✡ نظریه اصلاح نژاد بشر (1)
☠ پرونده ویژه «جنگ جهانی غذا»؛ قسمت سوم
1⃣ بهانهی «کمبود منابع در اثر افزایش جمعیت جهان» از اواخر قرن نوزدهم دستمایهی #خانوادههای_خاص برای اجرای برنامههای #کنترل_نسل قرار گرفت؛ اما البته در پشت پرده دلایل دیگری وجود داشت و برنامههای #اصلاح_نژاد در سطح کلان، ناظر به حل دو مسئله شکل گرفت:
👈1. چالشهای جمعیتی – مانند کاهش باروری که در پی #انقلاب_جنسی ایجاد شد – ناشی از شتابگیری #مدرنیته در غرب بود.
👈 2. لزوم #کاهش_جمعیتِ «طرفهای متخاصمِ» فرقههای خاص با ایدههای جهانروا.
2⃣ با همرسانی این دو دلیل در دهه 1970 برنامههای #تحدید_نسل در غرب شتاب فزایندهای گرفت، و تا حدی پیش رفت که هر ناظری را متحیر میکند؛ در آینده به این برنامهها خواهیم پرداخت.
✍ در این قسمت مبنا، ماهیت و روشهای اقدام غرب را تا مقطع جنگ دوم جهانی خواهید شناخت.
📖 متن کامل مقاله بههمراه مستندات:
👉 goo.gl/MJrFwa
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #جنگ_جهانی_غذا
✡ نظریه اصلاح نژاد بشر (2)
☠ پرونده ویژه «جنگ جهانی غذا»؛ قسمت سوم
🎯 پیشینه راهبرد اصلاح نژاد و کاهش جمعیت
1⃣ پیشینهی برنامههای جهانی #تحدید _نسل و همچنین برنامهی #اصلاحات_ژنتیکی بشر، به سالهای نیمه قرن نوزدهم میلادی باز میگردد.
2⃣ این زمان مقارن با آغاز تحول نگاه انسانشناسانه و عمیق غرب با اتکا بر نظریات #چارلز_داروین است، که بهشدت سیاست، اقتصاد و علوم اجتماعی غرب را دستخوش تحوّل کرد.
3⃣ لزوم تغییر در شرایط ژنتیکی نوع بشر نیز اولین بار توسط پسرعموی ناتنی داروین مطرح شد.
4⃣ وی که #فرانسیس_گالتون نام دارد برای اولین بار در آکادمی علوم انسانی بریتانیا، ویژگیهایی مانند #هوش_برتر را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد و نتیجه گرفت که این ویژگیها موروثی هستند و صفات مطلوب میتواند از روشهای وراثتی منتقل شود.
5⃣ این تئوری تا اینجا مشکلی ایجاد نمیکرد، اما گالتون در سال 1869، یک برنامه پرورش گزینشی برای انسانها را در کتاب خود با نام «نابغه ارثی» مطرح کرد. او نوشت:
✍ امکان خلق یک “نژاد یا ملت بسیار با استعداد” از طریق ازدواجهای پیاپیِ کنترلشده طی چند نسل، کاملاً محتمل است.
📖 متن کامل مقاله بههمراه مستندات:
👉 goo.gl/MJrFwa
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #جنگ_جهانی_غذا
✡ نظریه اصلاح نژاد بشر (3)
☠ پرونده ویژه «جنگ جهانی غذا»؛ قسمت سوم
🎯 جنبشهای اجتماعی اصلاح نژاد
1⃣ #فرانسیس_گالتون پایههای نظری و فنی جنبش فراگیری را مستحکم کرد که به کشورهای متعددی گسترش یافت.
2⃣ #جنبش_بهنژادی بریتانیا به رهبری خود گالتون پی گرفته شد، که #اصلاح_نژاد به روش انتخاب ویژگیهای مثبت و تکثیر #نژاد_برتر را تبلیغ میکرد.
3⃣ در مقابلِ بخش انگلیسی، در اوایل سده بیستم «جنبش بهنژادی» در ایالات متحده به رهبری #چارلز_داونپورت، زیستشناس برجسته آمریکایی، فعالیت میکرد.
4⃣ بخش آمریکاییِ جنبش، بر حذف صفات رذیله و منفی و افرادی که حائز این صفات هستند، تمرکز داشت و قانونهای مختلف #عقیمسازی را با این هدف در ایالات متحده به تصویب رساند.
5⃣ این جنبش طی دهههای اول تا سوم قرن بیستم، بسیار محبوب بود و تأثیرات عمیق سیاسی و اجتماعی برجای گذاشت. نمونهی بارز این تأثیرات، فعالیتهای اجتماعی و سیاسی در قالب سازمانهای مردمی بود. برای مثال میتوان به فعالیتهای افرادی مانند #مارگارت_سنگر اشاره کرد. سنگر در سال 1914 ضمن پیگیری فعالیتهای اجتماعی در زمینهی جلوگیری از بارداری، ماهنامهای با نام «د وومن ربل» (یا زن شورشی) منتشر میکرد که پیشگیری از بارداری را با شعار «بدون خدایان، بدون اربابها» ترویج میکرد.
👈 غرض اینکه جنبشهای فرهنگی و اجتماعی گستردهای بر اساس نظریات گالتون فعال شد.
📖 متن کامل مقاله بههمراه مستندات:
👉 goo.gl/MJrFwa
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #جنگ_جهانی_غذا
✡ نظریه اصلاح نژاد بشر (4)
☠ پرونده ویژه «جنگ جهانی غذا»؛ قسمت سوم
🎩 سطح بالای سیاسی برنامه اصلاح نژاد
1⃣ این خیزش اجتماعی در سطح جنبشهای مدنی باقی نماند و تا آنجا پیش رفت که اهداف آن در بالاترین سطوح سیاسی و دانشی آمریکا پیگیری شد.
2⃣ برای نمونه #تئودور_روزولت، 26مین رئیسجمهور آمریکا در تاریخ 3 ژانویه 1913 در نامهی تندی خطاب به #چارلز_داونپورت (مسئول شاخه آمریکاییِ #جنبش_بهنژادی) بر لزوم «بقای ژنتیکی آدمهای خوب» تصریح میکند! خلاصه نامه او از این قرار است:
✍ اگر یک کشاورز به بهترین دامهای خود اجازهی زاد و ولد ندهد و بدترین آنها را تکثیر کند، باید به تیمارستان فرستاده شود. ما هنوز این درک را نداریم که این رفتار (فرستادن به تیمارستان) در برابر ملیتی که اجازهی پرورشِ بدترین افراد را میدهد، عقلایی است. یک روز متوجه میشویم که وظیفهی غیراجتنابی داریم که «انسانهای خوب و از نوع مناسب»، خونشان را بعد از خودشان در جهان باقی بگذارند، و نباید اجازهی تداوم نسل انسانهایی را بدهیم که از نوع «نامناسب» هستند. مسألهی بزرگ تمدن ما این است که امکان افزایش افرادِ با ارزش را در مقابل عناصر کمارزش یا مضر، تأمین کند.
🔬 سطح سرمایهگذاری علمی بر موضوع
1⃣ در قسمتهای بعدی خواهیم دید که ابرکمپانیهای تجاری، نبض این حرکت را در دست داشتند. این کمپانیها با تکیه بر نهادهای پیشتاز دانشی آمریکا، آزمایشهای گستردهای بر #ژنتیک_انسانی انجام دادند.
2⃣ برای مثال میتوان به برخی اقدامات فناورانه «بنیاد موقوفه #کارنگی» با پشتیبانی مالی «بنیاد خیریه #راکفلر» در زمینهی ژنتیک گیاهی و انسانی اشاره کرد.
📖 متن کامل مقاله بههمراه مستندات:
👉 goo.gl/MJrFwa
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #جنگ_جهانی_غذا
✡ نظریه اصلاح نژاد بشر (5)
☠ پرونده ویژه «جنگ جهانی غذا»؛ قسمت سوم
🎯 افول ایده «اصلاح نژاد» و پایهگذاری طرحی نو
1⃣ ایدهی برنامه #اصلاح_نژاد دیری نپایید. در دهه 1940 میلادی پس از اینکه #هیتلر بهصورت افراطی بر تفکرات ناسیونالیستی و نژادی پای فشرد، این تفکر محبوبیتش را در سراسر جهان از دست داد و ابرکمپانیهای بینالمللی را برای ادامهی این برنامه با چالش جدی مواجه کرد.
2⃣ گذشته از اینکه رفتارهای نژادپرستانه هیتلر موجب شد ایدهی «اصلاح نژاد» محبوبیتش را از دست بدهد، ابرکمپانیهای آمریکایی دریافتند که #جنگ نیز (بهعنوان بخشی از برنامه) نمیتواند تأثیرات جدی در ترکیب جمعیتی جهان داشته باشد و #اهداف_آخرالزمانی آنان را تأمین کند؛ بنابراین گرچه جنگ کماکان بهعنوان یکی از راهکارها، باقی ماند و ادامه یافت، اما برای ادامهی برنامه راهکارهای دیگری مورد نیاز بود.
✍ در بخش بعد به بررسی برنامههای عملیاتی طراحی شده پس از جنگ دوم جهانی خواهیم پرداخت.
📖 متن کامل مقاله بههمراه مستندات:
👉 goo.gl/MJrFwa
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #جنگ_جهانی_غذا
✡ فرضیههای نژادی در خدمت استعمار (1)
🎯 نادرستی فرضیههای نژادی آریا، سامی و ترک (قسمت اول)
1⃣ سلطه و نفوذ فرهنگی بههمراه سلطهی اقتصادی و سیاسیِ استعمار سرمایهداری بر مستعمرات، از جمله موانع رشد و شکوفایی جامعه و بدین سبب مانع انتقال حاکمیت اقتصادی و سیاسی از اقلیت (طبقه حاکم) به اکثریت مردم در این جوامع میباشد.
2⃣ #فرهنگ_استعماری ابعاد و اشکال فراوان و متنوعی دارد، اما میتوان گفت که فرضیههای نژادی پایگاه و محتوای اصلی آن را تشکیل میدهند.
3⃣ #فرضیههای_نژادی (Rassism) که مدعی برتری فکری و فرهنگی گروه خاصی از انسانها بر سایر گروههای انسانی، به علت داشتن مشخصات جسمانی و ظاهری و اقامت در منطقه جغرافیایی معین است و بر این اساس، جامعهی انسانی را به نژادهای برتر و پست تقسیم میکند، پرنفوذترین و در عین سست و مهمل بودن، مهلکترین نظریاتی است که به نام علم، مانع شکوفایی مستعمرات شده و میشود.
4⃣ تبلیغ و ترویج چنین فرضیههایی در درازمدت، و بطور وسیع و مداوم، موجب پیدایش و تثبیت «عقدهی حقارت اجتماعی» در جوامع مستعمراتی و رشد عقدهی «خودبزرگ دانستن» در جوامع کشورهای #سرمایهداری اروپا و آمریکا و افزون بر آن، موجب بروز برخوردهای خشن و رفتاری ظالمانه میان گروههای انسانی در درون یک جامعهی مستعمراتی، و میان جوامع مستعمراتی شده است.
5⃣ #تحریف_تاریخ به سود طبقات استعمارگر، تجلیل از #کشورگشایان، تحقیر اقوام و گروههای انسانی در طول تاریخ و القاء نوعی هویت ملّی جعلی به عامهی مردم و همچنین توجیه و مشروعیت دادن به اعمال و جنایات استعمار سرمایهداری و #کلنیالیسم در مستعمرات، از زمینههای اجتماعی و سیاسی کاربرد #فرضیههای_نژادی محسوب میشود.
🔹 ادامه دارد...
✍️ پروفسور شاپور رواسانی
📖 متن کامل مقاله به همراه منابع:
👉 http://yon.ir/Rassism01
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #نژاد_آریا