eitaa logo
کانال سین جیم دین
1.7هزار دنبال‌کننده
206 عکس
188 ویدیو
24 فایل
❓طرح سؤال و پرسش‌هایِ 👈 اجتماعی 👈 اخلاقی 👈 فرهنگی 👈 عرفانی 👈 اعتقادی 👈 تربیتی 👈 مذهبی 👈 و فقهی ☝️از شما و جواب، از زبانِ دینِ خدا ❤️🙂 ❓طرح سوال: http://eitaa.com/joinchat/2763194382Caab40ace76 🆔 @SinJimDin
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ اعمال مشترک ماه مبارک 1️⃣ افطار با خرمای حلال، ثواب نماز را 400 برابر مي كند. 2️⃣ خداوند ثواب تمام روزه‌داران را جمع می‌كند به كسي عطا می‌كند كه در وقت افطار می‌گوید: "اللَّهُمَّ لَكَ صُمْتُ وَ عَلَى رِزْقِكَ أَفْطَرْتُ وَ عَلَيْكَ تَوَكَّلْتُ". 3️⃣ اميرالمؤمنين با اين ذكر افطار خود را باز می‌كردند: "بِسْمِ اللَّهِ اللَّهُمَّ لَكَ صُمْنَا وَ عَلَى رِزْقِكَ أَفْطَرْنَا فَتَقَبَّلْ مِنَّا إِنَّكَ أَنْتَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ. 4️⃣ لقمه‌ی اول با اين ذكر آغاز شود: "بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ يَا وَاسِعَ الْمَغْفِرَةِ اغْفِرْ لِی". 5️⃣ خواندن سوره‌ی مباركه‌ی "إنّا أنْزَلنا" هنگام افطار. همچنین قرائت هزار مرتبه‌ی این سوره در هر شب. 6️⃣ تصدق در وقت افطار. 7️⃣ قرائت سوره ي مباركه‌ی دخان هر شب صد مرتبه. 8️⃣ خواندن اين دعا در هر شب ماه مبارك موجب آمرزش گناهان 40 ساله می‌شود: "اللَّهُمَّ رَبَّ شَهْرِ رَمَضَانَ الَّذِي أَنْزَلْتَ فِيهِ الْقُرْآنَ وَ افْتَرَضْتَ عَلَى عِبَادِكَ فِيهِ الصِّيَامَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ ارْزُقْنِي حَجَّ بَيْتِكَ الْحَرَامِ فِي عَامِي هَذَا وَ فِي كُلِّ عَامٍ وَ اغْفِرْ لِيَ تِلْكَ الذُّنُوبَ الْعِظَامَ فَإِنَّهُ لَا يَغْفِرُهَا غَيْرُكَ يَا رَحْمَنُ يَا عَلَّام‏". 9️⃣ خواندن دعاي "يا عَلِيُّ يا عَظِيمُ" بعد از نماز هاي واجب. هر كه دعای "ألّلهُمَّ أدْخِلْ عَلي أهْلِ الْقُبُورِ السُرُورَ" را بعد از هر نماز واجب بخواند حق‌تعالي بر گناهان او تا قيامت قلم عفو مي كشد. 🔟 بهترين اعمال در شب و روز ماه مبارک، دعا، استغفار، صلوات، ذکر خدا و مخصوصاً "تلاوت قرآن" است. ختم سه روزه‌ی قرآن در اين ماه، سنت است. 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید 🆔 @SinJimDin
⭕️ بداء ❓بداء چیست؟ آیا ما بداء را متوجه می‌شویم؟ 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. ــــــــــــــــــ 📝 پاسخ: 🔔 بداء از ریشه "بدو" یا بمعنایِ تغییرِ قصد و یا بمعنایِ آشکار شدنِ قصد است. در موردِ خدا، قطعا بداء بمعنایِ اول نیست چرا که تغییرِ نظر و تبدُّل رأی، ناشی از جهل و عجز است. اما بداء بمعنایِ دوم در موردِ خدا هم صادق است. ✍️ اصطلاحا بداء یعنی آشکار شدنِ قصدِ خدا در تقدیراتِ ما بر خلافِ آن چیزی که ما انتظارَش را داشتیم. البته این تغییر، بخاطرِ بوجود آمدنِ شرایط و مصالحِ جدید است که بر اثرِ اعمالِ اختیاریِ انسان تغییر یافته است. ☝️مثلا همه فکر میکردند که امسال فلان اتفاق می افتد اما بر خلافِ انتظارِ ما خداوند تصمیمش را اعلام میدارد و برای ما آشکار میکند که از ابتدا تصمیمِ خدا همین بوده است. 👌 بعنوانِ مثال تغییرِ قبله در صدرِ اسلام یکی از مصادیقِ بداء است. یا تاخیر در زمانِ مرگ بخاطرِ صله رحم و نیز تعجیل در مرگ بخاطرِ انجامِ معصیت هم از جمله مواردِ بداء است. ما در صورتی به بداء بودنِ یک امر یقین می‌کنیم که در قرآن یا روایات، بدان اشاره شده باشد. و الا شاید تا قیامت هم متوجه بداء نشویم. ➕ بزرگانِ دین عمدتا در بحثِ بداء به آیه 39 از سوره رعد استناد میکنند البته به ضمیمه ی روایات: "یَمْحُوا اللَّهُ ما یَشاءُ وَ یُثْبِتُ وَ عِنْدَهُ اُمُّ الْکِتابِ". یعنی خداوند هرچه را بخواهد محو، و هرچه را بخواهد اثبات می‌کند و امّ الکتاب (لوح محفوظ) نزد اوست. دو آیه ی 34 و 45 سوره هود که در بیاناتِ شما بود، ارتباطِ روشنی به بحثِ بداء ندارد. 🆔 @SinJimDin
⭕️ پاکدامن، بالاتر از شهید 🗣 امیرالمومنین: پاداش مجاهدِ شهيد در راه خدا بزرگ‏تر از پاداش عفيفِ پاكدامنى نيست كه قدرت بر گناه دارد و آلوده نمى‏گردد. همانا عفيف پاكدامن، فرشته‏اى از فرشته‏هاست. 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. 🆔 @SinJimDin
⭕️ منشأ حبّ به ائمه ❓خاستگاهِ عشق و محبّتِ شیعه به اهلبیت و انبیاء، چیست؟ 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. ــــــــــــــــــ 📝 پاسخ: ✍️ عاشق کسی است که سرگشته و بی‌تاب و بی‌قرار است و مثلِ یعقوبِ نبی، شبانه‌روز از فراقِ یار دلَش آشوب و چشمَش اشک‌بار است. عاشق از طلبِ یار، خسته نمی‌شود و ذرّه‌ای از اوامرِ معشوق، سرپیچی نمی‌کند. ☝️مرتبه‌ی نازل‌تر و پائین‌تر از عشق، می‌شود: "حُب". ما عمدتا مُحبِّ خدا و اهلبیت هستیم تا عاشق. دلیلِ این حُب و احیاناً عشق، به چند عامل بر می‌گردد: 1️⃣ انسان، ذاتا کمال را و انسانِ کامل را دوست دارد. ذاتِ پاکِ ما، قلّه‌های پاکی را دوست دارد حتی اگر آن قلّه را یک‌بار هم ندیده باشد. هر چه پاک‌تر شویم، انبیاء و امامان معصومین را بیشتر دوست خواهیم داشت. ➕ دشمنانِ اهلبیت نیز به فضائل اهلبیت معترف بودند اما چه کنیم که حبّ دنیا مانعِ خضوعِ آنان در برابرِ امامان شد. نشان به آن نشان که یزیدیانِ حرام لقمه، دل‌هایشان با حسین و شمشیرهایشان علیهِ حسین بود. 2️⃣ درست است که ما امامان را ندیدیم اما اوصاف و فضایلشان را که شنیده و خوانده‌ایم. معرفت و شناخت، محبّت می‌آورد. پس تنها راهِ عاشق شدن، رؤیتِ بصری نیست. رویتِ سیره و سنّت و شأنِ حضرات معصومین در احادیث و کتب تاریخی نیز یک عامل مهم در افزایشِ محبتِ اهلبیت است. 3️⃣ والدین و محیط نیز در تکوین و ترفیعِ این محبت موثرند. مادرانِ ما با نامِ حسین کاممان را گشوده‌اند و از کودکی در مجلسِ روضه بزرگ شدیم. شاید محبتِ امروز ما به حضرتِ زهرا، ثمره‌ی دعا یا عملِ نیکِ یکی از اجدادِ ما باشد. این بسترِ تربیتی، خودش عامل مهمی است برای شکل‌گیریِ عشق و علاقه به بزرگانِ دینی. 4️⃣ علاوه بر این‌که در عوالِمِ قبل، بینِ ما و اهلبیت سر و سرّی وجود داشته که ما از جزئیاتِ آن مطلع نیستیم. مثلا در دعایِ امام زمان برای شیعه می‌خوانیم: "اللَّهُمَّ إِنَّ شِيعَتَنَا خُلِقَتْ مِنْ شُعَاعِ أَنْوَارِنَا وَ بَقِيَّةِ طِينَتِنَا". یعنی خدایا شعیانِ ما از شعاعِ نورهای ما و اضافه‌ی گِلِ ما آفریده شده‌اند. 5️⃣ امام زمان، برای ما دعا می‌کند و از حالِ ما غافل نیست: "إِنَّا غَيْرُ مُهْمِلِينَ لِمُرَاعَاتِكُمْ وَ لاَ نَاسِينَ لِذِكْرِكُمْ". این دعا و لو به گوشِ ما نرسد اما در عالَم ملکوت، محبت ایجاد می‌کند. امام که دلَش می‌گیرد، دلِ ما هم آشوب می‌شود. خوشحالیِ شیعیانِ متشرّع، علامتی است از شادیِ امام زمان. 🆔 @SinJimDin
⭕️ افزایش ممبر ❓من عهد کردم در کانالَم تبادل نداشته باشم. چگونه اعضا را افزایش دهم؟ 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. ــــــــــــــــــ 📝 پاسخ: 🔔بطورِ کلی برای افزایشِ مخاطب باید به نکاتِ زیر توجه داشت: 1️⃣ غنای محتوا: محتوایِ شما باید آن‌قدر عالی و خاص باشد که مخاطب را ماندگار کند. این‌جا ما نیاز به یک تیمِ تولید محتوا داریم. بخشِ جستجویِ ایتا را ببینید! 1200 محتوا در موردِ شهید اصلانی منتشر شده که بخشِ قابلِ توجهی‌اش تکراری است!! ❌ بعضی‌ها منتظرند از فلان کانالِ مادر مطلبی منتشر شود و آن‌را بازنشر کنند!! خب مخاطب ترجیح می‌دهد کانالِ مادر را دنبال کند تا کانالِ من را. قدیم‌ها کسانی قلم بدست می‌گرفتند که سواد داشتند. شاید نیاز باشد 5 سال وقت بگذارم و مثلا یک‌دور کتب شهید مطهری را بخوانم و بعد دست به قلم شوم. 2️⃣ قالب جذاب: اگر بهترین محتوا را جذاب‌سازی نکنیم، مخاطب با صفحه‌ی مجازیِ ما ارتباط نمی‌گیرد. محتوایِ خوب باید در قالب‌های هنریِ متنوع مثلِ پادکست، آهنگ، عکس‌نوشته، موشن، کلیپ و... به مخاطب عرضه شود. ☝️این نیز نیاز به یک تیم دارد. شاید برای شروعِ کار لازم باشد در یک کانالِ موفق عضو شوم و ظرایفِ کارِ آن‌ها را ببینم. مثلِ کانالِ استاد شجاعی @Ostad_Shojae که بدونِ یک تیمِ خوب نمی‌توانست تا 300 هزار مخاطب برسد. 3️⃣ تعامل با مخاطب: اعضای کانالِ شما باید حس کنند که شما به آن‌ها توجه دارید. با رویِ گُشاده گاهی از نقدها، نظرات و مطالبشان اسکرین شات بگیرید و با کسبِ اجازه در کانالتان منتشر کنید. ☝️پای درد دل‌هایشان بنشینید و مشکلاتشان را حل کنید. این باعث می‌شود که مخاطب به شما اعتماد کند و شما را خیرخواهِ خود بنامد. مسابقه، جایزه، ارسالیِ مخاطبان از جمله ابزارهایی است که استفاده از آن، به دوامِ حضورِ مخاطب منجر می‌شود. ❌ بخیل و خسیس نباشیم در مواجهه با مخاطبانِمان! یعنی چه که مخاطبم را در محذوریتِ شرعی قرار دهم و برایَش شرط و شروط بگذارم؟! مطلبی که منتشر شد، دیگر نمی‌توان مانعِ انتشارَش شد. وزر و وبال و مدیونیت ایجاد نکنیم برای مخاطبانمان. بنویسیم قربتاً الی الله و وقفِ در گردشش کنیم. مهم این است که روشن‌گری رُخ دهد چه با اسمِ من چه بدونِ اسمَم! مگر قرار است "من" مطرح شوم؟!! گمنامی، لذتش و اجرش بیش از خوش‌نامی است. 4️⃣ مخاطب‌شناسی: شما چه نویسنده باشید و چه سخنران، باید بدانید که جامعه‌ی هدفِ شما چه گروهِ سنّی و فکری است. مخاطبِ شما نوجوان است؟ جوان؟ میان‌سال؟ مطلبِ بلند دوست دارد یا کوتاه؟ عکس دوست دارد یا صوت و... . ☝️نیازِ مخاطب وقتی شناخته شد، می‌توانید غذایی متناسب با ذائقه‌ی مخاطب طبخ کنید. البته از قبل باید مهارتِ ارتباط‌گیری با این مخاطب را آموخته باشید. مثلا مخاطبِ نوجوان، خوراکِ فکری و قالبِ موردِ پسندش با جوان فرق دارد. یا مخاطبِ منکر با مخاطبِ مومن، یکی نیست. 5️⃣ استمرار: مخاطب نباید حس کند شما حالی به حالی و عشقی هستید! یک هفته مطلب نگذارم و یک روز، ده مطلب ارسال کنم! بروزرسانیِ مرتّب، نظم در ارسال و این‌که مخاطبِ من بداند مثلا شبِ جمعه‌ها یک مطلبِ کربلائی برایَش داریم، این باعثِ ماندگاریِ او می‌شود و حتی منتظر است. 6️⃣ محوریت: برای صفحه‌ی مجازی‌تان هدف‌گذاری کنید و سعی کنید از محورِ هدف، خارج نشوید. مدیرانی که مطالبِ کشکولی و همه‌جوره منتشر می‌کنند مثلِ راننده‌ای هستند که مرتّب، لاین عوض می‌کنند! هم خودشان را خسته می‌کنند و هم دیگران را. کانالِ طبی که جایِ انتشارِ مطالب یا تبادلاتِ ورزشی نیست. ادامه👇👇👇 🆔 @SinJimDin
کانال سین جیم دین
⭕️ افزایش ممبر ❓من عهد کردم در کانالَم تبادل نداشته باشم. چگونه اعضا را افزایش دهم؟ 👈 برای طرح سو
👉2👈 ادامه👆👆👆 7️⃣ کار گروهی: می‌توانید یک کانال یا گروهِ مشترک با دوستانتان تاسیس کنید. چند نفری، چون هر بخش توسطِ یک متخصص اداره می‌شود هم کانال و گروهِ پر محتوا تری خواهید داشت؛ و هم این‌که هر کدامِ شما یک سری مخاطب اضافه می‌کنید؛ و هم در کارهای گروهی، انگیزه برای فعالیت بیشتر می‌شود. 8️⃣ حضوری: بنظرِ من صفحه‌ی مجازی یک کانالِ ارتباطی است بینِ من و مخاطبانی که حضوری آن‌ها را دیده‌ام و یا در آینده برنامه دارم برایِ دیدارِ حضوری با آن‌ها. مخاطب‌های دنیای واقعی‌تان را دعوت کنید به حضور در کانال. ☝️برخی مذهبی‌ها به توییتر بازی و عکس‌بازی در مجازستان اکتفا کرده و فکر می‌کنند تکلیفشان را در جنگِ نرم و جبهه‌ی تبیین ادا کرده‌اند!! مخاطب را باید به مسجد و پایگاه بسیج کشاند اولاً. از این پتانسیل، یک جریان و موج راه انداخت در شهر ثانیا. از این موجِ خروشان بهره بُرد برای اصلاحِ مردم و زمینه‌سازی برای ظهور. و إلا کارِ فرهنگی‌ما ابتر مانده است. 🗣 امام خامنه‌ای: "بعضی‌ها چسبیده‌اند به فضای مجازی، توییتر و مانند این‌ها برای این‌که پیام‌هایشان را برسانند! این فایده ندارد، تخاطب واقعی لازم است. 9️⃣ تبادل: با صفحاتِ هم‌تراز با خودتان نیز می‌توانید تبادل لینک داشته باشید. ❌ تبلیغات و یا تبادل با کانال‌هایی که بی‌محتوا و بدمحتوا نیستند در حدّی که مخاطب را آزار ندهد و با موضوعِ کانال تناسب داشته باشد، نه تنها بد نیست که از قضا مطلوب است. پس عهدِ شما از ابتدا، صحیح نبوده. ✅ تبادل و تبلیغات یعنی شما صفحه‌ی هم‌رزمِ خود را معرفی می‌کنید و او هم شما را. نتیجه‌اش می‌شود افزایشِ سرعتِ روشن‌گری. 🔟 پلتفرمِ خارجی: به بهانه‌ی جذبِ مخاطبِ بیشتر هیچ‌گاه از بسترِ فضایی که توسط دشمن، مدیریت می‌شود استفاده نکنیم. خودمان را گول نزنیم، از این‌سگ‌گرام و تله‌گرام و واتس‌قاپ، کارِ فرهنگیِ تمیز، ریشه‌دار و با برکت در نمی‌آید. خودمان و مخاطبانمان را بکشانیم به پیام‌رسان‌های ایرانی. 👌👌 و در نهایت، از شتابزدگی پرهیز کنید. نیتِ پاک و الهی که باشد، فرقی بینِ 200 و هزار نیست. اگر یک نفر هم هدایت شود، کافی است. دنبالِ مرید و عدّه و عُدّه که نیستیم بزرگوار. آهسته و پیوسته که برویم، خداوند هم از جهتِ کمّی و هم از جهتِ کیفی برکت می‌دهد به کارمان. 🆔 @SinJimDin
⭕️ نام فرزندان علی ❓آیا نامِ فرزندانِ امام علی، عمر و ابوبکر و عثمان بود؟!! و نامِ دختر امام صادق، عایشه بود؟ 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. ــــــــــــــــــ 📝 پاسخ: 🔔مورخین برای امام علی بینِ 17 تا 28 فرزند ذکر کرده‌اند. ابوبکر، عُمر و عثمان نیز نامِ سه تن از فرزندان امام علی است که به ترتیب مادرشان، ام البنین و لیلی و امِ حبیب است؛ این سه زن از همسرانِ امام علی بودن که حضرت بعد از ارتحالِ حضرت زهرا با آنان ازدواج کردند. ❓اما چرا مولا فرزندانشان را به اسمِ خلفاء نامگذاری کردند؟ آیا همین نشان نمی‌دهد که خُفاءِ راشدین، مورد تایید امام بودند؟ در پاسخ باید گفت: 👈 اولا سه اسمِ مزبور جزء نام‌هایِ متداولِ آن زمان بود و اختصاص به خلفا نداشت تا بگوییم امام بخاطرِ تایید و ابراز علاقه به خلفا، این اسماء را بر فرزندانشان نهادند. 👈 ثانیا تنفر از برخی اسم‌ها مثلِ "یزید" به مرورِ زمان و بعد از خباثت‌هایِ صاحبِ آن اسم ایجاد شده و ان زمان همین اسم‌ها، با مسمی بوده است. 👈 ثالثا: بیاناتِ امیرالمومنین در موردِ عدمِ تاییدِ حاکمیتِ سه خلیفه، گویاترین سند است بر این‌که ایشان صرفا جهتِ حفظِ اتحاد مسلمین 25 سال سکوت کردند. ✍️ عثمان و ابوبکر نیز مانند برادشان حضرت عباس در کربلا به شهادت رسیدند. اما منابعِ تاریخی، شرحِ شهادتِ این دو فرزندِ بزرگوار امام علی را نیاورده‌اند. ☝️به همین دلیل در مجالسِ مراثی و مصائبِ کمتر پیش می‌آید که نامی از این بزرگوار بُرده شود. اما در زیارت ناحیه‌ی مقدسه نامِ عثمان و در یکی از زیاراتِ مطلقه‌ی امام حسین نامِ ابوبکر آمده است. ➕نامگذاری فرزندِ امام صادق یا امام کاظم بنامِ "عایشه" نیز در منابع اهل‌سنت آمده و شیعه این نقلِ تاریخی را قبول ندارد. 🆔 @SinJimDin
⭕️ قند و تنباکو ❓چرا قند و تنباکو قبلاً حرام بود و الآن حلال است؟! 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. ــــــــــــــــــ 📝 پاسخ: 🔔 تاریخ را درست بخوانیم تا دچار اشتباه نشویم. کارِ فقیه و مرجعِ تقلید، صدورِ حکم و فتوا است و نه تشخیصِ موضوع و مصداق. 👈 مثلا فقیه حکم می‌کند که "خون نجس است". حالا آیا لباسِ من خونی شده یا نه، تشخیصَش با خودِ من است. 👈 یا مثلا فقیه فتوا می‌دهد "خوردنِ گوشت مُردار حرام است". اما این‌که در ساخت کله قند روسی، از مردار استفاده شده یا نه، به تشخیصِ مکلّف و متخصصینِ امر بر می‌گردد و ارتباطی به فقیه ندارد تا بگوئیم چون کارخانه‌ی قند، وجوهاتِ شرعی را نمی‌داد، پس قند حرام است! ❓اما ماجرایِ تحریمِ قند چه بود که میرزایِ شیرازی به آن وارد شد؟ تقريباً سه سال قبل از قيامِ تحريم تنباکو، شیخ فضل الله نوری در نامه‌ای از مرحوم ميرزای شيرازی سوال می‌کنند که تکلیفِ مردم در برابرِ نفوذِ اقتصادیِ اجنبی‌ها چیست؟ 🗣 مرحومِ میرزای شیرازی می‌نویسد: "در جواب سوال از قند و غيره آن‌چه نوشته بوديد از ترتب مفاسد بر حمل اجناس از بلاد کفر به محروسه ايران ... هميشه ملتفت به آنها و اصناف آن که مايه خرابي دين و دنياي مسلمين است بوده‏ام... عجيب است از اقبال درخوردن مثل قند مجلوب از آن حدود، با شيوع اين همه اخبار... مورد مذکور، باب سياسات و مصالح عالم است و تکليف در اين باب بر عهده ذوي الشوکة از مسلمين است که با عزم محکم مبرم در صدد رفع احتياج خلق باشد به مهيا کردن مايحتاج آن‌ها". ☝️متنِ فتوایِ فوق را اگر بخواهیم با ادبیاتِ امروزی بخوانیم، چند نکته‌ی مهم موردِ توجه است: 👈 1. از عبارت " قند و غيره" فهميده می‌شود که قند تنها يکي از موارد تحريم مي‌باشد و اين تحريم، دامنه‌ی گسترده‌تری داشته. 👈 2. قند به خودیِ خود مورد توجه نبوده. عبارتِ "قند مجلوب از آن حدود" یعنی قندی که از مرزها وارد شود. و در ادامه می‌فرماید "تکليف در اين باب بر عهده ذوی الشوکه مسلمين است که...". یعنی باید خودکفائی اقتصادی داشته باشند مسلمانان و از دخالت و سلطه‌ی اجانب در اقتصاد، جلوگیری کنند. ✍️ در موردِ تنباکو نیز ناصرالدین شاه امتیاز توتون و تنباکو را به ماژور تالبوت انگلیسی داده بود. طبقِ این قرارداد، باید تمامِ توتون و تنباکویِ کشور در انحصارِ انگلستان قرار می‌گرفت و این بنوعی سلطه‌ی اجانب بر کشور بود. دلیلِ صدور فتوای میرزای شیرازی بر علیهِ توتون و تنباکو، همین بود. 🆔 @SinJimDin
👉1👈 ⭕️ عالَم ذَر ❓عالَم ذر چیست؟ آیا وضعیتِ دنیایِ ما، بازتابِ عالَم ذر است؟ 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. ــــــــــــــــــ 📝 پاسخ: 👌ما در موردِ جزئیاتِ عوالِم گذشته اطلاعِ دقیقی نداریم. نه در آیات، نه روایات و نه در بیاناتِ بزرگان، اطلاعاتِ روشن و شفافی در این زمینه نیست. اما با جمع‌بندیِ آیات و روایات اجمالاً می‌فهمیم شش عالَم توسط انسان طی می‌شود تا به مقصد نهائی و زندگیِ جاودانه برسد: 1️⃣ نظامِ پیمان: عالَم ذر که برای بستنِ عهد و پیمان است. در واقع این‌جا مرحله‌ی تسجیل و ثبت نام است. 2️⃣ نظام عالمِ جنینی: تجهیزِ روحِ عهد بسته به یک مَرکَب بنامِ جسم 3️⃣ نظامِ ابتلاء و آزمون: در دنیا امتحان می‌شود همان انسانِ عهد بسته‌ی دارایِ مَرکب. 4️⃣ نظامِ برزخ: سالن انتظار و حدِ فاصلِ دنیا و آخرت است. 5️⃣ نظامِ حساب و کتاب: محاسبه دقیقِ اعمال انسان و اعطای کارنامه. 6️⃣ نظامِ جزاء: پاداش‌ها داده می‌شود. عده‌ای پاداششان بهشت و عده‌ای دیگر جهنمی خواهند شد. 🔔 عالَم ذر که با نام‌های عهد الست یا عالَم میثاق نیز از آن یاد می‌شود به مرحله‌ای از زندگیِ انسان گفته می‌شود که ذره‌ای ریز یا شبیهِ مورچه بود اما دارای روح. خدای متعال از همه‌ی انسان‌ها در این مرحله پیمانِ بندگی و اطاعت از خلفای الهی گرفته است. 🔔 حتی در موردِ نحوه‌ی پیمان گرفتن نیز دو نظریه‌ی کلی وجود دارد؛ بعضی‌ها معتقدند انسان‌ها قبل از دورانِ جنینی یک گردهمائی داشتند و این‌جا همه تعهدِ بندگیِ خدا دادند. بعضی‌ها هم می‌گویند پیمان، زبانی نبوده بلکه فطری بوده! یعنی خدا فطرتا انسان را طوری آفریده که تمایل به اجرایِ تعهد به بندگی داشته باشد. ➕ بعضی‌ها محلِ وقوعِ این پیمان را در عالَم ارواح و برخی دیگر در ملکوتِ دنیا می‌دانند. حتی بعضی‌ها مخاطبِ خطابِ "ألست بربکم" را ملائکه می‌دانند نه انسان! ☝️اطلاعاتِ ما در موردِ عوالِم قبل، محدود به همین مقدار است. من کتابِ مستقلی هم نیافتم برای عوالمِ قبل و فقط جسته و گریخته از روایات و آیات، برداشت‌هایم را گفتم. البته یک کتاب اخیرا دیدم از آقایِ اکبری بنامِ "عالَم ذر" که بنظرم قابل استفاده است. ✍️ روایات و آیاتِ ما بسیار کلی و مختصر به این موضوع پرداخته‌اند. از آیه‌ی عالَم ذر [ألستُ بِربکم قالوا بَلی] و نیز سوره یاسین [ألم أعهد إلیکم یا بنی آدم] استفاده می‌شود که خدا پیمان بندگی را از "همه" گرفته و آن‌ها نیز اختیارا پذیرفته‌اند. 👌اما در موردِ تاثیرِ عالَم ذر بر وضعیتِ کنونیِ دنیایِ ما توجه به چند نکته، ضروری است: 👈 1. مقامِ کنونیِ انبیاء و امامان متاثر از عوالِم قبل (عالَم ذر ـ عالَم ظهر ـ عالَمِ رحم) است. جمله‌ی "السلامُ علیکِ یا ممتحنةُ امتحنَکِ قبلَ أن خَلقَکِ" در زیارتِ حضرت زهرا شاهدِ این مدعا است که قبل از خلقتِ مادی نیز ابتلاء و امتحان بوده است. ➕ یعنی کسی که مانند فاطمه‌ی زهرا لایقِ فرزندیِ پیامبر می‌شود، بخاطر این است که در عالَمی دیگر، امتحانات و ابتلائات سختی را پشت سر گذاشته. ☝️این‌که چرا عبارتِ "امتحنکِ قبل أن خلقک" فقط در زیارت حضرت زهرا آمده است را نمی‌دانم، امّا به هر حال این امتحان برای همه بوده؛ اساسا همین امتحان بود که جایگاهِ ما را در دنیا مشخص کرد. 👈 2. این امتحان و تعهد، فقط اختصاص به انبیاء و امامان نداشته و به تعبیرِ آیه‌ی 172 اعراف برای عمومِ بنی‌آدم در عالَم قبل بر قرار بوده است. "و إِذْ أَخَذَ رَبُّکَ مِنْ بَنی آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّیَّتَهُمْ وَ أَشْهَدَهُمْ عَلى أَنْفُسِهِمْ أَ لَسْتُ بِرَبِّکُمْ قالُوا بَلى". ➕ آیه‌ی امانت نیز به این حقیقت تصریح دارد: "إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمانَةَ عَلَى السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ الْجِبالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَها وَ أَشْفَقْنَ مِنْها وَ حَمَلَهَا الْإِنْسان". احزاب/72 👈 3. امام صادق می‌فرماید "شيعتُنا جُزءٌ مِنَّا خُلِقُوا مِنْ فَضْلِ طِينَتِنَا...". یعنی شیعیانِ ما جزئی از مایَند و از اضافه‌ی گِل ما خلق شده‌اند. کتابِ إرشاد القلوب/ج۲/ص۲۵۷ طینت لغتاً از ماده‌ی "طین" به معنای گِل است و اصطلاحاً به سرشت و ماده‌ی اولیه‌ی خلقتِ انسان گفته می‌شود. ادامه 👇👇👇 🆔 @SinJimDin
کانال سین جیم دین
👉1👈 ⭕️ عالَم ذَر ❓عالَم ذر چیست؟ آیا وضعیتِ دنیایِ ما، بازتابِ عالَم ذر است؟ 👈 برای طرح سوال، ای
👉2👈 ادامه👆👆👆 ➕ خاک و گِل، طینِ ما و ماده اولیه‌ی خلقتِ مادی همه انسان‌ها از جمله پیامبران و امامان است. بخاطرِ همین است که در قرآن میخوانیم: "خَلَقْنَا الْإِنْسانَ مِنْ سُلالَةٍ مِنْ طينٍ". یعنی انسان را از عصاره‌ای از گِل آفریدیم. وراء خلقتِ خاکی، ماده اولیه و ریشه اصلیِ خلقتِ روحِ انسان، طینتِ اوست. 👌با این توضیح، طینت بمعنایِ خلقت است و خلقت یعنی ريشه اصلیِ ما. وقتی گفته می‌شود شیعه‌ی ما از طینتِ ما است یعنی ریشه اصلیِ خلقتِ روحَش و مبدءِ روحش از ما است. فردی که در عالَم ذر به ولایت اعتراف کرده، طینتِ ولائی دارد نه آنکه لزوما جسمِ خاکی‌اش شبیهِ امامان باشد. ☝️یعنی وقتی در عالَم ذر (الست) به ولایتِ ائمه اعتراف کرد، جزئی از طینت و نورِ امامان در وجودش قرار داده شد. مفهومِ مخالفِ این روایت یعنی عده‌ای یا اعتراف نکرده‌اند یا کرده‌اند اما نه واقعی و محکم! ☝️استنتاج: وقتی امتحان و آزمون و عهد گرفتن در عالَم قبل برقرار بوده، چه اشکال دارد ما نتیجه بگیریم که وضعیتِ کنونیِ ما حاصل و نتیجه‌ی عملکردِ ما در عوالِم قبل بوده است؟ کما این‌که وضعیتِ برزخیِ ما تابعِ عملکردِ دنیائیِ ما است! ➕ وقتی شیعه بودنِ ما به طینتِ اهلبیتیِ ما مربوط است و مقاماتِ اهلبیت به امتحاناتِ عوالِم قبلی مربوط باشد، آیا دور از ذهن است که بگوئیم زنازاده بودنِ فلانی یا کافر بودنِ فلانی به طینتِ غیرِ اهلبیتیِ او مربوط است؟!! 📚معرفی کتاب: عالم ذر نوشته‌ی محمد رضا اکبری. اسم کتاب و نام نویسنده را اگر در اینترنت جستجو کنید، می‌توانید خریدِ آنلاین داشته باشید. 🆔 @SinJimDin
⭕️ شرف شمس ❓آیا حکاکیِ شرف شمس در روز 19 فروردین، مستند شرعی دارد؟ 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید. ــــــــــــــــــ 📝 پاسخ: 1️⃣ بعضی‌ها شرف شمس را اسم اعظم خدا می‌دانند و منسوب به امام علی! و حال آن که در متونِ دینیِ قدیمی و از جمله در چهار کتابِ معتبرِ شیعه اثری از این ادعا دیده نمی‌شود. 2️⃣ هیچ کدام از بزرگان دین از علما گرفته تا حضرات معصومین، روزِ شرف الشمس را تایید نکرده‌اند و هیچ آداب و عبادتی برای روزِ 19 فروردین بیان نکرده‌اند؛ که این نشان می‌دهد اعمالِ مرسوم در این روز، خرافات است. ➕ خلاصه آنکه روز شرف الشمس و وردی که بصورتِ کلمات عبری و... در آن نوشته میشود مبتنی بر دستوراتِ دین نیست. 🆔 @SinJimDin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ گوشی ❗️هیچ‌وقت برای فرزندانتان گوشی، تبلت، رایانه، لپ تاپ و آی‌پَد نخرید! برای خانواده بخرید. 🆔 @SinJimDin