.
📜 #تدبری_در_نهج_البلاغه از دیدگاه رهبر معظم انقلاب
📆 هر دو روز یکبار میهمان تدبری در نهج البلاغه باشید...
__________🔻🔻🔻🔻🔻🔻
📚 و تدبّروا أحوال الماضین من المؤمنین قبلکم
📎 خطبه ی ۱۹۲
💢 #تدبر یعنی ژرف اندیشی دقت کردن به اعماق یک چیز فرو رفتن 🤔 یعنی شما گذشته را که نگاه میکنید از این گذشته سرسری عبور نکنید در آن تدبر کنید این اولین شرط یک آموزش تاریخی است یعنی اگر ما بخواهیم از تاریخ پند بگیریم که بایستی در آن ژرف اندیشی کنیم 🧐 یعنی اعماق حوادث را بنگریم و الا صورت حوادث هیچ چیز به انسان درس نمی دهد...
🔻انسان وقتی دنبال علل رفت پیگیری کرد دنبال گیری کرد یک مطلب را که در تدبر دقیقاً به معنای دنبال گیری و پیگیری است از دبر می آید یعنی پشت و پی آن رفت علل این فعل و انفعالات ای را که در تاریخ پیش میآید پیدا میکند بنابراین نخستین جمله این است که:
۱) تدبر کنید ۲) پیگیری کنید ۳) سرسری نگاه نکنید
📗برگرفته از کتاب نهج البلاغه (شرح خطبه اول در موضوع نبوت، صفحه ۲۱۹)
🖌رهبر معظم انقلاب
🔰واحد پژوهش و تحقیق | #تحلیل_و_نهج_البلاغه
✅ با ما همراه باشید👇👇👇
@talabetaraz_pajohesh
📸 | #رزق_معنوی
💢 تفکر و تعقل ....
🔰واحد پژوهش و تحقیق | #مکتوبات
✅ با ما همراه باشید👇👇👇
@talabetaraz_pajohesh
📸 | جرعه ای از کلام بزرگان
💢 سرعت حرکت علمی در فلسفه ...
📌 رهبر معظم انقلاب (مد ظله العالی)
🔰واحد پژوهش و تحقیق
✅ با ما همراه باشید👇👇👇
@talabetaraz_pajohesh
📸 | #رزق_معنوی
💢 گنجینه های کمال و کلید آن!
🔰واحد پژوهش و تحقیق | #مکتوبات
✅ با ما همراه باشید👇👇👇
@talabetaraz_pajohesh
📜 #تدبری_در_نهج_البلاغه از دیدگاه رهبر معظم انقلاب
📆 هر دو روز یکبار میهمان تدبری در نهج البلاغه باشید...
__________🔻🔻🔻🔻🔻🔻
📚 رسلٌ لاتقصرُ بهم قلةُ عددهم و لا کثرة المکذبین لهم...
📎 خطبه ی ۱
💢در اینجا در این جمله یک مطلب دیگری در باب نبوت دارد بیان میشود.
البته میدانید امیرالمومنین که دارد حرف میزند فصل بندی نمی کند حرف هایش را؛ دارد سخن میگوید منتها سخنان حکمت آمیز و حکمت آموز همین است.
🔻هر جمله ای اشاره به یک حقیقت ژرف و عظیمی هست که میشود از جمله جمله این سخن یکنواخت و یکپارچه ده ها مطلب را شناخت و فهمید. آن جملات قبلی تسلسل نبوت را بیان میکرد که گفتیم و این جمله بعدی موفقیتها یا موفقیت پیامبران را روشن می کند. ما در این جمله میفهمیم که 👈 پیغمبران هرگز ناکام نماندند. پیامبران مطلقا کامیاب بودند. این را فکر می کنم اینجا به یک مناسبتی، یک وقتی گفته باشم.
✅ ادامه دارد ...
📗برگرفته از کتاب نهج البلاغه (شرح خطبه اول در موضوع نبوت، صفحه ۱۸۵)
🖌رهبر معظم انقلاب
🔰واحد پژوهش و تحقیق | #تحلیل_و_نهج_البلاغه
✅ با ما همراه باشید👇👇👇
@talabetaraz_pajohesh
طلبه تراز | علم و تحقیق📖
📄 هفدهمین سری از تمارین فکری و کاربردی 📌تمرین صرف و نحو 🖋 بزرگواران بعد از بارگذاری تمارین، تا دو
📚 برخی از #پاسخ های ارسالی دوستان برای تمرین سری هفدهم:
✅ پاسخ:
* تحلم از باب تفعُّل است و در معنای تکلف به کار رفته، یعنی خود را به سختی انداختن برای شبیه آن صفت (که مبدا فعل است)(تا نتیجتاً آن صفت در فاعل ایجاد شود)؛
در روایت میگوید اگر حلم نداری خودت را به حلم بینداز و....
* درباره استثنا:
به نظر مستثنی منه محذوف است یعنی استثنا مفرغ است، در سیوطی آمده که استثنا مفرغ در نفی و شبه نفی میآید در حالی که جمله ما مثبت (قلَّ من...) است البته در بدایة النحو آمده که مفرغ کثیرا در نفی میآید (یعنی مواردی هم در موجبه میآید.)
خب طبق نظر مطرح شده در بدایة و علمایی که چنین نظری دارند مشکل خاصی نیست و نقش مستثنی هم حال است اما طبق نظر مطرح شده در سیوطی و علمایی که چنین نظری دارند الان باید این جمله را توجیه کنند جون کلام امیرالمؤمنین است و موجود است و (ادّل الدیل علی شی وقوعه)؛ احتمالا در توجیه گفته میشود که کلمه (قلَّ) دال بر کمی است و خودش به نوعی دال بر معنا و مفهوم نفی و صلب است و میخواهد بگوید که نمیشه کسی شبیه کند خودش را به قومی مگر از آنها شود و.....
به نظر بنده هم حرف مطرح شده در بدایه بهتر است چرا که فراوان میشود مثال هایی ساخت که کاربردی باشند که مستثنی منه محذوف ( نه متروک) است ولی جمله موجب است؛
مثلا در فارسی هم داریم:
بیا خونه مگه اینکه سیر باشی
کتابها تو قفسهاند مگر اینکه زید اونا رو برداره
و....
خب چرا برای همه این مدل مثال ها توجیه پیدا کنیم (حالا اگر بشود برای همه توجیه یافت) در حالی که با تجدید نظر در حکم بشود مشکل را حل کرد و خب مشکل مفهومی و منطقی هم شکل نمیگیرد هر چند جای بحث دارد که جمله موجب چطور حکمی را به چیزی که نیست بدهی و بعد حکم را برای ما بعد إلّا برعکس کنی که اونهم جواب داره...
✅ در حال تکمیل...
________
💢 نکته اول: بارگذاری پاسخ هایی که دوستان برای تمرینات ارسال می کنند، به منزله تایید صددرصدی آن ها نیست بلکه صرفا جهت تأمل بیشتر عزیزان در تمرینات، به اشتراک گذاشته می شوند.
💢 نکته دوم: با توجه به اینکه برخی دوستان راضی نبودند اسمشان ذکر بشود لذا پاسخ ها بدون ذکر نام فرستنده، به اشتراک گذاشته شده است.
🔶 بزرگواران میتوانند تا قبل از بارگذاری تمرینات جدید پاسخ ها را به آیدی @pajohesh_talabetaraz ارسال کنند.
🔰 واحد پژوهش و تحقیق | #تمارین
✅ با ما همراه باشید👇👇👇
@talabetaraz_pajohesh
📸 | جرعه ای از کلام بزرگان
🔸گندم معارف، آسیاب اجتهاد می خواهد!
💢 معارف اسلام همچون گندم است که مستقیماً قابل مصرف نیست. گندم را باید به آرد و چانه و نان تبدیل کنی تا قابل خوردن شود. آیات قرآن و احادیث اهل بیت (علیهم السلام)، سیلوی معارف هستند اما باید از آسیاب «#اجتهاد» بگذرند.
🔻روایات، عام و خاص، مطلق و مقید، محکم و متشابه دارند. باید در آسیاب اجتهاد خرد شوند، با آب زلال تحقیق مخلوط شوند، بعد چانه هایی گرفته شود به اندازه فهم مردم تا در نهایت به طبخ برسند. ممکن است با بهترین گندم، نانی بپزند که اگر بخورید زخم معده بگیرید. نمی شود گفت، چون گندمش خوب است پس نانش هم خوب از کار در خواهد آمد.
📌 آیت الله حائری شیرازی رحمة الله علیه
🔰واحد پژوهش و تحقیق | #مکتوبات
✅ با ما همراه باشید👇👇👇
@talabetaraz_pajohesh
📄 هجدهمین سری از تمارین فکری و کاربردی
📌تمرین فقه
🖋 بزرگواران بعد از بارگذاری تمارین، تا دو روز فرصت دارند تا پاسخ خودشان را به آیدی @pajohesh_talabetaraz ارسال بفرمایند.
🔰 واحد پژوهش و تحقیق | #تمارین
✅ با ما همراه باشید👇👇👇
@talabetaraz_pajohesh
📰 #باخبر
📚 آغاز امتحانات نیم سال اول آموزش غیر حضوری حوزه های علمیه
📌 امتحانات نیم سال اول آموزش غیر حضوری حوزه های علمیه در سال تحصیلی 98-99 از هفدهم خرداد آغاز و تا بیست و هفتم این ماه ادامه دارد.
🔻امتحانات آموزش غیر حضوری پایه 7 تا 10 در دو نوبت صبح و عصر برگزار می شود که شرکت در امتحان بدون انتخاب درس ممکن نیست.
🔸گفتنی است طلاب محترم برای استفاده بهتر از زمان امتحان، قبل از آزمون وارد پنل شخصی خود شوند.
🔰واحد پژوهش و تحقیق
✅ با ما همراه باشید👇👇👇
@talabetaraz_pajohesh
📸 | #رزق_معنوی
💢 روز خود را طوری بگذران که ...
🔰واحد پژوهش و تحقیق | #مکتوبات
✅ با ما همراه باشید👇👇👇
@talabetaraz_pajohesh