eitaa logo
کانال اَحکام شرعی
29.9هزار دنبال‌کننده
14.3هزار عکس
2.6هزار ویدیو
52 فایل
‍‍ ﷽ جهت پاسخگویی به سوالات شرعی @HosseiniMadras آیدی استاد حسینی تبلیغات👇 https://eitaa.com/joinchat/4031513195Cc2c5e9c9df
مشاهده در ایتا
دانلود
نحوه محاسبه سن بلوغ پسران... نظر آیت الله خامنه ای ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
نحوه محاسبه سن بلوغ دختران... نظر آیت الله خامنه ای ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
📥 سوال: غیبت را تعریف کنید.؟ 📤 پاسخ: ✍ امام خمینی: اگر صفتی ناروا در شخص مؤمن باشد و یا کار خلافی انجام داده باشد که دیگران از آن بی‌اطلاعند و دوست ندارد کسی آن را برای دیگران بازگو کند، بازگو کردن آن در غیاب او پیش دیگران، به قصد تنقیص و عیب‌جویی غیبت است و چنین کاری برای گوینده و شنونده حرام است. ✍ آیت الله خامنه ای: غيبت آن است كه پشت سر مسلمان و مؤمن عيب مستور او (امرى که مستور عرفى است) گفته شود که حقیقت دارد، لکن اگر او مطلع شود ناراحت می‌شود، مشروط به اينكه به قصد تنقيص باشد، يا در نزد عرف تنقيص به‌حساب آيد. ✍ آیت الله بهجت: هر چه از عیوب مخفی مؤمن باشد و او را ناراحت کند از موارد غیبت است. ✍ آیت الله مکارم: غیبت آن است که عیب پنهان کسی را پشت سر او بگویند. ✍ آیت الله سیستانی: غیبت حرام است و منظور از غیبت این است که انسان عیب پنهانی شیعه‌ی دوازده امامی را در غیاب و پشت سرش نزد دیگری یاد کند، چه به قصد اهانت و پایین آوردن شخصیت او باشد و چه بدون این قصد باشد و اگر به قصد اهانت و توهین عیب وی را اظهار نماید، دو گناه مرتکب شده است. فرقی ندارد در این که آن عیب در اندام فرد باشد یا در نسب و خاندانش یا در عملکرد و رفتار یا اخلاقش باشد یا در سخنان و گفتارش یا در امور دینی یا دنیوی باشد. همچنین فرقی ندارد آن عیب را به کنایه یا صراحت بگوید؛ نیز فرقی نمی‌کند یاد کردن عیب با گفتار باشد یا نوشتار یا با عملی باشد که آن عیب را بفهماند (مثل اشاره با سر، حرکات دست یا چشم یا ارائه‌ی آن به دیگری از طریق پخش از نوار، سی‌دی، فیلم ویدیویی، پیامک، بلوتوث و مانند آن ...). بنابراین غیبت تنها یک گناه زبانی نیست و دامنه‌ی وسیعی دارد. 📚 منابع: استفتائات، امام، ج 2، سال 1380، ص 618-619، س 9 و 13. سایت leader . ir ، قسمت مسائل فرهنگی و اجتماعی، م 429، بخش استفتائات جدید، قسمت غیبت. استفتائات، مکارم، ج 1، سال 1390، ص 137، م 552. استفتائات، بهجت، ج 4، ص 560، س 6467. ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
یادگیری احکام شرعی مورد نیاز... نظر همه مراجع ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
📤 سوال: مالی را از من دزدیدند، بعد از چند وقت آن را پیش کسی دیدم که ادعا می کرد آن را از شخص دیگری خریده است، آیا من میتونم از آن خریدار پس بگیرم؟ 📤 پاسخ: ✍ آیت الله خامنه ای: در فرض سؤال کار شما اشکال ندارد ولی شخصی که خریده است می تواند از کسی که دزدیده است طلب نماید. [1] ✍ آیت الله مکارم: در فرض سوال این کار اشکالی ندارد و کسی که آن را از شخص غاصب خریده است می تواند پولی که بابت آن شیء غصبی پرداخت کرده است را از شخص غاصب مطالبه نماید. [2] ✍ آیت الله شبیری زنجانی: پس گرفتن شما اشکالی ندارد. [3] ✍ آیت الله وحید: خیر، اشکال ندارد. [4] ✍ آیت الله فاضل لنکرانی: اگر مال شما را دزد برده و فروخته و شما مال خود را شناخته اید و صد درصد یقین دارید که آن چیز همان چیزی است که از شما دزدیده شده، و آن را پس گرفته اید گناه نکرده اید، حق شما است و کسی که آن را خریده باید به فروشنده (دزد) مراجعه کند و پولش را پس بگیرد. [5] 📚 منابع: [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: QHL71lXZXi4 (2). استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9510020020. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 34945. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 25149 [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9502395. ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
کسی که مرجع تقلید ندارد... نظر همه مراجع ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
تقلب در کنکور و آزمون های استخدامی... نظر آیت الله مکارم ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
نجاست سگ... نظر همه مراجع ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
⭕️ برندگان مسابقه هفته "احکام شرعی مصور" ❌ متاسفانه سوال دوم را اکثرا دقت نکرده بودید 🔹ادامه مسابقه از کانال تلگرامی ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
📥سؤال: اگر پرداخت فطریه را سال گذشته فراموش کرده ایم، الان چه وظیفه ای داریم؟ 📤پاسخ: ✍ آیت الله خامنه ای: احتياط واجب آن است كه فعلا بدون قصد ادا و قضا قربة الی الله بدهید. ✍ آیت الله مکارم شیرازی: اگر موقعی که دادن زکات فطره واجب است فطره را ندهد و کنار هم نگذارد احتیاط مستحب آن است که بعداً به نیت «ما فی الذمه» یعنی بدون اینکه قصد ادا و قضا کند فطره را بدهد. ✍ آیت الله وحید خراسانی: اگر موقعى كه دادن زكات فطره واجب است، فطره را ندهد و كنار هم نگذارد، بعد ـ بنابر احتياط واجب ـ به نيّت آنچه شارع مقدّس از او خواسته فطره را بدهد. ✍ آیت الله شبیری زنجانی: به احتياط مستحب بدون نيّت ادا يا قضا، فطره را بدهد. ✍ آیت الله سیستانی: به احتیاط واجب باید بدهید. ✍ آیت الله فاضل لنکرانی: اگر سال گذشته فطریه را کنار گذاشته باشد و فراموش کرده باشد الآن بدهد و نیز اگر کنار نگذاشته باشد الآن باید فطریه سال گذشته را بدهد لیکن در این صورت احتیاط واجب آن است که قصد ادا و قضا نکند بلکه به قصد ما فی الذمه بدهد یعنی به این قصد که اگر در واقع به ذمه او ادا باشد به قصد ادا و اگر در واقع وقت آن قضا شده باشد به قصد قضا باشد. 📚 استفتاء از سایت مراجع عظام ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
غیبت مسئولین... نظر آیت الله مکارم ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
نماز و روزه در وطن سابق... نظر آیت الله مکارم ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
اسراف در آب کشیدن چیز نجس... نظر همه مراجع ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
📥 سوال: آيا خانم شیرده بايد روزه بگيرد؟ 📤 پاسخ: ✍ آيت الله خامنه اي: اگر گرفتن روزه باعث كمى شير او و ناراحتى بچه شود، يا براى خودش ضرر داشته باشد؛ روزه براى او واجب نيست و در صورت اول بايد براى هر روز، يك مد طعام به فقير بدهد و در فرض دوم اين امر احتياط واجب است و در هر حال روزه ها را بايد قضا كند. ✍ آیت الله مکارم: زنانى که بچه شیر مى دهند خواه مادر بچه باشند یا دایه، اگر روزه گرفتن باعث کمى شیر آنها و ناراحتى بچه شود روزه بر آنها واجب نیست، ولى براى هر روز همان کفاره (یک مد طعام) واجب است، بعداً نیز باید روزه را قضا کنند، اما اگر روزه براى خودشان ضرر داشته باشد، نه روزه واجب است و نه کفاره، ولى باید بعداً روزه هایى را که نگرفته اند قضا نمایند. ✍ آیت الله صافی گلپایگانی: چنانچه روزه براى بچه و يا مادر او بخاطر شير دادن ضرر داشته و يا احتمال عقلائى ضرر مى داده كه قهراً موجب خوف ضرر مي شود خوردن روزه اشكال نداشته ولى بايد براى هر روزي كه خورده يك مدّ طعام مانند گندم و جو و برنج به فقير غير سيّد بدهد و دادن پول اينها كفايت نمى كند و بايد قضاى روزه ها را نيز بگيرد. ✍ آیت الله سیستانی: زنـى کـه بـچه شیر مى دهد و شیر او کم است چه مادر بچه یا دایه او باشد ، اگـر روزه بـراى خودش یا بچه اى که شیر مى دهد ضرر دارد ، روزه بر او واجب نیست ، و باید براى هر روز یـک مـد طعام (۷۵۰ گرم نان یا ماکارونی یا آرد) به فقیر بدهد ، و روزه هایى را که نگرفته باید قضا نماید . ولى بنابر احتیاط واجـب ایـن حـکـم اخـتصاص به موردى دارد که شیر دادن بچه منحصر به همین راه باشد ، و اما اگر راه دیـگـرى بـراى شـیر دادن بچه باشد – مثلا این که از شیر خشک استفاده کند – بنا بر احتیاط واجب باید روزه بگیرد. 📚منبع: توضیح المسائل مراجع/ نقل از سایت هدانا ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
ورزش در مسجد و حسینیه... نظر آیت الله مکارم ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
کمک رساندن در وضو به دیگری... نظر همه مراجع ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
📥 سوال: نظر مراجع تقلید در رابطه با روز جهانی قدس چیست؟ 📤 پاسخ: ✍ آیت الله العظمی خامنه ای: به نحو کلى تعظیم شعائر اسلامى و حفظ انقلاب اسلامى وظیفه هر مسلمانى است و اقدام به هر عملى‌ که موجب تقویت اسلام و تضعیف کفر است مطلوب و داراى اجر و ثواب خواهد بود. ✍ آیت الله العظمی مکارم شیرازی: شرکت در راهپیمایی روز قدس لازم است. ✍ آیت الله العظمی نوری همدانی: بر همۀ مسلمین لازم است در صورت امکان راهپیمایی مذکور را اقامه کنند و ترک نکنند. ✍ آیت‌الله سبحانی: ملت کمر رژیم صهیونیستی را خواهد شکست. ✍ آیت‌الله علوی گرگانی: حضور گسترده ملت حمایت قاطع از فلسطین و مظلومان جهان است. ✍ آیت‌الله جوادی آملی: شرکت در راهپیمایی روز قدس تضعیف ظلم و تقویت مظلوم است. 📚 منبع: [1]. استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنه ای، مکارم شیرازی، نوری همدانی (مد ظلهم العالی) توسط سایت اسلام کوئست. ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
خرید و فروش چک... نظر آیت الله مکارم ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
وظیفه تیمم یا جبیره... نظر همه مراجع ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
📥 سوال: حکم فرو بردن اخلاط سر و سینه برای روزه دار چیست؟ 📤 پاسخ: 🔹الف) اگر به فضای دهان نرسیده باشد: ✍ همه مراجع: برای روزه اشکالی ایجاد نمی کند. 🔹ب) اگر داخل فضای دهان شود: ✍ آیات سیستانی و زنجانی: اشکالی ندارد و روزه را باطل نمی کند. ✍ آیت الله اراکی: نباید آن را فرو ببرد. ✍ بقیه مراجع: بنابر احتیاط واجب فرو نبرد. 📚منبع: امام: تحریر الوسیله، روزه، مبطلات، م 17؛ رهبری: اجوبه الاستفتائات، س 799؛ سیستانی، نوری، مکارم، فاضل و اراکی: العروه الوثقی، کتاب الصوم، فصل فیما یجب الامساک، م 3؛ وحید، تبریزی و خویی: منهاج الصالحین، کتاب الصوم، م 999؛ صافی: هدایه العباد، کتاب الصوم، م 1309؛ زنجانی: المسائل الشرعیه، م 1588؛ بهجت: وسیله النجاه، الصوم، م 1108؛ گلپایگانی: هدایه العباد، کتاب الصوم، م 1310؛ توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 1580 ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
قضای نماز و روزه هایی که مقدارش نامعلومه... نظر آیت الله مکارم ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
راه تشخیص منی و جنابت در مردان... اصلاحیه: (آیت الله خامنه ای: ... و از هر راهی یقین حاصل کند) نظر 13 تن از مراجع ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
📥 سوال: آیا می شود زکات فطره را به بدهی که فرزندمان دارد بدهیم؟ 📤 پاسخ: ✍ آیت الله خامنه ای: اگر فرزندان فقیر باشند، پدر و مادر باید مخارج واجب آنان را بپردازند و نمی‌ توان چیزی‌ از زکات فطره را بابت مخارج زندگی‌ به آنها داد، ولی‌ برای‌ ادای‌ دین و یا مایحتاجی‌ که تأمین آن بر پدر واجب نیست اشکال ندارد. ✍ آیت الله مکارم شیرازی: زکات فطره را به واجب النفقه (پدر، مادر، زن و فرزند) نمي توان داد. ✍ آیت الله شبیری زنجانی: خیر، نمی توان مگر اینکه بدهی وی برای اموری باشد که از مخارج واجب او بر شما شمرده شود. ✍ آیت الله فاضل لنکرانی: اگر فرزند بدهکار باشد و قدرت پرداخت بدهی خود را نداشته باشد، پدر می تواند از زکات خود بدهی او را ادا کند، اما برای مخارج زندگی پسر، پدر نمی تواند زکات خود را بدهد. 📚 استفتاء از سایت مراجع عظام ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
جدا شدن از نماز جماعت... نظر آیت الله مکارم ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
📥 سوال: در صورتی که فطریه را به غیر نیازمندان داده باشیم تکلیف چیست؟ 📤 پاسخ: ✍ آیت الله خامنه ای: اگر انسان به خيال اين كه كسى فقير است به او فطره بدهد و بعد بفهمد فقير نبوده چنانچه مالى را كه به او داده از بين نرفته باشد، مى تواند پس بگيرد و به مستحق بدهد و اگر نتواند بگيرد بايد از مال خودش فطره را بدهد و اگر از بين رفته باشد، در صورتى كه گيرنده فطره مى دانسته يا احتمال مى داده آنچه را گرفته فطره است، بايد عوض آن را بدهد و الّا دادن عوض بر او واجب نيست و انسان بايد دوباره فطره را بدهد. ✍ آیت الله مکارم شیرازی: در صورتی که فطریه را به غیر نیازمندان داده باید تمام آنها را اعاده کند. ✍ آیت الله سیستانی: به احتیاط باید دوباره بدهید. ✍ آیت الله وحید: در فرض سؤال فطریه پرداخت نشده و شخصی که واسطه شده و آن را به غیرِ فقیر داده اگر کوتاهی کرده شرعاً ضامن است که از مال خودش به همان مقدار بدهد و ذمّه ی کسانی که فطره را به او داده اند از تکلیفِ فطره ،فارغ نشده است یعنی فطره نداده اند. ✍ آیت الله شبیری: چنانچه آن مال قبلا به عنوان فطریه کنار گذاشته شده، در صورتی که عین آن باقی است و می تواند بدون حرج آن را پس بگیرد، باید آن مال را بگیرد و به مصرف صحیح برساند، واگر نتواند پس بگیرد، چنانچه آن مال را با حجّت شرعى داده باشد چیزى به گردن او نیست و اگر بدون حجّت شرعى داده، ضامن است و باید دوباره زکات خود و آن دو خانواده را بپردازد. ✍ آیت الله فاضل: اگر بعد از دادن فطریه، بفهمد که کسی که فطریه را گرفته فقیر نبوده، باید زکات فطریه را از او پس بگیرد و به کسی که فقیر است بدهد و اگر مصرف کرده باشد عوضش را بگیرد و به فقیر بدهد. 📚 استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات اداره تبلیغ اینترنتی حوزه های علمیه ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯