✡ نظریه اصلاح نژاد بشر (3)
☠ پرونده ویژه «جنگ جهانی غذا»؛ قسمت سوم
🎯 جنبشهای اجتماعی اصلاح نژاد
1⃣ #فرانسیس_گالتون پایههای نظری و فنی جنبش فراگیری را مستحکم کرد که به کشورهای متعددی گسترش یافت.
2⃣ #جنبش_بهنژادی بریتانیا به رهبری خود گالتون پی گرفته شد، که #اصلاح_نژاد به روش انتخاب ویژگیهای مثبت و تکثیر #نژاد_برتر را تبلیغ میکرد.
3⃣ در مقابلِ بخش انگلیسی، در اوایل سده بیستم «جنبش بهنژادی» در ایالات متحده به رهبری #چارلز_داونپورت، زیستشناس برجسته آمریکایی، فعالیت میکرد.
4⃣ بخش آمریکاییِ جنبش، بر حذف صفات رذیله و منفی و افرادی که حائز این صفات هستند، تمرکز داشت و قانونهای مختلف #عقیمسازی را با این هدف در ایالات متحده به تصویب رساند.
5⃣ این جنبش طی دهههای اول تا سوم قرن بیستم، بسیار محبوب بود و تأثیرات عمیق سیاسی و اجتماعی برجای گذاشت. نمونهی بارز این تأثیرات، فعالیتهای اجتماعی و سیاسی در قالب سازمانهای مردمی بود. برای مثال میتوان به فعالیتهای افرادی مانند #مارگارت_سنگر اشاره کرد. سنگر در سال 1914 ضمن پیگیری فعالیتهای اجتماعی در زمینهی جلوگیری از بارداری، ماهنامهای با نام «د وومن ربل» (یا زن شورشی) منتشر میکرد که پیشگیری از بارداری را با شعار «بدون خدایان، بدون اربابها» ترویج میکرد.
👈 غرض اینکه جنبشهای فرهنگی و اجتماعی گستردهای بر اساس نظریات گالتون فعال شد.
📖 متن کامل مقاله بههمراه مستندات:
👉 goo.gl/MJrFwa
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #جنگ_جهانی_غذا
✡ نظریه اصلاح نژاد بشر (4)
☠ پرونده ویژه «جنگ جهانی غذا»؛ قسمت سوم
🎩 سطح بالای سیاسی برنامه اصلاح نژاد
1⃣ این خیزش اجتماعی در سطح جنبشهای مدنی باقی نماند و تا آنجا پیش رفت که اهداف آن در بالاترین سطوح سیاسی و دانشی آمریکا پیگیری شد.
2⃣ برای نمونه #تئودور_روزولت، 26مین رئیسجمهور آمریکا در تاریخ 3 ژانویه 1913 در نامهی تندی خطاب به #چارلز_داونپورت (مسئول شاخه آمریکاییِ #جنبش_بهنژادی) بر لزوم «بقای ژنتیکی آدمهای خوب» تصریح میکند! خلاصه نامه او از این قرار است:
✍ اگر یک کشاورز به بهترین دامهای خود اجازهی زاد و ولد ندهد و بدترین آنها را تکثیر کند، باید به تیمارستان فرستاده شود. ما هنوز این درک را نداریم که این رفتار (فرستادن به تیمارستان) در برابر ملیتی که اجازهی پرورشِ بدترین افراد را میدهد، عقلایی است. یک روز متوجه میشویم که وظیفهی غیراجتنابی داریم که «انسانهای خوب و از نوع مناسب»، خونشان را بعد از خودشان در جهان باقی بگذارند، و نباید اجازهی تداوم نسل انسانهایی را بدهیم که از نوع «نامناسب» هستند. مسألهی بزرگ تمدن ما این است که امکان افزایش افرادِ با ارزش را در مقابل عناصر کمارزش یا مضر، تأمین کند.
🔬 سطح سرمایهگذاری علمی بر موضوع
1⃣ در قسمتهای بعدی خواهیم دید که ابرکمپانیهای تجاری، نبض این حرکت را در دست داشتند. این کمپانیها با تکیه بر نهادهای پیشتاز دانشی آمریکا، آزمایشهای گستردهای بر #ژنتیک_انسانی انجام دادند.
2⃣ برای مثال میتوان به برخی اقدامات فناورانه «بنیاد موقوفه #کارنگی» با پشتیبانی مالی «بنیاد خیریه #راکفلر» در زمینهی ژنتیک گیاهی و انسانی اشاره کرد.
📖 متن کامل مقاله بههمراه مستندات:
👉 goo.gl/MJrFwa
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #جنگ_جهانی_غذا
✡ نظریه اصلاح نژاد بشر (5)
☠ پرونده ویژه «جنگ جهانی غذا»؛ قسمت سوم
🎯 افول ایده «اصلاح نژاد» و پایهگذاری طرحی نو
1⃣ ایدهی برنامه #اصلاح_نژاد دیری نپایید. در دهه 1940 میلادی پس از اینکه #هیتلر بهصورت افراطی بر تفکرات ناسیونالیستی و نژادی پای فشرد، این تفکر محبوبیتش را در سراسر جهان از دست داد و ابرکمپانیهای بینالمللی را برای ادامهی این برنامه با چالش جدی مواجه کرد.
2⃣ گذشته از اینکه رفتارهای نژادپرستانه هیتلر موجب شد ایدهی «اصلاح نژاد» محبوبیتش را از دست بدهد، ابرکمپانیهای آمریکایی دریافتند که #جنگ نیز (بهعنوان بخشی از برنامه) نمیتواند تأثیرات جدی در ترکیب جمعیتی جهان داشته باشد و #اهداف_آخرالزمانی آنان را تأمین کند؛ بنابراین گرچه جنگ کماکان بهعنوان یکی از راهکارها، باقی ماند و ادامه یافت، اما برای ادامهی برنامه راهکارهای دیگری مورد نیاز بود.
✍ در بخش بعد به بررسی برنامههای عملیاتی طراحی شده پس از جنگ دوم جهانی خواهیم پرداخت.
📖 متن کامل مقاله بههمراه مستندات:
👉 goo.gl/MJrFwa
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #جنگ_جهانی_غذا
✡ فرضیههای نژادی در خدمت استعمار (1)
🎯 نادرستی فرضیههای نژادی آریا، سامی و ترک (قسمت اول)
1⃣ سلطه و نفوذ فرهنگی بههمراه سلطهی اقتصادی و سیاسیِ استعمار سرمایهداری بر مستعمرات، از جمله موانع رشد و شکوفایی جامعه و بدین سبب مانع انتقال حاکمیت اقتصادی و سیاسی از اقلیت (طبقه حاکم) به اکثریت مردم در این جوامع میباشد.
2⃣ #فرهنگ_استعماری ابعاد و اشکال فراوان و متنوعی دارد، اما میتوان گفت که فرضیههای نژادی پایگاه و محتوای اصلی آن را تشکیل میدهند.
3⃣ #فرضیههای_نژادی (Rassism) که مدعی برتری فکری و فرهنگی گروه خاصی از انسانها بر سایر گروههای انسانی، به علت داشتن مشخصات جسمانی و ظاهری و اقامت در منطقه جغرافیایی معین است و بر این اساس، جامعهی انسانی را به نژادهای برتر و پست تقسیم میکند، پرنفوذترین و در عین سست و مهمل بودن، مهلکترین نظریاتی است که به نام علم، مانع شکوفایی مستعمرات شده و میشود.
4⃣ تبلیغ و ترویج چنین فرضیههایی در درازمدت، و بطور وسیع و مداوم، موجب پیدایش و تثبیت «عقدهی حقارت اجتماعی» در جوامع مستعمراتی و رشد عقدهی «خودبزرگ دانستن» در جوامع کشورهای #سرمایهداری اروپا و آمریکا و افزون بر آن، موجب بروز برخوردهای خشن و رفتاری ظالمانه میان گروههای انسانی در درون یک جامعهی مستعمراتی، و میان جوامع مستعمراتی شده است.
5⃣ #تحریف_تاریخ به سود طبقات استعمارگر، تجلیل از #کشورگشایان، تحقیر اقوام و گروههای انسانی در طول تاریخ و القاء نوعی هویت ملّی جعلی به عامهی مردم و همچنین توجیه و مشروعیت دادن به اعمال و جنایات استعمار سرمایهداری و #کلنیالیسم در مستعمرات، از زمینههای اجتماعی و سیاسی کاربرد #فرضیههای_نژادی محسوب میشود.
🔹 ادامه دارد...
✍️ پروفسور شاپور رواسانی
📖 متن کامل مقاله به همراه منابع:
👉 http://yon.ir/Rassism01
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #نژاد_آریا
✡ فرضیههای نژادی در خدمت استعمار (2)
🎯 نادرستی فرضیههای نژادی آریا، سامی و ترک (قسمت اول)
1⃣ طبقات حاکم در کشورهای #سرمایهداری با استفاده از #فرضیههای_نژادی بعنوان فکر راهنما، غارتگری اقتصادی و کاربرد زور در مورد مردم مستعمرات را منطقی و مشروع و حتی لازم و ضروری دانسته و میدانند و برای خود حق تشخیص و قضاوت و اجرا قائلند.
2⃣ طبقات حاکم وابسته به #استعمار در مستعمرات نیز از #فرضیههای_نژادی برای حفظ سلطهی خود بهرهبرداری میکنند، و با کمک این فرضیهها دشمن واقعی را از دید مردم محروم پنهان نگه میدارند و تلاش میکنند با ترویج و تبلیغ این فرضیهها خصومت و تفرقه میان طبقات و اقشار محروم و استثمار شده را ایجاد و تشدید نمایند.
3⃣ در جوامع مستعمراتی، فرضیههای #نژادپرستی در همهی زمینهها و با استفاده از همهی امکانات از #اسباببازی و #قصه ی کودکان گرفته تا کتب به اصطلاح #فلسفی و پژوهشهای #تاریخی، و دایرةالمعارفها ترویج و تبلیغ شده و میشود.
4⃣ هدف آن است که جامعه در یک جامعهی مستعمراتی موفق به انجام نقش تاریخیاش نگردد، و برخوردهای سیاسی، اجتماعی، قومی بر اثر فرضیههای #نژادپرستی، چنان تودههای محروم را مشغول کند و به جان هم بیندازد که فرصتی برای شناسایی دشمنان واقعی محرومان و ارائهی بدیل برای شیوهی تولید مستعمراتی و نظام اجتماعی استثماری حاکم به دست نیاید و نیروهای مردمی نتوانند در راه آگاهی و وحدت جامعه در برابر دشمن مشترک قدمی بردارند.
🔹 ادامه دارد...
✍️ پروفسور شاپور رواسانی
📖 متن کامل مقاله به همراه منابع:
👉 http://yon.ir/Rassism01
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #نژاد_آریا
✡ فرضیههای نژادی در خدمت استعمار (3)
🎯 نادرستی فرضیههای نژادی آریا، سامی و ترک (قسمت اول)
1⃣ هدف همهی #فرضیههای_نژادی که از نیمهی دوم قرن 18 میلادی تاکنون به اشکال مختلف و متنوع بیان شده و میشود، اثبات برتری و اولویت فکری و فرهنگی #نژاد_سفید (اروپایی) و شاخهی #آریایی آن بر همهی اقوام و گروههای انسانی در جامعهی جهانی است.
2⃣ گفته میشود که این نژاد #تمدن جهان را پایه گذاشته و حراست میکند و دیگر اقوام و #نژادها چنین قابلیت و شعوری نداشتهاند و ندارند!
3⃣ گرچه در یک بررسی اجمالی میتوان نشان داد که چگونه برای اثبات اولویت #نژاد_سفید تقسیمبندیها و استدلالها و معیارهای اندازهگیری متنوعی عرضه کردهاند، و هر بار که بیپایگی و سستی آن اثبات شده، تقسیمبندیها، استدلالها و معیارهای جدیدی ارائه گردیده است.
4⃣ تا نیمهی دوم قرن هجدهم میلادی، در هیچیک از دایرةالمعارفهای منتشر شده در اروپا، مفهوم و واژهی #نژاد (Rasse) در رابطه با علوم اجتماعی و سیاسی و بررسیهای تاریخی بهکار نرفته است و فقط از این زمان به بعد است که مفهوم و کلمهی نژاد به تدریج از دایرهی علوم طبیعی و نظریات عامه وارد بررسیهای اجتماعی، سیاسی و تاریخی شده است.
🔹 ادامه دارد...
✍️ پروفسور شاپور رواسانی
📖 متن کامل مقاله به همراه منابع:
👉 http://yon.ir/Rassism01
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #نژاد_آریا
✡ فرضیههای نژادی در خدمت استعمار (4)
🎯 نادرستی فرضیههای نژادی آریا، سامی و ترک (قسمت اول)
1⃣ ریشه عقایدی که در اروپای قرن 15 و پس از آن در میان مردم سرزمینهای اروپایی دربارهی گروههای انسانی خارج از این قاره رواج یافت به دورهی #جنگهای_صلیبی (قرون 11ـ13 میلادی) میرسد.
2⃣ گرچه جنگهای صلیبی به نام جنگهای مذهبی میان مسیحیان و مسلمانان بر سر تصرف #بیتالمقدس شهرت یافته، اما در حقیقت جنگهای تجاوزکارانهای بوده که از جانب پادشاهان و فئودالها و کلیسای کاتولیک به مردم سرزمینهای اسلامی تحمیل میشده است.
3⃣ متجاوزان اروپایی خود را مجری اوامر الهی و مروّج مسیحیت و طلایهدار #تمدن و معرفت و ایمان، و مقاومت مسلمانان در برابر تجاوزات را دلیلی بر خونخواری، #وحشیگری و خشوت مسلمانان معرفی میکردند.
4⃣ [به تحریک یهود و] بر اثر تبلیغ کلیسای کاتولیک، #اسلام بعنوان دین زور و قهر و غلبه و #مسلمانان مردمی فاسد و وحشی به مردم اروپا معرفی شدند تا تفاوت میان عربهای مسلمان و اروپاییان مسیحی روشن و حقّانیت و مشروعیت تجاوزات و متجاوزان اثبات شود.
5⃣ #تحریف_اسلام و تبلیغ مغرضانه و غلط دربارهی آن، و حتی توهین و جسارت به مقام پیغمبر اکرم حضرت محمد (ص) بخش اصلی برنامهی فرهنگی #کلیسای_کاتولیک و حکام فئودال اروپا را تشکیل میداد. و امروزه با وجود سپری شدن صدها سال میتوان اثر عمیق و سوء چنین تبلیغ منفی و تحریف آگاهانه را در بسیاری از گفتهها و نوشتههای مجامع فرهنگی و مطبوعاتی و در افکار عامهی مردم اروپا نشان داد.
🔹 ادامه دارد...
✍️ پروفسور شاپور رواسانی
📖 متن کامل مقاله به همراه منابع:
👉 http://yon.ir/Rassism01
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #نژاد_آریا
✡ فرضیههای نژادی در خدمت استعمار (5)
🎯 نادرستی فرضیههای نژادی آریا، سامی و ترک (قسمت اول)
1⃣ از قرن 15 میلادی، با تثبیت قدرت دولتهای مرکزی در کشورهای اروپای غربی، طبقهی حاکم فئودال برای جلوگیری از بحرانهای داخلی متوجه سرزمینهای خارج از اروپا شد و دورهی اکتشافات جغرافیایی به منظور دستیابی به منابع طبیعی و بازار در قارههای دیگر آغاز گردید.
2⃣ در اوایل این دوره سیّاحان اروپایی در سفرنامههای خود به معرفی چگونگی شکل ظاهری و جسمانی و طرز زندگی گروههای انسانی خارج از اروپا به بومیان اروپایی پرداختند.
3⃣ برای نویسندگان این #سفرنامهها مردم خارج از اروپا، انسانهایی بودند چه از نظر شکل و قیافه و چه از نظر طرز زندگی غیرعادی! و به این جهت موضوع اصلی سفرنامهها توصیف انسانها و پدیدههایی بود که در همان برخورد اولیه و سطحی، غیرعادی، عجیب و مخالف با آنچه در اروپا جریان داشت به نظر میرسید.
4⃣ در این سفرنامهها، مقایسهی شکل ظاهری و چگونگی طرز زندگی بومیان این سرزمینها، با بومیان اروپایی به صورتی انجام میگرفت که بومیان اروپایی از نظر زیبایی جسمی، سطح #تمدن و فرهنگ و اخلاق و دین در ردهی بالا و گروههای انسانی دیگر، در همهی زمینهها در ردههای پست قرار میگرفتند.
5⃣ نتیجهی اجتماعی این سفرنامهها توسعهی تصور منفی در باب گروههای انسانی خارج از اروپا و تقویت خودبینی، خودپرستی اجتماعی سیاسی و دینی و بزرگ پنداشتن خود، در میان بومیان اروپایی بود.
6⃣ روند تبلیغ و تحریفی که از دوران #جنگهای_صلیبی در باب اسلام و سرزمینهای اسلامی آغاز شده بود با همکاری حکام فئودال و کلیسای کاتولیک دربارهی سایر ادیان و سرزمینهای خارج از اروپا در شکل جدیدی ادامه یافت.
7⃣ سفرنامههایی که در باب کشورهای شرقی، روسیه و آسیای مرکزی انتشار یافت بر مشخصات جسمی ساکنان این سرزمینها تکیه نمیکرد بلکه موضوع اصلی آنها، تشریح اوضاع اجتماعی و سیاسی در این سرزمینها بود و در این رابطه ساکنان این مناطق، بطور عمده وحشی و ظالم و کافر و بیدین معرفی میشدند.
8⃣ اما در سفرنامههایی که دربارهی آفریقا و آمریکای مرکزی و جنوبی انتشار مییافت، بر رنگ پوست و سایر اختصاصات جسمانی بعنوان مسأله اصلی تکیه میشد و مردم این نواحی بعنوان وحشی و #آدمخوار قلمداد میشدند. از مردم آفریقا تحت عنوان «حیوانی به شکل انسان» یا «موجودی میان انسان و میمون» یاد میشد و گفته میشد که میان سیاهان و میمونها روابط جنسی برقرار است.
9⃣ همین تبلیغ وسیع و درازمدت موجب شد که افکار عمومی بومیان اروپایی برای صدها سال مسموم گردد و اثرات این مسمومیت فکری را امروزه میتوان در حرکتهای ضد «خارجیان» در کشورهای اروپایی به وضوح دید.
🔹 ادامه دارد...
✍️ پروفسور شاپور رواسانی
📖 متن کامل مقاله به همراه منابع:
👉 http://yon.ir/Rassism01
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #نژاد_آریا
✡ فرضیههای نژادی در خدمت استعمار (6)
🎯 نادرستی فرضیههای نژادی آریا، سامی و ترک (قسمت اول)
1⃣ هر قدر مقاومت مردم مستعمرات در برابر تجاوزات استعمارگران بیشتر میشد؛ #فرضیههای_نژادی محافل استعماری نیز کثرت و تنوع مییافت.
2⃣ برای مشروعیت دادن و توجیه خشونتها و غارتگری #سرمایهداری_استعماری، فرضیههای نژادی که بر حسب آنها #نژاد_سفید متمدن و برترین انسانهاست و لذا حق و حتی وظیفه دارد برای توسعهی مسیحیت و تمدن میان وحشیان و گروههای پست انسانی در آمریکا و آفریقا و آسیا یا هر جای دیگر، هر چه که لازم بداند انجام دهد، در جوامع اروپایی توسعه و بازار یافت.
3⃣ بدون تکیه بر فرضیههای نژادی شکار مردم آفریقا و توسعهی بازار #بردهفروشی و #بردهداری و استفاده از کار بردگان و بومیان قابل توجیه نبود و نمیتوانست بهانهی دینی و اخلاقی داشته باشد.
4⃣ بر اثر تشدید سیل مهاجرت بومیان سفیدپوست اروپایی به قارههای دیگر، احتیاج به #نیروی_کار ارزان، توسعهی متصرفات و افزایش شدت بهرهکشی از مردم مستعمرات، احتیاج به عرضهی #فرضیههای_نژادی در جوامع اروپایی در قرون 18 و 19 میلادی افزایش یافت.
5⃣ تحت سلطهی کلیسای کاتولیک چنین استدلال میشد که خداوند عالم تمام موجوداتی را که خلق کرده، #طبقهبندی هم کرده است و انسان در بالای هرم قرار دارد. انتقال فکر طبقهبندی به گروههای انسانی، این امکان را به وجود آورد که گویا گروههای انسانی در مراتب مختلفی قرار دارند: انسان اروپایی در ردهی بالا و انسان آفریقایی در ردهی پست.
🔹 ...پایان قسمت اول.
✍️ پروفسور شاپور رواسانی
📖 متن کامل مقاله به همراه منابع:
👉 http://yon.ir/Rassism01
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #نژاد_آریا
✡ تکوین فرضیههای نژادی (1)
🎯 نادرستی فرضیههای نژادی آریا، سامی و ترک (قسمت دوم)
1⃣ تعمیم #ردهبندی گیاهان و جانوران که بر اساس شکل ظاهری انجام میگرفت به انسانها، در اواخر قرن 17 میلادی در اروپا آغاز شد. تا آن زمان در ردهبندی گروههای انسانی رنگ پوست عامل تعیین کننده بود.
2⃣ #فرانسوا_برنیه پزشک فرانسوی بر اساس مشاهدات خود در کشورهای آسیایی گروههای انسانی را بر اساس صفات ظاهری و جسمانی، مانند شکل چهره، حالت موی سر، شکل دندان و لب و بینی، ردهبندی و بر اساس این مشخصات کرهی زمین را به سه منطقه تقسیم نمود:
🔸1) اروپا، آفریقای شمالی، آسیا و هند
🔸2) جنوبی صحرای آفریقا
🔸3) آسیای مرکزی، شمالی و شرقی تا حوالی مسکو
3⃣ در این سه منطقه سه نژاد: 1ـ اروپایی 2ـ سیاه 3ـ مغول زندگی میکردند. برنیه ساکنان آمریکا را جزء اروپا محسوب میداشت.
🔹 ادامه دارد...
✍️ پروفسور شاپور رواسانی
📖 متن کامل مقاله به همراه منابع:
👉 http://yon.ir/Rassism02
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #نژاد_آریا
✡ تکوین فرضیههای نژادی (2)
🎯 نادرستی فرضیههای نژادی آریا، سامی و ترک (قسمت دوم)
1⃣ برای تعمیم ردهبندی دنیای جانوران و گیاهان به انسانها، به کار بستن دو نظریه در روش تقسیمبندی ممکن بود:
2⃣ اول: اینکه پذیرفته میشد که صفات جسمی و فکری و فرهنگی هریک از نژادهای انسانی امروزی، ارثی بوده و اجداد اولیهی هر گروه نیز همین صفات و مشخصات را داشتهاند و بدینسبب نژادهای انسانی، جدا از یکدیگرند و میبایست برای هریک از #نژادها، آدم و حوّایی با همین مشخصات امروزی پذیرفته میشد و این بدان معنی بود که انسانها جدا از یکدیگر خلق شدهاند.
3⃣ چنین نظر و تصوری در مغایرت با اعتقادات مذهبی قرار داشت (و دارد) و به این جهت در جوامع مسیحی اروپایی نمیتوانست مورد قبول عامه قرار گیرد، گرچه در قرون 18 و 19 گروهی از #نژادشناسان به خلقت گروههای انسانی و وجود آدم و حوّاهای متعدد اعتقاد داشتند و آن را تبلیغ میکردند.
4⃣ دوم: اینکه پذیرفته میشد که همهی انسانها دارای اجداد مشترک و منشأ مشترکاند (آدم و حوا) در این صورت میبایست برای تفاوتهای جسمی و ظاهری و به سبب آن تفاوتهای فرهنگی و فکری گروههای انسانی دلایل دیگری ذکر میگردید که مهمترین آنها میتوانست اثر شرایط #محیط_زیست باشد.
5⃣ گفته میشد که انسانها پس از خلقت به صورت گروههای متعدد از یکدیگر جدا شده، هر یک در اقلیمی اقامت کرده و تحت شرایط اقلیمی مشخصات جسمی، فکری و فرهنگی خاص یافتهاند و این ویژگیها بر اثر گذشت زمان ارثی شده است.
6⃣ به سخن #نژادپرستان امروزی، شمالیهای امروزی چون در شمال زندگی کردهاند، از نظر جسمی و فرهنگی برتر شدهاند، و جنوبیها چون در جنوب زندگی میکردهاند، از نظر جسمی، فکری و فرهگی حقیر شدهاند و ماندهاند و تا زمانی که در جنوب زندگی کنند به همان صورت خواهند ماند.
🔹 ادامه دارد...
✍️ پروفسور شاپور رواسانی
📖 متن کامل مقاله به همراه منابع:
👉 http://yon.ir/Rassism02
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #نژاد_آریا
✡ تکوین فرضیههای نژادی (3)
🎯 نادرستی فرضیههای نژادی آریا، سامی و ترک (قسمت دوم)
1⃣ توجیه تفاوتهای جسمی و فکری و فرهنگی گروههای انسانی، بر اثر شرایط محیط زیست با تحقیقات #کارل_لینه در عالم گیاهان و جانوران و تقسیمبندی موجودات زنده بر اساس مشخصات ظاهری قوت و دامنهی بیشتری یافت.
2⃣ لینه نه فقط گیاهان و جانوارن، بلکه نوع انسان را نیز بر حسب مشخصات ظاهری (رنگ پوست) به: اروپایی (سفید)، آمریکایی (سرخ)، آفریقایی (سیاه)، و آسیایی (زرد لیمویی)، تقسیم مینمود.
3⃣ لینه در تحقیقات خود صفات و مشخصات جسمی گروههای انسانی مانند، رنگ پوست، مو، چشم و بینی، حالت بدن را با صفات و مشخصاتی مانند فضائل اخلاقی، شیوهی رفتار، فرهنگ، و حتی طرز لباس پوشیدن و آداب و رسوم در یک ردیف قرار میداد.
4⃣ به نظر او #آمریکاییها تندخو و مخترع، #اروپاییها فرمانبردار قانون، #آسیاییها مالیخولیایی، تجملپرست و پولدوست و #آفریقاییها بدجنس و تنبل هستند که با زور و جبر بر آنان حکومت میشود!
5⃣ طرز تفکر و تقسیمبندی لینه در بسیاری از محافل فرهنگی و علمی اروپایی شیوع یافت و اساس و بنیاد #نژادشناسی طبقات حاکم و فرهنگ تجاوز جوامع #سرمایهداری قرون بعدی به مستعمرات گردید.
🔹 ادامه دارد...
✍️ پروفسور شاپور رواسانی
📖 متن کامل مقاله به همراه منابع:
👉 http://yon.ir/Rassism02
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #نژاد_آریا