eitaa logo
کانال شهدای راه امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف )
138 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
1.9هزار ویدیو
3 فایل
اللهم عجل لولیک الفرج مولانا صاحب الزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)،این کانال مخصوص معرفی شهداست،شادی ارواح مقدس امام و شهداء صلوات
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴ایهود باراک: رویای قاسم سلیمانی در حال تحقق است
11.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
عید قربان شده قربان کسی گر بروم چه کسی خوبتر از شخص ابا عبدالله 🏷
🙏🙏🙏 شب عید قربان، شب نیایش با حقّ متعال و شب تلاوت قرآن 1) عَنِ ابْنِ كُرْدُوسٍ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلّی الله علیه وآله: مَنْ أَحْيَا لَيْلَةَ الْعِيدِ وَ لَيْلَةَ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ لَمْ يَمُتْ قَلْبُهُ يَوْمَ تَمُوتُ الْقُلُوبُ. (بحارالأنوار، ج97،ص86 به نقل از ثواب الاعمال) رسول خدا صلّی الله علیه وآله فرمود: هرکس شب عید( فطر و یا قربان) و شب نیمه شعبان را به شب زنده داری بگذراند، روزی که قلب ها می میرند، قلب او نمی میرد. 2) عَنْ أَبِي الْحَسَنِ مُوسَى بْنِ إِسْمَاعِيلَ بْنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: كَانَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ عَلَیهِ السَّلامُ  يَقُولُ يُعْجِبُنِي أَنْ يُفَرِّغَ الرَّجُلُ نَفْسَهُ فِي السَّنَةِ أَرْبَعَ لَيَالٍ: لَيْلَةَ الْفِطْرِ، وَ لَيْلَةَ الْأَضْحَى، وَ لَيْلَةَ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ، وَ أَوَّلَ لَيْلَةٍ مِنْ رَجَبٍ. (بحارالأنوار، ج97، ص87 به نقل از به نقل از امالی طوسی) حضرت موسى بن جعفر عليه السّلام، از پدرش حضرت صادق عليه السّلام روايت كرده كه فرمود: على بن ابى طالب عليه السّلام مى‏فرمود: من را شاد و خوشنود می سازد مردى كه خود را در طول سال، در چهار شب فارغ مى‏نمايد: شب فطر، شب قربان، شب نيمه شعبان، و اولين شب از ماه رجب. 3) عَنِ الْحَارِثِ بْنِ عَبْدِ اللهِ عَنْ عَلِيٍّ عليه‌السلام قَالَ: إنِ اسْتَطَعْتَ أَنْ تُحَافِظَ عَلَى لَيْلَةِ الْفِطْرِ وَ لَيْلَةِ النَّحْرِ وَ أَوَّلِ لَيْلَةٍ مِنَ الْمُحَرَّمِ وَ لَيْلَةِ عَاشُورَاءَ وَ أَوَّلِ لَيْلَةٍ مِنْ رَجَبٍ وَ لَيْلَةِ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ فَافْعَلْ وَ أَكْثِرْ فِيهِنَّ مِنَ الدُّعَاءِ وَ الصَّلَاةِ وَ تِلَاوَةِ الْقُرْآنِ. (بحارالأنوار، ج 97، ص 88 به نقل از امالی طوسی) اميرالمؤمنين عليه‌السلام فرمود: اگر مي‌تواني شب عيد فطر، شب عيد قربان، شب اول ماه محرم، شب عاشورا، شب اول ماه رجب، و شب نيمه شعبان را بيدار باشي، بيدار باش و در اين شب‌ها زياد به دعا، نماز و تلاوت قرآن بپرداز. 4) عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: إِنِ اسْتَطَعْتَ أَنْ لَا تَنَامَ تِلْكَ اللَّيْلَةَ فَافْعَلْ، فَإِنَّ أَبْوَابَ السَّمَاءِ لَا تُغْلَقُ لِأَصْوَاتِ الْمُؤْمِنِينَ، لَهَا دَوِيٌ‏  كَدَوِيِّ النَّحْلِ، يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى: أَنَا رَبُّكُمْ وَ أَنْتُمْ عِبَادِي، يَا عِبَادِي، أَدَّيْتُمْ حَقِّي، وَ حَقٌّ عَلَيَّ أَنْ أَسْتَجِيبَ لَكُمْ، فَيَحُطُّ تِلْكَ اللَّيْلَةَ عَمَّنْ أَرَادَ أَنْ يَحُطَّ عَنْهُ ذُنُوبَهُ، وَ يَغْفِرُ ذُنُوبَهُ لِمَنْ أَرَادَ أَنْ يَغْفِرَ لَهُ. (من‏ لايحضره ‏الفقيه، ج2،ص544- 545)   ابوبصیر از حضرت صادق علیه السلام نقل می کند که فرمود: اگر توانستی، در مشعرالحرام، شب عید قربان را نخواب، زیرا درهای آسمان برای صداهاى مؤمنين كه همچون صدای زنبورهاى عسل است، بسته نمي شود. خداوند متعال می فرماید: «من پروردگار شمايم، و شما بندگان من هستید. اى بندگان من، شما حق مرا اداء كرديد، و بر من سزاوار است كه دعاهاى شما را اجابت كنم». از اين رو در آن شب گناهان هر كس را بخواهد فرو مي ريزد، و هر كس را اراده كند مى‏ آمرزد. 5) مرحوم شیخ ابراهیم کفعمی در البلدالامین می نویسد: اگر می توانی، شب عید قربان را به شب زنده داری بپرداز، زیرا در این شب، درهای آسمان برای دعاهای مؤمنین بسته نمی شود. (بحارالأنوار،ج98،ص292 به نقل از البلدالامین) ✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
👌💎 ذکر «یا دائم الفضل علی البریّه» برای شب عید قربان مرحوم شیخ ابراهیم کفعمی در مصباح می نویسد: در هر شب عید، و در هر شب جمعه این دعا را 10 بار بخوان: يَا دَائِمَ الْفَضْلِ عَلَى الْبَرِيَّةِ، يَا بَاسِطَ الْيَدَيْنِ بِالْعَطِيَّةِ، يَا صَاحِبَ الْمَوَاهِبِ السَّنِيَّةِ، صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، خَيْرِ الْوَرَى سَجِيَّةً، وَ اغْفِرْ لَنَا يَا ذَا الْعُلَى فِي هَذِهِ الْعَشِيَّة. (مصباح کفعمی، ص647) مرحوم آیۀالله میرزا محمد باقر فقیه ایمانی(متوفّی 1370 ه ق) در کتاب فوز اکبر می نویسد: دو عمل در اخبار است که فضیلتش آن است که خداوند جلّ شأنه به ملائکه می فرماید: « اگر او را نیامرزم، خدای نیستم»، یعنی چنانچه خدایی من بدون شک و ریب ثابت و بر حقّ است، پس آمرزش گناهان او هم، ثابت و بر حقّ است. و آن دو عمل: یکی دعای يَا دَائِمَ الْفَضْلِ است، دوم: هزار مرتبه در تمام ماه رجب بگویند:«أستَغفِرُ اللهَ ذَاالْجَلالِ وَ الإکْرامِ مِنْ جَمیعِ الذُّنُوبِ وَالآثامِ». (فوز اکبر، ص202) ✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
🙏👌 نماز حاجت در شب عید قربان مرحوم سید بن طاووس در جمال الاسبوع می نویسد: در شب های جمعه و شب های عید قربان ، 2 رکعت نماز بخوان ، در هر رکعت  یک بار سوره حمد را بخوان و آیه «إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَ إِيَّاكَ نَسْتَعِينُ» را در میان سوره حمد 100 بار تکرار کن،  و بعد از اتمام سوره حمد، 200 بار سوره توحید را بخوان، و بعد از سلام نماز ، 70 بار بگو: «لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ»، و سپس در سجده 200 بار بگو: «يَا رَبِّ يَا رَبِّ» ، و سپس از خداوند حاجتت را در خواست کن که إن شاءَ اللّه  برآورده می شود. (جمال الاسبوع ، ص125) ✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
👁👥 بازدید ارواح مؤمنین از خانواده و دوستان خود در عید قربان عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: إِذَا كَانَ يَوْمُ الْجُمُعَةِ وَ يَوْمَا الْعِيدَيْنِ أَمَرَ اللَّهُ رِضْوَانَ خَازِنَ الْجِنَانِ أَنْ يُنَادِيَ فِي أَرْوَاحِ الْمُؤْمِنِينَ، وَ هُمْ فِي عَرَصَاتِ الْجِنَانِ، أَنَّ اللَّهَ قَدْ أَذِنَ لَكُمُ الْجُمُعَةَ بِالزِّيَارَةِ إِلَى أَهَالِيكُمْ وَ أَحِبَّائِكُمْ مِنْ أَهْلِ الدُّنْيَا. ثُمَّ يَأْمُرُ اللَّهُ رِضْوَانَ أَنْ يَأْتِيَ لِكُلِّ رُوحٍ بِنَاقَةٍ مِنْ نُوقِ الْجَنَّةِ، فَيَرْكَبُونَ تِلْكَ النُّوقَ، عَلَيْهِمْ حُلَلُ الْجَنَّةِ، مُتَوَّجُونَ بِتِيجَانِ الدُّرِّ الرَّطْبِ، فَيَجْتَمِعُونَ فِي الْعَرْصَةِ، ثُمَّ يَأْمُرُ اللَّهُ جَبْرَئِيلَ مِنْ أَهْلِ السَّمَاوَاتِ أَنْ تَسْتَقْبِلُوهُمْ، فَتَسْتَقْبِلُهُمْ مَلَائِكَةُ كُلِّ سَمَاءٍ وَ تُشَيِّعُهُمْ مَلَائِكَةُ كُلِّ سَمَاءٍ إِلَى السَّمَاءِ الْأُخْرَى، فَيَنْزِلُونَ بِوَادِي السَّلَامِ وَ هُوَ وَادٍ بِظَهْرِ الْكُوفَةِ، ثُمَّ يَتَفَرَّقُونَ فِي الْبُلْدَانِ وَ الْأَمْصَارِ حَتَّى يَزُورُوا أَهَالِيَهُمُ الَّذِينَ كَانُوا مَعَهُمْ فِي دَارِ الدُّنْيَا، وَ مَعَهُمْ مَلَائِكَةٌ تَصْرِفُونَ وُجُوهَهُمْ عَمَّا يَكْرَهُونَ النَّظَرَ إِلَيْهِ إِلَى مَا يُحِبُّونَ، وَ يَزُورُونَ حُفَرَ الْأَبْدَانِ حَتَّى مَا إِذَا صَلَّى النَّاسُ وَ رَاحَ أَهْلُ الدُّنْيَا إِلَى مَنَازِلِهِمْ مِنْ مُصَلَّاهُمْ، نَادَى فِيهِمْ جَبْرَئِيلُ بِالرَّحِيلِ إِلَى غُرُفَاتِ الْجِنَانِ، فَيَرْحَلُونَ. (الاصول‌ السّتة عشر، اصل‌ زيد النّرسي، ص187-188/ بحارالا‌نوار، ج‌ 6، ص‌ 292) حضرت صادق علیه السلام فرمود: در روز جمعه و دو روز عيد فطر و عید قربان، خداوند متعال به رضوان، خازن بهشت مى فرمايد: به ارواح مؤمنین، كه در غرفه هاى بهشتى به سر مى برند، ندا کنید كه خداوند به شما اجازه داده است به زيارت خانواده و دوستان خود در دنيا برويد. پس خداوند به رضوان امر می کند که برای هر روح، شتری از شتران بهشتی آورده، ارواح مؤمنین بر آن شتران سوار می شوند، در حالی که لباس های بهشتی به تن، و تاج هایی از درّ بر سر دارند. ارواح مؤمنین در مکانی جمع می شوند، و خداوند به جبرئیل امر می کند که اهل آسمان ها به استقبال ایشان بیایند. لذا فرشتگان هر آسمان به استقبال ایشان آمده و تا آسمان دیگر آنها را مشایعت می کنند. ارواح مؤمنین در وادی السلام که در پشت کوفه قرار دارد فرود می آیند و از آن مکان به سرزمین ها و شهرها می روند تا خانواده خویش را، که در دنیا با ایشان بودند، زیارت نمایند. همراه ارواح مؤمنین، فرشتگانی هستند که نمی گذارند مواردی که آنها را ناراحت می کند مشاهده نمایند و مؤمنین فقط به مواردی می نگرند که دوست دارند. آنها همچنین به زیارت گودال قبر که بدنشان در آنجا قرار گرفته بود، می روند و تا هنگامی که مردم بخواهند نماز بخوانند و از محلّ های نماز به منزل خود مراجعت نمایند، در آنجا مستقرّ می باشند. در این هنگام جبرئیل ندا می کند که به منازل بهشتی خود باز گردید و آنها باز می گردند. ✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
🚿🚿🚿 غسل روز عيدقربان، مستحبّ مؤکّد است 1) مرحوم علامه مجلسی در زادالمعاد می نویسد:  غسل در روز عید قربان ، سنّت مؤکّد است ، و بعضی واجب دانسته اند، و بهتر آن است که پیش از نماز ، غسل کند. ( زادالمعاد، ص319) 2) عَنْ سَمَاعَةِ بْنِ مِهْرَانَ عَنْ أَبی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: غُسْلُ يَوْمِ الْفِطْرِ وَ غُسْلُ يَوْمِ الْأَضْحَى لَا أُحِبُّ تَرْكَهُمَا. (من لا يحضره الفقيه، ج‏1، ص79) حضرت صادق علیه السلام فرمود: من دوست ندارم غسل روز عید فطر و عید قربان ترک شود. 3) عَنِ الْفَضْلِ بْنِ شَاذَانَ عَنِ الرِّضَا عليه‌السلام قَالَ: غُسْلُ الْعِيدَيْنِ وَ غُسْلُ ... أَوَّلِ لَيْلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ وَ لَيْلَةِ سَبْعَةَ عَشَرَ، وَ لَيْلَةِ تِسْعَةَ عَشَرَ، وَ لَيْلَةِ إحْدَى وَ عِشْرِينَ، وَ لَيْلَةِ ثَلَاثٍ وَ عِشْرِينَ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ، هَذِهِ الْأَغْسَالُ سُنَّةٌ. (بحارالأنوار، ج81، ص9 به نقل از عیون اخبارالرضا علیه‌السلام) حضرت رضا عليه‌السلام فرمود: غسل دو عيد فطر و عيد قربان، غسل شب اول ماه رمضان، غسل شب هاي هفدهم، نوزدهم، بيست و يکم، و بيست و سوم، سنّت مي‌باشند. 4) عَنْ أَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ علي عليه‌السلام قَالَ: غُسْلُ الْأَعْيَادِ طَهُورٌ لِمَنْ أَرَادَ طَلَبَ الْحَوَائِجِ بَيْنَ يَدَيِ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ اتِّبَاعٌ لِلسُّنَّةِ. (بحارالأنوار، ج 81، ص 27 به نقل از تحف العقول) اميرالمؤمنين عليه‌السلام فرمود: غسل در اعياد، براي کسي که مي‌خواهد جميع حوائج را از درگاه خداوند عزّ وجلّ درخواست کند، پاک کننده بوده و تبعيت از سنت است. ✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
🗣🗣 تکبیراتی که از بعد از نماز ظهر روز عید قربان، آغاز می شود عَنْ زُرَارَةَ قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: التَّكْبِيرُ بِمِنًى فِي دُبُرِ خَمْسَ عَشْرَةَ صَلَاةً، وَ فِي سَائِرِ الْأَمْصَارِ فِي دُبُرِ عَشْرِ صَلَوَاتٍ، وَ أَوَّلُ التَّكْبِيرِ فِي دُبُرِ صَلَاةِ الظُّهْرِ يَوْمَ النَّحْرِ، تَقُولُ فِيهِ: «اللَّهُ أَكْبَرُ، اللَّهُ أَكْبَرُ، لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ، وَ اللَّهُ أَكْبَرُ، اللَّهُ أَكْبَرُ (وَ لِلَّهِ الْحَمْدُ اللَّهُ أَكْبَرُ) عَلَى مَا هَدَانَا، اللَّهُ أَكْبَرُ عَلَى مَا رَزَقَنَا مِنْ بَهِيمَةِ الْأَنْعَامِ». (وسائل ‏الشيعة، ج7،ص458 به نقل از کافی)  حضرت صادق علیه السلام فرمود: در مِنی در بعد از 15 نماز تکبیر گفته شود، اما در بقیه شهرها در بعد از 10 نماز تکبیر گفته شود. اولین تکبیر، بعد از نماز ظهر در روز عید قربان است. در تکبیر چنین می گویی: «اللَّهُ أَكْبَرُ، اللَّهُ أَكْبَرُ، لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ، وَ اللَّهُ أَكْبَرُ، اللَّهُ أَكْبَرُ، وَ لِلَّهِ الْحَمْدُ، اللَّهُ أَكْبَرُ عَلَى مَا هَدَانَا، اللَّهُ أَكْبَرُ عَلَى مَا رَزَقَنَا مِنْ بَهِيمَةِ الْأَنْعَامِ.» مرحوم علامه مجلسی در زادالمعاد می نویسد: حق تعالی فرموده است که خدا را یاد کنید در ایام معدودات، یعنی در روزی چند شمرده شده و در احادیث معتبر منقول است که مراد تکبیر گفتن است در ایام تشریق، پس هرکس در منی باشد، عقیب پانزده نماز بگوید که اولش ظهر روز عید است و آخرش صبح روز سیزدهم، و در سایر شهرها عقیب ده نماز که از ظهر روز عید است تا صبح روز دوازدهم، و مشهور استحباب است و بعضی واجب دانسته اند، و اقلّش بعد از هر نماز یک مرتبه است و اگر مکرّر بگوید بهتر است، و بعد از نماز نافله نیز اگر بگوید، خوب است، و طریق تکبیر وموافق حدیث صحیح این است: اللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُ، لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكْبَرُ، اللَّهُ أَكْبَرُ وَ لِلَّهِ الْحَمْدُ، اللَّهُ أَكْبَرُ عَلَى مَا هَدَانَا، اللَّهُ أَكْبَرُ عَلَى مَا رَزَقَنَا مِنْ بَهِيمَةِ الْأَنْعَامِ، وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى مَا أَبْلَانَا. (زادالمعاد، ص322-323) ✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
🖌💡 دعای ندبه، منقول از حضرت صادق علیه السلام و یا حضرت صاحب الزّمان علیه السلام برای عید قربان مرحوم علاّمه مجلسی در «زادالمعاد» می نویسد: «دعای ندبه که مشتمل است بر عقائد حقّه و تأسّف بر غیبت حضرت قائم علیه السلام، به سند معتبر از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام منقول است که سنّت است که این دعای ندبه را در چهار عید بخوانند؛ یعنی در روز جمعه و روز عید فطر و روز عید قربان و روز عید غدیر». (زاد المعاد ، ص491) قَالَ السَّيِّدُ رَضِيَ‌اللهُ‌عَنْهُ: ذَكَرَ بَعْضُ أَصْحَابِنَا قَالَ: قَالَ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي قُرَّةَ: نَقَلْتُ مِنْ كِتَابِ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سُفْيَانَ الْبَزَوْفَرِيِّ رَضِيَ‌اللهُ‌عَنْهُ دُعَاءَ النُّدْبَةِ، وَ ذَكَرَ أَنَّهُ الدُّعَاءُ لِصَاحِبِ الزَّمَانِ صَلَوَاتُ‌اللهِ‌عَلَيْهِ وَ يُسْتَحَبُّ أَنْ يُدْعَى بِهِ فِي الْأَعْيَادِ الْأَرْبَعَة. (بحارالأنوار، ج ‏102، ص ‏104) مرحوم سيد بن طاووس در «اقبال الأعمال» با إسنادش، دعاي ندبه را از نوشته‌هاي جناب محمد بن حسين بَزوفَري نقل مي‌کند که وي مي‌فرمايد: دعای ندبه، دعاي صاحب الزمان عليه‌السلام است و مستحبّ است که در چهار عيد؛ يعني جمعه، عيد غدير، عيد فطر و عيد قربان خوانده شود. ✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
✅ 🐑 توجّه به سنّت مؤکّد قربانی کردن در روز عید قربان (1) 1) قربانی کردن در غیر مِنی در روز عید قربان عَنْ كُلَيْبٍ الْأَسَدِيِّ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام عَنِ النَّحْرِ، فَقَالَ: أَمَّا بِمِنًى فَثَلَاثَةُ أَيَّامٍ، وَ أَمَّا فِي الْبُلْدَانِ فَيَوْمٌ وَاحِدٌ. (تهذيب‏ الأحكام، ج5،ص203) کُلَیب گفت: از حضرت صادق علیه السلام از قربانی سؤال کردم. پس فرمود: قربانی در منی تا سه روز قابل انجام است، اما در شهرهای دیگر، در طیّ یک روز انجام شود. 2) سنّت مؤکّد قربانی کردن در عید قربان رَوَى سُوَيْدٌ الْقَلَّاءُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ: الْأُضْحِيَّةُ وَاجِبَةٌ عَلَى مَنْ وَجَدَ مِنْ صَغِيرٍ أَوْ كَبِيرٍ وَ هِيَ سُنَّةٌ.  (من ‏لايحضره ‏الفقيه، ج2،ص488) حضرت باقر علیه السلام فرمود: قربانى براى كسى كه قدرت داشته باشد از كوچك تا بزرگ واجب است، و آن سنّتى از سنّت هاست. 3) جواز قرض گرفتن برای انجام سنّت قربانی جَاءَتْ أُمُّ سَلَمَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا إِلَى النَّبِيِّ صلّی الله علیه و آله فَقَالَتْ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، يَحْضُرُ الْأَضْحَى وَ لَيْسَ عِنْدِي ثَمَنُ الْأُضْحِيَّةِ، فَأَسْتَقْرِضُ وَ أُضَحِّي؟ قَالَ: فَاسْتَقْرِضِي، فَإِنَّهُ دَيْنٌ مَقْضِيٌّ. (من ‏لايحضره ‏الفقيه، ج2،ص489) امّ سلمه- رضى اللَّه عنها- نزد رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله آمد، و عرض کرد: ای رسول خدا، عيد قربان نزدیک است، و من بهای قربانى را ندارم، آيا وام بگیرم و قربانى كنم؟ فرمود: وام بگیر، زيرا كه آن، وامى است که ادا می شود. ✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
✅ 🐑 توجّه به سنّت مؤکّد قربانی کردن در روز عید قربان (2) 4) قربانی کردن از طرف اولیای دین ضَحَّى رَسُولُ اللَّهِ صلّی الله علیه و آله بِكَبْشَيْنِ، ذَبَحَ وَاحِداً بِيَدِهِ فَقَالَ: اللَّهُمَّ هَذَا عَنِّي وَ عَمَّنْ لَمْ يُضَحِّ مِنْ أَهْلِ بَيْتِي، وَ ذَبَحَ الْآخَرَ وَ قَالَ: «اللَّهُمَّ هَذَا عَنِّي وَ عَنْ مَنْ لَمْ يُضَحِّ مِنْ أُمَّتِي». وَ كَانَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ علیه السلام يُضَحِّي عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صلّی الله علیه و آله كُلَّ سَنَةٍ بِكَبْشٍ فَيَذْبَحُهُ، وَ يَقُولُ: «بِسْمِ اللَّهِ وَجَّهْتُ وَجْهِيَ لِلَّذِي فَطَرَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ حَنِيفاً مُسْلِماً وَ مَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ، إِنَّ صَلَاتِي وَ نُسُكِي وَ مَحْيَايَ وَ مَمَاتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ،  اللَّهُمَّ مِنْكَ وَ لَكَ»، ثُمَّ يَقُولُ: اللَّهُمَّ هَذَا عَنْ نَبِيِّكَ، ثُمَّ يَذْبَحُهُ وَ يَذْبَحُ كَبْشاً آخَرَ عَنْ نَفْسِهِ. (من ‏لايحضره ‏الفقيه، ج2،ص489) رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله دو قوچ قربانى كرد. يكى از آنها را به دست خودش ذبح نمود، و هنگام ذبح عرض کرد: « اللَّهُمَّ هَذَا عَنِّي وَ عَنْ مَنْ لَمْ يُضَحِّ مِنْ أُمَّتِي» ؛ یعنی بارالها این قربانی از جانب خود و از جانب هرکسی از امّت من است که قربانی نکرده است. و امير المؤمنين عليه السّلام هر سال يك قوچ از جانب رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله قربانى مي كرد، و عرض می کرد: «بِسْمِ اللَّهِ وَجَّهْتُ وَجْهِيَ لِلَّذِي فَطَرَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ حَنِيفاً مُسْلِماً وَ مَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ، إِنَّ صَلَاتِي وَ نُسُكِي وَ مَحْيَايَ وَ مَمَاتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ،  اللَّهُمَّ مِنْكَ وَ لَكَ»، و سپس مي گفت: « اللَّهُمَّ هَذَا عَنْ نَبِيِّكَ» ؛ یعنی بارالها، این قربانی از طرف پیامبر توست. به دنبال این قربانی، حضرتش قوچ ديگرى را از جانب خود ذبح مي نمود. توصیه می شود به نیابت از مولایمان حضرت صاحب الزّمان علیه السلام قربانی کنیم. 5) مصارف گوشت قربانی كَانَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ وَ أَبُو جَعْفَرٍ علیهماالسلام يَتَصَدَّقَانِ بِثُلُثٍ عَلَى جِيرَانِهِمْ، وَ بِثُلُثٍ عَلَى السُّؤَّالِ، وَ بِثُلُثٍ يُمْسِكَانِهِ لِأَهْلِ الْبَيْتِ. (من ‏لايحضره‏ الفقيه، ج2،ص493) حضرت سجّاد و حضرت باقرعليهما السّلام، یک سوم قربانى را به همسايگان، یک سوم ديگر را به سائلان، و یک سوم دیگر را براى خانواده نگاه مي داشتند. قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلّی الله علیه و آله: إِنَّمَا جَعَلَ اللَّهُ هَذَا الْأَضْحَى لِتَشْبَعَ مَسَاكِينُكُمْ مِنَ اللَّحْمِ فَأَطْعِمُوهُمْ. (وسائل ‏الشيعة، ج14،ص205) رسول خدا صلّی الله علیه و آله فرمود: همانا خداوند عید قربان را قرار داد تا مساکین شما از گوشت قربانی، سیر شوند، پس به آنها اطعام کنید. 6) جواز شریک شدن در سنّت قربانی مرحوم علامه مجلسی در «زادالمعاد» می نویسد: «از جمله احکام این عید، قربانی است، و آن، سنّت مؤکّد است و بعضی از علما واجب دانسته اند، اگر قدرت بر آن داشته باشند ... از برای پدر و مادر و اولاد و خویشان که مرده باشند، قربانی کردن خوب است، و اگر از برای حضرت رسول صلّی الله علیه وآله و ائمه علیهم السلام قربانی کند، ظاهرا خوب است ... اگر جمعی قادر نباشند که هریک قربانی جدا بکنند، جایز است که با یکدیگر شریک شوند تا هفت نفر، بلکه هفتاد نفر.» (زادالمعاد، ص322) ✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»