💠«و عجِّل فرجَهُم» در تشهّد نماز
💬سؤال: حکم گفتن «و عجِّل فرجَهُم» در تشهّد نماز چیست؟
✅ جواب:
🔹 #مقام_معظم_رهبری : با توجه به اينکه صلوات در تشهّد نماز، جزء ذکرهای واجب نماز است، نبايد چيزی بر آن اضافه شود. گفتن «و عجِّل فرجَهُم» در تشهّد نماز به قصد ورود، جايز نيست؛ اما به قصد ذکر، اشکال ندارد.
🔹 آیتالله #سیستانی: فرستادن صلوات به همراه (وَ عَجِّل فرجهم) در تشهّد، مانعی ندارد ولی مستحب است بعد از صلوات بگوید: وتقبّل شفاعته و ارفع درجته.
🔹 آیتالله #مکارم: اشکالى ندارد، ولى گاه ترک شود تا تصوّر نشود جزء نماز است.
📚 پینوشت:
استفتائات مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، استفتائات پایگاه اطلاعرسانی آیتالله سیستانی و آیتالله مکارم
#احکام
📚 #احکام_
🔰چهار نكته درباره عزادارى معصومين عليهم السلام
🔸1. عزدارى براى خامس آل عبا و ساير معصومين عليهم السلام از افضل قربات است. (1)
🔸2. مجالس سوگوارى ائمه اطهار را بايد حفظ نمود، اينها شعائر مذهبى ماست. (2)
🔸3. بيان مصيبت، شيون و نوحه بر مردگان جز معصومين عليهم السلام مكروه است. اما نوحه سرايى بر اهل بيت پيامبر عليهم السلام تأكيد شده است و در عملِ حضرات معصومين عليهم السلام مكرر ديده شده است.
🖌 امام صادق عليه السلام فرمود: نَفَسُ الْمَهْمُومِ لِظُلْمِنَا تَسْبِيحٌ وَ هَمُّهُ لَنَا عِبَادَة (3)
نَفَس مهموم و اندوهگين براى ظلم و ستمى كه بما روى آورده تسبيح واندوه او براىماعبادت محسوب مىشود.
🖌 در فرازى از دعاى ندبه آمده است: وَ لِمِثلِهِم فَالتَذرفِ الدموع وَ اليَصرخِ الصّارِخُون وَ يَضِجَّ الضّاجُون ... (4)
🔸4. درروزهاى عزاى اهلبيت عليهم السلام شركت در مجالسعزادارى، خواندن زيارت آنها و احسان و خيرات مناسب است؛ اما بهترين نوع عزادارى شناخت، پيروى، الگو قرار دادن معصومين عليهم السلام و عمل به دستورات آنهاست.
🖌حضرت زهرا عليها السلامم در پاسخ به زنى كه از طرف شوهرش سؤال كرده بود كه آيا من از شيعيان شما هستم يا نه، فرمود:
قُولى لَهُ إِنْ كُنْتَ تَعْمَلُ بِمَا أَمَرْنَاكَ وَ تَنْتَهِي عَمَّا زَجَرْنَاكَ عَنْهُ فَأَنْتَ مِنْ شِيعَتِنَا وَ إِلَّا فَلا (5)
به او بگو اگر به دستورات ما عمل مىكنى و از نهىهاى ما دورى مىكنى، تو از شيعيان ما هستى والا نه.
#عزاداریـمعصومین
---------------
📚 پینوشت:
1. استفتائات مكارم، ج 3، ص 177، س 504 و ص 178، س 506( عزدارى ائمه اطهار عليهم السلام).
2. صحيفه نور، ج 10، ص 32.
3. بحارالانوار، ج 2، ص 64 ..
4. مفاتيح نوين، آية الله مكارم، ص 594.
5. بحارالانوار، ج 65، ص 155
┄┅─✵🍁✵─┅┄
💠 سال خمسی کارهای موقت
💬سوال:
جوانی که هر سال درآمدهای موقتی داشته ولی پولهای به دست آمده تو همان ماه خرج شده ولی الان درآمد ثابتی دارد آیا سال خمسی خود را از همین درآمد ثابت جدید قرار دهد؟ یا باید معیار درآمدهای موقت گذشته باشد؟
✅ پاسخ:
🔹 آیت الله خامنه ای: اگر بین درآمدهای پراکنده و درآمد ثابت فاصله چندانی وجود نداشته، اولین در آمدی که شخص بدست میآورد شروع سال خمسی او است.
🔹 آیت الله مکارم: معیار و ملاک اولین درآمدی است که کسب کرده ولو درآمد ثابتی نباشد البته اگر تاریخ اولین درآمد را نمیداند می تواند اموال خود را محاسبه کرده و روز محاسبه را روز سال خمسی خود قرار دهد.
🔹آیت الله سیستانی: اولين روزى كه كار سابق را شروع كرده سر سال او است.
🔹 آیت الله وحید: از روزِ اوّلی که شروعِ به کاری نموده که درآمدِ مستمر دارد، سالِ خمسیش شروع شده است.
🔹 آیت الله شبیری: مطابق نظر معظم له پرداخت خمس هر درآمدی یک سال پس از حصول آن واجب می شود و هر درآمدی سال خمسی مستقل دارد. مکلف مخیر است که پس از گذشت یک سال از حصول در آمد، خمس را ادا کند یا زودتر از آن. بر این اساس درآمد جدید تا قبل از گذشت از زمان حصولش خمسش واجب نیست.
📚استفتا از سایت مراجع عظام
#احکام
📚 #احکام