📥 سوال:
اگر خانمی در ايام اعتکاف پارسال، روز سوم حيض شود و از مسجد خارج شود بايد بعدا اين اعتکاف را قضا کند يا فقط روزه آن روز کافی است يا وظيفه ای ندارد؟ اگر بخاطر مريضی روز سوم را بخورد چه وظيفه ای دارد؟
📤 پاسخ:
✍ آیت الله خامنه ای:
قضا كردن روزه و اعتكاف به خودى خود لازم نیست.
✍ آیت الله مکارم:
اگر نذر نکرده چيزي بر او نيست و اگر نذر کرده بايد مجددا معتکف شود.
✍ آیت الله سیستانی:
اگر زنی که معتکف شده است بعد از اتمام روز دوّم اعتکاف، حائض شود واجب است فوراً از مسجد خارج شود و قضاء اعتکاف بر او بنا بر احتیاط واجب لازم میباشد، مگر آنکه در ابتدای اعتکاف شرط رجوع (شرط رها نمودن اعتکاف در اثنای آن) کرده باشد.
✍ آیت الله فاضل لنکرانی:
اگر روز سوم حیض شود اعتکاف باطل میشود، هر چند ثواب روزهایی را که اعتکاف بوده خداوند میدهد ولی اعتکاف باطل میشود و باید فوراً مسجد را ترک کند، و چون بطلان اعتکاف اختیاری نبوده، در صورتی که از اول با نیت اعتکاف استحبابی معتکف شده باشد و نذر یا عهد با صیغه شرعی برای اعتکاف نکرده باشد، قضای آن لازم نیست.
✅ البته اگر کسی عمداً روز سوم اعتکاف را باطل کند هم قضا دارد و هم کفاره، اما بطلان اعتکاف در روز سوم با عذر شرعی، قضا و کفاره ندارد.
📚 استفتاء از سایت مراجع
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
📥 سوال:
آیا اقدام پنهانی زن به بارداری از شوهرش بدون اطلاع او، اشکال دارد؟
📤 پاسخ:
✍ آیت الله خامنه ای:
فی نفسه اشکال ندارد.
✍ آیت الله مکارم:
اشکالی ندارد هر چند بهتر است جهت جلوگیری از بروز اختلافات، با تفاهم یکدیگر اقدام نمایند.
✍ آیت الله سیستانی:
خیر (اشکال ندارد)، جایز نیست مرد همسرش را بر استفاده از موانع بارداری مجبور کند.
✍ آیت الله شبیری زنجانی:
خیر (اشکال ندارد).
✍ آیت الله فاضل:
اگر زن به طور پنهانی و بدون هماهنگی با شوهر باردار شود اشکال ندارد.
📚 منابع:
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: adpCZdkgG0. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9601300044. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 600267. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 45400. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9600384.
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
📥 سوال:
آیا مسح هر دو پا را _ بدون عذر _ می توان با یک دست انجام داد؟
📤 پاسخ:
✍ آیت الله خامنه ای:
اشکالی ندارد، هر چند احتیاط مستحب آن است که مسح پای راست با دست راست و پای چپ با دست چپ کشیده شود.
✍ آیت الله مکارم:
احتیاط واجب آن است که پای راست با دست راست و پای چپ با دست چپ مسح شود.
✍ آیت الله سیستانی:
اشکال ندارد.
✍ آیت الله شبیری زنجانی:
اشکال ندارد.
✍ آیت الله فاضل لنکرانی:
احتیاط آن است که (درحال اختیار) مسح پای راست باید به ترتیب، با دست راست باشد و مسح پای چپ با دست چپ باشد.
📚 منابع:
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: FWRSB1oaaI. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9509260084. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 656020. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 45400. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9611559.
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
📥 سوال:
کسی که به عنوان پرستاری یک آقا باید او را تطهیر کند و قاعدتا عورت او را می بینید، آیا پولی که دریافت می کند اشکال دارد؟
📤 پاسخ:
✍ آیت الله خامنه ای:
پول حرام نیست.
✍ آیت الله مکارم:
چنانچه لمس یا نگاه ضرورت داشته باشد، در حد ضرورت مانعی ندارد و می تواند در اجرتی که دریافت می نماید، تصرف کند البته در صورت وجود همسر شخص و دسترسی به او، انجام آن امر توسط غیر همسر (در جایی که موجب لمس یا نگاه حرام می گردد) جایز نیست.
✍ آیت الله سیستانی:
پول حرام نیست ولی دست زدن به بدن نامحرم یا دیدن عورت او جایز نیست و می تواند از راه عقد موقت محرم شود.
✍ آیت الله شبیری زنجانی:
اگر آن مرد مضطر به داشتن پرستار زن باشد کار زن حلال است در غیر اینصورت چنین اجاره ای باطل است و تصرف در وجه دریافتی جائز نیست.
✍ آیت الله وحید:
نگاه کردنِ عورت ولمسِ آن حرام است و همچنین لمس و نگاهِ به بدنِ مرد حرام است ولی أجرت بر کارهایِ حلال اشکالی ندارد البته أجرت بر انجامِ کارِ حرام، حرام است.
✍ آیت الله فاضل:
اگر زن پرستار مرد نامحرم باشد و بدن و عورت مرد نامحرم را می بیند و تطهیر می کند، حرام است و پولی که بابت کار حرام می گیرد نیز حرام می باشد.
📚 منابع:
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، استفتاء: 0eb538063e40a005d635ab979e750d31.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9505060067. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 518197. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 32115. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی آيت الله وحید؛ شماره سوال: 22006. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9501462.
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
📥 سوال:
آیا نماز با نامحرم در اتاق خلوت، صحیح است؟
📤 پاسخ:
✍ آیت الله خامنه ای:
اگر مرد و زن نامحرم در اتاق یا محل خلوتی باشند که کسی نمی تواند وارد آن شود و آنان بترسند که با حرام بیفتند، ماندنشان در آن جا حرام است و بنابر احتیاط مستحب نباید آن جا نماز بخوانند؛ لیکن اگر نماز خواندند، باطل نیست.
✍ آیت الله سیستانی:
بودن مرد و زن نامحرم در جایی که احتمال معصیت و فساد را بدهند حرام است؛ هر چند کس دیگری بتواند وارد شود و احتیاط مستحب آن است که در آنجا نماز نخوانند.
✍ آیات صافی و مکارم:
اگر مرد و زن نامحرم در اتاق یا محل خلوتی باشند که کسی نمی تواند وارد آن شود بنابر احتیاط واجب ماندنشان در آنجا حرام است؛ هر چند احتمال فساد ندهند و به گفتگوهای علمی و ضروری و مانند آن بپردازند. نماز خواندن نیز در آنجا صحیح نیست.
📚 منابع:
[1]. آیت الله خامنه ای استفتاء (رساله مصور، ج2، ص 70). [2]. سیستانی، توضیح المسائل، م 876. [3]. صافی، توضیح المسائل، م 876؛ مکارم، توضیح المسائل، م 814.
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
🤔 روزه مستحبی با وجود روزه کفاره!!!
❓ کسی
که کفــاره
روزه دارد نــه
قضای روزه میتواند
روزه مستحــبی بگیــرد؟
✅ اگر مد طعام را انتخــاب
کنـــد می توانــــــد روزه
مستــحب بجا بیــاورد و
الا بنابر احتیاط واجـــب
نمیتواند روزه مستحــب
بگیرد. در ضمن همین که
نیت کنـــد مد طعــــام را
پرداخت کند کافی است.
✍ نظر آیت الله "#مکارم"، makarem.ir
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
🤔 روزه مستحبی با وجود روزه کفاره!!!
❓ کسی
که کفــاره
روزه دارد نـــه
قضای روزه میتواند
روزه مستحـبی بگیـــرد؟
✅ کســی کـه بــرای بـه جــا
آوردن روزه میـــــــتــــی
اجیر شده یا روزه کفـاره
دارد، اگر روزه مستـحبّی
بگیــــرد اشــــکال نـدارد.
✍ نظر آیت الله "#سیستانی"، hadana.ir
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
🤔 مراجعه به دعانویس و کسب درآمد از این راه!!!
❓ مراجعـه
به دعانویسـان
و فـــال گیــــرها چــه
حکمـــــی دارد؟ آیـــا کســــب
درآمـــــد از ایــن راه جایـــز اســـت؟
✅ نوشتن دعاهایى که از ائمه معصومین
(علیهم السلام) رسیـــده، و در کتـــب
معتبره موجود اسـت، اشکـــال ندارد.
امّا دعا نویسى حرفه اى، که متـداول
افراد سـود جوست، صحیــح نیســت.
کســـب درآمـــد اگــــر از راه نوشتــن
دعـــاهــاى مشــــــــروعـــه ماثـــــوره
باشـد مانعــى نـدارد ولى دعا نـویسى
خـــرافى حـــرفه اى جایــــز نیـــست.
✍ نظر آیت الله "#مکارم"، makarei.ir
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
🤔 مراجعه به دعانویس و کسب درآمد از این راه!!!
❓ مراجعـه
به دعانویســان
و فـــال گیــــرها چــه
حکمـــی دارد؟ آیـــا کســــب
درآمـــد از ایــن راه جـــایـز اســــت؟
✅ اگر دعاها از ائمه اطهار(علیهمالسلام)
نقـل و روایــــت شــــده باشنــــد و یا
مضامین آنها حق باشد، تبرّک جستن
به آنها اشکــال ندارد. همــانگونه که
تبرّک جستـن به دعاهــای مشکـوک به
این امیـد که از معصوم(علیه السلام)
باشنــد، اشــکــال ندارد. دريـافــت يـا
پرداخـــت مبــلغی به عنــــوان اجـرت
نوشتـن دعاهای وارده اشکـــال ندارد.
✍ نظر آیت الله "#خامنه_ای"، leader.ir
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @tasvir12 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯