eitaa logo
کانال اَحکام شرعی
30.4هزار دنبال‌کننده
13.7هزار عکس
2.5هزار ویدیو
52 فایل
‍‍ ﷽ جهت پاسخگویی به سوالات شرعی @HosseiniMadras آیدی استاد حسینی تبلیغات👇 https://eitaa.com/joinchat/4031513195Cc2c5e9c9df
مشاهده در ایتا
دانلود
🤔 ! ❓ اگر مرد متوجه شـود که همسرش قبلا با کسی ازدواج کرده و طلاق گرفتـه و ایــن مــوضـوع را از وی مخفی نمـوده انـد؛ آیـا حـق طلاق بـدون پـرداخـت مـهریــه را دارد؟ ✍ آیت الله خـامـنـــه‌ ای: اختیــــــار طلاق ‌بــا مــــرد اســـــت ‌ولـــــی‌ بــایــد مـهریـــه زن را بپـــردازد. ✍ آیت الله مکارم:حـق فسـخ بــرای مرد در صورتی که بعد از ازدواج متوجه شود دختر قبلا هـر چنـد بـه مـدت کـوتـاه ازدواج مـوقـت داشتـــه ولــو دوشـیـــزه بـاشـــد (نزدیکــی نکــرده باشنــد) باقــی اســت و در مــورد مـهریــه، اگــر دختر تدلیــس کـــرده حـق مهـــر نــدارد و اگــــر دیگــری تدلیـــس کرده است بایــد مـهریــه دختــر را بپــــردازد و از کســــانی کــــه تـدلیـــس کـــرده انــد بــگیـــــرد. ✍ آیت الله سیـستانی: اگـــر بــه او گفته است كه اين اولين ازدواج او است و اين توصيف در عقــد منظور شـده اســت مــى توانــد فســـخ كنـــد و مهــــر نـــدهـــد. ✍ آیت الله شبیری زنجانــی:طــلاق در هـر صــورت در اختیــار مــرد است و در هنگام طلاق در فـرض دخول باید تمام مهریه را بپردازد بله اگـر ایـن زن در هنگام ازدواج بـا وی‌ثیبه بــوده، مــی توانـد بـه نسبــت، تفــاوت مهریــه باکـره و ثیبــه را از مـهریــه کســــر کنـــد. ✍ آیت‌الله وحید: باید مهریه رابدهد. ✍ آیت الله فاضـل: ازدواج قبلـی زن‌‌ و طلاق گرفتن و مخفی کردن آن‌ از شوهر مجـوز فسخ عقد نیـست‌ و اگر مرد بفهمد و بخـواهد زن را طلاق‌بدهد بایدمهریه‌اش را بدهد. 📚 منابع: استفتاء از سایت آیات خـامنه‌ای، شماره: 541313. مکارم، شمـاره: 9402300180. سیستـانی، ش: 330007. شبیـری، ش: 15560. وحید: 6360. فاضل:9400671. ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
🤔 ! ❓ آیـا در انجـام غسـل مراعات ترتیـب میان اجـزاء سـه گانه (سر و گردن، طرف‌راست وطرف‌چپ) لازم است؟ ✍ آیات امام، بهجت، فاضل، گلپایگانی و اراکی:ترتیب اجزاء سه‌گانه لازم‌است. ✍ آیات خامنه‌ای، وحید، صافی و نوری: ابتــدا ســـر و گـــردن؛ سپـــس بنـابر احتیـاط واجـب ابتــدا سمـت راسـت و بعد از آن سمـت چـپ شسـته شود. ✍ آیت الله سیـستانی: بنـــابــر احتیـــاط واجــب ابتــدا ســر و گـــردن؛ سپــس مابقـی بدن که در این قسـمت رعایت ترتیب بین راست و چپ لازم نیـست. ✍ آیات زنجانی، تبریزی و خویی: ابتــدا ســر و گـردن؛ سپــس مـابقی بدن، که در ایــن قســـمت، رعـــایــت ترتـیـــب بیـــن راســـت و چـــپ لازم نیــــست. ✍ آیت الله مکـــارم: مطـلـقـــا تــرتیـــب لازم نیـــست؛ بلکه مستـــحب اســـت. 📚 منابع: امام: تحریر، غسل،واجبات، سوم، بعد م4؛رهبری:اجوبة، س191؛ سیستانی، نـوری، مکـارم، فاضـل و اراکـی: عروة، فی الاغسـال، فصـل فی کیفیه الغسل، الاولی؛ وحید، تبریزی و خویی: منهاج الصالحین، غسل،الفصل‌الرابع، واجبات غسل،اولاهما؛صافی،گلپایگانی: هدایه العباد، غســل، م 190؛ بهجـت: وسیـله النجاه،الغسـل،م202؛ توضیح المسائل 16 مـرجــع، جلـد1، ص 274 و 361. ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄ نشر تصاویر خصوصی افراد... نظر آیت الله خامنه‌ای ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄ حکم دیدن ویدیوهای لایو... نظر مشهور مراجع ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
🤔 ! ❓ خانه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم را به عنوان مهریه به همسرم داده‌ام، پس از مدتی مجددا توانستم یک منزل مسکونی کوچک به نام خودم خریداری کرده و اجاره دهم؛ حکم خمس آن چیست؟ ✍ آیت الله خامنه‌ای: در فرض مذکور اگر مورد نیاز و در شان شما باشد، مشمول خمس نمی شود. ✍ آیت الله مکارم: چنانچه منزلی که خریداری نموده اید مورد سکونت و استفاده شما نیست، خمس دارد همچنین اگر بر اجاره ای که از مستأجر دریافت می کنید سال خمسی بگذرد، خمس دارد. ✍ آیت الله شبیری زنجانی: مقداری از سرمایه که عرفاً گذران زندگی به آن وابسته است و بدون آن زندگی در حد شأن و آبرو اداره نمی شود، خمس ندارد. ✍ آیت الله سیستانی: به قيمت روز خمس دارد. 📚 منابع: استفتاء اینترنتی از سایت آیات خامنه‌ای، شماره استفتاء: rrggkrz. مکارم، شماره استفتاء: 9803010168. شبیری، شماره استفتاء: 65989. سیستانی؛ شماره استفتاء: 862457. ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄ نشر مطالب غیر اخلاقی... نظر مشهور مراجع ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
🤔 ! ❓ آیا کاشت ناخن مانع غسل و وضو است؟ ✍ آیت الله خامنه ای: با فرض صدق زینت، باید از نامحرم پوشانده شود. در صورت کاشت ناخن، براى وضو و غسل باید مانع ـ ولو با صرف هزینه ممکن ـ برطرف گردد. چنانچه می‌داند امکان برطرف‌کردن آن نیست و یا رفع آن با مشقّت غیر قابل تحمّل همراه بوده و یا ضرر قابل توجهى دارد، در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به این کار کند و وضو و غسل‌هاى بعدى را باید به‌صورت جبیره انجام دهد(یعنى با دست مرطوب مانع را مسح نماید) در صورتى که امکان برطرف کردن آن ـ ولو در روز‌های بعد ـ باشد و برطرف نکند، وضو و غسل جبیره باطل خواهد بود. ✍ آیت الله سیستانی:‌ ناخن کاشته شده مانع از وضو و غسل وتیمم است و باید آن را جدا کند و تا جدا کردن آن به احتیاط واجب بین وضو و تیمم یا غسل و تیمم - به اختلاف وظیفه مکلف - جمع نماید. ✍ آیت الله مکارم شیرازی:‌ در صورتی که ضرورتی برای اين کار نباشد آن را ترک کنند، و چنانچه ضرورتی وجود داشته باشد و امکان جداسازی آن، به هنگام غسل نباشد، بصورت عادی غسل را انجام می‌دهد. ✍ آیت الله وحید خراسانی:‌ کاشتن ناخن که موجب نرسیدن آب به پوست یا ناخن اصلی در وضو و غسل می باشد جایز نیست. در فرض کاشتن واجب است اگرچه به حرج و مشقت بیافتد ناخن کاشته شده را بردارد و اگر حتی با حرج و مشتقت قابل برداشتن نبود بنابراحتیاط واجب باید هم وضو و غسل جبیره انجام دهد و هم تیمم نماید. 📚 استفتاء از سایت مراجع عظام ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄ ازدواج حرام در عده عقد موقت... نظر آیت الله خامنه‌ای ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
🤔 ! ❓ تخیل شهوت بدون خروج منی، چه حکمی دارد؟ ✍ آیت الله خامنه‌ای: تحریک شهوت از طریق مذکور جایز نیست. ✍ آیت الله مکارم: فکر گناه تا زمانی که منتهی به انجام گناه نشود، گناه محسوب نمی شود، ولی بی شک آثار نامطلوبی بر روح انسان می گذارد. ✍ آیت الله شبیری زنجانی: حرام نیست اما اگر با تحریک کردن عضو باشد احتیاط در ترک است. ✍ آیت الله وحید: بنابر احتیاطِ واجب، حرام است. ✍ آیت الله فاضل: صرف تخیل شهوت تا زمانی که عملا منجر به حرام و گناه نشود، گناه حساب نمی شود. لیکن تخیّل شهوانی، دل را سیاه می کند و زمینه گناه را فراهم می کند و بهتر است از تخیل شهوانی بدون قصد خروج منی نیز خودداری شود. 📚 منابع: استفتاء اینترنتی از سایت آیات خامنه‌ای، ش: 46DI2JhHkN4. مکارم، ش: 9510040086. شبیری، ش: 36812. استفتاء اينترنتی از سایت وحید. فاضل، ش: 9502954. ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
🤔 ❓مدت عده ازدواج موقت چقدر است و آیا این مسأله فتوا است یا احتیاط واجب؟ ✍ آیت الله خامنه‌ای: عده عقد موقت دو حیض کامل پس از اتمام محرمیت است و اگر در سن حیض دیدن است و حیض نمی بیند با تمام شدن ۴۵ روز عده تمام می شود. ✍ آیت الله مکارم: در عقد موقت در صورتي که دخول انجام نشده يا زن يائسه باشد عده ندارد و در صورت دخول بعد از تمام شدن مدت يا بخشش باقيمانده مدت توسط مرد عده آغاز مي شود، عده زني که عادت ماهانه مي بيند، به مقدار دوحيض کامل است و اگر عادت نمي بيند چهل وپنج روز تمام. حکم فوق فتواست. ✍ آیت الله شبیری زنجانی: فتوای معظم له در مورد عده ازدواج موقت یک حیض کامل یا ۴۵ روز از زمان پایان مدت یا بخشیدن مدت ازدواج است. ✍ آیت الله سیستانی: دو حيض كامل بنا بر احتياط واجب. 📚 منابع: استفتاء اینترنتی از سایت آیات خامنه‌ای، ش: 12Y6kroDSCo. مکارم، ش: 9712130002. شبیری، ش: 62850. سیستانی؛ ش:829530. ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
🤔 ! ❓ اگر در حین وضو گرفتن دست به محلی که خیس است برخورد کند از آنجایی که با آب غیر وضو قاطی می‌شود وضو باطل می‌شود؟ ✍ آ یت الله خامنه ای: اگر هنگام شستن دست و صورت باشد اشکالى ندارد ولى اگر بعد از شستن دست چپ باشد و بخواهد با همان دست مسح سر يا پا را انجام دهد اشکال دارد. ✍ آیت الله فاضل لنکرانی: اگر دست قبل از مسح به جای خیس بخورد و رطوبتی غیر از آب وضو به دست برسد مسح با آن باطل است و اگر با قسمت دیگری کف دست که آب غیر وضو به آن نرسیده مسح بکشد صحیح است. ✍ آیت الله مکارم شیرازی: در فرض سوال آن را نیز از آب وضو حساب می کند. ✍ آیت الله وحید خراسانی: مسح سر و پا باید با آب وضو که در کف دست است انجام شود و اگر آب کف دست با آب دیگری ممزوج و قاطی شود مسح با آن صحیح نیست. 📚 منبع: استفاء‌از دفتر مراجع عظام ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
🤔 ! ❓ آیا مسح هر دو پا را _ بدون عذر _ می‌توان با یک دست انجام داد؟ ✍ آیت الله خامنه ای: اشکالی ندارد، هر چند احتیاط مستحب آن است که مسح پای راست با دست راست و پای چپ با دست چپ کشیده شود. ✍ آیت الله مکارم: احتیاط واجب آن است که پای راست با دست راست و پای چپ با دست چپ مسح شود. ✍ آیت الله سیستانی: اشکال ندارد. ✍ آیت الله شبیری زنجانی: اشکال ندارد. ✍ آیت الله فاضل لنکرانی: احتیاط آن است که (درحال اختیار) مسح پای راست باید به ترتیب، با دست راست باشد و مسح پای چپ با دست چپ باشد. 📚 منابع: استفتاء اینترنت از سایت آیات خامنه‌ای، ش: FWRSB1oaal. مکارم، ش: 9509260084. سیستانی، ش: 656020. شبیری، ش: 45400. فاضل، ش: 9611559. ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄ وضو گرفتن با آب معدنی نذری... نظر آیت الله خامنه‌ای ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
🤔 ! ❓ حکم شوخی کردن با نامحرم چیست؟ حد مجاز (حلال) و حد غیر مجاز (حرام) آن را بیان کنید.   ✍ آیت الله خامنه ای: در ارتباط با نامحرم از رفتار و گفتارهایی که مهیج شهوت و مفسده انگیز است باید اجتناب شود. ✍ آیت الله بهجت: چون غالباً موجب وقوع در فتنه است، ترک شود. شایان ذکر است فرقی بین نامحرم های فامیل و غریبه وجود ندارد.  ✍ آیت الله سیستانی: مزاح و شوخی مرد با زن نامحرم و همچنین مزاح و شوخی زن با مرد نامحرم جایز نیست. ✍ آیت الله شبیری زنجانی: ارتباط با نامحرم اگر موجب تحریک شهوت شود و یا خوف افتادن در گناه و مفسده در آن باشد، حرام است. در غیر این صورت نیز مناسب است مومن از کمینگاه ها و وساوس شیطان دوری کند.  ✍ آیت الله مکارم شیرازی: بطور کلی شوخی با نامحرم اشکال دارد و باید به صورت جدی از این کار اجتناب نمود. ✍ آیت الله فاضل لنکرانی: مزاح و شوخی توأم با قصد لذّت جایز نیست.  🔹 در روایتی از پیامبر مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله) منقول است: مَنْ فَاکَهَ امْرَأَهً لَا یَمْلِکُهَا حُبِسَ بِکُلِّ کَلِمَهٍ کَلَّمَهَا فِی الدُّنْیَا أَلْفَ عَامٍ فِی النَّار هر کس با نامحرم شوخى کند، برای هر کلمه ای که در دنیا با او سخن گفته است، هزار سال او را در دوزخ زندانی می کنند. ✅ داستان: یکی از راویان می‌گوید در کوفه به زنی قرآن می‌آموختم، روزی با او شوخی کردم، بعد به دیدار امام باقر (علیه‌السلام) شتافتم، امام باقر (علیه‌السلام) فرمود: آن که (حتّی) در پنهان مرتکب گناه شود خداوند به او اعتنا و توجّهی ندارد، به آن زن چه گفتی؟ از شرمساری چهره‌ام را پوشاندم و توبه کردم، امام فرمود: تکرار نکن.  📚 منابع: استفتائات نمایندگی ها–بخش نمایندگی ها، بهجت استفتائات، ج۴، ص۱۸۷، س۵۲۵۶ و۵۲۵۷. سیستانی، استفتائات نمایندگان معظم له، دفتر قم، ص ۱۳۳. زنجانی استفتاء خصوصی کتبی از معظم له – ش:۲۶۲۶۰. مکارم استفتاء خصوصی کتبی از معظم له، ش: ۹۴۱۱۰۱۰۰۹۲. فاضل، جامع المسائل، ج۱، احکام خانواده، ص۴۵۴، س۱۷۲۱. ثواب الاعمال وعقاب الاعمال، ص ۲۸۳. بحار الأنوار، جلد ۴۶، صفحه ۲۴۷. ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄ ازدواج در اسلام... نظر مشهور مراجع ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
🤔 ! ❓ گربه‌ای را که کبوترهایم را می‌خورد گرفتم و داخل یک گونی به بیرون شهر بردم تا رهایش کنم ولی متاسفانه مرده بود، آیا گناه کرده ام؟ وظیفه ام چیست؟ ✍ آیت الله خامنه ای: اگر قصد کشتن آن را نداشتید، گناهی مرتکب نشدید. ✍ آیت الله مکارم: تکلیفی ندارید خوب است مقداری صدقه دهید. ✍ آیت الله سیستانی: تکلیفی ندارید. ✍ آیت الله وحید: خوب است به فقیرِ شیعه‌ای صدقه بدهید. 📚 منابع: استفتاء اینترنتی از سایت آیات خامنه‌ای، ش: qMleRf7HMk. مکارم، ش: 9703130055. سیستانی، ش: 743274. و سایت آیت الله وحید. ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄ نذر برای ائمه علیهم السلام... نظر آیت الله وحید ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄ مهریه سنگین... نظر آیت الله خامنه‌ای ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
🤔 ! ❓ چنانچه در اول وقت نماز ظهر را بخوانیم آیا برای نماز عصری که بلافاصله بعد از نماز ظهر خوانده می‌شود، می‌توان اذان گفت؟ ✍ آیت الله خامنه ای: در فرض سؤال اذان ساقط است. ✍ آیت الله مکارم: هر نمازى كه با نماز قبل همراه خوانده شود اذان آن ساقط مى شود اما گفتن اقامه مانعی ندارد؛ فاصله شدن نافله و تعقيب كافى نيست، ولى اگر نمازها را جدا از هم هر يك را در وقت فضيلت خود به جا آورند اذان و اقامه هر دو مستحب است. ✍ آیت الله سیستانی: در فرض سوال اذان از نماز دوم ساقط است. ✍ آیت الله شبیری زنجانی: از موارد سقوط اذان است. ✍ آیت الله وحید: اگر در صحرایِ عرفات و در مسجد نباشید می توانید اذان بگویید و در آن دو مورد در مواردی نمی‌توانید. ✍ آیت الله فاضل: اگر برای نماز ظهر، اذان گفته باشید و نماز عصر را بلافاصله بعد از اذان ظهر بخوانید (و فاصله بین دو نماز نیفتد) گفتن اذان برای نماز عصر صحیح نیست و اذان ساقط است و تنها اقامه را بخوانید. 📚 منابع: استفتاء اینترنتی از سایت آیات خامنه‌ای، ش: 0386d35b8eff6cd1bb52ea3e75b92fb7. مکارم، ش: 9506040131. سیستانی، ش: 527611. شبیری، ش: 33128. وحید، ش: 22905. فاضل، ش: 9501746. ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
🤔 ! ❓ وقت غسل جمعه تا چه زمانی است؟ ✍ آیت الله خامنه‌ای: وقت آن از اذان صبح است تا ظهر، و بهتر است نزديك ظهر بجا آورده شود. و اگر تا ظهر انجام ندهد بهتر است كه بدون نيت ادا و قضا تا عصر جمعه بجا آورد. و اگر در روز جمعه غسل نكند، مستحب است از صبح شنبه تا غروب قضاى آن را بجا آورد. و كسى كه می‌ترسد در روز جمعه آب پيدا نكند، میتواند روز پنجشنبه غسل را انجام دهد، بلكه اگر در شب جمعه غسل را به اميد آنكه مطلوب خداوند عالم است بجا آورد صحيح است. و مستحب است انسان در موقع غسل جمعه بگويد: "اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شريك له و ان محمدا عبده و رسوله اللهم صل على محمد و آل محمد و اجعلنى من التوابين و اجعلنى من المتطهرين". ✍ آیت الله سیستانی: وقت آن بعد از اذان صبح است تا غروب آفتاب، و بهتر آن است که نزدیک ظهر بجا آورده شود، و اگر تا ظهر انجام ندهد بهتر آن است که بدون نیّت اداء و قضاء تا غروب بجا آورد، و اگر در روز جمعه غسل نکند مستحب است از صبح شنبه تا غروب قضای آن را بجا آورد. و کسی که میداند در روز جمعه آب پیدا نخواهد کرد می تواند روز پنجشنبه، یا شب جمعه غسل را رجاءً انجام دهد. و مستحب است انسان در موقع غسل جمعه بگوید: «اَشْهَدُ اَنْ لا اِلهَ إلاّ اللّهُ وَحْدَهُ لا شرِیکَ لَهُ وَاَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَرَسُولُه، اللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، وَاجْعَلْنِی مِنَ التَّوّابِینَ وَاجْعَلْنِی مِنَ المُتَطَهّرِینَ» ✍ آیت الله مکارم: غسل جمعه که از مهم‌ترین و مؤکّدترین غسل‌های مستحب محسوب می‌شود و بهتر است که حتّی الامکان آن را ترک نکنند، وقت آن از اذان صبح روز جمعه است تا ظهر و اگر تا ظهر انجام نشود احتیاط آن است که بدون نیّت ادا و قضا و به قصد مافی الذّمّه تا عصر جمعه به جا آورند، و اگر در روز جمعه غسل نکنند مستحبّ است از صبح شنبه تا غروب، قضای آن را به جا آورند و کسی که می ترسد در روز جمعه آب پیدا نکند می تواند روز پنجشنبه غسل را به نیّت مقدّم داشتن انجام دهد. ✍ آیت الله وحید خراسانی: وقت آن بعد از اذان صبح است، تا ظهر، و بهتر آن است که نزدیک ظهر به جا آورده شود، و اگر تا ظهر انجام ندهد بهتر است که بدون نیت ادا و قضا تا غروب به جا آورد، و اگر در روز جمعه غسل نکند مستحبّ است از صبح شنبه تا غروب قضای آن را به جا آورد، و کسی که می داند در روز جمعه آب پیدا نخواهد کرد می تواند روز پنجشنبه غسل را رجاءً انجام دهد. و مستحبّ است انسان در موقع غسل جمعه بگوید: «اَشْهَدُ اَنْ لا اِلهَ اِلاَّ اللّهُ وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ وَ اَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُه، اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَ الِ مُحَمَّد وَ اجْعَلْنِی مِنَ التَّوابِینَ وَ اجْعَلْنِی مِنَ المُتَطَهِّرِینَ» ✍ آیت الله نوری همدانی: وقت آن از اذان صبح است تا ظهر و بهتر است نزدیک ظهر بجا آورده شود و اگر تا ظهر انجام ندهد بهتر است که بدون نیت ادا و قضا تا عصر جمعه بجا آورد و اگر در روز جمعه غسل نکند مستحب است از صبح شنبه تا غروب، قضای آن بجا آورد. و کسی که می ترسد در روز جمعه آب پیدا نکند یا موفق نشود ، می تواند روز پنجشنبه غسل را انجام دهد ، بلکه اگر در شب جمعه غسل را به امید آنکه مطلوب خداوند عالم است بجاآورد، صحیح است و مستحب است انسان در موقع غسل جمعه بگوید: اَشهدُ اَن لا اِلهَ الا الُله وحدهُ لا شریکَ له وانّ محمّداً عبدهُ و رسولهُ اللهّم صل عَلی مُحمدٍ و آل محمدٍ و اجعَلنی منَ التوابینَ و اجعلنِی منَ المتُطهرینَ. 📚 منابع: توضیح المسائل، نوری م۶۴۵، وحید م۶۵۰، مکارم م۶۰۸، سیستانی م۶۳۳، سایت رسمی آیت الله خامنه ای ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄ بی توجهی به خطبه‌های نماز جمعه... نظر همه مراجع ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
🤔 ! ❓ آیا تخلف از وعده (در غیر از قراردادهای دوطرفه) حرمت دارد؟ ✍ آیت الله خامنه‌ای: حرمت ندارد، اما مومن اخلاقاً تخلف نمی‌کند. ✍ آیت الله مکارم: اگر وعده ابتدایی بوده، خلف وعده حرام نیست. ✍ آیت الله سیستانی: وعده ابتدایی که در ضمن عقد و قراردادی نباشد واجب الوفاء نیست گرچه عمل کردن به وعده مستحب است و در حدیث آمده: (وعده مؤمن به برادر مؤمن خود همانند نذر است ولی کفاره ندارد). البته بعضی از فقهاء گفته اند عهد واجب الوفاء است یعنی التزامی که طرف مقابل بر اساس آن عملی انجام دهد مثلاً شخصی را دعوت می کند برای نهار خوردن و آن شخص کرایه ماشین می دهد و زحمت می کشد و خود را به خانه دعوت کننده می رساند، در این صورت دعوت کننده نمی تواند بگوید من وعده دادم و لازم نیست به وعده خود وفا کنم. ✍ آیت الله وحید: خلفِ وعده کراهتِ شدیدة دارد البته اگر در حالِ وعده دادن بناءِ بر خلفِ وعده داشته باشد، حرام است و بنابر احتیاطِ واجب باید اجتناب نماید از وعده دادن به أهل در حالی که معلوم نیست به آن عمل می کند یا نه. ✍ آیت الله شبیری زنجانی: اگر شخص عمل به وعده را به عهده خود گذاشته باشد تخلف از آن بنابر احتیاط جایز نیست اما اگر به عهده خود نگذاشته تخلف مکروه است. ✍ آیت الله فاضل: تخلف از وعده هایی که غیر از عقود لازم باشد، و ضرر برکسی وارد نشود، حرام نیست، لیکن اخلاقا کارخوبی نیست و کراهت دارد. 📚منبع: استفتاء اینترنت از سایت آیات خامنه‌ای، ش:0clwTqExxAQ]. مکارم، ش: 9509260084. سیستانی، ش: 561671. وحید، ش: 40042. شبیری، ش: 36507. فاضل، ش: 9502886. ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄ نگاه سهوی به تصاویر مبتذل... نظر مشهور مراجع ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄ اجازه شوهر برای کار در منزل... نظر آیت الله سیستانی ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
🤔 ! ❓ گریه کردن در نماز برای گناهی که کردیم یا برای کار های دنیوی، چه حکمی دارد؟ ✍ آیت الله خامنه ای: از مبطلات نماز آن است كه براى كار دنيا عملاً با صدا گريه كند، ولى اگر براى كار دنيايى بى صدا گريه كند، اشكال ندارد، ولى اگر از ترس خدا يا براى آخرت گريه كند، آهسته باشد يا بلند، اشكال ندارد. بلكه از بهترين اعمال است. ✍ آیت الله مکارم شیرازی: گریه کردن با صدا نماز را باطل مى کند، هر چند بى اختیار شود، بلکه بنابر احتیاط واجب گریه بى صدا نیز نماز را باطل مى کند، اینها در صورتى است که گریه از ترس خدا و براى آخرت نباشد، و الاّ نه تنها نماز را باطل نمى کند، بلکه از بهترین اعمال و از کارهاى اولیاى خداست. ✍ آیت الله وحید خراسانی: اگر کسی برای کار دنیا عمدا گریه کند بنابر احتیاط واجب باید نماز را تمام کند و دوباره بخواند، مگر این که مساله را نداند و در یادگیری مساله کوتاهی نکرده باشد یعنی در ندانستن مساله معذور باشد، ولی اگر از ترس خدا یا برای آخرت گریه کند از بهترین اعمال است. ✍ آيت الله سيستانی: از مبطلات نماز بنابر احتیاط واجب برای کار دنیا عمدا با صدا یا بی صدا گریه کند، ولی اگر از ترس خدا یا از روی شوق به سوی او یا برای آخرت گریه کند، آهسته باشد یا بلند اشکال ندارد، بلکه از بهترین اعمال است بلکه اگر برای خواستن حاجت دنیوی از خدا روی تذلل در پیشگاه او گریه کند، اشکال ندارد، و همچنین گریه برای مصائب اهل بیت (ع). 📚 منبع: استفتاء‌از سایت مراجع عظام ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @tasvir12 👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯