بود که سرانجام اجازه آن داده نشد. 🔹فمینیست‌ها پس از مبارزات موج اول دریافتند که مبارزه برای حقوق برابر، بدون تغییر در فرهنگ و نمادهای زبانی (به عنوان زیرساخت‌های پنهان و قدرتمند حامی قدرت مردانه) ممکن نیست. جنبش همجنس‌بازان از این تجربه تاریخی بهره جست و از ابتدا توجه خود را به لایه‌های فرهنگی و زبانی معطوف داشت. امروز کمتر سلبریتی ایرانی را می‌توان یافت که واژه همجنس‌بازی را به کار ببرد، بلکه معمولا عامدانه از واژه‌های همجنس‌گرا و دگرباش استفاده می‌کنند. تغییر در روبنای واژه، با هدف تطهیر زیربنای آن انجام می‌شود. استفاده از نماد رنگین‌کمان، نیز در همین چارچوب ارزیابی می‌شود. رنگین‌کمان نماد تنوع و تکثر زیبایی‌ها در طبیعت است و استفاده نمادین از آن بر این دلالت دارد که تنوع گرایش‌های جنسی، امری طبیعی، محترم و حتی زیباست. 🔹دامنه مبارزه این جنبش علاوه بر نمادهای فرهنگی و زبانی، به باورهای دینی نیز رسیده است. در تاریخ ۱ اردیبهشت ۹۷، برنامه پرگار بی‌بی‌سی فارسی مناظره‌ای برگزار کرد با عنوان "آیا همجنس‌گرایی در اسلام نهی شده است؟" آرش نراقی در این مناظره می‌کوشد با آسمان و ریسمان بافتن، تفسیری موافق همجنسبازی از آیات پرتکرار و صریح مربوط به داستان حضرت لوط (ع) ارائه نماید و نهی موجود در این آیات را معطوف به همجنس‌بازیِ به اجبار و سرکوب بداند. در مقابل، زکریا مشکور کابلی به نقد این تفسیر عجیب می‌پردازد. نتیجه مناظره مهم نیست، هدف مناظره نشان دادن "مساله‌آمیز بودن" حرمت همجنس‌بازی در اسلام و تبدیل آن به مساله‌ای قابل بحث و غیر بدیهی است. حدودا هشت سال پیش نیز در همین برنامه، مناظره‌ای با عنوان "همجنس‌گرایی؛ ژنتیک یا اکتسابی" برگزار شد که هدف اصلی آن پرداختن به سوال موضوع مناظره نبود، بلکه تلاش می‌کرد اثبات نماید که همجنس‌گرایی یا ژنتیکی است و لذا قابل احترام، یا اکتسابی است و در نتیجه دگرجنس‌خواهی نیز اکتسابی خواهد بود و بنابراین هیچ‌کدام بر دیگری ترجیح ندارد. [ادامه دارد..]
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نقش های اجتماعی روانشناسان (بخش دوم) کلیپ آگاهی بخش بالا را ببینید (دور از کودکان) سوای دو سه اصطلاح در کلیپ که تعریف یا ترجمه صحیحی برای آنها صورت نپذیرفته است، کلیت کلیپ صحیح و قابل استفاده است. دو جنسگرایی (Bisexuality)، معادل دوجنسه در نظر گرفته شده است. تعریف هوموبیا از منظر واضع آن نیز اینچنین ذکر شده است که در کلیپ به گونه دیگری مطرح شده است: ترس سرکوب شده از همجنس گراییِ ناخودآگاه خود فرد... (Weinberg, G. (1972). Society and the healthy homosexual. New York: St. Martins Press). در خصوص به کار بردن واژه همجنسگرایی یا همجنس بازی هم بحث هایی هست. سوای این دو سه مورد جزئی، کلیپ بسیار آگاهی بخش است. جامعه روانشناسی و روانپزشکی امریکا، در خدمت به عادی سازی دگرباشی جنسی، سهم مهمّی داشته است. آیا روانشناسان جوامع غیرغربی، باید تحت تأثیر این حرکات، به صورت منفعلانه، به معضلات جنسی بپردازند؟ @women92