eitaa logo
سبک زندگی اسلامی
136 دنبال‌کننده
151 عکس
3 ویدیو
8 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اهل و باشیم! در زندگی خود به گونه ای باشید که بتوانید از کوچکترین ابزارها و امکانات و فرصت ها برای تحول مثبت و ایجاد تغییر و تنوع بهره بگیرید. اگر زندگی یکنواخت شود خستگی و سردی و بی حوصلگی را بدنبال دارد ولی اگر اهل خانه تحول و تغییر و تنوع گرایی بوده و ایجاد جذابیت را سرلوحه کارشان قرار دهند ،نشاط و شادابی و سرزندگی و انگیزه و آرامش برخانه و اعضای آن حکمفرما می گردد. تحول نیاز به وقت زیاد و هزینه های اضافی و گزاف ندارد. گاهی جابجایی یک وسیله در منزل مانند گلدان و فرش و تلویزیون و جای ظروف و کمد و...تحول محسوب می شود. گاهی یک لباس زیبا و یک آراستگی ظاهری و یک نظافت ساده تغییر به شمار می آید .... پس دست به کار شوید و زندگی خود را شاداب و متنوع سازید.... اخوی. مشاور خانواده @hamsardarl کانال آداب همسرداری
🔴 . 💠امام موسى کاظم علیه‌السلام فرمودند: خوب است که بچه در کودکی‌اش بازیگوش باشد ، تا در بزرگسالی بردبار گردد... ‌‌ 📙أصول الكافی،ج۶،ح۵۱ رفتار با کودک لجباز روش تقویت رفتار ناهمساز وقتی شدت رفتارهای کودک نسبت به قبل کاهش یافت والدین باید روش «تقویت رفتار نا همساز» را اجرا کنند، یعنی رفتار مقابل رفتار منفی کودک را به محض سر زدن از کودک ، تقویت کنند ، مثلا کودکی که گریه می کند به محض آن که ساکت شد ، توسط والدین مورد توجه و تشویق قرار گیرد . 🌴✅🌴 تهدید نکنید.... هدف از بزرگ کردن کودک این نیست که او را مطیع و فرمانبردار خود تربیت کنیم. باید به کودکان فرصت فکر و خطا کردن بدهد. تهدید کردن کودک باعث می شود تا اعتمادبه‌نفس او از بین برود و در بزرگسالی دچار مشکل بشود. 🔰 🆔 @farzandparvry 🌴✅🌴✅
✍🏻فضایی برای ⚜ هنگام عنوان کردن همسرتان، رفتاری و گفتاری را فراموش نکنید. ‼️ سر او داد نکشید. با یا کلمات نامناسب اشتباهش را یادآور نشوید. ‼️ تنها گفتن این که «‌من از این کارت خوشم نیومد» کافی نیست و ممکن است زمینه ساز لجبازی هم بشود. 👈🏻 علت ناراحتیتان را عنوان کنید تا اگر سوتفاهمی ایجاد شده، برطرف شود. ♻️اگر همسرتان پی به اشتباهش برد، لازم نیست دیگر ادامه بدهید و موضوع را پشت سر هم تکرار کنید. ✅ وقتی اشتباهی عنوان شد و همسرتان آن را پذیرفت، آن را پایان یافته بدانید و بار دیگر در مساله‌ی دیگر و اشتباه دیگری که ربطی به این موضوع ندارد، آن را پیش نکشید. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ✼═══┅💖💖┅═══✼ 💞 @hamsardarl کانال آداب همسرداری
🔴 💠 به جای اینکه همیشه به این بیندیشید که شما از همسرتان چه می‌خواهید کمی فکر کنید که از شما چه می‌خواهد. 💠 اینگونه فکر کردن در حل بسیاری از در زندگی راه‌گشا خواهد بود. 💠 و حس نوع دوستی و به همسر و نیز حسن‌ظن را در شما زنده خواهد کرد. 🆔 @hamsardarl 💠 گاهی وقتی از شوهرتان می‌پرسید، با سکوت و تردید او در جواب دادن روبه رو می‌شوید. 💠 بدانید که مردها باید تمامی جوانب جواب‌ها را بدانند و ترس، عدم اطمینان یا تردید خود را به شما نشان نمی‌دهند. 💠در نتیجه مردها مراحل مختلف تفکر را کرده و تا موقعی که به نتیجه یا راه حلی نرسیده‌اند پاسخی به شما نمی‌دهند. 💠 این تفاوت به ظاهر کوچک با شما می‌تواند جرقه بسیاری از بین شما باشد. 🆔 🔴   💠 پیامبر صلّی‌الله‌علیه‌وآله فرمودند: 💠 هر زنی که سخن (تلخ وناخوشایند) شوهرش را کند، خداوند به هر کلمه‌اش مزد در راه خدای عزوجل را برایش می‌نویسد. 📕 مستدرک وسایل‌الشیعه، ج ۱۴، ص ۲۴۵ 🆔 @hamsardarl کانال آداب همسرداری
🍀🌷🌷 مسؤلیت های مرد در برابر همسر و خانواده: هر یک از زن و مرد برای اداره بهتر زندگی و تأمین آسایش و حفظ کیان خانواده، متناسب و هماهنگ با ساختار وجودی خود مسئولیت ها و وظایفی بر عهده دارند که برخی از آنها وظایف حقوقی وبرخی دیگر به دلیل ماهیت عاطفی و رفتاری پیوند زناشویی، وظایف اخلاقی به شمار می آیند. برخی از این وظایف و مسئولیت ها که از وظایف اختصاصی مرد نسبت به همسر و فرزندانش می باشد، عبارتند از: 1- سرپرستی خانواده: خانواده یک واحد کوچک اجتماعی است که باید مدیریت و سرپرست واحدی داشته باشد؛ زیرا سرپرست بودن زن و مرد به طور مشترک، کارسازنخواهد بود، در نتیجه یکی از زن و مرد باید رئیس و سرپرست و دیگری معاون و تحت نظارت او باشد. قرآن و اسلام بر اساس آیه (الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَی النِّساءِ بِما فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلی بَعْضٍ وَ بِما أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوالِهِمْ)[1]؛ «مردان سرپرست زنان هستند به خاطر مزیت هایی که خداوند برای بعضی نسبت به بعضی دیگر قرارداده است و به خاطر آنکه از اموال شان برای آنان هزینه می نمایند»، مرد را به عنوان رئیس و سرپرست و مدیر خانواده معرّفی می نماید. موقعیت سرپرستی مرد بر خانواده، به سبب وجود ویژگی هایی در مرداست؛ مانند برتری دوراندیشی مرد بر نیروی عاطفه و احساسات در حالی که زن سرشار از عاطفه است و برتری قدرت بدنی و نیروی جسمی مرد که هم بتواندکارهای سنگین و اجرایی را بیشتر برعهده بگیرد و هم از حریم خانواده خوددفاع کند. به علاوه مرد در برابر پرداخت هزینه های زندگی، حق مدیریت نیز به اوداده شده است. [2] امام صادق علیه السلام فرمود: «سرپرستی خانواده، از سعادت مرد است». [3] البته باید دانست؛ مدیریت و سرپرستی مرد در خانواده به معنای مردسالاری و اجبار و تحمیل نیست، بلکه به گونه ای مسئولیت خود را ایفا کندکه به رشد مسائل اخلاقی و معنوی خانواده کمک کند و از ناهنجاری ها جلوگیری کند. و تربیت فرزندان را مدیریت کند. قرآن کریم می فرماید: (یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکمْ وَ أَهْلِیکمْ ناراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ)[4]؛ «ای کسانی که ایمان آورده اید! خود و خانواده خویش را از آتشی که هیزم آن انسان ها و سنگ هاست، نگه دارید». 2- تأمین و توسعه زندگی: بر اساس تعالیم اسلام مخارج اقتصادی خانواده بر عهده مرد است و زن درامور اقتصادی خانواده مسئولیتی ندارد، هر چند درآمد زیادی داشته باشد. مصادیق نفقه نیز عبارت است از تهیه مسکن، لباس، غذا و امکانات زندگی که به طور متعارف با وضعیت زن متناسب باشد.[5] همچنین فراهم نمودن وضع اقتصادی بهتر و شرایط رفاهی بیشتر برای همسرو فرزندان از امور بسیار نیکو و پسندیده در زندگی خانوادگی است. امام سجاد علیه السلام نیز فرمودند: «خداوند از کسی بیشتر خشنود است که بر خانواده اش توسعه دهد».[6] مردی که با داشتن قدرت مالی، به تهیه امکانات مناسب زندگی و تنوّع وفراخی آن برای همسر و اهل خانه اقدام نکند، خوشی و آسایش را از خانواده سلب نموده و زمینه بدبینی و بیزاری از او فراهم می شود. حضرت امام رضا علیه السلام در این زمینه فرمود: «شایسته است که مرد بر خانواده اش توسعه دهد، تا آنان آرزوی مرگ او را نکنند».[7] 3- تأمین امنیت خانواده: تلاش برای حفظ امنیت مالی، جانی و ناموسی همسر و فرزندان از وظایف مرد است؛ زیرا خداوند سرپرستی زن را بر عهده مرد قرار داده و از او خواسته است تا از وی نگهداری کند. پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله فرموده اند: «کسی که در راه دفاع از اهل و عیال خود کشته شود، شهید است».[8] 4- تأمین نیازهای عاطفی خانواده: لازمه شادابی و نشاط روانی زن این است که خود را محبوب همسر یافته واز عشق و علاقه او نسبت به خود مطمئن باشد؛ همین اعتماد و اطمینان، امنیت خاطر زن را تأمین کرده و به آرامش درونی او می افزاید؛ زیرا اگر زن درمورد محبت و علاقه همسرش نسبت به خود تردید کند، احساس درماندگی وناتوانی عاطفی به او دست داده و از اینکه نتوانسته عواطف شوهر را به سوی خود جلب کند، احساس شکست می کند. در این میان باید توجّه داشت که زن به دلیل ویژگی های خاصی، اغلب نمی تواند به طور مستقیم از بی مهری یا کم توجّهی شوهر نسبت به خود گلایه کند؛ گویی این کار را یا در شأن خود نمی داند و یا آن را مایه تحقیر خود وچه بسا مایه تحقیر شوهر می داند؛ بنابراین یکی از مهم ترین وظایف اخلاقی مرد این است که از راه های مختلف نظیر گفتار، هدیه دادن و... همسر خود رااز محبتی که به او دارد، آگاه سازد. پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد صلی الله علیه و آله می فرمایند: «با زنان مهربانی کنید ودل هایشان را به دست آورید تا با شما همراهی کنند و هرگز آنان را مجبور و خشمگین نکنید».[9] ایشان همچنین فرمودند: «اگر مردی به همسرش بگوید «دوستت دارم» هرگز از قلب او خارج نمی شود».[10]
حضرت امام علی علیه السلام نیز درباره آثار هدیه می فرمایند: «هدیه دادن باعث جلب دوستی ومحبت بین افراد می شود».[11] 5- مشورت با همسر: استبداد رأی مرد به ویژه در مسائل مربوط به زندگی مشترک، او را گرفتاراشتباهات بزرگ می نماید، از سوی دیگر تصمیم گیری های یک جانبه از طرف مرد، بدون مشورت با همسر به روحیه همکاری اعضای خانواده آسیب می رساند. البته کشاندن مشکلات و سود و زیان های بیرون از خانه به داخل خانه لطافت روحی و نشاط عاطفی در میان اعضای خانواده را تحت الشعاع قرار می دهد و در این گونه موارد مشورت با همسر و فرزندان مناسب نیست. اما درباره نیازهای خانه و خانواده، مشورت خواهی از همسر جایگاه شخصیت او را تأیید نموده و به نوعی اعلام می شود: «تو مورد اعتماد من هستی». در این صورت زن خانواده نیز با شوهر خود احساس همبستگی می نماید و اگرهم تصمیمی اشتباه گرفته شد هر دو خود را مسئول وضع پیش آمده دانسته ومی کوشند آثار منفی آن را کم کنند. 6- مدارا، عفو و گذشت: خانواده کانون انس و الفت است و بر اساس محبّت و مودّت بنا شده است؛ بنابراین التزام به مدارا در رابطه با همسر و گذشت از غفلت و خطای وی، یکی از ضروریات زندگی مشترک است؛ زیرا انسان ها به سبب انسان بودن ازخطا و اشتباه مصون نیستند[12] و اگر این دستور اخلاقی رعایت نگردد چه بسازندگی مشترک با مشکلاتی مواجه گردد. لقمان حکیم در فرازی از سخنان خود می فرماید: «سه دسته اند که بایستی باآنان مدارا نمود: حاکم چیره و مسلط، زن و بیمار».[13] امام علی علیه السلام می فرمایند: «همیشه و در همه حال با همسرت مدارا کن و با او به نیکی معاشرت نما تا زندگیت باصفا و شادمان گردد»[14]. محبت و مدارا با همسر علاوه بر آنکه باعث استحکام بنیان خانواده می گردد، به فرزندان نیز روش صحیح زندگی و آداب برخورد با دیگران رامی آموزد. پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله فرمودند: «اگر مردی بر بدخلقی زنش صبر کند خداوندپاداشی که به حضرت داود علیه السلام داد به او می دهد».[15] 7- کمک کردن در کارهای خانه: برای اینکه کانون خانواده گرم نگه داشته شود باید در سختی های زندگی همکاری شود. کمک کردن مرد به همسر در انجام کارهای خانه، نشانه صمیمیت، محبّت و احترام به همسر است، به طوری که اسلام برای کار کردن مرد در خانه پاداش فراوانی قائل است. پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله فرمودند: «لَا یخْدُمُ الْعِیالَ إِلَّا صِدِّیقٌ أَوْ شَهِیدٌ أَوْرَجُلٌ یرِیدُ اللَّهُ بِهِ خَیرَ الدُّنْیا وَ الآْخِرَةِ» [16]؛ «به همسر و خانواده خدمت نمی کند، مگرشخص صدیق و درستکار و یا شهید و یا مردی که خداوند متعال خیر دنیا و آخرت را برایش خواسته باشد». پی نوشت ها: [1] . نساء(4)، آيه 34. [2] . تفسير نمونه، ج 3، ص 369 به بعد. [3] . وسائل الشيعه، ج 15، ص 251. [4] . تحريم(66)، آيه 6. [5] . سيدمصطفى محقق داماد، حقوق خانواده، ص 290. [6] . همان. [7] . وسائل الشيعه، ج 15، ص 249. [8] . «من قتل دون عياله فهو شهيد»؛(وسائل الشيعه، ج 15، ص 120). [9] . مستدرك الوسايل، ج 14، ص 252. [10] . الحرالعاملى، وسايل‏الشيعه، ج 20، ص 23. [11] . مستدرك الوسايل، ج 13، ص 207. [12] . البته حضرات معصومين عليهم السلام استثناء هستند. [13] . سيدمصطفى حسينى دشتى، معارف و معاريف، ج 9، ص 237. [14]. «فدارها عَلى كلّ حالٍ وَ أَحسِنِ الصُّحَبةَ لها فيصْفُوَ وسايل‏الشيعه، ج 20، ص 169. [15] . مجلسى، بحارالانوار، ج 103، ص 247. [16] . بحارالانوار، ج 101، ص 132. 🍀🌷🌷 برخی از مسؤلیت های خانم ها نسبت به همسرشان : در اینجا به برخی از وظایف و مسئولیت های حقوقی و اخلاقی٬ و زناشویی زن٬ اشاره می شود: 1- تمکین: یکی از مهم ترین اهداف ازدواج، ارضای نیازهای جنسی از طریق مشروع می باشد، زن و شوهر در این زمینه حقوق و مسئولیت های اساسی دارند. زن ها در این زمینه نقش بیشتری بر عهده دارند و آمادگی بدون قید وشرط آنان در امور جنسی و زناشویی به گرمی کانون خانواده و جذب علاقه ومحبت همسر بسیار کمک می کند. پذیرش سرپرستی و مدیریت شوهر در مسائل خانواده و امور فرزندان به همراه قبول حق نظارت شوهر بر اعمال و معاشرت های زن تا آن حدّ که به شئون زندگی زناشویی و مصالح خانواده مربوط است، از مصادیق تمکین عام می باشند. 2- خوش اخلاقی: معاشرت نیکو و تعامل پسندیده از وظایف دوطرفه همسران با یکدیگراست و هیچ کدام حق آزار و اذیت یکدیگر را ندارند. زن می باید از هرگونه عملی که رنجش خاطر شوهر را فراهم می کند، پرهیز نموده، سعی کند ازهر کاری، حرکتی و حرفی که باعث ناراحتی شوهر می گردد، اجتناب نماید. پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله می فرمایند: «زنی که با زبان، شوهر را بیازارد، خداوند هیچ عمل خوب و هیچ حسنه و نماز و روزه ای را از او قبول نمی کند، هرچند همواره روزها در روزه باشد و شب ها در حال نماز؛ مگر آ
نکه همسرش از او راضی گردد».[1] 3- لزوم اجازه شوهر: یکی از مسئولیت های مهم همسر، امانتداری است؛ زیرا مرد، زن را امین خود در خانه می داند و او باید تمام توان و کوشش خود را برای حفظ اموال شوهر به کار ببرد. امام صادق علیه السلام درباره لزوم اجازه زن در رابطه با تصرف در اموال شوهرمی فرمایند: «خانم چیزی به کسی ندهد مگر به اجازه همسر و اگر بدون اجازه تصرف کند، گناهکار است».[2] پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله نیز می فرمایند: «زن از خانه شوهر صدقه ندهد مگر به اجازه همسر».[3] 4- اجازه روزه مستحبی: زن نباید کاری کند که امکان بهره جنسی از او ممکن نشود؛ در حالی که وقتی روزه می گیرد امکان ارتباط جنسی نیست. پیامبر صلی الله علیه و آله فرموده اند: «زن بدون اجازه شوهر روزه مستحبی نگیرد».[4] البته روزه واجب را هیچ کس نمی تواند مانع آن بشود؛ زیرا انسان، مکلّف به انجام آن است. 5- پاکدامنی و عفت: گرچه حفظ کیان خانواده و صیانت از شخصیت اجتماعی و آبروی خانواده بر عهده هر یک از اعضای خانواده است، اما زن به عنوان ناموس مرد در حفظحریم و ارزش های خانواده، مسئولیت بیشتری دارد؛ زیرا عفّت، اساس خوشبختی در زندگی است و چه بسا سهل انگاری در آن، کانون گرم خانواده رامتلاشی کند.[5] در علم اخلاق، عفّت را یکی از فضایل شمرده اند[6] که آدمی به مدد آن می تواند بر بسیاری از ناپاکی ها چیره گردد و دامنش را از فساد و تباهی حفظ کند. از این رو، عفّت به معنای پاک بودن از کلیه آلودگی های جنسی و مسائل شهوانی است. امیرمؤمنان علیه السلام فرمود: «خویشتن داری در مقابل شهوت، عفّت است».[7] 6- کاستن از توقّعات و کم خرج بودن: یکی از عوامل مهمی که در استحکام و روابط صمیمانه زندگی نقش دارد، کاستن از توقعات و پرهیز از خواسته های بی مورد و بی جا است، به همین دلیل از وظائف مهم زن، تعدیل خواسته های خویش نسبت به درآمد زندگی می باشد. شایسته نیست زن تنها به خواسته های خود و یا فرزندان نظر کند و امکانات شوهر را نادیده گرفته و با ناراحتی، خشم و بهانه گیری زندگی را تلخ و سخت نماید. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: «همسر شایسته یکی از دو کاسب است». [8] طبق این حدیث شریف، هرگاه زن با عقل و سلیقه خود خوشبختی خانواده را تأمین کند، اثر کار او کمتر از کسب و کار شوهر نیست؛ زیرا حفظ درآمدهمانند تلاش برای درآمد دارای ارزش است. 7- پرهیز از قهر کردن با شوهر: قهر کردن صفت ناپسندی است که آثار شومی بر روابط خانوادگی می گذارد؛ زیرا آغازی بر شکاف در زندگی زناشویی است و باعث بروزناراحتی ها و اختلاف گردیده، اطمینان زن و شوهر را نسبت به یکدیگر سلب می نماید. پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله می فرمایند: «هر زنی که با شوهرش قهر کند در حالی که خودش مقصر بوده است، در روز قیامت با فرعون، هامان وقارون در پایین ترین جایگاه آتش محشور می شود، مگر اینکه توبه کند و (نزد شوهرش) برگردد».[9] 8- پرهیز از منّت گذاری: کار خوب و ارزشمندی که بر زیبایی های زندگی افزوده و باعث استحکام زندگی زناشویی می گردد، آن است که بدون منّت انجام گیرد؛ بنابراین شایسته نیست زن در مقابل کارهای نیک و وظیفه اخلاقی خود در حق همسر، منّت بگذارد؛ زیرا در اثر منّت گذاری ارزش کار خود را از بین می برد. پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله فرمودند: «اگر زنی تمام طلاها و نقره ها را به خانه شوهر ببرد آن گاه روزی به سرش منّت بگذارد و بگوید، تو از مال من می خوری، در این صورت ارزش زحمات او ازبین می رود؛ اگر چه از عابدترین مردم باشد؛ مگر اینکه از شوهر خود عذر بخواهد».[10] پی نوشت ها: [1] . مجلسى، بحارالانوار، ج 100، ص 244. [2] . «ولا تعطى شيئاً إلا باذنه فإن فَعَلت فعليها الوزر»؛ (الحر العاملى، همان، ج 20، ص 159). [3] . «و لا تصدق مِن بيتهِ الا باذنه»؛ (همان، ص 158). [4] . «و لاتصوم تطوعاً الا بإذنِهِ»؛ (همان). [5] . مجمع البحرين، ج 3، ص 102. [6] . ر. ك: چهل حديث، امام خمينى(ره)، ص 511- 510، مؤسسه تنظيم و نشرآثار حضرت امام، 1371؛ لغت نامه دهخدا، ماده عفت. [7] . «الصَّبرُ عَلَى الشهوة عفّةٌ»؛ جمال‏الدين محمد خوانسارى، شرح غررالحكم و دررالكلم، ج 2، ص 82، ح 1927. [8] . «المراة الصالحة احد الكاسبين»؛(بحارالانوار، ج 100، ص 238). [9] . «ايُّما امْرَأةٍ هَجَرَتْ زَوجَها وَهِيَ ظالِمَةٌ حُشِرَتْ يَوْمَ القيامَةِ مَعَ فِرْعَوْنَ وهامانَ وَ قارُونَ في الدّركِ الأسْفَلِ مِنَ النّارِ الّا أنْ تَتُوبَ و تَرْجِعَ» (رضى‏الدين طبرسى، مكارم الاخلاق، ص 202). [10] . همان، ص 202.
قالَ الإمام الجواد - عليه السلام: حَقيقَةُ الاْدَبِ: اِجْتِماعُ خِصالِ الْخيْرِ، وَ تَجافي خِصالِ الشَّرِ، وَ بِالاْدَبِ يَبْلُغُ الرَّجُلُ الْمَكارِمَ الاْخْلاقِ فِي الدُّنْيا وَ الاْخِرَةِ، وَ يَصِلُ بِهِ اِلَي الْجَنَّةِ. «ارشاد القلوب ديلمي، ص 160» امام جواد - عليه السلام - می‌فرمایند: حقيقت ادب و تربيت عبارت است از: دارا بودن خصلت هاي خوب، خالي بودن از صفات زشت و ناپسند. انسان به وسيله أدب - در دنيا و آخرت - به كمالات اخلاقي مي رسد; و نيز با رعايت أدب نيل به بهشت مي يابد.
💞💞💞💞💞 💞 💠 در روایت داریم هر کس بچّه دارد باید با او رفتار کند. گاهی پدر و مادرها با تغییر صدا و ظاهر خود و حتّی پایین آوردن ظاهری سطح فکر خود با کودک می‌کنند. در واقع والدین باید سعی کنند رفتار، گفتار و تعامل آنها با کودک مطابق و نگاه او به دنیای اطرافش باشد و البته باید در رفتار کودکانه، چارچوب‌های نیز رعایت شود. 💠 در زندگی‌ مشترک این قانون کاربرد بسیار مهمّی برای همسر و ایجاد رابطه صمیمی دارد و می‌تواند در مدارا کردن با همسر کمک شایانی باشد. 💠 سعی کنیم در زندگی از همسرمان به قضایا نگاه کنیم. نیازها، علائق، استعدادها و گلایه‌های او را ببینیم و با توجّه به آنها عکس‌العمل و رفتارهای خود با همسر را کرده و همیشه خود را جای او بگذاریم تا او را بفهمیم. 💠 قلق همسرتان را پیدا کنید و با تفاوت‌های کلی روان‌شناسی زن و مرد آشنا شوید تا بتوانید همان‌گونه که با کودکتان رفتار کودکانه می‌کنید با همسرتان رفتار کنید. 🆔 @hamsardarl
☑️ ۱۲ نشانه ای که می تواندثابت کند که شما دچار استرس بالا واضطراب پنهان هستید اما خودتان خبر ندارید : ۱- هر روز صبح یک صبحانه تکراری میخورید ۲- ناخن هایتان را می جوید ۳- برای هر کاری تشریفات خاصی دارید ۴- کارهایی که باید انجام دهید را فهرست می کنید ۵- متوجه گذشت زمان نمی شوید ۶- تمام شب را بیدار می مانید ۷- قبل از زنگ خوردن ساعت بیدار می شوید ۸- کارهایتان را پشت گوش می اندازید ۹- از دیگران زیاد راهنمایی می گیرید ۱۰- درباره ی همه چیز تحقیق می کنید ۱۱- همیشه نزدیک به در خروجی می نشینید. ۱۲- کمی که از خانه دور میشوید دوباره به خانه برمی گردید تا دوباره همه چیز را چک کنید. 🔺اگر بیشتر این نشانه ها را دارید با یک روانشناس ومشاور مذهبی صحبت کنید. ☑️
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم ✅ فرازی از خطبه غدیر : 🌺 فرمان الهی برای مطلبی مهم ✳️ وسَأَلْتُ جَبْرَئیلَ أَنْ یَسْتَعْفِی لِی (السَّلامَ) عَنْ تَبْلیغِ ذالِکَ إِلیْکُمْ - أَیُّهَاالنّاسُ - لِعِلْمی بِقِلَّةِ الْمُتَّقینَ وَکَثْرَةِ الْمُنافِقینَ وَإِدغالِ اللّائمینَ وَ حِیَلِ الْمُسْتَهْزِئینَ بِالْإِسْلامِ، الَّذینَ وَصَفَهُمُ الله فی کِتابِهِ بِأَنَّهُمْ یَقُولُونَ بِأَلْسِنَتِهِمْ مالَیْسَ فی قُلوبِهِمْ، وَیَحْسَبُونَهُ هَیِّناً وَ هُوَ عِنْدَالله عَظیمٌ. وَکَثْرَةِ أَذاهُمْ لی غَیْرَ مَرَّةٍ حَتّی سَمَّونی أُذُناً وَ زَعَمُوا أَنِّی کَذالِکَ لِکَثْرَةِ مُلازَمَتِهِ إِیّی وَ إِقْبالی عَلَیْهِ (وَ هَواهُ وَ قَبُولِهِ مِنِّی) حَتّی أَنْزَلَ الله عَزَّوَجَلَّ فی ذالِکَ (وَ مِنْهُمُ الَّذینَ یُؤْذونَ النَّبِی وَ یَقولونَ هُوَ أُذُنٌ، قُلْ أُذُنُ - (عَلَی الَّذینَ یَزْعُمونَ أَنَّهُ أُذُنٌ) - خَیْرٍ لَکُمْ، یُؤْمِنُ بِالله وَ یُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنینَ) الآیَةُ. 🌺 و من از جبرئیل درخواستم که از خداوند سلام اجازه کند و مرا از این مأموریت معاف فرماید. زیرا کمی پرهیزگاران و فزونی منافقان و دسیسی ملامت گران و مکر مسخره کنندگان اسلام را می دانم؛ همانان که خداوند در کتاب خود در وصفشان فرموده: «به زبان آن را می گویند که در دل هایشان نیست و آن را اندک و آسان می شمارند حال آن که نزد خداوند بس بزرگ است.» 🌿 و نیز از آن روی که منافقان بارها مرا آزار رسانیده تا بدانجا که مرا اُذُن [سخن شنو و زودباور ]نامیده اند، به خاطر همراهی افزون با من و رویکرد من به او و تمایل و پذیرش او از من، تا بدانجا که خداوند در این موضوع آیه ای فرو فرستاده: « و از آنانند کسانی که پیامبر خدا را می آزارند و می گویند: او سخن شنو و زودباور است. بگو: آری سخن شنو است. - بر علیه آنان که گمان می کنند او تنها سخن می شنود - لیکن به خیر شماست، او (پیامبر صلی الله علیه و آله) به خدا ایمان دارد و مؤمنان را تصدیق می کند و راستگو می انگارد.»🌹 ✳️ ولَوْشِئْتُ أَنْ أُسَمِّی الْقائلینَ بِذالِکَ بِأَسْمائهِمْ لَسَمَّیْتُ وَأَنْ أُوْمِئَ إِلَیْهِمْ بِأَعْیانِهِمْ لَأَوْمَأْتُ وَأَنْ أَدُلَّ عَلَیْهِمُ لَدَلَلْتُ، وَلکِنِّی وَالله فی أُمورِهمْ قَدْ تَکَرَّمْتُ. وَکُلُّ ذالِکَ لایَرْضَی الله مِنّی إِلاّ أَنْ أُبَلِّغَ ما أَنْزَلَ الله إِلَی (فی حَقِّ عَلِی)، ثُمَّ تلا: (یا أَیُّهَاالرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ - فی حَقِّ عَلِی - وَ انْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَالله یَعْصِمُکَ مِنَ النّاسِ). 💞 و اگر می خواستم نام گویندگان چنین سخنی را بر زبان آورم و یا به آنان اشارت کنم و یا مردمان را به سویشان هدایت کنم [که آنان را شناسایی کنند] می توانستم. لیکن سوگند به خدا در کارشان کرامت نموده لب فروبستم. با این حال خداوند از من خشنود نخواهد گشت مگر این که آن چه در حق علی عیه السّلام فرو فرستاده به گوش شما برسانم. سپس پیامبر صلّی الله علیه و آله چنین خواند: «ای پیامبر ما! آن چه از سوی پروردگارت بر تو نازل شده - در حقّ - ابلاغ کن؛ وگرنه کار رسالتش را انجام نداده ای. و البته خداوند تو را از آسیب مردمان نگاه می دارد.»🌹 ❇️
🔖یک زن از همسرش چه می خواهد؟ آقایان محترم❗️ ❣ توجه کنید اگر هزاران هزار ثروت و طلا و جواهرات به پای همسرتان بریزید اما کوچک ترین محبتی را به همسرتان نشان ندهید ارزنی ارزش نخواهد داشت . ❣ یک زن در زندگی به هیچ چیزی به اندازه ی کردن نیاز ندارد ؛ محبتی که هم به زبان آورده شود و هم به آن عمل شود. ❣ این را مطمئن باشید که اگر شما کوچکترین محبتی را حتی با دادن یک شاخه ی گل به همسرتان اثبات کنید او چندین برابر بیشتر از آن پا جای پای شما خواهد گذاشت. ❣ یک زن هرگز از ابراز عشق های مرد زندگیش خسته نخواهد شد . ❣ به زبان آوردن دوستت دارم موجب می شود که زن به عشق واقعی مرد زندگیش پی ببرد و آن را احساس کند . ❣ زن درست مثل یک موج است ، به هنگامی که عشق در قلبش به ظهور می نشیند ، اعتماد به نفسش در حرکتی مواج به اوج می رسد. @hamsardarl
🔴 💠 یک ماشین هم نیاز به دارد و هم محتاج گاز است. اگر‌ فقط ترمز داشته باشد اصلاً حرکت نمی‌کند و اگر فقط داشته باشد حرکت می‌کند امّا هر لحظه ممکن است تصادف کرده یا در درّه سقوط کند. 💠 اگر بخواهیم در زندگی مشترک نقش گاز و ترمز را مشخص کنیم در عقیده و پایبندی به حلال و حرام نقش ترمز را دارد و در رفتار و گفتار و خوش خلقی، نقش گاز را دارد. 💠 گاهی زن یا مرد برای امر به معروف و نهی از منکر در خانه فقط از خود در عقیده را نشان می‌دهند و بعضاً با داد و بیداد و بداخلاقی نسبت به رعایت حلال و حرام با همسر خود رفتار می‌کنند. حتّی گاهی پس از نشان دادن صلابت و پایبندی خود به حلال و حرام با همسر خود کرده و یا رابطه‌‌‌شان را با همسر، می‌‌کنند. 💠 از آن طرف زن و شوهرهایی هستند که نسبت به حلال و حرام در زندگی و اعمال غیر شرعی و همسرشان، هیچ صلابت و پایبندی نشان نمی‌دهند و غیرت دینی ندارند گرچه در ظاهر با همسرشان خوش‌رفتار و هستند امّا این شیوه نیز بسیار خطرناک است و به تدریج و موریانه‌وار، پایه‌های زندگی را تخریب کرده و طبق وعده‌ی الهی باعث زندگی در آتش و فتنه‌های نامحسوس می‌شود. 💠 شیوه‌ی اسلامی این است که باید اقتدار و صلابت دینی به همراه مهربانی و در رفتار باشد. یعنی هر کدام از زن و مرد باید برای همسر خود فرد باشد. 💠اگر دینداری و صلابت در عقیده به همراه اخلاق‌نرم، مهربانی و خوش‌زبانی باشد و آرامش را در زندگی چندین برابر خواهد کرد. @hamsardarl
💊 تهدید، بچه‌ها را لجباز می‌کند! شاید شما هم جزو والدینی باشید که در مقابل لجبازی بچه‌ها برایشان خط و نشان می‌کشند و آنها را به تنبیه تهدید می‌کنند اما بد نیست بدانید که تهدید، بچه‌ها را لجبازتر می‌کند. لجبازی در کودکان معمولاً از سن یک سالگی آغاز می‌شود و حتی می‌تواند با رفتارهای نادرست اطرافیان در کودک نهادینه شود. کودکان برای پیدا کردن خود و جایگاهشان و گاهی به دلیل اینکه می‌خواهند خودشان را به اطرافیان ثابت کنند لجبازی می‌کنند و یکی از اساسی‌ترین مشکلات این است که والدین در این شرایط خودشان هم داخل بازی لجبازی کودکان می‌شوند و آنها هم به نوعی به لجبازی با آنها می‌پردازند. بهترین اقدام والدین در این لحظه می‌تواند این باشد که دلگیر نشوند و سعی کنند به صورت امری و دستوری با کودک صحبت نکنند بلکه با او همدلی کرده و کمک کنند تا قدرت تصمیم گیری در کودک تقویت شود. همچنین والدین باید سعی کنند مطالب را به صورت انتخابی برای کودک بیان کنند. 💊 وقتی فرزندم می‌کند... 💯 مامان سارا از او می‌خواهد لباس صورت‌اش را بپوشد تا به خانهٔ مادر بزرگ بروند، اما سارا که تازه راه و رسم لجبازی را یاد گرفته در برابر خواستهٔ مادر مقاومت می‌کند و لباس خوابش را از تنش بیرون نمی‌آورد. تلاش‌های مادر با فرار او و بدقلقیهایش بی‌نتیجه می‌ماند. ⁉️مادر چه باید بکند؟ 👈باید دربارهٔ قوانین با او واضح حرف بزنید. کنارش بنشینید به چشم‌هایش نگاه کنید و نامش را به زبان بیاورید. بعد درخواست خود را به‌طور واضح و روشن بیان کنید؛ مثلاً « سارا جان وقت خوابه، برو لباس خوابتو بپوش». اگر هم چنان مقاومت کرد و نخواست کاری که شما گفته‌اید انجام دهد، باید از استراتژی محرومیت استفاده کنید. یعنی اگر بهانهٔ تلویزیون، بازی و ... را برای نخوابیدن می‌آورد، او را از این کارها محروم کنید. تلویزیون را خاموش کنید، اسباب بازی‌هایش را جمع کنید و ... البته اگر بخواهید فرزندتان کاری را انجام ندهد باید قبلا یک بار این موضوع را به او گفته باشید. ❌این ها را نگویید: 👈اگر می‌خواهید کودک از انجام کار خاصی خودداری کند، نباید مدام آن را برایش تکرار کنید ، یعنی یک بار توضیح دهید و دیگر ادامه ندهید. این کار او را در موقعیت لجبازی بیشتر قرار می‌دهد. در صورت شما چه باید ببیند ؟ 👈نباید یک روز در برابر لجبازی بی‌تفاوت باشید و روز دیگر از او بخواهید طبق میل و خواستهٔ شما عمل کند. او باید در صورت شما اقتدار و البته آرامش را ببیند. @madraneha
به نام خدای سالار شهیدان امام حسین علیه السلام "باز این چه شورش است که در خلق عالم است باز این چه نوحه و چه عزا وچه ماتم است" قال الصادق علیه السلام : ان لقتل الحسین حراره فی قلوب المومنین لن تبرد ابدا "همانا در اثر شهادت امام حسین آتشی است در دلهای مومنان که هرگز خاموش نخواهد شد" دوستان عزیز حسینی سلام بر شما امسال با نزدیک شدن محرم و شرایط خاص کرونایی،همه ما با مساله چگونگی عزاداری ضمن انجام وظیفه شرعی وعقلی حفظ سلامت خود وخانواده مواجه هستیم، لذا بیایید در اقدامی بدیع مجلس روضه حسینی را در ساعتی از شبانه روز که می توانیم با توافق اعضای خانواده و استفاده از امکانات فضای مجازی درخانه خود برپا کنیم؛ یعنی فی المثل ضمن اینکه بخشی از منزل را با زدن حداقل یک پرچم و یا پارچه سیاهپوش می کنیم دقیقا راس ساعت مقرر مانند حضور در یک جلسه روضه( وبا مراعات شرایط ظاهری آن و خاموش کردن تلویزیون وامثال آن ) دور هم جمع شویم : ۱- مجلس را با قرائت یک سوره کوچک قرآن شروع کنیم و اگر شد یکی از زیارتنامه های سالارشهیدان (مثلا زیارت وارث ویا زیارت عاشورا) ویا دعای توسل را با هم بخوانیم. ۲- باهم یکی از سخنرانی های بصیرت بخش در باره امام حسین و نهضت عاشورا را از زبان یکی از عالمان معتمد و مورد علاقه (که قبلا صوت آن را آماده کرده ایم ) گوش کنیم ۳-اگر توانستیم درحد چند دقیقه نیز به نوای ذکر مصیبت و مراثی توسط یکی از مداحان اهل بیت ع (که صوت آن را نیز آماده نموده ایم) گوش فرا دهیم و حتی الامکان خود را در شرایط عزای سالار شهیدان قرار دهیم (ولو با چند دقیقه بر سینه زدن) ۴- مانند همه مجالس روضه مجلس را با دعا و با حداقل پذیرایی توسط چای و یا شربت در سر وقت به پایان برسانیم البته بهتر آن است که این عمل را با نیت هدیه به برخی از اموات و شهدایی که جزو منسوبان ما هستند انجام دهیم بدیهی است که برپایی این مجلس عزا باید با توافق همه اعضای خانواده و نیز با مشارکت فرزندانمان صورت گیرد و حتی می توان از بعضی آنها بخواهیم که با مطالعه برخی کتابها وآثار و یا کلیپ ها و متن های مناسب در برپایی این مجلس مشارکت فعال داشته باشند. اجر شما باسیدالشهدا (ع) التماس دعا @hamsardarl
آثار و برکات عزاداری برای امام حسین(ع)؛ از آمرزش گناهان تا بقای اسلام. در روایات و سيره حضرات معصومين«ع» تأکيد فراواني بر عزاداري‌ شده است. علّت اين امر نيز آن است که عزاداري، رمز بقاء تشيّع است. برگزاري مجالس عزاداري و اهتمام به آن، فوائد، آثار و برکات فراواني دارد و در ادامه، به برخي از آن آثار اشاره مي‌شود. اوّل: آمرزش گناهان: اوّلين نتیجه عزاداري‌، آمرزش گناهان است. طبق روایات، اگر کسی وارد جلسه عزای امام حسین «ع» شود و عزاداری کند، گناهان او آمرزیده می‌شود.[‍1] چنانکه از پیامبر«ص» و ائمّه طاهرین«ع» رواياتی در اهميّت عزاداري و اينکه گریه بر مصائب اهل بیت«ع» بهشت را واجب مي‌گرداند، وارد شده است. بحمدالله همیشه جلسات عزاداري رونق داشته و سزاوار نیست کسی خود را از فيض آن و نتایج مفید آن محروم سازد. دوّم: ثواب فراوان: در روايات معصومين«ع» براي عزاداري‌ و زيارت امام حسين«ع»، ثواب حج و عمره بيان شده است.[2] حتّي در روايات آمده است که افضل از همه اعمال است.[3] همچنين در روایات فرموده‌اند ثواب عزاداری‌ و زیارت ابی عبدالله الحسین«ع» مانند آن است که خداي سبحان را در عرش زیارت کند.[4] البته خداوند متعال مجسّم نیست که روی عرش و کرسي بنشیند. پس معنای عرش خدا، استیلای خداوند بر عالم وجود است و این روايت از باب کنایه و تأکید بیان شده است. بر این اساس، ثواب زیارت امام حسین«ع»، از دور یا نزدیک، مانند آن است که اگر پروردگار متعال عرشی داشت و شما می‌توانستید خدا را زیارت کنید، از چنان ثوابي بهره‌مند مي‌شديد. تحلیل آمرزش گناهان و اعطای ثواب در عزاداری همان‌طور که بیان شد، عزاداری و گریه برای امام حسین«ع» یکی از اسباب آمرزش گناهان  است و ثواب‌ها و پاداش‌های شگفت‌آوری نیز برای آن وضع شده است. تحلیل این مطلب آن است که عزادار امام حسین«ع» باید با آن حضرت رابطه عاطفی برقرار کند؛ به این معنا که به اندازه عشق و محبّتی که به ایشان و شعائر حسینی دارد، از گناهانش افسرده و ناراحت بوده، به پیروی از اهل بیت«ع» علاقه داشته باشد. پس، به تعبیر دیگر، معنای روایت چنین می‌شود که: اگر کسی برای عزاداری امام حسین«ع» وارد جلسه عزا شد و توبه کرد و از گناهان خود پشیمان شد، گناه او هرچه بزرگ و فراوان باشد، آمرزيده مي‌شود. بنابراين برقراری رابطه عاطفی و رابطه عملی با امام حسین«ع»، نوعی توبه به شمار می رود و طبق تصریح قرآن کريم، گناه هرچه بزرگ و فراوان باشد، با توبه، ‌آمرزيده مي‌شود: «قُلْ يا عِبادِيَ الَّذينَ أَسْرَفُوا عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَميعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحيمُ»[5] توبه حقیقی، عبارت از سرافکندگی در محضر حق‌تعالی و خجالت‌زدگی از اهل بیت«ع» است که ناظر بر اعمال انسان هستند. چنین توبه‌ای ثوابی بیشتر از حجّ و عمره و حتی بیش از زیارت ابی عبدالله الحسین«ع» دارد و در تعالیم دینی بسيار حائز اهميّت است. لذا اینکه در روایات می‌خوانیم گریه برای مظلومیّت امام حسین«ع» موجب آمرزش گناهان است، به این معناست که اگر کسی عزاداری کند، به شرط آنکه به اندازه عشق به امام حسین«ع»، رابطه عاطفی و عملی با آن حضرت پیدا کند، بالاترین ثواب‌ها را مي‌برد و پروردگار عالم به خاطر این عزاداری، گناهان او را مي‌آمرزد. جلسات عزاداري به خصوص مجالس دهه اوّل محرّم، فرصت مناسبی براي برقراري رابطه عملی و عاطفی با امام حسين«ع» است؛ لذا انسان در دهه اوّل محرم می‌تواند علاوه بر عشقی که به امام حسین«ع» دارد، یک رابطه مفید و ثمربخش هم با آن امام بزرگوار برقرار کند. نقش تأثیرگذار عمل نیکو در تثبیت ایمان شخصي به نام ابو دعامه نقل مي‌کند در زمان بيماري امام هادي«ع» که منتهي به شهادت ايشان شد، براي عيادت خدمت آن حضرت رفتم. وقتي مي‌خواستم از نزد ايشان مرخّص شوم، حضرت فرمودند: تو با عيادت خود بر من حقّي پيدا کردي، دوست داري در ازاي آن يک روايت برايت نقل کنم؟ راوي می‌گوید: اظهار خرسندي ‌کردم. سپس آن حضرت فرمودند: پدرم از پدرش از پدرانش، از جدّم رسول خدا«ص» نقل فرمود: «الْإِيمَانُ مَا وَقَرَ فِي الْقُلُوبِ وَ صَدَّقَتْهُ الْأَعْمَالُ»[6] یعنی تشیّع و ایمان، آن است که از نظر دل، شیعه باشید و عمل شما کاشف از آن عقيده باشد. بحمدالله در زمان حاضر، مردم، از نظر عقیده، وضعیّت مطلوبی دارند، امّا آنچه نيازمند توجّه بيشتر است، عمل بر طبق عقيده است که به آن رابطه عاطفی می‌گوییم.  لزوم سرمشق گرفتن از درس‌های اخلاقی عاشورا در مجالس عزاداری بايد توجّه شود که امام حسین«ع» در روز عاشورا، در آن بحبوحه جنگ، نماز خواندند، پس شیعه ايشان هم باید به نماز اهمیت بدهد. در عزاداری‌ها مي‌فهميم که امام حسین«ع» به خاطر دین، همه هستي خود، حتی بچه شیرخوار را در راه خدا فدا کردند، پس ما نيز بايد درباره دين، از هيچ کوششي دريغ نکنيم و در رابط
ه با ديگران، ایثار و گذشت و فداکاری داشته باشیم. امام حسین«ع» برای احياي تشیّع، تلاش کردند، ما نيز بايد با عمل و رفتار خود، تشیّع را سربلند کنیم. وقتي اينگونه رفتار کرديم، مسلّماً ثواب اين عزاداري بالاترينِ ثواب‌هاست. از وقتي کسي وارد مجلس عزاداري امام حسین«ع» مي‌شود، به‌خاطر توبه و رابطه عاطفي با آن حضرت، گناهان او مي‌ريزد و بالاترين ثواب‌ها را که از حج و عمره نيز بالاتر است، مي‌برد. بنابراين، حتی در یک شبانه روز یا یک جلسه عزا، انسان مي‌تواند جدّاً خود را اصلاح کند و با برقراري رابطه عاطفي با امام حسين«ع»، در قيامت همراه با آن حضرت زير لواي حمد رفته، از آب کوثر بنوشد تا سایر مردم از حساب و کتاب فارغ شوند، سپس با امام حسين«ع» به بهشت برود. سوّم: دستیابی به حسن عاقبت فایده سوم عزاداری، عاقبت به خیری است. به عبارت ديگر، دست عنايت امام حسین«ع» روی سر عزاداران قرار می‌گیرد و به این واسطه، از عاقبت سوء و سرنوشت بد، مصون و در امان خواهند ماند. حسن عاقبت سه معنا دارد: اوّل اینکه ذلت بعد از عزت پیدا نمی‌کند. دوّم اينکه تا آخر عمر، حالت انحراف برای او  پديد نمي‌آيد و سوّم اينکه هنگام مرگ، اهل بیت«ع» را می‌بیند، آن بزرگواران به فریاد او می‌رسند و او نزد ايشان سربلند است. جلسات عزاداري، هر سه معناي حسن عاقبت‌ را براي عزاداران پدیدار می‌سازد. به تجربه هم اثبات شده افرادی که با مسجد، روحانیّت و جلسات عزاداري رابطه دارند، عاقبت به خير مي‌شوند. حسن عاقبت، از دنيا و آنچه در دنیاست، ارزش‌مندتر است. اينکه انسان بعد از عمري عزّت، ذليل شود، يا پس از عمري دين‌داری، با یک شبهه، دچار انحراف گردد و به تشیّع شک کند، يا هنگام مرگ، معصومين«ع» به بالین او نيايند، خسارت بزرگی است و عزاداري‌، رافع این خسارات است. چهارم: ابقاي اسلام و احياي تشيّع فایده چهارم عزاداری، که از فوايد قبلي بالاتر و ارزشمند‌تر است، این است که عزاداری، عامل بقای اسلام و احیای تشیّع است. امام حسین«ع» براي احياي اسلام و تشيّع به کربلا آمدند. در آن زمان، اسلام در خطر و تشیع در حال نابودي بود و شيعيان نمي‌توانستند ابراز عقيده کنند، امّا شهادت امام حسین«ع» ورق را برگرداند؛ اسلام باقي ماند و تشيّع زنده شد. در واقع، زحمات رسالت پیامبر اکرم«ص» در تبليغ اسلام و معرفي تشيّع که پس از جريان نامبارک سقیفه بنی ساعده، در حال از بين رفتن بود، زنده شد. در آن دوران، حتّي اميرالمؤمنين«ع» چه قبل از خلافت و چه بعد از آن، به شدّت در تنگنا بودند. پس از ايشان نیز امام مجتبي«ع» تنها بودند و بدین سبب محبور به صلح با معاويه شدند. امام حسين«ع» تا زمان مرگ معاويه، به صلح برادر خویش پاي‌بند بودند. امّا پس از آن و با روي کار آمدن يزيد که عهدشکنی آشکاری بود، اقدام به قيام کردند، زيرا مي‌دانستند با وجود يزيد، بايد فاتحه اسلام را خواند، لذا فرمودند: اگر کسی مثل یزید حاکم باشد، اسلام نابود مي‌شود: «عَلَى الْإِسْلَامِ السَّلَامُ إِذْ قَدْ بُلِيَتِ الْأُمَّةُ بِرَاعٍ مِثْلِ يَزِيد»[7] لذا قیام کردند و طبق گواهی تاریخ، پس از شهادت ایشان، طولی نکشید که ریشه بنی‌امیّه خشکید و اسلام عزیز باقی ماند. از این جهت، تردیدی وجود ندارد که بقای اسلام و احیای تشيّع مرهون شهادت امام حسين«ع» است. امّا آن شهادت و آثار عظیم آن سزاوار نبود که در کربلا تمام شود. آن امام بزرگوار نیز توجّه داشتند که موج کربلا بايد در جهان اسلام سراسري شود؛ لذا خاندان و فرزندان را نيز به همراه خود بردند. در آستانه مسافرت، محمد بن حنفيّه گفت: اگر شما براي شهادت مي‌رويد، چرا زنان و کودکان را مي‌بريد؟ فرمودند: «إِنَّ اللَّهَ قَدْ شَاءَ أَنْ يَرَاهُنَّ سَبَايَا»[8] یعنی اینها ادامه دهنده رسالتی هستند که با شهادت آغاز می‌شود. بر این اساس، پس از عاشورا، و شهادت امام، نوبت به حضرت زینب«س» و اهل بیت امام حسین«ع» رسيد که با اسارت خود،‌ موج شهادت امام«ع» و وقايع کربلا را سراسري کنند. اسارت اين خانواده، موجي در عالم اسلام ايجاد کرد. پس از اسارت نيز با عزاداري، به خصوص توسّط ساير ائمّه معصومين«ع» موج شهادت، عالم‌گير شد. در واقع، حرکت حسيني، ابتدا با اسارت خاندان رسول خدا«ص» و سپس با عزاداري شیعیان، جاودان و سراسري ‌شد و هميشه باقی خواهد ماند. از این رو مي‌توان گفت: شهادت، اسارت و عزاداري در يک راستا هستند. به عبارت دیگر، استمرار عزاداری، تا روز قیامت، سبب و عامل بقای اسلام و احياي تشیّع است. بنابراين اگر ثواب آن از حج و عمره بالاتر باشد، تعجّب ندارد.  تأکيد مکرّر تعالیم دینی بر عزاداري نیز به خاطر نقش مؤثر آن بر بقای تشيّع است. در روايات مي‌خوانيم کسانی که به عزاداری اهمیت می‌دهند، مانند اصحاب اباعبدالله در روز عاشورا هستند. امام حسین«ع» به اصحاب خود فرمودند: مثل شما نیامده و نخواهد آمد. حال اگر کسي در اين مجالس شرکت کند، مثل اصحاب امام حسین«ع» می‌شود.
مثلاً عزاداران می‌توانند با شرکت در عزاداری، حالت توبه و انابه پیدا کنند و مثل حرّ، فايده اوّل، یعنی آمرزش گناهان را ‌ببرند. پنجم: استجابت دعا: از ديگر فوائد عزاداري، استحابت دعا است. بحث دعا و استجابت آن در جلسات عزاداري مفصّل است و ان‌شاء‌الله در آينده به آن خواهيم پرداخت و در اين جلسه، صرفاً به بيان يک نمونه از موارد متعدّد استجابت دعا در مجالس عزاداري بسنده مي‌کنيم: مرحوم آیت الله دستغیب«ره» نقل مي‌کنند: در شیراز حصبه آمده بود و بسیاری از افراد مبتلا شده بودند. در آن زمان، حصبه دارويي نداشت و همه دم مرگ رفته بودند. آقای دستغیب از قول یکی از افرادی که خانواده او دچار حصبه شده بودند، نقل می‌کنند که گفته بود: روزي همسايه ما جلسه روضه داشت. من به آن جلسه رفتم و برای امام حسین«ع» گریه کردم و از حضرت زهرا«س» شفای زن و بچه‌ام را خواستم. وقتی به خانه آمدم، دیدم که زن و بچه‌ام نشسته و غذا می‌خورند و سالم هستند. تعجب کردم. دخترم گفت: پدر جان، حضرت زهرا«س» در اين اتاق آمدند و سیاه‌پوش بودند. وقتي نشستند، به امام حسین«ع» گفتند: روی سر اینها دست بکش تا خوب شوند. امام حسین«ع» روی سر ما دست کشیدند و همه خوب شدیم، اما روی سر مادر دست نکشیدند. حضرت زهرا«س» فرمودند: چرا روی سر مادرشان دست نکشیدی؟ امام حسین«ع» فرمودند: مادر جان! او نماز نمی‌خواند. فرمودند: شوهرش شفاي آنها را از من خواسته است، پس روی سر او هم دست بکش. پس آن حضرت روی سر مادرم دست کشیدند و او هم خوب شد. اين وقايع به تجربه اثبات شده و حاکي از عنایت خاص معصومين«ع» به عزاداران است.  دعا برای فرج و دعا به نظام جمهوری اسلامي به تناسب بحث دعا، لازم است يادآوري ‌و تقاضا کنم که در وضع فعلی، به جمهوری اسلامی دعا کنید. همین‌طور که در ایام پیش رو و در جلسات عزاداری برای حوائج خودتان دعا می‌کنید، برای این نظام مقدس هم دعا کنید. نظام جمهوری اسلامی، همان‌طور که قبلاً نیز بارها متذکر شده‌ام، مبتلا به سه فساد اقتصادی، اخلاقی و اداري است و رفع این مفاسد هم بسیار مشکل است. از این رو بهبود این وضعیّت و بهبود وضعیّت زندگی مردم نیاز به دعا دارد. همچنين در عزاداري‌ها، دعا براي سلامتي حضرت ولیّ عصر«عج» و تعجيل در ظهور آن حضرت فراموش نشود تا انشاء الله مورد نظر لطف آن حضرت قرار گيريد. سابقه عزاداري توسط اهل‌بيت(ع) ائمه طاهرین«ع» علاوه بر اصرار و پافشاری بر برگزاری عزاداری، خود نیز به ذکر مصیبت می‌پرداختند. مثلاً امام صادق«ع» روضه می‌خواندند، اما معمولاً غير مستقيم بود؛ در فرصت‌ها گریه می‌کردند و عطش یا سایر مصائب کربلا را یادآوری می‌فرمودند.[9] امام سجّاد«ع» وقتي آب و غذا مي‌ديدند، گريه مي‌کردند و مي‌فرمودند: ابا عبدالله را گرسنه و تشنه کشتند.[10] ائمّۀ طاهرين«ع» در جلسات عزاداري نيز به شدّت گريه مي‌کردند و مدّاح هرچه سعي مي‌کرد روضه را تمام کند، آنها با اصرار مي‌فرمودند باز هم ادامه بده.[11] پیامبر «ص» نيز خود برای امام حسين«ع» گريه مي‌کردند و روضه مي‌خواندند. آن حضرت وقتي امام حسين«ع» را مي‌ديدند، او را روي دامن خود مي‌نشاندند، گلوي او را مي‌بوسيدند و برخي از اوقات، روضه آن حضرت را مي‌خواندند که چگونه کشته مي‌شود.[12] امیرالمؤمنین، حضرت زهرا و ائمّه اطهار«ع» چنين روشي داشته‌اند.  واکنش تاريخي بدخواهان تشیّع نسبت به عزاداری در طول تاريخ، بدخواهان تشیّع و به خصوص بنی امیّه و بنی عباس، تشکیل مجالس عزاداري را ممنوع کرده، مانع زيارت کربلا می‌شدند؛ زیرا آنان به خوبی دریافته بودند که عزاداري، مايه بقا و حیات تشيّع است. حتی در روایات می‌خوانیم که امام صادق«ع» هرگاه مدّاحي می‌دیدند، جلسه عزا به پا می‌کردند؛ بین زنان و مردان پرده مي‌کشیدند‌ و مداح روضه‌خواني مي‌کرد و زنان و مردان گريه مي‌کردند. روزي هم جاسوسان خليفه با شنيدن صداي گريه و زاري درب منزل آن حضرت آمدند و یکی از افراد خانه براي آنکه مأموران به داخل خانه نريزند و اذيت نکنند، با ترفندی آنها را رد کرد.   در زمان پهلوی هم در راستای اجراي دستورات انگلیس، عزاداری ممنوع شد. در آن دوران، مبارزه با روحانيّت، مساجد و حسينيه‌ها و مخصوصاً عزاداري‌ها در دستور کار پهلوی و ایادی او قرار داشت. در واقع، هدف بیگانگان براندازي تشيّع بود و رسيدن به اين هدف، مستلزم تعطیلی رمز بقاي آن، يعني عزاداري‌ بود. امّا در همان دوران نیز با وجود خفقان شديد، علما و بزرگان، آشکارا یا مخفيانه مجالس عزاداري برگزار ‌کردند و مانع تعطیلی این فیض عظیم شدند. پهلوی هم طولی نکشید که با عاقبت عبرت آموزی نابود شد؛ او را به جزيره‌اي منتقل کردند و يک بيماري واگيردار گرفت. نقل می‌کنند در روزهاي آخر عمرش، از دور تکّه نانی در مقابل او مي‌انداختند تا بخورد و به او نزدیک نمی‌شدند. لزوم برگزاری عزاداري به شيوه سنّتي و پرهيز از افراط و تفريط مطلبی که نیاز به توجه جدی، به خصوص از س
وی روحانيّت و جوانان دارد، این است که باید در عزاداری سوژه و بهانه به دست معاندان تشیّع ندهند. عزاداري باید به روش سنّتي که ائمه طاهرین«ع» داشتند و در زمان ما مراجع و علما و بزرگان دارند، برگزار شود. برگزارکنندگان جلسات باید از افراط و تفريط بپرهيزند و برای رسانه‌های بیگانه سوژه تهیه نکنند. اصل عزاداری با سخنرانی، ذکر مصیبت، گریه کردن، سینه زدن و آنچه عرف مردم به آن عزاداري مي‌گويند، حتماً بايد باشد، امّا افراط و تندی که هميشه بد بوده و در زمان ما بدتر است، بايد نباشد. در زماني که دشمن به دنبال موقعيّت و سوژه براي کوبيدن و تمسخر تشيّع مي‌گردد، نبايد بهانه دست او داد. گاهي ديده مي‌شود در سايت‌ها و خبرگزاري‌ها، به‌خاطر رفتار برخي از جوانان در عزاداري‌ها، به شيعه توهين مي‌کنند، لذا بايد همگان مواظب باشند در عين اهتمام به عزاداري که رمز بقاي تشيّع است، از انجام کارهايي که موجب وهن تشيّع است، بپرهيزند. در طول تاريخ، زحمات فراواني کشيده شده تا تشيّع به دست ما برسد و ما بايد مواظب باشيم با رفتار خود، به تشيّع ضربه نزنيم. ضرورت تحکیم بنیه اعتقادی آنچه در این مبحث توجه جدی می‌طلبد، این است که اگرچه اعتقادات تشیّع ریشه‌دار و مستحکم است، امّا متأسفانه جامعه و به خصوص جوانان، آن‌طور که شایسته است، در جهت تحکیم مبانی اعتقادی تلاش نمی‌کنند. حاصل کوتاهی در تقویت بنیه اعتقادی، تأثیر شبهات رنگارنگ بر ذهن و فکر جوانان است. به خصوص در زمان ما که زمان شبهه شده است و متأسّفانه بدخواهان تشیّع، بسیار  پرکارند و هر روز براي تشيّع، برای ولایت و برای عزاداري به شبهه‌پراکني می‌پردازند. امروز معاندان تشیّع با جنگ نرم به مصاف تشیّع آمده‌اند و به طرز مرموز و زیرکانه‌ای در دانشگاه‌ها و در بین جوانان شبهه‌افکنی می‌کنند. کار به جایی ‌رسیده که در شب عید غدیر، یک مقاله بی‌ادب در یک روزنامه بی‌ادب منتشر شد که در آن، نصب اميرالمؤمنين «ع» از جانب پيامبر اکرم«ص» به خلافت، انکار شد. نظیر این شبهات زياد مطرح می‌شود، به خصوص این‌گونه حرکت‌هاي انحرافي در آستانه محرّم بیشتر می‌شود تا جوانان نسبت به شرکت در جلسات عزاداری، سرد و بی‌انگیزه شوند. لذا همه باید مواظب باشند و همه باید برای تحکیم و تقویت اعتقادات خود و اطرافیان بکوشند. پي‌نوشت‌ها: 1. ر.ک: تفسير القمي، ج 2، ص 292؛ بحار الانوار، ج 45، ص 257 2. كامل الزيارات، ص 156 3. كامل الزيارات، ص 146 4. كامل الزيارات، ص 147  5. زمر / 53 6. بحار الأنوار، ج 50، ص 208 7. اللهوف، ص 24 8. اللهوف، ص 65 9. مصباح المتهجّد، ج 2، ص 782 10. مثير الاحزان، ص 115 11. ر.ک: کامل الزيارات، ص 104 و 105 12. ر.ک: الإرشاد، ج ‏2، ص 131؛ الطبقات الكبرى، ج ‏10، ص 423 تا 431.  
💥 چهار شرطِ همراهی با کاروان امام حسین(علیه السلام ): 💞«مَنْ كَانَ بَاذِلًا فِينَا مُهْجَتَهُ وَ مُوَطِّناً عَلَى لِقَاءِ اللَّهِ نَفْسَهُ فَلْيَرْحَلْ‏ مَعَنَا»💞 در همین فراز کوتاه، 🔻چهار شرطِ همراهی با کاروان عاشورا ذکر شده است: 🔹 شرط اول: از جان گذشتن«بَاذِلًا فِينَا مُهْجَتَه‏». اگر کسی می‌خواهد با امام حسین حرکت کند، باید جانش را در کفِ دست بگیرد و همه سرمایه‌اش را بیاورد. امام حسین(علیه السلام) با همه کسانی پا به این میدان می‌گذارند که می‌دانند جان دادن در رکاب سیدالشهداء «غرامت» نیست، بلکه «غنیمت» است. 🔹 شرط دوم: آمادگی لقاء‏ الله اگر کسی خودش را آمادۀ لقاء‌الله کرده و مشغول به دنیا نیست، بلکه از دنیا بزرگ‌تر شده و دلش از دنیا بیرون رفته است، می‌تواند با سیدالشهدا(ع) حرکت کند. کسانی که هنوز از دنیا بزرگ‌تر نشده‌اند و تمام هَمّشان این است که به چرب‌وشیرین دنیا برسند، با امام همراه نمی‌شوند. 🔹 شرط سوم: کوچ از دنیا. «فَلْيَرْحَل‏». کوچ به‌معنی مسافرت نیست. «مسافر» غیر از «راحل» است. وطنِ مسافر در پشت‌سرش قرار دارد؛ می‌رود و برمی‌گردد! اما راحلْ آن کسی است که دل از وطن شسته، چشم از وطن برداشته و وطنش پیشِ روی اوست؛ لذا به فکر برگشتن نیست. 🔹 شرط چهارم: معیت با امام: فَلْيَرْحَلْ‏ «مَعَنَا». ❤️ باید خودش را به امام برساند. مهم‌ترین نکته در سفر الی الله همین است: راهی به سوی خدا نیست الا با امام. این راه با پای ما رفتنی نیست؛ نه با پای دل، نه با پای عقل. آن‌هایی‌که با امام حرکت نمی‌کنند طعمۀ شیطان می‌شوند؛ گاهی اشتیاق و بی‌قراری هم دارد، شوری هم در دلش می‌افتد، دلش گرم می‌شود، می‌خواهد به سمت خدا حرکت کند، ولی اگر با امام حرکت نکند به مقصد نمی‌رسد. 🏴❤️❤️لبیک یا حسین علیه السلام❤️❤️🏴
🔵 *۹سفارش از قران که اگر عمل کنیم خیلی از رفتارهایمان شاید شکل دیگری بخود گیرد* *👌فَتَبَيَّنُوا:* اهل تحقیق و بررسی باشید، قبل از اینکه سخنی بگویید، خوب در باره آن تحقیق کنید. *👌فَأَصْلِحوُا* اگر بین دوستان و آشنایان شما کدورتی هست، میان ایشان صلح و سازش برقرار کنید و خود نیز اهل صلح و سازش باشید. *👌وَأَقْسِطُوا:* عادل باشید و براساس حق قضاوت کنید و در اجرای حق، میان دوست و آشنا با غریبه فرقی نگذارید. *👌لَا يَسْخَر:* دیگران را مسخره نکنید، مردم‌ و‌ اقوام گوناگون را به سُخره نگیرید. *👌وَلَا تَلْمِزُوا:* به دیگران طعنه نزنید و از آنها عیب جویی نکنید. *👌وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَاب:* لقب‌های زشت و ناپسند بر یکدیگر مگذارید و از اینکه یکدیگر را با القاب زشت و ناپسند صدا بزنید، شدیداً اجتناب کنید. *👌اِجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِنَ الظَّنِّ:* از بسیاری از گمانها دوری کنید، همچنین از گمان بد در مورد دیگران به شدت خودداری کنید. *👌وَلَا تَجَسَّسُوا:* اهل جاسوسی و پرده دری نباشید و در کار و زندگی دیگران سرک نکشید. *👌وَلَا يَغْتَب:* اهل غیبت پشت دیگران نباشید و جلساتی را که در آن غیبت کسی می شود، ترک کنید. *🗣 🌹این سفارشات ۹گانه در سوره مبارکه حجرات آمده و برخی از رهنمودهای الهی در تعامل با سایر انسانها را به اختصار بیان فرموده است.🌹
‏‏﷽ امام زمان(عج)فرمودند: من برای مؤمنی که یادآورمصیبت جدشهیدم شودسپس برای تعجیل فرج من دعاکنددعامیکنم اللهم عجل لولیک االفرج سلام علیکم عزاداریها قبول پیشاپیش تاسوعاوعاشورای حسینی تسلیت باد التماس دعا