┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄
برهنه شدن در سینه زنی ها...
نظر آیت الله سیستانی
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
🤔 #خلوت_با_نامحرم_در_اتاق_خلوت!
❓ آیا
نمـــاز بـا
نامحــــرم در اتـاق
خلــــوت، صحیـــــح اســـت؟
✍ آیت الله خـامنــهای: اگــر مــرد و زن
نامحـرم در اتــاق یــا محـل خلوتــی
باشند کـه کسـی نمـی توانـد وارد آن
شـود و آنــان بترسنـد کـه بــا حــرام
بیفتنــد، ماندنشــان در آن جـا حـرام
اســت و بنابـــر احتیــاط مستــحـب
نبایـد آن جـا نمــاز بخواننــد؛ لیکـــن
اگـر نمــاز خواندنــد، بـاطـل نیســت.
✍ آیت الله سیستانـی: بـودن مـرد و زن
نــامحــرم در جایـــی کـــه احـتمــال
معصیــت و فســاد را بدهنــد حــرام
است؛ هر چند کـس دیگــری بتوانــد
وارد شــود واحـتیــاط مستحــب آن
اســت کــه در آنجــا نمــاز نخواننــد.
✍ آیات صافی و مـکارم: اگـر مـرد و زن
نامحرم در اتاق یا محل خلوتیباشند
کـه کســی نمـی توانــد وارد آن شـود
بنابـر احتیــاط واجــب ماندنشـان در
آنجـا حـرام اسـت؛ هــر چنـد احتمـال
فسـاد ندهند و بـه گفتگوهای علمی و
ضـروری و مـاننـد آن بپـردازند. نمــاز
خوانـدن نیز در آنجا صحیـح نیسـت.
📚 منابع:
آیت الله خامـنـــهای استفتـاء، رســاله
مصور،ج2، ص70. سیستـانی، رساله،
مساله 876. صافی، رســـاله، م 876؛
مکــــــارم، رســــالـه، مســـــــاله 814.
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄
برهنه شدن در سینه زنی ها...
نظر آیت الله مکارم
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
🤔 #گریه_در_نماز_برای_امام_حسین_ع!
❓ حکم
گـریـه غیـر
عمـدی در نمـاز بـرای
امــام حسیــن (ع) چیــست؟
✍ آیت الله خامنه ای: احتیاطواجب در
ترک گریهبر سید الشهداء(ع)میباشـد
اما سهوا نمــاز را بــاطل نمــی کنـــد.
✍ آیت الله مکارم: جایز نیسـت و گریـه
در نماز فقط بـرای خــوف از خــدا و
عشق به مقام ربوبیت پروردگار جایز
اسـت و در مــورد اعــاده نمــازهـــای
ســابق اگــرجاهــل قاصـر بــه مسالـه
بوده نمازهــای ســابق اعــاده نــدارد.
✍ آیت الله شبیـــری زنجانــی: گریــه در
مصائب اهل بیت (ع) هر چند عمــدی
باشــد نمــاز رابـاطل نمـی کنــد ولــی
احتیاط مستحب در اتمام نماز اعــاده
آن است حتی اگر گریه بیصدا باشــد.
✍ آیت الله وحیـــد: اشـکالــــی نــــدارد.
✍ آیت الله فاضل: گریه کردن اگـر بــرای
امــام حسیــن (علیه الســلام) باشـــد
اشکال ندارد و نمـاز باطل نمـی شـود.
📚 منابع:
استـفتــاء اینتــرنتی از ســایـت آیات
خامنــهای، ســـــوال: 0A7tJJn2rs
مکــــارم، ســـــوال:9510240021.
شبیـــری، شمــاره ســـــوال: 46854
دفتر وحید. فاضل، س: 9503145.
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
🤔 #نذر_و_عدم_توانایی_در_زمانش!
❓ اگر شخصی نذری کــرده باشــد بـه
صورت شرعـی، مثـلا محــرم هـــــر
سال یک گوسفند قربــانی کنـد ولی
بعـد از چنـد سـال توانایــی خریــد
نداشتـه باشـد، آیـا بایــد قــرض یـا
وام بگیــــرد یـــا تکلیــــفی نــدارد؟
✍ آیت الله خامنــه ای: اگــــر صيـــــغه
مخصوص نذر را كـه در رسـالـههاى
عمليه ذكر شده اسـت نخـواندهايـد،
عـمـــــــل بـــــــه آن لازم نيـــســــت.
✍ آیت الله مکارم : اگر توانايى ندارند،
ساقــط مــى شــود و اگــر بتواننــد
وام یـــا قــــرض را بـــــه راحتـــــى
ادا كننــد، وام یــا قــرض بگيــرنـــد.
✍ آیت الله فاضـل: اگـــر در بعضــی از
سال ها قـدرت مالــی بـرانجـام نـذر
نداشته باشــد واجـب بـودن نـذر در
آن سال ساقط میشــود و ادا کردن
نذر واجب نیست ولازم نیست برای
انجــام نــذر قـرض یـــا وام بگیــرد.
✍ آیت الله سیـستــــانی: لازم نیـــست
و اگـــــر قـــدرت نداشتــــه باشــــد
نــــــذر مــنحـــــــل مــــی شـــــــود.
✍ آیت الله وحیــد: هــــر ســـالــی کــه
قـدرت و تمکــن مالــی نــدارد در آن
سـال چیــزی بــه عهــده او نیســت.
📚 منابع:استفتاء ازسایت مراجع عظام
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
🤔 #مراسم_عزاداری_در_اماکن_عمومی!
❓ آیا
گرفتـن
مراسمــــات
مذهبـی و عــزاداری
در برج های و مجتمع های
مسکونـــی در صــــورت ابــــراز
نارضایتیبرخیساکنیناشکالی دارد؟
✍ آیت الله خامنــه ای: اقامـــه چنیــــن
برنامههایی از بهترین کارهـا و جــزو
مستحبــات مـؤکــد مـیباشـد؛ ولــی
واجب است برگزار کننـدگان مراسـم
مذهبــی از اذیـت و ایجـاد مزاحمـت
برای همسایگان بپرهیـزنـد، هـر چنـد
بـا کـم کـردن صـدای بلنـدگـو باشــد.
✍ آیت الله مکـــارم: در قسمـتهـایــی
از مجتمــع که مشتــرک بیــن تمــام
ساکنـان می باشـد بـا رضایت تمــام
ساکنـان، برگــزاری مجلس عـزاداری
و... مانعی ندارد اما به نحوی عمـــل
نماینــد کـه اسباب آزار و نـاراحتــی
دیگـران فراهـمنشود. ضمنا شرکــت
در آن مـجلـــس اشکــال نـــدارد. در
قسمتهایی از مجتمـعکهخصوصـی
است برگزاری مجالس ذکـر شده بــا
رضایـت مـالـــک آن محـــل مـانــعی
نـدارد البتـه بـه نحـوی عمـل نماینـد
کــــه اسبـــــاب آزار و نـــاراحتـــــی
دیگـران فراهم نشـود. ضمنـا شرکـت
در آن مجلـــس اشـکــــــال نـــــدارد.
✍ آیت الله شبیـری زنـجـانی: بـرگــزاری
مراســم هـای بیــان شــده در سـوال
اگر عرفا از مصادیق اذیـت و تضییـع
حقالناسمحسوب شود جایز نیست.
✍ آیت الله وحید:استفاده از ملکمشاع
و هــرگـونــه تصــرفـی در آن باید بـا
اجــازه همـــه صـاحبــان آن باشــد و
الا جایـز نیسـت و در ملـک شخـصی
خودتان نیاز به اجـازه کسـی نداریـد
مگــر اینکــه در مــوقــع فــروش بــا
شمـا شـرط خاصــی کـــرده بـاشنــد.
✍ آیت الله فاضل لنکرانـی: اگر مجلـس
عـزاداری یـا زیـارت عاشـورا موجـب
اذیت و آزار همسـایـه ها شـود جایـز
نیســت، بـایــد در جـایــی و طــوری
مجلس عزاداری یا جلسـات قـرآن یـا
مجلس زیـارت عاشـورا برگـزار کنیـد
کـه موجـب اذیــت دیـگــران نشــود.
نسبت به حق الناس مالی اگر هزینـه
و مخـارج بــرق و آب و گـازی را کـه
بابــت مـجلــس عــــزاداری مصــرف
میشود پرداخت کنید اشکال نـدارد.
📚 منابع:
استـفتــاء اینترنتــی از ســایـت آیات
خامنـهای، سوال: 588597. مکــارم،
سوال:9407140081. شبیـری، س:
22362. وحیـــد، ســــوال: 11406.
فاضـل، کد رهــگـیــــری: 9402911.
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
🤔 #فراموش_کردن_نذر!
❓ اگــر کسـی نــذر شــرعـــی کنـــد و
نــــذرش را فــرامــــوش کنــــد، در
مـوارد زیــر چــه وظیفــه ای دارد؟
الف - اصـــــــلا نـمــــــی دانـــــــــد
چــــــــــه نـــــــــــذر کــــــــــــــرده!
ب - بیـن چـنــد چـیــز شـــک دارد!
✍ آیت اللهخـامنـــهای: الف: تکلیفــــی
نـــــدارد. ب: بـــايــــــــد هـمـــــــــه
مـــــــوارد را انــجــــــــامدهـــــــــد.
✍ آیت الله سیستــانــی: اگـــر مــوارد
نـذر را فـــرامـــوش كنــــد و آنهــا
موارد معيـنومـحـدودىباشنـد كــه
نـمــى دانـــد كـــدام يـك از آنهــــا
متعلـق نـذر بـــوده بايـــد بـه همـــه
آنها عمل كند و اگـر عمـل بـه همـه
آنهــا مـــوجـــب عســـر و مشقــت
بـاشـد بـه مقـدار ممكــن و ميســور
عمـــل كنـــد و آن چـــه احـتمالـــش
قویتر اسـت مقــدم بــدارد و اگـــر
مـوارد شـك نامحـدود اسـت كافـى
اســت بــه بعضــى از آنهـــا عمـــل
كند بـه نحــوى كـه مطمئـن نبــاشـد
كـــه بـــه تكليـــف واقعــــى عمــــل
نـشـــده هـــــر چـنـــــــد اطمينــــان
بــه عمـــل هـــم حـــاصـــل نشــود.
✍ آیت الله مکــارم: در صـورتــي کـــه
نـوع نـذر را فرامـوش کــرده باشـد
و يـا شک بيــن چـنــد مـورد دارد و
نمیتوانـد احتيـاط کنـد و بـه تمـام
موارد عمل نمايـد، بيـن مـواردیکـه
احتمـال می دهـد قرعـه مي زنـد و
طبـق آنعمـلمـینمايـد. در صـورت
شـک يـافرامـوشـی مقــدار نــذر، آن
مقدار کهيقينـیاسـتبجــا میآورد.
✍ آیت الله وحـیـــــد: الف: چـیــــــزی
بـــــــه عــهـــــــده ی او نیــــــست.
ب: بـایـــد همــــه را انجــام دهـــد.
✍ آیت اللهفاضل: اگـــر صیغـهشـرعـی
نـذر را در وقـت نـذر کـردن با زبـان
نگفتـه باشـد ادا کـردن نـذر واجـب
نیست. اگـر صیغـه شـرعـی نــذر را
با زبـان گفتـهباشـد در ایـنصـورت:
1. اگـر اصلاً نمـى دانــد، چــه چیــز
نذر کرده، در صـورتـیکـه در محــل
زنـدگــى او مــــردم معمـــولاً چيــز
خاصـى را نــذر مــى كننـــد يعنـــی
متعارف وجــود دارد، همــــان كــار
متعارف را انجام دهد و اگر چنيــن
چـيـــزى وجــود نــــدارد، چـــــــون
قـدرت عمـــل به نــــذر را نـــــدارد،
نذر او سـاقط اســـت و وظيفـــهاى
نـــدارد، بلــى اگــــر بعـــــداً يــادش
آمــد بـــــه نــــذر عـمـــــل كنـــــــد.
2. در مورد دوم اگر مـردّد بيـن اقل
و اكثر باشد مـثلاً مــردّد اســت كـه
صد تومـان بــه فقيـــر بدهـــد يــــا
دويست تومان به حداقـل كفايـــت
كنــد و صـد تـومـان بدهد. اما اگــر
مـردّد بيـن دو یـا چنـد چیـز باشــد،
مـثلاً نــذر كـــرده صــدقـه بــدهـــد
يا روضـه بخوانــد بنابـــر احتيــاط،
هـــــر دو كــــار را انـجــــام دهـــــد.
📚 منبع: استفتــاء از سایــت مـراجـــع
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
🤔 #غسل_به_جای_وضو!
❓کدام
غسل احتیاج
بـــه وضـــو نــــدارد و
مـیشــود بـا آن نمــاز خوانــد؟
✍ آیت الله خامنهای: کسیکه غسل
جنابتکرده، نباید براینماز وضو
بگیرد، ولیبا غسـلهاىدیگر (چه
واجبیا مستحبّ)نمیشود نمـاز
خواند و بایـد وضـو هـم گرفـت.
✍ آیت الله مکـارم شیـرازی: بـا هـر
غسلی (چه جنابـت و چــه غیـــر
آن، چـه واجـب و چــه مستحـب
قطعی که استحباب آن بـا دلیــل
معتبـر ثابـت شـــده باشــد مثــل
غسل جمعه، غسل احـرام، غســل
شبهاي قدر و مانند آن) میتـوان
نماز خواند و وضو واجبنیست،
ولی احتیاطمستحب آن استکه
در غیر غسل جنابت وضو بگیرد.
غسلهای مستحبی کـه به عنوان
«رجـا» بـه جـا آورده مـیشـونـد،
جانشیــن وضـــو نمــیگــردنــد.
✍ آیت الله سیستانی: کسیکهغسل
جنابت کرده نباید برای نماز وضو
بگیـرد، بلکـه بـا غسل هـای دیگــر
واجب غیر غســل از استحـاضـه
متوسطه ـ و با غسلهایمستحب
که در مســــأله ۶۳۳ آمـــده نیــــز
میتواند بدونوضو نماز بخواند،
اگــرچــه احتیـــاط مستحــب آن
اســـت کــــه وضــو هــم بگیـــرد.
✍ آیت الله وحیـد: كسـى كـه غسـل
جنابت كرده ، نبايـد بــراى نمــاز
وضو بگيرد ، بلكـه بـا غسـل هـاى
ديگــــر واجــب غيــــر از غســــل
استحاضه متوسّطه و بـا غسلهاى
مستحــبّ كـــه در مسـألـه «۶۵۰»
آمـده نيـز مىتوانـد بـدون وضــو
نماز بخــواند، اگــر چــه احتيــاط
مستحبّآناستكهوضو هم بگيرد.
✍ آیت الله فاضـل: كسـى كـه غســل
جنابـت كــرده، نبـايــد براى نمــاز
وضو بگيرد. اما با غسلهاى واجب
ديگر نمى تواند بـدون وضو نماز
بخواند بلكه بايد وضو هم بگيرد.
📚 منابع:
رسـاله مراجــع، م ۳۹۱، خامنـهاى،
اجوبه، س۱۸۸. سیستـانی، مساله،
۳۸۹. آیت الله وحید، مسـأله ۳۹۷.
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄
برگزاری مراسم عقد در ماه محرم...
نظر مشهور مراجع
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
🤔 #نماز_با_چادر_نازک!
❓ مــن در جــایی کـــه نامـحــــرم
حضور نداشت با چادر نازک در
حالی که لباس آستیـن کوتاه از
زیر آن نمایان بود، نماز خوانـده
ام و الان فهمـیـدهام کـه نبـایـد
ایــن کــار را انجــام مــی دادم؛
تکلیف نمازهایسابقم چیسـت؟
✍ امام خامنه ای: اگــر بـا اعتقــاد
بـــه صحـــت نمــازتــان بــــوده
اســـــــــت نـــمـــــــــازهـــــــای
گـذشتـــه تان صحیـح هستـنـد.
✍ آیت الله مکـــارم: چـنــانــچــــه
حجاب زيـر چـادر، کامـل باشـد
(پوشيدهبودنبدن بهجـز گـردي
صــورت و دسـت ها تـا مـچ) و
لباستنگ و چسباننباشـد نمـاز
بـا چـادر نــازک صحيــح اســت
وگــرنــه اشکــال دارد و بنـابــر
احتیاطباید آنها رااعاده نمـایـد.
✍ آیت الله سیــستانـی: نمـازهــای
سـابـق نیـازی بــه تکـرار نـدارد.
✍ آیت الله شبیـری زنجـانـی: اگــر
پـوشـانـدن بـدن در نمــاز بــا آن
چـــادر محقــق نشـــده، بــایـــد
نمازهـایـی کـه بــه ایـن صـورت
خـوانــده ایـــد را قضـــا کنیــد.
✍ آیت اللهوحید: اگـر در یـادگیـری
مسأله کوتاهـی کرده ایـد نمـازی
که به ایـن کیفیّـت خوانـده ایـد
باطل استو بایـد قضـاءنماییـد.
✍ آیت الله فاضـل: اگر چـادر نـازک
و بــدن نمــا باشـد و زیـر چــادر
لبـاس آستیـن کوتـاه بپوشیـد و
حجـم دست از زیــر چـادر پیـدا
باشد نماز باطل است، لیکن اگـر
مـــسئلـــه را نـمـــی دانستیــــد،
نمـازهــایـــیکــه تـا حـــالا بــــه
ایــن صــــورت خــوانـــدهایـــد
صحیحاسـت، از حالابـه بعـد بـا
پـوشـش کامـل نمـاز بخـوانیــد.
📚 منابع:
استفتاء اینترنتی، سـایت آیات
خامنهای، س، JYr3Srbz0Os.
مکارم، سوال، 9508100073.
سیــسـتانی، ســوال، 548438.
شبیری،س، 34913. وحید،س،
25127. فــاضـل، 9502388.
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
🤔 #نماز_نشسته_روی_صندلی!
❓سـوال کسی کـه روی صنـدلی
نشسته و نمــاز میخواند آیــا
در حال خواندن حمد و سوره
و سجده و رکـوع بایـد پـاهــا
را روی زمیـــن قـــرار دهـــد؟
✍ امام خامنه ای: در مورد نوک
انگشت پا اگر می تواند بایـد
بر روی زمین قرار دهد و امـا
در غیر سجده اگر امکاندارد
باید هر دو پا بر روی زمین و
یـا ماننـد آن مستقــر بـاشــد.
✍ آیت الله مکارم: فردي که بـر
اثر ناتواني روي صندلي نماز
مـي خوانـد اگـر مـي تـوانــد
هنگام سجده رويميز سجده
کند، و لازمنيستشرايطديگر
سجـده مـاننـد گذاشتن نـوک
پا بـر زميــن را رعـايـت کنـد.
✍ آیت الله شبیریزنجانی: البته
اگر برای قیام و رکوع بتواند
بایستد باید این کار را انجـام
دهـد ولـی اگـر بـرای قیــام و
رکوع هـم ناچـار بـه نشستـن
باشد قرار دادن پاها بر زمیـن
لازم نیست؛ البتهبرای سجده،
بنابـراحتیـاط نـوک انگشتـان
شست را بر زمیـن قرار دهـد.
✍ آیتاللهسیستانی:لازم نیست.
📚 منابع:
استفتاء اینترنتی سایت آیات
خامنهای،ش:nfOisbVrLbU.
مکــارم، س: 9706120095.
زنجــــانی، ســــوال: 57582.
سیــستــــانی؛ س: 775750.
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
🤔 #مزاحمت_برای_همسایگان!
❓آیا
تعمیرات
منزل که همراه
ســـر و صـــدا بــــرای
همسایگان است، اشکال دارد؟
✍ آیت الله خــــامنـه ای: مـــوارد
مخـتلـف اســـــــت، در زمــــان
متعـــارف و بــــه روش هــــای
متعارف باشد، اشکـال نـــدارد.
✍ آیت الله مکــــارم:چـنـــانچــــه
تعمیــرات ضــــروری بــــوده و
ناچــار از این کــار هستـیـد بـه
طریقــی رضایـت همسـایـگـان
را جلب نماییـد و غالبــا جلــب
رضایت به دلیـل ایـــن مقــدار
مزاحمت کار سختـی نیـســت.
✍ آیـت الله سیــــستانـــی: اگــــر
متعارف باشـد اشکـــال نـدارد.
✍ آیــت الله شبیــری زنجـانی: از
مصــادیـق تزاحـــم الضـرریــن
است کسـی که ضــرر کمتـــری
مــیکنــــــد حقـــــی نـــــدارد.
✍ آیـت الله صافـــی: چنـــانچـــه
صداها به قــدر متعـارف بوده،
مانعی ندارد و حـتـی الامکــان
بایـــد از ایــــذاء همســایگــان
اجــتنـــــــــــــاب کــــــــــــــرد.
✍ آیت الله فـاضــل: اگـر انجـــام
تعمیرات جـزئی ماننـد تعمیــر
آشپزخانه ضـروری باشــد هــر
چنــــد داخـــــل واحــــد هــای
آپارتمانـی باشـد و هـــر چنـــد
موجب سـر و صـــدا و اذیــت
همسـایــه هـــا شـــــود انجــام
تـعمیــــــرات بـــــه مـقـــــــدار
ضـــرورت اشکــــــال نـــــدارد.
📚 منابع:
استفتاء اینترنتی از سایت آيات
خــامنــهای: owGqiaX9OG8.
مکارم، شماره: 9612050101.
سیـستــانی، شمــاره: 707613.
شبیری، شماره:50551. صافی،
124865. فـاضــل:9613771.
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄
نماز ظهر اول وقت در روز جمعه...
نظر آیت الله مکارم
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄
قمه زدن به طور مخفی...
نظر آیت الله خامنهای
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
🤔 #خمس_خرید_تدریجی_جهيزيه!!!
❓ خانواده
دختر قادر به
خـريـد يک مرتبـه
جهيزيه مورد نياز خود
نيست، اگـر از درآمد كسـب
به تدريـج وسايلى به اين جـهت
بخـرد، آيا مشمـول خمـس مىشود؟
✍ آيــات امــام، خامنــهاى، سيستــانـى،
فاضل، وحيد ونورى: چنانچه در بین
سال، از درآمـد آن سـال تهيه کرده و
از شأنش بيشتـر نباشد، خمس ندارد.
✍ آيات بهجت و صافى: اگر جهيزيه در
زمـانـى كـه دختــر در معــرض (سن)
ازدواج است،تهيه شود،خمس ندارد.
✍ آية اللّه مكارم: چنانچه تهيه جهيزيه
از پيـش، در ميـان مـردم رايج باشـد
و به صـورت هزيـنه معمـولى در آيـد
و يا اگر تهيه نكنند، عيـب محسـوب
مىشود، [در اینفرض] خمس ندارد.
📚 منابع:
توضيـح المســـائل مراجــع، م ۱۷۷۷
خامنــهاى، اجــــوبـة س ۹۰۵ و ۹۱۷؛
توضيــح المســائل، نـــوری م ۱۷۷۳؛
وحـيــــد م ۱۷۸۵، بـهـجــــت م۱۳۹۱،
مـکــــارم م ۷۷۷، صــــافى، جــامــع
الاحـكـــام، ج ۱، س ۷۴۸؛ مـكــــارم،
استـــفـتــــــــائــــات، ج ۲، س ۵۴۸.
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯