eitaa logo
روشنگری مذهبی
76 دنبال‌کننده
162 عکس
35 ویدیو
2 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
⚰😔حکم اعضای قطع شده میت😔⚰ @soalahkam 🚦 سوال : اگر انگشت دست قطع شود آيا براي دفن نياز به غسل مي باشد؟ اگر عضو از بدن قطع شود نیاز به غسل و کفن دارد ؟ پاسخ: ✍آیت الله خامنه ای: اگر دارای استخوان باشد بنابر احتیاط باید غسل (سه مرتبه) داده و بعد از آن که در پارچه ای پیچانده شد دفن شود. و غسل مس میت برای لمس ان واجب نیست. ✍آیت الله وحید خراسانی : بنابر احتیاط واجب غسل داده شود حنوط شود و در پارچه ای پیچیده شود و دفن گردد سوال دوم : موارد آن مختلف است اگر در آن استخوان نباشد بنابراحتیاط واجب در پارچه ای پیچیده شود ودفن گردد ✍آیت الله مکارم شیرازی : کافي است آن را بشويند و در پارچه اي بپيچند و دفن کنند. ✍آیت الله سیستانی :در پارچه ای بپیچند ودفن کنند . --------- استفتاء‌از سایت مراجع عظام ☀️🌿☀️🍂☀️🍁☀️☘☀️🍂 @soalahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹 آیا می دانید چرا برای اموات سوره حمد میخوانیم؟ 🌹 @soalahkam قیصر روم برای یکی از خلفای بنی عباس ، در ضمن نامه ای نوشت: ما در کتاب انجیل دیده ایم که هرکس از روی حقیقت، سوره ای بخواند که خالی از هفت حرف باشد، خداوند جسدش را بر آتش دوزخ حرام میکند ، و آن هفت حرف عبارتند از: « ث ، ج ، خ ، ز ، ش ، ظ ، ف » ما هر چه بررسی کردیم ، چنین سوره ای را در کتاب های تورات و زبور و انجیل نیافتیم ، آیا شما در کتاب آسمانی خود ، چنین سوره ای را دیده اید؟ خلیفه عباسی دانشمندان را جمع کرد، و این مسئله را با آنها در میان گذاشت، آنها از جواب آن درماندند، سرانجام این سوال را از امام هادی علیه السلام پرسیدند. آن حضرت در پاسخ فرمودند: آن سوره ، سوره « حمد » است، که این حروف هفتگانه در آن نیست... پرسیدند : فلسفه نبودن این هفت حرف، در این سوره چیست؟ حضرت فرمودند: 🔸1- حرف «ث» اشاره به «ثبور» (هلاکت) 🔸2- حرف «ج» اشاره به «جحیم» (نام یکی از درکات دوزخ) 🔸3- حرف «خ» اشاره به «خبیث» (ناپاک) 🔸4- حرف «ز» اشاره به «زقوم» (غذای بسیار تلخ دوزخ) 🔸5- حرف «ش» اشاره به «شقاوت» (بدبختی) 🔸6- حرف «ظ» اشاره به «ظلمت» (تاریکی) 🔸7- حرف «ف» اشاره به «آفت» است خلیفه ، این پاسخ را برای قیصر روم نوشت.قیصر پس از دریافت نامه ، بسیار خوشحال شد ، و به اسلام گروید ، و در حالی که مسلمان بود از دنیا رفت. 📚منبع : شرح شافیه ابی فراس ، مطابق نقل منتخب التواریخ ، ص 795 🌺🌺🌺🌺🌺🌺 @soalahkam
🍃 علائم ظهور امام زمان (عج) 🍃 @soalahkam 💟 آیت الله مجتهدی تهرانی(ره): 🔵 شکم ، خدا می شود 🔵 😔 روزگاری می آید که مردم شکم هایشان ، خدایشان است و حواس آنها به شکم هایشان است 🔸همین الان که شما در حال نماز خواندن بودید، عده ای دم در نانوایی بربری و سنگکی ایستاده اند ... اینها شکم هایشان ، خدایشان است 🔵 زنان قبله می شوند 🔵 😔 روزگاری می آید که زن قبله می شود. هر چه حاج خانم بگوید. فقط حرف حاج خانم !! 🔸ولو امر به خلاف شرع هم بکند یا کار خلاف شرع بگوید چون محو اوست، نمی فهمد چه می گوید: 🔸《 دختر باید چنین باشد ، کت و دامن تنگ بپوشد ، با این وضع به کوچه و خیابان برود》پدر مخالفت می کند ، مادر با پدر درگیر می شود می گوید《تو قدیمی هستی! تو قدیمی فکر می کنی! چیه مقدس شده ای؟! بگذار دخترم آزاد باشد. می خواهد با رفیقش برود کوهنوردی. 》 🔸زنی که به فرمان شوهر باشد و از چیزهایی که شوهر متدینش می گوید اطاعت کند، او خیلی عالی است. 🔵 پول دینشان است 🔵 😭 این حرف گریه دارد ... کار به این جا می رسد که دین آدم ، پولش می شود و دیگر به فکر حلال و حرام و خمس نیست، ربا می خورد و رشوه می گیرد و دزدی می کند. 🔵 شرافتشان به متاعشان است 🔵 🔸 مبل و صندلی و ماشین و خانه گچ گیری شده و استخر و ... اگر اینها را نداشته باشد ، کسی محلش نمی گذارد. 🔸 قدیم اینطور نبود ، قدیم هر کس متدین تر بود مورد احترام بود، اما الان هرکسی پول دارد و ماشین دارد و خانه شمران و امثال آن مورد احترام است. این ها از علائم آخرالزمان است🔴 @soalahkam
😍 🌟پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)می فرمایند: مؤمن انس میگيرد و با او انس میگيرند و كسى كه انس نگيرد و انس پذير نباشد از خير و بركت بی بهره است. 📚میزان الحکمه، ج1، ص61 . 💢وقتى با چهره شكفته و باز با كسى روبه رو مى شويد، در واقع كليد محبت و دوستى را به دستِ او داده ايد. برعكس، چهره اخمو و ابروهای گره خورده و صورتِ درهم و بسته، دريچه ارتباط و صميميّت را مى بندد. اگر اين خوشرویی و خنده رويى """ با نيّت پاك و الهی""" انجام گيرد، علاوه بر تأثير محبّت آفرين، «حسنه» و «عبادت» به حساب مى آيد. 🌟امام محمد باقر(عليه السلام ) مي فرمايند: (تَبَسُّمُ الرَّجُلِ في وَجْهِ اخيهِ حَسَنَةٌ. لبخند انسان به چهره برادر دينى اش «حسنه» است.... 📚کافی(ط-الاسلامیه) ج 2 ، ص 188 ، ح 2 💢تبسّم، مبدأ بسياری از آشناييها و زداينده بسیاری از غمها و كدورتهاست. شگفت از كسانى است كه از اين كار بى زحمت و رنج و خرج، كه بركات فراوان دارد، طفره می روند و به سختى حاضرند «گُل خنده» مسرّت را بر لبان خود و چهره ديگران بيافرينند.... اگر با خوشرویی ، بتوانيد بار سنگين دوستان را سبك كنيد، كارتان عبادت است و اگر با يك تبسّم، بتوانيد خاطری را شاد سازيد، به خدا نزديك تر شده ايد. . و نیز در حدیث دیگری 🌟پیامبرخدا ( صلی‌الله علیه و آله)می فرمایند: آیا شما را از بهترین افرادتان خبر ندهم؟ عرض کردند: چرا، اى رسول خدا، حضرت فرمودند: ترین شما، آنان که نرمخو و بى آزارند، با دیگران انس میگیرند و دیگران نیز با آنان انس و الفت مى گیرند. 📚غررالحکم، ج6، ص441، ح10926 🌹با خوش اخلاقی و خوش رویی دیگران را به سوی امام زمان (عجل‌الله‌فرجه) دعوت کنیم 🌹 @soalahkam
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃@soalahkam 🍃🌸🍃 🌸🍃 🍃 نگاههایی که عبادت است 1. 👈نگاه به قرآن أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَنْ قَرَأَ الْقُرْآنَ فِی الْمُصْحَفِ مُتِّعَ بِبَصَرِهِ وَ خُفِّفَ عَنْ وَالِدَیهِ وَ إِنْ كَانَا كَافِرَینِ؛ حضرت صادق علیه السّلام در حدیث مرفوعی فرمود: هر كه قرآن را از روی آن بخواند از دیدگان خود بهرهمند شود، و سبب سبك شدن عذاب پدر و مادرش گردد اگر چه آن دو كافر باشند(1). اگر انسان قرآن را حفظ هم باشد از رو بخواند خوب است! إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنِّی أَحْفَظُ الْقُرْآنَ عَلَی ظَهْرِ قَلْبِی فَأَقْرَؤُهُ عَلَی ظَهْرِ قَلْبِی أَفْضَلُ أَوْ أَنْظُرُ فِی الْمُصْحَفِ قَالَ فَقَالَ لِی بَلِ اقْرَأْهُ وَ انْظُرْ فِی الْمُصْحَفِ فَهُوَ أَفْضَلُ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ النَّظَرَ فِی الْمُصْحَفِ عِبَادَه؛ اسحاق بن عمار گوید: بحضرت صادق علیه السلام عرضكردم: قربانت گردم من قرآن را حفظ دارم آن را از حفظ بخوانم بهتر است یا از روی قرآن؟ فرمود: بلكه آن را بخوان و نگاه بقرآن كن (و از روی آن بخوان) كه بهتر است، آیا ندانستهای كه نگاه كردن در قرآن عبادت است؟ [2] النَّظَرَ فِی الْمُصْحَفِ مِنْ غَیرِ قِرَاءَه عِبَادَه؛ نظر در قرآن حتّی بدون خواندن عبادتست [3]. وَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص أَعْطُوا أَعْینَكُمْ حَظَّهَا مِنَ الْعِبَادَه فَقَالُوا یا رَسُولَ اللَّهِ ص وَ مَا حَظُّهَا مِنَ الْعِبَادَه قَالَ النَّظَرُ فِی الْمُصْحَفِ وَ التَّفَكُّرُ فِیهِ وَ الِاعْتِبَارُ عِنْدَ عَجَائِبِه؛ رسول خدا (ص) فرمود: چشمانتان را از عبادات بهرهمند سازید، پرسیدند: یا رسول الله! بهره چشم از عبادت چیست؟ فرمود: نگاه به قرآن و اندیشه در آن و پند گرفتن از شگفتیهای آن [4). 2. 👈نگاه به كعبه قَالَ الصَّادِقُ ع مَنْ نَظَرَ إِلَی الْكَعْبَه عَارِفاً فَعَرَفَ مِنْ حَقِّنَا وَ حُرْمَتِنَا مِثْلَ الَّذِی عَرَفَ مِنْ حَقِّهَا وَ حُرْمَتِهَا غَفَرَ اللَّهُ؛ هر كه نظر به كعبه كند و عارف باشد بحق آنكه آنرا بزرگ دانسته خداوند حق تعالی، گناهان او را بیامرزد و كفایت كند مهمات او را [5] و در روایت دیگر آمده : هر كه نظر كند به كعبه و حق حرمت ما كه ائمه معصومانیم را بداند(اینگونه كه ما را امامان واجب الاطاعه داند) چنانكه حق و حرمت كعبه را میداند، حق سبحانه و تعالی همه گناهان او را بی آمرزد و كفایت كند از او غمها یا مهمات دنیا و آخرت را [6] 3. 👈نگاه به سادات قَالَ الرِّضَا(علیه السلام):النَّظَرُ إِلَی ذُرِّیتِنَا عِبَادَه[7] امام رضا (ع): نگاه به اولاد ما عبادت است. 4.👈نگاه به عالم قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ:النَّظَرُ إِلَی وَجْهِ الْعَالِمِ عِبَادَه[8] رسول اکرم (ص) : نگاه به صورت عالم عبادت است. 5. 👈نگاه به پدر ومادر قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ : نَظَرُ الْوَلَدِ إِلَی وَالِدَیهِ حُبّاً لَهُمَا عِبَادَه؛ نگاه كردن فرزند از روی مهر و محبّت به پدر و مادر، عبادت محسوب میشود[9]. پی نوشتها: [1] کافی ج 2 ص 613 [2] كافی ج2، ص: 614 [3] بحار ج 96 ص 65 [4] مجموعه ورام، ج1 ص: 250 [5] من لا يحضره الفقيه ج2 ص: 204 [6] كافی ج8 ص: 150 [7] وسائلالشیعه ج12 ص311 [8] عوالی الآللی، ج4، ص73 [9] بحار ج 71 ص ۸۴ 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃@soalahkam 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
@soalahkam آیا از موقعی که الله اکبر اذان گفته میشود ، می توان شروع به خواندن نماز کرد؟ یا باید صبر کنیم تا اذان تمام شود و بعد از لااله الاالله اذان نماز بخوانیم؟ @soalahkam 🌺پاسخ: 🖊مشهور مراجع : اگر با شروع اذان یقین به داخل شدن وقت پیدا کنید می توانید نمازبخوانید 🔷آیت الله خامنه ای وآیت الله مکارم : بنابراحتیاط واجب برای خواندن نماز صبح تا پنج دقیقه بعد از اذان صبر نماید. 📚توضیح المسائل 16 مرجع مسأله 742- آیت الله مکارم 🌷🌷🌷🌷🌷🌷 @soalahkam
🔶چهار علت نمازهای روزانه از زبان رسول خدا‌‌(صلے‌الله‌علیه‌وآله): @soalahkam ✅ چرا نماز صبح مۍخوانیم؟ «صبح آغاز فعالیت شیطان است هرکه در آن ساعت نماز بگذارد و خود را در معرض نسیم الهی قرار دهد از شر شیطان در امان مےماند.» ‌✅چرا نماز ظهر میخوانیم؟ ظهر، همه عالم تسبیح خدا مےگویند زشت است که امت من تسبیح خدانگوید. و نیز ظهر وقت به جهنم رفتن جهنمیان است لذا هر که در این ساعت مشغول عبادت شود از جهنم بیمه مےشود. ✅چرا نماز عصر مۍخوانیم؟ «عصر زمان خطای آدم و حواست و ما ملزم شدیم در این ساعت نماز بخوانیم و بگوییم ما تابع دستور خداییم.» ✅چرا نماز مغرب میخوانیم؟ «مغرب لحظه پذیرفته شدن توبه حضرت آدم است و ما همه به شکرانه آن نمازمی خوانیم.» ✅چرا نماز عشا میخوانیم؟ «خداوند متعال نماز عشا را برای روشنایی و راحتی قبر امتم قرارداد.» 🗒علل الشرایع ص ۳۳۷ 🌷🌷🌷🌷🌷🌷 @soalahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃@soalahkam 🍃🌸🍃 🌸🍃 🍃 چرا باید نماز را به زبان عربى خواند و حال آن که هرکس باید خدا را به زبان خودش بخواند، آیا این موضوع با جهانى بودن دین اسلام منافات ندارد؟ ✅پاسخ✅ 🔸اتفاقاً خواندن نماز به زبان عربى یکى از نشانه هاى جهانى بودن دین اسلام است، زیرا جمعیتى که در یک صف قرار مى گیرند و در یک جبهه واحد فعالیت مى کنند، ناگزیرند زبان واحدى داشته باشند که به وسیله آن تفاهم کنند; یعنى، علاوه بر زبان مادرى و محلّى، یک «زبان عمومى و جهانى» هم داشته باشند و وحدت جمعیّت بدون این قسمت مسلّماً کامل نیست. 🔸امروز عده اى از متفکران معتقدند تا دنیا به صورت یک کشور در نیاید، مردم جهان روى سعادت را نخواهند دید و براى این که این موضوع جامه عمل به خود بپوشد، نقشه هایى طرح کرده اند و یکى از مواد برنامه آنها به وجود آوردن یک زبان بین المللى و جهانى است. 🔸خلاصه این که خواندن نماز به یک زبان از طرف تمام مسلمانان، رمز وحدت و نشانه یگانگى مسلمانان است و با توجّه به این که زبان عربى به اعتراف اهل فن یکى از وسیعترین و جامع ترین زبان هاى دنیاست، این حقیقت روشنتر مى شود که: تمام فرق مسلمانان مى تواند آن را به عنوان یک زبان بین المللى بشناسند و از آن به عنوان حسن تفاهم و همبستگى اسلامی استفاده کنند. 🔸علاوه بر این، خواندن نماز به یک صورت معین، آن را از دستبرد و تحریف و آمیخته شدن به خرافات و مطالب بى اساس که بر اثر مداخله افراد غیر وارد – هنگام ترجمه آن به زبان هاى دیگر – رخ مى دهد، نگاه مى دارد و به این وسیله روح این عبادت اسلامى محفوظ تر مى ماند; منتها بر هر مسلمانى لازم است به قدر توانایى با زبان دینى خود آشنا باشد و بداند با خداى خود چه مى گوید و اتفاقا یاد گرفتن ترجمه نماز که در یک صفحه کتاب خلاصه مى شود، به اندازه اى ساده و آسان است که ممکن است آن را در یک ساعت – براى تمام عمر – یاد گرفت. 🔸.ضمن اینکه اگر خدا برایمان اثبات گشته باشد دیگر اینگونه سوالات بی معنا خواهد بود زیرا اصل اساسی در عبد بودن و بندگی کردن مسئله تعبد است. وتعبد هم یعنی حرف کسی را که قبول داری بدون چون و چرایی قبول بنماییم (همانند اینکه وقتی ما به پزشک رجوع مینماییم از دکتر سوال نمیکنیم که چرا این دارو را به من داده ای ؟؟ آن یکی دارو را بده و به او پیشنهادی در خصوص تخصصش نمیکنیم و یا با حالت تکبر به او نمیگوییم من این دارو را مصرف نمیکنم , زیرا را قبول داریم و میدانیم کاری را در خلاف مصلحت جسمانی ما انجام نمیدهد,حال خداوند که هیچ نقصی در او وجود ندارد و منزه از هر اشتباهی میباشد به تبع باید بیشتر متعبد باشیم, و اگر قرار باشد در کنار مسلمان بودن که معنای لغوی اش تسلیم بودن است ,تسلیم در برابر اوامر خداوند نباشیم دیگر به این اصل پایبند نیستیم ولذا باید توجه داشت که در کنار مطالبی که عرض شد حتما تعبد باید وجود داشته باشد 🔸کوتاه سخن این که: همان طور که مى دانیم مسأله توحید و یگانگى، در تمام اصول و فروع اسلام یک زیربناى اساسى محسوب مى گردد و نماز به سوى قبله واحد و در اوقات معیّن و به یک زبان مشخّص، نمونه اى از این وحدت است. 🔸اگر به هنگام مراسم حج در مکه باشیم و نماز جماعتى را که صدها هزار نفر از نژادها و ملیت هاى مختلف از سراسر جهان در آن شرکت مى جویند و همه با هم مى گویند «اللهُ اکبر»… مشاهده کنیم، آن گاه به عظمت و عمق این دستور آشنا مى شویم که اگر هریک، این جمله روح پرور یا سایر اذکار نماز را به زبان محلّى خود مى گفت چه هرج و مرج زشتى در آن روى مى داد 🍃 🌸🍃 🍃🌸🍃@soalahkam 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
@soalahkam 🔹سؤال: 💭پاسخ به افرادي كه مي‌گويند نماز عملي تكراري است كه ما براي انجام آن شور و اشتياقي نداريم، چه بايد گفت؟ ✅پاسخ: ◀️در پاسخ اين افراد، مي‌توان گفت كه آيا تا به حال از اينكه روزي سه بار غذا مي‌خوريد، خسته نشده ايد؟ 🔶انسان موجودي دو بعدي است و زندگي روحاني نيز دارد. بيشتر انسان‌ها نيازهاي جسمي خود را درك مي‌كنند و به فكر برآوردن آن هستند، ولي پس از تقويت جنبه جسماني، از بعد روحاني خود غافلند و در اين بعد احساس نياز نمي كنند. غذا نياز بعد جسماني را تقويت مي‌كند و نماز نياز بعد روحاني را. همان گونه كه در بعد جسماني احساس نياز مي‌كنيم، در بعد روحاني نيز بايد احساس نياز كنيم و غذاي روح را از سرچشمه پاك و سالم آن فراهم آوريم. پس مشكل اصلي، نداشتن احساس نياز در بعد روحاني است. 💥برخي مي‌گويند: درست است كه ما روزي سه بار غذا مي‌خوريم، ولي تنوع غذا بسيار مهم است. اگر بگويند در تمام مدت زندگي، فقط يك نوع غذا بخوريد، بي گمان از غذا زده مي‌شويد. اشكال در اين است كه هر چند نماز در سه نوبت گزارده مي‌شود، در هر سه نوبت، شيوه يكساني دارد. مثل اينكه صبحانه و ناهار و شام يك نوع غذا بخوريم. با وجود اين، بر فرض احساس نياز، باز هم نبود تنوع، سبب بي ميلي به نماز و تكراري شدن آن مي‌شود. ✅در مقابل اين پرسش، چند نكته را بيان مي‌كنيم: ✔️۱. در بعد جسماني هم به گونه اي تأمين نيازها تكراري است. هميشه هوا را استشمام مي‌كنيم و همواره براي رفع تشنگي آب مي‌نوشيم و هيچ گاه از اين مسئله تكراري مهم، خسته و به علت نبودن تنوع، كسل نشده ايم؛ چون به طور كامل احساس نياز مي‌كنيم. هيچ كس نگفته است به علت تكراري بودن هوا و براي تنوع از اين به بعد، هوا را استشمام نمي كنم. 💥اگر كسي بگويد: «هوا و آب معادلي ندارند و تنوع در آنها معنا ندارد؛ اگر قرار شود براي تنوع هوا را استشمام نكنيم، چيز ديگري براي نفس كشيدن وجود ندارد. پس تنوع طلبي در اين مورد صدق نمي كند. » ✅ما نيز در جواب مي‌گوييم: «نماز هم معادلي ندارد. » هيچ عبادتي مانند نماز سبب نزديكي به خداوند نمي شود. ✔️2. گذشته از اين، هر تكراري، بي فايده نيست. امور تكراري زيادي در زندگي ما وجود دارند كه اگر حذف شوند، بسياري از كارها مختل مي‌گردد. دست يابي به بسياري از مهارت‌ها از راه تكرار ممكن است و تمرين، يكي از مهم ترين شيوه‌هاي آموزشي و ورزيدگي است. اگر افراد به دليل نبود تنوع و تكراري بودن، تمرين را رها كنند، بسياري از توانايي‌ها را به دست نمي آورند. ✔️۳. نماز انواع مختلفي دارد. نزديك به سيصد نوع نماز تعيين شده است كه از نظر درون مايه و زمان به جا آوردن، با هم متفاوتند. نمازهاي گوناگون، در شرايط مختلف و به علل متعددي در شرع اسلام قرار داده شده است. ✔️۴. براي رفع كسالت و ايجاد شوق به نماز، راه‌هايي در نظر گرفته شده است. در اين زمينه، به امور زير مي‌توان اشاره كرد: 🔷الف) شركت در نماز جماعت و حضور در جمع نمازگزاران، افزون بر ايجاد تنوع در چگونگي اجراي نماز، به علت افزايش فعاليت‌هاي اجتماعي و شركت در فعاليت گروهي، سبب ايجاد نوعي ميل و رغبت به نماز مي‌شود. 🔶ب) هر فردي مي‌تواند در نمازش تنوع ايجاد كند، مانند در نظر گرفتن لباسي خاص براي نماز، طولاني يا كوتاه كردن نماز، تغيير در مكان يا زمان نماز، قرائت قرآن، ادعيه و تعقيبات، هنگام نماز. [۱] 🔷ج) آشنايي با فلسفه نماز و آگاهي از اهميت و ضرورت نماز، سبب مي‌شود كه فرد به نماز احساس نياز كند. در اين صورت، هيچ گاه از اينكه نيازش را برطرف كند، خسته و كسل نمي شود. 🔶د) مطالعه نماز علما و عارفان بزرگ و دقت در حالات معنوي آنها در هنگام نماز، در ايجاد انگيزه به خواندن نماز بسيار مهم است. @soalahkam
🌹💐🌹💐🌹💐🌹💐🌹💐🌹💐@soalahkam شش حالت در هنگامى كه نعمتى به ديگرى میرسد و خود شخص از او محروم ميماند 💠🌷💠🌷💠🌷💠🌷💠🌷💠🌷 1) غبطه نخست اينكه آرزو مىكند همانگونه كه ديگران دارند، او هم داشته باشد، اين حالت را" غبطه" مىخوانند و انسان را وا دار به تلاش می کند. 2)  حسد  ديگر اينكه آرزو مىكند آن نعمت از ديگران سلب شود و براى اين كار به تلاش و كوشش بر مىخيزد اين همان حالت " حسد"است،   3  بخل   سوم اينكه آرزو مىكند خودش داراى آن نعمت شود و ديگران از آن محروم بمانند، و اين همان حالت" بخل" و انحصار طلبى است كه انسان همه چيز را براى خود بخواهد و از محروميت ديگران لذت ببرد. 4) شح آرزو می کند که اگر کسی نعمتی دارد فقط به او بدهند و دوست ندارد که نعمتی  ر ا به دیگران ببخشد.( یعنی نه خودش نعمتی را  می بخشد و نه دوست دارد دیگران ببخشند. و این شدیدتر از بخل است به نام شح.) 5)  ايثار چهارم اينكه دوست دارد ديگران در نعمت باشند، هر چند خودش در محروميت بسر ببرد و حتى حاضر است آنچه را دارد در اختيار ديگران بگذارد و از منافع خود چشم بپوشد و اين حالت والا را" ايثار" مىگويند كه يكى از مهمترين صفات برجسته انسانى است. 6) شکر کسی نعمتی را ندارد ولی شخص دیگری آن نعمت را  دارد. شخص محروم شکر نعمت او را می کند. که در این صورت این شکر جلوی حسادت را می گیرد و باعث می شود خودش نیز صاحب آن نعمت شود 🌺🌺🌺🌺🌺🌺 @soalahkam
❤️1. شنيدن صداى زن نامحرم در صورتى كه به قصد لذت نباشد و سبب افتادن در گناه نشود، اشكال ندارد.[26] 2. گوش دادن به آواز زن نامحرم در هر صورت، اشكال دارد.[27] 3. اگر زن قرآن را به صورت ترتيل و ساده بخواند، گوش دادن به صداى او مانعى ندارد و اگر با صدا بخواند، جايز نيست.[28] 4. شنيدن نوحه خوانى و مرثيه ثرايى زنان اگر مفسده نداشته باشد اشكال ندارد.[29] 5. سخنرانى زن در مجلس مردان، اگر مفسده نداشته باشد اشكال ندارد.[30] 🍀🌱🍀🌱🍀🌱🍀🌱🍀🌱🍀🌱@soalahkam [26] احكام خانواده، آية الله مكارم، ص 55، س 126. [27] احكام خانواده، آية الله مكارم، ص 55، س 127؛ جامع الاحكام صافى، ج 2، ص 161، س 1671. [28] استفتائات امام خمينى، ج 3، ص 273، س 62؛ احكام خانواده، آية الله مكارم، ص 55، س 129 و 130؛ جامع الاحكام صافى، ج 2، س 1678. [29] استفتائات آية الله سبحانى، ص 362، س 1124. [30] استفتائات امام، ج 3، ص 273، س 59. @soalahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
@soalahkam 🔶〖آداب خوابیدن در اسلام〗🔶 ❖☜ اقسام خواب: ۱- انبیا که روی کمر میخوابند وچشمانشان خواب نمےرود. ۲- مومن که مقابل قبله برسمت راست مےخوابد. ۳. پادشاهان که برسمت چپ مےخوابند. ۴. ابلیس و شیاطین و برادرانش که بر روی صورت و شکم مےخوابند. ❖☜بهترین نوع خوابیدن: آن است که در رساله ی ذهبیه آمده به این صورت که انسان ابتدا کمی روی شانه ی راست دراز بکشد و بعد روی شانه ی چپ بخوابد و زمانی هم که قصد بیدار شدن دارد مدت روی شانه ی راست دراز بکشد. یعنی ابتدا و انتهایش باید سمت راست باشد. ❖☜بدترین نوع خوابيدن: خواب روی شکم. این خواب شومی است و بسیار مذمت شده است.روایت داریم که اگر دیدید کسی روی شکم خوابیده او را بیدار کنید چون این خواب ابلیس است. ❖☜ زمان هایی که خوابیدن کراهت و ضرر دارد ۱- ما بین الطلوعین (بین اذان صبح و طلوع آفتاب) ۲- خوابیدن بین نماز مغرب و عشاء ۳- خوابیدن بعد از نماز عصر ۴-خوابیدن بین نماز شب و نماز صبح ❖☜ محل خواب: ۱- تنها خوابیدن به شدت نهی شده است.تا حدی که پیامبر می فرمایند کسی که تنها بخوابد ملعون است. ۲- خوابیدن روی بامی که دیوار نداشته باشد نهی شده است. ۳- خوابیدن با دست و دهان کثیف و نشسته نهی شده است. ❖☜ توصیه هایی در روایات در مورد خواب: ۱- زمان خواب پاها به سمت قبله باشد. ۲- دست را زیر گونه بگذارید ۳- خود را عادت دهید که هنگام خواب لب ها را باز کنید تا بخارات از دهان خارج شود. ۴- پنبه گذاشتن در گوش ۵- رفتن به دستشویی قبل از خواب ۶- وضو گرفتن قبل از خواب ۷- مسواک زدن قبل از خواب 🗒علل الشرايع،ج ٢ ،ص ٢٨٤ حلية المتقين باب هشتم فصل چهارم 🌺🌺🌺🌺🌺🌺 @soalahkam
🌹🍃 ☝️بهترین ازدواج و معیار چیست ؟ 🌸بهترین‌ آن‌ است‌ ڪه‌: الف‌) طرفین‌ آن‌ از اهل‌ ایمان💫‌ باشند. ب‌) در آن‌ عملے بر خلاف‌ رضاے خدا📿 انجام‌نگیرد. ج‌) ڪم‌ خرج‌ و دور از اسراف‌ و تبذیر باشد.👌 🍃🍃🍃@soalahkam 👈 معیارهاے‌ گزینش‌ همسر متعدد است‌؛ اهم‌ آنها از قرار ذیل‌ مےباشد: 1) هم‌ بودن‌، یعنے، طرفین‌ باید از جهات‌ مختلف‌ با یکدیگر تناسب‌ داشته💞‌ و همگون‌ باشند. 2) ایمان‌ تقوا و عفاف‌داشتن💖‌. در روایات‌ اسلامے‌ شدیدا از با انسان‌هاے‌ بے‌دین‌ و لاابالے‌ نهے❌‌ شده‌ تا آن‌ جا ڪه‌ 🌷پیامبر اڪرم‌(ص‌) فرمود: «ڪسے‌ ڪه‌ دختر خود را به‌ شرابخوار تزویج‌ ڪند مانند آن‌ است‌ که‌ او را به‌ زنا برده‌» (نهج‌ الفصاحه‌). 3) اخلاق‌ خوب‌. 4)دارا بودن‌ فرهنگ‌ و تربیت‌ صحیح‌. 5) در پے ڪسب‌ و روزے‌ حلال‌ بودن‌. 🌸🍃 @soalahkam
نشانه های محبت و دوستی اهل بیت علیهم السلام: علاقه به یک چیزی و محبت داشتن به آن، علائم و نشانه هایی دارد و بدون آن انسان نمی تواند به حقیقت ادعای دوستی کسی پی ببرد و حتی گاهی ممکن است انسان در حقیقی بودن ادعای دوستی، دچار تردید و اشتباه شود. برخی از این نشانه ها با توجه به سخنان امام علی علیه السلام عبارتند از: 1 - محبت توام با عمل و تقوا دوست داشتن اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام تقوای الهی و دلی پاک می خواهد. شیدای اهل بیت علیهم السلام باید دوستی خویش را در عمل نشان دهد وگرنه علاقه ظاهری نمی تواند چندان تاثیری در زندگی انسان داشته باشد. علی علیه السلام می فرماید: «من احبنا فلیعمل بعملنا و لیتجلبب الورع; (8)  هر که ما را دوست دارد باید مثل ما عمل کند و لباس  پرهیزگاری را جامه و پوشش خود قرار دهد.» ورع و تقوی و دوری از گناه باید سرلوحه زندگی محبان اهل بیت علیهم السلام باشد تا بتوانند عشق پاکان را در دل خود جای دهند و گرنه دلی پر از شوق گناه را چطور می توان جایگاه و ظرف محبت اولیاء الهی قرار داد. شیفتگان اهل بیت علیهم السلام باید همیشه چنین زمزمه کنند: دل جایگاه عشق تو باشد نه غیرتو این خانه خداست به شیطان نمی دهم 2 - عشق به دوستان اهل بیت علیهم السلام کسی که آل پیامبر صلی الله علیه و آله را دوست داشته باشد لزوما دوستان آنان را هم باید دوست بدارد. و این یکی دیگر از نشانه های شیفتگان اهل بیت علیهم السلام است. امیرمؤمنان علیه السلام در این رابطه می فرماید: «هر کس می خواهد بداند که آیا عاشق حقیقی اهل بیت علیهم السلام است یا نه، به قلب خویش رجوع نماید، اگر در دلش محبت دوستان ما هست پس او دشمن ما نیست; دوست ماست، ولی اگر یکی از دوستان ما را در دلش دشمن می دارد، او دوستدار حقیقی ما نیست.» (9) همچنین روزی شخصی به حضور علی علیه السلام آمده و عرضه داشت: یا امیرالمؤمنین! من تو را دوست می دارم و به فلانی هم علاقمندم. و در آن حال نام یکی از دشمنان آن حضرت را برد. حضرت به او فرمود: «یا کور باش یا بینا.» (10) ولایت و محبت ائمه معصومین علیهم السلام را نمی شود با دوستی های دیگر مخلوط نمود; یعنی هم دل در گرو عشق آنان نهاد و هم دلبسته مخالفان آن ها شد، و به عبارتی دیگر با یک دل نمی توان دو دلبر داشت. خلوت دل نیست جای صحبت اغیار دیو چو بیرون رود فرشته درآید در زیارت جامعه کبیره می گوئیم: «فمعکم معکم لا مع عدوکم ...; [ای اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله!] من با شما هستم، با شما هستم، نه با دشمن شما ... .» (11) و در حدیث دیگری امیرمؤمنان علیه السلام فرمود: «من احب الله احب النبی و من احب النبی احبنا و من احبنا احب شیعتنا; (12) هر کس خداوند را دوست دارد پیامبرش را دوست خواهد داشت، و هر کس پیامبر صلی الله علیه و آله را دوست بدارد ما را وست خواهد داشت و هر کس ما را دوست بدارد شیعیان ما را دوست می دارد». 3 - کتمان محبت در نزد نامحرمان بعضی افراد نه تنها قابلیت و استعداد محبت اهل بیت علیهم السلام را ندارند بلکه طاقت تحمل شنیدن مدح و ثنای آل پیامبر صلی الله علیه و آله را نیز ندارند. این خفاش صفتان که از دیدن نور حقیقت کورند از آن جا که از شنیدن فضایل و مناقب اهل بیت علیهم السلام گریزانند، از روی کینه و حسد موجب آزار و اذیت دوستان اهل بیت علیهم السلام می شوند و زمینه تحقیر آنان را فراهم می سازند. گرچه باید گفت: شبپره گر وصل آفتاب نخواهد رونق بازار آفتاب نکاهد امیرمؤمنان علیه السلام از ابراز محبت در نزد چنین افرادی منع کرده و فرمودند: «ما را در پیش دشمنانمان مدح نکنید و در نزد نااهلان به ما اظهار علاقه ننمایید، زیرا آنان این عشق مقدس شما را برنمی تابند و موجب تحقیر و اذیت شما می شوند.» (13) 4 - آمادگی برای محرومیت ها ولایت اهل بیت و دلباختگی به این خاندان بدون آمادگی برای رنج و محنت ها و با گریختن از انواع محرومیت ها امکان پذیر نخواهد بود، زیرا: نازپرورده تنعم نبرد راه بدوست عاشقی شیوه رندان بلاکش باشد حقیقی بودن علاقه درونی شخص، هنگامی نمایان می شود که فرد مورد امتحان قرار گیرد و حوادثی تلخ و ناراحت کننده در زندگی انسان رخ نماید، آن گاه است که دوستان حقیقی از دوستان مجازی جدا می گردند و گرنه در هنگام راحتی و آسایش هر کسی می تواند ادعای دوستی اهل بیت علیهم السلام را داشته باشد. آری راه عشق، راهی بس دشوار و رنج آور و بلاخیز است. عاشق صادق هرگز از رنج و بلای در راه دوست نمی ترسد بلکه با شوق و رغبت به استقبال آن می شتابد. امام علی علیه السلام می فرماید: «من تولانا فلیلبس للمحن اهابا; (14)  هر کس ما اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله را دوست بدارد باید برای محنت ها پوستی دیگر  بپوشد.» کنایه از اینکه آماده انواع بلاها و مشکلات باشد. هر که در این بزم مقربتر است جام بلا بیشترش می دهند. 🌺🌺🌺🌺🌺 @soalahkam 🌷🌸 ادامه دارد 🌸🌷
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃@soalahkam 🍃🌸🍃 🌸🍃 🍃 اگر عدم شرکت در مجلس حرام (رقص و موسیقی) منجر به قطع رحم و کدورت خانوادگی شود: الف) آیا این مسأله مجوّزی برای شرکت در اینگونه مجالس می‌باشد؟ ب) اگر در این مجالس شرکت کند ولی توجهی به کارهای حرام نداشته باشد، آیا مرتکب حرام شده است؟ 🔹 آیت الله امام خامنه ای(دام ظلّه العالی) ا✍🏻 اگر حضور در آن مجلس موجب ارتکاب گناه یا تأیید آن باشد یا نهی از منکر متوقف بر خروج از آن مجلس یا شرکت نکردن در آن باشد باید آن مجلس را ترک کرده یا شرکت ننماید. 🔹 آیت الله سیستانی(دام ظلّه العالی) ا✍🏻 الف) این امر مجوز حرام نیست ولی اگر شرکت کند و گوش به موسیقی ندهد حرام نیست مگر این که حضور او مشوق حرام باشد و در فرض حضور نهی از منکر لازم است و اگر احتمال تأثیر ندهد به احتیاط واجب باید اظهار تنفر کند. ا✍🏻 ب) جواب روشن شد. 🔹 آیت الله مکارم شیرازی (دام ظلّه العالی) ا✍🏻 در صورتی که واقعاً ضرورت مهمّی داشته باشد شرکت کند ولی حتی‌الامکان در قسمتهایی بنشیند که کار حرام صورت نمی‌گیرد و همین که گوش نکند کافیست هرچند بدون اختیار به گوشش برسد. 🔹 آیت الله نوری همدانی (دام ظلّه العالی) ا✍🏻 الف) شرکت در اینگونه مجالس جائز نیست. ا✍🏻 ب) از جواب بالا معلوم شد. 🔹 آیت الله وحید خراسانی (دام ظلّه العالی) ا✍🏻 الف) خیر، زیرا صله رحم منحصر به شرکت در این گونه مجالس نیست. ا✍🏻 ب) بله 🔹آیت الله صافی گلپایگانی(دام ظلّه العالی) ا✍🏻 الف) در فرض مذکور شرکت حرام است و قطع رابطه اشکال ندارد و دستور خداوند متعال که این اعمال را تحریم فرموده بر همه چیز مقدم است. ا✍🏻 ب) اصل شرکت در مجلس معصیت حرام است. 🔹 آیت الله بهجت(رحمه الله) ا✍🏻 الف) خیر، هرچند ملازمة مذکوره مقبول نیست. ا✍🏻 ب) مبنیّ بر صدق اعانه و ترویج حرام است و اگر معرضیّت وقوع در حرام دارد جائز نیست. 🔹 آیت الله تبریزی(رحمه الله) ا✍🏻 الف) امر مذکور مجوز شرکت در مجلس حرام نمی‌شود و باید در صورت وجود شرائط نهی از منکر شود. ا✍🏻 ب) چنانچه شرکت در مجلس مذکور ترویج و تایید حرام حساب شود شرکت جایز نیست هرچند شرکت کننده خودش مرتکب آن حرام خاص نشود، و در صورت وجود شرائط باید نهی از منکر بنماید. 🔹 آیت الله فاضل لنکرانی (رحمه الله) ا✍🏻 الف) خیر باید مجلس حرام را ترک کرده و آنها را نسبت به علت ترک مجلس آگاه نمود. ا✍🏻 ب) بلی صرف نشستن در این مجالس اشکال دارد @soalahkam
زبانحال امیرالمومنین حضرت علی (علیه السلام) در شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله) @soalahkam  یتیشسه آفت اگر گلستانه زهرا جان باخاندا غم گتورر باغبانه زهراجان سارالدی‌ گللرون‌ ای‌ غم‌ کشیده‌ بیر گوزون‌ آچ دونوب صفالی بهارون خزانه زهراجان یتیملیقون توزی قوندی بالالارین یوزونه گلولله هرگجه گوندوز فغانه زهراجان حسنده سولدی حسینده سارالدی زینبده قولومی باغلادی قهر زمانه زهراجان نه نازینی چکن اولدی نه زلفینی داریان ایدرنه چاره پریشانه شانه زهراجان سنه نه جای مذّمت ایویندن ال چکدون یازیلمیوبدی وفابوجهانه زهراجان قوجاقلارام‌ ئوز‌ ایویمده‌ همیشه دیزلریمی عذاره اشگیمی قیلّام روانه زهراجان نجه‌ چیخوم‌ قاپیا قتلگاهیدور قاپیمیز بروزحادثه جانستانه زهراجان گوزوم‌ دوشورقاپوداهی اوقانلی مسماره چتیندی گوزقاباقیندا نشانه زهراجان حسینه‌ بالش‌اولان‌ سینون‌ اولدی‌ یاره سنون بویاندی ناوک مسمارقانه زهراجان جهاندا سنسیزهله‌ قورخورام که چوخ یاشیام اولام دچارغم بیکرانه زهراجان بیرعمرکه اولاسنسیز مگر نه لذّتی وار قفسدی یریوزی بوخسته جانه زهراجان شاعر : مرحوم منزوی @soalahkam
زبانحال در غسل حضرت فاطمه زهرا (سلام الله) @soalahkam بریز آب روان اسما، ولی آهسته آهسته به جسم اطهر زهرا ولی آهسته آهسته بریز آب روان تا من، بشویم مخفی از دشمن تنش از زیر پیراهن، ولی آهسته آهسته ببین بشکسته پهلویش، سیه گردیده بازویش تو خود ریز آب بر رویش، ولی آهسته آهسته همه خواب و علی بیدار، سرش بنهاده بر دیوار بگرید از فراق یار، ولی آهسته آهسته حسن ای نورچشمانم حسین ای راحت جانم بنالید ای عزیزانم، ولی آهسته آهسته بیا ای دخترم زینب به پیش مادرت امشب بخوان او را به تاب و تب، ولی آهسته آهسته روم شب ها سراغ او، به قبر بی چراغ او کنم زاری ز داغ او، ولی آهسته آهسته شاعر : غلامرضا سازگار @soalahkam
❤️عشقم مادرم فاطمه(س)❤️ @soalahkam باز باران با ترانه دارد از مادر نشانه.. بوی باران.. بوی اشک مادرانه پر ز ناله کودکی با مادری پهلو شکسته سمت خانه کوچه ها و تازیانه گریه های کودکانه حمله ی نامرد پَستی وحشیانه تازیانه تازیانه پس چرا مادر، چرا گم کرده راه آشیانه باز باران دانه دانه ،حیـدرانه بی صدا و مخفیانه آه ، از غسل شبانه زینبــانه لرزه افتاده به شانه پشت تابوتی روانه بـــــاز بـــاران بازباران . . . ◾ایام فاطمیه تسلیت⬛ @soalahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
@soalahkam سه گام با امام علی علیه السلام🔸 ☘گــام اول: دنیا دو روز است...یک روز با تو و روز دیگر علیه تو روزی که با توست مغرور مشو و روزی که علیه توست ناامید مشو... زیرا هر دو پایان پذیرند ... ☘گــام دوم: بگذارید و بگذرید ..... ببینید و دل نبندید . چشم بیاندازید و دل نبازید.... که دیر یا زود ...... باید گذاشت و گذشت... ☘گــام سـوم: اشکهاخشک نمیشوندمگر بر اثر قساوت قلبها و قلبها سخت و قسی نمیگردند مگر به سبب زیادی گناهان میلاد امیرالمونین علیه السلام مبارک🌸💚 ‌‌‌‌‌🌎‍ @soalahkam
خدایا🙏 کارنامه یک سال را امروزمی بندیم🔰 باشدکه ازماراضےباشی🙏 و پاک ومطهر به سال جدید وارد شویم 🌸🍃 وسال زیباترےرابرایمان رقم بزنے🙏 آمیـــــــــــن 🌸 @soalahkam