هدایت شده از آخرالزّمان
🌺دوشنبه آغاز رمضان ۱۴۴۵
بنا بر محاسبات عددی و برخی محاسبات نجومی، روز دوشنبه ۱۱ مارس ۲۰۲۴ برابر ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ آغاز ماه مبارک رمضان ۱۴۴۵ میباشد.
اگر اطّلاعات دقیقتری به دست آوردیم، اطّلاعرسانی خاهیم کرد، ان شاء الّاه.
✔️کانال آخرالزّمان
@joinchatakheruzzaman
May 11
May 11
هدایت شده از آخرالزّمان
🌺خانندگان و منتظران ظهور و حقجویان گرامی
با اطمینان و بر پایۀ محاسبات نجومی و محاسبات عددی عرض میکنم که امشب شب نخست ماه رمضان است، و بنا بر برخی روایات اسلامی، شب نخست رمضان همان شب نزول قرآن کریم بر پیامبر-صلّیالّاهعلیهوآله- و شب قدر میباشد!!! غسل و دعا و صدقۀ ماه رمضان و صدقۀ یک سال قمری فراموش نشود.
ما را در این شب عزیز و عظیم در دعای خیرتان یاد بفرمایید.
در تلاشیم تا ساعتی یا ساعاتی دیگر گفتاری پیرامون ماه رمضان ارائه کنیم.
✔️کانال آخرالزّمان
@joinchatakheruzzaman
هدایت شده از آخرالزّمان
🌺ماه رمضان
ماه رمضان سر سال
اَصْبَغ ابن نُباتَه گفته است: أمیر مؤمنان [علی]-عليه السّلام- در ماهی که در آن کشته شد، برای ما سخنرانی کرد و فرمود: ماه رمضان نزد شما آمد، و آن آقای ماهها و آغاز سال است... .(۱)
۱. الإرشاد، ج ۱، ص ۱۴؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
از هِشام ابن سالم روایت شده است که ابو عبدالّاه [صادق]-عليهالسّلام- فرمود: هر گاه ماه رمضان بی کاستی و آسیب باشد، سال بیکاستی و آسیب است، و فرمود: سر سال ماه رمضان است.(۱)
۱. تهذیب الأحکام، ج ۴، ص ۳۳۳، ک الصیام، ب الزیادات، ح ۱۱۴؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
از فضل ابن شاذان نیشابوری روایت شده است که وی از رضا-علیهالسّلام- شنید: ... آغاز ماهها نزد راستیگرایان ماه رمضان است... .(۱)
مراد از «راستیگرایان» شیعیان دوازدهامامی میباشند.
۱. من لایحضره الفقیه، ج ۱، ص ۵۲۲، ح ۱۴۸۵؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
از رِفَاعَه روایت شده است که ابو عبدالّاه [صادق]-علیهالسّلام- فرمود: سر سال شب قدر است که آنچه از سال تا سال میباشد، در آن نوشته میشود.(۱)
۱. تهذيب الأحكام، ج ۴، ص ۳۳۲، ک الصيام، ب الزیادات، ح ۱۱۰؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
از رِفَاعَه روایت شده است که ابو عبدالّاه [صادق]-علیهالسّلام- فرمود: شب قدر همان آغاز سال و همان پایان آن است.(۱)
۱. الكافي، ج ۷، ص ۱-۶۳۰، ك الصیام، ب ۶۹، ح ۱۱.
از عَمْر شامی روایت شده است که ابو عبدالّاه [صادق]-عليهالسلام- فرمود: «بیگمان شمارۀ ماهها نزد خداوند دوازده ماه است در کتاب خدا روزی که آسمانها و زمین را آفرید»(۱)؛ پس سرآغاز ماهها ماه خدا-عزّ ذکره- است، و آن ماه رمضان است، و قلب ماه رمضان شب قدر است، و قرآن در نخستین شب از ماه رمضان فرو فرستاده شده است، پس با قرآن به پیشواز ماه بروید.(۲)
۱. قرآن کریم، سورۀ توبه، آیۀ ۳۶؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
۲. الکافي، ج ۷، ص ۳۷۹، ک الصیام، ب ۲، ح ۱؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
سَکونِی از جعفر ابن محمّد، از پدرش، از پدرانش، از امیر مؤمنان [علی]-علیهالسّلام- روایت کرده است که وی فرمود: هرکس نخستین روز از سال در آبی روان غُسل کند و بر سرش سی مشت آب بریزد، برای وی داروی سال خاهد بود، و بیگمان آغاز هر سالی نخستین روز از ماه رمضان است.(۱)
۱. الإقبال، ج ۱، ص ۱۹۳، ب ۵، ف ۱؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
📚گزیدههایی از کتاب: آیینۀ پژوهش؛ پژوهش و نوشتۀ سیّد سلیمان مدنی تَنْکابُنِی
✍🏻روش ما در نوشتن واژهها، بر پایۀ درستنویسی و سازگاری نوشتار با گفتار و برخی نکتههای دیگر است.
✔️کانال آخرالزّمان
@joinchatakheruzzaman
هدایت شده از آخرالزّمان
🌺دعای شب نخست ماه رمضان
از عمّار ابن موسی ساباطی روایت شده است که ابو عبدالّاه [صادق]-علیهالسلام- به من فرمود: هر گاه شب نخست از ماه رمضان بود، پس بگو: «اللهُمَّ رَبَّ شَهْرِ رَمَضَانَ، وَ مُنْزِلَ الْقُرْآنِ، هذَا شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أَنْزَلْتَ فِيهِ الْقُرْآنَ، وَ أَنْزَلْتَ فِيهِ آيَاتٍ بَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدى وَ الْفُرْقَانِ، اللهُمَّ ارْزُقْنَا صِيَامَهُ، وَ أَعِنَّا عَلى قِيَامِهِ، اللهُمَّ سَلِّمْهُ لَنَا، وَ سَلِّمْنَا فِيهِ، وَ تَسَلَّمْهُ مِنَّا فِي يُسْرٍ مِنْكَ وَ مُعَافَاةٍ، وَ اجْعَلْ فِيمَا تَقْضِي وَ تُقَدِّرُ مِنَ الْأَمْرِ الْمَحْتُومِ فِيمَا يُفْرَقُ مِنَ الْأَمْرِ الْحَكِيمِ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ مِنَ الْقَضَاءِ الَّذِي لَايُرَدُّ وَ لَايُبَدَّلُ أَنْ تَكْتُبَنِي مِنْ حُجَّاجِ بَيْتِكَ الْحَرَامِ، الْمَبْرُورِ حَجُّهُمْ، الْمَشْكُورِ سَعْيُهُمْ، الْمَغْفُورِ ذَنْبُهُمْ، الْمُكَفَّرِ عَنْهُمْ سَيِّئَاتُهُمْ، وَ اجْعَلْ فِيمَا تَقْضِي وَ تُقَدِّرُ أَنْ تُطِيلَ لِي فِي عُمُرِي، وَ تُوَسِّعَ عَلَيَّ مِنَ الرِّزْقِ الْحَلَالِ».(1)
1. الکافي، ج 7، ص 4-393، ك الصیام، ب 5، ح 2.
هدایت شده از آخرالزّمان
🔴😳😭حدیثی شگفت از امیر مؤمنان علی-علیهالسّلام- پیرامون دیدن ماه نو و کارها و حالتهای مردم در آخرالزّمان
از اَصْبَغ ابن نُباتَه روایت شده است که امیر مؤمنان علی ابن ابی طالب-علیهالصلاةوالسّلام- فرمود: بر مردم زمانی میرسد که در آن زشتکاری و خُدآرایی بالا میگیرد، در آن به حرامها دستاندازی میشود، در آن زنا آشکار میگردد، در آن داراییهای یتیمان حلال شمرده میشوند، در آن ربا خُرده میشود، در پیمانهها و ترازوها کم گذارده میشود، نوشابۀ مستیآور با نام آب افشره یا خیساندۀ میوهها و دانهها، رشوه با نام هدیه و خیانت با نام امانت حلال دانسته میشوند، مردان به زنان و زنان به مردان همانند میشوند، مرزهای نماز سبک شمرده میشوند، در آن برای جز خدا حج گزارده میشود. پس هر گاه آن زمان باشد، هلالهای ماه گاهی بادکرده میشوند، به گونهای كه ماه شبِ نو دوشبه دیده شود، و گاهی پنهان میشوند، به گونهای كه ماه رمضان در آغازش افطار، و عید فطر در پایانش روزه گرفته شود. پس بپرهیزید در آن هنگام از کیفر ناگهانی خداوند. پس بیگمان در پیِ آن مرگی فراگیر است که مردم را میرباید ربودنی تا آنکه مرد بیگمان تندرست صبح میکند و شب میکند در حالی که به خاک سپرده شده است، و زنده شب میکند و صبح میکند در حالی که مرده است. پس هر گاه آن زمان باشد، بایسته است پیشیگرفتن در وصیّت پیش از فرودآمدن گرفتاری، و بایسته است پیشانداختن نماز به آغاز زمانش، از ترس از دسترفتنش در پایان زمانش. پس هر كس از شما به آن زمان برسد، شبی را سپری نكند مگر در حال پاكی (وضو)، و اگر توانایی دارد در همۀ حالاتش پاک باشد، باید انجام دهد؛ زیرا بیگمان وی بیمناک است که نمیداند فرستادۀ خدا (عزرائیل) کی برای گرفتن جانش نزدش میآید، و بیگمان شما را پرهیز دادم اگر بپرهیزید، و آگاه کردم اگر آگاه شوید، و پند دادم اگر پند گیرید. پس خداوند را در پنهانهایتان و در آشکارتان بپرهیزید، و نمیرید مگر آنکه شما مسلمان باشید، و هر کس جز اسلام دینی را بخاهد، هرگز از وی پذیرفته نمیشود، و او در جهان واپسین از زیانکاران است.(۱)
---------------------------------------------
۱. بحار الأنوار، ج ۹۳، ص ۷-۳۰۳، ب ۳۷، دنبالۀ ح ۱۹، با گزارش از: فضائل الأشهر الثلاثة؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
📚گزیدههایی از کتاب: جهان در آستانۀ ظهور؛ پژوهش و نوشتۀ سیّد سلیمان مدنی تَنْکابُنِی
✍🏻روش ما در نوشتن واژهها، بر پایۀ درستنویسی و سازگاری نوشتار با گفتار و برخی نکتههای دیگر است.
✔️کانال آخرالزّمان
@joinchatakheruzzaman
هدایت شده از آخرالزّمان
🔴😳😭گرسنگی در فلسطین بیداد میکند! و در سال ظهور بیشتر خاهد شد. بار دیگر گفتاری پیرامون فلسطین را تکرار میکنیم. این گفتار در آینده تکمیل خاهد شد👇👇👇
هدایت شده از آخرالزّمان
🔴فلسطین و بیتالمقدس در آخرالزّمان
فِلَسْطِین سرزمینی در خاورمیانه و غرب آسیاست که از شمال به لبنان، از شرق به سوریه و اردن، از جنوب به مصر، و از غرب دریای مدیترانه میرسد، و چون بیت المقدس و دولت اسرائیل را در خُد دارد، دارای جایگاهی راهبردی است، و بَيْتُالْمَقْدِس یا أورْشَلِیم که إیْلِیا نیز نامیده میشود، مرکز فلسطین است، و داود-علیهالسّلام- آن را پایتخت کشورش کرد، و سلیمان-علیهالسّلام- معبد مشهورش را در آنجا ساخت، و آن، شهری مقدّس برای یهودیان و مسیحیان و مسلمانان است.(۱)
از آیات قرآنی و روایات اسلامی بیانگر رویدادهای آخرالزّمان بهره گرفته میشود که فلسطینیهای مسلمان سرزمینهایشان را آزاد نمیکنند و بر دشمنان یهودیشان چیره نمیشوند، و آشوبهای سختی بر آنان فرود میآیند، و از رهایی و کمکرسانی دولتهای عربی و ناعربی بیامید میشوند؛ پس هنگامی که شورشیان آفریقایی از لیبی به مصر و شام میآیند، گروهی از ایشان به آنان میپیوندند، و هنگامی که سفیانی در سوریه برمیشورد، گروهی دیگر درون سپاه سفیانی میروند. بنا بر این، بیتالمقدس را از چنگال یهودیان آزاد نمیکند، مگر سپاه امام مهدی-علیهالسّلام- پس از ظهورش، «و پایان کارها از آنِ پرهیزکاران است»(۲).
از کعب شنیده شده است که گفت: هر گاه آشوب فلسطین برافروخته شود، در شام جابهجا میشود، مانند جابهجاشدن آب در مشک، سپس از میان میرود، هنگامی که از میان میرود، در حالی که شما اندک و پشیماناید.(۳)
چنین مینماید که این خبر از سخنان پیامبر-صلّىالّاهعليهوآله- یا بهرهگرفتهشده از آن باشد، اگرچه كعب الاحبار تابعی آن را به وی نسبت نداده است.
مراد از «آشوب فلسطین»، ناسازگاری و درگیریای است که میان مسلمانان و یهودیان در سرزمین فلسطین روی میدهد، و سرزمینهای شام با آن آشفته میشوند، و مقصود از «شما» شامیهای مسلماناند، و آنان، برای باورهای نادرست و کارهای تباهشان، پشیمان میشوند.
سليمان ابن حاطِب حِمْيَری گفته است: سوگند که بیگمان در شام آشوبی خاهد بود که در آنجا جابهجا میشود، چنانکه آب در مشک جابهجا میشود، از شما برداشته میشود، در حالی که شما از گرسنگی سخت پشیماناید، پس بوی نان در آنجا از بوی مشک خُشتر خاهد بود.(۴)
چنین مینماید که این خبر از سخنان پیامبر-صلّىالّاهعليهوآله- یا بهرهگرفتهشده از آن باشد، اگرچه سلیمان ابن حاطب حمیری تابعی آن را به وی نسبت نداده است.
امیر مؤمنان علی-علیهالسّلام- در بیان نشانههای قیام قائم-علیهالسّلام- فرمود: ... آگاه باشید، ای وای بر فلسطین(۵) از آنچه(۶) در آنجا فرود میآید از آشوبهایی که توانفرسایاند... .(۷)
-----------------------------------------------
۱. بهرهگرفتهشده از: برخی منابع.
۲. قرآن کریم، سورۀ قصص، آیۀ ۸۳.
۳. الفتن، ص ۹-۱۵۸، الجزء ۳، ح ۶۵۱؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
۴. الفتن، ص ۱۵۷، الجزء ۳، ح ۶۴۱؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
۵. در نسخۀ چاپی إلزام الناصب پشتوانۀ ما، در نوشتار عربی حدیث، در اینجا «لقسطنتین» یافت میشود که سازگار با آنچه در نسخۀ بدلش در پاورقی و نیز در برخی نسخههای چاپی آمده است، به «لفلسطین» اصلاح و ترجمه گردید.
۶. در همۀ نسخههای چاپی إلزام الناصب نزد ما، در نوشتار عربی حدیث، در اینجا «و ما» یافت میشود که به «ممّا» اصلاح و ترجمه گردید.
۷. إلزام الناصب، ج ۲، ص ۱۵۸، خطبة البیان ۱؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
ادامه دارد....
📚گزیدههایی از کتاب: جهان در آستانۀ ظهور؛ پژوهش و نوشتۀ سیّد سلیمان مدنی تَنْکابُنِی
✍🏻روش ما در نوشتن واژهها، بر پایۀ درستنویسی و سازگاری نوشتار با گفتار و برخی نکتههای دیگر است.
✔️کانال آخرالزّمان
@joinchatakheruzzaman
❗️ امام سجاد علیه السلام:
هر کس هنگام افطار و هنگام سحر سوره ی قدر را تلاوت کند، در فاصله ی این دو وقت مانند کسی است که در راه خدا شهید شده و در خون خود غلطیده.
📚 اقبال الاعمال، ج ۱ ، ص ۱۱۴