﷽
#امیرالمؤمنین علیه السلام:
انديشيدن مانند با چشم ديدن نيست؛ زيرا گاه چشمها به صاحبانش دروغ مى گويند، ولى خرد به آنكه از وى اندرز خواسته، نيرنگ نمى زند
لَيسَتِ الرَّوِيَّةُ كَالمُعايَنَةِ مَعَ الأَبصارِ؛ فَقَد تَكذِبُ العُيونُ أهلَها ، ولا يَغُشُّ العَقلُ مَنِ استَنصَحَهُ
نهج البلاغه، حکمت281
🍃الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عَجّل فَرَجَهم🍃
@Serat8janfada
﷽
۵ شوال - ورود مسلم بن عقيل عليه السلام به كوفه
سال ۶۰ هجري قمري: ورود مسلم بن عقيل(علیهالسلام) به كوفه.
پس از دعوت كوفيان از امام حسين(علیهالسلام) و ارسال نامه هاي بي شمار براي وي و درخواست از آن حضرت جهت رفتن به كوفه و بر عهده گرفتن رهبري قيام بر ضد يزيد بن معاويه، آن حضرت، پسرعمويش مسلم بن عقيل(علیهالسلام) را با نامه اي به سوي كوفيان اعزام كرد.
مسلم بن عقيل(علیهالسلام) در پانزدهم ماه مبارك رمضان سال ۶۰ قمري از مكه معظمه خارج گرديد و از آن جا به مدينه منوره رفت و پس از تجديد ديدار با خانواده خويش و زيارت قبر شريف پيامبر(صلیاللهعلیهوآلهوسلم) و وداع با آن مضجع مطهر، به سوي كوفه حركت كرد و در روز پنجم شوال همان سال وارد شهر عظيم كوفه گرديد(۱) و در خانه مختار بن ابي عبيده ثقفي، كه از شيعيان مبارز و از مخالفان سرسخت بني اميه بود، سكونت گزيد.
شيعيان مخلص و انقلابيون كوفه، كه از حضور مسلم بن عقيل(علیهالسلام)، به عنوان نماينده و سفير امام حسين(علیهالسلام) در اين شهر آگاه شدند، دسته دسته به سوي وي شتافته و به وي خير مقدم گفتند.
هنگامي كه گروهي از آنان در حضور مسلم(علیهالسلام) اجتماع مي كردند، وي نامه امام حسين(علیهالسلام) را براي آنان مي خواند و مردم به خوبي گوش فرا داده و از شوق ديدار قريب الوقوع آن حضرت، گريه مي كردند.
پس از آمادگي نسبي مردم، مسلم بن عقيل(علیهالسلام) از آنان براي امام حسين(علیهالسلام) بيعت گرفت و تعداد هيجده هزار تن از انقلابيون كوفه، در نخستين روزهاي ورود مسلم، با وي بيعت كردند.
مسلم بن عقيل(علیهالسلام)، نامه اي به محضر امام حسين(علیهالسلام) نوشت و آن حضرت را از وضعيت كوفه و بيعت مردم با وي، با خبر گردانيد و از امام حسين(علیهالسلام) درخواست نمود، كه به سوي كوفه حركت كند، تا شخصاً رهبري مردم را بر عهده گيرد.
۱- وقايع الأيام (شيخ عباس قمی)، ص۶۹
#مسلم_بن_عقیل
🍃الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عَجّل فَرَجَهم🍃
@Serat8janfada
﷽
سوال :آیا برای افراد پیری که در اثر کهنسالی توانایی روزهگرفتن ندارند واجب است که فدیه بدهند؟
1 . آیات عظام امام خامنه ای فاضل سیستانی وحید نوری می فرمایند :
الف . نمی تواند روزه بگیرد در این صورت دادن فدیه واجب نیست.
ب . میتواند روزه بگیرد ولی مشقت دارد در این صورت واجب است فدیه بدهد .
2 - آیات عظام صافی بهجت مکارم : در هر دو صورت فدیه بر او واجب است
3 . آیت الله صافی : در هر دو صورت بنابر احتیاط واجب #فدیه بر او واجب است .
4 . آیت الله زنجانی:
الف . نمی تواند #روزه بگیرد در این صورت دادن فدیه واجب است
ب . میتواند روزه بگیرد ولی مشقت دارد اگر چه در حد حرج نرسد در این صورت واجب است فدیه (بنابر احتیاط واجب ۹۰۰ گرم) بدهد .
📚 توضیح المسائل
#احکام
🍃الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عَجّل فَرَجَهم🍃
@Serat8janfada
﷽
🔴نقش حجاب در حفظ مقام و موقعیت زن
✍ حریم نگهداشتن زن میان خود و مرد یکی از وسایل مرموزی بوده است که زن برای حفظ مقام و موقعیت خود در برابر مرد از آن استفاده کرده است.
اسلام مخصوصاً تأکید کرده است که زن هر اندازه متینتر و با وقارتر و عفیفتر حرکت کند و خود را در معرض نمایش برای مرد نگذارد بر احترامش افزوده میشود.
📚 مسئله حجاب شهید مطهری، ص ۹۵
🍃الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عَجّل فَرَجَهم🍃
@Serat8janfada
هدایت شده از علیرضا عارفی
﷽
امام علي عليه السلام
اَلدُّنْيَا دَارُ مَمَرٍّ لاَ دَارُ مَقَرٍّ وَ اَلنَّاسُ فِيهَا رَجُلاَنِ رَجُلٌ بَاعَ فِيهَا نَفْسَهُ فَأَوْبَقَهَا وَ رَجُلٌ اِبْتَاعَ نَفْسَهُ فَأَعْتَقَهَا
دنیا دار گذر است نه دار اقامت و مردم در آن دو گروهند: گروهی خود را فروختند و خویش را هلاک کردند و گروهی خود را خریدند و آزاد کردند.
📚 نهج البلاغه، حکمت133
🍃الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عَجّل فَرَجَهم🍃
@Serat8janfada
﷽
امام جعفر صادق علیه السلام - در پاسخ به پرسش هشام ابن حکم از علّت تحریم ربا- فرمودند: اگر ربا حلال بود، مردم کار تجارت و کسب مایحتاج خود را رها میکردند.
پس خداوند ربا را حرام فرمود، تا مردم از حرامخواری دست کشیده، به تجارت و خرید و فروش روی آورند و زیادی مال را به یکدیگر قرض دهند.
متن حدیث:
الإمامُ الصّادقُ علیه السلام لَمّا سَألَهُ هِشامُ بنُالحَکَمِ عن عِلَّةِ تَحریمِ الرِّبا: إنّهُ لَو کانَ الرِّبا حلالاً لَتَرَکَ الناسُ التِّجاراتِ وما یَحتاجونَ إلَیهِ فحَرَّمَ اللّهُ الرِّبا لتَفِرَّ الناسُ عنِ الحرامِ إلی التِّجاراتِ وإلی البَیعِ والشِّراءِ فَیَتَّصِلَ ذلکَ بَینَهُم فی القَرضِ.
📚 "وسائل الشیعه، جلد ۱۲، صفحه ۴۲۴"
🍃الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عَجّل فَرَجَهم🍃
@Serat8janfada
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥زندگی در دنیا از نگاه مردی که مرگ را ۲ بار تجربه کرد
🔹فصل دوم زندگی پس از زندگی
👤تجربه گر: آقای امید چهره گشا
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆دیدار امام زمان (عج)
✓قابل تامل
🔸 حجت الاسلام عالی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
صراط
﷽
امام على عليه السلام : پيامبر خدا صلى الله عليه و آله در خطبه اى فرمود : در زيستن خيرى نيست، مگر براى شنونده فهميده يا داناى گويا. اى مردم! شما در زمان آرامش و صلح هستيد و شما را به شتاب مى برند. شاهديد كه شب و روز، هر جديدى را كهنه مى كنند و هر دورى را نزديك مى گردانند و هر و عده اى را به سر مى آورند. پس، براى ميدان مسابقه دور و درازى كه در پيش داريد، آماده كوشش گرديد
مقداد عرض كرد: اى پيامبر خدا! آرامش و صلح يعنى چه؟ فرمود: [دنيا، سراى ]آزمايش و سپرى شدن است. پس، هرگاه كارها همچون پاره هاى شب تار بر شما مشتبه و مبهم گشت، به قرآن روى آوريد. كه آن شفيعى است كه شفاعتش پذيرفته است و شاكى و خصمى است كه شكايتش قبول مى شود. هر كه آن را فراپيش خود قرار دهد، او را به سوى بهشت كشاند و هركه پشت سرش اندازد، او را به دوزخ كشاند. قرآن راهنماى به سوى بهترين راه است. جدا كننده [ميان حق و باطل] است و شوخى نيست. ظاهرى دارد و باطنى. ظاهرش حكم و دستور است و باطنش دانشى ژرف. شگفتيهاى دريايش بى شمار است و دانايانش از آن سير نمى شوند. قرآن ريسمان محكم خداست، قرآن راه راست است··· در قرآن است چراغهاى هدايت و پرتوگاههاى حكمت و قرآن راهنماى به حجّت و برهان است.
📚کنز العمّال : 4027. تفسیر عیاشی، برهان 1. 13
#هدنه
#قرآن
🍃الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عَجّل فَرَجَهم🍃
@Serat8janfada
﷽
آیا کفاره را میتوان به فقیر سید داد؟ و آیا باید کفاراتی که از سادات و غیر سادات می گیریم از هم جدا کنیم؟
بیشتر مراجع تقلید در این زمینه میگویند:
غیر سید، زکات(واجب) و فطریه را نمیتواند به سید دهد، ولی در سایر وجوهات؛ مانند کفارات، رد مظالم و صدقات مستحبی، پرداخت آن به سید ایرادی ندارد،ولی بهتر است احتیاط نموده و غیر سید، کفارهاش را صرفا به غیر سید دهد
البته برخی مراجع،پرداخت هر نوع وجوهات واجب(غیر از خمس) به سادات را دارای اشکال میدانند، مگر اینکه پرداخت کننده سید باشد.
بنابراین، هر چند طبق نظر اکثر فقها، غیر سید میتواند کفارهاش را به سید دهد، ولی مناسب است جهت رعایت احتیاط، کفارهای که از سادات و غیر سادات دریافت میکنید را از هم جدا نموده و کفاره غیر سید را به غیر سید دهید.
📚 توضیح المسائل
#احکام
🍃الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عَجّل فَرَجَهم🍃
@Serat8janfada