eitaa logo
کانال اَحکام شرعی
29.4هزار دنبال‌کننده
14.8هزار عکس
2.7هزار ویدیو
52 فایل
‍‍ ﷽ جهت پاسخگویی به سوالات شرعی @HosseiniMadras آیدی استاد حسینی تبلیغات با قیمت مناسب 🤩👇 https://eitaa.com/joinchat/4031513195Cc2c5e9c9df
مشاهده در ایتا
دانلود
💎 عليه‌السلام: 🌼 اَهْـلُ الْمَسْـجِدِ زُوّارُ اللّه ِ وَ حَقٌّ عَلَى الْمَزُورِ أَلتُّحْفَةُ لِزائِرهِ ❄️ اهل مسجد زائران خدايند و برخداست كه به زوارش هديه بدهد. 📚 ارشاد القلوب، ص ۷۲ 📚 https://eitaa.com/Shariarules114
💠 خمس وسيله نقليه 💬پرسش وسيله نقليه (مانند ماشين‌سوارى و وانت) كه از درآمد تهيه شده، گاهى براى استفاده شخصى و گاهى براى باربرى و اجرت و كسب و كار است، آيا خمس دارد؟ ✅پاسخ 🔹 مقام معظم رهبری: وسیله اگر برای انجام امور مربوط به کار و کسب او باشد، حکم ابزار کار را در وجوب خمس دارد، ولی اگر برای رفع نیازهای زندگی و جزء احتیاجات مناسب با شأن عرفی او باشد، خمس ندارد و در صورتی که برای هر دو منظور خریده باشد، به نسبت محاسبه شود. 🔹 آیت‌الله مکارم‌: به نسبت مقداری که برای کسب درآمد از آن استفاده می‌کنید، مشمول خمس است. 🔹 آیت‌الله سیستانی: اگر اتومبیل با توجه به شکل و نوع آن فقط مخصوص استفاده شخصی باشد خمس آن واجب نیست حتی اگر از آن برای کار نیز استفاده کند، ولی اگر اینگونه نباشد مانند آنکه ماشین حمل بار یا وانت خریداری نماید و گاهی اوقات خانواده خود را با آن جا به جا کند خمس آن واجب است. 📚 پی‌نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی آیات‌عظام خامنه‌ای، مکارم‌شیرازی و سیستانی 📚 https://eitaa.com/Shariarules114
💬نگهداری گربه در منزل 📚 https://eitaa.com/Shariarules114
9.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 دروغ گفتن 💬دروغ گفتن برای رفع اختلاف و ایجاد صلح بین مسلمانان چه حکمی دارد؟ 💠 📚 https://eitaa.com/Shariarules114
💬پرسش سلام میخواستم بدانم کسی که تو ذهنش شخصی رو غیبت می‌کنه ولی به زبون نمیاره و به کسی هم نمیگه فقط اونو تو ذهنش میگه آیا غیبت و گناه حساب میشه؟ ✅پاسخ فکر گناه بدان معنا که منشأ اثر علمی و عملی بشود، گرچه به هر دلیل در خارج انجام نشود و در مرحله فکر باقی بماند، دست‌کم گناه نبودن آن‌ها قطعی نیست و ممکن است گناه شمرده شود. به خصوص آن‌که برخی گناهان اساساً از سنخ گناه فکری است و اصلاً در خارج عینیت پیدا نمی‌کند؛ مانند کسی که در عالم فکر و ذهن خود نسبت به برادر مؤمن خود بدبین باشد، گرچه اظهار نکند، آیا کسی می‌تواند گناه بودن این مورد را منکر شود؟!! یا مثلاً ناامیدی از خداوند یک گناه کبیره است و از سنخ گناهان فکری است. مشهور فقها فرمود‌ه‌اند که حسد گناه کبیره است. ممکن است کسی بگوید که در برخی روایات آمده که هر مؤمنی قصد گناهی بکند تا وقتی که آن را به جا نیاورد، چیزی بر او نیست و گناهی برایش نوشته نمی‌گردد. بنابراین حسد هم تا وقتی که کاری نکند، نباید گناه داشته باشد؟ جواب آن است که این روایات درباره گناهانی است که از اعضا و جوارح سر می‌زند و تا به جای آورده نشود، گناه محسوب نمی‌شود؛ اما گناهانی که جای آن‌ها قلب است (مانند ریا، ‌عجب، بغض مؤمن، و ...) از گناهان قلبی تماماً از مورد روایات عفو خارج است. البته شایان ذکر است، نباید فراموش کرد که این قبیل گناهان (حسد، ناامیدی، بدبین بودن به برادر مؤمن، عجب و...)، خودشان فی نفسه جزء گناهان می‌باشند، آن هم گناهان فکری و قلبی؛ نه آن‌که از قبیل فکر گناه، چون فکر دزدی کردن یا فکر دروغ گفتن و ... باشد. در مورد سوالی که مطرح شده، غیبت صورت نگرفته اما مرتکب گناهانی چون بدبینی و عجب میشود. 📚 https://eitaa.com/Shariarules114
5.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 گذاشتن عکس موی بانوان برای تبلیغات 💬سوال: حکم گذاشتن تصاویر موی زنان برای تبلیغات و جذب مخاطب در کانال چیست؟ 🔹در چه صورت میتوان این کار را انجام داد؟ 🔹آیا برای این کار رضایت اشخاص لازم است؟ 💠حجت الاسلام و المسلمین 📚 https://eitaa.com/Shariarules114
13.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠نجاست کافر 💬حكم فرزند كافر از نظر طهارت و نجاست 🔹حکم پاکی و نجاست فرزندان کفّار که هنوز به بلوغ نرسیده اند، چگونه است؟ 🔹در صورتیکه فرزندان کفّار پيش از بلوغ مسلمان شوند با فرض آن كه عاقل و مميز باشند، چه حکمی دارند؟ 💠 📚 https://eitaa.com/Shariarules114
💠احـکام امانت 💬پرسش کتابی را از یکی از کتابخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی شهرمان امانت گرفتم که متاسفانه گم‌شده و من خاطرم نیست که کدام کتابخانه بوده اکنون می‌توان با اهدا این کتاب به هرکدام از کتابخانه‌ها جبران کرد؟ 📚 https://eitaa.com/Shariarules114
💠احـکام زیبایی 💬پرسش انجام بعضی از اعمال زیبایی مثل تتو سبب زخم بر روی بدن می‌شود به نحوی که تا چند روز امکان آب رساندن به آن نیست. آیا با علم به این موضوع می‌توان اقدام به این قبیل کارها کرد؟ 📚 https://eitaa.com/Shariarules114
💠 شرایط فقیر برای دریافت کفاره 💬سؤال: چه کسی فقیر محسوب می‌شود و برای دریافت کفاره، چه شرایطی باید داشته باشد؟ ✅ پاسخ: فقیر کسی است که مخارج سال خود و خانواده‌اش را ندارد و نمی‌تواند به دست آورد؛ برای پرداخت کفاره به فقیر شرایط زیر باید مراعات شود: 1️⃣. مسلمان باشد (پرداخت کفاره به غیرشیعه در صورتی که از نظر اعتقادی مستضعف بوده و ناصبی نباشد، اشکال ندارد). 2️⃣. از کسانی نباشد که حیایی در ارتکاب گناه نداشته و آشکارا آن را مرتکب می‌شود. 3️⃣. از کسانی نباشد که نفقه او بر کفاره دهنده، واجب است. 📚 پی‌نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای https://eitaa.com/Shariarules114
💠 حدود اطاعت از والدین 💬 سوال: اطاعت از پدر و مادر در چه حدی لازم است؟ ✅ پاسخ: اگر امر پدر و مادر نسبت به کاری باشد که از نظر شرعی ممنوع نیست، سزاوار است امر ایشان اطاعت شود مگر اینکه اطاعت نکردن موجب اذیت قابل توجه آنها شود که در این صورت نباید با امر آنها مخالفت شود. 📚سایت آیت الله خامنه ای/ کانال فقه و احکام 📚 https://eitaa.com/Shariarules114
📥 سوال: غیبت را تعریف کنید.؟ 📤 پاسخ: ✍ امام خمینی: اگر صفتی ناروا در شخص مؤمن باشد و یا کار خلافی انجام داده باشد که دیگران از آن بی‌اطلاعند و دوست ندارد کسی آن را برای دیگران بازگو کند، بازگو کردن آن در غیاب او پیش دیگران، به قصد تنقیص و عیب‌جویی غیبت است و چنین کاری برای گوینده و شنونده حرام است. ✍ آیت الله خامنه ای: غيبت آن است كه پشت سر مسلمان و مؤمن عيب مستور او (امرى که مستور عرفى است) گفته شود که حقیقت دارد، لکن اگر او مطلع شود ناراحت می‌شود، مشروط به اينكه به قصد تنقيص باشد، يا در نزد عرف تنقيص به‌حساب آيد. ✍ آیت الله بهجت: هر چه از عیوب مخفی مؤمن باشد و او را ناراحت کند از موارد غیبت است. ✍ آیت الله مکارم: غیبت آن است که عیب پنهان کسی را پشت سر او بگویند. ✍ آیت الله سیستانی: غیبت حرام است و منظور از غیبت این است که انسان عیب پنهانی شیعه‌ی دوازده امامی را در غیاب و پشت سرش نزد دیگری یاد کند، چه به قصد اهانت و پایین آوردن شخصیت او باشد و چه بدون این قصد باشد و اگر به قصد اهانت و توهین عیب وی را اظهار نماید، دو گناه مرتکب شده است. فرقی ندارد در این که آن عیب در اندام فرد باشد یا در نسب و خاندانش یا در عملکرد و رفتار یا اخلاقش باشد یا در سخنان و گفتارش یا در امور دینی یا دنیوی باشد. همچنین فرقی ندارد آن عیب را به کنایه یا صراحت بگوید؛ نیز فرقی نمی‌کند یاد کردن عیب با گفتار باشد یا نوشتار یا با عملی باشد که آن عیب را بفهماند (مثل اشاره با سر، حرکات دست یا چشم یا ارائه‌ی آن به دیگری از طریق پخش از نوار، سی‌دی، فیلم ویدیویی، پیامک، بلوتوث و مانند آن ...). بنابراین غیبت تنها یک گناه زبانی نیست و دامنه‌ی وسیعی دارد. 📚 منابع: استفتائات، امام، ج 2، سال 1380، ص 618-619، س 9 و 13. سایت leader . ir ، قسمت مسائل فرهنگی و اجتماعی، م 429، بخش استفتائات جدید، قسمت غیبت. استفتائات، مکارم، ج 1، سال 1390، ص 137، م 552. استفتائات، بهجت، ج 4، ص 560، س 6467. https://eitaa.com/Shariarules114