💠 سربرداشتن سهوی از سجده پیش از امام:
💬اگر اشتباهاً سر از سجده بردارد و ببیند امام در سجده است چنانچه اطمینان دارد که اگر برگردد در سجده به امام میرسد، بنابر احتیاط لازم، باید به سجده برگردد و چنانچه در هر دو سجده این اتّفاق بیفتد، برای زیاد شدن دو سجده که رکن است، نماز باطل نمیشود.
📚 رساله جامع آیتالله سیستانی/مسأله ۱۷۲۶
#احکام
📚 #احکام
💠 حکم وجوب حفظ سلامتی و حرمت آسیب زدن به بدن چیست؟
🔹 آیت الله العظمی خامنهای: بهطورکلی حفظ سلامتی فینفسه واجب است و هر عمل یا هر نوع خوراکی که برای بدن ضرر قابلتوجهی داشته باشد، جایز نیست.
مراد از ضرر قابلتوجه این است که ضرر در حدّی است که در نگاه عقلا، قابلچشمپوشی و اغماض نیست و تشخیص موارد آن به عهدهی مکلف است.
🔹 آیتالله العظمی سیستانی: خوردن و آشامیدن هر چیزی یا انجام هر کاری که موجب هلاکت یا ضرر و زیان شدید (ضرر فوقالعاده و مهمّ) برای بدن شود، مثل نقص اعضا یا ازبینرفتن بعضی از حواسّ، حرام است.
اموری مانند مرگ مغزی، کوری چشم، ناشنوایی، قطع دستوپا یا ازکارافتادگی و فلج شدن آنها، ازکارافتادن هر دو کلیه، برداشتن رحم یا بریدن تخمدانها و مواردی ازاینقبیل، ضرر فوقالعاده و مهمّ محسوب میشود؛ امّا صِرف تب و سردرد مختصر، سرماخوردگی موقّت، بریدن مقداری از پوست بدن، سرخی یا کبودی یا سیاهی پوست، برداشتن یک کلیه برای کسی که کلیۀ دیگر او سالم است و میتواند با آن ادامۀ حیات دهد و مانند آن، ضرر فوقالعاده محسوب نمیشود.
شایانذکر است، اگر انسان احتمال دهد خوردن یا آشامیدن چیزی یا انجام کاری برای او ضرر شدید (ضرر فوقالعاده و مهمّ) دارد ــ هرچند در آینده ــ چنانچه احتمال مذکور قابلتوجه و عقلایی باشد، طوری که چنین احتمالی موجب ترس و نگرانی شود، (به عبارتی، احتمال معقول ضرر را بدهد، طوری که منشأ خوف برایش شود) خوردن و آشامیدن آن شیء یا انجام آن کار حرام است و لازم نیست یقین یا اطمینان به ضرر حاصل شود.
🔹آیتالله العظمی مکارم شیرازی: خوردن یا نوشیدن چیزی که برای انسان ضرر مهمّی دارد، حرام است.
📚 منابع: استفتاء از مقام معظم رهبری، سؤالات شماره: ۱۳۳۸۳۳۴ و ۱۱۳۳۴۶۶ و ۱۰۱۵۹۷۳ / توضیحالمسائل جامع، ج۲، ص۵۸۶ و ۵۸۷، م ۱۴۰۷ و ۱۴۰۸ / سایت رسمی آیتاللهالعظمی مکارم شیرازی، بخش استفتائات
#احکام
📚 #احکام_
💠 حکم خوردن شراب کم
💬 سؤال:
چیزی که مست کننده است، آیا مقدار کم آن نیز، حرام است؟
✅ پاسخ:
🔹 آنچه زیادش مستی میآورد، کم آن نیز حرام است؛ بنابر این اگر به فرض، در بعضی از مزاجها یا در بعضی از مناطق یا به سبب عادت به آن، مستی نیاورد، موجب عدم حرمت آن نمیشود.
📚 پینوشت:
بخش استفتائات پایگاه اطلاعرسانی دفتر آیتالله خامنهای.
#احکام
📚 #احکام_
💠 دریافت حق الزحمه بابت کار در خیریه
💬پرداخت حقالزحمه کارگزاران و هیئت مدیره مؤسسات خیریه از محل کمکهای جمع آوری شده چه حکمی دارد؟
✅ پاسخ:
🔹آیتالله خامنهای: پرداخت مقداری از اموال مذکور به کسانی که در جمع آوری این مبالغ کمک می کنند به عنوان اجرة المثل کارشان، اشکال ندارد؛ بهشرطی که برای جمع آوری و رساندن صدقات به افراد مستحق، به کمک آنها نیاز باشد، و ظاهر امر نشان دهد که صاحبان اموال راضی به این کار هستند وگرنه صرف این وجوه در هر کاری غیر از مصرف برای فقرا خالی از اشکال نیست.[1]
🔹آیتالله مکارم شیرازی: به مقدار زحمتی که میکشید، میتوانید حقوق مناسب بگیرید.[2]
📚 پینوشت:
[1]. استفتاء از سایت آیتالله خامنهای، شماره استفتاء: zk7zw9k.
[2]. استفتاء از سایت آیتالله مکارم شیرازی، https://b2n.ir/m95221.
#احکام
📚 #احکام_
38.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 چند بار حرف زدن در نماز به صورت سهوی
💠 سوال:
اگر کسی در چند جای نماز سهوا حرف بزند،آیا باید برای هر مورد یک سجده سهو بجا آورد؟
✅ پاسخ:
🔹آیت الله خامنه ای:
اگر عمدی نباشد، برای هر مورد کلام بیجا باید دوسجده سهو بجا آورد.
🔸 آیت الله مکارم شیرازی:
اگر در نماز چند كلمه يا چند جمله بگويد بطورى كه از صورت نمازگزار خارج نشود و همه آن يكى حساب شود، دوسجده سهو براى همه كافى است.
#احکام_سجده
#سجده_سهو
--------------
📚 منبع:
-استفتا از سایت آیت الله خامنه ای / شماره استفتاء: ym۹۲۹۶w
-استفتا از سایت آیت الله مکارم / کد رهگیری : 140009210072
---------------
〰〰〰〰〰
♻️ چرا پول اربعین رو خرج فقرا نمیکنید؟
🔰 اگر روشنفکری از شما پرسید چرا اینقدر برای اربعین و امامحسین (ع) هزینه میکنید؟ چرا این پول را هزینه فقرا نمیکنید؟
🔹 این پاسخها را در آستین داشته باشید:
1⃣ سالانه بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان خرج هزینه کنسرتهایی میشود که فقرا اجازه ورود به ان را ندارند زیرا توان مالی که شرط ورود به کنسرت است را ندارند چرا این هزینه را به فقرا نمیدهید؟
2⃣ سالانه ۱۰ تریلیون و ۲۰۰ میلیارد تومان لوازم آرایشی خریداری میشود و ایران هفدمین کشور مصرف کننده لوازم آرایشی در جهان است چرا این پول را خرج فقرا نمیکنید؟
۱۰ تریلیون پول کمی است؟ تمام فقرا را میتوان با آن سر و سامان داد.
3⃣ ایرانیان در سال، ۳۲۵۰ میلیارد صرف خرید سیگار میکنند که علاوه بر آن، هزینه درمان بیماریهای ناشی از مصرف سیگار ۷۲۰۰ میلیارد تومان است. چرا این هزینه را صرف مخارج فقرا نمیکنید؟
4⃣ در سال دو میلیون ایرانی به ترکیه میروند که اکثر آنها سفر تفریحی دارند. بابت این سفر حداقل ۸۰۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه میکنند. آیا بهتر نیست به جای چنین سفرهایی که ارز را هم از کشور خارج میکند، این هزینه را به فقرا بدهند؟
5⃣ بیش از ۲۸۰ هزار ایرانی در سال به امارات میروند و بیش از ۵۰۰ میلیارد هزینه سفر ایرانیان به این کشور بسیار کوچک میشود. بهتر نیست به جای ریختن پولشان در جیب سرمایهداران اماراتی، این هزینه را به جیب فقرا بریزند؟
6⃣ بیش از ۸۰ هزار ایرانی در سال به تایلند میروند و بیش از ۴۰۰ میلیارد هزینه سفر ایرانیها به تایلند است. بهتر نیست این هزینه را به جای گشت و گذار در مناطق ... این پول به فقرا داده شود؟
7⃣ بیش از ۷۲ هزار ایرانی در سال به مالزی میروند و هزینه سفر ایرانیان حدود ۳۶۰ میلیارد تومان است بهتر نیست این هزینه را به فقرا بدهند؟ و جوابهای نقضی دیگر.
8⃣ علاوه بر اینها باید گفت که بخش اصلی و مهم هزینههای هیآت مذهبی از طرف مردم و به ویژه همین افرادی است که بضاعت مالی اندکی دارند اما تلاش میکنند حتی به میزان اندکی هم که شده، برای مجالس اهل بیت هزینه میکنند.
⁉️ سؤال
چرا فقط نزدیک محرم و اربعین، فقرا و نیازمندان برای عدهای دینستیز مهم میشوند؟!
https://eitaa.com/ImamHossein114
1_11654631244.mp3
2.08M
💠نذری که به جهت فراموشی ادا نشده است
💬 نکات تکمیلی در مورد اذن شوهر برای نذر:
🔹آیتالله سیستانی: نذر زن بدون اذن قبلی یا اجازۀ بعدى شوهرش، نسبت به آنچه با حقّ استمتاع او منافات دارد، باطل است؛هرچند نذر وی قبل از ازدواج منعقد شده باشد. همینطور صحیح بودن نذر زن نسبت به اموال خودش بدون اذن قبلی یا اجازه بعدی شوهر محل اشکال بوده و مراعات مقتضای احتیاط در مورد آن ترک نشود؛ ولی نذرهای مالی زن نسبت به حج (حج مذکور شامل حج برای خودش و حج نیابتی برای شخص دیگر میشود)، زکات،صدقه(صدقۀ مذکور اختصاص به تصدّق بر فقرا ندارد و شامل هر آنچه قربةً الی اللّه بذل میشود، میگردد؛ مانند اینکه زن نذر کند مالش برای مسجد یا حسینیّه یا مجلس عزای اباعبدالله باشد یا مال را در راه خدا برای انجام حج بذل نماید)، احسان به پدر و مادر و صلۀ ارحام صحیح است و نیازبه اجازه شوهر ندارد؛ فرقی ندارد انجام امور مذکور بر زن واجب باشد یا مستحب.البتّه در مورد حج، چنانچه زن نذر کندکه حجّ مستحبی انجام دهد یا بهطور مجّانی برای دیگران حج انجام دهد،در صورتی صحیح است که منافات با حقّ واجب شوهرش نداشته باشد یا اینکه این نذر با اجازۀ وی انجام شود.
📚توضیح المسائل جامع،ج 2،م 1203
🔹امام خمینی: نذر زن بدون اجازه شوهرش باطل است.
📚توضیح المسائل، م 2644
🔹مقام معظم رهبری: در صحّت نذر زوجه در صورتی که شوهر او غایب باشد، اذن شوهر شرط نیست؛ ولی اگر حضور داشته باشد، احتیاط واجب آن است که از او اذن بگیرد؛و اگر بدون اذن شوهر نذر کند،نذر او منعقد نمیشود.
📚مناسک حج،م۸۱
#احکام
📚 #احکام
💠 خوردن تربت امام حسین علیهالسلام
💬 سؤال:
خاک تربتی را از خُدام حرم امام حسین علیهالسلام گرفتم ولی نمی دانم این خاک از چه فاصلهای از قبر گرفته شده است؛ حکم خوردن آن چیست؟
✅پاسخ:
به طور کلی خوردن کمی از تربت حضرت سیدالشهداء علیهالسلام برای شفا اشکال ندارد و در موارد مشکوک بین خاک تربت و غیر آن، احتیاط مستحب آن است که با آب یا چیز دیگری مخلوط شود به نحوی که خاک مستهلک شود و در این صورت خوردن آن هم مانعی ندارد.
📚 پینوشت:
بخش استفتائات پایگاه اطلاعرسانی دفتر آیتالله خامنهای.
#احکام
📚 #احکام_
❣#سلام_امام_زمانم❣
📖 السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا خَاتَمَ اَلْأَوْصِيَاءِ وَ اِبْنَ خاتَمِ اَلْأَنْبِيَاءِ...
🌱سلام بر تو ای آخرین نماینده خدا بر زمین.
🌱سلام بر تو و بر روزی که با آمدنت، جهان از عطر محمدی آکنده خواهد شد.
#اللهمعجللولیکالفرج ✨🌹
#امام_زمان ✨🌸
📚 #احکام_د
📿 #ذکر_روز #دوشنبه:
🤲یا قاضِیَ الْحاجات🤲
ای برآورنده حاجتها
🖤 #پیامبر_گرامی صل الله وعلیه واله وسلم
❄️بر حذر باش و از #غيبت كردن بپرهيز؛ گناه غيبت از گناه (عمل شنيع) زنا به مراتب بزرگتر است.(زنای زبان)
📚 بحار الانوار، جلد ۷۴، صفحه ۸۹
#احکام
📚 #احکام_
💬پرسش
لطفا وظیفه کثیر الشک رو بیان کنید.
✅پاسخ
کثیرالشک کیست؟
اگر کسی در یک نماز سه مرتبه شک کند، یا در سه نماز پشت سر هم مثلًا در نماز صبح و ظهر و عصر شک کند، کثیر الشک است و چنانچه زیاد شک کردن او از غضب یا ترس یا پریشانی حواس نباشد، به شک خود اعتنا نکند.
(فاضل:) میزان در تشخیص کثیر الشک عُرف است و اگر کسی..
(گلپایگانی:) مسأله اگر برای انسان حالتی پیدا شده باشد که نتواند سه نماز پشت سر هم بدون شک ّ بخواند کثیر الشک است و باید به شک ّ خود اعتنا نکند.
(خوئی، تبریزی:) مسأله کثیر الشک کسی است که عرفاً بگویند زیاد شک می کند یا این که حال او به نحوی باشد که در هر سه نماز لا اقل ّ یک مرتبه شک کند؛ چنین شخصی به شک خود اعتنا نکند.
(تبریزی: و لکن معتبر است زیادی شک ّ از جهت عارضه موقّتی مانند پریشانی خاطر از غضب و ترس نباشد.)
(صافی:) مسأله کثیر الشک کسی است که عرفاً بگویند زیاد شک می کند و بعید نیست کسی هم که نتواند سه نماز پشت سر هم بدون شک بخواند، کثیر الشک باشد، که باید به شک خود اعتنا نکند.
(زنجانی:) مسأله کثیر الشک: کسی است که در هر سه نماز لا اقل یک مرتبه شک می کند، چنین شخصی به شک خود اعتنا نمی کند و کسی که عرفاً بگویند زیاد شک می کند و به این اندازه نباشد، بنا بر احتیاط واجب عمل شک را مانند شخص معمولی انجام داده و اگر شک وی در عدد رکعات باشد نماز را دوباره نیز بخواند.
(سیستانی:) مسأله کثیر الشک کسی است که زیاد شک می کند به این معنی که بیش از معمول شک می کند با مقایسه حال او با حال کسانی که مانند او هستند از جهت بودن یا نبودن اسباب اغتشاش حواس؛ و اختصاص ندارد کثیر الشک به کسی که زیاد شک کردن عادت او باشد، بلکه کافی است که در معرض عادت به کثرت شک باشد.
(مکارم:) مسأله «کثیر الشّک» یعنی کسی که زیاد شک می کند، نباید به شک خود اعتنا کند، خواه در عدد رکعات نماز باشد، یا در اجزای نماز، یا شرایط نماز. کثیر الشک کسی است که بگویند زیاد شک می کند و اگر کسی در یک نماز سه مرتبه شک کند یا در سه نماز پشت سر هم شک کند، «کثیر الشک ّ» است. هر گاه به خاطر یک حالت فوق العاده مانند بیماری، غضب یا مصیبت موقّتاً گرفتار حالت کثرت شک شود، باید به شک ّ خود اعتنا کرده و مطابق احکام آن رفتار کند.
(بهجت:) مسأله کسی که زیاد شک می کند، نباید به شک ّ خود اعتنا کند و کثیر الشک شدن به این است که مردم بگویند تو زیاد شک ّ می کنی؛ و زیاد شک کردن به این صورت محقّق می شود که در یک نماز سه مرتبه شک کند، یا در سه نماز پشت سر هم مثلًا در نماز صبح و ظهر و عصر شک کند.
🔹️وظیفه کثیرالشک
✅️ کثیر الشک اگر در به جا آوردن چیزی شک کند، چنانچه به جا آوردن آن نماز را باطل نمی کند باید بنا بگذارد که آن را به جا آورده مثلًا اگر شک کند که رکوع کرده یا نه باید بنا بگذارد که رکوع کرده است و اگر به جا آوردن آن، نماز را باطل می کند باید بنا بگذارد که آن را انجام نداده؛ مثلًا اگر شک کند که یک رکوع کرده یا بیشتر، چون زیاد شدن رکوع نماز را باطل می کند، باید بنا بگذارد که بیشتر از یک رکوع نکرده است.
#احکام
📚 #احکام_
💠 در چه مواردی مسّ میّت موجب غسل نمیشود؟
🔷 مواردی که مسّ بدن انسان مرده، موجب غسل نمیشود:
1️⃣ کسی که در میدان جنگ به شهادت رسیده است؛
2️⃣ مردهای که هنوز بدنش سرد نشده است؛
3️⃣ مردهای که سه غسلش را انجام دادهاند؛
4️⃣ رساندن مو به بدن میّت؛
5️⃣ رساندن بدن به موی میّت؛
6️⃣ رساندن مو به موی میّت .
📚 آموزش مصوّر احکام آیتالله خامنهای، ص 176.
#احکام
📚 #احکام_
📚 تطهیر کف چوبی خانه
💠 سؤال:
آیا کفِ چوبی خانه که نجس شده با آب متصل به کر، تطهیر می شود؟
✅ جواب:
پس از برطرف شدن عین نجاست با یک بار شستن با آب متصل به کرّ، پاک می شود؛ البته اگر نجاست به چوب نفوذ کرده باشد فقط ظاهر آن پاک می شود.
#احکام_طهارت_نجاست
#تطهیر_کف_خانه
--------------
📚 منبع:
پایگاه اطلاعرسانی دفتر مقام معظم رهبری
---------------
〰〰〰〰
💠 میزان عدّه طلاق عقد دائم
💬 سؤال:
خانمی از شوهرش طلاق گرفته است و میخواهد به عقد موقت مرد دیگری در بیاید، باید چند روز عدّه نگهدارد؟
✅ پاسخ:
میزان عدّه طلاق عقد دائم، سه پاکی است؛ یعنی زنی که نه سالش تمام شده و یائسه نیست، اگر شوهر با او نزدیکی کرده و با شرایط شرعی در پاکی، او را طلاق داده باشد، بعد از اجرای صیغه طلاق بلافاصله عدّه او شروع میشود که باید به قدری صبر کند که دو بار حیض ببیند و پاک شود و همین که حیض سوم را دید عدّه او تمام میشود (اگر چه سه ماه نشود و لازم نیست حیض سوّم او نیز تمام شود)، امّا اگر حیض نمیبیند، ولی در سن زنهایی باشد که حیض می بینند یا حیض میبیند ولی پاکی او بیش از سه ماه است، چنانچه شوهرش بعد از نزدیکی، او را در پاکی طلاق دهد و پاکی همچنان تا سه ماه ادامه داشته باشد، باید تا سه ماه قمری، عدّه نگه دارد. همچنین در صورتی که مرد پیش از نزدیکی کردن با همسرش او را طلاق دهد یا زن یائسه باشد، عدّه ندارد، یعنی زن می تواند بعد از طلاق فوراً ازدواج کند.
📚 پینوشت:
بخش استفتائات پایگاه اطلاعرسانی دفتر آیتالله خامنهای
#احکام
📚 #احکام_