🤔 #انجام_ندادن_غسل!
❓ کسی
که در اثر
ندانستن مساله
یـا اهمـال و سستـی،
غسلهای واجبخود را انجام
نداده،نماز وروزه او چه حکمی دارد؟
✍ آیت اللهخامنهای: اگر درانجام غسلی
اهمال و سستی نموده، باید نمازها و
روزه هایـش را قضـا کند و روزه اش
علاوه بر آن، کفاره هم دارد. همچنین
اگـر در اثــر ندانستــن مسـاله، غسـل
نکرده، باید نمازهـایش را قضا نمایـد
و در صورتی که در یاد گرفتن مسـاله
کوتـاهـی نکـرده باشــد، روزه هایـش
فقط قضا دارد، و گرنه بنابر احتیـاط
واجب، کفاره هم دارد. کسیکه اصلا
نمی دانسته جنابت چیسـت و جنـب
کیسـت، روزههایــش صحیح اســت.
✍ آیتاللهمکارم: باید نمازها وروزههای
خــود را اعـاده کنـد و بنابـر احتیاط
واجــب، کفـــــاره روزههـــا را نیـــز
بپردازد، و اگـر نتوانست، هــر چنــد
«مُد» کـه مـیتواند بـه فقـرا اطعـام
کند و اگر نتواند، باید هشتـاد و یـک
روز روزه بگیرد واگر نتواند، هر چند
روز که میتوانـد بـه جـا آورد و اگـر
نتواند، استغفار کند و همیـن انـدازه
کــه در قلـب بـگویــد «استغفـرالله»
کافـی اســت و واجـب نیسـت بعـدا
کـه قدرت پیـدا کـرد، کفـاره بــدهـد.
✍ آیتاللهسیستانی: نمازهاباطلاستو
روزهاگر غسلجنابتیا حیضیانفاس
را عمـدا انجـام نــداده، باطـل اسـت
ولی اگر جاهـل بــوده، باطل نیسـت.
✍ آیت اللهصافی: بایدقضا نمایدنسبت
بهروزه، کفاره هم بهگردن او میآید.
✍ آیت اللهسبحانی: بایدنماز وروزهاش
را قضـا نمایـد و نسـبـت به روزه، در
صورتــی کــه جاهــل مقصــر بـــوده
کفـاره هــم بــه گــردن او می آیــــد.
✍ آیت لله بهجت: هــر غسلـی که کرده
باشیـد، هـر چنـد غسـل مستحبـــی،
چونقصد وظیفه داشـته اید، ممکن
است کفایت از غسل جنابت نمــوده
باشد؛ ولینماز و روزههایی که یقین
داریـد بـدون هیـچ غسلی در حـــال
جنابت به جا آورده ایـد، بایـد قضـا
کنید و کفاره روزه ها را اگر جاهــل
قاصر بوده و بهسوالتوجه نداشتـه
اید، ادا کنید، و گرنه کفـاره واجــب
نیسـت؛ هـر چنـد احـوط (احتیــاط
مستحب) در بهجا آوردن آن اسـت.
📚 منابع:
خـامنـهای استفتاء، مکارم، رســاله،
مسـاله۱۴۰۲ و استفتــاء، سیستـانی
استفتاء، صافی استفتاء، سبحـانی
استفـتــائات، ج۱، س۱۵۴، بهـجــت،
استفتائات، ج۱، س۷۶۳ و استفـتاء
و کتـــاب «رســــاله مصــــور»، ج۱.
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
🤔 #استفاده_شخصی_از_پول_شارژ!
❓ من مدیـر ساختـمان هستـم مقداری
از پول شارژ را با قنـاعت پس انداز
کـــردهام تـــا در صـــورت نیـــاز بـه
همسایگان فشار مـالـی وارد نشــود
ولــی آن را با پـــول خــودم در یـک
حســاب گذاشـتهام تا امتیـاز وامـم
افزایش یابد، این کار اشکـال دارد؟
✍ آیت الله خامنهای: بطورکلی تصرف
در امــانـت بایـد با اذن صاحبـان آن
باشد و بدون اذن آنها جايز نیست.
✍ آیت الله مکارم: جـایز نیـست، مگـر
با رضایت تمام صاحبان پول باشد.
✍ آیت الله سیــستانی: بــدون اجــازه
صـــاحبـــان پــول جــایـــز نیــست.
✍ آیت الله شبیری زنجانی: اگر از نوع
رفتار ساکنـین اطمـینـــان داشتــــه
باشیـــد بــرای ایـــن کــــارهــا هــم
رضـــایــت دارنـــد اشکــالی نـدارد.
✍ آیت الله فاضل: اگــر باقــی مـانــده
پول شارژ را با رضایـت افــرادی که
در سـاختمــان هستنـد و پـول بـرای
شـــارژ دادهانــد در حســاب خــــود
گـذاشـتهایـد و یـا در مواقـع نیـاز از
پول شـارژ به صــورت قــرض بـرای
امـورات شخـصی استفـاده میکنید
اشکال ندارد، اما اگـر صاحبــان پول
خبر نـدارند که پول شــارژ نزد شمـا
اضافه مانده و یا رضـایـت آنهــا را
بـرای پـسانـداز کــردن نگـرفـتهایـد
گذاشتن آن به حساب شخصی برای
گرفتن امتیاز وام و یا مصرف کردن
آن در امور شخصی، حرام میباشد.
📚 منابع:
استفـتاء اینتــرنتی از سایــت آیات
خــامنهای، ش: 599228. مکـــارم،
ش:9408200057. سیــستـــانـی؛
شماره: 413217. شبیــری، شمـاره:
23647. فــاضــل، ش: 9403327.
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
🤔#تعداد_شستن_اعضای_وضو!
❓ در وضو
شستــن صــورت و
دستها چند مرتبه جایز است؟
✍ آیـات امــام، رهبـــری، زنجـــانی،
نــوری و فـاضـــل: مــرتبــه اول،
واجـــب؛ دوم، جایــــز؛ ســـوم و
بیــشتــــر از آن، حــــرام اســت.
✍ آیـات عظام سیــستانـی، وحیـد،
صافی، بهجت: مرتبهاول،واجب؛
دوم، مستحـب؛ سـوم و بیشـــر
از آن، حــــــــــــرام اســــــــــت.
✍ آیت الله مکـــارم: مــرتبـــه اول،
واجــب و مــرتبـــه دوم، بنابـــر
احتیـــاط واجـــب بایـــد تـــرک
شـــود؛ امـــا مرتبــــه ســـوم و
بیشتـــر از آن، حــــرام اســــت.
📚 منابع:
امام، سیـستانی، نوری، مکـارم،
فاضل، گلپایگانی واراکی:عروه
الوثقی، الوضو،فصل فی افعال
الوضـو، م ۴۳؛ رهبــری: اجــوبه
الاستفتائات، س ۱۰۲؛ رسـاله ۱۶
مرجـع، ج۱، م۲۴۸. بر گرفـته از
احکام کاربردی؛ زارعی، ص ۲۱.
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
🤔 #اجازه_پدر_در_ازدواج_دائم_و_موقت!
❓ آیا
اجازه پدر
برای عقد دختر باکره
بـالـغه رشیـــده شــرط اســـت؟
1⃣ دختر باکره بالغه غیر رشیـده اسـت:
✍ بــه فتــوای تمـــام مــراجــع، اذن از
ولــی دختـــر لازم اســــت و بــدون
اذن ولی دختـر، عقـد بــاطل اســت.
2⃣ دختــر باکـره بالغه رشیـــده اســـت:
✍ آیــات امــــام، نــــوری و زنجــــانی:
بـــایــــــد اجــــــــازه بگیــــــــــــرد.
✍ آیـات خــامنـهای، خــویــی، وحیـــد،
صافی و تبـریـزی: بنـــابر احتیــــاط
واجـــــــــب، اجــــــــازه بگیــــــــرد.
✍ آیت الله سیستـانی: اگـر بـا والــدین
زنـدگـی میکنـد و مستـقـل نیـست،
اذن ولـی بنـابر فتــوا لازم اســت و
اگر کـلاً از خــانــواده جـدا شــده و
عرفاً مستقل اسـت و زندگی دیگری
دارد، اذن بنابراحتیاط واجب است.
✍ آیت الله مکـارم: معمــولاً دختــرهای
بالای سی ســال در مســائل ازدواج
رشیـده هستند. و از این سن به بالا
به شرط اینکه دختر، فرد هوشیاری
باشد و بتوانــد تصمیـــم بگیـــرد و
مصلحت خـود را تشـخیــص دهــد،
دهد اجــــازه پــــدر لــازم نیــــست.
✅ توجه:
دراین مسأله فرقی بین عقد دائم و
موقتنیست. حتیاگر در ضمنعقد
شـرط شـود کـه همبسـتــری نشـود.
📚 منبع:
توضیـح المســائل مراجــع، م۲۳۷۶؛
استفتـــائات جدید رهبری، س۴۵۵؛
رســــاله آیـــت الله نــوری، م ۲۳۷۲؛
رســــاله آیـــت الله مکـارم، م ۲۰۳۷.
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
🤔 #حق_طلاق_به_ازدواج_قبلی!
❓ اگر مرد متوجه شـود که همسرش
قبلا با کسی ازدواج کرده و طلاق
گرفتـه و ایــن مــوضـوع را از وی
مخفی نمـوده انـد؛ آیـا حـق طلاق
بـدون پـرداخـت مـهریــه را دارد؟
✍ آیت الله خـامـنـــه ای: اختیــــــار
طلاق بــا مــــرد اســـــت ولـــــی
بــایــد مـهریـــه زن را بپـــردازد.
✍ آیت الله مکارم:حـق فسـخ بــرای
مرد در صورتی که بعد از ازدواج
متوجه شود دختر قبلا هـر چنـد
بـه مـدت کـوتـاه ازدواج مـوقـت
داشتـــه ولــو دوشـیـــزه بـاشـــد
(نزدیکــی نکــرده باشنــد) باقــی
اســت و در مــورد مـهریــه، اگــر
دختر تدلیــس کـــرده حـق مهـــر
نــدارد و اگــــر دیگــری تدلیـــس
کرده است بایــد مـهریــه دختــر
را بپــــردازد و از کســــانی کــــه
تـدلیـــس کـــرده انــد بــگیـــــرد.
✍ آیت الله سیـستانی: اگـــر بــه او
گفته است كه اين اولين ازدواج
او است و اين توصيف در عقــد
منظور شـده اســت مــى توانــد
فســـخ كنـــد و مهــــر نـــدهـــد.
✍ آیت الله شبیری زنجانــی:طــلاق
در هـر صــورت در اختیــار مــرد
است و در هنگام طلاق در فـرض
دخول باید تمام مهریه را بپردازد
بله اگـر ایـن زن در هنگام ازدواج
بـا ویثیبه بــوده، مــی توانـد بـه
نسبــت، تفــاوت مهریــه باکـره و
ثیبــه را از مـهریــه کســــر کنـــد.
✍ آیتالله وحید: باید مهریه رابدهد.
✍ آیت الله فاضـل: ازدواج قبلـی زن
و طلاق گرفتن و مخفی کردن آن
از شوهر مجـوز فسخ عقد نیـست
و اگر مرد بفهمد و بخـواهد زن را
طلاقبدهد بایدمهریهاش را بدهد.
📚 منابع:
استفتاء از سایت آیات خـامنهای،
شماره: 541313. مکارم، شمـاره:
9402300180. سیستـانی، ش:
330007. شبیـری، ش: 15560.
وحید: 6360. فاضل:9400671.
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
🤔 #رعایت_ترتیب_هنگام_غسل!
❓ آیـا در
انجـام غسـل
مراعات ترتیـب میان
اجـزاء سـه گانه (سر و گردن،
طرفراست وطرفچپ) لازم است؟
✍ آیات امام، بهجت، فاضل، گلپایگانی و
اراکی:ترتیب اجزاء سهگانه لازماست.
✍ آیات خامنهای، وحید، صافی و نوری:
ابتــدا ســـر و گـــردن؛ سپـــس بنـابر
احتیـاط واجـب ابتــدا سمـت راسـت
و بعد از آن سمـت چـپ شسـته شود.
✍ آیت الله سیـستانی: بنـــابــر احتیـــاط
واجــب ابتــدا ســر و گـــردن؛ سپــس
مابقـی بدن که در این قسـمت رعایت
ترتیب بین راست و چپ لازم نیـست.
✍ آیات زنجانی، تبریزی و خویی: ابتــدا
ســر و گـردن؛ سپــس مـابقی بدن، که
در ایــن قســـمت، رعـــایــت ترتـیـــب
بیـــن راســـت و چـــپ لازم نیــــست.
✍ آیت الله مکـــارم: مطـلـقـــا تــرتیـــب
لازم نیـــست؛ بلکه مستـــحب اســـت.
📚 منابع:
امام: تحریر، غسل،واجبات، سوم، بعد
م4؛رهبری:اجوبة، س191؛ سیستانی،
نـوری، مکـارم، فاضـل و اراکـی: عروة،
فی الاغسـال، فصـل فی کیفیه الغسل،
الاولی؛ وحید، تبریزی و خویی: منهاج
الصالحین، غسل،الفصلالرابع، واجبات
غسل،اولاهما؛صافی،گلپایگانی: هدایه
العباد، غســل، م 190؛ بهجـت: وسیـله
النجاه،الغسـل،م202؛ توضیح المسائل
16 مـرجــع، جلـد1، ص 274 و 361.
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
🤔 #تعلق_خمس_به_خانه_دوم!
❓ خانهای که در آن زندگی میکنیم را به عنوان مهریه به همسرم دادهام، پس از مدتی مجددا توانستم یک منزل مسکونی کوچک به نام خودم خریداری کرده و اجاره دهم؛ حکم خمس آن چیست؟
✍ آیت الله خامنهای:
در فرض مذکور اگر مورد نیاز و در شان شما باشد، مشمول خمس نمی شود.
✍ آیت الله مکارم:
چنانچه منزلی که خریداری نموده اید مورد سکونت و استفاده شما نیست، خمس دارد همچنین اگر بر اجاره ای که از مستأجر دریافت می کنید سال خمسی بگذرد، خمس دارد.
✍ آیت الله شبیری زنجانی:
مقداری از سرمایه که عرفاً گذران زندگی به آن وابسته است و بدون آن زندگی در حد شأن و آبرو اداره نمی شود، خمس ندارد.
✍ آیت الله سیستانی:
به قيمت روز خمس دارد.
📚 منابع:
استفتاء اینترنتی از سایت آیات خامنهای، شماره استفتاء: rrggkrz. مکارم، شماره استفتاء: 9803010168. شبیری، شماره استفتاء: 65989. سیستانی؛ شماره استفتاء: 862457.
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
🤔 #کاشت_ناخن!
❓ آیا کاشت ناخن مانع غسل و وضو است؟
✍ آیت الله خامنه ای:
با فرض صدق زینت، باید از نامحرم پوشانده شود.
در صورت کاشت ناخن، براى وضو و غسل باید مانع ـ ولو با صرف هزینه ممکن ـ برطرف گردد.
چنانچه میداند امکان برطرفکردن آن نیست و یا رفع آن با مشقّت غیر قابل تحمّل همراه بوده و یا ضرر قابل توجهى دارد، در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به این کار کند
و وضو و غسلهاى بعدى را باید بهصورت جبیره انجام دهد(یعنى با دست مرطوب مانع را مسح نماید)
در صورتى که امکان برطرف کردن آن ـ ولو در روزهای بعد ـ باشد و برطرف نکند، وضو و غسل جبیره باطل خواهد بود.
✍ آیت الله سیستانی:
ناخن کاشته شده مانع از وضو و غسل وتیمم است و باید آن را جدا کند و تا جدا کردن آن به احتیاط واجب بین وضو و تیمم یا غسل و تیمم - به اختلاف وظیفه مکلف - جمع نماید.
✍ آیت الله مکارم شیرازی:
در صورتی که ضرورتی برای اين کار نباشد آن را ترک کنند، و چنانچه ضرورتی وجود داشته باشد و امکان جداسازی آن، به هنگام غسل نباشد، بصورت عادی غسل را انجام میدهد.
✍ آیت الله وحید خراسانی:
کاشتن ناخن که موجب نرسیدن آب به پوست یا ناخن اصلی در وضو و غسل می باشد جایز نیست.
در فرض کاشتن واجب است اگرچه به حرج و مشقت بیافتد ناخن کاشته شده را بردارد و اگر حتی با حرج و مشتقت قابل برداشتن نبود بنابراحتیاط واجب باید هم وضو و غسل جبیره انجام دهد و هم تیمم نماید.
📚 استفتاء از سایت مراجع عظام
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
🤔 #تخیل_شهوت!
❓ تخیل شهوت بدون خروج منی، چه حکمی دارد؟
✍ آیت الله خامنهای:
تحریک شهوت از طریق مذکور جایز نیست.
✍ آیت الله مکارم:
فکر گناه تا زمانی که منتهی به انجام گناه نشود، گناه محسوب نمی شود، ولی بی شک آثار نامطلوبی بر روح انسان می گذارد.
✍ آیت الله شبیری زنجانی:
حرام نیست اما اگر با تحریک کردن عضو باشد احتیاط در ترک است.
✍ آیت الله وحید:
بنابر احتیاطِ واجب، حرام است.
✍ آیت الله فاضل:
صرف تخیل شهوت تا زمانی که عملا منجر به حرام و گناه نشود، گناه حساب نمی شود. لیکن تخیّل شهوانی، دل را سیاه می کند و زمینه گناه را فراهم می کند و بهتر است از تخیل شهوانی بدون قصد خروج منی نیز خودداری شود.
📚 منابع:
استفتاء اینترنتی از سایت آیات خامنهای، ش: 46DI2JhHkN4. مکارم، ش: 9510040086. شبیری، ش: 36812. استفتاء اينترنتی از سایت وحید. فاضل، ش: 9502954.
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
🤔 #مدت_عده_ازدواج_موقت
❓مدت عده ازدواج موقت چقدر است و آیا این مسأله فتوا است یا احتیاط واجب؟
✍ آیت الله خامنهای:
عده عقد موقت دو حیض کامل پس از اتمام محرمیت است و اگر در سن حیض دیدن است و حیض نمی بیند با تمام شدن ۴۵ روز عده تمام می شود.
✍ آیت الله مکارم:
در عقد موقت در صورتي که دخول انجام نشده يا زن يائسه باشد عده ندارد و در صورت دخول بعد از تمام شدن مدت يا بخشش باقيمانده مدت توسط مرد عده آغاز مي شود، عده زني که عادت ماهانه مي بيند، به مقدار دوحيض کامل است و اگر عادت نمي بيند چهل وپنج روز تمام. حکم فوق فتواست.
✍ آیت الله شبیری زنجانی:
فتوای معظم له در مورد عده ازدواج موقت یک حیض کامل یا ۴۵ روز از زمان پایان مدت یا بخشیدن مدت ازدواج است.
✍ آیت الله سیستانی:
دو حيض كامل بنا بر احتياط واجب.
📚 منابع:
استفتاء اینترنتی از سایت آیات خامنهای، ش: 12Y6kroDSCo. مکارم، ش: 9712130002. شبیری، ش: 62850. سیستانی؛ ش:829530.
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
🤔 #مخلوط_شدن_آب_غیر_با_آب_وضو!
❓ اگر در حین وضو گرفتن دست به محلی که خیس است برخورد کند از آنجایی که با آب غیر وضو قاطی میشود وضو باطل میشود؟
✍ آ یت الله خامنه ای:
اگر هنگام شستن دست و صورت باشد اشکالى ندارد ولى اگر بعد از شستن دست چپ باشد و بخواهد با همان دست مسح سر يا پا را انجام دهد اشکال دارد.
✍ آیت الله فاضل لنکرانی:
اگر دست قبل از مسح به جای خیس بخورد و رطوبتی غیر از آب وضو به دست برسد مسح با آن باطل است و اگر با قسمت دیگری کف دست که آب غیر وضو به آن نرسیده مسح بکشد صحیح است.
✍ آیت الله مکارم شیرازی:
در فرض سوال آن را نیز از آب وضو حساب می کند.
✍ آیت الله وحید خراسانی:
مسح سر و پا باید با آب وضو که در کف دست است انجام شود و اگر آب کف دست با آب دیگری ممزوج و قاطی شود مسح با آن صحیح نیست.
📚 منبع: استفاءاز دفتر مراجع عظام
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
🤔 #مسح_هر_دو_پا_با_یک_دست!
❓ آیا مسح هر دو پا را _ بدون عذر _ میتوان با یک دست انجام داد؟
✍ آیت الله خامنه ای:
اشکالی ندارد، هر چند احتیاط مستحب آن است که مسح پای راست با دست راست و پای چپ با دست چپ کشیده شود.
✍ آیت الله مکارم:
احتیاط واجب آن است که پای راست با دست راست و پای چپ با دست چپ مسح شود.
✍ آیت الله سیستانی:
اشکال ندارد.
✍ آیت الله شبیری زنجانی:
اشکال ندارد.
✍ آیت الله فاضل لنکرانی:
احتیاط آن است که (درحال اختیار) مسح پای راست باید به ترتیب، با دست راست باشد و مسح پای چپ با دست چپ باشد.
📚 منابع:
استفتاء اینترنت از سایت آیات خامنهای، ش: FWRSB1oaal. مکارم، ش: 9509260084. سیستانی، ش: 656020. شبیری، ش: 45400. فاضل، ش: 9611559.
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
🤔 #شوخی_با_نامحرم!
❓ حکم شوخی کردن با نامحرم چیست؟ حد مجاز (حلال) و حد غیر مجاز (حرام) آن را بیان کنید.
✍ آیت الله خامنه ای:
در ارتباط با نامحرم از رفتار و گفتارهایی که مهیج شهوت و مفسده انگیز است باید اجتناب شود.
✍ آیت الله بهجت:
چون غالباً موجب وقوع در فتنه است، ترک شود. شایان ذکر است فرقی بین نامحرم های فامیل و غریبه وجود ندارد.
✍ آیت الله سیستانی:
مزاح و شوخی مرد با زن نامحرم و همچنین مزاح و شوخی زن با مرد نامحرم جایز نیست.
✍ آیت الله شبیری زنجانی:
ارتباط با نامحرم اگر موجب تحریک شهوت شود و یا خوف افتادن در گناه و مفسده در آن باشد، حرام است. در غیر این صورت نیز مناسب است مومن از کمینگاه ها و وساوس شیطان دوری کند.
✍ آیت الله مکارم شیرازی:
بطور کلی شوخی با نامحرم اشکال دارد و باید به صورت جدی از این کار اجتناب نمود.
✍ آیت الله فاضل لنکرانی:
مزاح و شوخی توأم با قصد لذّت جایز نیست.
🔹 در روایتی از پیامبر مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله) منقول است: مَنْ فَاکَهَ امْرَأَهً لَا یَمْلِکُهَا حُبِسَ بِکُلِّ کَلِمَهٍ کَلَّمَهَا فِی الدُّنْیَا أَلْفَ عَامٍ فِی النَّار
هر کس با نامحرم شوخى کند، برای هر کلمه ای که در دنیا با او سخن گفته است، هزار سال او را در دوزخ زندانی می کنند.
✅ داستان:
یکی از راویان میگوید در کوفه به زنی قرآن میآموختم، روزی با او شوخی کردم، بعد به دیدار امام باقر (علیهالسلام) شتافتم، امام باقر (علیهالسلام) فرمود: آن که (حتّی) در پنهان مرتکب گناه شود خداوند به او اعتنا و توجّهی ندارد، به آن زن چه گفتی؟ از شرمساری چهرهام را پوشاندم و توبه کردم، امام فرمود: تکرار نکن.
📚 منابع:
استفتائات نمایندگی ها–بخش نمایندگی ها، بهجت استفتائات، ج۴، ص۱۸۷، س۵۲۵۶ و۵۲۵۷. سیستانی، استفتائات نمایندگان معظم له، دفتر قم، ص ۱۳۳. زنجانی استفتاء خصوصی کتبی از معظم له – ش:۲۶۲۶۰. مکارم استفتاء خصوصی کتبی از معظم له، ش: ۹۴۱۱۰۱۰۰۹۲. فاضل، جامع المسائل، ج۱، احکام خانواده، ص۴۵۴، س۱۷۲۱. ثواب الاعمال وعقاب الاعمال، ص ۲۸۳. بحار الأنوار، جلد ۴۶، صفحه ۲۴۷.
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
🤔 #حقوق_حیوانات!
❓ گربهای را که کبوترهایم را میخورد گرفتم و داخل یک گونی به بیرون شهر بردم تا رهایش کنم ولی متاسفانه مرده بود، آیا گناه کرده ام؟ وظیفه ام چیست؟
✍ آیت الله خامنه ای:
اگر قصد کشتن آن را نداشتید، گناهی مرتکب نشدید.
✍ آیت الله مکارم:
تکلیفی ندارید خوب است مقداری صدقه دهید.
✍ آیت الله سیستانی:
تکلیفی ندارید.
✍ آیت الله وحید:
خوب است به فقیرِ شیعهای صدقه بدهید.
📚 منابع:
استفتاء اینترنتی از سایت آیات خامنهای، ش: qMleRf7HMk. مکارم، ش: 9703130055. سیستانی، ش: 743274. و سایت آیت الله وحید.
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
🤔 #اذان_مجدد_برای_نماز_دوم!
❓ چنانچه در اول وقت نماز ظهر را بخوانیم آیا برای نماز عصری که بلافاصله بعد از نماز ظهر خوانده میشود، میتوان اذان گفت؟
✍ آیت الله خامنه ای:
در فرض سؤال اذان ساقط است.
✍ آیت الله مکارم:
هر نمازى كه با نماز قبل همراه خوانده شود اذان آن ساقط مى شود اما گفتن اقامه مانعی ندارد؛ فاصله شدن نافله و تعقيب كافى نيست، ولى اگر نمازها را جدا از هم هر يك را در وقت فضيلت خود به جا آورند اذان و اقامه هر دو مستحب است.
✍ آیت الله سیستانی:
در فرض سوال اذان از نماز دوم ساقط است.
✍ آیت الله شبیری زنجانی:
از موارد سقوط اذان است.
✍ آیت الله وحید:
اگر در صحرایِ عرفات و در مسجد نباشید می توانید اذان بگویید و در آن دو مورد در مواردی نمیتوانید.
✍ آیت الله فاضل:
اگر برای نماز ظهر، اذان گفته باشید و نماز عصر را بلافاصله بعد از اذان ظهر بخوانید (و فاصله بین دو نماز نیفتد) گفتن اذان برای نماز عصر صحیح نیست و اذان ساقط است و تنها اقامه را بخوانید.
📚 منابع:
استفتاء اینترنتی از سایت آیات خامنهای، ش: 0386d35b8eff6cd1bb52ea3e75b92fb7. مکارم، ش: 9506040131. سیستانی، ش: 527611. شبیری، ش: 33128. وحید، ش: 22905. فاضل، ش: 9501746.
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯