eitaa logo
جشنواره فیلم 100
96 دنبال‌کننده
195 عکس
38 ویدیو
6 فایل
🚩 آخرین اخبار و رویدادهای #سیزدهمین_جشنواره_بین_المللی_فیلم_۱۰۰ ▫️مهلت ارسال آثار: پایان دی‌ماه ▫️زمان برگزاری: اوایل اسفند ۱۴۰۱ به دبیری یوسف منصوری به همت #سازمان_سینمایی_سوره دریافت فراخوان و جزئیات بیشتر در: www.100fest.com
مشاهده در ایتا
دانلود
📷چند فریم از تقدیر از در اختتامیه سیزدهمین 🔸تجلیل از رسول صدرعاملی کارگردان و تهیه‌کننده پیشکسوت سینمای ایران که با حضور پوران درخشنده و کمال تبریزی صورت گرفت، بخشی از مراسم اختتامیه جشنواره فیلم ۱۰۰ بود. @SadFilmFest
📌 حسین دارابی: جشنواره فیلم ۱۰۰ در پخش و اکران آثار همت کند 🔹مدیوم فیلم صدثانیه‌ای می‌تواند برای مخاطب جذاب و بحث برانگیز باشد؛ چراکه می‌تواند پیام را به صورت فشرده، حس برانگیز و جذاب به مخاطب انتقال دهد که به نظرم ایده بسیار خوبی برای فیلم 100 است؛ به شرطی که پخش خوبی هم داشته باشد. 🔹وقتی محصولاتی تولید می‌شود، صرفا نباید صرف اکران جشنواره شوند و باید قابلیت پخش در تلویزیون و حتی شبکه‌های جهانی را داشته باشد که می‌تواند بسیار اثرگذار باشد، تا دوردست‌های عالم بروند و آن پیامی را که می‌خواستیم برساند. 🔹ساخت فیلم ۱۰۰ثانیه‌ای کار سختی است؛ زیرا پلان‌ها آنقدر ارزش پیدا می‌کند که روایت، توالی پلان‌ها و کوتاه و بلند شدن آن‌ها مهم می‌شود. همچنین فیلمساز باید آنقدر متبحر باشد که احساسات مخاطب را برانگیزد. 🔹 اگر فیلمسازان پا در مسیری می‌گذراند باید سختی‌ها بکشند و رنج‌ها ببینند تا به آن نتیجه‌ای برسند که مطلوب و تاثیرگذار باشد. همچنین این قبیل جشنواره‌ها برای این است که افراد همدیگر را پیدا کنند. متن کامل گفتگو را در لینک زیر بخوانید: https://b2n.ir/r52497 منبع: تسنیم @SadFilmFest
📌 کمال تبریزی: از تجربه فیلم کوتاه به «لیلی بامن است»‌ رسیدم 🔻سختی در همه کارها وجود دارد و قطعا سختی در سینمای بلند و حرفه‌ای بیشتر است، در سینمای کوتاه هم سختی کم نیست ولی زمانی که عشق و علاقه وجود داشته باشد، تمام سختی‌ها کنار می‌رود و فیلمساز با ساختن فیلم خود به حیات جدیدی دست می‌یابد. 🔻بهترین توصیه‌ای که می‌توانم به فیلمسازان جوان کنم این است که وقتی می‌خواهند کاری را انجام دهند، تصور کنند برای اولین‌بار است که این کار را انجام می‌دهند و به اینکه چقدر اندوخته و تجربه دارند، متکی نباشند. 🔻امسال که فیلم‌های راه یافته به بخش مسابقه سیزدهمین جشنواره فیلم ۱۰۰ را با داوران تماشا می‌کردیم، یک فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای به گونه‌ای بود که توانسته بود به اندازه یک فیلم بلند حرفی که می‌خواهد را به مخاطب منتقل کند و از این جهت موفق‌تر و عمیق‌تر و تأثیرگذارتر بوده است. گفتگوی کامل را در لینک زیر بخوانید: https://b2n.ir/u98613 منبع: مهر @SadFilmFest
📌می‌مانیم و می‌سازیم 🔻 گزارش روزنامه ایران از سیزدهمین جشنواره فیلم 100 و آنچه در اختتامیه آن گذشت 🔹از ویژگی‌های این دوره از جشنواره حضور حرفه‌ای‌های سینما در ترکیب هیأت داوران بود. کمال تبریزی، محمدحسین لطیفی، پوران درخشنده، هادی مقدم‌دوست، سیدمحمدرضا خردمندان، بهرام عظیمی، هادی محمدیان، حسین دارابی و... از جمله سینماگرانی بودند که آثار نسل جوان را در این دوره از جشنواره داوری کردند 🔹از بخش‌های جذاب آیین‌های اختتامیه واکنش منتخبان بعد از دریافت جایزه است. اغلب برگزیده‌ها از ایده ساخت فیلمشان و اهدای جایزه گفتند و میلاد محمدی برنده تندیس اول بخش پویانمایی ملی برای «پیچ تاریخی» گفت: «وقتی می‌خواستیم این فیلم را بسازیم کمی اوضاع کشور خوب نبود، آن زمان فقط به یک واژه فکر می‌کردم و آن چیزی نبود جز ایران. به نظرم رسید حالا که فصل گفتن دلایل و «برای‌ها» است، ما هنرمندان وظیفه داریم برای استقلال، برای بودن و برای جمهوری اسلامی کار کنیم.» متن کامل این گزارش را در این لینک بخوانید: https://b2n.ir/t85299 @SadFilmFest
📌 امیررضا مافی: کسی که فیلم 100ثانیه‌ای می‌سازد اهمیت ثانیه‌ها را می‌داند 🔹اینکه شما بتوانید فیلمی را بسازید که روایتی کامل و جامع و آغاز و پایان داشته باشد، مهم است. 🔹فیلم 100ثانیه‌ای برای من شبیه ادبیات است، ما در ادبیات تعابیری مانند نانوفیکشن، فلش فیکشن را داریم که گاهی در فارسی به قصه‌های برق آسا ترجمه می‌‌شود و  اتفاقا چالش همین است. کسی که بتواند در این چالش موفق باشد، در بسط و گسترش آن هم موفق خواهد بود. 🔹کسی که در محیط بسته قرار گرفته و سعی کرده است در آن محیط زندگی کند، زمانی که شرایط برای زندگی در بیرون فراهم شود، قطعا زندگی پُربارتری خواهد داشت زیرا قدر فرصت و ثانیه‌ها را می‌داند، کسی که فیلم کوتاه با قالب ۱۰۰ ثانیه می‌سازد، حتما اهمیت ثانیه‌ها را می‌داند و اگر اینجا موفق شود، نقطه عزیمت مهمی در فیلمسازی او به شمار می‌رود. منبع: ایلنا متن کامل این گفتگو را در این لینک بخوانید: https://b2n.ir/r51576 @SadFilmFest
📌 یوسف منصوری: در جشنواره 100 جوان‌ها دیده شدند 🔸جشنواره فیلم 100 مسیر را برای رسیدن فیلم‌سازان جوان و علاقمندان به ساخت کار بلند داستانی‌شان هموار می‌کند. برای مثال در دهه۸۰ کسانی مثل نرگس آبیار، هومن سیدی، سعید روستایی و … افرادی بودند که در این جشنواره شرکت داشتند و در سال‌های اخیر هم افرادی مانند محمدرضا خردمندان و حسین دارابی از برگزیدگان دوره‌های قبلی بودند که در سینمای بلند مشغول به فعالیت هستند. 🔸جشنواره تولیدکننده اثر نیست که ازآن حمایت کند بلکه یک بستری فراهم می‌کند تا نهادهایی مانند انجمن سینمای جوان و شبکه‌های تلویزیونی و بخش خصوصی که در رویداد پرتاب۱۰۰*۱۰۰ ما حضور داشتند، به جوانان فیلمساز وصل شوند و ادامه مسیر حرفه‌ای‌شان از این طریق آسان‌تر طی شود. 🔸جشنواره دخل و تصرف و ممیزی ندارد. جشنواره ما هم مثل همه جشنواره‌های دنیا که شعار، ادبیات و چارچوب خاص خودشان را دارند و مثلا می‌گویند ما در سینمای اخلاق، یا سینمای محیط زیست و … فیلم می‌پذیریم، رویکرد خاص خودش را دارد. متن کامل گفتگو را در لینک زیر بخوانید: https://b2n.ir/s47813 منبع: روزنامه صبح نو @SadFilmFest
📌 کارگردان برگزیده فیلم 100: حالا به جشنواره فجر فکر می‌کنم 🔹مصطفی اعلمی کارگردان فیلم «رد پا» که جایزه بهترین فیلم داستانی را از سیزدهمین جشنواره فیلم «۱۰۰» از آن خود کرد، درباره تجربه حضور فیلمش در این جشنواره گفت: من خیلی دلم می‌خواست در جشنواره حضور داشته باشم اما به دلیل مشغله‌هایم در مشهد نتوانستم. 🔹فضای جشنواره برای هر هنرمندی می‌تواند پُر از ایده باشد، می‌تواند بیشتر از قبل در فضای فرهنگ و هنر قرار بگیرد و دوستان جدیدی هم در این حوزه پیدا کند. علاوه‌بر این‌ها دیدن کارهای بقیه هنرمندان به شکل متمرکز ذهن هنرمند را گسترش می‌دهد. جو رقابتی هم کاری می‌کند که با دقت و ظرافت بیشتری کار کنیم. 🔹من از محل کارم در مشهد جشنواره را دنبال می‌کردم. اصلاً انتظار جایزه نداشتم، گرچه قبل از جشنواره فیلمم را هرکس می‌دید از آن تعریف می‌کرد اما خب آن قدری اعتماد به نفس نداشتم که منتظر جایزه باشم! اما الان حتی به فجر سال آینده فکر می‌کنم و دلم می‌خواهد در آینده فیلم بلند بسازم. متن کامل گفتگو را در لینک زیر بخوانید: https://b2n.ir/w24419 منبع: خبرگزاری مهر @SadFilmFest
📌 جواد قارایی: جشنواره 100 انگیزه بسیار زیادی به جوانان امروزی می‌دهد 🔸برای کار صدثانیه‌ای، سوژه بسیار زیاد است. یعنی شما در دل یک فیلم نیمه‌بلند یا بلند هزاران سوژه و حرف برای گفتن دارید که بخشی از یک فیلم است؛ اما هرکدام از این‌ها که درون یک فیلم بلند یا نیمه‌بلند وجود دارد، می‌تواند یک اثر زیبا در صد ثانیه باشد. 🔸فیلم‌هایی که در بخش ملی و با شعار ایران عزیز به جشنواره ارائه شدند، جذاب و خوش‌ساخت بودند که تعداد قابل‌توجهی از آثار به این رویکرد مضمونی اختصاص داشت که همین امر انتخاب را برای من و دیگر داوران سخت کرده بود؛ چون کارهای خوش‌ساخت زیاد داشتیم. 🔸قطعا فیلم کوتاه راه بسیار خوب و همواری برای رسیدن به فیلم‌های بلند شده است؛ چون یک فیلم بلند از ده‌ها یا صدها یا گاهی هزار سکانس تشکیل شده است که هر کدام از این فیلم‌های کوتاه خود یک سکانس تاثیرگذار هستند و اگر آدم با نگاه صد ثانیه جلو برود، باعث می‌شود که فیلم ابتدا، میانه و پایان حرف خود را بزند. متن کامل گفتگو را در لینک زیر بخوانید: https://b2n.ir/s38705 منبع: روزنامه صبح نو @SadFilmFest
📌 یادداشتی به قلم محمدرضا لطفی درباره جشنواره ۱۰۰؛ رهایی از تكنیک در یک هنر تكنيكال 🔹محمدرضا لطفی در یادداشتی به اهمیت برگزاری و لزوم توجه به آن پرداخته است. 🔹«سینما یک هنر تکنیکال است، یعنی هنری که وابسته به تکنیک است. بحث تکنیکی که می‌گویم ورای موضوع صنعت و مقوله هنر/صنعتی بودن سینما است. شما برای بروز هنر و خلاقیتی که مدنظرتان است، خواه‌ناخواه وابسته به تکنیک هستید. این برخلاف تئاتر، ادبیات، نقاشی و...است. شما در آن هنرها آنچنان و آنقدر وابسته تکنیک نیستید، ولی در سینما هرچقدر هم که یک تفکر ناب، یک حرف تازه، یک نگاه و زاویه جدید، بکر، دست نخورده، اکسپرمتال و تجربه‌گرایانه داشته باشید، در نهایت با بازوهای تکنیکی مجبور به انتقال آن به مخاطب هستید و طبیعی‌ است که آن تفکر و هنر شما با یک دوربینی مانند رِد بسیار بهتر به مخاطب منتقل می‌شود تا یک دوربین آماتور...» یادداشت کامل را در لینک زیر بخوانید: https://b2n.ir/h51978 منبع: روزنامه شرق @SadFilmFest