eitaa logo
شهیدانہ🌹
28 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
907 ویدیو
9 فایل
مسائل روز +مطالب مناسبتی ارتباط با خادم کانال👇 @ValiAsr12
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 ماه تقویت اراده‌ها در مسیر پیشرفت ✏️ رهبر انقلاب: از خصوصیّات ماه مبارک رمضان، تقویت اراده‌ها است. یک خاصیّت بزرگ و مهمّ روزه این است که اراده‌‌ی شما را تقویت میکند. اراده یک ابزاری است که خدای متعال در وجود آحاد انسانها قرار داده است برای حرکت، برای پیشرفت؛ این نیرو که در ماه رمضان تقویت شده و توانایی بیشتری پیدا کرده است، بعد از ماه رمضان باید در راه رضای الهی، در راه پیشرفت، در جهتی که پروردگار متعال برای آحاد بشر معیّن کرده است به کار بیفتد؛ و جامعه‌‌ی اسلامی، متضمّن تقویت این راه و هموار کردن این راه و آسان کردن حرکت در این راه است. 🌙 | روز دهم ماه مبارک رمضان ۱۴۴۵ 💻 Farsi.Khamenei.ir
🌙✨🌙✨🌙✨🌙✨ 📝🌱📝🌱📝🌱📝🌱 💚 سطر سطر زندگی با آیه‌ها *⃣ تبیین و حفظ ۳۰ فراز زندگی ساز قرآن کریم 🔟 سطر دهم 🤲 اطاعت انحصاری خدا 📜 جزء ۱۰ 🟢 اتَّخَذُوا أَحْبَارَهُمْ وَ رُهْبَانَهُمْ أَرْبَابًا مِّن دُونِ اللَّهِ وَ الْمَسِيحَ ابْنَ مَرْيَمَ وَ مَا أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا إِلَهَا وَاحِدًا لَّا إِلَهَ إِلَّا هُوَ سُبْحَانَهُ عَمَّا يُشْرِكُونَ (توبه، آیه ۳۱) ⁉️تا به حال بنده و عبد انسان‌های دیگر شده‌ای؟ 🧐ترجمه تدبری👇 [هیچ کس جز خدای یکتا را نباید پرستید و اطاعت محض فقط از آن خداست؛ اما اهل کتاب غیر خدا را عبادت و اطاعت کردند!] «اتَّخَذُوا أَحْبَارَهُمْ وَ رُهْبَانَهُمْ أَرْبَابًا مِّن دُونِ اللَّهِ» اهل کتاب، علما و عابدانشان را در کنار خدا به خدایی گرفتند [و با اینکه می‌دانستند این عابدان و علما واقعاً مطيع دستورات خدا نیستند از روی تعصبات گروهی و قبیلگی اطاعتشان کردند.] «وَ الْمَسِيحَ ابْنَ مَرْيَمَ» و حضرت مسیح فرزند مریم را هم به خدایی گرفتند تا بتوانند از زیر دستورات خدا برای مبارزه و جهاد شانه خالی کنند. مسیح بن مریم خدایی شد که فقط مهربان است و بعد از او دیگر گناهان انسان‌های بی ایمان بخشیده شده و نیازی به تلاش و مبارزه نیست.] «وَ مَا أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا إِلَهَا وَاحِدًا» در حالی که فقط به آن‌ها دستور داده بودیم خدای یکتا را بپرستند و این کارشان شرک است] «لَّا إِلَهَ إِلَّا هُوَ سُبْحَانَهُ عَمَّا يُشْرِكُونَ» هیچ کسی که قابل پرستش باشد غیر از او نیست و او از این چیزهایی که شریکش می‌کنند منزه است و نمی‌توان معبودی را هم عرض او قرار داد و این را جزء دین دانست. 💫چشمک ستاره‌ها زمین که پشت به خورشید می‌کند شب می‌شود شب که شد آسمان غرق ستاره است و هر ستاره‌ای با چشمک زدن‌های خود ما را به خود می‌خواند و این در حالیست که تمامی این ستاره‌ها کار یک لحظه خورشید را نمی‌کنند. نه روشنا بخشند مثل خورشید نه گرما بخشند مثل خورشید و نه حیات بخش ولی همین زمین وقتی که رو به خورشید کرد و روز شد، از ستاره‌ها هیچ خبری نیست و تمام زمین غرق نور و صحن و صحنه جنبش و حرکت و تلاش و تکاپو خواهد شد. بندگی خداوند دقیقاً رو کردن به اوست و در نتیجه روز شدن و در نتیجه حیات و بالندگی است. به همین خاطر فرمود: «وَ مَا أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا إِلَهَا وَاحِدًا لَّا إِلَهَ إِلَّا هُوَ» و آدمیان مأمور نشدند جز به پرستش خداوند یکتا همو که پاک و پالوده است از هر همتا و همراهی «سُبْحَانَهُ عَمَّا يُشْرِكُونَ» ولی به اَسَف کم نیستند کسانی که کسان دیگری را به خدایی می‌خوانند و تمام چشم امیدشان به دست آن‌هاست. این جماعت درست پا گذاشته‌اند جای پای پاره‌ای از اهل کتاب که دانشمندان خود را به خدایی خواندند یا پیامبر خدا عیسی بن مریم را به خدایی گرفتند. 🌚بندگی دیگران برای عبادت یک مفهوم وسیع‌تری در فرهنگ قرآن وجود دارد که ما باید آن مفهوم وسیع‌تر را پیدا کنیم و اگر خواستیم عبادت خدا بکنیم و عبادت غیر خدا نکنیم؛ یعنی اگر خواستیم موحد و پیرو اصل توحید باشیم مراقب باشیم که ندانسته عبادت نوع دوم را در مقابل غیر پروردگار عالم انجام ندهیم یعنی همان چیزی که بیشتر موحدین عالم با اینکه به گمان خود و در ظاهر امر در مقابل غیر خدا تقدیسی انجام نمی‌دادند سجده نمی‌کردند در مقابل کسانی یا اشیایی غیر خدا با وجود این در عمل در فکر در دل در روح عبادت غیر خدا را می‌کرده‌اند به معنای دوم¹ عدی بن حاتم طایی پسر حاتم معروف که البته مقام خود این عدی از پدرش حاتم به مراتب بالاتر و ارجمندتر است. وقتی که وارد مدینه شد رسول اکرم این آیه را بنا کرد خواندن به مناسبت اینکه زُنّاری را بر گردن او آویخته دید. «اتَّخَذُوا أَحْبَارَهُمْ وَ رُهْبَانَهُمْ أَرْبَابًا مِّن دُونِ اللَّهِ وَ الْمَسِيحَ ابْنَ مَرْيَمَ وَ مَا أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا إِلَهَا وَاحِدًا...» معنای آیه این است که مسیحیان و یهودیان اخبار و رهبان خود را عالمان و زاهدان خود را و مسیح بن مریم را پروردگاران و خدایان خود گرفتند؛ در حالی که خدای متعال فرمان داده بود به آنان که جز خدای واحد کسی را عبادت نکنند این آیه وقتی به گوش عدی بن حاتم رسید رو کرد گفت ای پیامبر خدا این حرف درست نیست ما کی اخبار و رهبانمان برایمان خدا و ربّ محسوب شدند؟ کی آن‌ها را عبادت کردیم؟ اعتراض کرد به پیغمبر و به آیه قرآن؛³
پیغمبر اکرم در جواب این تصور عدی بن حاتم، پاسخ داد که بله در مقابل آن‌ها سجده نکردید - مفاد فرمایش پیغمبر را عرض می‌کنم لکن آنچه آن‌ها گفتند بی قید و شرط پذیرفتید؛ «وَ لَكِنْ أَحَلُّوا لَهُمْ حَرَاماً وَ حَرَّمُوا عَلَيْهِمْ حَلالاً» حرام‌های خدا را آن‌ها حلال وانمود کردند در نظر شما و حلال‌های خدا را حرام وانمود کردند و شما بی آنکه درصدد باشید واقع مطلب را بفهمید، آنچه آن‌ها گفتند بی قید و شرط اطاعتشان کردید عبادت این است پروردگار و رب گرفتن یک موجود این است.⁴ همه انبیای عظام الهی آمدند تا مردم را موحد کنند. موحد کنند یعنی چه؟ یعنی زنجیر اطاعت غیر خدا را از دست و گردن آن‌ها باز کنند.⁵ 📚منابع: 1. طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن جلسه ۱۱، ص۳۰۱ 2. رشته ای که مسیحیان به وسیله آن صلیب به گردن می آویختند. 3. طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، جلسه ۱۱، ص ۳۰۲ 4. همان، جلسه ۱۱، ص ۳۰۳ 5. همان، جلسه ۱۱، ص ۳۰۶ 🔴⁉️🔴⁉️🔴⁉️🔴⁉️🔴 📣 ‼️ ✅ سوال جزء دهم: با دقت در آیه ۳۱ سوره توبه گزینه صحیح را مشخص کنید: ۱- پیروی بی‌قید و شرط به غیر از خدا و ولی خدا شرک است. ۲- پایبندی به سنت‌ها و آداب و رسوم غلط نوعی شرک است ۳- هر دو گزینه صحیح است. 🔸همراهان قرآنی، لطفا عدد گزینه صحیح را تا ساعت ۲۴ امشب به شماره 3000081812 پیامک نمایید. 🔹در پایان ماه مبارک رمضان به تعدادی از افراد، که حداقل به ۲۴ سوال پاسخ صحیح داده باشند، به قید قرعه جوایزی اهداء خواهد شد. ⬇️ بیایید قدمی برداریم... مفردِ مذڪرِ ꔷ‌ꔷ @SHAHIDANEH12 🌙✨🌙✨🌙✨🌙✨ 📝🌱📝🌱📝🌱📝🌱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌙✨🌙✨🌙✨🌙✨🌙 💚🥲💚🥲💚🥲💚🥲💚 قسمت ۱۰ 🟢 وَ لَقَدْ كَتَبْنا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُها عِبادِيَ الصَّالِحُون‏ و به راستی که ما پس از نوشتن در ذکر (کتاب‌های آسمانی) در زبور نیز نوشتیم که بندگان صالح من زمین را به ارث خواهند برد. 📗سوره انبیاء آیه ۱۰۵. 💚 امام صادق علیه السلام در مورد این آیه فرمودند: تمام کتاب‌های آسمانی ذکر هستند و آنان (که زمین را به ارث خواهند برد) حضرت قائم و اصحاب او هستند. 📚 تفسیر قمی جلد ۲ صفحه ۷۷. ؟؟ ⬇️ بیایید قدمی برداریم... مفردِ مذڪرِ ꔷ͜ꔷ @SHAHIDANEH12 🌙✨🌙✨🌙✨🌙✨🌙 💚🥲💚🥲💚🥲💚🥲💚
افطار شهدایی ۱۰.mp3
4.72M
✨🌙✨🌙✨🌙 🌹💔🌹💔🌹💔 9⃣ قسمت دهم 👤 شهید کاظم عاملو 🔸 این جوان را با سبک زندگی عارفانه و تقوایش می‌شناختن... 🌷 قبل از افطار مهمان شهدا باشید. 💚 ⬇️ بیایید قدمی برداریم... مفردِ مذڪرِ ꔷ͜ꔷ @SHAHIDANEH12 ✨🌙✨🌙✨🌙 🌹💔🌹💔🌹💔
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 یازدهم) انواع تجارت در قرآن 🔶 مجموعه لوح برشی از تفسیر در مسجد امام رضا علیه السلام دانشگاه فردوسی مشهد 🔷 هر روز یک موضوع، در __________________ @SHAHIDANEH12
🌙✨🌙✨🌙✨🌙✨ 📝🌱📝🌱📝🌱📝🌱 💚 سطر سطر زندگی با آیه‌ها *⃣ تبیین و حفظ ۳۰ فراز زندگی ساز قرآن کریم 1⃣1⃣ سطر یازدهم ✨جامعه توحیدی 📜 جزء ۱۱ 🟢 قَالُوا اتَّخَذَ اللَّهُ وَلَدًا سُبْحَانَهُ هُوَ الْغَنِيُّ لَهُ مَا فِي السَّمَوَاتِ وَ مَا فِي الْأَرْضِ إِنْ عِندَكُم مِّن سُلْطَانُ بِهَذَا أَ تَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ (یونس، آیه ۶۸) 👆با توجه به دشواربودن حفظ این آیه برای عموم مخاطبین، آیۀ مشابه دیگری با همین موضوع برای حفظ انتخاب شده است. ⁉️از فاصله طبقاتی و ویژه خواری برخی ناراحتی؟ 🧐ترجمه تدبری👇 «يَأَيُّهَا النَّاسُ» ای مردم، [هیچ کدام از معیارهای پوچ بشری، معیار برتری شما بر هم و جواز غیبت و تعصب و تندی و سوءظن و... نیست. این گناهان که سبب اختلافات در جامعه است، همواره ریشه در توهم‌های پوچ برتری یک طائفه بر طائفه دیگر از مردم با این معیارهای پوچ را دارد] «إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَ أُنثَى» همانا ما شما را از یک مرد و زن واحد خلق کردیم [و همه هم خون و برابرید] «وَ جَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَ قَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا» و خودمان شما را در قالب ملت‌ها و قبیله‌ها، تفکیک، کردیم تا این تفکیک باعث شناخت بیشتر شما از هم گردد [و نه اینکه عامل برتری طلبی بر یکدیگر باشد.] «إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ» تنها معیار برتری و گرامی‌تر بودن نزد خدا [که برتری واقعی است]، تقوا است و با تقواترین شما گرامی ترین نزد خداست. «إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ» همانا خداوند دانا و با خبر [از همه چیز از جمله ملاک‌های واقعی برتری شما نسبت به یکدیگر] است. 🎖قطعه طلا قیمت یک قطعه طلا را وزن آن تعیین می‌کند نه شکل آن. پیش زرگر، ملاک وزن است نه شکل؛ ای بسا شکل، شکیل باشد اما وزنی نداشته باشد. و خدا زرگر عالم است و آنچه قیمت آدمی را تعیین میکند قیافه و ژست نیست قبیله و قوم نه تیره و نژاد نه لهجه و زبان نه... بلکه وزن تقوای آدمی است که به آدمی وزانت می‌بخشد. تقوا، یعنی خود را نگاه داشتن در نتیجه هر راهی نرفتن هر کاری نکردن و هر جایی نبودن و در یک کلام پسندیدن آنچه پسند جانان است. و خداوند می‌گويد ملاک من همین است و این یعنی ملاک شما هم همین باشد. 📈طبقه ویژه توحید به معنای یک خدا قائل بودن تدبیر و خلق و آفرینش و اداره جهان را از یک خدا دانستن و ضامن نفی طبقات اجتماعی است.¹ جامعه توحیدی یک جامعه بی طبقه است. یک جامعه‌ای است که گروه‌های انسان‌ها در آن جامعه از یکدیگر برحسب حقوق و مزايا جدا نشدند. همه در یک مسیر و با یک نوع امکانات و با یک نوع حقوق زندگی می‌کنند و حرکت می‌کنند. این مسئله خیلی مهمی است که اگر چنانچه خالق و معبود یکی شد ناگزیر انسان‌ها در یک طبقه و یک ترازند همه از یک اصل و یک ریشه آفریده شده‌اند. هیچ کس در آفرینش از مزیتی که منشأ برخورداری حقوقی باشد بهره‌مند نیست. این را هم دقت کنید نه اینکه از مزیتی برخوردار نیست؛ چرا ممکن است انسان‌هایی بر اثر شرایطی یک استعداد خاصی پیدا کنند. خب یک مزیتی شد. یک نفر ممکن است از لحاظ شرایط خلقتی جوری به وجود آمده باشد که نابغه باشد ممکن است کسی از پدر و مادری تولید شده که با استعداد است یکی کم استعدادتر است یکی نیرومندتر است یکی ضعیف‌تر و لاغرتر است یکی زیباتر است یکی زشت‌تر است. پس این اختلافات هست؛ اما این اختلافات منشأ اختلاف حقوقی نیست.² وقتی ما یک خدایی هستیم معنایش این است که مردم جامعه همه یک صنفند یک گروهند یک طبقه‌اند برادر و در کنار همند؛ یعنی بندگان خدا در یک ترازند در دو تراز نیستند. از جمله معنای خدا یک است و دو نیست، این است.³ «إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ» این حکم قاطع اسلامی است در زمینه نفی طبقات اجتماعی؛ گرامی‌ترین شما در نزد خدا با تقواترین است. یعنی از یک طبقه‌ای بودن وابسته به خانواده‌ای بودن وابسته به یک سلسله و تیره‌ای بودن موجب گرامی‌تر بودن نیست و تازه نکته جالب‌تر و باریک‌تر اینجاست آن‌هایی که با تقوا هستند که بالاتر از دیگرانند باز از امتیازات حقوقی بیشتری برخوردار نیستند. اینجور نیست که آدم‌های با تقوا یک پول بیشتری بگیرند یک حقوق بیشتری داشته باشند یا از حقوق اجتماعی بیشتری و بهتری برخوردار باشند نه نه خیر؛ اینجور نیست.⁴ 📚منابع: 1. طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، جلسه ۱۲، ص ۳۳۸ 2. همان، جلسه ۱۲، ص ۳۴۱ 3. همان جلسه ۱۲، ص ۳۴۰ 4. همان، جلسه ۱۲، ص ۳۵۰
🔴⁉️🔴⁉️🔴⁉️🔴⁉️🔴 📣 ‼️ ✅ سوال جزء یازدهم: با توجه به آیه ۶۸ سوره یونس، از کدام عبارت استفاده می‌شود که برای شرک هیچگونه برهان و دلیلی وجود ندارد؟ ۱- لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَ مَا فِي الْأَرْضِ ۲- إِنْ عِنْدَكُمْ مِنْ سُلْطَانٍ بِهَذَا ۳- أَ تَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ 🔸همراهان قرآنی، لطفا عدد گزینه صحیح را تا ساعت ۲۴ امشب به شماره 3000081812 پیامک نمایید. 🔹در پایان ماه مبارک رمضان به تعدادی از افراد، که حداقل به ۲۴ سوال پاسخ صحیح داده باشند، به قید قرعه جوایزی اهداء خواهد شد. ⬇️ بیایید قدمی برداریم... مفردِ مذڪرِ ꔷ‌ꔷ @SHAHIDANEH12 🌙✨🌙✨🌙✨🌙✨ 📝🌱📝🌱📝🌱📝🌱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💚🥲💚🥲💚🥲💚🥲 🌾💐🌾💐🌾💐🌾💐 مُحَوِّلُ الاَحوالَم، اَلعَجَل ستاره‌ی اقبالم، اَلعَجَل نگاهت، بهترین عیدیِ هر سالَم ؟؟ ⬇️ بیایید قدمی برداریم... مفردِ مذڪرِ ꔷ͜ꔷ @SHAHIDANEH12 💚🥲💚🥲💚🥲💚🥲 🌾💐🌾💐🌾💐🌾💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌙✨🌙✨🌙✨🌙✨🌙 💚🥲💚🥲💚🥲💚🥲💚 قسمت ۱۱ 🟢 الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ وَ لِلَّهِ عاقِبَةُ الْأُمُور کسانی که اگر در زمین به آنان توانایی دهیم، نماز را به پا می‌دارند و زکات می‌دهند و به خوبی‌ها امر کرده و از زشتی‌ها باز می‌دارند و عاقبت کارها به دست خداوند است. 📗سوره حج، آیه ۴۱. 💚 امام باقر علیه السلام در مورد این آیه فرمود: اين آيه در شأن حضرت مهدى علیه‌السلام و يارانش فرود آمده است. خداوند به وسيله آنان، دين خود را آشكار مى‌‏كند و حاكم مى‌‏گرداند؛ به‌‏گونه‌‏اى كه اثرى از ستم و بدعت ديده نمى‌‏شود. 📚تفسیر قمی، جلد۲، صفحه ۸۷. ؟؟ ⬇️ بیایید قدمی برداریم... مفردِ مذڪرِ ꔷ͜ꔷ @SHAHIDANEH12 🌙✨🌙✨🌙✨🌙✨🌙 💚🥲💚🥲💚🥲💚🥲💚
افطار شهدایی ۱۱.mp3
4.85M
✨🌙✨🌙✨🌙 🌹💔🌹💔🌹💔 1⃣1⃣ قسمت یازدهم 👤 شهید علی صیاد شیرازی 🔸 درجه گرفتن فقط ارتقاء سازمانی نیست، وقتی آقا درجه رو بذارن رو دوشم حس می‌کنم ازم راضی هستن... 🌷 قبل از افطار مهمان شهدا باشید. 💚 ⬇️ بیایید قدمی برداریم... مفردِ مذڪرِ ꔷ͜ꔷ @SHAHIDANEH12 ✨🌙✨🌙✨🌙 🌹💔🌹💔🌹💔
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 لذت متفاوت تلاوت قرآن در ماه رمضان ✏️ رهبر انقلاب: علاوه‌ی بر روزه گرفتن - که ریاضت معنوىِ ماه مبارک [رمضان] است -... با حالت روزه‌داری یا حالت نورانیتِ ناشی از روزه‌داری، در شبها و نیمه شبها تلاوت قرآن، انس با قرآن، مخاطب خدا قرار گرفتن، لذت دیگری و معنای دیگری دارد. 🌙 | روز دوازدهم ماه مبارک رمضان ۱۴۴۵ 💻 Farsi.Khamenei.ir
🔰 دوازدهم) راه‌های مقابله با شیطان 🔶 مجموعه لوح برشی از تفسیر در مسجد امام رضا علیه السلام دانشگاه فردوسی مشهد 🔷 هر روز یک موضوع، در __________________ @SHAHIDANEH12
🌙✨🌙✨🌙✨🌙✨ 📝🌱📝🌱📝🌱📝🌱 💚 سطر سطر زندگی با آیه‌ها *⃣ تبیین و حفظ ۳۰ فراز زندگی ساز قرآن کریم 5⃣ سطر دوازدهم 🧠تأثیرات روانی توحید 📜 جزء ۱۲ 🟢 يـٰـصَاحِبَي السِّجْنِ أَرْبَابٌ مُّتَفَرِّقُونَ خَيْرُ أَمِ اللَّهُ الْوَاحِدُ الْقَهَّارُ (یوسف، آیه ۳۹) ⁉️با اضطراب دلهره و ترس چه می‌کنی؟ ⁉️درمانی برایش سراغ داری؟ 🧐ترجمه تدبری👇 [حضرت یوسف در زندان به دو نفری که تعبیر خواب از ایشان خواستند، فرمود:] «يـٰـصَاحِبَي السِّجْنِ» ای دو نفر هم بندی‌های من در زندان [عقل و وجدانتان را قاضی کنید]؛ «وَ أَرْبَابٌ مُّتَفَرِّقُونَ خَيْرُ» آیا بنده چند ارباب بودن بهتر است [که هر کدامشان نظر و دستور خودش را داشته باشد؟] «أَمِ اللَّهُ الْوَاحِدُ الْقَهَّارُ» يا بنده خدای واحد بودن بهتر است که او حریف همه چیز هست [و اگر دو دستور او را اطاعت کنید همه چیز را خود او حل میکند؟ معلوم است که دومی بهتر است و هیچ راه دیگری هم برای انسان متصور نیست هرکس راه دیگری نشان دهد، در حال فریب بندگان است. مشرک دچار خوف و به هم ریختگی است؛ اما انسان موحد آرامش دارد.] 🪁بادبادک مصلحت دید من آن است که یاران همه کار بِگُذارند و خَــمِ طُــرّه یاری گیرند بچه‌ها را ببین بادبادک‌ها را که هوا می‌کنند تنها و تنها به یک نخ می‌بندند نه به چند نخ و گرنه بالا نمی‌رود؛ بلکه از هم گسسته و بریده هم می‌شود. قصه آدمی هم همین است اوج و عروجی پیدا نمی‌کند مگر آنکه تنها به یکی بسته باشد و بس و آن هم خداست. به همین خاطر یوسف به هم زندانی‌های خود گفت: «وَ أَرْبَابُ مُتَفَرِّقُونَ خَيْرٌ أَمِ اللَّهُ الْوَاحِدُ الْقَهَّارُ» یعنی آدمی بله قربان گوی یکی باشد بهتر است؟ یا بله قربان گوی بسیار؟ آرامش آدمی کی و کجاست؟ و آسایشش در کدام؟ 🔸بلند نظر شجاع انسان موحد از جمله تأثیراتی که روح او از ناحیه و قبل توحید می‌برد یکی این است؛ دارای وسعت افق دید می‌شود. موحد از تنگ نظری‌ها از کوته بینی‌ها از نزدیک بینی‌ها آسوده و راحت است. آدم موحد نمی‌گوید من در این میدان شکست خوردم یا جبهه ما در این زمینه عقب نشست و کار به زیان ما تمام شد. او این قدر نزدیک بین نیست. او می‌داند که فکر توحیدی به درازای عمر بشر دارای قلمرو است عمر بشریت با مقیاس عمر بشریت، ده سال و بیست سال و پنجاه سال و صد سال یک لحظه و یک دقیقه بیش نیست به بیان دیگر و از دیدگاه دیگر آدم موحد افق دیدش در مسائل مادی و نیازهای پست و حقیر خلاصه نمی‌شود، متوقف نمی‌گردد. آدم موحد در مقابل خود وقتی نگاه می‌کند در کنار نیازهای مادی ده‌ها نیاز صدها نیاز از عظیم‌ترین و عزیزترین نیازهای انسان را می‌بیند تمام ذهنش و فکرش و حواسش منحصر و متوقف نیست در نیازهای پست و حقیر و کوچک آن گونه که انسان‌های در باطن مادی اگرچه در ظاهر الهی، در ظاهر معنوی خودشان را در آن محبوس و زندانی کرده‌اند.¹ از جمله تأثیرات توحید در روان یک موحد این است که ریشه ترس را در او می‌خشکاند.² شما در طول تاریخ نگاه کنید تا ببینید که چه چیزهایی موجب شد که طرفداران حق در اقلیت قرار بگیرند؛ آنجا که در اقلیت قرار گرفتند چه چیزی موجب شد که مردمی که حق را شناخته بودند دنبال حق نروند آنجا که مردم حق شناسی دنبال حق نرفتند چه چیزهایی موجب شد که مردمی دست به جنایات بزرگی بیالایند آنجایی که می‌بینید مردمی دست به جنایاتی آلودند. غالباً وقتی که پی‌گیری و تحقیق و مطالعه می‌کند آدم می‌بیند که منشأ این همه ترس است، ترسمهم‌ترین تأثیر روانی توحید در روح یک انسان این است که در راه خدا در راه تکلیف در راه آنچه که هدف وجود خود تشخیص می‌دهد از دشمنان این راه نهراسد نمی‌گویم ضعف اعصاب نداشته باشد گاهی هم دلش اضطرابی پیدا نکند، نه؛ ترس فعال نداشته باشد بیم فعال نداشته باشد؛ ترس و بیمی که او را از پیمودن راه خدا بازدارد در وجود او نباشد. این ترس‌ها این بیم‌ها این هراس‌هایی که جلوگیر فضلیت‌هاست زمینه بسیار خوب رشد نامردمی‌هاست.⁴ 📝 خلاصه فصل 🧐نگاهی به فصل توحید و جهت حرکت قدرت ایمان وابسته به آن منبعی است که انسان به آن مؤمن است. آن منبع است که تکیه‌گاه انسان و سبب قدرتمندی او می‌شود. در نگاه اسلامی توحید یعنی آن خدایی که مسلمان خودش را به آن متکی می‌داند و او را تنها قدرت موثر در جهان قلمداد می‌کند. حال باید پرسید این توحید چه تعهدات و چه مسئولیت‌هایی را بر دوش مؤمن می‌گذارد؟ به بیانی دیگر آیا توحید یک معنای خشک بدون روح و فقط یک امر ذهنی است یا اینکه لوازم و امتدادات واقعی و زندگی ساز دارد؟ وقتی ایمان به خدای واحد در انسان ایجاد شد، دیگر همه اعمال و رفتارش باید به سمت خدا باشد. به عبارت دیگر جهت زندگی‌اش باید تغییر کند تغییر جهت زندگی اولین و مهم‌ترین ثمره توحید در زندگی است.
اگر جهت زندگی انسان به سمت خدا تغییر کند دیگر در برابر غیر خدا، اظهار خضوع و کوچکی نمی‌کند او که همه را نیازمند خدا می‌داند از خودش می‌پرسد: کسانی که خود نیازمندند چطور می‌توانند نیاز دیگران را برطرف نمایند؟ به عبارت دیگر انسان فقط باید خدا را بندگی کند و هیچ چیز دیگری را در این بندگی شریک نکند اگر انسان برای رفع نیازهایش به غیر خدا رجوع کرد رفته رفته مطیع و بنده غیر او می‌شود. از آنجا که جلوه تام و تمام عبادت، اطاعت است؛ انسان موحد نباید غیر خدا را اطاعت کند. حتی خود پیغمبران نیز به دلیل اینکه مأمور اجرای سخن و طرح خدای متعال در روی زمین هستند اطاعتشان واجب است. علماء و دانشمندان نیز تا آنجایی که سخن خدای متعال را پی‌گیری نمایند، سخنشان نافذ است و اگر همین علما و دانشمندان مردم را به خود دعوت نمایند هرگز نباید از آنان اطاعت نمود. اختلاف طبقاتی و ایجاد طبقه ویژه حاصل زندگی غیر موحدانه است. آنانی که در برابر چپاولگران سکوت می‌کنند و سر تعظیم فرود می‌آورند؛ در واقع با این کارشان فریاد اطاعت از غیر خدا را سر داده‌اند. در حالی که انسان موحد تنها قدرت موثر در جامعه را خدا می‌داند و تنها از او تبعیت و اطاعت می‌کند. توحید در عین تاثیرگذاری در جامعه در زندگی شخصی هر انسان نیز بشدت اثر گذار است اگر کسی واقعا موحد باشد، دیگر از چیزی نمی‌هراسد هیچ وقت دچار تشویش و اضطراب نمی‌شود هیچ گاه امید خود را از دست نمی‌دهد این انسان وسعت نگاهش فراتر از زندگی با آسایش دنیوی می‌رود و همواره آرمان‌های بزرگی مثل نجات مستضعفین عالم را در سر می‌پروراند. 📚منابع: 1. طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، جلسه ۱۳، ص ۳۶۰ 2. همان، جلسه ۱۳، ص ۳۶۲ 3. همان جلسه ۱۳، ص ۳۶۳ 4. همان، جلسه ۱۳، ص ۳۷۱ 🔴⁉️🔴⁉️🔴⁉️🔴⁉️🔴 📣 ‼️ ✅ سوال جزء دوازدهم: مهم‌ترین نکته‌ای که آیه شریفه 39 سوره یوسف به آن اشاره دارد، کدام است؟ ۱- توحید، ریشه ترس از غیر خدا را در انسان موحد از بین می‌برد. ۲- در این آیه، تایید ربوبیت برای سایر موجودات مراد است. ۳- هر دو گزینه صحیح است. 🔸همراهان قرآنی، لطفا عدد گزینه صحیح را تا ساعت ۲۴ امشب به شماره 3000081812 پیامک نمایید. 🔹در پایان ماه مبارک رمضان به تعدادی از افراد، که حداقل به ۲۴ سوال پاسخ صحیح داده باشند، به قید قرعه جوایزی اهداء خواهد شد. ⬇️ بیایید قدمی برداریم... مفردِ مذڪرِ ꔷ‌ꔷ @SHAHIDANEH12 🌙✨🌙✨🌙✨🌙✨ 📝🌱📝🌱📝🌱📝🌱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
02-Ramezan-HadiPoor-32k.mp3
7.51M
🍽🍃🍽🍃🍽🍃 💠 2️⃣ جلسه دوم: ⁉️چرا روزه برای بعضی‌ها این قدر مشقت دارد؟ 🤭اشتباهات رایج و عادات نادرست در روزه داری! 🔸چند توصیه برای سحری 🔹توصیه هایی برای رفع عطش 🎙 استاد علی هادی پور ✅ برای استفاده از صوتهای دوره، کافی است: یک شاخه گل صلوات نثار روح حضرت خدیجه(س) کنید و این صوت رو برای یک نفر ارسال کنید ⬇️ بیایید قدمی برداریم... مفردِ مذڪرِ ꔷ͜ꔷ @SHAHIDANEH12 🍽🍃🍽🍃🍽🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌙✨🌙✨🌙✨🌙✨ 💚🥲💚🥲💚🥲💚🥲 قسمت ۱۲ 🟢 وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَىٰ لَهُمْ وَ لَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا ۚ يَعْبُدُونَنِي لَا يُشْرِكُونَ بِي شَيْئًا ۚ... خداوند به کسانی از شما که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده‌اند وعده می‌دهد که قطعاً آنان را حکمران روی زمین خواهد کرد، همان گونه که به پیشینیان آن‌ها خلافت روی زمین را بخشید؛ و دین و آیینی را که برای آنان پسندیده، پابرجا و ریشه‌دار خواهد ساخت؛ و ترسشان را به امنیّت و آرامش مبدّل می‌کند، آنچنان که تنها مرا می‌پرستند و چیزی را شریک من نخواهند ساخت... 📗سوره نور، آیه 55. 💚 امام صادق علیه السلام درباره این آیه فرمودند: این آیه درباره حضرت قائم علیه السلام و اصحاب اوست. 📚 غیبت نعمانی، باب ۱۳، حدیث ۳۵. ؟؟ ⬇️ بیایید قدمی برداریم... مفردِ مذڪرِ ꔷ͜ꔷ @SHAHIDANEH12 🌙✨🌙✨🌙✨🌙✨ 💚🥲💚🥲💚🥲💚🥲
افطار شهدایی ۱۲.mp3
5.46M
✨🌙✨🌙✨🌙 🌹💔🌹💔🌹💔 2⃣1⃣ قسمت دوازدهم 👤 شهید علی سیفی 🔸 هر دو پایش باید قطع می‌شد، به امام زمان متوسل شد... 🌷 قبل از افطار مهمان شهدا باشید. 💚 ⬇️ بیایید قدمی برداریم... مفردِ مذڪرِ ꔷ͜ꔷ @SHAHIDANEH12 ✨🌙✨🌙✨🌙 🌹💔🌹💔🌹💔
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 ماه رمضان را قدر بدانید ✏️ رهبر انقلاب: قدر این ماه رمضانی را که الان در آن هستیم، بدانیم. هزاران هزار ماه رمضان در طول تاریخ آمده و رفته؛ هزاران هزار ماه رمضان خواهد آمد که من و شما در آن ماه رمضان نیستیم... توفیق به ما داده شده که حالا بیست ماه، سی ماه، پنجاه ماه، شصت ماه رمضان را از دوره‌ی تکلیف تا آخر عمرمان در بین این مجموعه‌ی ماه رمضان‌های تاریخ [حضور] داشته باشیم؛ خب، همینها را قدر بدانیم. 🌙 | روز سیزدهم ماه مبارک رمضان ۱۴۴۵ 💻 Farsi.Khamenei.ir
🔰 سیزدهم) تفکر پیرامون چند اگر قرآنی 🔶 مجموعه لوح برشی از تفسیر در مسجد امام رضا علیه السلام دانشگاه فردوسی مشهد 🔷 هر روز یک موضوع، در __________________ @SHAHIDANEH12
🌙✨🌙✨🌙✨🌙✨ 📝🌱📝🌱📝🌱📝🌱 💚 سطر سطر زندگی با آیه‌ها *⃣ تبیین و حفظ ۳۰ فراز زندگی ساز قرآن کریم 🔸فصل سوم 🔶 نبوت و قیام 5⃣ سطر سیزدهم 🔍فلسفه نبوت 📜 جزء ۱۳ الرَّ كِتَابٌ أَنزَلْنَهُ إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلَى صِرَاطِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ (ابراهیم، آیه ۱) ⁉️چشم بینا عقل پا برجا و این همه علم بشری چرا راه را از چاه تشخیص نمی‌دهی؟ 🧐ترجمه تدبری👇 «كِتَابٌ أَنزَلْنَهُ إِلَيْكَ» این قرآن کتابی است که به تو نازل کردیم. «لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ» تا تو بتوانی به اجازه و کمک پروردگار این مردم آن‌ها را از تاریکی‌های جهل خارج کنی و به نور رهنمون سازی [فایده نور روشن کردن مسیر است و نتیجه تاریکی این است که انسان نداند چه باید بکند و کجا برود برای اینکه بدانیم به چه سمتی باید برویم به وحی الهی نیاز داریم قرآن همان نور هدایت کننده از طرف خدای متعال است.] «إِلَى صِرَاطِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ» این نور مردم را به راه خداوندی هدایت می‌کند که همیشه شکست ناپذیر ستودنی است. [این مسیر هم بی نقص است و اگر همه جمع شوند نمی‌توانند مانع رسیدن رونده این مسیر به مقصد شوند.] 💧قطره‌های حیات بخش دانه‌ها، بذرها هسته‌ها زیر خاکند آنجا تاریکی در تاریکی است. آنچه باعث می‌شود این دانه‌ها زنده شوند و از دل آن همه تاریکی و تنگنا بیرون بزنند و به فضای نورانی و روشنایی برسند، همان قطره قطره‌های بارانی است که از آسمان فرو می‌بارد. یک کار باران همین است می‌بارد تا دانه‌ها را حیات بخشد و از تاریکی‌ها به نور برساند؛ البته دانه‌هایی که باران را بپذیرند و در وجود خود جای داده و جاری کنند و گرنه دانه‌هایی که به باران نرسند یا باران به آن‌ها نرسد یا برسد اما دریافت نکنند در همان تاریکی‌ها می‌مانند و می‌پوسند. حال قصه ما آدم‌ها حکایت همان دانه‌هاست که اسیر این دنیای خاکی و پرظلمتیم و آیات قرآن نیز همان قطره قطره‌های بارانند که از دریای دانش الهی برخاسته و بر قلب آسمانی پیامبر فرود آمده تا دانه‌های وجود آدمیان را حیات بخشد و از تاریکی‌های نادانی و کفر و ظلم و فساد و گناه و پراکندگی بیرون بکشد و به عالم نور یعنی نور دانش، نور ایمان، نور صلاح و نور وحدت و یکپارچگی برساند. بنابراین آدمی منهای پیامبر وصف و حکایت دانه بی باران را دارد. روز باران است می‌رو تا به شب نه از این باران از آن باران رب 🧠 فراتر از عقل و دانش بشری نبوت یکی از اصول همه ادیان است اگر بشود به آن گفت اصلی از اصول دین بلکه بالاتر باید گفت اینکه عرض کردیم اگر بشود گفت اصلی از اصول دین نه به این معناست که اصل بودنش را کسی انکار بکند نه بلکه بالاتر از اصل اصلاً دین بدون اعتقاد به نبوت معنایی ندارد دین یعنی آن برنامه‌ای آن مسلکی آن مکتبی آیینی که به وسیله پیام آوری از طرف خدای متعال رسیده پس پیام آور و از سوی خدا آمدن این جزء عناصر ذاتی دین است. اصلاً قوام دین به این است.¹ چرا باید پیامبری باشد؟ چرا باید کسی از سوی پروردگار کمر به هدایت انسان ببندد؟ مگر خود انسان نمی‌تواند؟ مگر دانش بشری و اندیشه انسانی کافی نیست؟ پیغمبر چرا؟ پیام آوری میان غیب و شهود چرا؟² درباره فلسفه نبوت خیلی صحبت نمی‌کنیم. یک کلمه است و آن یک کلمه این است که حواس انسان غرائز انسان و خرد انسان برای راهبری و دستگیری انسان کم‌اند یک سلسله موجودات با حواسشان ممکن است اداره بشوند بعضی از حیوانات را شاید به این صورت سراغ داریم که این‌ها فقط از حواس خودشان مایه می‌گیرند؛ حواس ظاهری.³ [اما انسان به] یک نیرویی بالاتر یک هدایتی قوی‌تر و عمیق‌تر از هدایت حس از هدایت غریزه از هدایت عقل لازم دارد. این هدایت می‌آید چه کار می‌کند؟ می‌آيد با حس شما رقابت می‌کند؟ می‌آيد با غریزه شما مخالفت می‌کند؟ می‌آيد سر عقل را به سنگ می‌زند؟ ابداً. او می‌آيد تا عقل را راهنمایی کند تا عقل را پرورش بدهد تا عقل دفن شده را از زیر خروارها خاک بیرون بیاورد.⁴ فرعون دوست نمی‌دارد که مردم دارای عقل باشند دوست نمی‌دارد که انسان‌ها بفهمند؛ چون اگر بفهمند او وجودش باطل و افسانه خواهد شد.⁵ پس دین می‌آيد برای چه؟ برای هدایت عقل برای دستگیری عقل، عقل هست اما وقتی هوس در کنارش باشد نمی‌تواند درست قضاوت کند عقل هست ولی وقتی طمع پهلو به پهلویش باشد، نمی‌تواند درست ببیند. وقتی غرض در کنارش است نمی‌تواند درست بفهمد دین می‌آيد هوس‌ها را هواها را طمع‌ها را ترس‌ها را غرض‌ها را از عقل می‌گیرد عقل سالم کامل را تقویت می‌کند، تأیید می‌کند تا او خوب بفهمد.⁶
📚منابع: 1. طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، جلسه ۱۴، ص ۳۸۳ 2. همان، جلسه ۱۴، ص ۳۸۶ 3. همان، جلسه ۱۴، ص ۳۸۷ 4. همان، جلسه ۱۴، ص ۳۹۱ 5. همان، جلسه ۱۴، ص ۳۹۲ 6. همان جلسه ۱۴، ص۳۹۵ 🔴⁉️🔴⁉️🔴⁉️🔴⁉️🔴 📣 ‼️ ✅سوال جزء سیزدهم: آیه اول سوره مبارکه ابراهیم(علیه السلام) برکدام یک از مسائل مهم اندیشه اسلامی دلالت دارد؟ 1⃣توحید 2⃣نبوت 3⃣معاد 🔸همراهان قرآنی، لطفا عدد گزینه صحیح را تا ساعت ۲۴ امشب به شماره ۳۰۰۰۱۵۵۴ پیامک نمایید 🔹در پایان ماه مبارک رمضان به تعدادی از افراد، که حداقل به ۲۴ سوال پاسخ صحیح داده باشند، به قید قرعه جوایزی اهداء خواهد شد. ⬇️ بیایید قدمی برداریم... مفردِ مذڪرِ ꔷ͜ꔷ @SHAHIDANEH12 🌙✨🌙✨🌙✨🌙✨ 📝🌱📝🌱📝🌱📝🌱