📸 | جرعه ای از کلام بزرگان
💢 پیشرفت علم انسان را به معرفت الهی نزدیک تر می کند...
📌 رهبر معظم انقلاب (مد ظله العالی)
🔰واحد پژوهش و تحقیق
✅ با ما همراه باشید👇👇👇
@talabetaraz_pajohesh
طلبه تراز | علم و تحقیق📖
📄 شانزدهمین سری از تمارین فکری و کاربردی 📌تمرین منطق 🖋 بزرگواران بعد از بارگذاری تمارین، تا دو رو
📚 برخی از #پاسخ های ارسالی دوستان برای تمرین سری شانزدهم:
✅ پاسخ:
شر الامور اقربها من الشر:
* معرِّف که «اقربها من الشر» هست، نزد مخاطب روشن تر از معرَّف هست، چون شر یک مفهوم عامی هست که به نوعی درک نسبی به آن هست و چیزی که به شر نزدیک باشد یعنی «اقربها من الشر» عبارت روشن تری از خود شر الامور است.
* تعریف دوری نیست!!
از اجزاء شر الامور یکی شر است یکی امور و در تعریف اجزا معرِّف «اقربها من الشر» نیازی به تعریف شر یا امور نیست چه بی واسطه «دور صریح» چه با واسطه «دور مضمر»
* در تعریف مجاز ومشترک یا پیچیده گویی در معرِّف دیده میشود و آن اینکه «اقربها من الشر» یعنی شر از جنس مکان است چون نزدیک بودن یا دور بودن مربوط به مکان است ولی شر مکان نیست پس شر مجازا نوعی مکان در نظر گرفته شده و دلالت تطابقی لفظ رعایت نشده؛ اما یک اشکال اساسی هم هست که در مورد آخر آورده شده.
* مغایرت مفهومی بین معرَّف و معرِّف هم موجود است
*به دلیل اینکه جنس بیان شده غلط است، تعریف نه جامع است نه مانع...:
چون جنس شر الامور، امور است یا دقیق تر بگوییم امر است منتها از روی عبارت «اقربها من الشر» بر میآید که جنس شر الامور مکان است که توانسته نزدیک ترین چیز به چیز دیگر باشد. (این خودش یک مغالطه است که اگر ادعای تعریف حدی یا رسمی، غلط است چون در واقع تعریف به مباین صورت گرفته چون اصلا جنس به درستی بیان نشده)
✅ در حال تکمیل...
______________
💢 نکته اول: بارگذاری پاسخ هایی که دوستان برای تمرینات ارسال می کنند، به منزله تایید صددرصدی آن ها نیست بلکه صرفا جهت تأمل بیشتر عزیزان در تمرینات، به اشتراک گذاشته می شوند.
💢 نکته دوم: با توجه به اینکه برخی دوستان راضی نبودند اسمشان ذکر بشود لذا پاسخ ها بدون ذکر نام فرستنده، به اشتراک گذاشته شده است.
🔶 بزرگواران میتوانند تا قبل از بارگذاری تمرینات جدید پاسخ ها را به آیدی @pajohesh_talabetaraz ارسال کنند.
🔰 واحد پژوهش و تحقیق | #تمارین
✅ با ما همراه باشید👇👇👇
@talabetaraz_pajohesh
📄 هفدهمین سری از تمارین فکری و کاربردی
📌تمرین صرف و نحو
🖋 بزرگواران بعد از بارگذاری تمارین، تا دو روز فرصت دارند تا پاسخ خودشان را به آیدی @pajohesh_talabetaraz ارسال بفرمایند.
🔰 واحد پژوهش و تحقیق | #تمارین
✅ با ما همراه باشید👇👇👇
@talabetaraz_pajohesh
🌐 #برخط:
📍بخشی از سخنرانی حضرت آقا به مناسبت سالگرد ارتحال امام خمینی رحمة اللّه علیه - ۹۹/۳/۱۴
📌 امام فقه را وارد عرصهی نظامسازی کردند؛ فقه از این مسائل دور بود. البتّه مسئلهی ولایت فقیه، هزار سال [بود که] در بین فقها وجود داشت و مطرح میشد، امّا چون این امید وجود نداشت که این #ولایت_فقیه تحقّق پیدا بکند، هرگز به جزئیّات آن، به مسائلِ آن پرداخته نمیشد....
🔶 امام این را وارد مسائل اصلی و فقهی کردند!
🔰واحد پژوهش و تحقیق
✅ با ما همراه باشید👇👇👇
@talabetaraz_pajohesh
.
📜 #تدبری_در_نهج_البلاغه از دیدگاه رهبر معظم انقلاب
📆 هر دو روز یکبار میهمان تدبری در نهج البلاغه باشید...
__________🔻🔻🔻🔻🔻🔻
📚 و تدبّروا أحوال الماضین من المؤمنین قبلکم
📎 خطبه ی ۱۹۲
💢 #تدبر یعنی ژرف اندیشی دقت کردن به اعماق یک چیز فرو رفتن 🤔 یعنی شما گذشته را که نگاه میکنید از این گذشته سرسری عبور نکنید در آن تدبر کنید این اولین شرط یک آموزش تاریخی است یعنی اگر ما بخواهیم از تاریخ پند بگیریم که بایستی در آن ژرف اندیشی کنیم 🧐 یعنی اعماق حوادث را بنگریم و الا صورت حوادث هیچ چیز به انسان درس نمی دهد...
🔻انسان وقتی دنبال علل رفت پیگیری کرد دنبال گیری کرد یک مطلب را که در تدبر دقیقاً به معنای دنبال گیری و پیگیری است از دبر می آید یعنی پشت و پی آن رفت علل این فعل و انفعالات ای را که در تاریخ پیش میآید پیدا میکند بنابراین نخستین جمله این است که:
۱) تدبر کنید ۲) پیگیری کنید ۳) سرسری نگاه نکنید
📗برگرفته از کتاب نهج البلاغه (شرح خطبه اول در موضوع نبوت، صفحه ۲۱۹)
🖌رهبر معظم انقلاب
🔰واحد پژوهش و تحقیق | #تحلیل_و_نهج_البلاغه
✅ با ما همراه باشید👇👇👇
@talabetaraz_pajohesh
📸 | #رزق_معنوی
💢 تفکر و تعقل ....
🔰واحد پژوهش و تحقیق | #مکتوبات
✅ با ما همراه باشید👇👇👇
@talabetaraz_pajohesh
📸 | جرعه ای از کلام بزرگان
💢 سرعت حرکت علمی در فلسفه ...
📌 رهبر معظم انقلاب (مد ظله العالی)
🔰واحد پژوهش و تحقیق
✅ با ما همراه باشید👇👇👇
@talabetaraz_pajohesh
📸 | #رزق_معنوی
💢 گنجینه های کمال و کلید آن!
🔰واحد پژوهش و تحقیق | #مکتوبات
✅ با ما همراه باشید👇👇👇
@talabetaraz_pajohesh
📜 #تدبری_در_نهج_البلاغه از دیدگاه رهبر معظم انقلاب
📆 هر دو روز یکبار میهمان تدبری در نهج البلاغه باشید...
__________🔻🔻🔻🔻🔻🔻
📚 رسلٌ لاتقصرُ بهم قلةُ عددهم و لا کثرة المکذبین لهم...
📎 خطبه ی ۱
💢در اینجا در این جمله یک مطلب دیگری در باب نبوت دارد بیان میشود.
البته میدانید امیرالمومنین که دارد حرف میزند فصل بندی نمی کند حرف هایش را؛ دارد سخن میگوید منتها سخنان حکمت آمیز و حکمت آموز همین است.
🔻هر جمله ای اشاره به یک حقیقت ژرف و عظیمی هست که میشود از جمله جمله این سخن یکنواخت و یکپارچه ده ها مطلب را شناخت و فهمید. آن جملات قبلی تسلسل نبوت را بیان میکرد که گفتیم و این جمله بعدی موفقیتها یا موفقیت پیامبران را روشن می کند. ما در این جمله میفهمیم که 👈 پیغمبران هرگز ناکام نماندند. پیامبران مطلقا کامیاب بودند. این را فکر می کنم اینجا به یک مناسبتی، یک وقتی گفته باشم.
✅ ادامه دارد ...
📗برگرفته از کتاب نهج البلاغه (شرح خطبه اول در موضوع نبوت، صفحه ۱۸۵)
🖌رهبر معظم انقلاب
🔰واحد پژوهش و تحقیق | #تحلیل_و_نهج_البلاغه
✅ با ما همراه باشید👇👇👇
@talabetaraz_pajohesh
طلبه تراز | علم و تحقیق📖
📄 هفدهمین سری از تمارین فکری و کاربردی 📌تمرین صرف و نحو 🖋 بزرگواران بعد از بارگذاری تمارین، تا دو
📚 برخی از #پاسخ های ارسالی دوستان برای تمرین سری هفدهم:
✅ پاسخ:
* تحلم از باب تفعُّل است و در معنای تکلف به کار رفته، یعنی خود را به سختی انداختن برای شبیه آن صفت (که مبدا فعل است)(تا نتیجتاً آن صفت در فاعل ایجاد شود)؛
در روایت میگوید اگر حلم نداری خودت را به حلم بینداز و....
* درباره استثنا:
به نظر مستثنی منه محذوف است یعنی استثنا مفرغ است، در سیوطی آمده که استثنا مفرغ در نفی و شبه نفی میآید در حالی که جمله ما مثبت (قلَّ من...) است البته در بدایة النحو آمده که مفرغ کثیرا در نفی میآید (یعنی مواردی هم در موجبه میآید.)
خب طبق نظر مطرح شده در بدایة و علمایی که چنین نظری دارند مشکل خاصی نیست و نقش مستثنی هم حال است اما طبق نظر مطرح شده در سیوطی و علمایی که چنین نظری دارند الان باید این جمله را توجیه کنند جون کلام امیرالمؤمنین است و موجود است و (ادّل الدیل علی شی وقوعه)؛ احتمالا در توجیه گفته میشود که کلمه (قلَّ) دال بر کمی است و خودش به نوعی دال بر معنا و مفهوم نفی و صلب است و میخواهد بگوید که نمیشه کسی شبیه کند خودش را به قومی مگر از آنها شود و.....
به نظر بنده هم حرف مطرح شده در بدایه بهتر است چرا که فراوان میشود مثال هایی ساخت که کاربردی باشند که مستثنی منه محذوف ( نه متروک) است ولی جمله موجب است؛
مثلا در فارسی هم داریم:
بیا خونه مگه اینکه سیر باشی
کتابها تو قفسهاند مگر اینکه زید اونا رو برداره
و....
خب چرا برای همه این مدل مثال ها توجیه پیدا کنیم (حالا اگر بشود برای همه توجیه یافت) در حالی که با تجدید نظر در حکم بشود مشکل را حل کرد و خب مشکل مفهومی و منطقی هم شکل نمیگیرد هر چند جای بحث دارد که جمله موجب چطور حکمی را به چیزی که نیست بدهی و بعد حکم را برای ما بعد إلّا برعکس کنی که اونهم جواب داره...
✅ در حال تکمیل...
________
💢 نکته اول: بارگذاری پاسخ هایی که دوستان برای تمرینات ارسال می کنند، به منزله تایید صددرصدی آن ها نیست بلکه صرفا جهت تأمل بیشتر عزیزان در تمرینات، به اشتراک گذاشته می شوند.
💢 نکته دوم: با توجه به اینکه برخی دوستان راضی نبودند اسمشان ذکر بشود لذا پاسخ ها بدون ذکر نام فرستنده، به اشتراک گذاشته شده است.
🔶 بزرگواران میتوانند تا قبل از بارگذاری تمرینات جدید پاسخ ها را به آیدی @pajohesh_talabetaraz ارسال کنند.
🔰 واحد پژوهش و تحقیق | #تمارین
✅ با ما همراه باشید👇👇👇
@talabetaraz_pajohesh
📸 | جرعه ای از کلام بزرگان
🔸گندم معارف، آسیاب اجتهاد می خواهد!
💢 معارف اسلام همچون گندم است که مستقیماً قابل مصرف نیست. گندم را باید به آرد و چانه و نان تبدیل کنی تا قابل خوردن شود. آیات قرآن و احادیث اهل بیت (علیهم السلام)، سیلوی معارف هستند اما باید از آسیاب «#اجتهاد» بگذرند.
🔻روایات، عام و خاص، مطلق و مقید، محکم و متشابه دارند. باید در آسیاب اجتهاد خرد شوند، با آب زلال تحقیق مخلوط شوند، بعد چانه هایی گرفته شود به اندازه فهم مردم تا در نهایت به طبخ برسند. ممکن است با بهترین گندم، نانی بپزند که اگر بخورید زخم معده بگیرید. نمی شود گفت، چون گندمش خوب است پس نانش هم خوب از کار در خواهد آمد.
📌 آیت الله حائری شیرازی رحمة الله علیه
🔰واحد پژوهش و تحقیق | #مکتوبات
✅ با ما همراه باشید👇👇👇
@talabetaraz_pajohesh
📄 هجدهمین سری از تمارین فکری و کاربردی
📌تمرین فقه
🖋 بزرگواران بعد از بارگذاری تمارین، تا دو روز فرصت دارند تا پاسخ خودشان را به آیدی @pajohesh_talabetaraz ارسال بفرمایند.
🔰 واحد پژوهش و تحقیق | #تمارین
✅ با ما همراه باشید👇👇👇
@talabetaraz_pajohesh
📰 #باخبر
📚 آغاز امتحانات نیم سال اول آموزش غیر حضوری حوزه های علمیه
📌 امتحانات نیم سال اول آموزش غیر حضوری حوزه های علمیه در سال تحصیلی 98-99 از هفدهم خرداد آغاز و تا بیست و هفتم این ماه ادامه دارد.
🔻امتحانات آموزش غیر حضوری پایه 7 تا 10 در دو نوبت صبح و عصر برگزار می شود که شرکت در امتحان بدون انتخاب درس ممکن نیست.
🔸گفتنی است طلاب محترم برای استفاده بهتر از زمان امتحان، قبل از آزمون وارد پنل شخصی خود شوند.
🔰واحد پژوهش و تحقیق
✅ با ما همراه باشید👇👇👇
@talabetaraz_pajohesh
📸 | #رزق_معنوی
💢 روز خود را طوری بگذران که ...
🔰واحد پژوهش و تحقیق | #مکتوبات
✅ با ما همراه باشید👇👇👇
@talabetaraz_pajohesh
📸 | جرعه ای از کلام بزرگان
❌ هنوز کسانی هستند که میگویند علم که اسلامی و غیر اسلامی ندارد!
🔸 در حد اطلاعات من، هنوز موضوع بحث علوم انسانی و هدف اصلی از این فعالیتها برای بسیاری از افراد که باید مشارکت جدی در این موضوع داشته باشند درست روشن نشده است.
🔹 نمیگویم همه، اما هنوز کسانی هستند، هم در #حوزه و هم در #دانشگاه، که میگویند این اسلامی کردن علوم انسانی یعنی چه؟ علم که اسلامی و غیر اسلامی ندارد!
🔸 وقتی ما میگوییم «اسلامی کردن»، «علوم اسلامی» یا «تبیین علوم اسلامی»، «علم» یعنی چه؟ «علوم انسانی» یعنی چه؟ #اسلام چه کاری به این علوم دارد؟ باید تصور صحیحی در این باره داشته باشیم.
🔹بعدا باید ببینیم آیا واقعا اسلام می تواند در حل این مسائل دخالتی داشته باشد یا نه؟ آیا #دین محدوده خودش را دارد و از امور پزشکی و علوم طبیعی یا روانشناسی و سایر علوم انسانی جدا است؟
🔰واحد پژوهش و تحقیق | #مکتوبات
✅ با ما همراه باشید👇👇👇
@talabetaraz_pajohesh
📜 #تدبری_در_نهج_البلاغه از دیدگاه رهبر معظم انقلاب
📆 هر دو روز یکبار میهمان تدبری در نهج البلاغه باشید...
__________🔻🔻🔻🔻🔻🔻
📚 رسلٌ لاتقصرُ بهم قلةُ عددهم و لا کثرة المکذبین لهم ...
📎 خطبه ی ۱
💢 میگوید اینهایی که اسمشان گذشت پیامبرانی بودند که «لاتقصربهم»، آنها را محکوم به قصور نمیکند. قصور یعنی کوتاهی، یعنی تهی دستی، کوتاه دستی، محکوم به کوتاه دستی یعنی ناکامی نمی کند. «لاتقصر» یعنی نمی کند، نمیکرد، مطلبِ بحث نیست، اشاره به یک طبیعت فطری جهان است.
🔻طبع قضیه این است که اینها اینجوری نمیشوند، نه اینکه نشدن ندارد، حکایت از گذشته نمیکند.
🔸رسلٌ لاتقصر بهم، به کوتاهی و ناکامی وادار نمیکند آنها را «قلة عددهم» کم بودن تعداد شان.
🔸طبیعی است که تعداد پیامبران کم است شما تعداد بشر را از اول تا امروز ملاحظه کنید و ۱۲۴۰۰۰ را بگذارید بغلش؛ ببینید چند میلیونیم یا میلیاردم میشود. در هر زمانی پیغمبر یک نفر است یک تن تنها است و مردم دیگر و کافران و جاهلان و کوتهبینان بسیار انند. خوب پس قلة عدد پیغمبر در مقابل آنها خیلی واضح است.
✅ ادامه دارد ...
📗برگرفته از کتاب نهج البلاغه (شرح خطبه اول در موضوع نبوت، صفحه ۱۸۶)
🖌رهبر معظم انقلاب
🔰واحد پژوهش و تحقیق | #نهج_البلاغه
✅ با ما همراه باشید👇👇👇
@talabetaraz_pajohesh
📸 | جرعه ای از کلام بزرگان
📌 از تحول نباید گریخت!
💢 در شیوه آموزش، پژوهش، پذیرش و کتاب درسی، حوزه نیاز به #تحول دارد...
🔰واحد پژوهش و تحقیق | #مکتوبات
✅ با ما همراه باشید👇👇👇
@talabetaraz_pajohesh
📰 #باخبر
📌 نرم افزار جامع الاحادیث نور در تلفن همراه اندروید
▫️مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور)، نرمافزار «جامع الاحادیث» را به صورت رایگان برای تلفنهای همراه با سیستم عامل اندروید عرضه کرد.
▪️در این نرمافزار «متن» حدود ۴۰۰ هزار حدیث از ۱۹۹ منبع حدیثی شیعه به همراه آدرس منبع آنها، قابل مطالعه و جستجو است و حاوی شرح و سندِ احادیثِ منابعِ دست اول نیز هست که البته نیاز به اتصال به اینترنت برای استفاده دارد.
▫️همچنین امکان فیلتر کردن احادیث حسب گوینده، قرن و طول حدیث نیز وجود دارد.
🔻توضیحات و دانلود نرم افزار:
noorsoft.org/fa/software/View/73958
🔰واحد پژوهش و تحقیق
✅ با ما همراه باشید👇👇👇
@talabetaraz_pajohesh
📸 | #رزق_معنوی
💢 طلب علم بر هر انسانی واجب است...
🔰واحد پژوهش و تحقیق | #مکتوبات
✅ با ما همراه باشید👇👇👇
@talabetaraz_pajohesh
📸 | جرعه ای از کلام بزرگان
📌 ما باید به آنجا برسیم که اگر در اکناف عالم یک #پژوهشگر، یک دانشمند، بخواهد به فلان نظریهی علمی یا نظریهی فلسفی دست پیدا کند، ناچار باشد #زبان_فارسی را یاد بگیرد!
📎 ۸۴/۰۲/۱۴
🔰واحد پژوهش و تحقیق | #مکتوبات
✅ با ما همراه باشید👇👇👇
@talabetaraz_pajohesh